Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:49

Bij ons thuis werd/wordt er standaard gezegd: een echte vent wordt geen agent. Althans, niet in Nederland. In het buitenland is het wel een respectvolle baan, maar dat komt ook omdat je daar als agent waarschijnlijk meer mag en dat de regelgeving door de agenten ook zeer streng nageleefd wordt. Iets wat ik hier in NL heel vaak juist niet zie: veelal komen mensen er met een waarschuwing van af of draaien agenten zich zelfs om om maar niet met een situatie geconfronteerd te worden. Daarentegen staan ze wel sneaky langs de weg met een cameraatje foto's te maken van mensen die maar een paar kilometer te hard rijden. Alsof de Nederlandse politie bang is om een persoonlijke confrontatie aan te gaan (die enkeling aanhouding bij Blik op de Weg nagelaten). Wellicht worden agenten ook niet voldoende gesteund in hun acties door hoger hand/de regering. Als je dan iemand terecht wil aanpakken voor zijn/haar onaanvaardbare gedrag en je krijgt geen steun, dan laat je een dergelijke ingreep een volgende keer wel. Zo kan ik het me tenminste voorstellen.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:55

Winged schreef:
miekel92 schreef:
Ik heb wel respect voor de politie (iets minder voor die ene agent die echt onbeschoft deed toen hij me een, overigens terechte, boete gaf) maar minder voor justitie.
Doe je een keer aangifte, krijg je 10 maanden en 3 telefoontjes naar hen toe later te horen dat ze 'er niks mee kunnen'. De agente die de aangifte behandelde had me er al voor gewaarschuwd, wat ik erg aardig van haar vind..

Herkenbaar, verdachte en al gevonden, maar verdachte maakt het verschuldigde bedrag niet over. En bij gebrek aan bewijs kunnen ze niks doen. Nummerbord, camerabeelden, bankrekeningafschrift, alles hebben ze -O-

Ja precies.. bij mij ging het om een aanrijding, man was door gereden.. De agente zei dat dat wel een misdrijf is en hij eigenlijk dus straf moet krijgen. Ik wist het nummerbord, ze zochten het op in zo'n speciaal programmaatje, was 100% zeker die auto, eigenaar konden ze erbij vinden..
Toen dacht ik dus dat het wel goed zou komen maar helaas was dit niet zo.
Die agente was zelf trouwens er een beetje boos over, ze zei dat aangiftes alleen behandeld lijken te worden als je op zijn minst zwaar gewond bent en dat was ik niet.
Maar dat soort problemen liggen meer bij politie dan bij justitie.

Hoewel mijn vader ook wel eens heeft meegemaakt dat een agent een stel kinderen bijna omver reed, kids hadden voorrang (kwamen van rechts geloof ik) en meneer scheurt zomaar door zonder zwaailichten. Het kan natuurlijk zijn dat hij ergens snel heen moest maar hij had gewoon bijna (nog) een ongeluk veroorzaakt. :(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:56

miekel92 schreef:
Hoewel mijn vader ook wel eens heeft meegemaakt dat een agent een stel kinderen bijna omver reed, kids hadden voorrang (kwamen van rechts geloof ik) en meneer scheurt zomaar door zonder zwaailichten. Het kan natuurlijk zijn dat hij ergens snel heen moest maar hij had gewoon bijna (nog) een ongeluk veroorzaakt. :(

http://politieverhalen.blogspot.nl/2014 ... ertje.html

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 15:59

Ik heb altijd ontzettend veel respect gehad voor politie agenten en nog steeds. Zodra mensen om mij heen ze afkraakte, begon ik ze spontaan te verdedigen. Helaas merk ik dat ook ik steeds minder respect krijg voor ze.

Wanneer je ze nodig heb zie je ze niet of mogen ze niks en als je een fout maakt (te hard rijden, bellen achter het stuur of dergelijke) valt er geen eens een uitleg te geven en stellen de meeste zich vreselijk arrogant op. Ik ken een paar mensen die bij de politie werken en ook die storen zich vreselijk aan de arrogantie van sommige mede collega's.

Zo hadden wij tijd geleden dat mijn vriend aan het bellen was achter het stuur. Helemaal terecht dat ze daar een boete voor geven, maar de agent in kwestie veroorzaakte een gevaarlijke situatie. Mijn vriend had toen nog niet door dat het om een agent ging, dus die toeterde. Gevolg, ook een boete voor onnodige claxonneren..

Ik heb trouwens wel ontzettend veel respect voor wat zij doen als hulpverleners. _O_
Laatst bijgewerkt door Jespri op 06-05-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:02

Janine1990 schreef:
miekel92 schreef:

http://politieverhalen.blogspot.nl/2014 ... ertje.html

Interessant, dat wist ik inderdaad nog niet.
Ik moet wel zeggen dat in die buurt een keer in de krant heeft gestaan dat de politie zich misdragen had (zwaailichten aan omdat ze eten hadden gehaald en het niet koud mocht worden bijvoorbeeld) dus ik weet niet wat nu het geval was, zal ik ook wel nooit weten..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:09

miekel92 schreef:
Ik moet wel zeggen dat in die buurt een keer in de krant heeft gestaan dat de politie zich misdragen had (zwaailichten aan omdat ze eten hadden gehaald en het niet koud mocht worden bijvoorbeeld) dus ik weet niet wat nu het geval was, zal ik ook wel nooit weten..

Staan meer van die dingen op. Is erg leuk om te lezen, ben er al de hele middag door aan het SOG-en :P
Je leest ook in dat artikel dat ze er op worden berispt, en dat is wat er in jullie omgeving destijds waarschijnlijk ook is gebeurd. Uiteraard terecht! :)

tabaflab

Re: Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:16

Ik vind eerlijk gezegd de wijkagenten een beetje een aanfluiting, tenminste degene die overdag rondlopen.
Want het was eens zo dat er steentjes in de ramen waren gekomen, en dan vraag je je af hoe dat komt.
Dus kwamen de wijkagenten 's avonds eventjes kijken.
Maar die overdag hier wel eens rondlopen hebben de bijnaam Jip en Janneke bij mij thuis, en kijken alleen of mensen goed parkeren.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:22

Janine1990 schreef:
miekel92 schreef:

Staan meer van die dingen op. Is erg leuk om te lezen, ben er al de hele middag door aan het SOG-en :P
Je leest ook in dat artikel dat ze er op worden berispt, en dat is wat er in jullie omgeving destijds waarschijnlijk ook is gebeurd. Uiteraard terecht! :)

Ik ben zijn blog nu ook aan het lezen ja, wat een verhalen maakt hij mee zeg!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:25

Ik heb nooit problemen met de politie en waardeer ze ook, ik weet dat we in onze handjes mogen knijpen met de Nederlandse politie, er zijn zat landen waar je beter geen agent tegen kunt komen...

Dat ze wel eens dingen doen die wij niet mogen: moet je zelf maar bij de politie gaan, mag je ook de files rechts inhalen... bijvoorbeeld omdat iemands kind vooraan in de file op sterven ligt en jij de ouders ernaartoe mag begeleiden zodat ze hopelijk nog op tijd zijn om afscheid te nemen...
En dan onderweg idioten tegenkomen die je bewust blokkeren omdat zij vinden dat een agent "zich ook aan de regels hoort te houden." 8)7

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 16:48

Polly schreef:
Ik ben een paar jaar geleden een dag meegeweest met de noodhulp van de politie Amsterdam.
Ik heb geen prent uitgeschreven zien worden maar wel toegekeken hoe ze hielpen met het redden van een leven na een overdosis, supersnel ingrepen bij heftig huiselijk geweld maar ook 'simpelere' dingen als geluidsoverlast op een keurige manier oplosten.
Ik heb na deze dag enorm veel respect gekregen voor de politie, eigenlijk zou iedereen eens een keer met ze mee moeten dan weet je dat een dienst niet bestaat uit het schrijven van bekeuringen maar dat het veel vaker HULPVERLENERS zijn.

Precies dit is ook mijn ervaring. Het zijn hulpverleners!
En voor hulpverleners heb ik respect. Ze doen wat ze kunnen. Hebben inderdaad ook veel te maken met mensen die in de war zijn of anderszins niet goed bij. Komen als eerste bij ongevallen. Enz enz.
Ik geloof niet dat agenten burgers willen pesten. Ze doen hun werk, willen mensen helpen. En als er dan eens een minder tactvol voorbeeld voorbij komt, hebben opeens alle agenten dat zo gedaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 17:04

Ik denk dat er in principe ook geen weldenkend mens is die geen respect / waardering / begrip heeft voor agenten als hulpverleners, wat die allemaal mee maken :)

Maar je maakt mij niet wijs dat het agenten soms niet ook wel heel goed uitkomt dat zij meer mogen dan een ander. En dat een agent heus niet altijd hard rijdt om iets heel nobels te gaan doen, maar vast ook wel eens gewoon lekker snel ergens wil zijn dat op zich niet belangrijker is dan andermans belangrijke zaken...waarvoor die ander wel gewoon een prent krijgt want tja die mag niet zelf besluiten dat het even geoorloofd is om wat harder te rijden, ook al doen ze dat keurig netjes zonder iemand tot last te zijn :=

Prima dat een agent het mag hoor, heb ik geen probleem mee, vind het logisch dat ze er gebruik van maken :P Maar ik vind het ook logisch dat mensen het niet helemaal fair vinden dat zij wel de sjaak zijn als zij ook eens iets belangrijkers hebben en dan heel verantwoord een beetje meer tempo willen maken :(:)

Ik persoonlijk vind het super zonde dat het door dat soort dingen toch bij veel mensen vaak een beetje overkomt alsof de politie met het wetboek in de hand gaat zitten azen op kleine overtredingen van de gewone burger.... -O-

Misschien was het naïef dat ik nog heel lang gedacht heb dat agenten ook maar gewoon het beste met de mensen voor hebben en handelen met een beetje eigen inzicht en zich richten op het handhaven van de intentie (het doel) van de wetgeving om de burgers tegen gevaarlijke / onnadenkende mensen te beschermen. Maar het lijkt toch wel vaak een kwestie van regels om de regels te zijn -O-

Domweg alle wegen 60 maken, niet zoals je zou denken om fietsers te beschermen maar gewoon om iedereen die harder rijdt (dan die op veel plaatsen echt idioot tergend langzame 60 :z ) lekker op de bon te kunnen slingeren, ook al is er op dat moment geen ander verkeer in zicht.

Wat is hiervan in hemelsnaam het nut :?

Nutteloze regels en daaropvolgend een boete voor een zelf verzonnen vergrijp....daar kweek je gewoon geen positieve gevoelens mee bij de mensen, maar eerder irritatie en gevoelens van onrecht en dat is super zonde.

Zeker als die mensen die zo'n flauwe boete krijgen dan zelf wel ervaringen hebben met etterbakken van blaaskaken die hele nare dingen doen maar daar gewoon mee weg komen -O-

Ik vind het jammer dat je niet gewoon probleemloos je gang kunt gaan zolang je je netjes en respectvol gedraagt tegen alles en iedereen... dat zou toch genoeg moeten zijn?

Maar nee, je moet op je tenen lopen en angstvallig in de gaten houden of je geen onzinnige regeltjes overtreedt want je bent de pineut als je een agent treft die puur met zijn neus in het wetboek zit en niet naar de situatie kijkt -O-

Ik denk dat dat de politie heel veel vertrouwen en goodwill van de normale burger heeft gekost en dat vind ik echt superzonde en zo onnodig ook....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:13

Pmarena, dit klinkt meer alsof je het oneens bent met de wetgevende macht?

Politie is inderdaad uitvoerende macht, dus zij zullen zich uiteindelijk aan regeltjes moeten houden omdat het regeltjes zijn. Zij zijn niet bevoegd om de wet naar eigen inzicht te handhaven.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:14

Heb je niet in elk beroep rotte appels zitten? Het is volgens mij maar net wie je treft.

Een agent uit onze woonplaats die is letterlijk mijn vriend aan het pesten met dingetjes, zoals drie per dag staande te worden gehouden door dezelfde (en nee dat is niet overdreven) en controle van de auto (er is niks mis met de auto ). Okay mijn vriend heeft als puberjongetje eens hem voor banketstaaf gezet voor het korps maar dat is dik 10 jaar terug, hij zou nu toch ook wel moeten weten dat mijn vriend volwassen is geworden. Dus ja dat ervaren wij als negatief.

Maar toen wij iemand op straat in een uur tijd steeds met een kind zagen slepen, op tijden dat ze al bed horen te liggen. En wij de politie hebben gebeld, reden ze ook binnen 10 minuten door de straat. En dit vonden wij weer super dat ze zo snel reageerden.

Het is volgens mij maar net wie je treft. En wat voor bui ze hebben (ook al zijn ze sjaggie het mag niet maar he het zijn ook maar mensen).

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:18

Pmarena, het valt me op dat je maar bezig blijft over de wegen waar je 60 mag. Klein detail is dat de politie daar helemaal niet over gaat. Zij bepalen niet welke snelheden op welke wegen gelden.
Buiten dat, de politie stelt de regels niet op, die voeren ze alleen uit.
Je mag natuurlijk je mening hebben over de politie, maar zoek dan wel eerst even uit wat hun werkzaamheden precies zijn.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:33

auk schreef:
Pmarena, het valt me op dat je maar bezig blijft over de wegen waar je 60 mag. Klein detail is dat de politie daar helemaal niet over gaat. Zij bepalen niet welke snelheden op welke wegen gelden.
Je mag natuurlijk je mening hebben over de politie, maar zoek dan wel eerst even uit wat hun werkzaamheden precies zijn.

Precies!!

En daarbij beproef ik uit jou stukken dat je ene kant zegt, ik snap t wel maar het is niet fair?
Serieus? Dr zijn zoveel dingen niet fair op deze wereld. " ja maar zij mogen dit wel en ik niet"
Alleen eigen belang is tegenwoordig belangrijk en alles moet gelijk.
Zo werkt t helaas niet bij sommige dingen...

En over t feit dat je zegt dat niet je gang kan gaan als je je netjes gedraagt... In principe als jij je netjes gedraagt zul je die bekeuring niet krijgen oid. En op je tenen lopen omdat er anders voor iets banketstaaf bekeurd word? Er zijn regels en wetten opgesteld in nederland door de overheid. Niet door de agent zelf. En daarbij, wees blij dat ze er zij. Jij kunt op je fietsje naar je werk bij wijze van, in andere landen waar er veel minder regels etc zijn, word jij van je fietsje gereden of er vanaf getrokken....

T is maar hoe je t bekijkt denk ik. Jammer dat je alles vanuit een negatief oogpunt bekijkt en je niet goed verdiept in hoe t daadwerkelijk zit, maar wel een mening vormt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:39

Ik vind het wel erg jammer dat er agenten zijn die hun macht wel misbruiken en hun zoon laten lopen, maar wel de Turkse jongens oppakken terwijl hun zoons begonnen met vechten omdat ze zelf extreem racistisch zijn. Mensen die racistisch zijn vind ik al niet al te ruimdenkend, maar om je beroep in te zitten om die bepaald etnische groepen aan te pakken is gewoon misselijk. Die rotte appels zijn helaas ook nog leidinggevenden... Dus ik hoop dan vooral niet dat zij andere agenten inspireren op die manier.

Over het algemeen vind ik de politie prima, boetes: prima. Wel wat buitenproportioneel hoog, maar goed... Als je je aan de regels houdt dan heb je ook geen last van boetes.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:42

shenavielli: ik heb hartelijk om je post gelachen :D Niet slecht bedoelt, maar het is weer zo'n typisch voorbeeld dat ik denk, je hebt gewoon echt geen idee eat een politieagent doet .. :)

Je bent niet de enige en ik vind het gewoon grappig om in dit topic te lezen war mensen denken dat de agenten op den dag doen. Bonnen schrijven!!! :Y)
Het beeld proberen te veranderen is zinloos. Zoiets als tegen mebsen vertellen dat paarden niet stinken. Willen ze niet horen. :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:45

Batlow schreef:
Wat mij vooral ergert is dat ze bij 5 km te hard jou een boete geven, maar als ik ze zelf zie rijden, rijden ze áltijd te hard. Zonder zwaailichten of geluid, met 60/70 over een 50 weg. Waarom zouden zij dat nou wel mogen? >;)

Politie mag ook harder rijden zonder zwaailichten of sirene. Laatst nog ergens gelezen. Dit was omdat zwaailichten en sirene hunaanwezigheid verraden en dit niet altijd wenselijk is

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:47

Vroeger wel maar tegenwoordig niet nee.

Er zijn hier genoeg politie mensen die zelf ook de wet overtreden.

Ik zelf niet hoor. :+

Hier plassen ze gewoon wild
Rijden door rood
Rijden te hard
Parkeren verkeerd
En zelf roken ze hier ook gewoon een joint

Of ze rijden met sirenes naar de mc

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:49

De politie mag door rood rijden, te hard rijden, fout parkeren als het nodig is. De meldkamer kan hun toestemming geven; hebben ze geen sirenes voor nodig.
Op het moment dat een winkel wordt overvallen, is het natuurlijk een beetje maf als ze eerst een keurige parkeerplaats moeten zoeken ipv op de stoep te parkeren.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:51

Nee in een woonwijk idioot hard rijden ramen open muziek hard.
Dan zijn ze echt niet op zoek naar boeven ofzo.
Rood rijden terwijl er verkeer aan komt ? En hierdoor een ongeluk uit voor komt ?

En fout parkeren voor de deur waar de politie woont ?

Nee dat gaatje tever

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:52

Je hebt ze er inderdaad wel bij helaas die het verpesten voor de rest -O-

Wildplassen is overigens buiten de bebouwde kom vaak gewoon toegestaan, of de apv moet wat anders erover zeggen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-05-14 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:58

Nou mijn vriend heeft wel eens bekeuring gekregen terwijl die in een bos liep waar geen wc's waren hij moest toch echt plassen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 17:59

kani_ejj schreef:
Nou mijn vriend heeft wel eens bekeuring gekregen terwijl die in een bos liep waar geen wc's waren hij moest toch echt plassen.

Dat kan: als in de apv staat dat het niet mag dan mag het ook niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:38

auk schreef:

Klopt, ik vind dat namelijk een heel goed voorbeeld van onnozele regeltjes-om-de-regeltjes zonder dat er een echt nut aan vast hangt :)

Boetes uitdelen aan mensen die anderen overlast bezorgen of in gevaar brengen: helemaal prima +:)+

Maar dit soort dingetjes.... wegen met belachelijke lage snelheden en daar lekker even staan incasseren met een bonnenboekje, door rood licht rijden bekeuren terwijl er in de verste verte op een zeer overzichtelijk kruispunt overduidelijk niemand aankomt, een prent voor een auto die even ergens geparkeerd staat waar niemand er last van heeft, en alleen maar omdat er nergens anders een plekje te vinden was.... dat soort dingen is gewoon heel erg flauw.

Kun je er vanalles bij halen maar als iemand gevoelsmatig niemand in gevaar bracht en geen enkele overlast veroorzaakte en dan dus gevoelsmatig onrechtvaardig behandeld wordt dan kweek je daar geen goodwill mee.

Ik vind het logisch dat mensen dan mopperig worden over de politie, ondanks het goed werk dat ze verder allemaal nog doen. En ik vind dat heel erg zonde voor zowel de agenten als de burgers die zo'n *humpf* - gevoel krijgen bij de politie -O-

Uiteraard maakt een agent de regels niet, maar zij zijn wel degenen die bepalen of ze ergens een bekeuring voor geven lijkt mij? :)