maura schreef:@MHG, ik geloof dat je niet helemaal begrijpt waar ik om moest lachen? Nederland is niet helemaal omgeven door buitenlanders, als was het maar omdat we aan de west- en noordkant grenzen aan water.
Even serieus, je bedoelde waarschijnlijk dat je vindt dat Nederland is vergeven van de buitenlanders. Tsja, dat ben ik ook niet met je eens. New York is zo even een voorbeeld dat in me opkomt waar heel veel meer verschillende culturen in een stad samenleven dan in welke Nederlandse stad dan ook. Verder vraag ik me af of je zelf wel eens voor langere tijd in het buitenland hebt gewoond? Want ik kan je verzekeren dat het dan best fijn is om soms ook weer eens even Nederlands te kunnen praten met iemand.
Maar goed, eigenlijk doet het er niet zoveel toe hoeveel mensen hier nou wonen die achthonderdste generatie Nederlanders zijn of zijn geboren in een ander land. Waar het om gaat is dat we 1 ding gemeen hebben met de andere 7 miljard mensen op deze planeet: we leven nu. En in dat leven gaan heel leuke dingen gebeuren en heel vervelende. De kunst is om op zo’n manier met die dingen om te gaan dat het voor jezelf en je omgeving een beetje te doen blijft. Als jij minder plezier in je leven hebt doordat je op straat mensen in een taal tegen elkaar hoort praten in een taal die je niet verstaat, kun je een aantal dingen doen. Je kunt ze vragen welke taal ze spreken en die taal ook gaan leren, zodat je zulke gespreken voortaan kunt volgen. Je kunt in een stad, dorp of wijk gaan wonen waar geen mensen wonen die die taal spreken. Je kunt genieten van het feit dat je het gesprek niet kunt volgen, je wordt immers de hele dag al genoeg blootgesteld aan informatie die je niet nodig hebt dus wees blij dat je niet kunt verstaan wat een onbekende vanavond wil gaan eten of hoe vervelend zijn schoonmoeder is. Je kunt ook op Wilders stemmen en geloven dat hij ervoor gaat zorgen dat er geen mensen meer op straat zullen lopen praten in een tal die jij niet verstaat. Ik vind die laatste optie zo onrealistisch dat het grappig wordt, maar we leven in een vrij land dus je mag geloven wat je wilt en stemmen op wie je wilt.
Ik zal de laatste zijn die beweert dat er in Nederland geen problemen zijn. Ik zal ook niet snel iemand veroordelen om een politieke keuze. Maar ik zal evenmin snel iemand serieus nemen die zelf de Nederlandse taal niet machtig is en wel de mond vol heeft over buitenlanders en criminaliteit en die op Wilders gaat stemmen omdat dan ‘eindelijk de problemen zullen worden aangepakt’ . Om zulke uitspraken moet ik – afhankelijk van mijn bui – ofwel heel hard lachen ofwel heel hard zuchten.
Ik ga hier niet te uitgebreid op reageren, want dan weet ik nu al dat mijn PB-box gaat overstromen. Je noemt een aantal dingen die je kunt doen. Ik ga er niets aan doen, als je hier woont, dan hoor je je gewoon aan te passen. Dat betekent niet dat ik hun taal moet gaan leren omdat ik wil weten wat ze zeggen. Ik vraag me af en toe af wat ze zeggen, zeker als ze naar mensen wijzen en kijken en dan hun taal gaan spreken. Ik ga me gewoon niet aanpassen in mijn eigen land aan dat soort mensen. Klaar. Als ik in het buitenland ga wonen, dan zal ik mij ook aanpassen. Zo hoort het. Het moet niet andersom zijn. Ik ga dan ook niet mijn eigen cultuur meenemen en opdringen. Ik ben er ook klaar mee om voor ho*r uitgescholden te worden omdat ik in de zomer met een kort broekje rondloop of weet ik het. _Skinny zegt het ook al, nagekeken worden omdat je in bikini loopt.
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 14-03-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt