Ongeluk ronde van vlaanderen. Vrouw in levensgevaar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:12

LadyMadonna schreef:
Over dat te hulp schieten, maar wat moet je doen dan? Ik heb altijd geleerd om in zo'n geval mensen te laten liggen en te wachten op de hulpdiensten omdat je het letsel anders ook ergens kunt maken. Stel die vrouw heeft haar nek gebroken en mensen gaat aan haar zitten om haar bijv anders neer te leggen... Wat dan.?

Ik zou haar idd niet zo maar verplaatsen, maar ze kijken achterom, zien dat de vrouw en die wielrenner gevallen zijn (bewegen niet, voor zo ver ik kan zien) ik draaien zich achteloos weer om, om verder naar de wedstrijd te kijken. Ik zou toch echt die fiets verplaatsen, bij die gewonden knielen om te kijken of ik wat kan doen. Ik zie ze ook geen mobieltje pakken om een ambulance te bellen.. Maar goed, mischien was dat wel gebeurt. Een filmpje laat ook niet alles zien.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:15

He bah! Verschrikkelijk!

Het was zeker niet verstanding om op de vluchtheuvel te staan, dat vind ik ook. Maar het is gebeurt en we kunnen het niet terug draaien nu. Ik vind het vreselijk om op media te lezen dat deze vrouw 'dom is, het is haar eigen schuld, dan had ze daar maar niet moeten staan'. En het is niet alleen met dit ongeluk! Mensen moeten respect kunnen tonen, als één van hun familieleden daar was aangereden, hadden ze dan hetzelfde gezegd? Natuurlijk niet! Dát is nou het probleem met social media.

Ik wens het beste voor de arme mevrouw.

LadyMadonna

Re: Ongeluk ronde van vlaanderen. Vrouw in levensgevaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:22

Midori, je weet niet wat je in zo'n situatie doet, echt niet....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:34

Ik verbaas me over het feit dat zoveel mensen niet weten dat wat die vrouw doet, niet mag, zelfs strafbaar is!

Er wordt in plaatselijke krantjes vaak duidelijk aangegeven dat tussen die en die tijd de weg is afgesloten voor verkeer vanwege een wielerwedstrijd en dat niemand zich daar dus op de weg mag begeven met uitzondering van de deelnemers met gevolg.
Dus ook als voetganger mag je daar niet komen, de weg is namelijk tijdelijk een wedstrijd terrein voor wielrenners!

Dat heeft nog niet eens iets te maken met breken in een stoet en dergelijke.

Dat supporters vaak lak hebben aan de regels en daarmee hun eigen sport om zeep helpen, of in dit geval zelf gewond raken is dan hun eigen schuld.
De wielrenner zou de vrouw zelfs aan kunnen klagen en de organisatie die geen toezicht houdt op het parcours.
Ben jij als organisatie niet in staat om het hele parcours veilig te maken met medewerkers/vrijwilligers, moet je geen wedstrijd op zo'n locatie organiseren.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:43

LadyMadonna schreef:

Mischien niet, maar ik kan me toch niet voorstellen dat ik me zo achteloos omdraai.. Maar zoals ik al zei, het filmpje kan een verkeerd beeld geven!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:01

spatter schreef:
Ik verbaas me over het feit dat zoveel mensen niet weten dat wat die vrouw doet, niet mag, zelfs strafbaar is!

In de media wordt zelfs aangegeven dat er wordt onderzocht of de vrouw daar had mogen staan ja of nee. Dan lijkt het mij dat de betrokken partijen, zoals bijvoorbeeld de organisatie, niet weet hoe en wat. Of dat zelfs met betrekking tot de regels / wet verwarring is?

En ja, met gezond verstand ga je gewoon aan de kant staan, blijf je van de weg en hinder je de renners niet. Maar we weten niet waarom die vrouw daar stond etc etc etc. Het blijft speculeren.

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:25

Natuurlijk is dit niet de schuld van iemand. Het is een ongeluk.. Helaas is die gebeurd en ik vind het echt erg om te lezen dat veel mensen hier roepen dat het haar eigen schuld is en dat ze dom is geweest om daar te gaan staan.
Als ik zo naar het filmpje kijk, staat ze niet op de route van de wielrenners. Ten minste, mij lijkt dat iedere wielrenner zal proberen te voorkomen om over dat stuk stoep heen te gaan, t is niet bepaald de aangenaamste route. Ook als zij daar niet had gestaan, was deze wielrenners waarschijnlijk hard ten val gekomen.
Als deze vrouw daar niet had mogen staan, had de organisatie haar daar weg moeten halen voordat de wielrenners dat stuk passeerden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 15:48

Je zult zien van Summie straks alsnog aan het kortste eind trekt.

Bron: Sporza.be

Citaat:
Het parket van West-Vlaanderen zoekt uit wie verantwoordelijk is voor de botsing in de Ronde tussen Johan Vansummeren en een 65-jarige vrouw. De renner raakte de vrouw toen hij op een vluchtheuvel sprong. De vrouw ligt in kritieke, maar stabiele toestand in het ziekenhuis. "Het onderzoek begint bij Vansummeren", zegt advocaat verkeersrecht Jeroen Vande Sijpe.
Lees ook:
Vansummeren na botsing op vrouw: "Voel me beroerd"
Organisator: "Bereikbaarheid is mooie én kwetsbare"
Cancellara legt Belgen in de luren in de Ronde
"Mocht die vrouw daar staan? Heeft de renner een verkeerd manoeuvre gemaakt? Dat moet nog allemaal uitgewerkt worden", zegt Tom Janssens van het parket. "Op basis van de getuigenissen, op basis van de verklaringen van Vansummeren en op basis van het filmpje (op onze site) zullen we op tijd en stond een standpunt innemen."

"We gaan onder meer na of de plaats van het ongeval voldoende beveiligd was. Omdat het om een aanrijding van een zwakke weggebruikster gaat, volgen er eventueel ook vervolgingen. Het ongeval vond plaats in een wedstrijd. Dat betekent tussen de eerste wedstrijdwagen en de groene vlag. In dat geval worden aangepaste regels gehanteerd", besluit Janssens.

Advocaat: "Onderzoek begint bij Vansummeren"
Het Radio1-programma Hautekiet belde met Jeroen Vande Sijpe van IntoLaw Advocaten en vroeg hem wie verantwoordelijk kan gesteld worden. "Dat is een hele discussie."

Vansummeren maakt een manoeuvre en brengt schade aan een bepaalde persoon toe. Als er een causaal verband is, dan is aan de drie voorwaarden voldaan om van onopzettelijke slagen te spreken
"Het moet beginnen bij de persoon die als het ware het ongeval heeft veroorzaakt. Dat is Vansummeren. We spreken hier van onopzettelijke slagen en verwondingen, wat toch zeer belangrijk is om mee te geven."

"Het is een ongeval dat is gebeurd door een gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg. In de koers is niet alles toegestaan. Men moet een algemene zorgvuldigheidsplicht aanhouden."

"Vansummeren maakt een manoeuvre en brengt schade aan een bepaalde persoon toe. Als er een causaal verband is, dan zijn de drie voorwaarden voldaan om van onopzettelijke slagen te spreken. En dan kan de renner worden vervolgd en veroordeeld."

"Ik wil me niet uitspreken over fout of niet fout, maar bekijk het ongeval." Sommigen zeggen dat de organisator in de fout is gegaan. "Maar daar moet men mee opletten, vind ik. Men mag niet zo snel tot die conclusie komen. Er is voer voor discussie. Het is niet aan u of mij om daar een oordeel over te vellen, dat doet de rechtbank.

"De organisatie heeft verschillende voorbereidingen getroffen en er waren verschillende seingevers. Dat wordt allemaal nagegaan. En er is ook nog de aansprakelijkheid van de werkgever, want Vansummeren rijdt in dienst van."

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:49

LadyMadonna schreef:

Dat is niet waar.
Sommige mensen wrten heel goed wat ze moeten doen...
Heb er zelf ervaring mee met een flink ongeval waarbij direct gehandeld moest worden incl reanimatie.
Ik wist precies wat ik moest doen.

Niet iedereen blijft met de pootjes aan de grond genageld staan...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 15:52

Dan is het nog aan die vrouw (evt. aan de familie moest ze overlijden) om hem te vervolgen, als zij geen procedure inzetten, gebeurt er niets. Kans lijkt misschien niet groot dat ze niet zou vervolgen, maar helemaal ondenkbaar is het imo niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 15:53

Je hebt altijd mensen die overal geld uit willen halen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:10

midori schreef:
LadyMadonna schreef:
Over dat te hulp schieten, maar wat moet je doen dan? Ik heb altijd geleerd om in zo'n geval mensen te laten liggen en te wachten op de hulpdiensten omdat je het letsel anders ook ergens kunt maken. Stel die vrouw heeft haar nek gebroken en mensen gaat aan haar zitten om haar bijv anders neer te leggen... Wat dan.?

Ik zou haar idd niet zo maar verplaatsen, maar ze kijken achterom, zien dat de vrouw en die wielrenner gevallen zijn (bewegen niet, voor zo ver ik kan zien) ik draaien zich achteloos weer om, om verder naar de wedstrijd te kijken. Ik zou toch echt die fiets verplaatsen, bij die gewonden knielen om te kijken of ik wat kan doen. Ik zie ze ook geen mobieltje pakken om een ambulance te bellen.. Maar goed, mischien was dat wel gebeurt. Een filmpje laat ook niet alles zien.

^^ dit dus.

Ik stond er ook écht van te kijken dat NIEMAND een poot uit steekt. Je hoeft wat mij betreft niet meteen met CPR enzo te beginnen, maar kijk even wat er aan de hand is! Kniel eens neer, vraag eens 'mevrouw gaat het' weet ik veel. Doe IETS.

Je kunt wel zeggen 'je weet niet wat je zou doen in zo'n situatie' nou ik zou me in zo'n situatie kapot schamen als ik niets zou doen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:12

Jolliegirl schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat is niet waar.
Sommige mensen wrten heel goed wat ze moeten doen...
Heb er zelf ervaring mee met een flink ongeval waarbij direct gehandeld moest worden incl reanimatie.
Ik wist precies wat ik moest doen.

Niet iedereen blijft met de pootjes aan de grond genageld staan...

Klopt, maar als je nog nooit in zo'n situatie bent geweest weet je niet wat je doet....

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:16

Erg vervelend, maar het was ook niet slim om daar te gaan staan.
Ik hoop dat ook andere mensen hier van leren. :)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:22

Wow had wel gehoord dat er een botsing had plaatsgevonden.
Blijft een ingewikkelde discussie of ze daar mocht staan. Ik zou het zelf nooit doen. Ze gaan zo hard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:23

Is er inmiddels al meer bekend over de toestand van de vrouw?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:24

Ik heb daarstraks enkel gelezen dat ze stabiel zou zijn...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:30

vreselijk wat er gebeurt is maar ik zag direct wel dat de man die naast haar stond het kind weg probeerde te houden bij haar, hij ging steeds voor hem staan, wellicht was het de oma van het jochie ofzo, je weet zelf trouwens helemaal niet hoe je in de eerste secondes van zoiets reageert hoor, dat kunnen we allemaal leuk bedenken maar sta er maar eens voor, ik vind het niet slim om daar te staan dat blijft feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:31

Ik vind het verschrikkelijk voor die mevrouw, maar eerlijk gezegd: enorm stom om daar te gaan staan! Je merkt het ook al bij een massa mensen die langs de weg staan te drammen waar de wielrenners bijna niet langs kunnen, ook zo belachelijk. Je belemmert zo wel heel erg de sport en als die man op de fiets dan tegen je aanknalt is het gewoon je eigen schuld, als je wielrennen een beeeetje kent weet je dat die mensen enorm hard rijden.

Ik hoop wel dat die mevrouw er weer bovenop komt. Maar wielrennenr heeft hier totaal geen schuld aan al zou hij denk ik wel een enorm schuldgevoel hebben..... -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:45

Ik heb gister de herhaling gezien, vreselijk dat ongeluk dat gebeurt is voor je beseft dat er iets niet klopt. Hopelijk komt de vrouw eroverheen. En hopelijk heeft het voor van Summeren geen gevolgen op juridisch vlak.

Ik kijk graag naar wielrennen maar zit soms met geknepen billen ivm toeschouwers die zichzelf en anderen erg in gevaar brengen. Om of zelf op tv te komen of voor een spectaculaire foto. Ook gister heel veel mensen aan de verkeerde kant van de linten en hekken gezien, op erg gevaarlijke plaatsen.

Edit eens een weg motorwedstrijd gezien waar een gezin met kleine kindjes precies in een scherpe buitenbocht ging staan. Hebben ze maar gezegd dat beter niet te doen ivm bocht uitvlieg gevaar, dat hadden ze zelf echt niet in de gaten. Best schokkend,

Maar wat betreft het niet ingrijpen. Ik heb een keer bij een hardloop wedstrijd een man vlak voor de finish zien vallen. En wat mij bevreemde was dat diegene die uiteindelijk erheen gingen allemaal dezelfde tijd nodig hadden om te beseffen dat er iets niet klopte en om door te hebben dat er iets gedaan moest worden.

De man naast me, iemand ietsje verderop en ik zelf hebben ruim 15 seconden nodig gehad om dus te reageren. Verder was er niemand die uberhaupt door had dat er iets fout was, zelfs mensen van de organisatie hadden het niet door in eerste instantie. Best vreemd om mee te maken dat je die tijd nodig hebt om iets te beseffen.

De man had dus een hartstilstand gehad en we hebben moeten reanimeren. Uiteindelijk bleef mijn taak gelukkig beperkt tot mond openmaken en hoofd en jas ondersteunen. Gelukkig heeft de man het overleefd hoorden we later terug.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 22:38

zo gaat het ook hoor, je hersens hebben dat helemaal niet door dat er iets heel ergs gebeurt, ik maak op mijn werk regelmatig heftige dingen mee waar ik direct in moet grijpen maar ook daar leer je eerst na te denken en niet direct te handelen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:24

Pebbles_x schreef:
Natuurlijk is dit niet de schuld van iemand. Het is een ongeluk.. Helaas is die gebeurd en ik vind het echt erg om te lezen dat veel mensen hier roepen dat het haar eigen schuld is en dat ze dom is geweest om daar te gaan staan.
Als ik zo naar het filmpje kijk, staat ze niet op de route van de wielrenners. Ten minste, mij lijkt dat iedere wielrenner zal proberen te voorkomen om over dat stuk stoep heen te gaan, t is niet bepaald de aangenaamste route. Ook als zij daar niet had gestaan, was deze wielrenners waarschijnlijk hard ten val gekomen.

Vind je dit zelf nou geen raar argument? Dat het ongeluk anders ook was gebeurd, dat kan iedereen ruiken. Echter, als de vrouw er niet had gestaan, was er geen tweede slachtoffer geweest, en lag deze dame nu niet in levensbedreigende toestand in het ziekenhuis.
Ik vind het wel degelijk een domme plek om te gaan staan. Stel, jij gaat met je paard op cross, en naast één van de hindernissen staat iemand. Paard weigert, wijkt uit en rent in volle vaart over desbetreffende persoon. Zou je het dan ook niet dom vinden van deze persoon om daar te gaan staan? Dat de route in principe niet over die plek loopt, betekent niet dat er niets fout kan gaan.
Nee, ik vind het op z'n zachtst gezegd niet slim om op zo'n risicovolle plek te gaan staan. :n

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:41

Bejaarde? Licht dement oudje? Het is een vrouw van 65, als ik 65 mag worden, moet ik nog gewoon werken hoor :=

Verder, poeh, lastig, persoonlijk vind ik dat de wielrenner geen schuld heeft, is het dan een gevalletje van eigen schuld dikke bult, hmm... Mijn gevoel zegt dat de organisatie er voor moet zorgen dat omstanders niet in aanraking kan komen met het peloton, maar om nou rond de hele route hekken te zetten is ook zo wat. Maar niemand heeft deze situatie gewild...

Het is erg lastig om te zeggen hoe iemand in een bepaalde situatie gaat reageren. Laatst had ik op mijn werk een reanimatie, moest ook even me zelf tot orde roepen en gaan beginnen, m'n collega was erg van streek en kon weinig meer uit haar handen krijgen, dat terwijl wij allen BHV geschoold zijn, je kan zo iets niemand kwalijk nemen, zeker niet als je niet weet wat je moet/kan doen.

Hoe dan ook, ik hoop dat de vrouw goed mag herstellen!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:50

http://www.hln.be/hln/nl/952/Wielrennen ... rden.dhtml

Verschrikkelijk dit. Als je ziet hoe krom het wiel is, is het echt wel hard gegaan en is mevrouw echt precies op de stoeprand terecht gekomen. Vind het ongelofelijk dat mensen hier zo hard oordelen. Net of wielrenners over een vluchtheuvel fietsen in die snelheid, had gewoon iets moeten staan waardoor het duidelijker was. Ik vind het meer dan terecht dat ze gaan achterhalen wie hier nalatig is geweest.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 22:21

Oh vreselijk die foto's! Ook die fiets was nog gewoon op die vrouw ligt. :n

Letizia, in eerste instantie was die vrouw 85 jaar. Bleek een vergissing en is gerectificeerd. :j

Mag hopen dat je dan mag genieten van je pensioen, schommelstoel en geraniums! :j