Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sprintje schreef:Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?
Sprintje schreef:Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!
Sees schreef:Dat WD niet bij ieder bedrijf afzonderlijk langs gaat snap ik eigenlijk wel. Ten eerste hebben ze daar de mankracht niet voor en ten tweede brengt dat ook geen geld in het laatje. Want wat heeft men er aan als Boer A uit Lutjebroek wordt vermeld als zijnde goed voor zijn dieren?
Ik vind het met de gesteldheid van de gemiddelde koe in NL nog wel meevallen. Wel vind ik het inderdaad schrijnend dat kalfjes direct bij de moeder weg worden gehaald. Maar als de consument men melk wil, zal men wel moeten. Vele malen erger vind ik de varkenshouderij. IMO is m.n. deze sector niet gemoderniseerd.
Dat WD vooral bewust maakt en niet met constructieve oplossingen komt, tja, ieder heeft zo zijn taak denk ik dan. Fijn toch juist dat zij mensen bewust maken? En volgens mij treden ze actiever op tegen de supermarkten dan tegen de boeren hoor.
Sees schreef:Sok, zo zie je maar weer dat iedereen bepaalde acties anders ervaart. Ik heb namelijk helemaal niet het idee dat WD de boeren hard aanpakt maar juist de supermarkten e.d. Op FB is het natuurlijk ook maar net welke dingen er gedeeld worden en welke niet, dat heeft WD niet in de hand. En natuurlijk kost alles wat WD doet geld maar betekent dat dan meteen dat ze niet goed bezig zijn? Ik vind van niet
. iedere supermarkt die bijvoorbeeld geen plofkippen (om maar een vb te noemen) verkoopt is er één.
Kinke, sloeg jouw antwoord op mijn post? Ik postte dat omdat iemand eerder (ben even vergeten wie) aangaf dat ze WD had uitgenodigd om bij hen op het bedrijf te komen kijken.
Tiepfoudt schreef:Tijdens mijn opleiding ben ik op een redelijk aantal veehouderijen in Nederland mogen zien hoe het er aan toe gaat. En ik kan wel zeggen: Ik heb dieren onder erbarmelijke omstandigheden gezien (met name in de varkens- en pluimveehouderij, maar ook een aantal rundveehouderijen), maar ik heb ook prachtige mooie bedrijven gezien waarbij het welzijn van dieren écht heel erg hoog in het vaandel stond. Ik denk dat ik een redelijk beeld heb kunnen vormen van hoe het er op het gemiddelde veehouderij bedrijf in Nederland aan toe gaat en ik baseer mijn mening over Wakker Dier dan ook deels op het beeld dat ik gevormd heb.
Hiermee wil ik niet zeggen dat er op die goede bedrijven niets verbeterd hoeft te worden. O-ver-al kan er verbeterd worden. In mijn ogen doet Wakker Dier echter een aantal dingen gruwelijk fout:
1. Ze schetsen een vertekend beeld van de veehouderij in Nederland. Zij focussen zich enkel op de bedrijven waar dieren onder erbarmelijke omstandigheden leven en maken handig gebruik van de onwetendheid van de gemiddelde Nederlander (die de voor- en achterkant van een koe nog niet van elkaar kan onderscheiden) die één plaatje van een hoopje ellende dat ooit een koe/varken/kip voorstelde direct interpreteren als: "Alle koeien/varken/kippen hebben een verschrikkelijk slecht leven. Boeren zijn dierenmishandelaars." Waarmee ik meteen bij fout 2 kom:
2. Wakker Dier legt de schuld bij de veehouders. En daarmee bewijzen ze wat voor een dikke plaat de dames en heren van Wakker Dier voor hun hoofd hebben. Het merendeel van de veehouders wíl wel verbeteren in dierenwelzijn. Het wordt ze alleen heel erg moeilijk (zeg gerust: onmogelijk) gemaakt. Veehouders hebben geen geldbomen in hun tuin staan groeien, in tegenstelling tot wat Wakker Dier beweert. Want waarom verbeteren ze het welzijn van hun dieren dan niet? Juist, omdat het verschrikkelijke, gewetenloze monsters zijn die verrekte boeren. De consument daarentegen, nee, die zijn heilig![]()
3. Misschien kort door de bocht gezegd, maar ik krijg het idee dat de mensen van Wakker Dier van geen toeten noch blazen weet. Het zou hen sieren als ze eens op bezoek gaan bij bedrijven waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat. Iedere boer die zijn zaken netjes op orde heeft zal met alle plezier een groep mensen van Wakker Dier op zijn bedrijf welkom heten en ze alles te laten zien. En dat ze een dergelijk bezoek dan ook in de media gooien en dit als ideale toekomstbeeld promoten.
Goed, ik kan nog wel even doorgaan. Maar dit zijn de grootste missers van Wakker Dier waar ik tegen aan loop. Op zich vind ik het goed dat ze zich druk maken om dierenwelzijn, alleen de manier waarop ze dat doen neigt imo naar achterbakse zwartmakerij en heel geniepig gebruik maken van de onwetendheid van de gemiddelde Nederlandse burger.
Sees schreef:Blacky94, eerlijk gezegd snap ik jouw post niet. Verschrikkelijk voor de boer in kwestie uiteraard maar wat ik begrijp uit jouw bericht heeft WD geen onzin verteld maar gewoon de feiten weergegeven, dat ze verder niet uitwijden over de toestand van de boer en dat hij en buren hebben geprobeerd de dieren te redden vind ik niet vreemd eerlijk gezegd
.