Op jonge leeftijd trouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:00

Ik snap het wel denk ik. Ik ben 21 en ik vind het erg prettig om een vaste relatie te hebben (heb ik op dit moment helaas niet). Ik hecht veel waarde aan de structuur en stabiliteit die een partner kan bieden en het is fijn om iemand te hebben om je dagelijkse dingen mee te delen en die er altijd voor je is (en andersom uiteraard). Je geeft er wel een bepaalde vrijheid mee op, maar dat is een vrijheid die ik nooit heb gemist.
Ik heb nooit een relatie langer gehad dan 3 jaar, bovendien studeer ik nog dus dan is trouwen al helemaal niet handig. Maar ik wil wel trouwen! Het is maar een papiertje, maar meer vastigheid (al is dat misschien alleen maar de waarde die je er zelf aan hecht) is wel wat ik graag zou willen. Liefde is vrijwel nooit onvoorwaardelijk maar een huwelijk komt voor mijn gevoel daar wel dichterbij dan zonder (samenlevingscontracten en dergelijke reken ik dan nu even tot huwelijken :P).

Het is gewoon subjectief. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen er de kriebels van krijgen of het vooral geld vinden kosten. Maar er zijn dus zeker wel redenen waarom mensen willen trouwen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:02

BaileyMix schreef:
Te veel mensen beginnen er te jong, te ondoordacht en te gehaast aan om vervolgens rond hun 35e tot de conclusie te komen dat ze hun mooiste jaren 'verspild' hebben en nu spijt hebben
En verder heb je tig opmerkingen gemaakt over 'vrijheid' kwijt raken als je jong leeft.

En wat voor vrijheid zouden mensen volgens jou dan opgeven als ze trouwen voor hun 30ste? Of als ze überhaupt trouwen? Misschien vinden andere mensen het huwelijk wel een mooie verrijking en aanvulling aan hun leven :)

Een vriend(in) voor 't leven wellicht. Een maatje, een partner waar je alles mee kan delen. Waar je mee kunt lachen, huilen, knuffelen. Zijn vast nog wel meer dingen te verzinnen. Dát kun je bezegelen met een huwelijk. Voor de een slechts een papiertje, voor een andere een bezegeling van de relatie voor een derde zit er veel meer waarde aan, maar dat is iets gelovigs :)

Maar daarnaast is het voor de wet ook nog steeds het makkelijkst qua verschillende rechten en plichten :+
Laatst bijgewerkt door Sammie op 03-04-14 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:06

Mijn zus gaat bijvoorbeeld trouwen omdat dat een hele hoop geregel rond een koophuis vergemakkelijkt én goedkoper maakt, dat kan bijvoorbeeld ook een toevoeging van een huwelijk zijn :D . Voor niet iedereen heeft het maar louter met romantiek te maken, voor veel is het ook een weldoordachte zakelijke keuze. Als het voor mij ooit zo uitkomt dat een huwelijkspapiertje mij meer voordelen oplevert dan feitelijk of wettelijk samenwonen, zou ik niet weten waarom niet. Als je ooit terug uit elkaar gaat als je samen hebt gewoond is het toch altijd ellende, of je nu hebt samengewoond of getrouwd was. En tegenwoordig staat er ook geen stempel meer een gescheiden vrouw, dus voor je imago hoef je ook niet te vrezen.

Ik ben trouwens 25, niet getrouwd maar wel al jaren een vaste relatie en ik heb nog nooit in mijn leven zin of gemis gehad van "vrijheid". Niet toen ik 16 was, niet nu. Niet alle mensen zijn hetzelfde. Ik ben juist veel liever lekker bij mijn vent en heb nooit de behoefte gehad om "te profiteren van mijn mooie jaren". Dit is gewoon voor mij genieten van mijn "mooie jaren". Elk mens zijn behoeftes.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:10

Sammie, de 'verspild' staat expres tussen haakjes omdat het maar een woord is dat sommigen in de mond nemen. Tevens ging het over de begin-20-jaren en niet heel dramatisch een heel leven/

Die vrijheid is zoals YellowGray precies mooi beschreef waarschijnlijk iets dat sommigen wel missen en anderen niet. Bijvoorbeeld de vrijheid om van 'de één naar de ander te hoppen' (iemand zei dat hier), gewoon dezelfde soort vrijheid die je opgeeft op het moment dat je een relatie aangaat. En voor sommige mensen zal die vrijheid niet van veel waarde zijn en het huwelijk wel, en voor andere mensen zal die vrijheid wel van veel waarde zijn en het huwelijk niet.

Wat je beschrijft zal voor sommige heel mooi klinken, en anderen krijgen er de kriebels van. Dat verschilt gewoon per mens en daar is dan ook geen goede of foute mening over.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:10

Ik vind het geen goede zaak.

Als 15jarige weet je weinig van echte liefde.
Ik ben blij dat ik niet getrouwd ben met mijn eerste vriendje. :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:12

Nah als die geld heeft... :+

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:13

Dát kan natuurlijk ook voor sommigen een reden zijn ja :Y)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:15

xSlvna schreef:
Nah als die geld heeft... :+

En doof, blind en stom is :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:17

Nah doof, stom en blind hoeven ze niet direct te zijn, wel een beetje achterlijk.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:20

Ohja, ik vind overigens ook niet dat een 16-jarige zou moeten trouwen hoor :P Wilde alleen zeggen dat trouwen echt wel een meerwaarde heeft voor veel mensen.
Hoewel mijn ex-vriendje van toen ik 16 was wel erg leuk was, heb er spijt van dat ik dat heb uitgemaakt :Y)
Maar vriendje daarna was een drama, maar goed dat ik daar niet mee getrouwd ben inderdaad!

Vanaf een jaar of 18 is het gebruikelijker dat mensen gaan samenwonen (ook geen leerplicht meer), en als je met iemand samenwoont kun je nou eenmaal een stuk beter beoordelen of je het de rest van je leven met die persoon uithoudt dan wanneer je elkaar een of twee keer per week ziet.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:20

Ts hoe lang is die meid samen met die man?

Ik wil nu nog niet trouwen.. als ik 22 of 24 ben misschien.. maar ja ik word wel vaak gevraagd of ik verloofd ben en wanneer ik met mijn vriend ga trouwen.. maar we zijn nu ook al ruim 5 jaar samen dus het word toch een soort van verwacht..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:23

Mariett schreef:
ZeSteigert schreef:
Wat? Is zij gek? :')

Kennelijk :')
Wat ik wel weet, is dat het echt serieus was. Geen roddel (heb het aan F zelf gevraagd) en ook geen één april grap.

Verder ben ik trouwens niet bevriend met F, dus ik zou er verder niks aan kunnen doen.

Sja, dat meisje van 14 dat ik kende was ook hééél serieus over haar verloving :D . Met verlovingsring en alles. Zolang je niet zèlf uit de mond van haar ouders hebt gehoord dat ze toestemming gaan geven om te mogen trouwen zodra ze 16 is, zou ik dat toch nog eventjes met een grote korrel zout nemen hoor ;) . Als ze het al uithouden tot die datum :D .

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:26

ik ben 17 en na 4x foute vriendjes gehad te hebben ben ik nu bijna 9 maand samen met mijn vriend en we zijn sinds februari verloofd me vriend is zelf 21 maar wij wachten nog wel met trouwen tot we echt allebij samen wonen en goed werk hebben :)
Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 03-04-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:27

Mensen zouden beter eens wat meer nadenken voor dat ze trouwen. Scheiden doen ze net zo gemakkelijk. Snap niet waarom je dan wil trouwen. Of 2, 3 of 4 keer. De lol gaat er toch wel van af op die manier. Moge duidelijk zijn dat ik trouwen op jonge leeftijd niet slim vind.
Maar ach gezien scheiden tegenwoordig heel gemakkelijk gaat zie ik er ook niet zo'n probleem in. Fouten maken we allemaal.
En ik ondervind er verder geen hinder van dus ze doen maar een dotje.

Daarnaast is verloven inderdaad niet gelijk aan trouwen sommige zijn al jaren verloofd. Snap ik dan ook weer niet wat daar het nut van is maar goed ieder z'n ding.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:30

BaileyMix schreef:
Dat heb ik al meerdere malen toegelicht ;) In reactie daarop ben ik dan weer benieuwd wat jullie het huwelijk vinden toevoegen?

Ik vind persoonlijk namelijk een papiertje (naast de praktische kant als je kinderen zou hebben) helemaal niets toevoegen aan een relatie. Niet alleen vind ik het niets toevoegen qua ontwikkeling aan een relatie, ook qua ontwikkeling van een individu vind ik het niets toevoegen.

Waarom moet het iets toevoegen? Als alles iets toe moet voegen houd dan maar op met fuiven en restaurantjes en dergelijke want dat zijn ook dingen die niks toevoegen behalve plezier.

Citaat:
Het ging om trouwen om jonge leeftijd: Die haast snap ik absoluut niet. 1/3 van alle huwelijken eindigt in een scheiding en dat is volgens mij niet voor niets. Te veel mensen beginnen er te jong, te ondoordacht en te gehaast aan om vervolgens rond hun 35e tot de conclusie te komen dat ze hun mooiste jaren 'verspild' hebben en nu spijt hebben (en voor mensen weer gaan zeggen 'ik heb geen spijt' en 'niet zo generaliseren' : Uiteraard, er zijn uitzonderingen).

En 100% van alle levenden gaan dood ... Dus?
Het probleem met veel huwelijken die stuk lopen is gemakzucht, vrijheid,blijheid, ik doe wat ik wil en vecht nergens voor. Maar gues what, dat heb je zelf in de hand.

Citaat:
Ik sta er van te kijken dat er anno 2014 nog zoveel mensen positief tegenover het huwelijk staan...

Ik vind het zorgwekkend dat mensen zoveel kritiek hebben op een groep die samen zijn serieus wil nemen en dan janken dat ze persoonlijk aangevallen worden als anderen ook hun mening uiten ..

Van mij moet niemand trouwen, maar laat mensen die het wel willen ook met rust als je zelf geen kritiek wil.

Voor jou is het. 'Maar een papiertje' en dan trouw je ook gewoon beter niet.

Voor mij en mijn man is het een belofte, officieel voor elkaar kiezen voor de hele wereld, in goede en minder goede tijden. Voor elkaar willen vechten uit liefde. Dat boekje? Daar ging het helemaal niet om! Het ging om het symbool dat het huwelijk in houdt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-04-14 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:34

Verwacht je nu ook echt dat ik serieus reageer op een reactie die op zo'n toon gegeven wordt? Vooral die laatste zin slaat natuurlijk 3x nergens op. Jammer dat er zo gereageerd moet worden wat een fatsoenlijke discussie te niet doet.

Ayasha
Blogger

Re: Op jonge leeftijd trouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:36

Ik verwachtte precies wat je nu doet. :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:36

:? Vind jij het een normale reactie die je geeft dan? Of was het gewoon even provocerend gedrag om leuk te doen en even te laten zien hoe almachtig je wel niet bent?

Edit; Zie nu dat je je bericht nog hebt aangepast, moet natuurlijk snel wat uitleg bij voordat anderen ook over die ontzettend asociale laatste zin vallen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:38

Nee hoor, jij bent aan het provoceren, in al je reacties... Maar dat zie je blijkbaar niet. Even goed voor mij hoor. :)

Edit: nee dat was ik nog aan het aanvullen. Zit mobiel en hij verzond te snel. :(:) als er 1 bokker is die er niks om geeft als mensen over haar mening vallen ben ik het wel. _O-

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:41

:z

Heb je zin om het uit te leggen (het eerste gedeelte)?

Ayasha
Blogger

Re: Op jonge leeftijd trouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:41

Eh dat van toegevoegde waarde?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:43

Nee dat ik zo provocerend ben in al mijn reacties :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:54

BaileyMix schreef:
Nee bah, wordt daar gewoon een beetje ziek van :\ Hier ook een meisje van net 18 die eind v/d zomer gaat trouwen... Belachelijk vind ik het. Onder de 24 is imo echt te jong, daarna eigenlijk ook nog maar dat kan dan weer wel :o

Verloven trouwens net zo erg, als je je op je 16e al zo vast legt dan gaat er iets niet goed hoor 8)7 Doei leven!

Deze bv. Je wordt er 'ziek' van, je vindt het 'belachelijk', 'doei leven'

Verder wordt je dan minder provocerend maar alsnog staat het bol van negativiteit zoals 'vrijheid opgeven' en '1/3e eindigt in een scheiding' en op je 35e heb je dan je leven verspilt. 'Geen toegevoegde waarde'

Je bedoelt het wellicht niet zo maar je begrijpt toch wel waarom men hierop reageerd? :)

In ons leven maken we keuzes, en die zijn allemaal even betekenisvol of waardeloos. Simpel voorbeeld. Het kan zijn dat jij kiest om uit te gaan of je niet vast te leggen aan iemand ( geen ide of dat zo is, tis maar een voorbeeld) omdat je op die manier als persoon wil groeien. Mensen leren kennen, jezelf leren kennen.

Mijn doelen zijn hetzelfde, ik neem gewoon een andere weg.
Als een 'vriendin' zo over mijn verloving gepraat zou hebben (toen was ik 22) zou dat geen vriendin meer zijn... Alsof ik niet voor 'vol' aanzien wordt omdat ik andere keuzes maak.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:00

Dus een negatief standpunt innemen = provoceren? Dat is dus niet helemaal correct.

Daarbij begrijp ik uiteraard dat mensen reageren, niet zo gek op een forum. Maar persoonlijke aanvallen zijn dan weer nergens voor nodig en ik denk ook niet dat we ons tot dat niveau moeten (willen) verlagen.

De rest van je reactie begrijp ik wel, ga ik ook in mee :j Tja ik denk dat als een vriendin van mij nu zou komen met haar verloving, denk ik ook niet dat ik daar nog lang bevriend mee zou zijn want liegen doe ik niet. Dat heeft dan in mijn geval niets te maken met iemand niet voor 'vol' aanzien, maar gewoon iemand die duidelijk andere keuzes maakt en ook een andere levensfase ingaat. Is denk ik hetzelfde als dat sommige geen vrienden meer willen zijn met een promiscue dame, dat is gewoon omdat ze dan heel verschillend in het leven staan en geen gemeenschappelijke dingen meer delen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 00:05

Nee, het op die manier uiten is provoceren. :) mij boeit het niet dat je het niet eens bent met jong huwen maar het belachelijk noemen is weer wat anders. Bij mij hebben ook mensen gezegd 'is het niet snel?' En daar heb ik dan gewoon op gereageerd, maar had iemand gezegd 'wat een belachelijk ide zo jong trouwen!' sja ... Aan zo iemand heb ik geen behoefte. :)
Op zo'n reactie reageren heeft vaak ook geen zin. De reactie impliceert al dat jouw ide de persoon niet boeit. :)