Deze post gaat o.a. over deze wetgeving: http://wetten.overheid.nl/BWBR0019560/g ... 24-08-2010
quote="Mizora"
Om een beeld te vormen van de nieuwe wetgeving en het parkkonijnenprincipe, hierbij een fotoreportage samengesteld uit verschillende fotoreportages gemaakt door de boeren zelf. De enige bewerking die ik heb gedaan is bij de foto waar iemand zelf op staat het hoofd eraf heb geknipt. Meer is er niet door mij aan bewerkt. De foto's komen allemaal van boerderij.nl/ .
De voedsterkooien: 4500cm2 (dit is wat ze aanraden voor 2 cavia's in de winkel)

De ramkooien: 4000cm2 (dit is wat ze aanraden voor 1 cavia)

Het plateau (verplicht bij voedsterkooien) en de kunststof mat (verplicht bij voedsterkooien en ramkooien) kan je op deze foto zien:

Een opfokkooi: 2000cm2 (een redelijke hamsterkooi qua maat)

Een afmestkooi: 600cm2 per dier (nog geen A4 per dier)

En het knaagmateriaal: de dieren zijn jonge konijnen

En nu hebben ze "2-ster" mogelijk deze huisvesting, in België het parkkonijn genoemd (800cm2 per dier):

Al blijft het niet ideaal, dit is al een ontzettende verbetering.
Met buizen waar ze doorheen kunnen hippen en grote plateau's.
Ook met hooi uiteraard en voldoende voerruimte.
Als ik het goed heb begrepen is hiervan de maat 2.44 x 2.44 m.
Dus een ponystal ongeveer. En daar gaan zo'n 75 vleeskonijnen in.
[/quote]
Een konijn mag met 15 weken gedekt worden en met 4 weken gespeend. Ik kan zo snel niet terugvinden of opfokvoedsters tot 12 weken (=slachtleeftijd) ook in afmestkooien mogen zitten. Zo niet, dan zitten ze vanaf 4 weken tot 19 weken in een opfokkooi, anders zitten ze van 4 weken tot 12 weken in een afmestkooi en daarna tot 19 weken in een opfokkooi. Konijnen die niet drachtig zijn geraakt worden of geslacht of gaan ook in een opfokkooi(/wachtkooi). Er is een dekcyclus van 6 weken (=42 dagen), 10-12 dagen na werpen wordt de voedster weer gedekt. Met 4 weken worden de jongen gespeend en dan kan de voedster herstellen voor het volgende nest. Het jaarlijkse vervangingspercentage is 142%, een konijn gaat over het algemeen dus geen jaar mee in de productie.