IVF moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:25

chevax schreef:
Voor de mensen die nu zeggen dat er een strengere selectie moet zijn: er zijn volgens mij toch echt geen fertiliteitsartsen die zeggen "je hebt een giga lichamelijke afwijking, maar we gaan je koste wat het kost proberen zwanger maken". Die selectie is er al.

Dan moet die selectie en het onderzoek blijkbaar nog strenger zijn.[/quote]

Want?[/quote]

En aan wat voor selectie denken jullie dan?

chevax

Re: IVF moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:26

@Gemmeke, ik denk niet aan een selectie, hoor ;-).

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:28

chevax schreef:
@Gemmeke, ik denk niet aan een selectie, hoor ;-).

Sorry verkeerde qoute weggehaald;-)

Maar ik vraag het me wel af, als er strenger geselecteerd moet worden waarop dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:29

Molfre schreef:
chevax schreef:
Voor de mensen die nu zeggen dat er een strengere selectie moet zijn: er zijn volgens mij toch echt geen fertiliteitsartsen die zeggen "je hebt een giga lichamelijke afwijking, maar we gaan je koste wat het kost proberen zwanger maken". Die selectie is er al.

Dan moet die selectie en het onderzoek blijkbaar nog strenger zijn.

Ik dacht bijvoorbeeld meer aan een psychologische test.. Waarom willen mensen dit kind? Kunnen zij het hele IVF traject aan? Kunnen zij de zwangerschap/bevalling aan? Is hun relatie sterk genoeg? Liggen ze qua kinderwens en de invulling ervan op 1 lijn? Hebben ze geen vastgestelde psychische stoornissen? Enz, enz..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:31

Quote: Ik dacht bijvoorbeeld meer aan een psychologische test.. Waarom willen mensen dit kind? Kunnen zij het hele IVF traject aan? Kunnen zij de zwangerschap/bevalling aan? Is hun relatie sterk genoeg? Liggen ze qua kinderwens en de invulling ervan op 1 lijn? Hebben ze geen vastgestelde psychische stoornissen? Enz, enz..[/quote]

Dat laatste mag wat mij betreft dan voor iedere ouder to be gaan gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:32

hoogendroog, helemaal mee eens, maar dat is helaas niet te realiseren :(

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:35

Waarom komen homo en lesbo stellen zo makkelijk door de ivf regeling heen?

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:36

Relaxed schreef:
Ik dacht bijvoorbeeld meer aan een psychologische test.. Waarom willen mensen dit kind? Kunnen zij het hele IVF traject aan? Kunnen zij de zwangerschap/bevalling aan? Is hun relatie sterk genoeg? Liggen ze qua kinderwens en de invulling ervan op 1 lijn? Hebben ze geen vastgestelde psychische stoornissen? Enz, enz..

Dus voor alle spontane zwangerschappen geldt, het maakt niet uit.......... en voor IVF moet je een heel traject doorlopen?
Dat je kijkt naar hoe een vrouw lichamelijk in elkaar zit prima, strengere selectie vind ik daarin prima. Ook bijvoorbeeld roken, drinken, drugs gebruik, dan geen IVF. BMI onder de 30.

Ook strenger kijken naar de man, zou van mij strenger mogen! Ook niet roken, drinken en drugs bijvoorbeeld, of wat te denken van anabolen spuiten, dat is echt funest voor het sperma.

De redenen die jij opgeeft is heel moeilijk vast te stellen. Is toch vaak een gevoel.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:39

Zo'n psychologische test lijkt me onzin, doet me denken aan iets van zo'n 70 jaar terug.

Maar ik ken iemand die niet zwanger kon raken vanwege overgewicht, kreeg het advies om af te vallen, daarna mocht ze het traject in, maar dat was ze niet van plan. Daar denk ik dan het mijne van.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:40

Ik ben er ook geen voorstander van, maar voor mij hoeft het niet geheel geschrapt te worden, wel zou ik het inderdaad eerlijker vinden om het in de aanvullende verzekering te parkeren, dan kun je zelf ervoor kiezen of je een dergelijke optie wilt kiezen en betalen de mensen die dat willen er zelf meer aan mee.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:41

Quellian schreef:
Zo'n psychologische test lijkt me onzin, doet me denken aan iets van zo'n 70 jaar terug.

Maar ik ken iemand die niet zwanger kon raken vanwege overgewicht, kreeg het advies om af te vallen, daarna mocht ze het traject in, maar dat was ze niet van plan. Daar denk ik dan het mijne van.

De meeste ziekenhuizen behandelen dan niet. Als jij niet afvalt dan ook geen traject

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:43

Woogy schreef:

Uhmm je weet hoe kinderen gemaakt worden toch? :D
Dan snap je ook dat er maar weinig andere optie's over blijven maar er zijn ook voorgaand behandelingen en niet persee ivf mogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:46

Gemmeke schreef:
Relaxed schreef:

Dus voor alle spontane zwangerschappen geldt, het maakt niet uit.......... en voor IVF moet je een heel traject doorlopen?
Dat je kijkt naar hoe een vrouw lichamelijk in elkaar zit prima, strengere selectie vind ik daarin prima. Ook bijvoorbeeld roken, drinken, drugs gebruik, dan geen IVF. BMI onder de 30.

Ook strenger kijken naar de man, zou van mij strenger mogen! Ook niet roken, drinken en drugs bijvoorbeeld, of wat te denken van anabolen spuiten, dat is echt funest voor het sperma.

De redenen die jij opgeeft is heel moeilijk vast te stellen. Is toch vaak een gevoel.

Hoe wil jij het ooit gaan regelen om iedereen die zwanger wil worden die testen te laten doen? Helaas is dat niet te realiseren.. Maar wat mij betreft mag er sowieso een selectie komen in wie kinderen kan krijgen en wie niet. Maar dat is ethisch zo moeilijk..

Maar onderscheid maken tussen mensen die natuurlijk zwanger worden en via IVF vind ik wel te verantwoorden, IVF is immers een ontzettend dure behandeling, daar mag dus best iets tegenover staan :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:48

Woogy schreef:

Komen die stellen dan makkelijker door de regeling heen dan hetero-stellen? Maar als dat zo is lijkt het me niet zo ingewikkeld. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van vruchtje maken en inplanten. Bij lesbo-stellen zullen relatief veel vrouwen zitten die geen enkel probleem hebben qua vruchtbaarheid, maar alleen even geen zaadje beschikbaar hebben. Dus zal het maken van een vruchtje ook relatief makkelijk zijn.
Bij homostellen ligt dat wat moeilijker, want die hebben niet alleen geen eitje maar ook geen baarmoeder. Daarvoor lijkt IVF me niet de aangewezen oplossing, want voor zover ik weet zit levert de regeling geen baarmoeder mee.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:51

IVF is geen ontzettend dure behandeling.
Tarief 1552 per poging. Er wordt maximaal 3x vergoed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:51

Anne_GTI schreef:

En komt daar nog medicatie bij kijken? Of zit dat erbij in?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:52

vuurneon schreef:
Anne_GTI schreef:

En komt daar nog medicatie bij kijken? Of zit dat erbij in?

Inclusief

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:52

Relaxed schreef:
Gemmeke schreef:

Hoe wil jij het ooit gaan regelen om iedereen die zwanger wil worden die testen te laten doen? Helaas is dat niet te realiseren.. Maar wat mij betreft mag er sowieso een selectie komen in wie kinderen kan krijgen en wie niet. Maar dat is ethisch zo moeilijk..

Maar onderscheid maken tussen mensen die natuurlijk zwanger worden en via IVF vind ik wel te verantwoorden, IVF is immers een ontzettend dure behandeling, daar mag dus best iets tegenover staan :)

Het is al in verschillende ziekenhuizen zo dat je een BMI moet hebben onder de 30.
Dat roken, alcohol gebruik, en drugs ten zeerste worden afgeraden. Anabolengebruik is zichtbaar in het sperma (er is namelijk geen of nauwelijks sperma bij het gebruik, deze mannen zouden dus in het MESA of PESA traject moeten), en meestal ook aan het lichaam van de gebruiker.

Dus dat is niet zo heel moeilijk om te realiseren

En ja er mag een selectie komen, is er ook al!
En misschien in plaats van 3 behandelingen, 1 behandeling vergoed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:53

Gillbo schreef:
Quellian schreef:

De meeste ziekenhuizen behandelen dan niet. Als jij niet afvalt dan ook geen traject

Gelukkig maar! Als je het al teveel moeite vindt om af te vallen, dan moet je gewoon niet aan kinderen beginnen.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:54

Lesbo stellen komen vaak niet in het IVF circuit maar in het IUI circuit, zij hebben meestal enkel sperma nodig!

Homo stellen is een heel ander verhaal!! en zij komen echt niet zomaar in aanmerking, ze hebben namelijk een draagmoeder nodig en de regels hiervoor zijn wel een stuk strenger, metname voor de draagmoeder!

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:59

iirrssjjee schreef:
Ir111, denk je dat een psychologie een goedkope oplossing is?? Ik denk dat IVF goedkoper is.

:j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:59

Relaxed schreef:
Gemmeke schreef:

Dat is trouwens ook zo met adoptie. Ik vind het sowieso zo wel te verantwoorden dat wanneer je werk een ingrijpende rol speelt in het proces om een kind bij iemand te krijgen (via IVF of pleegouders/adoptie) je wel van te voren enige zekerheid wilt dat het kind ook goed terecht komt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:00

Woogy schreef:
tsja van twee mensen van dezelfde sekse is op natuurlijke weg nooit een kind gekomen...

Die gaan ook niks aan ivf hebben....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:01

Anne_GTI schreef:
iirrssjjee schreef:
Ir111, denk je dat een psychologie een goedkope oplossing is?? Ik denk dat IVF goedkoper is.

:j

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe veel succes IVF heeft, bij een aantal mensen zal de psygologische nazorg misschien nog wel na de IVF komen. Ik vraag me dan ook af in hoeverre zo'n proces erin hakt als het niet succesvol is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:05

In mijn geval heb ik de behandeling van dichtbij mee gemaakt, en als de selectie zo was zoals hier beschreven wordt, had dit stel echt geen kind gehad nu...

Qua selectie doel ik trouwens meer op: als men al 3 kids heeft, waarom dan nog een 4e via ivf?