GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:22

KozieZ schreef:
Jammer ook dat veel mensen niet lezen wat er nog meer bij de filmpjes stond. Het was niet iets eenmaligs, het is al vaker gebeurd, zelfs met 7 kinderen tegelijk buiten en ze zijn aan de deur geweest. De leidsters waren toen met hun telefoon bezig en niet met kinderen.

Dat is inderdaad wat het ernstig maakt. Want dat dit een keer gebeurt/zo uitpakt is op zich niet vreselijk verschrikkelijk, maar als dit een opzettelijke manier van werken is dan is dat zeker niet oke.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:23

Stel je nou voor dat je partner vind dat jij een time out nodig hebt en je dan buiten zet (en dan dus geen mogelijkheid hebben naar binnen te gaan of ergens anders heen te gaan.
Daar ga ik me echt niet beter bij voelen, daarbij zijn kinderen compleet afhankelijk van de volwassenen die de zorg over ze hebben. Moet je je voorstellen wat een angst zo'n klein mensje heeft.
Kinderen van die leeftijd kunnen nog niet relativeren, en zeker als ze al overstuur/boos zijn dan gaat buitensluiten niet helpen.

Kaatje_S

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:44

Wat een ophef zeg. Zeg niet dat ik goedkeur wat er is gebeurd (al weet het grootste deel van de mensen hier überhaupt niet wat er precies gebeurd is), maar moet dit nou landelijk zo'n groot 'ding' zijn?

Ik werd vroeger trouwens ook altijd buiten gezet als ik niet meer voor rede vatbaar was. Dan stond ik ook buiten te gillen, te krijsen en tegen de deur te schoppen. Dat zal vast langer dan 8 minuten hebben aangehouden... Geloof niet dat ik hier een trauma aan overgehouden heb ;-)
Soms werkt het wel het best om kinderen gewoon een tijdje te laten huilen. Bv. als ze dit doen om hun zin/aandacht te krijgen, als ze het doen omdat ze moe/geïrriteerd zijn, als het een manier is geworden om ouders te 'manipuleren'.
Ken wel kindjes die bv. niet willen gaan slapen. Elke keer als kindje huilde ging moeders er weer heen en iets doen wat het kindje wilde. Kindje had snel door dat dit dus de manier was om iets voor elkaar te krijgen ipv te gaan slapen. Nou laat maar even huilen hoor, kindje valt vanzelf in slaap.

Maargoed, wat er precies bij het kdv is gebeurd weet ik niet en kan hier dus ook niet over oordelen. Laat het ze daar lekker uitzoeken, hoeft van mij geen nationaal nieuws te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:48

@Kaatje
Een kind hoeft helemaal zijn zin niet te krijgen als het huilt, maar je hoeft een kind ook niet buiten te zetten.
Tja, ik heb mijn kinderen nooit laten huilen als ze moesten/niet konden slapen.
Dan ben ik maar gemanipuleerd, maar een kind heeft alleen maar zijn ouders om te helpen en zich veilig te voelen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:05

Ja maar Kaatje ga jij dan ook elke dag om precies dezelfde tijd naar bed? Ga jij nooit je bed uit als je niet kunt/wilt slapen?

En er wordt vergeten dat de kindjes al buiten stonden toen het filmen begon.....
Daarbij, als ouders het nodig vinden een kind een time out te geven is dat aan hun, maar het is niet aan een leidster van een KDV om te bepalen dat jouw kind buiten moet staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:14

Kaatje_S schreef:
Soms werkt het wel het best om kinderen gewoon een tijdje te laten huilen. Bv. als ze dit doen om hun zin/aandacht te krijgen, als ze het doen omdat ze moe/geïrriteerd zijn, als het een manier is geworden om ouders te 'manipuleren'.
Ken wel kindjes die bv. niet willen gaan slapen. Elke keer als kindje huilde ging moeders er weer heen en iets doen wat het kindje wilde. Kindje had snel door dat dit dus de manier was om iets voor elkaar te krijgen ipv te gaan slapen. Nou laat maar even huilen hoor, kindje valt vanzelf in slaap.

Jij hebt vast nog geen kinderen. :D
Een kind een tijdje te laten huilen omdat het moe is, is in mijn optiek not done. Wat heb je eraan om een moe kind te laten huilen? Ja ze worden sneller chagrijnig als ze moe zijn, maar dat moet je juist voor zijn. Kind kan het niet helpen dat het moe is, doet het niet om jou lastig te vallen!

Wat jij aangeeft over het slapen is ook dubbel. Ja, ik ga er wel naar toe als mijn kind huilt, nee ik ga m niet uit bed halen of andere leuke dingen met m doen. Wel ga ik even controleren of hij niet gespuugd heeft, een vieze luier heeft, spontaan hartstikke verkouden is, bloot ligt, zn speen kwijt is. Mocht een van deze dingen aan de hand zijn, dan wens ik je veel succes met die van mij, maar die valt niet vanzelf weer in slaap. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:36

Sok schreef:
Ik ben ook wel eens per ongeluk buiten gesloten, heb toen ruim een half uur staan krijsen :D

En toen was je peuter????

Want sorry, dat klinkt misschien bot,maar moeders die hun peuters vergeten of buiten sluiten en vergeten, dat vind ik getuige van laksheid naar je kind toe
Ik verlies mijn kind nooit zo lang uit het oog, zeker niet als peuter!

Als ik d'r niet zie, dan wil ik haar kunnen horen….
Het is maar een klein wezentje die nog veel te veel van het leven moet leren en van alles uit probeert en totaal nog geen gevaar ziet of zelf kan bedenken dat iets gevaarlijk kan zijn.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:59

Rumina schreef:
akishino schreef:
Het lijkt er mij meer op dat ze deze kinderen "gewoon" vergeten zijn dan dat ze daar voor straf staan.
Erg kwalijk, vooral als blijkt dat de leidsters echt met hun telefoon bezig waren ipv met hun werk=kinderen. Maar om ze dood te wensen, die leidsters, dat vindt ik wel erg overdreven.

Als ze vergeten zijn is het net zo ernstig. Als je zoveel kinderen onder je hoede hebt hoor je continu te tellen of ze er nog zijn, en al helemaal als je naar een andere ruimte gaat. Kinderen kunnen weglopen, meegenomen worden, ergens met iets gevaarlijks/onhygiënisch gaan spelen. Als professional hoort dat gewoon niet te gebeuren.

Ik zeg ook niet dat het minder erg is als ze vergeten zijn. Maar er werd gesproken van een "time out" dat dat de rede was dat deze kinderen buitengesloten zijn. Maar daar lijkt het in mijn ogen niet op, vandaar mijn post.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:13

LindyH schreef:
KozieZ schreef:
Jammer ook dat veel mensen niet lezen wat er nog meer bij de filmpjes stond. Het was niet iets eenmaligs, het is al vaker gebeurd, zelfs met 7 kinderen tegelijk buiten en ze zijn aan de deur geweest. De leidsters waren toen met hun telefoon bezig en niet met kinderen.

Dat is inderdaad wat het ernstig maakt. Want dat dit een keer gebeurt/zo uitpakt is op zich niet vreselijk verschrikkelijk, maar als dit een opzettelijke manier van werken is dan is dat zeker niet oke.

maar stonden al die 7 kinderen dan ook hysterisch te janken of waren ze gewoon buiten?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:05

Ik denk als dit met mijn kind zou gebeuren, dat ik in staat ben tot moordneigingen....Wat doen die begeleiders in deze sector, eruit gooien en nooit meer in deze sector alten werken, en dat moet kinderen opvoeden? Grof schandaal dit...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:07

kimberley12 schreef:
Ik denk als dit met mijn kind zou gebeuren, dat ik in staat ben tot moordneigingen....Wat doen die begeleiders in deze sector, eruit gooien en nooit meer in deze sector alten werken, en dat moet kinderen opvoeden? Grof schandaal dit...

neee...ouders moeten kinderen opvoeden...dit heet opvang.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:13

geerke schreef:
kimberley12 schreef:

Een 2a3 jarige heeft ook (normale) opvoeding nodig bij de dagopvang.
Het is nl. geen school of peuterspeelzaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:32

geerke schreef:

Da's een heel slecht uitgangspunt. Op plekken waar kinderen langdurig zijn kun je niet om goede opvoeding en omgang met de kinderen heen, en je kunt opvoeden niet even uitstellen omdat ze op de kinderopvang zitten. Dat is ook nadrukkelijk niet de bedoeling: de KDV's zelf hebben het allemaal over hoe ze aansluiten bij de ontwikkeling van kinderen etc - da's gelukkig ook verplicht vanuit de GGD. (Ook al hapert het toezicht, over het uitgangspunt zijn we het gelukkig wel eens.)

Beetje verstand bij het omgaan met kinderen maakt onze samenleving bovendien stukken plezieriger (en gezonder, veiliger, productiever en goedkoper, als dat de belangrijkste maatstaven voor je zijn.) Goede investering in kinderen loont zich - en kinderen dumpen en zonder enig verstand behandelen geeft geheid vervelende problemen. Dat is ontzettend dom. Zelfs als je fundamenteel een hekel hebt aan kinderen en ze niks gunt, is het vanuit eigenbelang nog het slimst om behoorlijke kinderopvang te eisen.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:55

Ik vind dat een kinderdagopvang ook een stuk hoort op te voeden, stel je nou eens voor dat een kind zomaar gaat vloeken, om een voorbeeld op te noemen, of ruzie gaat maken, dan mag je het kind daar op aanspreken, is ook een stukje opvoeding vind ik. Je kunt niet zomaar alles accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:03

Wat een filmpje... Dan gaat je moederhart huilen als je dit hoort en ziet!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:59

geerke schreef:
KozieZ schreef:

maar stonden al die 7 kinderen dan ook hysterisch te janken of waren ze gewoon buiten?

Schijnbaar ook zo hysterisch en in paniek en een paar die nog zo klein waren dat ze nog niet echt konden lopen en dus steeds vielen. (Zijn uitspraken van mensen die het gezien hebben)

Maar zoals al heel veel gezegd is, zelfs al zouden ze alleen maar alleen buiten zijn, ook dat mag al niet. Laat staan hysterisch en in paniek zijnde...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:02

geerke schreef:
kimberley12 schreef:

Overal waar je met kinderen werkt, ben je ook aan het opvoeden. Kinderen zijn daar van van 7.30 tot 18.00 uur. Dat kan niet zonder dat je ook opvoedt. Ze zeggen niet voor niets "Opvoeden doe je samen."

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:10

Kwam het filmpje of Facebook tegen, verschrikkelijk!!
Hoe kunnen mensen dit doen.. :n

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:19

geerke schreef:
we weten helemaal niet waarom die kinderen buitengezet zijn...misschien gingen ze hun soorgenoten wel te lijf met een stuk speelgoed?
Ik vind dat kinderen niet van suiker zijn,en dat er tegenwoordig belachelijk met kinderen omgegaan word.Er is nog geen kind slechter geworden van duidelijkheid.
Deze kinderen zijn toch niet in elkaar geslagen of misbruikt?Nee,gewoon buiten gezet....en dat zint ze niet dus ze zetten het op een bleren.En een buurvrouw die de hele dag niets anders te doen heeft zit te wachten op het moment supreme en filmt het dan.

Ik heb inderdaad geen kinderen....omdat er vaak geen uit-knop opzit. :D

Haha, een uitknop zou ideaal zijn. :Y)

Ik vind het ook niet zo schokkend, ik denk zelfs dat de meeste ouders ook wel eens hun kind gewoon laten krijsen, hetzij buiten, hetzij op de gang.
Veel te veel commotie, laat de betrokkenen gewoon in rust en stilte uitzoeken waarom de begeleiders zo hebben gehandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:25

Dat een ouder dat doet is al op het randje (voor mij er over)

Maar een leidster op het Kdv mag zo absoluut niet handelen!

Ik hoop dat mijn kinderen veilig zijn op het Kdv en dit vind ik absoluut onacceptabel.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:27

filmpje gezien en erg ontdaan. Wat heeft dat kindje wel niet gedaan om zo gestraft te worden??

Mijn zoontje van 2 is momenteel ook erg aan het peuter puberen. Wanneer hij op het kdv zo doet mag hij zeker door de leidsters gecorrigeerd worden. Momentje bezinning en " nadenken" geen probleem, mis je duidelijk verteld wat er aan de hand is en waarom een standje nodig is.

buiten sluiten op het plein gaat dit voorbij. Een kindje denkt dan niet meer aan de reden waarom hij buiten staat. Maar na enkele minuutjes komt alleen het besef " ik ben hier alleen zonder volwassene die mij kan helpen". Het doel wordt voorbij gegaan. Het kindje vergeet de reden van de straf ( korte concentratie boog op die leeftijd) en raakt alleen maar meer gefrustreerd / in paniek van het alleen zijn, geen geborgenheid hebben.

Vergelijk het maar eens met een paard. Regelmatig komt er op bokt voorbij dat straffen alleen zin heeft op het moment dat het paard iets doet. Acht minuten lang blijven/straffen werkt niet. Paard is de aanleiding alweer vergeten....

Echt, elke leidster mag van mij mijn kind corrigeren wanneer dat nodig is (je moet nou eenmaal luisteren naar volwassene), mits het past bij de situatie en rekening houdend met de leeftijd. Een peuter kan night niet relativeren zoals een volwassene

sorry erg veel spelfouten. Kan helaas slecht verbeteren via mobiel...
Laatst bijgewerkt door Esther_r20 op 04-04-14 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:29

Pff, je kent het hele verhaal niet, maar deze kinderen klinken mij niet boos of gefrustreerd. Eerder bang en in paniek. In de steek gelaten en als dat zo is vind ik dit een aardige fout. Of dat nou is omdat ze vergeten zijn of bewust buiten gelaten zonder toezicht.
Ik ben zelf als kind van 10(een stukje ouder als deze kinderen) opgesloten geweest in een stal. De deur klemde en kreeg ik niet meer open, we waren met 3 meisjes.
Ik heb daar niks aan over gehouden, we hebben 10minuten vast gezeten wat voelde als een uur en de paniek van toen die wij alle drie hadden kan ik nog heel goed bovenhalen. Voor een peutertje lijkt me dat die paniek nog veel groter is.
In een kdv mag dit gewoon niet gebeuren. Het zijn niet jou kinderen, daar hoor je met zoveel verantwoordelijkheid mee om te gaan. En daar onder valt ook een kind niet alleen laten.
Er had er maar eentje op die picknicktafel geklommen en er af gevallen.
Afkoelen prima, maar dan blijf je om het hoekje om de situatie te monitoren en als kinderen zo overstuur raken haal hè ze binnen want dit schiet het doel voorbij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:31

Ik weet het niet,maar bij mij komt dat gejank of gekrijs over als drift...je zin niet krijgen...het klinkt niet als paniek,tenminste in mijn kinderloze oren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:35

Ik ben ook geen moeder dus daarin zijn we beide even (on)ervaren, maar ik hoor hier een kind in paniek dat heel graag gehoord wil worden binnen.
Ik weet iig dat ik als 10-jarige ook zo heb staan krijsen in die stal. Blijft moeilijk te beoordelen, maar ik hoor geen drift..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:36

secricible schreef:
Pff, je kent het hele verhaal niet, maar deze kinderen klinken mij niet boos of gefrustreerd. Eerder bang en in paniek. In de steek gelaten en als dat zo is vind ik dit een aardige fout. Of dat nou is omdat ze vergeten zijn of bewust buiten gelaten zonder toezicht.
Ik ben zelf als kind van 10(een stukje ouder als deze kinderen) opgesloten geweest in een stal. De deur klemde en kreeg ik niet meer open, we waren met 3 meisjes.
Ik heb daar niks aan over gehouden, we hebben 10minuten vast gezeten wat voelde als een uur en de paniek van toen die wij alle drie hadden kan ik nog heel goed bovenhalen. Voor een peutertje lijkt me dat die paniek nog veel groter is.
In een kdv mag dit gewoon niet gebeuren. Het zijn niet jou kinderen, daar hoor je met zoveel verantwoordelijkheid mee om te gaan. En daar onder valt ook een kind niet alleen laten.
Er had er maar eentje op die picknicktafel geklommen en er af gevallen.
Afkoelen prima, maar dan blijf je om het hoekje om de situatie te monitoren en als kinderen zo overstuur raken haal hè ze binnen want dit schiet het doel voorbij.

Maar als een kind van 10 heb je wel een stuk beter geheugen dan een kind van 2 à 3.