Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:07

Groot voorstander! Nu worden onze kinderen sowieso tweetalig NL-En opgevoed, zeker nu we voor een paar jaar in Engeland wonen, maar ook toen dat niet aan de orde was sprak ik Engels met ze en mijn man Nederlands.
Het niveau van de leraar moet echter wel goed genoeg zijn, ze hebben er niets aan als ze houterig engels aanleren.

Anoniem

Re: Twee talig onderwijs op basisschool in NL ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:14

Mits het niet ten koste gaat van de Nederlandse taal, ben ik ook een groot voorstander.
Bij vrij veel Nederlanders is de kennis van de Engelse taal belabberd. En dat terwijl het een wereldtaal is, en je met Nederlands eigenlijk nergens komt. (Tenzij je je richt op zaken en alleen op vakantie gaat in NL/Blanes of Salou).

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:17

Ik doe TTO havo 2de klas, en heeft wel een hoop verschil! Op de basisschool kreeg ik heel slecht Engels. Maar na een half jaar TTO in de brugklas sprak ik volgens mij wel vloeiend Engels+ schrijven+ lezen en verstaan. *\o/*

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:22

zoutenootjes schreef:
Dorientjuh: Bijscholen? Ze moeten gewoon al de noodzakelijke kennis in huis hebben en het nodige weten, voordat ze beginnen. Klaar. Geen eeuwige student voor de klas alstublieft. Of iemand die eigenlijk in wat anders is afgestudeerd, maar nu even invalt, want 'ze hebben even niemand anders'.

De didactiek moet van te voren in orde zijn. Anders, laat maar. Wat hebben leerlingen nu aan nog een 'leerling' voor de klas. Dan kunnen ze het net zo goed zelf doen.

Ik heb het niet over invallers en niet over eeuwige studenten. Mijn moeder staat al 30 jaar voor de klas (middelbare school) en toen zij op de lerarenopleiding zat, werd er nauwelijks aandacht besteed aan bijvoorbeeld didactiek, dat was toen gewoon nog niet zo 'in'. Of hoe om te gaan met 'probleemkinderen'. En als docenten dus in het Engels les moeten gaan geven, moeten ze daarvoor ook bijscholing krijgen en opfriscursussen. In het bedrijfsleven is het heel normaal om je door middel van cursussen en dergelijke je vakkennis up to date te houden / bij te schaven, waarom in het onderwijs dan niet? Er wordt steeds meer gevraagd van docenten en we verwachten het beste onderwijs, maar dat gaat niet als er niet op die manier aandacht wordt besteed aan de docenten.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:40

Als ik even naar mijn eigen situatie kijk...

Ik ben nu 33 jaar oud, mijn basisschooltijd ligt dus gem. 25 jaar geleden en inmiddels zijn er natuurlijk wel veranderingen opgekomen.
Ik zat op een klein christelijk dorpsschooltje met weinig leerlingen (3 jaar nadat ik van school ging is deze school gefuseerd met 2 andere christelijke scholen, mijn klas was de grootste van de school met 18 leerlingen... geeft aan dat het echt 'klein' was), door weinig leerlingen was er natuurlijk ook minder budget wat zich bijv. uitte in computers en computeronderwijs dat later werd opgestart dan de gemiddelde school... en dan nog alleen in de vorm van een aardrijkskunde programma op je topografie te toetsen/leren lol
Internet bestond toen nog niet btw... (voor de jonge generatie onder de lezers)

Voor het apart aannemen van een leraar engels was dus ook geen budget (vermoed ik), engelse les startte bij ons in groep 7/8 (was een combiklas nl) en werd gegeven door een juf van één van de andere klassen (waarschijnlijk was zij degene die het beste engels kon/sprak) en was allemaal zeer basic, weet niet meer hoeveel tijd er besteed werd aan engels per week maar ik vermoed 1 uurtje.

Pas op de middelbare school kreeg ik dus echt engels en toen al liep ik daarin wat achter op mijn klasgenoten die meer of beter engels onderwijs hadden gehad op de lagere school. Omdat mijn taalgevoel niet super was en ik al begon met een achterstand is engels nooit een sterk vak van me geworden tijdens mijn middelbare schooltijd. Daarbij komt ook dat internet nog altijd niet 'normaal' was om te hebben thuis (we hebben het nu over de jaren '93-'97) en ik/wij thuis geen kabeltv hadden en mijn ouders pas laat een schotel aanschafte dus ook minder engels op de tv.

Toen ik eenmaal ging studeren en mijn reislust toenam 'moest' ik opeens ook engels gaan gebruiken, met name door het (verre) reizen zonder nederlanders in de buurt (backpacken in zo azie) schoot mijn kennis in de engelse taal omhoog. Niet dat ik toen engels aan het leren/studeren was maar ik had geen andere keus dan engels te spreken, je raakt over je schaamte heen, gaat woorden zoeken/omschrijven als je het juiste woord niet kunt vinden en hoort alleen maar engels om je heen.

Daarna kwam mijn 'internettijdperk' waardoor ik online ook engels las en sprak, hierdoor geen mijn lees- en schrijfvaardigheid automatisch ook omhoog.
Tuurlijk ben ik niet vloeiend in engels, grammaticaal zeker niet, maar ik kan me goed redden ondanks dat ik mijn havo afgesloten heb met een 6je op mijn eindlijst voor engels en dat ook zo ongeveer het gemiddelde was van mijn hele schooltijd voor engels (ik was dan ook beta lol)

Wat bedoel ik er nu mee te zeggen?
Dat je de engelse taal makkelijker/sneller oppikt als er geen druk op ligt, ofwel niet regels/woordjes moeten stampen zoals op de middelbare school maar veel meer spelenderwijs door tv/internet of bij kleine kinderen via liedjes/aanwijzen, lesjes maken in het engels ipv in het nederlands etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:44

Ik ben 25 en heb op de basisschool welgeteld 1 les engels gehad. Ik vond het zelf echt een groot gemis en heb op de middelbare school ook een flinke inhaalslag moeten maken. Ik ben zelf nu inmiddels vloeiend in meerdere talen, maar daar heb ik hard voor geknokt.

Ik vind het nog steeds een goed idee, gewoon op een leuke manier tweetalig onderwijs, en waarom niet spelenderwijs dan inderdaad beginnen. Op TV doen ze dat ook al met engels en chinees :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:59

:wow:

Mijn basisschoolleeftijd was echt in de jaren zeventig, maar in klas vier (groep 6) kreeg ik twee uur Engels in de week. Daarna naar een andere school met een andere onderwijssystematiek vertrokken, maar met die paar uurtjes Engels kon ik met behulp van tv en tijdschriften verder. Engels is dan ook de enige taal die ik naast Nederlands gemakkelijk spreek (andere talen lees ik wel, maar actieve beheersing is beroerd). Die paar uurtjes hebben voor mij wel het verschil gemaakt, denk ik.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:12

Lijkt mij een prima idee, hoe eerder hoe beter (en: hoe 'pijnlozer' ze het later vloeiend oppikken). Ik zou er zelfs voor pleiten om nog andere talen toe te voegen, niet allemaal tegelijk uiteraard, maar Engels pikken kinderen in Nederland toch al vlot op omdat het overgrote deel van onze TV/films in het Engels (met ondertiteling) is. Ik heb, mede daardoor, nooit moeite gehad met Engels, terwijl mijn basisschool eigenlijk bizar weinig aan Engels onderwijs deed (en dat is toch nog best recent, ik ben 20).

Ik vind het alleen maar jammer dat ik niet meer talen op deze manier heb kunnen oppikken; mijn Frans en Duits bijv. zijn echt stukken minder vloeiend, omdat ik die veel actiever moest 'leren' vanaf de middelbare school maar weinig heb ervaren aan 'onderdompelingsmethode'. Die werkt toch echt het beste volgens mij. Nu zou dat bijv. heel waardevol zijn voor Spaans of zelfs Chinees. Moeten de docenten alleen natuurlijk wel de taal goed beheersen en da's vaak een pijnpuntje...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:15

Ik ben 25 en ik heb op mijn basisschool helemaal geen Engels gehad, halverwege groep 8 ben ik verhuisd en ook naar een andere basisschool gegaan en daar kregen 1 uurtje Engels in de week. Ik heb nooit moeite gehad met Engels gelukkig, komt ook omdat ik op mijn tweede een paar maanden in Amerika heb gewoond. Helaas daar niet op school gezeten.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:45

Ik heb het meeste Engels geleerd door veel tv te kijken. Vanaf mijn 10e/11e keek ik veel Engelse series en zodoende heb ik mijzelf een grote woordenschat aangeleerd. In groep 8 kreeg ik voor het eerst Engelse les, maar had toen al een voorsprong op mijn andere klasgenoten.

Mijn ouders keken vroeger veel naar de Duitse tv( andere opties waren er toen nog niet) en hebben daar nu nog voordeel van.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:49

Ik denk dat mijn kleinkinderen, allebei lagere school, het heel leuk zouden vinden. De oudste heeft al een beetje Engels en vindt het prachtig, ik denk ook dat het kinderen makkelijk afgaat.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:05

Ik vind het erg jammer dat ik zelf deze mogelijk niet gehad heb, lijkt me gaaf om op deze manier al vanaf de basisschool Engels te kunnen leren. Als ik ooit kinderen zou krijgen, zou ik misschien ook wel voor een tweetalige basisschool kiezen. Ik denk dat je het op die manier veel fijner en makkelijker oppikt. Wel lijkt het me het handigst als ze het niet 50/50 doen, maar 30/70 of iets dergelijks zodat Nederlands er niet onderlijd. En wel door een goede docent natuurlijk (die zijn helaas nogal zeldzaam vind ik, ook als het over gewoon Nederlands of rekenen gaat.) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:14

Ik speelde vanaf mijn 15de of 16de een paardenspel met chat filter , spreken is wat gevoelloos maar ik red me ermee :P Op school deed ik alleen engels de rest wou ik niet doen , ik denk dat het handig is het op de basisschool te geven in friesland is er ook 3 talig onderwijs :=

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:22

Ik hoop dat de keuze echt blijft, want no way dat ik mijn kind naar een tweetaling onderwijs stuur. Nee eerst de basis er maar goed in van de Nederlandse taal, en eerst als kind opgroeien. Ik ben blij als mijn kind van 5 kan plakken, knippen en knutselen, die hoeft op zijn 5de echt geen Engels te leren van mij. Ik wil eerst dat mijn kind naast het opgroeien ook sociale vaardigheden leert, leert spelen met andere kinderen, leert respect te hebben voor de leraar. Dat vind ik belangrijker dan een extra taal.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:33

van mij hoeft het niet, althans laten we zeggen t/m groep 6. Kinderen moeten al zo veel. Niemand opgevallen hoe snel kinderen volwassen "moeten" worden. waar ik vroeger nog met barbies spelen, spelen nu de meeste al met een echte Ken. Ik denk dat het goed is dat kinderen niet te veel worden vol gepropt met informatie. Laat ze eerst maar eens goed Nederlands leren. Niet alleen spreken en schrijven, maar ook een goede zinsopbouw. Ik zie het liever dat de Nederlandse basis goed is.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:20

Verwacht ook niet dat ze in groep 1/2/3/4/5/6 echt bezig gaan met zinsopbouwen en vervoegingen :n
Eerder spelenderwijs wat engels meepakken zoals bij Dora en dergelijke :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:06

mijn stiefneefje moet dus wel engels praten al in groep 4. Als het eendje op de juf haar bureau staat word er enkeld in het engels gepraat.. Persoonlijk vind ik dat nogal een hoop voor een 6 a 7 jaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:44

Mijn nichtje wordt vanaf haar geboorte 3talig (+nog 2 een beetje) opgevoed, en (nu met 10 jaar) is ze met Nederlands (wordt alleen thuis gesproken) net zo ver als Nederlandse kinderen.
Zo leuk om te zien hoe makkelijk ze omschakelt zonder problemen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:48

Brainless schreef:
Mijn nichtje wordt vanaf haar geboorte 3talig (+nog 2 een beetje) opgevoed, en (nu met 10 jaar) is ze met Nederlands (wordt alleen thuis gesproken) net zo ver als Nederlandse kinderen.

Maar niet ieder kind is zo. Niet ieder kind schakelt zo makkelijk om, en daar vergeten we rekening mee te houden.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:56

Amandavd schreef:
Brainless schreef:

Maar niet ieder kind is zo. Niet ieder kind schakelt zo makkelijk om, en daar vergeten we rekening mee te houden.

Maar de meeste wel omdat veel kinderen het op die leeftijd het veel leuker vinden om te doen. En zijn vaak trots als ze iets nieuws kunnen om aan hun ouders te laten zien iets wat veel kinderen op latere leeftijdvaak verliezen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:58

Amandavd schreef:
Brainless schreef:

In Nederland houden we aan alle kanten rekening met kinderen die minder kunnen, veel meer dan met kinderen die meer kunnen.

Het voordeel van een kind wat op deze manier spelenderwijs leert is dat ze dus juist wél makkelijk schakelen, ook als ze straks wat ouder worden, omdat het doodnormaal voor ze is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:00

ryukapple schreef:
Amandavd schreef:

Maar de meeste wel omdat veel kinderen het op die leeftijd het veel leuker vinden om te doen. En zijn vaak trots als ze iets nieuws kunnen om aan hun ouders te laten zien iets wat veel kinderen op latere leeftijdvaak verliezen.

Het heeft niks met leuk vinden te maken, maar alles met hoe kinderen als individu leren en fuctioneren. Ik vind persoonlijk, dat we ze op die leeftijd beter sociale vaardigheden aan kunnen leren dan een extra taal. Dus samen leren spelen, en dat ze hun motorieke vaardigheden uitbreiden. De taal Engels heeft op die leeftijd geen enkel toegevoegde waarde, dat is pas later. Maar op die leeftijd moeten ze wel normen en waarden gaan leren. Misschien ben ik een muts, maar ik vind dat belangrijker, en daar schort het nogal aan bij de huidige kinderen. Bovendien vind ik ook dat eerst het ABN goed moet zijn. Als ik zie hoeveel mensen er nu nog de meeste simpele taalfouten maken, zowel in het Nederlands als in het Engels, dan denk ik serieus dat er een heleboel moet veranderen in het onderwijs,

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:02

Amandavd schreef:
Het heeft niks met leuk vinden te maken, maar alles met hoe kinderen als individu leren en fuctioneren. Ik vind persoonlijk, dat we ze op die leeftijd beter sociale vaardigheden aan kunnen leren dan een extra taal. Dus samen leren spelen, en dat ze hun motorieke vaardigheden uitbreiden. De taal Engels heeft op die leeftijd geen enkel toegevoegde waarde, dat is pas later. Maar op die leeftijd moeten ze wel normen en waarden gaan leren. Misschien ben ik een muts, maar ik vind dat belangrijker, en daar schort het nogal aan bij de huidige kinderen. Bovendien vind ik ook dat eerst het ABN goed moet zijn. Als ik zie hoeveel mensen er nu nog de meeste simpele taalfouten maken, zowel in het Nederlands als in het Engels, dan denk ik serieus dat er een heleboel moet veranderen in het onderwijs,

Op die leeftijd leren ze een taal door samen te spelen, maar dan in het Engels.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:05

Vjestagirl schreef:
Amandavd schreef:

Op die leeftijd leren ze een taal door samen te spelen, maar dan in het Engels.

Ja en ik vind dat persoonlijk onzin en nergens voor nodig. Dat je in groep zeven of acht er mee begint vind ik vroeg genoeg. Met 5 zijn ze naar mijn mening te jong om de Engelse woorden die ze leren ook echt te begrijpen.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:05

Aan de ene kant denk ik van, het is goed. Maar aan de andere kant, waarom al op de basisschool? Vooral omdat het niveau Engels van een juf of meester
negen van de tien keer vreselijk slecht is, ik heb nou geen goed Engels geleerd op de basisschool, heb gewoon alles zelf geleerd door het spelen van games,
films kijken en internet etc. Als ze nou docenten hebben die goed zijn in Engels en goed zijn in Nederlands, maakt mij het niet uit.