Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:20

waarschijnlijk vind je het een misselijke opmerking omdat hij jou niet uitkomt. ;)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:46

Het is inderdaad een schrijnende ontwikkeling. De vraag is vooral hoe dit opgelost moet worden, maar daar is geen kant en klare oplossing voor helaas. Er zijn niet voor de grap bezuinigen, het raakt iedereen en dus ook de ouderen.

little_king schreef:
Alleen de OP gelezen. En ben het met ts eens,
Het is schandalig in een land als Nederland er geen geld meer is voor de ouderen.Geld voor uitgebreide zorg.
Weken niet buiten komen.
Maar ons geld gaat naar andere dingen, mensen die harder schreeuwen, meer overlast veroorzaken dan dat oudje, eenzaam in een verpleeghuis.
Dat oudje dat Nederland mee heeft opgebouwd en nog mag zien hoe hard het weer aftakelt.

Het is inderdaad schandalig, moge dat duidelijk zijn. Maar laten we er ons ook bewust van zijn dat er inderdaad gewoon niet meer geld is, de portemonnee is leeg van de regering en er word meer uitgegeven dan er binnenkomt. Hallo bezuinigingen. Het komt ook deels doordat we een flinke periode als samenleving op te grote voet hebben geleefd, er werd geld uitgeleend dat er niet was en daar plukken we nu dus de vruchten van ( er zijn natuurlijk ook nog meer oorzaken)
Hoe dan ook, laten we niet vergeten dat de zorg de op een na grootste kostenpost is van de staat.En als er bezuinigt word op deze post dan is dat eerst de thuishulp/verzorgende sector.

Ik weet ook niet hoe de toekomst zal lopen en of ik na drie jaar nog wel uberhaupt aan de bak kom als verzorgende... en belangrijker nog hoe de zorg zelf voor onze samenleving eruit komt te zien.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:23

geerke schreef:
waarschijnlijk vind je het een misselijke opmerking omdat hij jou niet uitkomt. ;)

Of jij maakt hem omdat hij jou wel uitkomt......

Soms kan het echt niet. Heb jij de kunde (en tijd) om iemand 6 keer per dag bij iemand langs te gaan?
's Morgens wassen/douchen en aankleden en de rest van de dag voor het natje en droogje. evt. verpleegdingen zoals wondverzorging???
Misschien zijn jouw ouders op leeftijd maar nog goed zelfstandig. Als dat verandert, piep je wel anders. En hoe goed de band met je ouders ook is, het valt echt niet mee.

V.w.b de kosten, je betaalt naar inkomen. Naar vermogen vind ik onzin. Sommigen hebben altijd hard gewerkt voor een eigen huis en het dan moeten opeten terwijl anderen altijd alles hebben rondgesmeten??
Dat mensen allerlei trucs verzinnen om maar minder te hoeven betalen, kunnen ze heus wel wat aan doen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:56

slagchoco_91 schreef:
Het is inderdaad een schrijnende ontwikkeling. De vraag is vooral hoe dit opgelost moet worden, maar daar is geen kant en klare oplossing voor helaas. Er zijn niet voor de grap bezuinigen, het raakt iedereen en dus ook de ouderen.

little_king schreef:
Alleen de OP gelezen. En ben het met ts eens,
Het is schandalig in een land als Nederland er geen geld meer is voor de ouderen.Geld voor uitgebreide zorg.
Weken niet buiten komen.
Maar ons geld gaat naar andere dingen, mensen die harder schreeuwen, meer overlast veroorzaken dan dat oudje, eenzaam in een verpleeghuis.
Dat oudje dat Nederland mee heeft opgebouwd en nog mag zien hoe hard het weer aftakelt.

Het is inderdaad schandalig, moge dat duidelijk zijn. Maar laten we er ons ook bewust van zijn dat er inderdaad gewoon niet meer geld is, de portemonnee is leeg van de regering en er word meer uitgegeven dan er binnenkomt. Hallo bezuinigingen. Het komt ook deels doordat we een flinke periode als samenleving op te grote voet hebben geleefd, er werd geld uitgeleend dat er niet was en daar plukken we nu dus de vruchten van ( er zijn natuurlijk ook nog meer oorzaken)
Hoe dan ook, laten we niet vergeten dat de zorg de op een na grootste kostenpost is van de staat.En als er bezuinigt word op deze post dan is dat eerst de thuishulp/verzorgende sector.

Ik weet ook niet hoe de toekomst zal lopen en of ik na drie jaar nog wel uberhaupt aan de bak kom als verzorgende... en belangrijker nog hoe de zorg zelf voor onze samenleving eruit komt te zien.

Dat er bezuinigd moet worden begrijp ik.
Maar begin eens aan de te hoge salarissen in de top en hun bonus.
Daar kunnen veel thuiszorgers voor werken!

In de krant stond een stukje over jong tuig dat dit jaar minder vernield had met oud en nieuw en kregen daarvoor in de plaats een skatepark voor goed gedrag. Ze hadden slechts voor 70.000 vernield ipv het jaar daarvoor een ton.
Dat soort projecten zijn er meer. Dat geld had naar de zorg gekund. En die rotjong hadden ze gelijk op moeten pakken en alles zelf laten betalen, incl. politie kosten.

Dat zijn dingen waar ons geld heen gaat terwijl er voor de oudjes geen budget meer is. De mensen die er voor gezorgd hebben dat wij nu luxe hebben.

jesito

Re: Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:09

Ik vind het allemaal heel lastig en mijn vader heb ik voor een groot deel verzorgt voor zijn overlijden.
Hij lag op een gegeven moment in een verzorgingstehuis, omdat ik het gewoon niet zou kunnen met douchen en alles.
En qau tijd lukt dat ook niet altijd met werk en alles.
Ik heb mijn vader zelfs verzorgd samen met iemand van het tehuis toen hij al dood was voor het opbaren.
Ik zou dit zelfde bij mijn moeder doen, bij mijn opa had ik dit niet.

Nu is er nog een oma waar ik helemaal niks mee heb, mijn vader was haar enigste kind en ze heeft dus nu alleen mijn zusje en ik.
Ik voel me totaal niet echt geroepen om haar te verzorgen, ik help haar nu af en toe een beetje, maar thats it.
Over dit soort situaties is ook nooit echt verder gedacht, ik heb gewoon geen band met haar.
We hebben haar wel al ingeschreven voor een aanleunwoning en als ze zelf niet meer onder de voeten uit kan moet ze naar een verzorgingshuis.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:10

Oja, over het algemeen ben ik het wel eens met de OP.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:10

little_king schreef:
Dat soort projecten zijn er meer. Dat geld had naar de zorg gekund. En die rotjong hadden ze gelijk op moeten pakken en alles zelf laten betalen, incl. politie kosten.

Zo werkt dat niet - bij jongeren van die leeftijd kun je weinig geld halen. De bureau-haltstraffen die meteen worden opgelegd bij geconstateerde overtredingen vind ik prima trouwens, maar dat dekt niet de kosten. En een van de problemen is dat je niet alles in de gaten kunt houden. Een beloning is wat dat betreft eigenlijk wel een prima tactiek denk ik. Mensen doen graag wat als ze wat kunnen bereiken.

Zelf maak ik me meer zorgen over de 880.000 (!) euro die de rabo-topman - je weet wel, die betrokken was bij de fraude - heeft meegekregen. Dat is niet rechtstreeks uit belastingen betaald maar indirect komt het natuurlijk wel uit de maatschappij... het geld is immers bijeengefraudeerd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:16

Beloning kan, maar niet als er alsnog 70.000 schade is!
Op die jongeren kun je het niet halen (al mogen die van mij bollen pellen op zaterdag in ruil voor de staat voor het idee) op hun ouders wel. Als die niet op willen voeden dan gaan die de portemonnee maar in.
Belonen voor 70.000 schade, ze zijn gek geworden.

Ja die rabo-topman ook een goed voorbeeld.
Er is echt nog geld genoeg voor de zorg, maar ze moeten stoppen het weg te gooien aan top, bonussen, wachtgelden, tuig, kinderbijslag naar het buitenland, enz.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 10:27

Zo´n situatie zoals camo beschrijft is wel een horror scenario voor mij. Ik woon een uur van mijn ouders vandaan, heb geen auto en werk gewoon een volledige werkweek. Ik zou ook niet weten hoe ik mijn ouders een goede verzorging zou kunnen geven als er iets gebeurd waardoor ze hulp nodig hebben. Ik heb geen broers of zussen, dus het zal ook allemaal op mijn schouders terecht komen. Ik heb het er wel eens met ze over, en ook dat ik me daar zorgen om maak, dat de zorg gewoon aan het verdwijnen is, maar het gaat nu goed met ze en dus is het niet urgent genoeg ofzo. Het liefst zou ik ze gewoon in huis nemen als dingen niet meer goed gaan, maar zo groot woon ik niet. Mijn vader heeft het er weleens over dat ze met vrienden een boerderij moeten kopen en een verpleegkundige zou moeten inhuren, maar ja, dat zijn van die toekomstplannen waar ik geen stappen in gemaakt zie worden.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:17

Zijn ze niet al begonnen met knabbelen aan de bonussen? en de hoge salarissen van topmannen?
Kijk, eerlijk is eerlijk ik geloof voor de volle 100 procent dat er aanpassingen kunnen gebeuren en dat het geld beter besteed kan worden. Waar gewerkt word, worden fouten gemaakt.. dus ook bij de regering. Maar dan nog denk ik dat het lastig blijft... aan het einde van de rit zullen we SAMEN moeten inleveren als samenleving. Dat is het grootste nadeel als je deel bent van een samenleving, je deelt mee in schuld(net zoals je zal delen in winst). Natuurlijk ben ik voorstander van de 'zwakkeren' onder ons opvangen en/of zoveel mogelijk ontzien. Maar enkel zeggen dat het geld maar ergens anders weggeplukt moet worden omdat ze het daar prima kunnen missen, vind ik een beetje kort door de bocht om dan te beweren dat er dan ineens wel plenty zou zijn om de zorg te bekostigen, want zo simpel ligt het denk ik niet. Er moet nou eenmaal ook geld gestoken worden in het terugdringen van criminaliteit en misschien is het 'belonen' wel meer effectief(en misschien zelfs goedkoper!) dan het 'straffen' en maar in een cel gooien. Vergeet niet dat een gevangenis ook bakken met geld kost.. wat ook naar de zorg had gekund.

Het valt me op dat ik mensen vaak hoor zeggen dat de bezuinigingen nodig zijn maar zodra het hun zelf raakt of aangrijpt dat het dan maar ergens anders weggehaald moet worden. Ja heel eerlijk, ik zou ook balen als een stekker als er iets wegvalt wat mij aangaat en het is oneerlijk dat ik mee moet 'betalen' aan de fouten van een ander. Maar anderzijds ben ik blij dat ik deel ben van een samenleving en ik bijvoorbeeld een operatie kan ondergaan mocht dit nodig zijn, want dat word o.a. bekostigt door de premies die iedereen moet betalen.
Zo kijk ik er in ieder geval tegenaan. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik deze ontwikkeling in de zorg accepteer, er moet gekeken worden naar alle mogelijkheden die er zijn om aan meer geld te komen voor de zorg want dit is een ontwikkeling waar niemand op zit te wachten. -O-
Laten we voor de grap maar eens beginnen met onszelf. Iemand enig idee hoeveel er jaarlijks gefraudeerd word met verzekeringen? Dat schijnt om miljarden te gaan... :=

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:26

Dat er zoveel bezuinigd wordt vind ik ook geen goed idee, maar we moeten het er maar mee doen helaas.

Wel vind ik dat (klein)kinderen ook wel het initiatief kunnen tonen om hun oma/moeder eens mee naar buiten te nemen, 1x per week moet dat in ieder geval wel lukken. Anders kunnen de ouderen zich altijd inschrijven bij een organisatie zoals de zonnebloem, daar worden ook huis aan huis bezoeken geregeld dacht ik zodat je eens een wandeling kan maken, mee boodschappen doen enz. Dus dat lijkt mij een prima oplossing :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:29

Daar hoef ik dan al niet te beginnen, heb nog nooit verzekering geld gezien :)
ik claim geen weg gehaalde camera die nog in mijn bezit en dat soort dingen.

En de bezuinigingen op oudere raken mij niet eens persoonlijk. Opa's en oma's zijn al 20 jaar dood en ouders nog niet aan verzorging toe.
Toch maak ik me er kwaad om omdat er zoveel geld weggegooid wordt waar het niet hoort te zijn.

En dat kinderen verplicht worden te zorgen klopt niet.
Niet iedereen heeft kinderen of daar contact mee of ze wonen aan de andere kant van het land.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 12:55

Zouden we ons moeten/willen gaan afvragen of het echt wel gewenst is om zo oud te worden. En dan heb ik het niet over 70 maar bv over de 90...

Wat ik vaak merk is dat mensen wel willen, maar niet meer kunnen. Wat iemand hiervoor al schreef, het koppie wil vaak nog wel maar het lichaam is op.

De medicijnen maken dat je wel doorgaat.. Maar wat hebben die mensen nog??
Ik heb een schat van een client, ze is 98 jaar, het koppie is nog zo goed, maar half blind, doof en niet meer kunnen lopen, zit ze de hele dag in haar rolstoel naar buiten te kijken. Afhankelijk van familie die boodschappen voor haar doen, afhankelijk van alles. Niet in staat om te koken, niet in staat om echt zelfstandig naar het toilet te gaan. Maar nog wel zogenaamd 'zelfstandig' wonen.
Hele dag staart ze naar buiten, maar komt heel weinig buiten, omdat verpleging daar geen tijd voor heeft, familie leden die nog leven dit inmiddels ook niet meer kunnen. Kleinkinderen te druk. (enige zoon zelf absoluut niet in staat is om zomaar even te komen door eigen ziekte)

Laatst werd ze onverwachts in het ziekenhuis opgenomen. Ik wist dat niet, kwam bij haar aan en zag een briefje op haar deur dat ze in het ziekenhuis lag. Ik ging informatie inwinnen en ws zou ze een dag later weer thuiskomen.
Doordat sommige verpleegkundige weten dat ik erg betrokken ben bij haar gaven ze me wat meer info. (wat eigenlijk officieel nog niet eens mag, want ik ben 'slechts' thuishulp) Enfin, ze komt weer thuis en wat bleek....Arme mens van 98 jaar was alleen in het ziekenhuis. Niemand die zo snel kon komen om haar gerust te stellen en even bij te staan...!!!
Daar zakt mijn broek van af hoor.. Ben je 98 jaar, overstuur, ziek en in het ziekenhuis en dan alleen.. Ik heb aangegeven naar de verpleegkundigen dat als dit weer zou gebeuren ze me wel zeker mochten bellen.. En nee.. daar krijg ik niet voor betaald en nee ik ben geen engel of zo.. of moeder Theresia, maar een oud mensje van 98 zou niet alleen in het ziekenhuis allerlei onderzoeken moeten doorstaan..

Tegenwoordig dragen ook veel ouderen een ketting met plaatje waarop staat, Reanimeer mij niet..

Dat is een bewuste keuze omdat die echte oudjes beseffen dat er nog weinig is om voor te leven. Als je alleen maar thuis zit, weinig kunt, blind/doof en slecht ter been bent. Maar je blijft wel leven omdat je hart er nog niet mee ophoudt vanwege de medicijnen...

Het is best tricky om dit te schrijven want wie ben ik om een oordeel over leven of dood te geven, dat wil ik ook niet.. Maar als samenleving mogen we best nadenken of het Moreel veroorloofd is om mensen in leven te houden welke weinig of geen kwaliteit van Leven hebben.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:02

Ok ik werk in de thuiszorg, mijn cliënten gaan straks ook minder uren krijgen, 1 client heeft geen kinderen meer,familie woont niet in de buurt,bureb zijn erniet(leegstand)
Het is zo triest...
De maatschappij wordt zo hard en egoistisch.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:13

hittepit_12 schreef:
Ok ik werk in de thuiszorg, mijn cliënten gaan straks ook minder uren krijgen, 1 client heeft geen kinderen meer,familie woont niet in de buurt,bureb zijn erniet(leegstand)
Het is zo triest...
De maatschappij wordt zo hard en egoistisch.

dat is ook zo...dat de maatschappij hard en egoistisch is.Maar we worden gewoon te oud.

De AOW is na de oorlog bedacht.Toen maakten mensen er ongeveer twee jaar gebruik van,dan gingen ze dood.Nu maken mensen er twintig jaar gebruik van.Dat is dus niet op te brengen.
Dat is de keerzijde van het feit dat we gewoon allemaal ouder worden.Een 65 plusser is nu gewoon nog fitaal....terwijl hij 60 jaar geleden op was,versleten.
Nu gaan ze op die leeftijd pas leven en verre reizen maken.Of op de kleinkinderen passen.Om vervolgens,als ze de kleinkinderen nodig hebben ze niet meer te zien :+

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:17

We worden ook te oud, drie cliënten zijn ruim 80+
Andere zijn net 50.

Maar de hulp hebben ze wel nodig.
Bij 1 is een dochter die haar moeder(gelukkig)meerdere malen per week bezoekt, helpt met boodschappen,douchen enz.
Maar ook die werkt

Andere kinderen wonen buiten de stad.

Zou ook met andere cliënten.
Maar ondertussen wordt de leeftijd wel steeds hoger, maar kan de mensen kan je toch niet aan hun lot overlaten?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:21

Niet alles gelezen maar moest hier even op reageren.

geerke schreef:
je hebt natuurlijk gelijk....maar ik vind dat de kinderen wel eens wat meer kunnen doen.
Hun ouders waren er altijd voor hun,zij moeten er nu zijn voor hun ouders.

Mijn overgrootoma is nog in leven en heeft ondertussen het 'geluk' zo afhankelijk te zijn dat ze wel nog een plekje zal houden als alles straks veranderd wordt. Maar hiervoor, toen ze nog thuiswoonde kwam mijn oma elke dag 3 keer langs om de hond uit te laten en even te kletsen, wat te helpen in het huishouden en een koffietje oid te drinken. Na een tijdje is mijn overgrootoma naar een bejaardentehuis gegaan omdat ze nog net wat achteruit was gegaan en we haar eindelijk (eigenwijs ;) ) over hadden kunnen halen dat het voor oma ook allemaal wat teveel werd (andere dochter van mijn overgrootoma is zelf erg ziek, haar man ook en mijn oma's vriend heeft ook niet alle tijd van de wereld, mijn tante werkt en haar man ook en die hebben 2 kinderen, mijn vader heeft een eigen zaak en mijn moeder werkt ook). In die tijd had ze waarschijnlijk volgens de nieuwe regels nog thuis moeten blijven. Laat het nou zo zijn dat mijn oma er in die tijd achter kwam dat ze alzheimer had. Hoe gaat dat dan? Als kinderen meer doen?

Ook ik ben het ermee eens dat we te oud worden. Op een gegeven moment zijn de lichamen gewoon op, waarom dan nog volstoppen met zooi? Waarom staat het leven voor de kwaliteit ervan? Bah. Dat is alles waar ik op kan komen als ik van zo'n bezuiniging hoor..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:23

Van de andere kant: als ouderen dan flink uitgeven en bovenden mogelijk maken dat de kleinkinderen goed opgroeien en de ouders allebei kunnen werken, kan dat ook best houdbaar zijn. 't Is wat dat betreft vooral: hoe willen we onze maatschappij als geheel inrichten? Wat is belangrijk? Wat vinden we dat het doel van mensen is, is dat slechts om 'economisch productief' te zijn (en zodra ze dat niet meer zijn: weg ermee!) Of zouden we kunnen proberen om iets in te richten waar we proberen om economische productie en een goed leven en zorg en maatschappelijke structuren te combineren?

Met 'ieder voor z'n eigen ouders' wordt dat volgens mij trouwens niet beter. Juist samen zouden we dat veel beter kunnen inrichten.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:00

Sizzle schreef:
Ik vind het ook niet correct dat men er van uit gaat dat de financiele zorg gewoon maar even overgenomen moet worden door de staat o phet moment dat je niet meer zelfstandig bent.
Als ik zie hoe weinig mijn oma moet betalen voor een kamer in een huis waar het eten voor je klaar staat dan valt mijn kaak ook wel een beetje open. Dat mag wat mij betreft echt wel wat meer naar inkomen/bezit geregeld worden. Als je zelfstandig woont moet je immers ook gewoon de normale huur van je huis opbrengen.
Op die manier kun je meer marktwerking krijgen omdat prive instellingen dan kunnen concurreren. Dat zie ik hier in Zwitserland weer veel meer. In de bus hangt regelmatig reclame voor oude dag voorziening in hele mooie omgevingen bijvoorbeeld.

Ik denk inderdaad dat Zwitserland een goed voorbeeld is voor Nederland. Echter lijkt het onmogelijk omdat wij niet die eerlijke, rechtvaardige mentaliteit hebben. Daarnaast gaat het economisch natuurlijk goed met Zwitserland en is de bevolking een stuk kleiner.Ik weet trouwens ook niet of Zwitserland zo'n hoge vergrijzing heeft als wij?

Maar, inderdaad, waarom zou de staat overal voor op moeten draaien? Ik denk dat er wel degelijk plaats is voor commerciële instellingen die ouderenzorg op zich nemen. De marktwerking houdt de prijs laag en commerciële organisaties zijn vaak veel creatiever in het verkrijgen van inkomsten. Eventueel zouden ze een marge aan kunnen houden, dat ze bijvoorbeeld 90% van de ouderen laten betalen en daarvoor 10% kansarme ouderen daarvoor reductie aanbieden. Even heel erg simpel beredeneerd.

Even over de hoge beloningen voor topmannen. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens dat deze geschrapt moeten worden, mits er ook daadwerkelijk gepresteerd wordt. Het is erg simpel om te roepen dat er 100.000 euro van het salaris van de topman wordt afgenomen want daar kun je wel vier(!) onderbetaalde verpleegsters voor in dienst nemen. (Niet denigrerend bedoeld, maar de salarissen in de zorg liggen laag.) Van de andere kant bekeken: Een management-talent kan na zijn afstuderen aan een prestigieuze school 2 ton verdienen met het verkopen van gewelddadige videospelletjes en niemand heeft er wat op tegen, maar als diegene zoveel probeert te verdienen met het helpen van ouderen is het uit den boze. Gevolg is dat de talenten, die daadwerkelijk verschil kunnen maken naar Coca-Cola of McDonalds gaan en dat de zorg blijft zitten met C-bestuursleden die niks presteren.

Kortom: Er zijn zoveel mogelijkheden en ik vind dat er best verder gekeken mag worden naar mogelijkheden in plaats van altijd maar de makkelijkste weg te kiezen en naar de staat te wijzen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:27

luf_horses schreef:
Maar, inderdaad, waarom zou de staat overal voor op moeten draaien?

Oa omdat 'de staat' niet echt anders is dan als we er 'zelf' voor op moeten draaien (de staat zijn wij immers ook), alleen kun je de extremen er een beetje uit halen, en is centraal organiseren van een aantal dingen veel makkelijker.

Citaat:
Ik denk dat er wel degelijk plaats is voor commerciële instellingen die ouderenzorg op zich nemen. De marktwerking houdt de prijs laag

Waar komt dat fabeltje eigenlijk vandaan? Marktwerking houdt de prijs helemaal niet altijd laag, en juist in de zorgzaken meestal niet.

Citaat:
Even over de hoge beloningen voor topmannen. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens dat deze geschrapt moeten worden, mits er ook daadwerkelijk gepresteerd wordt.

Ja, dat is eigenlijk nog nooit echt aangetoond. Wel is aangetoond dat hogere beloning meer leidt tot mensen die vooral voor de beloning gaan, en minder voor het werk op zich. Daat houdt in: kortetermijnvisie en egoprojecten boven stabiliteit en degelijkheid..

Citaat:
Het is erg simpel om te roepen dat er 100.000 euro van het salaris van de topman wordt afgenomen want daar kun je wel vier(!) onderbetaalde verpleegsters voor in dienst nemen.

Och, als je begint met de Actiz top 50 zijn dat toch alvast 200fte die je kunt besteden aan betere kwaliteit zorg. Prima start :j

Citaat:
Een management-talent kan na zijn afstuderen aan een prestigieuze school 2 ton verdienen met het verkopen van gewelddadige videospelletjes en niemand heeft er wat op tegen, maar als diegene zoveel probeert te verdienen met het helpen van ouderen is het uit den boze.

Inderdaad. Videospelletjes als product zien is tot daar aan toe, mensen als product zien gaat mij te ver. En dat is precies wat je wel ziet gebeuren, ook in de huidige zorg. De top ziet alleen maar cijfertjes, zoveel seconden voor een steunkous, plassen mag slechts op geplande tijden... ze zien niet wat dat met de mensen doet. Bij videospelletjes is dat al jammer, want er gaat veel kwaliteit verloren in de hang naar winst (daarom komen er ook zelden meer epische spellen uit met een schitterende diepgang, die echt vernieuwend zijn.) Maar bij mensen is dat heel erg als dat gebeurt.

Citaat:
Kortom: Er zijn zoveel mogelijkheden en ik vind dat er best verder gekeken mag worden naar mogelijkheden in plaats van altijd maar de makkelijkste weg te kiezen en naar de staat te wijzen..

Het is juist veel makkelijker om naar de markt te wijzen! Dan hoef je er niet over na te denken, geen ethische vragen te stellen, kun je je richten op de makkelijke winst. Juist de Staat zou ook met moeilijke vragen om kunnen gaan. Dat doen ze helaas niet, maar de staat (dwz: wij samen, met alle mensen een stem) is er toch nog net wat beter in dan als je het alleen maar overlaat aan geld. Dat is ook al vaak bewezen, ik zou niet weten waarom wij die fouten nog eens zouden herhalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:33

Ik zelf kijk vreselijk op tegen het oud worden als ik nu al zie hoe er bezuinigd word. Lijkt me vreselijk als later je bibs af geveegd moet worden of je gevoerd word op gezette tijden en 1x per week gedoucht word!
Ik hoop dat er tegen die tijd een pilletje te krijgen is dat wanneer je het welletjes vind geweest je die in kan nemen en je prettig heen gaat.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:02

Ik wilde net zeggen, hopelijk wordt er dan niet meer moeilijk gedaan over euthanasie.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:55

Bezoek is niet alleen verzorging en dat kinderen verder weg wonen, is zo vaak een kul-smoes.
Wij woonden vroeger 2 uur rijden van mijn oma af en gingen zeker 1 keer per week, later veel vaker. Ik vond dat al kind niet altijd leuk maar ik moest wel mee. Oma werd goed verzorgd maar het ging gewoon om het gezelschap en haar gezelligheid. Eens wandelen (ik vond de rolstoel toen erg interessant), kleding kopen, mijn vader deed klusjes.
Ik heb het ook gezien aan de "kouwe kant" van de familie. 5 kinderen, 2 verder weg en die hadden nooit tijd. Het kwam altijd op dezelfden neer. Mee naar het ziekenhuis, dingen regelen, iets klussen.......Het is soms ook puur gemakzucht. Iedereen heeft het over werk terwijl we echt heel veel vrije tijd hebben voor leuke dingen, kwestie van prioriteiten stellen en plannen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:49

Dat is mooi als je een goede band hebt met je ouders, dan heb je er dat wel over je enige vrije tijd er in te stoppen.
Heb je een mindere band is dat al een stuk lastiger.

En vrije tijd, als ik kijk naar de wisselende diensten van mijn man en mij dan zien we elkaar samen niet veel.
Dit is iets dat veel mensen tegenwoordig hebben.
Dat even samen doen we inderdaad ook wel een graag wat voor ons zelf.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:45

Oh, ik kan niet echt op mijn vingers blijven zitten; ik vind je post echt tegen arrogantie aan zitten Margee. Ik geloof niet dat allebei jouw ouders full time 9-5 aan het werk waren in een stad verderop, jullie hadden blijkbaar de tijd om op en neer te rijden. Als ik om zes uur 's avonds thuis ben, ben ik al blij als ik om zeven uur klaar ben met eten en mijn rotzooi opgeruimd heb, en dan nog twee uur op en neer rijden met die auto die ik niet heb+ kwaliteit-tijd geven aan mijn ouders+ de hulp bieden die ze dan waarschijnlijk nodig hebben...dat kan je dan wel een kul-smoes noemen, maar daar gaat het nou wel om, dat je juist die verzorging moet combineren met kwali-tijd.
Dat gezegd hebbende geloof ik meteen dat je vrije tijd in moet leveren om andere prioriteiten voorrang te geven, maar ik word er verdrietig van als het maar als gemakzucht wordt omschreven.
Misschien zit mijn karma in de weg >;) , ik heb jaren gezegd dat ik die broers en zussen niet miste, maar dat komt nou heel hard terug -O- ;)