Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
robert45 schreef:Ik ben tegen zondagsopenstelling omdat het ten koste gaat van veel kleine ondernemers. Waar zie je tegenwoordig nog een groenteboer of een goede bakker etc. Hier is bijna alles al gesloten, als kleine zelfstandige kan je geen 7 dagen per week open van 9:00 tot 22:00.
Deze worden allemaal verdrongen door de ruime openingstijden van de supermarkt! Uiteindelijk krijgen de supers dus een machtspositie.
Ik ben dus tegen vanwege economische redenen en niet vanwege geloof... Ik ben namelijk niet gelovig...
sflj schreef:wendyenbram schreef:Wat een gezeur over dat als je onregelmatige diensten hebt je bijna wel op zondag MOET winkelen? je hebt openingstijden van 08.00 tot 22.00 (of 21.00) er is dus ALTIJD wel een moment waarop je die winkel in kunt!
voor mij hoeft de opening op zondag niet. niet vanwege mijn geloof (christen) maar gewoon omdat de hele wereld altijd maar door moet! de kleine winkeliers kunnen hier niet in mee in die ruime openingstijden vandaar ook overal zoveel kleinere winkels die de deuren moeten sluiten dat krijgen we mooi voor elkaar in deze "nieuwerwetse" tijd. alsof met de tijd mee gaan altijd goed is!
verder zal het me een rotzorg zijn of jij (lees: iedereen die graag 24 uur per dag 7 dagen per week boodschappen wil doen) dat op zondag doet of niet. het wordt wel lastig als er een jong christelijk persoon werkt in die super, en aangeeft op zondag niet te willen werken, deze al snel vervangen wordt door iemand die dat wel wil.
over horeca, tja ook daar precies het zelfde prima dat ze open zijn, mij zie je er niet op zondag.
allemaal open met het smoesje anders lopen we veel inkomsten mis...
Hier op het dorp zit een zeer goed lopend restaurant, welke op zondag ALTIJD dicht is. en op maandag open. dit restaurant is het best lopende restaurant. en het is hier niet eens zo christelijk.
Maar wat maakt het jou nu uit? Laat een ander toch! Als jij op zondag niks wil doen, doe je niks. Als jij niet wil werken op zondag, werk je niet. Als ik aangeef op woensdag niet te willen werken, loop ik ook het risico dat mijn werkgever gaat zoeken naar iemand die wel op die dag wil werken, als er gewerkt moet worden.
Een ondernemer die op zondag niet wil werken /open wil zijn, loopt inderdaad inkomsten mis, net als de ondernemer die op welke andere dag dan ook, niet open wil zijn! Wat maakt jou dat uit?
Jij mag het 'gezeur' vinden, een ander vindt het misschien gewoon prettig om op zondag boodschappen te halen!
Ga jij lekker niks doen of in een kerk zitten en laat een ander ook z'n gang gaan! Heb jij toch geen last van?
wendyenbram schreef:Wat een gezeur over dat als je onregelmatige diensten hebt je bijna wel op zondag MOET winkelen? je hebt openingstijden van 08.00 tot 22.00 (of 21.00) er is dus ALTIJD wel een moment waarop je die winkel in kunt!
voor mij hoeft de opening op zondag niet. niet vanwege mijn geloof (christen) maar gewoon omdat de hele wereld altijd maar door moet! de kleine winkeliers kunnen hier niet in mee in die ruime openingstijden vandaar ook overal zoveel kleinere winkels die de deuren moeten sluiten dat krijgen we mooi voor elkaar in deze "nieuwerwetse" tijd. alsof met de tijd mee gaan altijd goed is!
verder zal het me een rotzorg zijn of jij (lees: iedereen die graag 24 uur per dag 7 dagen per week boodschappen wil doen) dat op zondag doet of niet. het wordt wel lastig als er een jong christelijk persoon werkt in die super, en aangeeft op zondag niet te willen werken, deze al snel vervangen wordt door iemand die dat wel wil.
over horeca, tja ook daar precies het zelfde prima dat ze open zijn, mij zie je er niet op zondag.
allemaal open met het smoesje anders lopen we veel inkomsten mis...
Hier op het dorp zit een zeer goed lopend restaurant, welke op zondag ALTIJD dicht is. en op maandag open. dit restaurant is het best lopende restaurant. en het is hier niet eens zo christelijk.
Somebody85 schreef:Toch blijf ik het hypocriet dat winkels niet open mogen zijn maar horeca wel... Blijft toch scheef? En nog hypocrieter vind ik gelovigen die voor zondagsrust zijn, en wel uit eten gaan op zondag. Dan laten ze andere werken... Of zie ik het verkeerd?
wendyenbram schreef:Zo he gefrustreerd of zo? Lekker ben je bezig door zo op de persoon te spelen, nee dat getuigd van respect? Ik meld dat ik christen ben en direct daar persoonlijk op inhakken en de kerk erbij halen.
Als je goed mijn post las (en niet meteen ging steigeren bij die ene zin waarin ik aanhaal christen te zijn) merk je dat het MIJ niks uitmaakt of JIJ op zondag boodschappen doet, of naar de kroeg gaat! meld alleen dat IK er niet kom!
en daarbij zeg ik dan ook, dat juist die ene restaurant die op zondag altijd dicht is, meer omzet maakt, dan allen die wel op zondag open zijn, en dat in een niet eens zo christelijk dorp!
misschien iets beter lezen, en wat minder op de persoon spelen, houd de discussie leuk voor iedereen.
magda_90 schreef:De vraag is, hoe lang blijft die wet gelden? In de wet stond ook dat er zondagstoeslagen gerekend werden, die gaan er per volgend jaar uit.
Edit, kijk ook maar eens welke zaken weer ongedaan zijn verklaard/terug zijn gedraaid die de vakbonden geregeld hadden. Voorheen mochten er maar een paar koopzondagen nu zo'n beetje 52. Alles wordt van de tafel gemaaid en dat heeft consequenties. Dat nu dus zaken wettelijk geregeld zijn is dus géén garantie dat die blíjven gelden.
wendyenbram schreef:Zo he gefrustreerd of zo? Lekker ben je bezig door zo op de persoon te spelen, nee dat getuigd van respect? Ik meld dat ik christen ben en direct daar persoonlijk op inhakken en de kerk erbij halen.
Als je goed mijn post las (en niet meteen ging steigeren bij die ene zin waarin ik aanhaal christen te zijn) merk je dat het MIJ niks uitmaakt of JIJ op zondag boodschappen doet, of naar de kroeg gaat! meld alleen dat IK er niet kom!
en daarbij zeg ik dan ook, dat juist die ene restaurant die op zondag altijd dicht is, meer omzet maakt, dan allen die wel op zondag open zijn, en dat in een niet eens zo christelijk dorp!
misschien iets beter lezen, en wat minder op de persoon spelen, houd de discussie leuk voor iedereen.
Ceriadwen schreef:Je mag niet 7 dagen werken dus ik snap niet helemaal waar je dat vandaan haalt. Een werkgever kan je wel vragen om alle dagen te werken dus ook de weekenden.
En ja, wat is er nou zo speciaal aan de zaterdag of zondag dat je op de maandag of dinsdag niet hebt?
magda_90 schreef:Totdat bij jou de keus valt: 7 dagen werken of iemand anders in de plaats. Want dáár gaan we naartoe. Let maar op.
Het is imo schrikbarend dat over deze zaken zo luchtig wordt gedaan.
magda_90 schreef:Leg het geloof even links neer en kijk kritisch naar de situatie. De mediamarkt in Duitsland ging 7 dagen per week open en de werknemers mochten kiezen: 7 dagen werken of ontslag. Mijn nicht heeft dus ontslag genomen en zo nog vele anderen (in diverse branches oa). Dít staat Nederland óók te wachten over onbepaalde tijd. Alles waar de vakbonden toen voor gestreden hadden, wordt van de tafel geveegd. Daarom ben ik kritisch voor de 24/7-mentaliteit. Leuk dat de consument altijd kan shoppen maar het heeft een keerzijde die men (nog) niet wil zien.