Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
little_king schreef:Waarom heet het dan nog een nationale vrije dag?
dat cadeautjes voor de armen is het inderdaad niet meer, maar alsof onze kerst nog veel te maken heeft met de oorsprong? De helft heeft geen christelijke achtergrond meer die het viert
Ik vind boxingday dus echt vergelijkbaar met onze 2e kerstdag.
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feest ... g-day.html
Shenavallie schreef:little_king schreef:Waarom heet het dan nog een nationale vrije dag?
dat cadeautjes voor de armen is het inderdaad niet meer, maar alsof onze kerst nog veel te maken heeft met de oorsprong? De helft heeft geen christelijke achtergrond meer die het viert
Ik vind boxingday dus echt vergelijkbaar met onze 2e kerstdag.
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feest ... g-day.html
Als ik me niet vergis heeft dat te maken met het feit dat de regering voorheen nog christelijk gebaseerd was. Zij hebben bepaald op welke dagen het gehele land vrij zou krijgen.
kohtje schreef:Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat er 100 supermarkten open zijn op 1ste kerstdag.
Persoonlijk vind ik dat niet normaal en ook echt niet nodig.
Tegenwoordig kan je al 7 dagen in de week boodschappen doen en tot sávonds laat.
kohtje schreef:Het gaat mij niet om het werken. (ik werk ook die dagen) maar meer dat we toch wel 1 dag zonder boodschappen doen kunnen?
Tallie1979 schreef:Ik vind het niet erg als winkels open zijn op 1e of 2e kerst. Wat mij echter wel een goed idee lijkt, is dat men de niet kerst vierende personeelsleden laat werken. ( zoals bijvoorbeeld moslims ) Wij krijgen immers ook geen vrij op hun suikerfeest
kohtje schreef:Het gaat mij niet om het werken. (ik werk ook die dagen) maar meer dat we toch wel 1 dag zonder boodschappen doen kunnen?
Tallie1979 schreef:Ik vind het niet erg als winkels open zijn op 1e of 2e kerst. Wat mij echter wel een goed idee lijkt, is dat men de niet kerst vierende personeelsleden laat werken. ( zoals bijvoorbeeld moslims ) Wij krijgen immers ook geen vrij op hun suikerfeest
_Evanne schreef:kohtje schreef:Ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat er 100 supermarkten open zijn op 1ste kerstdag.
Persoonlijk vind ik dat niet normaal en ook echt niet nodig.
Tegenwoordig kan je al 7 dagen in de week boodschappen doen en tot sávonds laat.
Wat is er niet normaal aan een winkel die geopend is? Ik, en vast nog anderen met mij, vind het niet normaal dat op sommige dagen bijna alles wordt stilgelegd vanwege een fictief verhaal in een oud boek.kohtje schreef:Het gaat mij niet om het werken. (ik werk ook die dagen) maar meer dat we toch wel 1 dag zonder boodschappen doen kunnen?
Wat dacht je van grote gezinnen? Moeders die iedere dag eten bij moeten halen, omdat alles opgaat. Vaak op de fiets, dus meer dan een dag voorraad kan er niet mee. Eer vaders des huizes klaar is met werken en met de auto(als ze die al hebben) boodschappen kan gaan doen, zijn de winkels gesloten(kerstavond).Waar moeder staat, kan ook vader worden ingevuld en vice versa.
Tijdens het bereiden van het kerstdiner vallen de eieren op de grond, want de kat wilt zo graag tussen je benen doorlopen.
De melk die je twee dagen geleden hebt gekocht(gedwongen, want alles is gesloten), blijkt bedorven te zijn.
Er schuiven opeens vijf extra mensen aan.
Voor twintig mensen de ingrediënten van een vijf gangen diner opslaan, welke koelkast is er zo groot? Wie heeft zóveel keukenkastjes of zo'n gigantisch aanrecht?
Of de welbekende kalkoen met kerst. Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk een vriezer waar dat gevaarte in past? Vlees een paar dagen in de koelkast bewaren, is ook niet je van het.
Genoeg redenen om, ook voor de kerstvierders, de winkels te openen.
En zoals al eerder aangekaart; Waarom wel vrij/alles stil leggen voor de verhalen uit het oude boek "Bijbel" en niet voor de verhalen uit het oude boek "Koran" of welk ander oud boek dan ook? Gewoon niet doen, vind ik.
Vroeger was dat misschien mogelijk. In de maatschappij van tegenwoordig gaat dat gewoon niet meer. Er zijn zoveel mensen die eten nodig hebben. Met feestdagen eten veel mensen drie keer zoveel als normaal. Moeten die dan allemaal de dag voor kerst alles in gaan slaan? Hoe krijg je al die mensen in de winkel zonder dat iedereen een kar in zijn rug krijgt of hielen open worden gereden? Hoe houden de vakkenvullers en caisièrre's dat bij?
Wil je als winkeleigenaar je winkel sluiten, best. Wil je als winkeleigenaar je winkel niet sluiten, best. Het tweede heeft, mijns inziens, alleen maar voordelen voor iedereen. Behalve degene die niet willen werken, maar toch worden ingepland. Hoewel je weet dat die kans bestaat als je een bepaalde baan aanneemt.
bliver schreef:Het is heel simpel de winkels gaan open omdat er blijkbaar vraag naar is. Er zijn dus zat mensen die wel boodschappen willen doen en naar die vraag luisteren de winkels.
_Evanne schreef:Cowgirl: Je kan het onzin vinden, maar het is wel wat er gebeurt. Dan heb ik maar willekeurige voorbeelden gepakt om een punt duidelijk te maken. Het hoeft niet letterlijk opgevat te worden, maar het zijn wel dingen die gebeuren en wat herkend wordt door mensen![]()
Door o.a. zulke dingen en uiteraard werktijden etc., is er vraag naar supermarkten die open zijn. Supermarkteigenaren weten dat, dus zorgen ze dat de winkel open is.
Loop voor de lol de winkel eens in die dag, druk zat. Genoeg mensen die nog dingen nodig heben of gewoon verse groente en fruit willen.
En zoals ik ook zei; als ze niet open zijn is het de dagen ervoor nóg drukker. Daar wordt niemand blij van. Een gewone donderdagavond of zaterdmiddag is al niet te harden.
Shenavallie schreef:Tallie1979 schreef:Ik vind het niet erg als winkels open zijn op 1e of 2e kerst. Wat mij echter wel een goed idee lijkt, is dat men de niet kerst vierende personeelsleden laat werken. ( zoals bijvoorbeeld moslims ) Wij krijgen immers ook geen vrij op hun suikerfeest
Dat vind ik een beetje ver gezocht, want er zijn ook tal van niet-moslims die geen kerst vieren. Bovendien is het suikerfeest niet aan Nederland gebonden, omdat er toevallig moslims zich hier gevestigd hebben.