Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:00

@Baileymix Volgens mij zijn er al een aantal redenen in dit topic gegeven waar het 'probleem' kan liggen en die dus deels antwoord geven op jouw vragen cq opmerkingen.. Voorzover je over t een probleem kan zijn. Lees het eens terug. Het gaat nl. niet alleen om de 2 minuten stilte..

Verder heb ik persoonlijk op dit moment weinig zin om tijd te spenderen aan jouw reacties. Ik vind je ronduit onbeschoft. Je scheert alles en iedereen over 1 kam, Je schoffeert meerdere gelovige personen in dit topic en vervolgens ga je nog zeggen dat je best respect heb voor iemand met een andere mening. Om vervolgens een hele groep uit te sluiten omdat hun mening niet in jouw straatje past. De manier waarop je dit topic binnenkomt is alles behalve prettig. Niks mis met een pittige discussie, maar op deze manier kun je niet eens discusseren/ praten.

Ik heb weer wat geleerd over Werkendam :D LadyMadonna is er al een reactie geweest vanuit de politiek?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:05

Sammie, gelukkig kan ik lezen en zag ik dat de voorbereidingen ook bedoeld worden ;) Wat is nu één zondag op een heel jaar om oorlogsslachtoffers te herdenken? Normaliter staan ze hier in de file van en naar de kerk dus van zogenaamde rust is toch al geen sprake. En ja, dat is wel degelijk een probleem :j

Je hebt wel gelijk dat ik nu alle gelovigen over één kam scheer, had ik niet moeten doen, excuses. Maar ik blijf erbij dat ik het juist van de betreffende gemeentes ontzettend onbeschoft vind en voor de mensen die dit bedacht hebben en het steunen geen respect kan opbrengen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:09

Tik voor de gein werkendam in op Twitter.
Dat de organisatie het niet zou zien zitten... Als je zo'n committee op start weet je dat het een x op zondag valt.

Voor mij is het puur een principe kwestie. 4 mei is 4 mei, en daar kom je gewoon niet aan.

Sammie: nee, behalve dat sgp aangeeft er niets mee te maken te hebben

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:13

BaileyMix schreef:
Sammie, gelukkig kan ik lezen en zag ik dat de voorbereidingen ook bedoeld worden ;) Wat is nu één zondag op een heel jaar om oorlogsslachtoffers te herdenken? Normaliter staan ze hier in de file van en naar de kerk dus van zogenaamde rust is toch al geen sprake. En ja, dat is wel degelijk een probleem :j

Je hebt wel gelijk dat ik nu alle gelovigen over één kam scheer, had ik niet moeten doen, excuses. Maar ik blijf erbij dat ik het juist van de betreffende gemeentes ontzettend onbeschoft vind en voor de mensen die dit bedacht hebben en het steunen geen respect kan opbrengen.

Dat is dus ook mede het problem gok ik zo, dat de leden van het comité die dag niet naar de kerk kunnen. Voor hen is dat belangrijker dan per se die dag de doden herdenken omdat het in hun ogen net zo goed een dag eerder kan.
LadyMadonna schreef:
Tik voor de gein werkendam in op Twitter.
Dat de organisatie het niet zou zien zitten... Als je zo'n committee op start weet je dat het een x op zondag valt.

Voor mij is het puur een principe kwestie. 4 mei is 4 mei, en daar kom je gewoon niet aan.

Sammie: nee, behalve dat sgp aangeeft er niets mee te maken te hebben

En voor hen is het net zo goed een principe kwestie: op zondag willen ze naar de kerk kunnen, daar kom je gewoon niet aan.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:21

Typisch Werkendam weer hoor >;) Hopelijk doen ze dat hier in Nieuwendijk niet. Belachelijk dit. Wat is het volgende? Nieuwjaar of Kerst?

LadyMadonna

Re: Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 16:24

Op zondag kán je toch naar de kerk? Kerk is van 6 tot 7 volgens mij? Laat je taken anders uitvoeren door iemand die niet gelovig is.
Mij bekruipt (weer) het gevoel dat de kerk voor alle inwoners beslist.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:33

Hahaha oh man waar kan het ook anders zijn dan in Werkendam _O-

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:41

Ik moet zeggen dat ik sowieso niet echt fan ben van georganiseerde religie en daardoor misschien iets harder oordeel maar ik vind het echt achterlijk eigenlijk. Het is maar 1x per jaar 4 mei en het valt maar eens in de 7 jaar ofzo op een zondag, kan je nu serieus niet 1 zondag van die 364 (7x 52 weken) opofferen om mensen te herdenken waaraan je het te danken hebt dat je de vrijheid hebt om de rest van die zondagen op je luie kont te zitten...

(Ik snap het punt van zondags rust sowieso niet, volgens de bijbel had god de 7de dag ook rust maar hij had toch het universum geschapen, dat is toch niet vergelijkbaar met 5 dagen een beetje op kantoor zitten en een dagje golfen :Y) )

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:15

Voorbereidingen die op de dag zelf moeten, kunnen voor een groot deel vast ook op de zaterdag worden georganiseerd. Kwestie van goed plannen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:19

Ik durf er geen uitspraken over te doen. Ik heb nog nooit in een dergelijke commisie gezeten :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:24

Mag ik even een persoonlijke vraag stellen aan de gelovigen in dit topic?

Denken die er allemaal zo over?

Hier in de regio (Kesteren etc) zijn ze dit ook van plan. Stortvloed aan reacties. Sta er zelf dubbel in; "Ja, als je er bij stilstaat, kun je dat ook op eigen manier doen". en "Nee, dit is een jaarlijks moment. Eenmaal per jaar sta je stil bij de mensen die voor ons gevochten hebben"

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:25

Sonja_vR schreef:
de religieuze helft vergeet alleen dat er ook mensen wonen die niet op die wijze religieus zijn en die groep zal dus altijd maar moeten wijken voor de mensen met een religie ...

En andersom is het niet zo dat de religieuze helft zou moeten wijken voor de niet gelovigen?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:34

Woogy schreef:
Sonja_vR schreef:
de religieuze helft vergeet alleen dat er ook mensen wonen die niet op die wijze religieus zijn en die groep zal dus altijd maar moeten wijken voor de mensen met een religie ...

En andersom is het niet zo dat de religieuze helft zou moeten wijken voor de niet gelovigen?

Je zou natuurlijk ook prima gewoon op 4 mei de herdenking kunnen houden zoals die hoort en vanuit de kerk voor je eigen leden een alternatief organiseren op 3 mei, immers is het hun probleem en hoeven ze dat niet te verplaatsen naar de hele gemeente

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:38

Woogy schreef:
Sonja_vR schreef:

Nee. Ze hoeven niet te wijken want ze zijn niet verplicht deel te nemen aan de herdenking. Door af te wijken van de datum wordt niet-gelovigen de mogelijkheid ontnomen om deel te nemen aan de nationale herdenking. Door niet af te wijken van de datum kunnen niet-gelovigen wel gewoon deelnemen en kunnen de gelovigen voor zichzelf kiezen of ze de zondagsrust belangrijker vinden of de nationale herdenking.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:42

maar jij bent toch ook niet verplicht deel te nemen aan een verplaatste 4 mei?
Werkelijk, waar maakt iedereen zich toch druk om. Als jij het graag op 4 mei viert stap je in de auto, fiets, tram, trein, bus en ga je naar ergens waar je het wel op 4 mei kan herdenken...sowieso vraag ik me af hoeveel mensen er fisiek iets mee doen of het enkel en alleen op tv bekijken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:46

De meesten zitten toch rond 8 uur op een koekje te kauwen op de bank :))

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:48

Ja hooor, t kan ook maar 1 plaats zijn. WERKENDAM.-O-

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:50

Woogy schreef:

Nee. Dat ben je niet verplicht, maar de mogelijkheid wordt je ontnomen om de herdenking in je eigen gemeente te houden op de echte datum, omdat anderen (die net zo vrij zijn om te kiezen of ze willen herdenken of niet), in elk geval niet willen herdenken op zondag. Dat is prima als het om een lokaal ding gaat, maar het gaat hier om een nationale herdenking.
Woogy schreef:
Werkelijk, waar maakt iedereen zich toch druk om. Als jij het graag op 4 mei viert stap je in de auto, fiets, tram, trein, bus en ga je naar ergens waar je het wel op 4 mei kan herdenken...sowieso vraag ik me af hoeveel mensen er fisiek iets mee doen of het enkel en alleen op tv bekijken...

Volgens mij valt het best mee hoor, dat druk maken. Wel krijg ik de indruk dat het veel mensen nogal verbaasd dat iemand het een haalbaar idee vindt om 4 mei niet op 4 mei uit te voeren. Daar ben ik zelf ook nogal verbaasd over. En als ik dan lees dat de reden daarvoor de zondagsrust is, vind ik het nog veel gekker worden. Maar dat wil niet zeggen dat ik me er druk over maak hoor, ik doe zelfs mijn best om het te begrijpen maar tot nu toe heb ik nog steeds geen redelijk argument gevonden voor het voorstel om naar 3 mei uit te wijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 18:05

Woogy schreef:

Dat ben je wel, want als je de plaatselijke kranslegging bij wilt wonen, moet je dus op 3 mei.
Het is een nationale dodenherdenking, waarom moet je daar als kerk boven willen staan?
Hier kan gewoon niks op zondag. Nu heb ik daar zelf verder geen last van, maar vind het niet meer van deze tijd.
Ik ben ook bang voor de kransen die 3 mei dan gelegd gaan worden. Zou me niks verbazen als daar ongein mee uitgehaald wordt op zaterdag avond... Hetzij door mensen die het niet begrijpen, hetzij als "vergelding"

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:20

las iets over het opdringen van het geloof...maar dringen jullie je niet op als ongelovigen?

4 mei herdenken wij de oorlog en de slachtoffers. 5 mei vieren we onze vrijheid...echter willen we niks weten van de vrijheid om de herdenking te verplaatsen. We willen niks weten van de vrijheid van geloofsovertuiging.

Las eerder iets over traditie van 4 mei...zondagsrust is al even iets langer traditie.

Ik zeg, geef mensen de ruimte om op hun eigen manier en bij hun eigen gevoel te herdenken. Ik zorg dat ik standaard om 8 uur doodstil ben, vorig jaar m'n auto aan de kant gezet, motor af en barst altijd in tranen uit. Iedereen moet het op zijn of haar eigen manier herdenken oh! en daar respect voor tonen.

Volgens mij is dat de hele grondslag van de herdenking. Respect voor mensen, stilstaan bij ellende in de wereld en even heel even niet met jezelf bezig zijn. Lees in dit topic vrij weinig anders dan mensen die respectloos gedrag

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:38

Woogy schreef:
4 mei herdenken wij de oorlog en de slachtoffers. 5 mei vieren we onze vrijheid...echter willen we niks weten van de vrijheid om de herdenking te verplaatsen. We willen niks weten van de vrijheid van geloofsovertuiging.

Sorry, maar wat een vreemde conclusie trek je hier? Waar wordt de vrijheid van geloofsovertuiging belemmerd door dodenherdenking op 4 mei????
Alle gelovigen zijn toch gewoon welkom om deel te nemen aan de dodenherdenking op 4 mei? Ze zijn toch allemaal precies even welkom om een kerkdienst bij te wonen op dat moment of thuis te gaan zitten rusten?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:45

Dat vind ik wel heel vreemd... het is toch wel eens eerder op een zondag gevallen? Waarom dan nu pas een probleem ervan maken.
En dan zeker moeilijk doen als er mensen niet op 3 mei stil zijn. :roll:

Woogy: dat is een hele rare vergelijking. Ik denk niet dat je deze vrijheid kan vergelijken met de vrijheid die we vieren. ;)

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:52

Als de commissie de "zondag" voor 1 x verplaatst naar de zaterdag, dan is alles opgelost :)*

1 zondag in de 6-7 jaar (schrikkeljaar meegerekend) "opofferen" om de doden te herdenken die heel wat meer zondagen opgeofferd hebben lijkt mij niet te veel gevraagd. Imo heeft dit niets meer met geloof te maken, maar met macht :(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:56

Woogy schreef:
las iets over het opdringen van het geloof...maar dringen jullie je niet op als ongelovigen?

Las eerder iets over traditie van 4 mei...zondagsrust is al even iets langer traditie.

Ik zeg, geef mensen de ruimte om op hun eigen manier en bij hun eigen gevoel te herdenken. Ik zorg dat ik standaard om 8 uur doodstil ben, vorig jaar m'n auto aan de kant gezet, motor af en barst altijd in tranen uit. Iedereen moet het op zijn of haar eigen manier herdenken oh! en daar respect voor tonen.

Volgens mij is dat de hele grondslag van de herdenking. Respect voor mensen, stilstaan bij ellende in de wereld en even heel even niet met jezelf bezig zijn. Lees in dit topic vrij weinig anders dan mensen die respectloos gedrag

http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_ ... k_en_staat

Heb dan ook respect voor wetten omdat het al vaak genoeg verkeerd is gegaan omdat er geen duidelijke scheiding was tussen wereldlijke en kerkelijke macht...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:36

LadyMadonna schreef:
Dat ben je wel, want als je de plaatselijke kranslegging bij wilt wonen, moet je dus op 3 mei.
Het is een nationale dodenherdenking, waarom moet je daar als kerk boven willen staan?
Kerk? Ik dacht dat deze actie vanuit het nationale 4/5mei comité kwam?
Citaat:
Zou me niks verbazen als daar ongein mee uitgehaald wordt op zaterdag avond... Hetzij door mensen die het niet begrijpen, hetzij als "vergelding"
Hetzij omdat het gewoon een puberactie is zoals dat wel vaker gebeurd met kransen oid?

Ik vraag mij trouwens hardop af of je vanwege de niet begrijpende mensen of vergeldende mensen het dan toch maar op 4 mei moet doen. M.i. ben je bij dat soort acties gewoon dom bezig. Nog dommer zelfs.

De meeste mensen vieren het gewoon lekker thuis op de bank en nemen de moeite niet om naar een algemeen verzamelpunt te gaan. Laat staan dat mensen allemaal naar de Dam of de waalsdorpse vlakte gaat. Dus dat 'nationaal' houdt bij mij ook niet erg veel steek. Bovendien kun je ook nog een dorp of stad verderop oid om het daar dan gezamenlijk te doen.

Ik vraag mij nog steeds af waarom er hier zoveel ophef over is en niet over een Koningsdag dat verzet wordt van zondag naar zaterdag. Een dag waarbij ik vind dat al dat oranje en dronkemans gelal mij opgedrongen wordt. Ik kan de stad niet in lopen of ik word geconfronteerd met kraampjes vol met troep, zeskampen, oranje bossen of tompouces, geschminkte kinderen waardoor ik constant geconfronteerd wordt met het feit dat het Koningsdag is.