PaulinBijoux schreef:Hier iemand waarvan de oduers hadden bedacht dat ze een pleegkind in huis wilde. In het kort:
Mijn ouders hadden een kamer over en wilde hun huis ook openstellen voor pleegkinderen. Zo gezegd zo gedaan: toen ik 15 was kwam er een jongen van 14 jaar bij ons wonen. Echter: dit kind heeft mij vreselijk geterroriseerd waardoor ik niet meer naar huis wilde (denk aan mijn keel vastgrijpen midden in de nacht, achterna rennen met messen, enz). Als ik dit aangaf dan stelde ik me aan. Hij natuurlijk schijnheilig als mijn ouders in de buurt waren. Mijn broertje had geen last van hem.
Na enkele maanden in een hel geleefd te hebben, ging jeugdzorg in een laatste gesprek vragen of ik en mijn broertje het goed vonden dat deze jongen permanent bleef. Ik riep hierop natuurlijk meteen nee. Mijn ouders wilde echter perse een pleegkind (ik weet nog steeds niet waarom) en mijn moeder heeft zich zelf uitgelaten met de opmerking: "als zij niet met het pleegkind wil wonen dan gaat ze zelf maar weg" (pleegkind werd natuurlijk bij zijn naam genoemd). Jeugdzorg heeft natuurlijk het pleegkind weg gehaald maar daarna is de relatie tussen mij en mijn ouders nooit meer hersteld.
Inmiddels ben ik 22 jaar oud en voel mij nog steeds kwaad worden als ik eraan terug denk. Ik ga sinds mijn 18e niet meer om met mijn ouders en wil ook totaal geen contact meer met hun.
Wat ik probeer te zeggen is: Je weet nooit wat je in huis haalt. Er zullen zeker ook goede kinderen tussen zitten, kinderen die het verdienen, maar denk er heel goed over na. En als je ergens signalen opvangt, hoe klein of groot dan ook, dat het misschien niet goed gaat, geeft hier direct gehoor aan. Vergeet ook zeker niet je eigen kinderen, zij zouden (vind ik) altijd op nummer 1 moeten staan.
Hier ook een minder succes verhaal over een pleegkind in huis en de impact daarvan op de andere kinderen.
Mijn zusje was 7 en ik 8 toen er een meisje van 10 bij ons kwam wonen. In het begin was het best spannend en leuk. Maar na een tijdje werden wij inderdaad ook misbruikt door haar. Ze loog en manipuleerde de hele boel bij elkaar en betrok ons daar ook wel eens in. Verder heeft ze ons een paar keer geslagen. Gelukkig kozen onze ouders wel echt onze kant. Opvang was voor langere tijd bedoeld, ze kon echt niet terug naar haar ouders, maar er is altijd gezegd 'als iemand in het gezin eronder lijdt houden we ermee op'. Dus na 1,5 jaar is ze weg gegaan..
Uiteindelijk bleek dat ze waarschijnlijk borderline had en verlatingsangst en weet ik niet wat nog meer. Iig te zware problematiek om in de pleegzorg geplaatst te worden. Voor haar heel zielig, maar wij konden hier gewoon niet mee omgaan.
Je kunt dus wel leuk opgeven dat je geen kind wilt met zware problematiek, maar dit wordt niet altijd goed ingeschat van te voren..