Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:27

Esmeej333 schreef:
Een kind heeft geen principes maar alle ouders toch wel? Alle kinderen worden toch opgevoed met de normen en waarden van hun ouders? Waarom is dat met bijvoorbeeld geloof wel okee en met vegetarisme niet?
Niemand voedt zijn kind principe loos op toch?

Nee natuurlijk niet. Maar als mama gelooft dat ongelovigen naar de hel gaan, en papa is ongelovig, ga je dat het kind dan ook leren? Lijkt me niet.
Prima als je je kind een principe mee wilt geven, maar die moet dan wel vanuit beide ouders kloppen. Anders raakt het kind in tweestrijd.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:30

Sassol schreef:
Esmeej333 schreef:
Een kind heeft geen principes maar alle ouders toch wel? Alle kinderen worden toch opgevoed met de normen en waarden van hun ouders? Waarom is dat met bijvoorbeeld geloof wel okee en met vegetarisme niet?
Niemand voedt zijn kind principe loos op toch?

Nee natuurlijk niet. Maar als mama gelooft dat ongelovigen naar de hel gaan, en papa is ongelovig, ga je dat het kind dan ook leren? Lijkt me niet.
Prima als je je kind een principe mee wilt geven, maar die moet dan wel vanuit beide ouders kloppen. Anders raakt het kind in tweestrijd.

Dan is het maar net hoe je het brengt. Je hoeft het niet zo te brengen dat papa een dierenmoordenaar is.

Alleen ik kan mensen die het uit principe niet willen doen als zij grotendeels de zorg voor hun kindje hebben, altijd koken en altijd de boodschappen doen (wat in de praktijk vaak toch de vrouw is en de meesten vegetariërs die ik ken zijn toch vrouwelijk) ergens wel begrijpen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:31

Ehm. Nee? Mijn vader eet graag vlees. Mijn moeder niet. Ik ben vier jaar lang vegetarisch gevoerd. Ik heb nooit in tweestrijd gezeten of er op wat voor manier last van gehad. En nu nog. Mijn broertje is een echte vleeseter. Hoe meer hoe beter. Mijn vader lust het ook graag (maar mag het om medische redenen niet teveel). Mijn moeder gruwelt van vlees maar kookt het wel voor m'n broertje. En ik ben vegetariër. En kijk! Dat is jaaaaarenlang goed gedaan. Nu woon ik al weer een hele tijd op mezelf en heb ik alleen met mezelf rekening te houden. Als ik thuis ben en ik kook, dan kook ik vlees voor m'n broertje, en vegetarisch voor m'n moeder. Of gewoon geheel vegetarisch. Geen conflict, geen tweestrijd en een goed functionerend gezin.

En dat is vást geen uitzondering.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:32

Berdien schreef:
Ehm. Nee? Mijn vader eet graag vlees. Mijn moeder niet. Ik ben vier jaar lang vegetarisch gevoerd. Ik heb nooit in tweestrijd gezeten of er op wat voor manier last van gehad. En nu nog. Mijn broertje is een echte vleeseter. Hoe meer hoe beter. Mijn vader lust het ook graag (maar mag het om medische redenen niet teveel). Mijn moeder gruwelt van vlees maar kookt het wel voor m'n broertje. En ik ben vegetariër. En kijk! Dat is jaaaaarenlang goed gedaan. Nu woon ik al weer een hele tijd op mezelf en heb ik alleen met mezelf rekening te houden. Als ik thuis ben en ik kook, dan kook ik vlees voor m'n broertje, en vegetarisch voor m'n moeder. Of gewoon geheel vegetarisch. Geen conflict, geen tweestrijd en een goed functionerend gezin.

En dat is vást geen uitzondering.

Blijkbaar valt die tweestrijd dan toch best mee :j .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:50

Bij mij zijn kinderen niet aan de orde, maar ik zou het kind gewoon vlees te eten geven. Ik heb er ook geen problemen mee om een niet-vegetarische maaltijd te bereiden voor mensen die komen eten. Dat ik vegetarisch eet, betekent voor mij niet dat een ander dat ook moet. Ik zou het kind het liefst zelf laten kiezen en tot hij/zij daar oud genoeg voor is 'gewoon' te eten geven, dus met vlees. Wellicht biologisch vlees dan.

Ik ben zelf op de basisschool begonnen met vegetarisch eten. Makkelijk besluit, want ik vond vlees niet lekker en vis at ik al helemaal niet. Mijn ouders hebben er nooit moeilijk over gedaan. Er werd netjes apart voor mij gekookt. Mijn moeder at vaak met mij mee. Ik heb gemerkt dat ik ook niet meer tegen vlees kan. Hoe ik dat weet? Soms denken mensen dat ze me iets vegetarisch voorschotelen (bijv. soep), maar dan vergeten ze dat een beetje kip erdoor ook vlees is. :Y) Ik proef het direct. En dat niet alleen, ik krijg er ook echt buikpijn van. Als ik een kind zou hebben, dan zou ik het handig vinden als hij/zij makkelijk ergens kon gaan eten. Dan is vlees kunnen eten toch wel makkelijk. Vooral in het buitenland, waar vegetarische gerechten toch vaak minder eenvoudig te krijgen zijn dan in Nederland.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:06

miss_lizje schreef:
Bambolina schreef:
Wie zegt dat een kind of wie dan ook voedingsstoffen uit vlees 'moet' hebben mag zich nog even wat beter inlezen, dat is namelijk éen van de grootste leugens over voedsel. .

Tuurlijk, mijn dokter praat leugens en mijn B12 is vanzelf weer omhoog gegaan. Sinds ik meer rood vlees moet eten ben ik weer prima in orde en heb totaal geen symptomen meer van een B12 tekort. Daarmee zeg ik niet dat je elke dag vlees nodig heb, maar vlees helemaal afzweren voor mij betekend dat mijn B12 niet hoog genoeg zou blijven van enkeld groenten en ik weer in die vervelende symptomen ga vallen.
Ik eet veel liever dat stukje vlees dan, dan dat ik aan B12 pillen moet, want medicijnenen en andere vitaminepillen bevatten zo veel andere rommel stoffen. Als student bio-farmaceutische wetenschappen heb ik genoeg rommelstofjes gezien die gebruikt worden.

met éen glas amandelmelk per dag kan je je B12 al op pijl houden. Daarnaast zijn er ook zat natuurlijke poeders of pillen waar echt geen troep in zit.
Veel onderzoek naar B12 waardes is nog vrij nieuw, men heeft heel lang gedacht dat je vlees nodig hebt voor je B12, het is dus ook niet raar dat je dokter dat zegt want zo heeft hij het hoogst waarschijnlijk ook geleerd. Niet dat je nou veganist moet worden, als jij liever een stukkie vlees eet moet je dat natuurlijk gewoon doen, maar het is gewoon echt niet waar dat je je B12 niet op pijl zou kunnen houden zonder vlees te eten. Vriendin van mij is erg gevoelig voor tekorten, heeft snel bloedarmoede etc. Sinds ze zich heeft verdiept in voeding, en nu 100% veganistisch en 50% raw eet, voelt ze zich veel beter en zijn al haar waardes uitstekend.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:12

xMendy schreef:
Ik ben van mening dat je een kind niet de belangrijke voedingsstoffen mag ontnemen die in vlees zitten. Kinderen hebben dat nodig (volwassenen ook). Daarnaast kan je je mening over wel/geen vlees eten niet opdringen aan kinderen die zich nog nergens van bewust zijn. IMO moeten ze dat later zelf beslissen.

Ik zeg dus vlees laten eten. :)

Wat een onzin!
Mijn familie is al vegetarier vanaf 1920, mijn opa is hier ooit mee begonnen en nog nooit hebben wij belangrijke voedingstoffen gemist die specifiek uit vlees komen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:35

Bambolina schreef:
miss_lizje schreef:

Tuurlijk, mijn dokter praat leugens en mijn B12 is vanzelf weer omhoog gegaan. Sinds ik meer rood vlees moet eten ben ik weer prima in orde en heb totaal geen symptomen meer van een B12 tekort. Daarmee zeg ik niet dat je elke dag vlees nodig heb, maar vlees helemaal afzweren voor mij betekend dat mijn B12 niet hoog genoeg zou blijven van enkeld groenten en ik weer in die vervelende symptomen ga vallen.
Ik eet veel liever dat stukje vlees dan, dan dat ik aan B12 pillen moet, want medicijnenen en andere vitaminepillen bevatten zo veel andere rommel stoffen. Als student bio-farmaceutische wetenschappen heb ik genoeg rommelstofjes gezien die gebruikt worden.

met éen glas amandelmelk per dag kan je je B12 al op pijl houden. Daarnaast zijn er ook zat natuurlijke poeders of pillen waar echt geen troep in zit.
Veel onderzoek naar B12 waardes is nog vrij nieuw, men heeft heel lang gedacht dat je vlees nodig hebt voor je B12, het is dus ook niet raar dat je dokter dat zegt want zo heeft hij het hoogst waarschijnlijk ook geleerd. Niet dat je nou veganist moet worden, als jij liever een stukkie vlees eet moet je dat natuurlijk gewoon doen, maar het is gewoon echt niet waar dat je je B12 niet op pijl zou kunnen houden zonder vlees te eten. Vriendin van mij is erg gevoelig voor tekorten, heeft snel bloedarmoede etc. Sinds ze zich heeft verdiept in voeding, en nu 100% veganistisch en 50% raw eet, voelt ze zich veel beter en zijn al haar waardes uitstekend.

Op pinda's en cashewnoten na(en zelfs die geven nu soms tintelingen in mijn lippen en gehemelte) kan ik geen noten eten. Laat ik al helemaal geen amandelmelk proberen. Dan kan ik gelijk door naar het ziekenhuis. In mijn geval (moeilijke eter en allergie) is vlees naast pillen de enige optie om mijn B12 op orde te houden.

off-topic: Deze kwam ik op 9gag tegen. En ik moet zeggen, voor alle veganisten/vegatariers die ik persoonlijk ken geldt dit wel.
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:36

Dan ken ik andere vegetariërs dan jij :+ Ik denk niet dat vegetarisch eten het enige natuurlijke dieet is en ik ken ook niemand die dat wel denkt.
Bovendien heb ik echt al jaaaaren geen vitaminepil van dichtbij gezien :') als kind kreeg ik die wel, voor de zekerheid. Daarna niet meer genomen (en ook absoluut niet nodig).

Dat plaatje gaat wss wel over veganisten trouwens hè, dat is wel weer wat anders dan vegetariërs. Lijkt me een stuk lastiger om veganist te zijn.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:40

Ik eet beiden, en neem ook vitamine.
Mijn zus en aanverwanten zijn vegan en moeten dit niet nemen.
Maar het is voor haar dan ook een dagtaak om een goede maaltijd klaar te maken.
Ik vind gewoon dat een kind moet kunnen kiezen, als moeder moet je jou kind ondersteunen (niet verplichten).
Maar ben het wel mee eens dat een vegetarisch kind gewoon lekker gezond is. Vegan tot vegan raw food heb ik gevoelsmatig mijn twijfels.

Berdien

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:42

Enige wat ik slik is visolie :+ :+ :+ En dat is voor mijn huid. Verder geen vitaminepil. Waarvoor? Ik ben fit, gezond en ik krijg alles binnen wat ik nodig heb via mijn eten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:43

Ik ben vegetarisch, en heb daar zelf voor gekozen.
Ik zou mijn kinderen nooit vegetarisch laten eten,
1. Ze moeten zelf kunnen kiezen.
2. Ze hebben de voedingstoffen nodig. Zelf heb ik een paar maanden geleden een ijzertekort gehad (bloedarmoede), wss door het vegetarisch eten. Vind ik niet erg, want het was mijn eigen keus. Maar dat ga ik mijn kinderen niet aandoen. Mensen zijn nu eenmaal omnivoren en zeker in de groeifase heb je de voedingsstoffen uit vlees en vis gewoon heel erg hard nodig.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:44

Berdien schreef:
Enige wat ik slik is visolie :+ :+ :+ En dat is voor mijn huid. Verder geen vitaminepil. Waarvoor? Ik ben fit, gezond en ik krijg alles binnen wat ik nodig heb via mijn eten.

Dan ben je dus geen vegetariër, een vegetariër eet geen vlees EN geen vis.Jij bent een pescotariër ;).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:45

Is maar net hoe nauw je het neemt, ik denk dat de meeste vegetariërs wel gewoon snoepjes ed met gelatine eten maar alsnog noemt men ze vegetariërs... visolie lijkt me nu niet echt gelijk staan aan het eten van vis :+

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:47

Berdien schreef:

Het zal ook afhankelijk net zoals vlees, welke vleesvervangers je kiest.
Zo hou ik heel hard van van een vegi italiaanse kaasburger.. nou in realiteit is dat gewoon een gebakken kaaskroket met kruiden.
Als je constant in die richting kiest, kan ik tekorten wel geloven.
Niet alle vleesvervangers zijn zo goed als ze eruit zien.
Meestal als ze lekker smaken :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:51

Wat Fiffill zegt. En als er iets anders was wat hetzelfde zou helpen dan zou ik dat nemen. Maar helaas. Visolie it is. Daarnaast weet ik heel goed het verschil tussen een vegetariër en een pescotariër ;) En nee, ik ben geen pescotariër.

Ik heb dit weekend toevallig de vega 'spek'reepjes van Tivall gehad. Geen idee hoe het zit qua B12 etc en ik eet ze ook zeker niet omdat ik vlees mis. Collega raadde ze aan omdat ze erg lekker waren, en aangezien ik toch stamppot andijvie :~ ging eten... Zonder (of met kaas! :9 ) is het net zo goed lekker, maar dit maakte het alleen maar extra lekker :)) Zoals met zoveel dingen. Ik eet regelmatig een vleesvervanger, maar dat is omdat ik ze lékker vind. Niet omdat ik ze nodig heb.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:52

wij zijn beide vleeseters en onze kinderen ook, maar een vriendin van mij is al jaren vegetarisch en haar vriend/man niet. nu hebben zij een kindje maar die geeft zij bewust minimaal 1 keer per week vlees omdat, volgens haar, het kind anders problemen zou kunnen krijgen bij het verdragen van vlees op latere leeftijd. (er zat een hele uitleg bij, maar dat ben ik vergeten) iig, geeft zij haar kind, terwijl zij wel vegetarisch is, wel heel bewust vlees.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:53

De Vegetarische Slager heeft ook best hele lekkere dingen trouwens! Niet van die droge troep :=

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:56

...heb niet alles gelezen...

Even ongeacht wat beter zou zijn, mensen zijn van nature vlees eters.

Ik denken persoonlijk dat een kind in ontwikkeling en zwangerschap alle bouwstenen nodig heeft die we horen te eten.

De meest makkelijke weg is dan natuurlijk vlees eten.
Nu ben ik zelf geen vegetariër dus weet niet hoe goed de alternatieve zijn.
Mocht je je kind vegetariës opvoeden en de zwangerschap vegetarisch doen zorg dan wel dat je alle bouwstenen stoffen binnen krijgt.

Daarnaast denk ik dat je vegetariër als een soort geloof moet zien.

Het is een gedachte over het leven met daarbij behorende rituele.

Of te wel wil je je kind gelovig opvoeden of niet.

Ik zelf zou het niet doen, maar wel bewust maken van alles wat hij kan zijn of worden. Duidelijk vertellen waar het vlees weg komt en kruis.

... Gaat verder met lezen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:57

Fiffill schreef:
De Vegetarische Slager heeft ook best hele lekkere dingen trouwens! Niet van die droge troep :=

Klopt! Ik heb een keer de 'kip'satésalade van de VS gehad. Maar dat vond ik zo verdacht eng op vlees lijken dat ik het niet verder durfde te eten _O- _O- _O-

LuckyLuna, ik zou eerst het topic lezen. Dan zie je dat vlees zeker niet nodig is om een baby binnen en buiten buik goed op te laten groeien. Daarnaast eet ik geen vlees omdat ik het niet lust. Niet vanwege een of ander geloof, cult of sekte :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:59

Nou dat vind ik wel heel heftig klinken hoor LuckyLuna, een geloof met daarbij behorende rituelen... := Mijn vader vindt vlees gewoon niet te eten en vis al helemaal niet, mijn moeder vindt het ook niet nodig. Hetzelfde geldt voor mij. Daarnaast komt het helemaal mooi uit dat ik dan geen dieren hoef te eten want wat er in de supermarkt wordt aangeboden heeft een niet al te best leven gehad.
Tegen vlees eten an sich heb ik niks.

Heeft weinig met 'geloof' te maken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:02

Ik snap wel wat ze bedoeld.
In mijn omgeving zie ik soms dat mensen doorslaan, maar dat heeft niets met vegetarisch te maken... eerder persoonlijkheid of extremen:
- honden die ook vegan of vegetarisch moeten worden.
- niet aan tafel willen zitten met vleeseters.
- het vreselijk zouden vinden moest hun kind vlees willen eten, ook al is het eigenlijk een vrije keuze.

Maar zoals eerder vermeld mijn zus is vegan en zit lekker naast mij als ik vlees eet.
Zou het zelfs voor mij maken *\o/*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:04

Die mensen heb je inderdaad, maar dat iedereen vegetariër is vanuit een bepaalde overtuiging of een geloof-achtig iets hoeft dus niet waar te zijn. Heel veel mensen gaan daar meteen vanuit. Hoe vaak ik wel niet heb moeten horen 'ahh vindt je het sielugh voor de beestjes?'
Nou, het is vooral gewoon niet te eten en ik vind het idee ook vrij vies :+

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:05

Fiffill schreef:
Nou dat vind ik wel heel heftig klinken hoor LuckyLuna, een geloof met daarbij behorende rituelen... := Mijn vader vindt vlees gewoon niet te eten en vis al helemaal niet, mijn moeder vindt het ook niet nodig. Hetzelfde geldt voor mij. Daarnaast komt het helemaal mooi uit dat ik dan geen dieren hoef te eten want wat er in de supermarkt wordt aangeboden heeft een niet al te best leven gehad.
Tegen vlees eten an sich heb ik niks.

Heeft weinig met 'geloof' te maken.

Daarin idd weinig met geloof te maken.

Maar vaak komt het uit een denk wijze weg.
In jou geval eerder andersom

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 00:06

Fiffill schreef:
Die mensen heb je inderdaad, maar dat iedereen vegetariër is vanuit een bepaalde overtuiging of een geloof-achtig iets hoeft dus niet waar te zijn.

Mee eens. :j
Er zijn duizenden beweegredenen: van vlees gewoonweg niet lekker vinden, tot idealisme en alles wat ertussen zit.