De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:14

Dani schreef:
Joh, Vjesta bedoelde gewoon dat je die conclusies zou kunnen trekken op basis van zo'n losstaand feitje. En dat zo'n feitje dus heel weinig zegt.

Ah, inderdaad even teruggekeken, dit lijkt inderdaad het geval te zijn.
Mijn verwarring is dan te wijten aan Vjesta´s reactie op mijn opmerking dat de conclusies niet uitsluitend waren en imo nogal fout.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:14

brechtje122 schreef:
Maar dan is het toch beter om hem op te sluiten? Dan straf je hem meer. Met de doodstraf komt de dader er dan toch eigenlijk makkelijk van af. Daarbij komt het vaak voor dat een onschuldig iemand geëxecuteerd wordt.

Daarom ook alleen doodstraf als er duidelijk aangetoond kan worden dat de ander het heeft gedaan. :j
Bijv meneertje Breivik. Weg ermee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:16

MelanieB schreef:
Daarom ook alleen doodstraf als er duidelijk aangetoond kan worden dat de ander het heeft gedaan. :j

Leuk idee, maar het werkt dus niet zo in de praktijk. Je gaat er van uit dat er mensen zijn die feilloos zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:17

Kuggur schreef:
MelanieB schreef:

Leuk idee, maar het werkt dus niet zo in de praktijk. Je gaat er van uit dat er mensen zijn die feilloos zijn.

Dit is hoe ik het zou zien, hoe het ingevoerd zou mogen worden. ;)
Zulke mensen als oa Breivik zou wat mij betreft ter plekke de doodstraf mogen krijgen. Absoluut geen medelijden mee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:19

MelanieB schreef:
Kuggur schreef:

Zulke mensen als oa Breivik zou wat mij betreft ter plekke de doodstraf mogen krijgen. Absoluut geen medelijden mee.

Het gaat niet om medelijden.

Marit

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:23

Ik zou tegen iedereen willen zeggen, bekijk de documentaire van Jessica Vallerius over de doodstraf. Daarvoor was ik ook voor maar na de docu te hebben gezien.. Ik denk er nu toch anders over.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:25

Kuggur schreef:
MelanieB schreef:

Het gaat niet om medelijden.

Kuggur, meningen zijn meningen. Mijn mening over de doodstraf geef ik, hoe ik het wel zou willen zien. Ja, bij mij gaat dat even om 'geen medelijden'. So be it, dat zijn meningen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:31

Okay, als je je maar beseft dat je mening op emotie is gebaseerd, en het is mijn mening dat dat juist geen goede basis is voor bepaling van strafmaat.
(En meningen zijn niet gelijkwaardig valide alleen omdat het meningen zijn...)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:36

Kuggur schreef:
Ah, inderdaad even teruggekeken, dit lijkt inderdaad het geval te zijn.
Mijn verwarring is dan te wijten aan Vjesta´s reactie op mijn opmerking dat de conclusies niet uitsluitend waren en imo nogal fout.

En uiteraard aan het feit dat als je verward bent dat je dan niet vraagt wat ik bedoel, maar gewoon in de verdediging schiet ;)

Kuggur schreef:
Nee het was een discussie over jouw insteek dat zwarten (jouw term), óf "meer halsmisdaden plegen dan blanken" óf "zich veel makkelijker laten pakken dan blanken".

Dat is iets héél anders.

Beide stellingen getuigen trouwens van een nogal twijfelachtige opinie over "zwarten"...

Ja, zwarten is mijn term. Ik zie ook niet in wat er mis mee is. Ik mag het wel hebben over blanken, wat net zo goed refereren naar huidskleur is, maar niet naar zwarten. Dat is ronduit hypocriet.

Wat ik wel boeiend vind is dat ik hier van racisme wordt beschuldigd, terwijl ik op basis van een feit een conclusie trek. En jij mag wel een compleet ras (de blanken) racistisch noemen op basis van een ander feit. Wat is de logica daarin?

Overigens heb je ook nog een stuk sociale demografie. Als Texas echt zo racistisch is dan is de kans aanwezig dat de zwarte en Hispaanse bevolking de onderlaag van de bevolking vormt, waarin minder betalende banen zitten etc. en in die laag van de bevolking worden meer misdaden gepleegd dan in de hogere lagen. Ergo: het is logisch dat er meer zwarten vast zitten dan blanken.

Maar ja, Dani heeft gelijk, ik liet alleen maar zien dat zo'n simpel feitje niets zegt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:38

SuperAssie schreef:
Ik ben voor de doodstraf, voor mijn pakkie an mogen ze hem meteen weer hier invoeren.
Dat je een paar jaar moet wachten op je dood, ja dat vind ik dan ook weer niet juist, maar veelvuldig moordenaars, kinderverkrachters en weet ik wat voor engerds wil ik echt niet over 20 jaar weer tegenkomen op straat. En levenslang(écht levenslang en niet zoals hier in nederland..) in de cel stoppen kost allemaal geld. Nee, spijt me zeer voor alle mensen die er tegen zijn, maar zo denk ik er over.

Mee eens. Maar aub wel bij de mensen waarvan het 100% bewezen is dat het een moordenaar is.

En hopelijk is het ook een goed afschrikmiddel, dat men 10 x nadenkt voordat men iemand vermoord.

Een 2e kans geven??? nee aub niet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 18-01-14 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:39

Ragdollcat schreef:
SuperAssie schreef:
Ik ben voor de doodstraf, voor mijn pakkie an mogen ze hem meteen weer hier invoeren.
Dat je een paar jaar moet wachten op je dood, ja dat vind ik dan ook weer niet juist, maar veelvuldig moordenaars, kinderverkrachters en weet ik wat voor engerds wil ik echt niet over 20 jaar weer tegenkomen op straat. En levenslang(écht levenslang en niet zoals hier in nederland..) in de cel stoppen kost allemaal geld. Nee, spijt me zeer voor alle mensen die er tegen zijn, maar zo denk ik er over.

Mee eens.

En hopelijk is het ook een goed afschrikmiddel, dat men 10 x nadenkt voordat men iemand vermoord.

Levenslang is wel degelijk levenslang in NL. Alleen is dat meestal TBS en niet de standaard gevangenisstraf.

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:41

Citaat:
Kunnen jullie niet lezen? (Voor iedereen die het financiële plaatje belangrijk vindt)

DE doodstraf is verschrikkelijk duur!
Voor 3 mln dollar kan men 3 mensen levenslang vast zetten en maar bij eentje de doodstraf uitvoeren.

Als iemand iets doet wat het daglicht niet kan verdragen, moet je dan het zelfde doen? Dan verlaag je jezelf toch?

Ik neem aan dat als je een paard een spuitje geeft ook geen 3 miljoen euro kost of in het ziekenhuis een mens? -O-

En ik neem aan dat een paard meer moet krijgen dan een mens :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:42

Bizzybijtje schreef:
Levenslang is wel degelijk levenslang in NL. Alleen is dat meestal TBS en niet de standaard gevangenisstraf.

Dat kunnen wij hier niet in België zeggen, kijk maar naar Michelle Martin, had 30 jaar gekregen en is na 15 jaar al min of meer vrij.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:43

Caelum schreef:
Citaat:
Kunnen jullie niet lezen? (Voor iedereen die het financiële plaatje belangrijk vindt)

Voor 3 mln dollar kan men 3 mensen levenslang vast zetten en maar bij eentje de doodstraf uitvoeren.

Als iemand iets doet wat het daglicht niet kan verdragen, moet je dan het zelfde doen? Dan verlaag je jezelf toch?

Ik neem aan dat als je een paard een spuitje geeft ook geen 3 miljoen euro kost of in het ziekenhuis een mens? -O-

Heeft een paard een advocaat, rechter e.d nodig dan? :')

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:45

Verbaast me hoeveel mensen er hier voor de doodstraf zijn. Ik ben sinds de blog en het verhaal op bokt over Jamie helemaal tegen. Wij hebben niet het recht iemand anders leven af te pakken, ook niet als diegene dat wel gedaan heeft bij iemand anders. Verder is de tijd die je doorgaat op death row al vreselijk. Stel je voor dat je zo lang moet wachten op je dood, vreselijk. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:45

Snollygoster schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat kunnen wij hier niet in België zeggen, kijk maar naar [***] Martin, had 30 jaar gekregen en is na 15 jaar al min of meer vrij.

Ik weet vrijwel niets van het rechtssysteem in België dus daar ga ik me niet over uit laten. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:46

Caelum schreef:
Citaat:

Ga je nou serieus de doodstraf vergelijken met euthanasie van een paard? Wat wil je daarmee zeggen?

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:46

Dominique_96 schreef:
Caelum schreef:

Tsjaa. :')

Maar als ze in de gevangenis gaan hebben ze dat toch ook allemaal nodig?

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:48

Ik ben tegen de doodstraf. Tuurlijk, kinderverkrachters e.d. hebben ook geen recht op een leven. Maar laat ze dan liever lijden ipv dat ze der makkelijk vanaf komen met de dood.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:50

Snollygoster schreef:
Bizzybijtje schreef:

Dat kunnen wij hier niet in België zeggen, kijk maar naar Michelle Martin, had 30 jaar gekregen en is na 15 jaar al min of meer vrij.

Maar 30 jaar is ook geen levenslang. In België is levenslang ook levenslang. Je mag na 15 jaar wel verzoeken indienen tot voorlopige vrijlating inderdaad. Itt tot Nederland, waarbij je bij levenslang alleen recht op vrijlating hebt als er gratie is verleend.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-01-14 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:51

Dominique_96 schreef:
Caelum schreef:

Tsjaa. :')

Maar als ze in de gevangenis gaan hebben ze dat toch ook allemaal nodig?

Een proces van een ter dood veroordeelde duurt gemiddeld zo'n 10 tot 20 jaar las ik op internet. Om geen fouten te maken zullen er veel meer processen moeten komen (dus ook veel meer tijd van advocaten, rechters e.d), want stel dat het een onschuldige burger is? Verder is het middel om de doodstraf mee te voldoen ook niet goedkoop.

Edit: typfout :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:06

Ik ben voor de doodstraf, maar alleen bij veelplegers die ook echt niet meer te redden zijn. Dus bijvoorbeeld gangmembers die blijven dealen, executeren en noem maar op. Maar je hebt ook bijvoorbeeld situaties waarbij een jongen van 15 beïnvloed is door een slechte oudere vriend, een fout maakt en hierdoor iemand anders van zijn leven beroofd. In dat soort gevallen zou ik niet voor de doodstraf zijn.

Sociopaten /psychopaten die ook echt een gevaar blijven voor de maatschappij en voor zichzelf, mogen van mij wel de doodstraf krijgen. Zolang het maar echt met 100% zekerheid is te zeggen dat zij de schuldigen zijn...

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:09

Maar waar trek je dan een grens lifaya? Denk dat je dan een heel ''oneerlijk'' (als gevoel) proces krijgt. ''Ja, hij heeft een moord gepleegd en krijgt geen doodstraf maar ik wel?'' Snap je?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:10

_lies_ schreef:
maura schreef:
Zolang mensen hardnekkig blijven beweren dat levenslang in Nederland geen levenslang is (terwijl het dat wel is), dat de doodstraf goedkoper is dan levenslang (terwijl het duurder is) en zolang mensen geloven in zoiets als 100% bewezen schuldig of onschuldig ben ik héél blij dat de doodstraf in Nederland is afgeschaft. Nog blijer ben ik dat het in de praktijk niet mogelijk is om hem opnieuw in te voeren en dat de rechterlijke macht redelijk onafhankelijk is van politiek, kerk en media.

Klopt niet helemaal wat je zegt, rechterlijke macht is onafhankelijke, maar de wetgever is de regering. En de rechtelijke macht moet de wetgeving volgen.
In de praktijk is het ook mogelijk hem opnieuw in te voeren, zal een lange procedure zijn, omdat er nogal wat wetgeving voor moet worden aangepast ten eerste, maar het is allemaal mogelijk :).

Excuseer de koppigheid, maar wat ik schreef klopt wel degelijk. Het woordje 'redelijk' staat er niet voor de sier. Daarnaast is het in theorie inderdaad mogelijk om in Nederland de doodstraf opnieuw in te voeren, maar in de praktijk niet. Onderscheid tussen theorie en praktijk is hier nogal relevant.

Voor de rest bevestigt het verloop van dit (zoveelste) topic over dit onderwerp alleen maar mijn eerdergenoemde blijdschap. Daarnaast vind ik het verbazingwekkend hoe stellig mensen kunnen zijn in een mening die overduidelijk niet op kennis van zaken is gebaseerd maar op emoties en op 'feiten' waarvan Google je binnen een minuut kan vertellen dat het geen feit is maar een mythe. Misschien gaat het dieper dan alleen voor of tegen de doodstraf te zijn. Mensen zien kandidaten voor de doodstraf liever niet meer als mens maar als een monster. Een wezen waar zij niets mee gemeen hebben. Wanneer dergelijke monsters simpelweg afgemaakt kunnen worden, hoef je ook niet wakker te liggen van de vraag wat deze mensen gedreven heeft en of er wellicht omstandigheden zouden kunnen zijn die jouzelf ook zouden kunnen drijven tot onmenselijk gedrag.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 16:14

Ik ben niet insé tegen de doodstraf maar ook niet voor.
In belgië is bv levenslang niet altijd echt levenslang, je kan na een bepaalde tijd aanvragen om vervroegd vrij te komen. Daar heb ik het wel lastig mee, in mijn ogen is levenslang, echt levenslang.

Bv Dutroux heeft levenslang gekregen. Stel dat er een persoon in zijn hoofd laat om Dutroux ook vervroegd vrij te laten komen. ze hebben Michele Martin toch ook al vervroegt vrijgelaten, dus zo ondenkbaar acht ik dat niet.
Dan ben ik voor de doodstraf voor zo'n personen. Pas als levenslang echt levenslang is, zou ik zeggen, ok, gewoon om het feit dat bepaalde mensen niet in de maatschappij mogen terug komen.