kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:42

En hoe weet jij dat ze een andere hengst gaan nemen, heb jij de dierentuin gebeld ?
Zo, niet is dat van jou ook ook een aanname ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:42

of er nou een kerngezonde koe door het hoofd wordt geschoten en aan leeuwen gevoerd...of ene giraffe...Wat maakt dat verschil? Hoe groter het dier hoe zieliger we het vinden??

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:43

Woogy schreef:
of er nou een kerngezonde koe door het hoofd wordt geschoten en aan leeuwen gevoerd...of ene giraffe...Wat maakt dat verschil? Hoe groter het dier hoe zieliger we het vinden??

Blijkbaar wel. :') .

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:43

Beestje heeft niet geleden en is niet weggegooid maar wordt opgegeten. Ik zie absoluut het probleem niet. Ook mensen die zeggen"hij was niet eens ziek"!! Ik mag hopen dat beesten die voor consumptie gebruikt worden niet ziek zijn. Dat zou schadelijk zijn voor de gezondheid. Waarom is een giraf doden voor het vlees wel zielig zijn en een koe niet?

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:44

Cassidy schreef:
chanel1985 schreef:
dat ze er dan gewoon eerlijk rond zijn. Ze zeiden dat ze geen opvang vonden voor hem, terwijl er al 2 dierentuinen hem wel wouden opvangen.

Ik lees dat Hoenderdaell hem wel wilde opvangen maar dat zij zelf geen giraffes hebben.
Net als een paard is een giraffe een kuddedier, dus een giraffe alleen is net zo'n kwalijke zaak als een paard of pony alleen in een weiland. Dus ik geef de dierentuin groot gelijk dat ze de giraf niet naar Hoenderdaell lieten gaan. Naam van de andere Britse dierentuin wordt in het verhaal niet opgenoemd.

Klopt. De savanne is bijna klaar. Daarom hebben wij nog geen giraffen, maar dat was wel de planning.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:45

chanel maar op dit moment hadden ze geen giraffen dus moest dit mannetje maar bijv een jaar alleen zitten omdat er ooits een tweede bijkomt?

tara er stonden echt hele jonge kinderen te kijken van ik schat een jaar of 8 dat laat je je kids zo toch niet zien,.

ik vind het een goede doordachte keuze, en tja wij fokken ook veulens om te eten, jong vee smaakt gewoon beter

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:46

chanel1985 schreef:
En hoe weet jij dat ze een andere hengst gaan nemen, heb jij de dierentuin gebeld ?
Zo, niet is dat van jou ook ook een aanname ;)

Ik haal de mogelijkheden aan, wil aangeven dat jij een verhaal in je hoofd hebt zitten wat niet zo hoeft te zijn. Zo hoeft mijn verhaal niet zo te zijn, maar ik ben nog bezig met het verzamelen van info, en weiger, voordat ik alles compleet heb, tot een definitieve mening te komen. Dus nee, nog geen contact gehad met de dierentuin in Kopenhagen. Niet in de afgelopen 5 minuten iig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:46

Wat een slecht geschreven stuk. :=

Snap de ophef ook niet zo. Ja, op zich best zonde van het dier natuurlijk maar ze hebben er nog wat nuttigs mee kunnen doen. Vind het vrij hypocriet dat mensen hier over gaan zeuren terwijl er honderden andere dieren (zowel in dierentuinen als daarbuiten) worden afgemaakt.

Vind het erg goed van de dierentuin dat ze dit hebben opengesteld voor publiek, lijkt me zeer interessant! En of je je kinderen meeneemt is aan de ouders, daar kun je de dierentuin niet de schuld van geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:51

chanel1985 schreef:
En wat over het feit dat ze dit op voorhand wisten?

De directeur wilt niet aan geboortebeperking doen, dus binnen 2 jaar hebben we weer hetzelfde verhaal!

Dan hebben de leeuwen weer eens giraffe op het menu staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:54

Billy schreef:
Ik vind het hun juist sieren dat ze gedaan hebben wat ze dachten dat het beste was voor dat dier, afgezien van de regeltjes.
Als ze een half miljoen aangepakt hadden en het dier had de rest van zn leven in zn eentje bij een of andere rijke idioot in een prive dierentuin gestaan, zonder soortgenoiten of de juiste verzorging, had hij dan beter af geweest? Kom nou....
Die ouders en kinderen kiezen er zelf voor om erbij te zijn trouwens, die werden niet gedwongen. Ik had het ook graag willen zien, hartstikke interessant!!

Er waren een aantal dierentuinen die het dier een goede toekomst konden bieden, castreren was ook een optie geweest. De Denen zijn wel vaker verkeerd bezig, jagen op dolfijnen enz.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:54

dees_daan schreef:
chanel1985 schreef:
En wat over het feit dat ze dit op voorhand wisten?

De directeur wilt niet aan geboortebeperking doen, dus binnen 2 jaar hebben we weer hetzelfde verhaal!

Dan hebben de leeuwen weer eens giraffe op het menu staan.

Ja inderdaad. Wat is het probleem nou? Leeuwen moet toch eten. Of je moet die willen afschieten? Leeuw moet eten dus er moet in ieder geval een dier gedood worden. Voor een giraffe moeten misschien wel vijf koeien gedood worden. Maar dat is minder erg dan?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:55

JessicaChico schreef:
Ik werk bij de dierentuin die deze giraffe wilde opvangen. Het laatste jaar is er druk gewerkt aan de Savanne, het enige wat nog moest was een binnenplaats. De giraffe was hier meer dan welkom, maar omdat wij (nog ) geen onderdeel uitmaken van het Europese fokprogramma werd het aanbod afgewezen. Ook een dierentuin in Engeland had interesse in de giraffe, maar ook dat aanbod werd afgewezen.

Ik kan niet begrijpen waarom ze dit jonge gezonde dier, hebben afgemaakt. En tuurlijk, er worden elke dag kalfen etc geslacht, maar ik vind dat de wereld zuinig moet zijn op deze dieren.

Ik denk dat het op zich goed is dat de giraffe niet naar dierentuinen gaat die (nog) niet aan de regels voldoen. Dat is ook niet aan de Deense dierentuin om dat te beoordelen. Wat niet mag dat mag niet. Zij worden vervolgens met het feit geconfronteerd dat ze met een mannetje zitten dat snel uit de groep gehaald moet worden, maar dat nergens geplaatst kan worden. Tja, wat moet je dan?

Over het fokken... De kans dat er weer een mannetje wordt geboren is natuurlijk 'maar' 50%. Dat risico wil je wel lopen als je ook kans hebt op een waardevol vrouwtje, en je sowieso een leuk jong girafje in je dierentuin hebt. En als het wel weer een mannetje is dan is er tegen die tijd misschien wel een plek voor hem in een andere dierentuin. Lijkt me genoeg reden voor een dierentuin om door te gaan met fokken. Misschien hebben ze zelfs wel de plicht om te fokken, als ze deel uitmaken van een fokprogramma.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:01

bigone schreef:
De Denen zijn wel vaker verkeerd bezig, jagen op dolfijnen enz.

Wat een veralgemening en vooroordeel tegenover de Denen!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-02-14 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:03

Ik zie het probleem ook niet zo. De dierentuin in Amersfoort heeft in ieder geval al jaren bordjes hangen dat ze zebra's fokken omdat veulentjes bezoekers aantrekken, en niet eens vanwege een bepaald fokprogramma. En dat de veulens met 6 maanden ook gewoon voor de leeuwen gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:04

Medewerker van Artis hebben aan het eind van de zomer ook weleens springbok op het menu staan....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:09

Ik ben het ook helemaal eens met Billy. Met nog een aanvulling:
Fokken gebeurt in dierentuinen voor het fokprogramma, voor het trekken van publiek maar óók voor het welzijn van de dieren. Dierentuinen streven ernaar om de dieren zoveel mogelijk gelegenheid te geven hun natuurlijke gedrag te uiten. Voortplantingsgedrag is daar een belangrijk onderdeel van.
Verder maakt het niet uit hoeveel geld wie dan ook voor die giraf over had, omdat er niet wordt gehandeld met dierentuindieren. Er wordt uitgewisseld, er worden wellicht onkosten (transport) vergoed, maar er wordt niet betaald voor dieren. Dierentuinen zijn fel tegen de handel in exotische dieren en doen daar dus niet aan mee.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:09

Ibbel schreef:
Ik zie het probleem ook niet zo. De dierentuin in Amersfoort heeft in ieder geval al jaren bordjes hangen dat ze zebra's fokken omdat veulentjes bezoekers aantrekken, en niet eens vanwege een bepaald fokprogramma. En dat de veulens met 6 maanden ook gewoon voor de leeuwen gaan.

Ik vind dat het ook bij de taak van een dierentuin hoort om mensen te onderwijzen in het fenomeen eten en gegeten worden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:15

Ibbel schreef:

Maar die zijn er wel eerlijk over, hangen er geen verhaal aan vast.

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:18

Een giraf.....
Ondertussen hebben we hier in nederland het lef om syrische vluchtelingen terug te sturen naar een land waar de oorlog ronduit gruwelijk is...

Beestjes,... veel belangrijker... triest.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:19

bigone schreef:
Billy schreef:
Ik vind het hun juist sieren dat ze gedaan hebben wat ze dachten dat het beste was voor dat dier, afgezien van de regeltjes.
Als ze een half miljoen aangepakt hadden en het dier had de rest van zn leven in zn eentje bij een of andere rijke idioot in een prive dierentuin gestaan, zonder soortgenoiten of de juiste verzorging, had hij dan beter af geweest? Kom nou....
Die ouders en kinderen kiezen er zelf voor om erbij te zijn trouwens, die werden niet gedwongen. Ik had het ook graag willen zien, hartstikke interessant!!

Er waren een aantal dierentuinen die het dier een goede toekomst konden bieden, castreren was ook een optie geweest. De Denen zijn wel vaker verkeerd bezig, jagen op dolfijnen enz.

Eh, je weet dat dat geen Denen zijn maar Faeröers? Dat bekende artikel dat erover rondgaat staat vol met fouten.

Edit; typo's
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 10-02-14 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:20

posbank schreef:
Een giraf.....
Ondertussen hebben we hier in nederland het lef om syrische vluchtelingen terug te sturen naar een land waar de oorlog ronduit gruwelijk is...

Wat een goede vergelijking..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:20

Ik vind het een achterlijke actie. Er waren genoeg geïnteresseerden. Met die halve miljoen hadden ze misschien wel 'waardevolle' giraffen kunnen kopen of verblijven etc kunnen vergroten. Dat beest was gewoon gezond. Doet me eerlijk gezegd denken dat dierentuinen tegenwoordig meer op plofkip boerderijen lijken als ze alleen maar gaan fokken om ze leuk af te schieten en vervolgens voor de ogen van zesjarige kinderen alles opensnijden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:21

naomi_g1998 schreef:
Ik vind het een achterlijke actie. Er waren genoeg geïnteresseerden. Met die halve miljoen hadden ze misschien wel 'waardevolle' giraffen kunnen kopen of verblijven etc kunnen vergroten. Dat beest was gewoon gezond. Doet me eerlijk gezegd denken dat dierentuinen tegenwoordig meer op plofkip boerderijen lijken als ze alleen maar gaan fokken om ze leuk af te schieten en vervolgens voor de ogen van zesjarige kinderen alles opensnijden.

Ooit aan gedacht dat je misschien helemaal niet zomaar een giraffe aan iedereen mag verkopen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:23

nee, verkopen niet, maar wel naar een andere zoo laten gaan zonder dat ze hem verkopen. Dat wordt zoveel gedaan onder de zoo's.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:23

posbank schreef:
Een giraf.....

1 Wat een ontzettend offtopic bericht, echt wat is het verband?
2 ja er is wel meer nieuws wat jou niet boeit en mij wel en andersom? Moeten we dan alleen maar over Syrië berichten? Dat Patricia Paay eens nieuwe string heeft boeit mij ook nooit zo, toch vinden sommige mensen dat nieuws, ieder z'n meug toch :D .
3 ik maak me vaak ook drukker om beesten in NL dan om derdewereld landen. Misschien niet eerlijk of wat dan ook, maar daar ligt mijn interesse, maakt me niet tot een slecht mens toch. :)