stelling: Pesten is je eigen schuld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:45

Arc_En_Ciel schreef:
Ik weet hoe het is om elke dag met denigrerende opmerkingen te maken te hebben, wees gerust.
Alleen niet op school, maar thuis.

Bovendien vind ik dat er nogal overdreven wordt gedaan.
Ik weet 100% zeker dat niet iedereen die hier zegt dat je altijd aardig moet zijn, vroeger opkwam voor gepeste kinderen.
Als iemand niet aardig tegen me is, echt agressief gewoon, kan diegene de pot op.
Het zal me worst wezen waarom, je bent niet stoer als je me voor alles en nogwat uitmaakt.

Wie weet heeft die persoon een probleem? Dat kan toch best?

En 100% dat ik wel voor gepeste kinderen opkwam.
Ik vind pesten een van de meest verschrikkelijke dingen die er is. Echt ontzettend overbodig en treurig.

Laat ik je wel vertellen dat wanneer je straks volwassen bent, ook echt niet iedereen steeds aardig tegen je is ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:47

Een stelling dat werkelijk nergens op slaat. Gadverdamme..

Pesters pesten omdat ze bang zijn zelf gepest te worden. Iemand die gevoelig is zal daardoor sneller de pineut zijn dan iemand die enorm sterk in z'n schoenen staat. Dus waarom zou pesten je eigen schuld zijn?

Ik neem het mijn pesters heel erg kwalijk. Nog iedere dag leef ik met de gevolgen van wat zij me hebben aan gedaan. Maar nog kwalijker neem ik het de leraren, die deden alsof ze het niet zagen. Ik zou zeggen; pesten is de schuld van de leraren die hun ogen ervoor dicht knijpen.
'Foei' en 'dat mag niet' is niet genoeg. Laat ze verslagen schrijven over wat het met iemand zou doen. En dat een week lang. Films over pesten kijken enz enz.

Pesten is NOOIT je eigen schuld. NOOIT.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:49

Arc_En_Ciel schreef:
Ik weet hoe het is om elke dag met denigrerende opmerkingen te maken te hebben, wees gerust.

Ik weet 100% zeker dat niet iedereen die hier zegt dat je altijd aardig moet zijn, vroeger opkwam voor gepeste kinderen.
Als iemand niet aardig tegen me is, echt agressief gewoon, kan diegene de pot op.
Het zal me worst wezen waarom, je bent niet stoer als je me voor alles en nogwat uitmaakt.

Ach... Ik ben ook 13 geweest en weet ongeveer nog wel hoe mijn hersens toen werkten. Lees je berichtjes over een jaar of 7 eens terug en je zult begrijpen wat we bedoelen. We kunnen zeggen wat we willen maar het gaat niet doordringen, dat geeft niks want dat is gewoon "wijsheid" die je opdoet naarmate je levenservaring opdoet. Nu ben ik niet zo'n oude bok (he hallo, 20) dat ik onzin uit ga kramen dat ik al ontzettend veel levenswijsheid heb opgedaan maar in ieder geval genoeg om te weten dat zélfs "zulke jongens" een verhaal kunnen hebben en zich daarom gedragen zoals ze zich gedragen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:50

Rowdine schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Ik vind pesten een van de meest verschrikkelijke dingen die er is. Echt ontzettend overbodig en treurig.

Laat ik je wel vertellen dat wanneer je straks volwassen bent, ook echt niet iedereen steeds aardig tegen je is ;)

Het gaat me er niet om dat ik er niet tegen kan, het gaat erom dat ik niet zo tegen me laat praten :')
Dan kan je nog zoveel problemen hebben, het is niet mijn schuld dat die er zijn, dus ik hoef niet zijn uitlaat te zijn :')

Ik vind pesten ook vreselijk hoor, zeker weten. Buitensluiten en naroepen etc van een mens wat alleen maar zijn of haar best doet, is echt niet leuk en moet gewoon stoppen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:52

Bizzybijtje schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Ach... Ik ben ook 13 geweest en weet ongeveer nog wel hoe mijn hersens toen werkten. Lees je berichtjes over een jaar of 7 eens terug en je zult begrijpen wat we bedoelen. We kunnen zeggen wat we willen maar het gaat niet doordringen, dat geeft niks want dat is gewoon "wijsheid" die je opdoet naarmate je levenservaring opdoet. Nu ben ik niet zo'n oude bok (he hallo, 20) dat ik onzin uit ga kramen dat ik al ontzettend veel levenswijsheid heb opgedaan maar in ieder geval genoeg om te weten dat zélfs "zulke jongens" een verhaal kunnen hebben en zich daarom gedragen zoals ze zich gedragen.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor :j maar ik ben niet de oorzaak van zijn probleem, dus ik hoef vind ik, niet te accepteren dat hij zo arrogant doet.
Ik heb zelf ook aardig wat om over te zeiken :') maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn klasgenoten daarvoor op te laten draaien.

Anoniem

Re: stelling: Pesten is je eigen schuld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:53

Hoef je niet te accepteren, maar laat het gewoon waaien en reageer er niet op. Door banketstaaf te reageren maak je het voor die persoon nog moeilijker om normaal mee te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:55

Arc_En_Ciel schreef:
Rowdine schreef:

Het gaat me er niet om dat ik er niet tegen kan, het gaat erom dat ik niet zo tegen me laat praten :')
Dan kan je nog zoveel problemen hebben, het is niet mijn schuld dat die er zijn, dus ik hoef niet zijn uitlaat te zijn :')

Ik vind pesten ook vreselijk hoor, zeker weten. Buitensluiten en naroepen etc van een mens wat alleen maar zijn of haar best doet, is echt niet leuk en moet gewoon stoppen.

Wat ik al zeg, als je straks volwassen bent dan zijn mensen ook niet altijd even aardig tegen je. En soms heb je even geen keus dan mensen zo tegen je te laten praten.

En mensen die psychische problemen hebben kunnen daar niets aan doen, net zoals jij daar niets aan kan doen.
Het zou je sieren als je je daar een beetje in kunt inleven. Hoewel ik snap dat het best lastig is als je jong bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 23:56

Dat bedoel ik, die jongen kan best psychische problemen hebben. Misschien zijn die nog niet eens echt aan het licht gekomen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:00

Rowdine schreef:
Wat ik al zeg, als je straks volwassen bent dan zijn mensen ook niet altijd even aardig tegen je. En soms heb je even geen keus dan mensen zo tegen je te laten praten.

En mensen die psychische problemen hebben kunnen daar niets aan doen, net zoals jij daar niets aan kan doen.
Het zou je sieren als je je daar een beetje in kunt inleven. Hoewel ik snap dat het best lastig is als je jong bent!

Wat bedoel je hier precies mee?

Ik probeer me wel in hem in te leven hoor. Ik ben vorig jaar een tijd de enige persoon geweest die zich niet schaamde om met hem te praten.
Ik wil best een stap in zijn richting doen, maar hij kan niet onaardig blijven doen.
Ik ben ook niet zijn psycholoog, als je begrijpt wat ik bedoel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:02

Arc_En_Ciel schreef:
Rowdine schreef:

Wat bedoel je hier precies mee?

Ik probeer me wel in hem in te leven hoor. Ik ben vorig jaar een tijd de enige persoon geweest die zich niet schaamde om met hem te praten.
Ik wil best een stap in zijn richting doen, maar hij kan niet onaardig blijven doen.
Ik ben ook niet zijn psycholoog, als je begrijpt wat ik bedoel..

Ik bedoel dat hij er wellicht niets aan kan doen dat hij dat gedrag vertoont. En dat het, zoals je al zegt, ook niet jouw schuld is dat hij zich zo gedraagt.

Je bent idd niet zijn psycholoog :) En je hoeft geen vrienden met hem te zijn. Maar je kan je wel gewoon gedragen, toch? :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:06

Ik vind pesten nooit eigen schuld.
Degene die kiest er toch niet voor om gepest te worden.
En degene die pest kiest er toch ook zelf voor.
Oke mischien ben je anders en zie je er mischien raar uit maar dan verdien je het niet om gepest te worden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:08

Daar heb je gelijk in Rowdine :j ik scheld hem ook niet uit ofzo :') maar het zit in mijn karakter om van me af te bijten denk ik haha..
Maar ik ben het met je eens hoor, misschien heeft hij wel wat.
Ik denk dat het hem in het verschil in opvatting ligt, wat daarvan gemaakt wordt, en dat verschil zal vast te maken hebben met leeftijd en ervaring ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:11

Arc_En_Ciel schreef:
Daar heb je gelijk in Rowdine :j ik scheld hem ook niet uit ofzo :') maar het zit in mijn karakter om van me af te bijten denk ik haha..
Ik denk dat het hem in het verschil in opvatting ligt, wat daarvan gemaakt wordt, en dat verschil zal vast te maken hebben met leeftijd en ervaring ja :j

Ik ga ook niet heilig doen en zeggen dat ik op mijn 13e niet zo zou reageren hoor. Maar het probleem is dus dat 13-jarigen nog wel zo geprogrammeerd zijn haha :D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:17

Bizzybijtje schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Ik ga ook niet heilig doen en zeggen dat ik op mijn 13e niet zo zou reageren hoor. Maar het probleem is dus dat 13-jarigen nog wel zo geprogrammeerd zijn haha :D

:)) tsja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:19

Arc_En_Ciel schreef:

Dat is ook niet erg, om van je af te bijten. Maar deze jongen pest jullie denk ik niet, toch? Dus dan zou ik hem maar wat in het wilde weg laten kletsen :o

Ach, de leeftijd en ervaring krijg je ook nog wel :) Vooralsnog reageer je best redelijk!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:31

Wat hier veel word gezegd is dat de pesters zich niet kunnen inleven. Vaak is dit ook niet zo maar als iemand autisme of iets anders heeft word ook vaak niet over ingelicht. Ik vind het dan ook niet raar dat ze niet kunnen inleven of begrijpen. Ik zit op een rebound school en hier komen ook regelmatig nieuwe leerlingen met zo'n rugzakje en wat ik merk is dat als de rest van de leerlingen weet wat ze hebben en wat dat inhoud ze al veel beter kunnen begrijpen en laten gaan. Ik ben daarom ook echt voor inlichten wat autisme en vormen en andere gedrags dingen inhouden. Dan zou er ook al veel minder gepest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:35

Mijn ervaring is dat dat vrij weinig uitmaakt. Als je je niet normaal gedraagt is dat "raar". Ook al is hier een psychische reden voor. Ik ben er absoluut voor dat kinderen er over ingelicht worden, misschien is het zelfs een goed idee om dit op jonge leeftijd al in lessen te bespreken zodat het als snel als normaal beschouwd wordt. Dat is namelijk wat mij stoort; er wordt pas ingegrepen als er al gepest wordt. Het lijkt mij juist nuttig als het probleem bij de wortels aangepakt wordt; voorlichting geven over pesten, voorlichting geven over "anders zijn". Ik heb hier nooit informatie over gehad op de basisschool en aangezien je op die leeftijd toch erg beïnvloedbaar bent denk ik dat het zeker geen kwaad kan als je op die leeftijd ook al leert dat je je medemens met respect moet behandelen haha. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:36

DearLove schreef:
Wat hier veel word gezegd is dat de pesters zich niet kunnen inleven. Vaak is dit ook niet zo maar als iemand autisme of iets anders heeft word ook vaak niet over ingelicht. Ik vind het dan ook niet raar dat ze niet kunnen inleven of begrijpen. Ik zit op een rebound school en hier komen ook regelmatig nieuwe leerlingen met zo'n rugzakje en wat ik merk is dat als de rest van de leerlingen weet wat ze hebben en wat dat inhoud ze al veel beter kunnen begrijpen en laten gaan. Ik ben daarom ook echt voor inlichten wat autisme en vormen en andere gedrags dingen inhouden. Dan zou er ook al veel minder gepest zijn.

Volledig mee eens!
Maar het lijkt me heel moeilijk als een kind nog niet gediagnostiseerd is met iets. Dan kan je ze ook nergens over inlichten.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:38

Bizzybijtje schreef:
Mijn ervaring is dat dat vrij weinig uitmaakt. Als je je niet normaal gedraagt is dat "raar". Ook al is hier een psychische reden voor. Ik ben er absoluut voor dat kinderen er over ingelicht worden, misschien is het zelfs een goed idee om dit op jonge leeftijd al in lessen te bespreken zodat het als snel als normaal beschouwd wordt. Dat is namelijk wat mij stoort; er wordt pas ingegrepen als er al gepest wordt. Het lijkt mij juist nuttig als het probleem bij de wortels aangepakt wordt; voorlichting geven over pesten, voorlichting geven over "anders zijn". Ik heb hier nooit informatie over gehad op de basisschool en aangezien je op die leeftijd toch erg beïnvloedbaar bent denk ik dat het zeker geen kwaad kan als je op die leeftijd ook al leert dat je je medemens met respect moet behandelen haha. :D

Ja maar het blijft ook raar als iemand bijvoorbeeld alleen maar een stempeltje heeft. Als je niet weet waar het vandaan komt en hoe het inelkaar zit zul je dat ook niet snappen. Ik merk bij mij op school dat iedereen dan veel meer begrip toont als ze weten hoe het nou echt in elkaar zit.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:42

Rowdine schreef:
DearLove schreef:

Volledig mee eens!
Maar het lijkt me heel moeilijk als een kind nog niet gediagnostiseerd is met iets. Dan kan je ze ook nergens over inlichten.

Dat snap ik. Ook bijv. met pleeggezinnen en moeilijke thuissituatie enzo. Alles moet gewoon veel meer besproken worden. Het moet normaal worden dat je ook ergens anders kan wonen dan ouderlijk huis. Het moet normaal worden dat niet iedereen in een paradijs kan leven en dat je anders bent doordat dat je heel wat heeft gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 00:59

DearLove schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja maar het blijft ook raar als iemand bijvoorbeeld alleen maar een stempeltje heeft. Als je niet weet waar het vandaan komt en hoe het inelkaar zit zul je dat ook niet snappen. Ik merk bij mij op school dat iedereen dan veel meer begrip toont als ze weten hoe het nou echt in elkaar zit.

En daarom vind ik dus dat kinderen er al op jonge leeftijd bekend mee moeten worden :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:02

Ik vind het een beetje bizar dat er zoveel mensen (gelukkig zijn de meesten zelf nog kinderen/pubers en zullen hopelijk nog leren dat de wereld niet zo zwart wit is) het normaal vinden dat mensen met raar of afwijkend gedrag gepest worden. Alsof ze het verdienen..

Natuurlijk zijn er mensen met onuitstaanbaar gedrag maar daar kan je diegene prima op aanspreken (op een normale manier), mocht dat niet werken dan kan je de persoon altijd nog ontwijken. Er zijn ook wel mensen in mijn omgeving die ik minder leuk gedrag vindt vertonen maar dat is toch geen reden om ze het leven zuur te maken?
Deze mensen die ik eerst maar rare snuiters vond bleken ook regelmatig erg toffe personen als je ze eenmaal beter leerde kennen.

Als iemand bizarre kleren wil dragen kan hij wel rare blikken verwachten, maar niemand heeft het recht iemand die afwijkt van de 'norm' te pesten. Leven en laten leven.
Ik heb meer respect voor mensen die durven te zijn zoals ze zijn en dat uit durven te dragen (zolang het legaal blijft ;) ) dan voor mensen die wanhopig proberen 'normaal' te zijn.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 01:06

Nee ik ben van mening dat echt pesten niet je eigen schuld is.
Hoe vervelend het ook is er moet altijd iemand de dupe zijn.
Pesters zijn vaak zelf onzeker en willen niet gepest worden. Het idee van "ik moet hun pakken voordat ze mij pakken".

En ik vrees dat pesten nooit over zal gaan. Het is van alle tijden en is ook zeker niet leeftijdsgebonden. Hoe triest het ook is er worden zelf volwassen mensen gepest en getreiterd op hun werk.
En iemand die dan anders is dan ander is een gemakkelijk doelwit maar dat is zeker niet de schuld van degene die gepest word. Dat ligt toch echt bij de pesters die een ander niet in hun waarde kunnen laten. Mensen zouden blij moeten zijn dat niet iedereen een grijze muis is en dat mensen anders zijn zou een hele saaie boel worden als we allemaal "normaal" zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:33

Schuld impliceert bewust handelen en verantwoordelijkheid. "Gepest worden is je eigen schuld" betekent dus eigenlijk "Je zorgt er expres voor dat je gepest wordt." En dat is, zeker bij kinderen, nooit waar. Natuurlijk wordt iemand gepest omdat ze een makkelijk doelwit zijn door hun aparte kledingkeuze, afwijkend gedrag, gekke haarkleur, overgewicht, een handicap - noem maar op. Vaak gecombineerd met onzekerheid of verlegenheid, waardoor ze geen grote bek terug durven te geven en niet snel vrienden maken. Maar dat zijn geen bewuste keuzes van het kind en er is dus ook geen sprake van schuld. Hooguit van onbedoeld uitlokken. Ik geloof trouwens niet zo in het idee dat elk 'anders' kind gepest wordt. Ik werd enorm gepest met mijn rode haar, onder andere door een meisje met nog véél roder haar die de halve klas tot haar vriendengroep kon rekenen. Het is de combinatie van een zwakke plek én bepaalde karaktereigenschappen.

Bij volwassenen ligt dat, vind ik, iets gecompliceerder aangezien sommigen wél bewust kiezen voor bijvoorbeeld een hele afwijkende kledingkeuze. Je weet dan dat daar negatieve reacties op kunnen komen, en je zou ook voldoende zelfkennis moeten hebben om te weten of je met dergelijke reacties om kunt gaan of niet. Als je bij elke opmerking hysterisch begint te huilen kan je erop wachten dat er grapjes gemaakt gaan worden. Dat is oneerlijk, maar wél hoe het in de praktijk gaat dus iets waar je rekening mee kan houden.

Maar dergelijk reflecterend vermogen kan je van een kind nog niet verwachten, die is zich niet op die manier bewust van zichzelf. Pesters ook niet trouwens, die beseffen écht niet dat hun gedrag enorme gevolgen voor het slachtoffer kan hebben. Zelfs volwassenen vinden dat vaak moeilijk te geloven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 16:50

Zelf ben ik van mening dat gepest worden in eerste instantie niet aan het slachtoffer ligt, echter als het slachtoffer niet is opgewassen tegen een pester is het wel een prooi voor verder gepest. Het is dus goed om slachtoffers weerbaarder te maken. MAAR....

... kinderen die pesten, hebben zelf te maken met problemen waar ze niet mee kunnen dealen. Dit reageren ze af op de zwakkeren. Als deze zwakkeren niet weerbaar zijn, hebben ze dus iemand gevonden om hun frustratie op af te reageren. Meestal zijn pesters kinderen die thuis niet voldoende aandacht en/of opvoeding krijgen. Het zijn meestal (dus niet altijd) kinderen waarvan de ouders te druk met zichzelf of het werk zijn en daardoor geen of weinig tijd aan hun kroost besteden (of dit uitbesteden aan oppas). Deze kinderen krijgen bijna altijd hun zin wat betreft dure cadeaus (zoethoudertjes of goedmakertjes), zitten verveeld met hun computerspelletje te hangen, enzovoorts enzovoorts. Deze kinderen snakken naar een ouder die 's middags thuis zit met een kop thee en een luisterend oor. Die af en toe onverwacht een leuk uitje plant, die mee fantaseert of dagdroomt, meedenkt met problemen en vooral samen naar een oplossing wil werken, normen en waarden meegeeft, enzovoorts.