Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

Kinke

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:56

Da's helemaal fraai, als je wilt ingaan tegen bepaalde leugens die WD verspreid, dan 'zet dat je aan het denken'? Er zullen wel boeren moeten reageren zolang er nog mensen zijn die denken dat dieren in Nederland volgepompt worden met AB en zelfs groeihormenen. Die samenwerking zou inderdaad kunnen, ware het niet dat WD zelf meldt dat ze niet met veehouders om de tafel willen???!!!! Dat zet mij pas aan het denken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:58

Was wakker dier ook niet van stiekem in de stallen inbreken mét risico op besmetting daardoor omdat ze zo nodig moesten laten zien hoe zielig het is dat een biggetje dood ligt midden in de nacht? (Wij hadden ook wel een dood kuiken na de nacht, net of je 24/7 oog er op hebt :+ ). Ik snap de boeren ook wel en hun aversie tegen wakker dier. Bovendien willen ze niet eens in overleg met de boeren, maar maken ze ze liever zwart, breken in etc. Juist... Dat is productief gedrag inderdaad.

Persoonlijk ben ik ook niet zo wild van de organisatie, ja ze doen goede dingen hoor maar ook hele verkeerde. Dus ik heb ze liever minder extreem. Ik heb wel eens het idee dat het een groep mensen uit de stad zijn, die alleen maar de dieren kennen vanuit de kinderboerderij.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 13:11

Precies wat op de vorige pagina genoemd word, het verplaatst naar het buitenland.

Ik weet nog heel goed dat WD er zo superblij mee was dat er in NL geen dieren meer voor de vacht gefokt mogen worden. De reden? Het is zielig??

Mensen zullen bont blijven kopen, ik ben er geen voorstander van om bont te dragen als je het niet nodig hebt. Maar er zijn nu eenmaal mensen in bepaalde werelddelen die er wel baat bij hebben. Nouja, prima.
Daarbij, vind ik het het fokken voor pels en vacht niet erger dan fokken voor vlees. Zolang de dieren een normaal bestaan hebben, waarom word het dan afgeschaft? Geloof mij dat ze NERGENS zo goed voor die dieren zullen zorgen als hier hoor. In een hoop landen is het de normaalste zaak van de wereld om die dieren levend te villen.. Dus wat doen we? We verplaatsen het probleem.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:07

Sprintje schreef:
Waarom wil niet iedere boer op die manier boeren??? Verdient het misschien wat minder?

Denk je werkelijk dat het gaat om "wat minder verdienen"? De agrarische sector is een harde sector waarin veel veehouderijen hun hoofd nog maar net boven water kunnen houden. Als je rijk wilt worden, moet je geen boer worden (zeldzame gevallen daargelaten). Als ik je zo hoor praten dan krijg ik het vage vermoeden dat je echt totaal onbekend bent met de veehouderij.

Veehouders werken harder dan de gemiddelde Nederlander. Een werkweek van 40 uur? Dacht het niet, reken maar bijna het dubbele. Klaar om 17:00? Dacht het niet, veehouders zijn 24/7 'oproepbaar'. Weekenden? Dacht het niet, ook op zaterdag en zondag hebben de dieren hun dagelijkse verzorging nodig.

Ik moet de eerste halve zool nog ontmoeten die voor hetzelfde loon akkoord zou gaan met zulke arbeidsvoorwaarden, in een andere sector. Want daar klagen we al als we een een paar weken moeten overwerken, als we minder ATV dagen krijgen, of als ons loon maar met 0,05% stijgt.

Allemaal helemaal prima, veehouders kiezen hier zelf voor. Helemaal waar. En waarom kiezen zij hiervoor? Omdat ze passie hebben voor datgene wat zij doen. Dat het ze vanuit Den Haag alleen maar moeilijk gemaakt wordt, daar malen ze niet om bij Wakker Dier.

Waarom gaan ze niet allemaal biologisch? Ik ben serieus benieuwd hoe jij dat zo voor je ziet. Tover jij een paar honderdduizend hectare grond erbij om die miljoenen dieren die we moeten huisvesten een plekje in het gras, waar het altijd o-zo-fijn is, te kunnen bieden? Een biologische varkensflat, ja hoor, dat gaat de toekomst worden :D

Maar oh nee, dat gaat allemaal gruwelijk veel geld kosten. En waar moet dat dan vandaan komen? Ik dacht van de consument. Ai, nu ga ik te ver. Want de consument is heilig, de boer is een dierenbeul. Het is echt de meest kromme redenatie die ik ooit gehoord heb. Boeren krijgen de schuld, terwijl zij simpelweg niet anders kunnen. De consument blijft vrolijk goedkoop vlees/zuivel/eieren kopen en doet niets fout. Yeah, right *D

Sprintje schreef:
Ik snap niet dat de boeren bedrijven, die van zichzelf vinden dat ze alles zo extreem goed doen voor hun dieren, zich toch aangesproken voelen door wakker dier... Dát zet mij dan weer aan het denken. Ik snap niet dat er weerstand is op een dergelijke organisatie als deze boeren zelf ook zo goed mogelijk dieren welzijn voorsteven! Dan hebben ze toch hetzelfde doel? EN zou er volgens mij een prachtige samenwerking kunnen zijn om dingen te verbeteren!

Oh wauw nu wordt het helemaal mooi. Wakker Dier stopt alle veehouders in een hokje. Je kan het binnen je mogelijkheden nog zo goed doen, je blijft een dierenbeul. Wakker Dier maakt op een achterbakse manier misbruik van de onwetendheid van mensen en maakt een complete sector zwart. Ze roepen het hardste dat het overal een grote ellende is, maar (het volgende zou je misschien ook aan het denken moeten zetten) ingaan op uitnodigingen van veehouders die willen laten zien dat ze hun zaken netjes op orde hebben... Ho maar. Raar dat je dan in de verdediging schiet joh. Niet te begrijpen. Het blijft een raar volkje, die veehouders.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:03

Ik denk dat Wakker Dier een goed uitgangspunt heeft, dat de meesten het hart wel op de goede plek hebben. Maar de manier waarop ze veehouders over een kam scheren en zwart maken vind ik heel kwalijk. Ik denk dat biologisch vee houden een goede zaak is, maar dat is gewoon in ons kleine kikkerlandje niet voor 100% mogelijk. Het is eigenlijk net als met paarden houden, hier in Groningen staan ze allemaal lekker 24/7, 365 dagen buiten, in de randstad kan dat in de winter niet, want dan lopen ze het weinige weiland wat ze hebben helemaal kapot. Zo is het eigenlijk ook met de veehouders, we willen allemaal onze beesten wel het beste geven, maar dat lukt gewoon niet met het beperkte budget en vooral de beperkte ruimte die we hebben. MAAR we willen wel paardrijden/vlees eten, dus dan is het helaas pindakaas voor zo'n paard/koe/kip/varken. En in het geval van de paardenhouder ligt het daaraan, maar in het geval van de veehouder ligt dat niet aan hem, maar aan de consument, die wel een lekker stukje vlees wil, maar niet meer wil betalen. Kwestie van vraag en aanbod..

Wakker dier kan nog zoveel grootse plannen hebben, maar ik heb ze tot nu toe niks zien doen behalve 'mensen bewust maken van het dierenleed' (met andere woorden, veehouders zwartmaken), maar met constructieve oplossingen komen doen ze ook niet, dus nee, in mijn optiek niet een bijzonder nuttige organisatie. Ze schreeuwen wel, maar doen vervolgens niks.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:33

Dat WD niet bij ieder bedrijf afzonderlijk langs gaat snap ik eigenlijk wel. Ten eerste hebben ze daar de mankracht niet voor en ten tweede brengt dat ook geen geld in het laatje. Want wat heeft men er aan als Boer A uit Lutjebroek wordt vermeld als zijnde goed voor zijn dieren?

Ik vind het met de gesteldheid van de gemiddelde koe in NL nog wel meevallen. Wel vind ik het inderdaad schrijnend dat kalfjes direct bij de moeder weg worden gehaald. Maar als de consument men melk wil, zal men wel moeten. Vele malen erger vind ik de varkenshouderij :o. IMO is m.n. deze sector niet gemoderniseerd.

Dat WD vooral bewust maakt en niet met constructieve oplossingen komt, tja, ieder heeft zo zijn taak denk ik dan. Fijn toch juist dat zij mensen bewust maken? En volgens mij treden ze actiever op tegen de supermarkten dan tegen de boeren hoor.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:38

Sees schreef:
Dat WD niet bij ieder bedrijf afzonderlijk langs gaat snap ik eigenlijk wel. Ten eerste hebben ze daar de mankracht niet voor en ten tweede brengt dat ook geen geld in het laatje. Want wat heeft men er aan als Boer A uit Lutjebroek wordt vermeld als zijnde goed voor zijn dieren?

Ik vind het met de gesteldheid van de gemiddelde koe in NL nog wel meevallen. Wel vind ik het inderdaad schrijnend dat kalfjes direct bij de moeder weg worden gehaald. Maar als de consument men melk wil, zal men wel moeten. Vele malen erger vind ik de varkenshouderij :o. IMO is m.n. deze sector niet gemoderniseerd.

Dat WD vooral bewust maakt en niet met constructieve oplossingen komt, tja, ieder heeft zo zijn taak denk ik dan. Fijn toch juist dat zij mensen bewust maken? En volgens mij treden ze actiever op tegen de supermarkten dan tegen de boeren hoor.

Dat WD bewust maakt, prima, maar ik vind dat ze in dat geval wel met feiten moeten komen en niet alle boeren over een kam moeten scheren. Bewust maken is goed, maar WD komt me inmiddels m'n neus uit met z'n zielige plaatjes, zielige reclames (wat denk je dat dat kost? koop dan voor bepaalde boeren meer weiland zodat je kipjes lekker buiten komen ipv legbatterij-achtige-taferelen) en onwaarheden. Ga iets constructiefs doen in plaats van alleen maar heel hard schreeuwen dat anderen dingen verkeerd doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:40

Waarom ieder bedrijf afzonderlijk langsgaan? Dat hoeft toch ook helemaal niet?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:51

Sok, zo zie je maar weer dat iedereen bepaalde acties anders ervaart ;). Ik heb namelijk helemaal niet het idee dat WD de boeren hard aanpakt maar juist de supermarkten e.d. Op FB is het natuurlijk ook maar net welke dingen er gedeeld worden en welke niet, dat heeft WD niet in de hand. En natuurlijk kost alles wat WD doet geld maar betekent dat dan meteen dat ze niet goed bezig zijn? Ik vind van niet :o. iedere supermarkt die bijvoorbeeld geen plofkippen (om maar een vb te noemen) verkoopt is er één.

Kinke, sloeg jouw antwoord op mijn post? Ik postte dat omdat iemand eerder (ben even vergeten wie :o ) aangaf dat ze WD had uitgenodigd om bij hen op het bedrijf te komen kijken.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:03

Sees schreef:
Sok, zo zie je maar weer dat iedereen bepaalde acties anders ervaart ;). Ik heb namelijk helemaal niet het idee dat WD de boeren hard aanpakt maar juist de supermarkten e.d. Op FB is het natuurlijk ook maar net welke dingen er gedeeld worden en welke niet, dat heeft WD niet in de hand. En natuurlijk kost alles wat WD doet geld maar betekent dat dan meteen dat ze niet goed bezig zijn? Ik vind van niet :o. iedere supermarkt die bijvoorbeeld geen plofkippen (om maar een vb te noemen) verkoopt is er één.

Kinke, sloeg jouw antwoord op mijn post? Ik postte dat omdat iemand eerder (ben even vergeten wie :o ) aangaf dat ze WD had uitgenodigd om bij hen op het bedrijf te komen kijken.

Niet? Ik absoluut wel. De supermarkten worden ook aangepakt, terwijl ook die alleen maar gehoor geven aan de vraag die er is. Als de supermarkten geen plofkip meer verkoopt, moet men aan de duurdere (biologische) kip. Ik kan je nu al garanderen dat als dat gebeurt, de supermarkten de schuldigen zijn en niemand denkt nog aan die campagne van wakker dier.

Ik zeg ook niet dat wakker dier slecht bezig is omdat ze geld uitgeven, ik vind dat ze slecht bezig zijn om het feit waaraan ze geld uit geven. Aan dure tv reclames, terwijl van dat geld toch echt wel heel wat koeien een beter hok hadden kunnen hebben! Nee, in mijn ogen ben je dan niet bezig met bewust maken, maar met pot-verwijt-de-ketel-praktijken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:27

Als er niets anders zou zijn, zou men het wel kopen. Of als al het vlees dezelfde prijs zou hebben bijvoorbeeld. De enige 'schuldige' in deze is imo de consument ;).

Sok, ja ik ervaar het echt anders en vind het merendeel van de acties die organisaties zoals WD onderneemt wel goed (let wel; niet alles dus ;)). Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind en ik denk dat een dergelijke organisatie ook wel gewend is om kritiek te krijgen. Waar mensen werken worden nu eenmaal óók fouten gemaakt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:37

Ik kom ook even binnenvallen.

Ik heb inderdaad ook helemaal niet het idee dat WD de boeren aanvalt. Eerder de supermarkten. Het is de consument die bepaalt ja, maar de supermarkten zijn degenen die ervoor zorgen dat de boeren geen fatsoenlijk geld krijgen voor hun dieren. Het is die lage prijs aannemen of helemaal niks.

Kijk bijvoorbeeld eens deze leuke aflevering van de KvW, over leverworst:
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 30-01-2014
Je ziet daarin bijv ook dat het niet ongebruikelijk is om producten zonder winst te verkopen, puur om klanten te trekken. De "winst" op deze goedkope producten wordt gedekt door de andere dingen die je koopt als je daar toch bent.

En ja, zolang de consument nog goedkoper-dan-goedkoop vlees wil hebben verandert er weinig. Dat zijn de spillen, en daar richt WD zich op.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:04

nou ja, als WD de geboortehulpmiddelen die boeren nodig hebben om hun kalfjes levend ter wereld te brengen wil verbieden, dan lijkt het me wel dat ze de boeren aanvallen. dat heeft verder niets met consumenten of supermarktmarketing te maken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:05

dat heeft er wel mee te maken dat er in de veehouderij iets niet helemaal goed gaat qua fokbeleid als dieren niet meer zonder hulpmiddelen hun kleintjes ter wereld kunnen brengen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:11

98 % van onze melkkoeien bevallen normaal, bij die andere 2 procent waarbij het iets moeizamer gaat (zoals het bij mensen soms ook niet helemaal vanzelf gaat...) is een hulpmiddel nodig om de koe en het kalf te redden.

vleesvee is een ander verhaal,

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:47

bull…. De geboortekrik wordt bij melkvee bijna nooit gebruikt. Bij vleesvee vaker. Bij ons bijvoorbeeld gebruiken we hem wel 1 of 2x per jaar. Soms zit een kalfje klem bij de schouders (dan is het meestal en stiertje) of bij de heupen (vaarsje). Met de krik kun je heel mooi gedoseerd meehelpen en bovendien het kalfje in de juiste hoek 'duwen' waardoor het de koe enorm kan helpen. Het is ook een extra paar handen, de kalfjes zijn zwaarder dan Holstein kalfjes en die kalfjes zijn verrekte glibberig :) Dan is er nog een vleesvee ras waarbij natuurlijke geboortes wel zwaar gaan helaas, daarbij wordt heel vaak een keizersnede toegepast, een heel ander verhaal dus. WD begon erover te zeiken, terwijl de KNMvD (beroepsorganisatie van dierenartsen) juist helemaal niet tegen het gebruik door veehouders is. Uiteraard weet WD het beter ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 20:53

Juist Juval en Kinke, ben het helemaal met jullie eens. Denk dat die betweters van WD nog nooit bij een koe in barensnood geweest zijn en nog minder bij een verlossing met een geboortekrik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 00:34

Ja sorry maar ook dat vleesvee dat alleen per keizersnede kan bevallen ben ik ook niet zo van hoor :\
En, nou goed, dat verhaal met die geboortekrik, oker prima. Maar daar hoor ik persoonlijk niks meer over. Ik denk verder niet dat de mensen überhaupt geweten hadden hoe het eraan toe gaat in de vleeskuikenindustrie als WD daar geen campagne over had gevoerd.

Ik heb het topic trouwens nog even goed gelezen... En... Bijna tranen in mijn ogen. Kalfjes maar gelijk weghalen bij de moeder want als je daar lang mee wacht wordt het moeilijker? Zal ik ook maar een veulen gaan fokken en die gelijk weghalen want ik w de merrie weer gebruiken? Maar het veulentje staat heel fijn bij soortgenootjes, dus het kan geen kwaad :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 06:15

Haha Marjo, waarom verbaast het mij niet dat dit een topic van jou is :P

Tiepfoudt schreef:
Tijdens mijn opleiding ben ik op een redelijk aantal veehouderijen in Nederland mogen zien hoe het er aan toe gaat. En ik kan wel zeggen: Ik heb dieren onder erbarmelijke omstandigheden gezien (met name in de varkens- en pluimveehouderij, maar ook een aantal rundveehouderijen), maar ik heb ook prachtige mooie bedrijven gezien waarbij het welzijn van dieren écht heel erg hoog in het vaandel stond. Ik denk dat ik een redelijk beeld heb kunnen vormen van hoe het er op het gemiddelde veehouderij bedrijf in Nederland aan toe gaat en ik baseer mijn mening over Wakker Dier dan ook deels op het beeld dat ik gevormd heb.

Hiermee wil ik niet zeggen dat er op die goede bedrijven niets verbeterd hoeft te worden. O-ver-al kan er verbeterd worden. In mijn ogen doet Wakker Dier echter een aantal dingen gruwelijk fout:

1. Ze schetsen een vertekend beeld van de veehouderij in Nederland. Zij focussen zich enkel op de bedrijven waar dieren onder erbarmelijke omstandigheden leven en maken handig gebruik van de onwetendheid van de gemiddelde Nederlander (die de voor- en achterkant van een koe nog niet van elkaar kan onderscheiden) die één plaatje van een hoopje ellende dat ooit een koe/varken/kip voorstelde direct interpreteren als: "Alle koeien/varken/kippen hebben een verschrikkelijk slecht leven. Boeren zijn dierenmishandelaars." Waarmee ik meteen bij fout 2 kom:

2. Wakker Dier legt de schuld bij de veehouders. En daarmee bewijzen ze wat voor een dikke plaat de dames en heren van Wakker Dier voor hun hoofd hebben. Het merendeel van de veehouders wíl wel verbeteren in dierenwelzijn. Het wordt ze alleen heel erg moeilijk (zeg gerust: onmogelijk) gemaakt. Veehouders hebben geen geldbomen in hun tuin staan groeien, in tegenstelling tot wat Wakker Dier beweert. Want waarom verbeteren ze het welzijn van hun dieren dan niet? Juist, omdat het verschrikkelijke, gewetenloze monsters zijn die verrekte boeren. De consument daarentegen, nee, die zijn heilig ;(

3. Misschien kort door de bocht gezegd, maar ik krijg het idee dat de mensen van Wakker Dier van geen toeten noch blazen weet. Het zou hen sieren als ze eens op bezoek gaan bij bedrijven waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat. Iedere boer die zijn zaken netjes op orde heeft zal met alle plezier een groep mensen van Wakker Dier op zijn bedrijf welkom heten en ze alles te laten zien. En dat ze een dergelijk bezoek dan ook in de media gooien en dit als ideale toekomstbeeld promoten.

Goed, ik kan nog wel even doorgaan. Maar dit zijn de grootste missers van Wakker Dier waar ik tegen aan loop. Op zich vind ik het goed dat ze zich druk maken om dierenwelzijn, alleen de manier waarop ze dat doen neigt imo naar achterbakse zwartmakerij en heel geniepig gebruik maken van de onwetendheid van de gemiddelde Nederlandse burger.

Amen _O_ net als je post op pagina 4

Ik heb niks met WD, vooral ook vanwege de redenen die Tiepfoudt in dit topic al aangeeft.
Ken toevallig boeren die de "voorpagina" van WD hebben gehaald (toevallig ook bokt omdat hun paarden ook zijn overleden maar dat is nu even niet helemaal van toepassing. Overigens heb ik WD daar voor zover ik me kan herinneren niet over gehoord). Anyway, ik vind WD ontzettend selectief schrijven om het nog even erger te maken dan het al is. Begin dit jaar zijn er een paar stallen op een geitenboerderij afgebrand en daarbij is de halve veestapel gestorven (overigens sterft 99% van koolmonoxide vergiftiging, niet "levend verbrand" zoals vaak wordt gesteld). Het enige wat WD schrijft is dat er 700 geiten zijn gestorven bij een stalbrand en dat de brandweer geprobeerd heeft dieren te redden. Wat hierbij niet vermeld wordt is dat bijvoorbeeld de boer zelf en de buren geprobeerd hebben zoveel mogelijk dieren te redden, voor de brandweer überhaupt al aanwezig was. Dat de boer hierbij voor zo'n 60% verband is geraakt en zwaar gewond en in kritieke toestand is opgenomen daar hoor je niemand over, dan lijkt het ineens alsof de boer geprobeerd heeft zijn dieren te redden. Gevolg, de helft vd mensen begint te zeiken over "waar was de boer" en maken hem voor de meest onmenselijke dingen uit. Overigens gaat het nu, naar omstandigheden uiteraard, gelukkig goed met hem en zijn gezin.
Tuurlijk, aandacht voor brandveiligheid, voor in tot hoeverre dit mogelijk is, is prima, maar doe dit niet over de rug van hardwerkende mensen door oa selectief schrijven.

Mbt de vleesindustrie mag er van mij ook wel wat aan supermarkten en tussenbedrijven gedaan worden. Blijkbaar zijn er nog genoeg mensen in dit topic die denken dat boeren rijk zijn. Laat ik je dan maar even heel snel uit die droom helpen. Het zal je verbazen hoeveel mensen er zelf wel een boterham minder om eten zolang de dieren het maar goed hebben. Deze mensen doen het omdat ze van het werk en de dieren houden, niet omdat je er nu zoveel mee verdient. Tuurlijk komt er een vrij leuk bedrag binnen, maar vergeet ook niet hoeveel geld er dagelijks aan voer e.d. naar binnen gaat bij de dieren.

Wbt bont, ik ben hier in de winter heel blij met een echte bontkraag. Niet dat ik er een heb en ik geef de voorkeur aan wildvang coyote bont maar ik heb zelf op een nertsenfarm gewerkt en alle bont gaat naar china. NL was een vd topmarkten van bontproductie en relatief gezien heeft bijna elk dier in NL het goed. Er zijn na de stop van NL weliswaar enkele andere landen ook gestopt maar in griekenland werd er voor zover ik weet vorig jaar bijv sunsidies uitgegeven voor bedrijven zoals deze. Waar een gat in de markt valt zal het hoogstwaarschijnlijk veel sneller ingevuld worden door landen die het niet zo nauw nemen en het geld nodig hebben dan dat de hele wereld ineens gaat zeggen "we stoppen ermee". Als ik dan eerlijk mag kiezen zie ik liever de markt in oa NL terugkomen maar dat heel china er mee stopt. Er zal altijd vraag naar blijven maar dan heb ik liever dat het uit een land komt waar de dieren een relatief goed leven hebben gehad dan dat het uit bijv china komt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:51

Juval, imo is nog steeds de consument hieraan schuldig en niet WD. Zolang wij melk drinken, moeten koeien in lactatie blijven en dus kalveren krijgen ;). En het is idd ondoordacht dat de WD deze hulpmiddelen wil verbieden want dat betekent dat het kalf en de koe beiden kunnen overlijden maar als men geen melk zou drinken, hadden we dat hele hulpmiddel niet nodig (hiermee zeg ik niet dat we massaal moeten stoppen met melk drinken).

Blacky94, eerlijk gezegd snap ik jouw post niet :o. Verschrikkelijk voor de boer in kwestie uiteraard maar wat ik begrijp uit jouw bericht heeft WD geen onzin verteld maar gewoon de feiten weergegeven, dat ze verder niet uitwijden over de toestand van de boer en dat hij en buren hebben geprobeerd de dieren te redden vind ik niet vreemd eerlijk gezegd :o.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:08

hoezo hadden we dat hulpmiddel niet nodig als we geen melk zouden drinken? Dat zou alleen zo zijn als er geen kalfjes meer geboren zouden worden, lijkt me niet wenselijk voor het koeienras.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:13

Kinke, waarom worden er kalfjes geboren denk je?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:15

@ sees, dus jij vindt dat alle melkveehouderijen moeten opdoeken, iedereen veganist moet worden aangezien melk drinken dus zielig is voor koeien en kalfjes. :) ... of begrijp ik je verkeerd?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:29

Ik weet heel goed waarom er kalfjes geboren worden Sees, voor o.a. melkproductie en vlees. Dus geen melk meer drinken heeft niet tot gevolg dat je die krik niet meer hoeft te gebruiken. De krik niet meer gebruiken heeft wel meer dode koeien en kalfjes tot gevolg.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:32

Sees schreef:
Blacky94, eerlijk gezegd snap ik jouw post niet :o. Verschrikkelijk voor de boer in kwestie uiteraard maar wat ik begrijp uit jouw bericht heeft WD geen onzin verteld maar gewoon de feiten weergegeven, dat ze verder niet uitwijden over de toestand van de boer en dat hij en buren hebben geprobeerd de dieren te redden vind ik niet vreemd eerlijk gezegd :o.

Niet? Waarom lezen we bij verhalen over paarden die in brandende stallen staan dan wel vaak dat er geprobeerd is om de dieren te redden?
Ik weet wel waarom WD daar niet verder over uitweidt…dat zou namelijk aantonen dat die boer ook maar gewoon een mens is en geen monster.