Derde wereldoorlog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:06

Ik denk niet dat je meteen zo bang moet zijn voor een derde wereldoorlog zoals wij ons die inbeelden op basis van de vorige 2. De situatie is nu namelijk compleet anders. Vandaag zijn de leiders van machtige landen bewuster en zoals hier aangehaald, de EU landen hebben geen baat bij oorlog.

De eerste wereldoorlog lag al een hele tijd op de loer en was perfect te vermijden geweest, hadden de leiders van Europa er wat bij geweest. De 2e wereldoorlog is er slechts gekomen door de eerste, dus ook die was te vermijden.

Rusland en Oekraïne vandaag de dag is ook niks nieuw, er is al een Krimoorlog geweest in het verleden, de Krim is gewoon een gebied dat Rusland erg graag wil, omwille van de haven.

De oorlog die ik persoonlijk verwacht is er een in China. Dat land staat op springen, de sociaal-economische verhoudingen zijn er zo absurd, een bevolking blijft nooit blind.
Maar China, dat is ver van jouw bed, niks om je ongerust over te maken. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:08

Alleen al zo'n vliegtuig op laten stijgen kost meer dan een maandsalaris van een vuilnisman :+.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:09

_San87_ schreef:
Alleen al zo'n vliegtuig op laten stijgen kost meer dan een maandsalaris van een vuilnisman :+.

_/-\o_ My point exactly!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:10

Janine1990 schreef:
tamary schreef:
Ook militairen zijn jongetjes, dat langsvliegen is stoerdoenerij en behouden status quo normaal gesproken. Deze laatste keer is meer een psychologisch iets, maar voornamelijk is dit ook een "kijk de mijne is de grootste" gebaar. Het blijven jongetjes met groot, stoer speelgoed. Zolang er geen dombo te ver gaat zullen er hier niet zo snel bommen vallen. Economisch kan het wel een forse klap opleveren.

Misschien een hele stomme vraag hoor...
Maar die F16 vliegers krijgen toch ook maar gewoon de opdracht om ergens naartoe te vliegen? Die besluiten toch ook niet uit zichzelf om gezellig zo'n eind te gaan vliegen?

En ik dat op het niet opvolgen van bevelen bij piloten toch een stuk zwaarder wordt bestraft, dan bij een vuilniswagenchauffeur die een paar kliko's laat staan :+

Tuurlijk is dat in opdracht, zijn allemaal spelregels voor om precies binnen de lijntjes te blijven kleuren.

RedRoses

Re: Derde wereldoorlog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:12

Maar als ik het goed begrijp zijn er dus vliegtuigen gesignaleerd boven Nederland?
Nu is het toch wel lastig om mijn eigen advies op te volgen :+ .
Sorry, het is zwaar ingewikkeld voor een meisje van 12 jaar. :')

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:13

Bedankt voor de reacties allemaal, ik begin er nu meer van te snappen!

Gisteren toen het zo vreselijk onweerde, dacht ik echt van: oké, nu komen de vliegtuigen/straaljagers, en begint een oorlog. Ik ging ook serieus even naar de lucht kijken :') en ik dacht: straks komen ze mijn paardje nog halen!

Het is een beetje bang zijn op een bepaalde manier. Misschien meer bezorgd...maar ik denk dan aan al die oorlogen en hoe vreselijk het was. Een hele poos geleden had ik ook serieus dat als het onweerde, dat ik ineens ging denken aan oorlog, en als ik huilend naar beneden kwam en mijn moeder vroeg wat er was, en ik zei dat ik bang was dat er oorlog kwam (als ik dat al durfde te vertellen, is meerdere keren gebeurd volgens mij), geloofde mijn moeder het haast niet.

Vanaf het begin met Rusland en Oekraïne dacht ik al: er komt vast en zeker oorlog. Maar Nederland? Nee, daar zou ik niet meteen aan denken. Maar zo begint bijna elke oorlog: het ene land wil een stukje land van een ander land (onduidelijk) en dan komt er een strijd.
Maar kijk, met de WO2, was het ook zo dat Duitsland een buurland was van Nederland. Dan is het toch ook makkelijker om daar eerst aan te vallen? Of tenminste, om daar te beginnen. Dus is het dan ook zo dat Rusland eerst naar buurlanden gaat ofzo?

In dit soort tijden met problemen vind ik de nacht heerlijk. Nergens last van, slapen dus niks meekrijgen van wat er gebeurt, even alles vergeten. Maar ook nadenken..heel veel nadenken. Ik word vaak een filosoof genoemd, en daar klopt veel van.

Ik vind het wel een beetje een eng idee dat de Russen even "kwamen kijken" om het zo maar te zeggen. En volgens dat bericht stonden er altijd van die vliegtuigjes klaar, maar hoe kon er dan met de WO2 wat gebeuren?

Ik ga straks het hele topic even opnieuw doorkijken, en dan kijken wat de meesten denken: wel of geen oorlog. Wat de meesten denken, daar ga ik vanuit. En je kan het op twee manieren bekijken: je kan wel bang zijn, maar dan ben je wel voorbereid voor als er echt iets gebeurd, als je went aan het idee. Maar als je niet bang bent, en er gebeurt niks, dan heb je niet tijd lopen verpesten door bang te zijn. Het heeft allebei zo zijn voordelen en nadelen.

Ik lees alles wel mee, maar ik had dit topic geopend toen ik bij mijn paardje was, dus ik had niet veel tijd. Ik heb wel alles meegelezen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:16

tamary schreef:
Tuurlijk is dat in opdracht, zijn allemaal spelregels voor om precies binnen de lijntjes te blijven kleuren.

Dus zijn het geen piloten die ondertussen denken: "Kijk eens hoe groot de mijne is..."
Dat wordt keurig van bovenaf opgelegd en zij mogen het uitvoeren. En mag jij raden wie de president van de Russische Federatie is. Voor de duidelijkheid, dat is de officiële benaming van de Russische strijdkrachten, waar de Russische luchtmacht ook onder valt.

Dat er spelregels voor zijn, hoef je mij niet uit te leggen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:16

Niet zoveel zorgen maken TS :(:)

Een wereldoorlog is bij ontstaan heel complex, en niemand zal ineens een grootmacht gaan aanvallen. Wie weet gebeurd het ooit wel, maar misschien beginnen mensen te leren van het verleden.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:17

Er komt echt geen oorlog hoor. Rusland gaat Europa echt niet binnenvallen, wellicht wel Oekraine, maar dat betekent nog geen nieuwe wereldoorlog. Rusland is best wel arm, dat gaan ze niet redden tegen Amerika en Europa en dat weten ze zelf ook wel.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:17

Dat zal niet gebeuren want Poetin is als ex KGB-agent echt een koude oorlog denker. Er is eigenlijk geen stabielere periode geweest in de afgelopen 50 jaar dan de koude oorlog. Veel dreigen maar op tijd inbinden, omdat totale escalatie tegen zijn eigen belang ingaat.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:18

RedRoses schreef:
Maar als ik het goed begrijp zijn er dus vliegtuigen gesignaleerd boven Nederland?

ja, dat stond in dat nieuwsbericht ofzo. Haha, inderdaad nogal ingewikkeld. Het grootste deel snap ik wel, maar er zijn ook dingen dat ik denk van: oké, het zal wel aan mij liggen :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:18

Eerlijk gezegd.... weet Poetin überhaupt dat Nederland bestaat? :+
Ik denk dat Belgie dan nog eerder de sjaak is vanwege de hoofdzetel van Europa in Brussel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:19

RedRoses schreef:

Het komt vaker voor hoor, dat er onbekende vliegtuigen boven het Nederlands luchtruim vliegen. De vliegtorens kunnen vaak geen contact krijgen met dit soort vliegtuigen en dan stijgt er meestal vanuit Volkel (Noord Brabant) een F16 op om de vliegtuigen te onderscheppen.
Dit keer waren ze in Volkel te traag en waren ze te laat. De vliegtuigen waren inmiddels onderschept door de Britse luchtmacht, die ze ook al hadden gesignaleerd.

Zoals al gezegd, het gebeurd vaker, maar dit keer is de timing gewoon heel erg slecht.

RedRoses

Ja, ik denk ook dat het allemaal wel mee zou vallen.
Maar het idee is heel raar.. :+
Nou, ik ga lekker flikken Maastricht verder kijken, even niet aan WOIII denken. :)
Sowieso weet ik niet of (mocht het gebeuren) heel Nederland er last van heeft. :Y)

Janine1990

Ankie2011 schreef:
Er komt echt geen oorlog hoor. Rusland gaat Europa echt niet binnenvallen, wellicht wel Oekraine, maar dat betekent nog geen nieuwe wereldoorlog. Rusland is best wel arm, dat gaan ze niet redden tegen Amerika en Europa en dat weten ze zelf ook wel.

Rusland arm? In welk opzicht?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:20

Ach meiske maak je niet zo'n zorgen! Tijden zijn nu heel anders en we hebben echt wel geleerd van het verleden. Heb je hier met je ouders over gesproken?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:20

Urielle schreef:

Zijn dochter is met een Nederlander getrouwd. Samen wonen ze in Nederland. Daarnaast is zijn vakantie verblijf in Griekenland naast het huis van Koning Willem-Alexander. Zouden ze elkaar kennen :D

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:21

Maartje1990 schreef:
Ach meiske maak je niet zo'n zorgen! Tijden zijn nu heel anders en we hebben echt wel geleerd van het verleden. Heb je hier met je ouders over gesproken?

Nou of we geleerd hebben van het verleden?
Denk het helaas niet...

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:21

Urielle schreef:
Ik denk dat Belgie dan nog eerder de sjaak is vanwege de hoofdzetel van Europa in Brussel.

haha, nu wil ik het weten ook :P daar sta ik dus ook nooit bij na, dat er mensen zijn die niet weten dat Nederland bestaat, best logisch, zo'n klein land.

Dat vind ik altijd wel geruststellend. Nederland is denk ik niet een belangrijk land, gewoon een simpel, klein, onbekend land. Ik denk dat het wel een redelijk veilig land is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:23

LisanneElena schreef:
Maar kijk, met de WO2, was het ook zo dat Duitsland een buurland was van Nederland. Dan is het toch ook makkelijker om daar eerst aan te vallen? Of tenminste, om daar te beginnen. Dus is het dan ook zo dat Rusland eerst naar buurlanden gaat ofzo?

Trek de atlas uit de kast en kijk naar de geografie van de oude USSR. Dan zie je dat ze in het zuiden en westen beschermd werden door 2 berggebieden, nl de Karpaten en de Kaukasus, ook met modern oorlogstuig zijn gebergtes nuttig om als grens te hebben. Er mankracht overheen krijgen blijft nl lastig. Rusland wil dus die gebieden neutraal of als bondgenoot hebben. Uitleg en achtergrond in het engels :

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:25

Beb_bokt schreef:
Urielle schreef:

Zijn dochter is met een Nederlander getrouwd. Samen wonen ze in Nederland. Daarnaast is zijn vakantie verblijf in Griekenland naast het huis van Koning Willem-Alexander. Zouden ze elkaar kennen :D

Ik bedoel eerder: why on earth zou Poetin, van alle landen die er beschikbaar zijn, Nederland binnenvallen :+ Relatief rijk ja, maar veel te klein en onbeduidend. Meer iets om binnen te vallen omdat je er toch door moet als je uitgaat van grondtroepen. Als het al om Europa gaat zijn er wel interessantere landen denkbaar.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:25

Maartje1990 schreef:

Nee, ik heb er niet over gesproken met mijn ouders. Maar mijn vader heeft verstand van oorlogen, vind het interessant om allemaal documentaires te kijken enzo. Hij heeft me pas wel wat uitgelegd over hoe dat nou allemaal zat met Rusland, toen ik er niks van snapte.

Ik ben al niet zo bang meer, maar of de mensen geleerd hebben van het verleden, vraag ik me af. Er zijn altijd wel van die mensen die gek in hun hoofd zijn. Net zulke mensen als Hitler. En die mensen zijn het vaak ook eens met Hitler's ideeën van toen. Dat zei mijn vader ook toevallig. Dus, de mensen kunnen wel geleerd hebben van het verleden (denk ik eigenlijk niet), maar als er iemand aan de macht komt, dan zorgt hij er wel voor dat hij een leger krijgt ofzo, of de mensen het nu willen of niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:26

LisanneElena schreef:
Het is een beetje bang zijn op een bepaalde manier. Misschien meer bezorgd...maar ik denk dan aan al die oorlogen en hoe vreselijk het was. Een hele poos geleden had ik ook serieus dat als het onweerde, dat ik ineens ging denken aan oorlog, en als ik huilend naar beneden kwam en mijn moeder vroeg wat er was, en ik zei dat ik bang was dat er oorlog kwam (als ik dat al durfde te vertellen, is meerdere keren gebeurd volgens mij), geloofde mijn moeder het haast niet.

Ik weet niet hoe oud je bent. Maar dit is helemaal niets om je voor te schamen!
Ik heb het vroeger ook gehad. Eerst (voordat ik 10 was) was ik bang dat het huis in brand zou raken. Tranen met tuiten gehuild daarom. Dat ging vanzelf over.
Toen ik 11 was kregen we 9/11, de Twin Towers. Toen zag ik m'n ouders huilen bij het nieuws. Dus werd ik angstig. De Afghanistan-oorlog die daarop volgde vond ik heel erg eng. In het begin vooral, want ik was nog heel erg jong. Maar je wordt steeds een beetje ouder en gaat steeds een beetje beter begrijpen wat er nu precies aan de hand is. Dus wordt die angst terecht steeds minder.

Gewoon met je ouders over praten, ze zullen het vroeger vast zelf ook wel hebben gehad. Tijdens de Golfoorlog bijvoorbeeld.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:26

Janine1990 schreef:
Ankie2011 schreef:

Rusland arm? In welk opzicht?

Rusland is in principe niet arm omdat ze veel aardgasinkomsten hebben. Maar de economie en infrastructuur ligt totaal op z'n gat. Je zou dus kunnen zeggen dat Rusland zeer kwetsbaar is voor economische sancties tegen de Russische aardgasexport.

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:27

RedRoses schreef:
Maartje1990 schreef:

Nou of we geleerd hebben van het verleden?
Denk het helaas niet...

ik ook niet