supermarkt 1ste kerstdag open.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: supermarkt 1ste kerstdag open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:42

Zoek de supermarkt waar je graag heen wilt gaan op op internet en klik op openingstijden :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:43

Ach, voor sommige mensen is het handig. Je zou maar iets vergeten voor je kerstdiner.
Ik werk zelf ook in de ochtend voor onze nieuwssite. Het nieuws blijft nou eenmaal niet stilstaan. In de middag en de avond doen mijn collega's een rondje. Zo help je elkaar :) Geen problemen mee hoor. Hoef er ook niet extra voor te worden betaald.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:45

little_king schreef:
Waarom heet het dan nog een nationale vrije dag?

dat cadeautjes voor de armen is het inderdaad niet meer, maar alsof onze kerst nog veel te maken heeft met de oorsprong? De helft heeft geen christelijke achtergrond meer die het viert :)
Ik vind boxingday dus echt vergelijkbaar met onze 2e kerstdag.

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feest ... g-day.html

Als ik me niet vergis heeft dat te maken met het feit dat de regering voorheen nog christelijk gebaseerd was. Zij hebben bepaald op welke dagen het gehele land vrij zou krijgen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:45

Shenavallie schreef:
little_king schreef:
Waarom heet het dan nog een nationale vrije dag?

dat cadeautjes voor de armen is het inderdaad niet meer, maar alsof onze kerst nog veel te maken heeft met de oorsprong? De helft heeft geen christelijke achtergrond meer die het viert :)
Ik vind boxingday dus echt vergelijkbaar met onze 2e kerstdag.

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feest ... g-day.html

Als ik me niet vergis heeft dat te maken met het feit dat de regering voorheen nog christelijk gebaseerd was. Zij hebben bepaald op welke dagen het gehele land vrij zou krijgen.

Gelijk aan hier dus :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:51

Ik vind het niet erg als winkels open zijn op 1e of 2e kerst. Wat mij echter wel een goed idee lijkt, is dat men de niet kerst vierende personeelsleden laat werken. ( zoals bijvoorbeeld moslims ) Wij krijgen immers ook geen vrij op hun suikerfeest :)

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:41

kohtje schreef:
Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat er 100 supermarkten open zijn op 1ste kerstdag.
Persoonlijk vind ik dat niet normaal en ook echt niet nodig.
Tegenwoordig kan je al 7 dagen in de week boodschappen doen en tot sávonds laat.

Wat is er niet normaal aan een winkel die geopend is? Ik, en vast nog anderen met mij, vind het niet normaal dat op sommige dagen bijna alles wordt stilgelegd vanwege een fictief verhaal in een oud boek.

kohtje schreef:
Het gaat mij niet om het werken. (ik werk ook die dagen) maar meer dat we toch wel 1 dag zonder boodschappen doen kunnen?

Wat dacht je van grote gezinnen? Moeders die iedere dag eten bij moeten halen, omdat alles opgaat. Vaak op de fiets, dus meer dan een dag voorraad kan er niet mee. Eer vaders des huizes klaar is met werken en met de auto(als ze die al hebben) boodschappen kan gaan doen, zijn de winkels gesloten(kerstavond).Waar moeder staat, kan ook vader worden ingevuld en vice versa.

Tijdens het bereiden van het kerstdiner vallen de eieren op de grond, want de kat wilt zo graag tussen je benen doorlopen.
De melk die je twee dagen geleden hebt gekocht(gedwongen, want alles is gesloten), blijkt bedorven te zijn.
Er schuiven opeens vijf extra mensen aan.
Voor twintig mensen de ingrediënten van een vijf gangen diner opslaan, welke koelkast is er zo groot? Wie heeft zóveel keukenkastjes of zo'n gigantisch aanrecht?
Of de welbekende kalkoen met kerst. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een vriezer waar dat gevaarte in past? Vlees een paar dagen in de koelkast bewaren, is ook niet je van het.

Genoeg redenen om, ook voor de kerstvierders, de winkels te openen.

En zoals al eerder aangekaart; Waarom wel vrij/alles stil leggen voor de verhalen uit het oude boek "Bijbel" en niet voor de verhalen uit het oude boek "Koran" of welk ander oud boek dan ook? Gewoon niet doen, vind ik.

Vroeger was dat misschien mogelijk. In de maatschappij van tegenwoordig gaat dat gewoon niet meer. Er zijn zoveel mensen die eten nodig hebben. Met feestdagen eten veel mensen drie keer zoveel als normaal. Moeten die dan allemaal de dag voor kerst alles in gaan slaan? Hoe krijg je al die mensen in de winkel zonder dat iedereen een kar in zijn rug krijgt of hielen open worden gereden? Hoe houden de vakkenvullers en caisièrre's dat bij?

Wil je als winkeleigenaar je winkel sluiten, best. Wil je als winkeleigenaar je winkel niet sluiten, best. Het tweede heeft, mijns inziens, alleen maar voordelen voor iedereen. Behalve degene die niet willen werken, maar toch worden ingepland. Hoewel je weet dat die kans bestaat als je een bepaalde baan aanneemt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:44

Tallie1979 schreef:
Ik vind het niet erg als winkels open zijn op 1e of 2e kerst. Wat mij echter wel een goed idee lijkt, is dat men de niet kerst vierende personeelsleden laat werken. ( zoals bijvoorbeeld moslims ) Wij krijgen immers ook geen vrij op hun suikerfeest :)

Ik zou het een erg goed plan vinden om die dagen inderdaad te kunnen ruilen, zelf in te plannen op de bedrijven die open zijn met feestdagen.
Dat een moslim vrijde dagen kan nemen met suikerfeest maar gaat werken met kerst en pasen.

Op bedrijven die geheel gesloten zijn dan is het gewoon zoals het is. welke achtergrond je hebt ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 17:30

Ik zal wel ouderwets zijn . Ik ben dicht op feestdagen en op zondag en dat gaat nooit veranderen.
Ben begin van deze maand al begonnen met inkopen dus ben al klaar. Wat ik vergeten ben dat is jammer er is genoeg in huis.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:32

Ik vind het prima. Mensen die tegen zijn, hoeven op die dag niet te gaan inkopen.
Wel moet er heel goed op worden toegezien dat mensen die niet willen werken, om welke reden dan ook, daartoe ook niet verplicht worden. En daar wordt het heel erg lastig denk ik. Regels voldoen niet als een werkgever geen personeel bereid vindt om die dag te komen werken. Dan volgt algauw dwang waarbij de werknemer aan het korste eind trekt. Daarom mogen van mij de supermarkten en andere winkels op eerste kerstdag dicht zijn. Ook prima.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:35

little_king schreef:
Gelijk aan hier dus :)

Ik dacht dat je vraag over Nederland ging, waarom we hier op 2e kerstdag een nationale vrije dag hebben.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:36

Ik vind het zo bekrompen als winkels niet open mogen op kerst/zondag of andere dagen. Niemand die er last van heeft, en voor veel mensen is het juist een uitkomst. Het is niet alsof je nu naar de winkel móet op zo'n dag ofzo.
Wel kan ik het mij voorstellen dat het voor personeel soms lastig is. Maar aan de andere kant: in principe wéét je dat als je er gaat werken (uitzonderingen/wijzigingen daargelaten). Dus dat is ook een keuze die je maakt. Wil je alleen tussen 9 en 5 door de week werken, dan moet je niet in horeca/supermarkt oid zijn..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:36

kohtje schreef:
Het gaat mij niet om het werken. (ik werk ook die dagen) maar meer dat we toch wel 1 dag zonder boodschappen doen kunnen?

Uhmm ik werk alle dagen voor de kerst behalve de kerst zelf daarna moet ik ook weer werken. Zelf werk ik in de zorg en kan dus geen vaste dag plannen maar ik kijk wanneer ik vrij ben :D dus erg handig vind ik het.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:37

Tallie1979 schreef:

Dat vind ik een beetje ver gezocht, want er zijn ook tal van niet-moslims die geen kerst vieren. Bovendien is het suikerfeest niet aan Nederland gebonden, omdat er toevallig moslims zich hier gevestigd hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:39

_Evanne schreef:
kohtje schreef:
Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat er 100 supermarkten open zijn op 1ste kerstdag.
Persoonlijk vind ik dat niet normaal en ook echt niet nodig.
Tegenwoordig kan je al 7 dagen in de week boodschappen doen en tot sávonds laat.

Wat is er niet normaal aan een winkel die geopend is? Ik, en vast nog anderen met mij, vind het niet normaal dat op sommige dagen bijna alles wordt stilgelegd vanwege een fictief verhaal in een oud boek.

kohtje schreef:

Wat dacht je van grote gezinnen? Moeders die iedere dag eten bij moeten halen, omdat alles opgaat. Vaak op de fiets, dus meer dan een dag voorraad kan er niet mee. Eer vaders des huizes klaar is met werken en met de auto(als ze die al hebben) boodschappen kan gaan doen, zijn de winkels gesloten(kerstavond).Waar moeder staat, kan ook vader worden ingevuld en vice versa.

Tijdens het bereiden van het kerstdiner vallen de eieren op de grond, want de kat wilt zo graag tussen je benen doorlopen.
De melk die je twee dagen geleden hebt gekocht(gedwongen, want alles is gesloten), blijkt bedorven te zijn.
Er schuiven opeens vijf extra mensen aan.
Voor twintig mensen de ingrediënten van een vijf gangen diner opslaan, welke koelkast is er zo groot? Wie heeft zóveel keukenkastjes of zo'n gigantisch aanrecht?
Of de welbekende kalkoen met kerst. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een vriezer waar dat gevaarte in past? Vlees een paar dagen in de koelkast bewaren, is ook niet je van het.

Genoeg redenen om, ook voor de kerstvierders, de winkels te openen.

En zoals al eerder aangekaart; Waarom wel vrij/alles stil leggen voor de verhalen uit het oude boek "Bijbel" en niet voor de verhalen uit het oude boek "Koran" of welk ander oud boek dan ook? Gewoon niet doen, vind ik.

Vroeger was dat misschien mogelijk. In de maatschappij van tegenwoordig gaat dat gewoon niet meer. Er zijn zoveel mensen die eten nodig hebben. Met feestdagen eten veel mensen drie keer zoveel als normaal. Moeten die dan allemaal de dag voor kerst alles in gaan slaan? Hoe krijg je al die mensen in de winkel zonder dat iedereen een kar in zijn rug krijgt of hielen open worden gereden? Hoe houden de vakkenvullers en caisièrre's dat bij?

Wil je als winkeleigenaar je winkel sluiten, best. Wil je als winkeleigenaar je winkel niet sluiten, best. Het tweede heeft, mijns inziens, alleen maar voordelen voor iedereen. Behalve degene die niet willen werken, maar toch worden ingepland. Hoewel je weet dat die kans bestaat als je een bepaalde baan aanneemt.

Daarbij wil ik aanvullen: wie bepaalt voor mij dat en op welke dag ik eens zonder boodschappen doen moet kunnen?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:42

Het is heel simpel de winkels gaan open omdat er blijkbaar vraag naar is. Er zijn dus zat mensen die wel boodschappen willen doen en naar die vraag luisteren de winkels.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:47

Wij zijn ook open van 7 tot 16.00 op eerste kerstdag wat betekend dat rond 5.00/5.30 de eerste oven met broodjes moet lopen. Ik krijg wel 250% betaald dus ik ga met heel veel liefde werken. *D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:52

bliver schreef:
Het is heel simpel de winkels gaan open omdat er blijkbaar vraag naar is. Er zijn dus zat mensen die wel boodschappen willen doen en naar die vraag luisteren de winkels.

idd blijkbaar.

Vroeger waren de winkels gewoon dicht. Was de melk bedorven...nou ja jammer dan en als je ei kapot viel door de kat had je ook gewoon pech.
Ik vind dat echt de meeste onzin die ik ooit gehoord heb waardoor winkels open zouden moeten.

Ik vind het allemaal over de top.
Dat politie, brandweer en en ziekenhuis etc gewoon doorwerken dat snap ik wel dat is ook noodzaak.
Supermarkt is geen noodzaak.

btw ik werk ook bijde kerstdagen en oudjaar en nieuwjaar....vrijwillig op de dierenambulance. ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 17:59

Hier is de Appie voor het eerst ook open, maar dan op tweede kerstdag. Heb even drie keer in m'n ogen gewreven voordat ik het geloofde :+ Maar ik denk wel dat ik daar gebruik van ga maken. Al is het maar omdat ik me anders (ook als je niks bijzonders kookt) een dag voor kerst nog in die gillende drukte moet wagen, waar iedereen paniekerig rondrent, op zoek naar de dingen die je móet hebben voor je kerstdiner. Als ik ergens een hekel aan heb.....

Ik werk met de kerst ook. Het OV rijdt gewoon door, maar wel met zondagsdiensten. Dus hier maar eens per uur. Maar je bent hoe dan ook één van de twee kerstdagen de Sjaak. Ik vind het niet erg. Zo doe je nog wat nuttigs in plaats van twee volle dagen borrelen, tulband eten, wijn drinken op de bank hangen en je gezicht volstoppen :')

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:08

Cowgirl: Je kan het onzin vinden, maar het is wel wat er gebeurt. Dan heb ik maar willekeurige voorbeelden gepakt om een punt duidelijk te maken. Het hoeft niet letterlijk opgevat te worden, maar het zijn wel dingen die gebeuren en wat herkend wordt door mensen ;) ;) Door o.a. zulke dingen en uiteraard werktijden etc., is er vraag naar supermarkten die open zijn. Supermarkteigenaren weten dat, dus zorgen ze dat de winkel open is.
Loop voor de lol de winkel eens in die dag, druk zat. Genoeg mensen die nog dingen nodig heben of gewoon verse groente en fruit willen.

En zoals ik ook zei; als ze niet open zijn is het de dagen ervoor nóg drukker. Daar wordt niemand blij van. Een gewone donderdagavond of zaterdmiddag is al niet te harden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:15

_Evanne schreef:
Cowgirl: Je kan het onzin vinden, maar het is wel wat er gebeurt. Dan heb ik maar willekeurige voorbeelden gepakt om een punt duidelijk te maken. Het hoeft niet letterlijk opgevat te worden, maar het zijn wel dingen die gebeuren en wat herkend wordt door mensen ;) ;) Door o.a. zulke dingen en uiteraard werktijden etc., is er vraag naar supermarkten die open zijn. Supermarkteigenaren weten dat, dus zorgen ze dat de winkel open is.
Loop voor de lol de winkel eens in die dag, druk zat. Genoeg mensen die nog dingen nodig heben of gewoon verse groente en fruit willen.

En zoals ik ook zei; als ze niet open zijn is het de dagen ervoor nóg drukker. Daar wordt niemand blij van. Een gewone donderdagavond of zaterdmiddag is al niet te harden.

Ik was al flabbergasted toen ik voor het eerst op zondag een supermarkt binnen ging....mijn hemel het leek wel of men 2 weken geen boodschappen had gedaan zo druk dat het was.

Ik denk dat het vooral te maken heeft met onze zo gehaaste, 'alles moet' perfectionistische maatschappij.

Bij mij zijn de supermarkten al 12 uur per dag open en ook nog eens op zondag van 1 tot 9. Lijkt mij tijd genoeg om je inkopen voor de kerst te doen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:18

Ik werk onregelmatig CG en doe dus boodschappen op mijn vrije dagen en ja dat is soms doordeweeks en soms op zondag.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:21

De jumbo waar ik werk is het hele jaar door open. Dus ook op eerste en tweede kerstdag.
K moet ook op allebei de dagen werken, vind k geen probleem :) Indd meer uitbetaald en k kan beter mn tijd daar besteden en betaald krijgen dan dat k thuis zit, k doe toch niets op die dagen.

En voor klanten is het alleen maar handig, wij hebben ook weleens gehad dat vlees niet meer goed bleek te zijn, wilden t voor kerstdiner gebruiken, maar konden toch nog ff naar de winkel om nieuw vlees te halen.
Ik zie er zelf het probleem niet van om op eerste kerstdag open te zijn. Niet iedereen is zo actief met kerst.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:32

Ik denk dat ik gewoon oud word :D .

vroeger waren de winkels op zaterdag ook maar beperkt open en mijn moeder haalde gewoon voor de feestdagen de boodschappen in huis en nog op de fiets ook. En zo doet ze het nu nog steeds.

Op zondag om ik ook wel eens in de supermarkt hoor. Daar heb ik geen probleem mee alleen die feestdagen. Tegenwoordig hebben we meer (gemaakte ) stress voor de feestdagen dan in het gewone leven.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:39

Komt door al die kook programma's op tv :+ Ik hoor ze daar niks anders zeggen dan "de perfecte soufflé", "Ik ga u laten zien hoe u de perfecte biefstuk bakt" en "Zo hoort een perfecte tiramisu eruit te zien". Ik ken er, die van minder nerveus worden :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:09

Shenavallie schreef:
Tallie1979 schreef:

Dat vind ik een beetje ver gezocht, want er zijn ook tal van niet-moslims die geen kerst vieren. Bovendien is het suikerfeest niet aan Nederland gebonden, omdat er toevallig moslims zich hier gevestigd hebben.

Bovendien leveren zij daar verlofuren voor in. Het is tenslotte geen nationale feestdag zoals kerst. Althans waar ik werk moeten ze gewoon hun verlofuren ervoor opnemen, anders geen vrij of onbetaald.
Dus die vergelijking gaat sowieso niet op.