Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Menino schreef:imo zou het een alleruiterste redmiddel moeten zijn voor de mensen die anders écht niet mee kunnen komen en een ernstige last voor zichzelf en de omgeving kunnen zijn.
belle_boef schreef:Jij doet je naam wel eer aan resistance
xHaithi schreef:Resistance, ADHD is geen ziekte. Dit is niet iets dat je permanent kan oplossen met een pil of met een medicijn. Bij een ADHDer of een ADDer is er iets mis met een bepaalde stof in de hersenen die er bv voor zorgt dat je je kan focussen op zaken, dat je je kan concentreren, dat je je gedachten kan ordenen. Ritalin en Concerta zijn gewoon middelen die de juiste werking van die stof in je hersenen helpt bevorderen. Het is alsof je een medicijn zou nemen tegen het syndroom van down, als het ware, of tegen de problemen die autisme met zich meebrengt. Dit heeft dus niets met je immuunsysteem te maken, je wordt hiermee geboren.
Problemen die ADHD, ADD of andere aandoeningen kunnen wel van die aard zijn dat het voor mensen die de aandoening hebben heel moeilijk is om normaal te functioneren zonder medicatie of 'helpende middelen'. Anderzijds lees je dus oa in dit topic dat ook aan het nemen van de medicatie heel negatieve en belemmerende factoren zitten. Het is een vrij lastig verhaal voor mensen die er echt last van hebben.
Akhal_Teke schreef:mzara schreef:
nou ik kan je vertellen dat niet alle leraren ermee om kunnen gaan. en kinderen met ergere stoornissen gaan ook niet naar een gewone middelbare school. dat werkt inderdaad niet in een klas van 25-30 leerlingen. het is jammer dat er een leraren tekort is. anders zouden ze per school een kleine klas kunnen maken waar de speciale kinderen die wel zelfstandig kunnen leren inzitten en die dan wat extra aandacht krijgen.
en ik wijs niet naar jou hoor. maar over het algemeen. maar er zijn ook leraren die er heel goed mee omgaan. Het is gewoon belangrijk (ook op speciale scholen) dat een lerares hiermee om kan gaan. want het kind kan er niks aan doen. Het kind kan zich niet aanpassen.
en het klopt. in theorie weten ze alles
Er is geen lerarentekort. Er worden gewoon geen leraren aangenomen omdat er geen geld beschikbaar is.
Veel leerkrachten zitten thuis zonder baan of moeten noodgedwongen ander werk zoeken.
Citaat:Ja dit ja.. ik ben net afgestudeerd en zeker in het zuiden van het land is het praktisch onmogelijk een baan te vinden.
Gerritt schreef:Ritalin vlakt wel de verdraging van prikkels af, maar het is geen wondermedicijn. Soms kan het ook zo averechts werken dat kids en mensen gewoon emotioneel afgevlakt raken, ze worden juist heel stil en dat is ook niet de bedoeling.
vencedor schreef:Citaat:Ja dit ja.. ik ben net afgestudeerd en zeker in het zuiden van het land is het praktisch onmogelijk een baan te vinden.
Niet helemaal mee eens. Na afstuderen binnen een half jaar een vast contract fulltime.
Shadow0 schreef:Gerritt schreef:Ritalin vlakt wel de verdraging van prikkels af, maar het is geen wondermedicijn. Soms kan het ook zo averechts werken dat kids en mensen gewoon emotioneel afgevlakt raken, ze worden juist heel stil en dat is ook niet de bedoeling.
Wat best vreemd is en volgens mij niet klopt, want lang niet iedereen wordt rustig van ritalin (het is een opwekkend middel!) en een overdosis levert dan ook meestal eerder hyperklachten op dan iemand die duf en afgevlakt is.
Gerritt schreef:Verdiep je maar eens in Ritalinhet kan de ene kant op gaan met dit medicijn maar ook de andere kant.
Shadow0 schreef:Gerritt schreef:Verdiep je maar eens in Ritalinhet kan de ene kant op gaan met dit medicijn maar ook de andere kant.
Ik heb me er beslist wel in verdiept - en naar mijn bescheiden mening is een heel deel van die verhalen niet helemaal realistisch, en hangt het vooral samen met de beeldvorming. Minder spontaan, zeker minder vrolijk zijn bekende bijwerkingen, maar het echt dempen van prikkels zodat je alles achter een waas meekrijgt (zoals bv bij valium ofzo) is gewoon niet een veelvoorkomende reactie op een wekamine.