Of uw kind gaat ritalin slikken of het gaat van school af.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Of uw kind gaat ritalin slikken of het gaat van school af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:36

Ik ben zelf ook onhandelbaar geweest , en nog steeds soms lastig. Ik zat op speciaal onderwijs en nog konden ze me niet aan en ging ik 4 uur naar school elke week en dan konden ze niks met mij . Ik was niet druk meer agressief en wou niks en heel erg meelopen ter bescherming , maar nooit is het woord medicijnen gevallen..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:42

Menino schreef:
imo zou het een alleruiterste redmiddel moeten zijn voor de mensen die anders écht niet mee kunnen komen en een ernstige last voor zichzelf en de omgeving kunnen zijn.

Kind van 4 jaar wordt gediagnostiveerd. Looptijd van aanmelden tot diagnose 6 maanden of langer als jd pech hebt.
Laten we een behandeling inzetten. 1 jaar nauwelijks tor geen resultaat. Wederom andere behandeling. Weer een jaar. Weer nauwelijks succes. Heb je al twee en een half jaar weggegooid van cruciale ontwikkeljaren van je kind. Kind ontwikkeld een laag negatief zelfbeeld, voelt zich een loser want er lukt niets, leraren kunnen niks met hem, en dat wordt continue bevestigd. Laten we daar ook therapie op inzetten plus nog eentje voor de ADHD wederom een jaar weggegooid. Toch maar ritalin proberen. Hè kind kan zich concentreren, het gaat beter. Hadden we dit maar veel eerder gedaan. Achteraf kijk je een koe in de kont, maar het kond heeft er wel onder geleden en heeft nog eens jaren nodig om een positief zelfbeeld te ontwikkelen.

Soms moet je de volgorde omdraaien e. Beginnen met pillen en als ze oud genoeg zijn pas inzetten op andere behandelingen

T is maar een voorbeeldje

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:43

Laatst bijgewerkt door Prrrr op 26-02-14 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: overtollige puntjes verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:46

Al die medicijnen de hele tijd... ik begin er schoon genoeg van te krijgen. Het is heel mooi dat we er van alles mee kan oplossen (even in het algemeen), maar ondertussen gaat je immuunsysteem alleen maar omlaag. Het is gewoon troep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:50

Verplichten tot medicatie is natuurlijk niet goed, maar ik kan me voorstellen dat sommige kinderen een dusdanige gedragsstoornis tonen dat deze gewoon geweigerd moeten worden van een regulieren school. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat leraren en medeleerlingen maar moeten buigen om een bepaald kind heen. Er zijn speciale scholen, daar hebben leraren gekozen om les te geven met zulke kinderen en daar is het leersysteem dan ook op aangepast en kunnen deze kinderen ontwikkelen zonder andere kinderen te remmen.

Dus het zal per situaties verschillen wat de beste oplossing is voor kind en school.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:51

Jij doet je naam wel eer aan resistance

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:55

belle_boef schreef:
Jij doet je naam wel eer aan resistance

Haha, eigenlijk wel ja. :) Ik ben er niet zwaar tegen en ik vind niet dat alles meteen afgeschaft moet worden, maar zelf neem ik er gewoon zo weinig mogelijk van. Uiteindelijk is het gewoon het best als je een eigen immuunsysteem opbouwt, en voor je eigen gezondheid kan zorgen zonder al die troep.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:10

Das mooi gezegd maar voor iemand met een beperking soms wel noodzakelijk om rotzooi in te nemen om beter te functioneren of minder te disfunctioneren

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:13

Resistance, ADHD is geen ziekte. Dit is niet iets dat je permanent kan oplossen met een pil of met een medicijn. Bij een ADHDer of een ADDer is er iets mis met een bepaalde stof in de hersenen die er bv voor zorgt dat je je kan focussen op zaken, dat je je kan concentreren, dat je je gedachten kan ordenen. Ritalin en Concerta zijn gewoon middelen die de juiste werking van die stof in je hersenen helpt bevorderen. Het is alsof je een medicijn zou nemen tegen het syndroom van down, als het ware, of tegen de problemen die autisme met zich meebrengt. Dit heeft dus niets met je immuunsysteem te maken, je wordt hiermee geboren.

Problemen die ADHD, ADD of andere aandoeningen kunnen wel van die aard zijn dat het voor mensen die de aandoening hebben heel moeilijk is om normaal te functioneren zonder medicatie of 'helpende middelen'. Anderzijds lees je dus oa in dit topic dat ook aan het nemen van de medicatie heel negatieve en belemmerende factoren zitten. Het is een vrij lastig verhaal voor mensen die er echt last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:49

xHaithi schreef:
Resistance, ADHD is geen ziekte. Dit is niet iets dat je permanent kan oplossen met een pil of met een medicijn. Bij een ADHDer of een ADDer is er iets mis met een bepaalde stof in de hersenen die er bv voor zorgt dat je je kan focussen op zaken, dat je je kan concentreren, dat je je gedachten kan ordenen. Ritalin en Concerta zijn gewoon middelen die de juiste werking van die stof in je hersenen helpt bevorderen. Het is alsof je een medicijn zou nemen tegen het syndroom van down, als het ware, of tegen de problemen die autisme met zich meebrengt. Dit heeft dus niets met je immuunsysteem te maken, je wordt hiermee geboren.

Problemen die ADHD, ADD of andere aandoeningen kunnen wel van die aard zijn dat het voor mensen die de aandoening hebben heel moeilijk is om normaal te functioneren zonder medicatie of 'helpende middelen'. Anderzijds lees je dus oa in dit topic dat ook aan het nemen van de medicatie heel negatieve en belemmerende factoren zitten. Het is een vrij lastig verhaal voor mensen die er echt last van hebben.

Dat weet ik :) Ik zei daarom ook even in het algemeen. Soms kan het inderdaad niet anders dan medicatie toedienen, zoals in dit geval (en vast nog wel meer gevallen). Ik vind gewoon dat het zoveel mogelijk vermeden moet worden, als het kan.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:57

Ritalin is eigenlijk helemaal geen oplossing voor ADHD.

Sommige kinderen met ADHD leven in een druk gezin en alles raast langs ze voorbij. Ze hebben amper de tijd om rustig te ontspannen en even alle prikkels uit te schakelen. Kinderen raken overprikkelt, klas lokalen worden groter, de klassen worden groter, de druk van schoolwerk word hoger etc.
Dat geld ook voor volwassene, ze functioneren het beste in een omgeving waar weinig prikkels zijn.

Ritalin vlakt wel de verdraging van prikkels af, maar het is geen wondermedicijn. Soms kan het ook zo averechts werken dat kids en mensen gewoon emotioneel afgevlakt raken, ze worden juist heel stil en dat is ook niet de bedoeling.

Toevallig had ik een docu gezien over een meisje dat in een gezin leefde waar haar pa de hele week weg was, ze had 2 kleine broertjes en haar moeder was daar de hele dag druk mee, haar moeder was echt heel geïrriteerd op sommige momenten en er was weinig tijd voor het meisje. Het meisje werd nogal baldadig en nonchalant van de situatie. Krijsende broertjes, loeihard de tv aan van haar vader als ie thuis was, een mopperende moeder. Het meisje kreeg zelfs woede aanvallen en dan werd ze naar haar kamer gestuurd. Nou ze moest maar mee naar de GGD. Die vrouw daar gaf ook aan van ja, Ritalin moet je slikken. Het meisje kreeg Ritalin, lage dosis. Het meisje nam uiteindelijk een hand vol Ritalin omdat ze haar moeder graag een plezier wilde doen door rustig te zijn. Ze lag half te apen gapen uiteindelijk op bed en toen is ze naar het ziekenhuis gebracht. Uiteindelijk kwam dus aan het licht dat het gewoon aan het gezin lag, haar moeder liet zich testen en bleek ook een vorm te hebben van ADHD

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 04:31

Akhal_Teke schreef:
mzara schreef:

nou ik kan je vertellen dat niet alle leraren ermee om kunnen gaan. en kinderen met ergere stoornissen gaan ook niet naar een gewone middelbare school. dat werkt inderdaad niet in een klas van 25-30 leerlingen. het is jammer dat er een leraren tekort is. anders zouden ze per school een kleine klas kunnen maken waar de speciale kinderen die wel zelfstandig kunnen leren inzitten en die dan wat extra aandacht krijgen.

en ik wijs niet naar jou hoor. maar over het algemeen. maar er zijn ook leraren die er heel goed mee omgaan. Het is gewoon belangrijk (ook op speciale scholen) dat een lerares hiermee om kan gaan. want het kind kan er niks aan doen. Het kind kan zich niet aanpassen.

en het klopt. in theorie weten ze alles

Er is geen lerarentekort. Er worden gewoon geen leraren aangenomen omdat er geen geld beschikbaar is.
Veel leerkrachten zitten thuis zonder baan of moeten noodgedwongen ander werk zoeken.

Ja dit ja.. ik ben net afgestudeerd en zeker in het zuiden van het land is het praktisch onmogelijk een baan te vinden.
Er is een reden waarom ik naar USA ben vertrokken ;)

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:08

Dan zal ik me maar even mee bemoeien :Y)

Mijn vader, mijn broertje en ik hebben alledrie ADHD. Mijn vader heeft nooit medicatie gehad en het resultaat was dat hij is blijven zitten en een ontzettend laag rapport had. Eindresultaat vrachtwagenchauffeur en geen goed diploma.
Mijn broertje had wat dat betreft op de basisschool precies hetzelfde probleem. Dus met leerkrachten overlegd en uiteindelijk ervoor gekozen om naar speciaal onderwijs te gaan. Vooral omdat mn ouders niet aan de medicatie wouden door de vele slechte verhalen.
Na een aantal jaren toch besloten het eens te gaan proberen. Nou het was echt zo'n groot verschil!!! Mn broertje veranderde verder niet maar kan zich nu veel beter concentreren. Het ging zelf zo goed dat hij terug is geplaatst naar de normale basisschool. En dit zonder bijwerkingen.
Zodoende slik ik nu ook ritalin en er is echt een wereld voor me open gegaan. Niet alleen ik ben er ontzettend blij mee. Maar mijn ouders ook. Verder heb ik ook geen last van bijwerkingen maar alleen betere concentratie.
Nu geloof ik wel dat dit kan verschillen per kind hoor. Maar ik zou t zeker gewoon een keer "proberen" bij een kind met ADHD. T kan zowel voor de ouders en leerkracht beter zijn als met het kind. Ik vind t verhaal in de telegraaf daarom ook echt een raar verhaal.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:18

Ik ben niet zo zeer voor de kinderen aan de ritalin. Heb ook kids in de klas die diagnose hebben maar met wat aanpassingen en extra beweging tussendoor goed tr doen. Echter zijn er ook kinderen waarbij het meer op babysitten lijkt dan lesgeven. Zit je er niet naast dan krijgen ze het niet voor elkaar om aan het werk te gaan, draai je je om zijn ze alweer gevlogen, handschriften zijn niet te lezen door drukte in het lijf, gevaar wordt niet gezien, grenzen worden constant opgezocht en daarnaast komt er vaak een hoop frustratie kijken vanuit het kind. Het wel willen maar gewoon niet voor elkaar krijgen. Ze missen een hoop stof door alle prikkels. En zoald al eerder vermeld er zitten meer kinderen in de klas! Die ook graag aandacht hebben, en hulp nodig hebben. Nou kan ik niet oordelen over het kind van ts, maar dit is waar ik tegenaan loop. Ondanks veel aanpassingen, te weinig resultaat. Wat doe je dan als ouders niks willen ?
Overigens heb ik meer kinderen met een "maar" in de groep, best een flink percentage van de groep. Maar die zijn echt een stuk werkbaarder..
Citaat:
Ja dit ja.. ik ben net afgestudeerd en zeker in het zuiden van het land is het praktisch onmogelijk een baan te vinden.

Niet helemaal mee eens. Na afstuderen binnen een half jaar een vast contract fulltime.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:14

Gerritt schreef:
Ritalin vlakt wel de verdraging van prikkels af, maar het is geen wondermedicijn. Soms kan het ook zo averechts werken dat kids en mensen gewoon emotioneel afgevlakt raken, ze worden juist heel stil en dat is ook niet de bedoeling.

Wat best vreemd is en volgens mij niet klopt, want lang niet iedereen wordt rustig van ritalin (het is een opwekkend middel!) en een overdosis levert dan ook meestal eerder hyperklachten op dan iemand die duf en afgevlakt is.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:20

Als het kind de klas echt stoort en er niet op een normale manier les kan worden gegeven snap ik de beslissing ergens wel. Zoals hier al eerder gezegd werd dient bijzonder onderwijs hiervoor.

Trouwens, voor de mensen die zeggen dat ritalin een 'veilig' medicijn is, een leerkracht van me geeft les in het bijzonder onderwijs. Daar zitten ook kinderen met ADHD, maar echt tot de ergste graad. Zij heeft ook een jongen die GEEN ritalin slikt omdat ie er psychoses en waanbeelden van krijgt. Zo 'fijn' is ritalin dus niet.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:21

Zo is er met elk medicijn wel wat volgens mij.
Er zal altijd wel iemand zijn die er erg slecht op reageert...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:01

Ritalin is niet het enige medicijn dat gebruikt wordt voor ADHD, er zijn ook nog andere mogelijkheden.
Van de kinderen met ADHD die er bij ons op school rond lopen, gebruikt er geloof ik geen één ritalin.
Ik sta nu elf jaar voor de klas in het basisonderwijs en ik kan heel goed begrijpen dat school een grens kan stellen. Kinderen met zware ADHD zitten zichzelf enorm in de weg. ADHD is niet een stempeltje voor een druk kind. Drukke kinderen heb ik in elke klas genoeg, maar dit is totaal niet te vergelijken met een kind die ADHD heeft.
Ze nemen bijna niks van de lesstof op. Andere kinderen ergeren zich mateloos aan het gedrag van het kind en daardoor heb je soms ook nog het probleem dat ze niet meer met het kind met ADHD willen spelen.

Momenteel heb ik één kind in de klas met ADHD en PDD-NOS. Dit kind gebruikt op school medicijnen en thuis en in het weekend niks. Het is een supervrolijk, sociaal en lief kind met goede cijfers.
Gelukkig totaal geen robot, zoals hier ook wel genoemd wordt. Is natuurlijk ook een kwestie van de juiste dosis. Zonder medicijnen heeft dit kind totaal geen rem. Moeder vertelt regelmatig dat ze het thuis erg lastig met hem heeft en dat hij vaak agressief is en heel erg luidruchtig. Toch redt ze het nog met hem en wil daarom thuis geen medicijnen gebruiken. Naar mijn idee een goede keus.

Ik snap heel goed dat je als ouder je kind niet zomaar medicijnen wilt laten slikken. De vraag is of je dan een kind wilt die elke dag gefrustreerd uit school komt. Frustratie omdat hij niet kan leren, frustratie omdat de juf/meester hem steeds moet aanspreken op zijn gedrag, frustratie omdat kinderen niet met hem willen spelen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:19

vencedor schreef:
Citaat:

Niet helemaal mee eens. Na afstuderen binnen een half jaar een vast contract fulltime.

Dit is dan denk ik toch meer uitzondering op de regel?
Aangezien het ''thuis'' stikt van de vervangerspools en als er een fulltime contract is dit eerst naar deze leerkrachten zou gaan.
Ik ken op dit moment slechts leerkrachten die naar de pool zijn moeten gaan of moesten mobiliseren omdat er klassen wegvielen. Zeker geen plek voor een nieuwe leerkracht en zeker niet 'permanent'.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 16:25

Ik ben er niet voor om een kind maar vol te stoppen met medicijnen, en dan niet de minste. Maar ik ben er zeker tegen dat zo'n kind bij mij in de klas zit en de rest van de klas eronder te leiden heeft. Dat hebben wij nu nml. Er zit er 1 (op een klas van 25) en die vraagt gewoon zo ontzettend veel aandacht. Ik snap dingen niet en kom er niet aan toe mijn vraag te stellen omdat dat kind zowat de hele les uitleg krijgt.

Lijkt me verstandiger dat kinderen als dit op een speciale school zitten. Waar ze wél de aandacht en zorg krijgen die ze nodig hebben en waar ze leren om te gaan met bijv ADHD. Dat lijkt me veel beter als ze maar volstoppen met medicijnen of in een volle klas te stoppen. Want 'normale' scholen hebben er ook niet altijd genoeg verstand van zo'n kind goed te begeleiden en daarnaast ook nog eens een klas goed draaiende te houden.

Nee, lekker naar een school waar zij goed zitten. Waar de kennis in huis is en ze niet aan de ritalin hoeven.

Edit
Sluit me verder ook aan bij Supervixen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:00

De keuze is trouwens lang niet altijd of 'ritalin' of 'andere school' en ook is het ene niet automatisch beter of slechter dan het andere.
Voor veel mensen met adhd is ritalin wel een uitkomst, omdat het iets in balans brengt wat daarvoor niet in balans was. Zij voelen zich met medicijnen eindelijk in staat om zichzelf te zijn, ipv meegespoeld te worden door van alles en nog wat. En de bijwerkingen verschillen ook nogal: genoeg mensen die daar vrijwel geen last van hebben, vooral niet als er zorgvuldig is ingesteld.

Of speciaal of normaal onderwijs het beste is, is ook lastig. Zo is er bv niet veel speciaal onderwijs op niveau's boven het vmbo (ik geloof dat er maar 2 vwo's zijn in heel Nederland.) Voor leerlingen die heel intelligent zijn maar het door de chaos niet om kunnen zetten op school is het ontzettend frustrerend en demotiverend om dan enorm onder je niveau te moeten werken. Veel leerlingen haken in die situatie ook gewoon af wegens gebrek aan uitdaging. Daar worden ze vaak niet beter van.

Ook kan het speciaal onderwijs (oa door de bezuinigingen) vaak toch niet waarmaken wat wel zou moeten: echt voldoende begeleiding en mogelijkheden. Ook daar worden de klassen groter. En dan heb je bovendien wel een heleboel leerlingen bij elkaar die elkaar aan kunnen steken, waar agressie en gedragsproblemen vaak veel meer voorkomen met alle gevolgen van dien.

Alle keuzes hebben voordelen en nadelen, en het verschilt echt per situatie en per kind wat het beste is.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:12

Shadow0 schreef:
Gerritt schreef:

Wat best vreemd is en volgens mij niet klopt, want lang niet iedereen wordt rustig van ritalin (het is een opwekkend middel!) en een overdosis levert dan ook meestal eerder hyperklachten op dan iemand die duf en afgevlakt is.

Verdiep je maar eens in Ritalin ;) het kan de ene kant op gaan met dit medicijn maar ook de andere kant. Kids kunnen er afvlakken waardoor ze ervaren worden als minder spontaan, mat, minder vrolijk, zeer gedempt. Je spreekt dan van en slecht evenwicht van het medicijn. Het kan ook de andere kant op gaan, mensen kunnen er tics van krijgen, inslaapproblemen, minder eetlust etc. Ritalin komt uit meerdere varianten, een meisje uit mijn klas slikt het voor concentratieproblemen maar ze merkt ook dat ze er minder spontaan van is. Eerder was ze heel opgewerkt, vrolijk en actief in de klas. Nu is ze zeer geconcentreerd en zegt niks teveel. Ze vind dat zelf ook lastig maar als ze stopt met medicijnen slikken dan lijd haar schoolwerk er weer onder.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:04

Een" andere school " wordt binnenkort steeds moeilijker. Sterker nog kinderen die op ren speciaal onderwijsschool zitten krijgen een nieuwe indicatie. Als het " hanteerbaar" zou moeten zijn houdt dat voor veel kinderen in dat ze teruggeplaatst moeten naar regulier onderwijs, en rugzakjes worden niet meer verlengd. Ook is alleen ADHD of een variant erop ABSOLUUT niet "ernstig" genoeg om een kind naar speciaal onderwijs te verwijzen. Dat zijn meestal kinderen met ADHD + iets anders..
Maar wat ik me als leerkracht dus afvraag, war als ouders niet mee willen werken aan een houdbare situatie? Ouder heeft de final say, logisch ook. En ik ben er mee eens dat sommige leerkrachten te snel labelen, maar het moet wel werkbaar / houdbaar blijven in de klas. er zijn nog meer kinderen, de klas bestaat niet alleen uit een ADHD er.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:14

Gerritt schreef:
Verdiep je maar eens in Ritalin ;) het kan de ene kant op gaan met dit medicijn maar ook de andere kant.

Ik heb me er beslist wel in verdiept - en naar mijn bescheiden mening is een heel deel van die verhalen niet helemaal realistisch, en hangt het vooral samen met de beeldvorming. Minder spontaan, zeker minder vrolijk zijn bekende bijwerkingen, maar het echt dempen van prikkels zodat je alles achter een waas meekrijgt (zoals bv bij valium ofzo) is gewoon niet een veelvoorkomende reactie op een wekamine.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:20

Shadow0 schreef:
Gerritt schreef:
Verdiep je maar eens in Ritalin ;) het kan de ene kant op gaan met dit medicijn maar ook de andere kant.

Ik heb me er beslist wel in verdiept - en naar mijn bescheiden mening is een heel deel van die verhalen niet helemaal realistisch, en hangt het vooral samen met de beeldvorming. Minder spontaan, zeker minder vrolijk zijn bekende bijwerkingen, maar het echt dempen van prikkels zodat je alles achter een waas meekrijgt (zoals bv bij valium ofzo) is gewoon niet een veelvoorkomende reactie op een wekamine.

Ow ik kreeg uit je bescheiden mening inderdaad niet echt mee of je het nu snapte of niet.

Niet echt als een waas mee krijgen, maar wel afgevlakt. Beetje "saai" aanwezig zijn bedoel ik hiermee.