Je zult zien van Summie straks alsnog aan het kortste eind trekt.
Bron: Sporza.be
Citaat:
Het parket van West-Vlaanderen zoekt uit wie verantwoordelijk is voor de botsing in de Ronde tussen Johan Vansummeren en een 65-jarige vrouw. De renner raakte de vrouw toen hij op een vluchtheuvel sprong. De vrouw ligt in kritieke, maar stabiele toestand in het ziekenhuis. "Het onderzoek begint bij Vansummeren", zegt advocaat verkeersrecht Jeroen Vande Sijpe.
Lees ook:
Vansummeren na botsing op vrouw: "Voel me beroerd"
Organisator: "Bereikbaarheid is mooie én kwetsbare"
Cancellara legt Belgen in de luren in de Ronde
"Mocht die vrouw daar staan? Heeft de renner een verkeerd manoeuvre gemaakt? Dat moet nog allemaal uitgewerkt worden", zegt Tom Janssens van het parket. "Op basis van de getuigenissen, op basis van de verklaringen van Vansummeren en op basis van het filmpje (op onze site) zullen we op tijd en stond een standpunt innemen."
"We gaan onder meer na of de plaats van het ongeval voldoende beveiligd was. Omdat het om een aanrijding van een zwakke weggebruikster gaat, volgen er eventueel ook vervolgingen. Het ongeval vond plaats in een wedstrijd. Dat betekent tussen de eerste wedstrijdwagen en de groene vlag. In dat geval worden aangepaste regels gehanteerd", besluit Janssens.
Advocaat: "Onderzoek begint bij Vansummeren"
Het Radio1-programma Hautekiet belde met Jeroen Vande Sijpe van IntoLaw Advocaten en vroeg hem wie verantwoordelijk kan gesteld worden. "Dat is een hele discussie."
Vansummeren maakt een manoeuvre en brengt schade aan een bepaalde persoon toe. Als er een causaal verband is, dan is aan de drie voorwaarden voldaan om van onopzettelijke slagen te spreken
"Het moet beginnen bij de persoon die als het ware het ongeval heeft veroorzaakt. Dat is Vansummeren. We spreken hier van onopzettelijke slagen en verwondingen, wat toch zeer belangrijk is om mee te geven."
"Het is een ongeval dat is gebeurd door een gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg. In de koers is niet alles toegestaan. Men moet een algemene zorgvuldigheidsplicht aanhouden."
"Vansummeren maakt een manoeuvre en brengt schade aan een bepaalde persoon toe. Als er een causaal verband is, dan zijn de drie voorwaarden voldaan om van onopzettelijke slagen te spreken. En dan kan de renner worden vervolgd en veroordeeld."
"Ik wil me niet uitspreken over fout of niet fout, maar bekijk het ongeval." Sommigen zeggen dat de organisator in de fout is gegaan. "Maar daar moet men mee opletten, vind ik. Men mag niet zo snel tot die conclusie komen. Er is voer voor discussie. Het is niet aan u of mij om daar een oordeel over te vellen, dat doet de rechtbank.
"De organisatie heeft verschillende voorbereidingen getroffen en er waren verschillende seingevers. Dat wordt allemaal nagegaan. En er is ook nog de aansprakelijkheid van de werkgever, want Vansummeren rijdt in dienst van."