Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:56

Voor wie verder kijkt.
Om daadwerkelijk minder pelsdieren in de industrie te krijgen, dus wereldwijd, kun je een verbod op het verwerken van bont in kleding voor de Nederlandse markt instellen. Je kunt als Nederland immers niet andere landen verbieden om bont te produceren.
Als iemand denkt dat het juridisch mogelijk is om het verwerken van bont in kleding voor de Nederlandse markt te verbieden zonder dat de productie van datzelfde bont in Nederland is verboden dan hoort de anti bont lobby dat vast graag.
Het verbod op de fokkerij in Nederland is een noodzakelijke stap om überhaupt ooit kleding van/met bont hier te verbieden, niet meer en niet minder dan dat.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:01

De vraag voor bont stijgt. Juist buiten Nederland
Dan heb je een invoer verbod in Nederland en red daarmee 1000 nertsen.
Wereldwijd is de vraag 3000 nertsen.
Deze nertsen worden voor een groot deel slecht behandeld terwijl ze ook hier gehouden hadden kunnen worden.
Erg noodzakelijk Maura, erg diervriendelijk.
Blij dat ik daar zelf geen voorstander van ben, dan zou ik me persoonlijk kapot schamen.

(edit getallen zijn uiteraard fictief)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:02

jesito schreef:
Daarvoor ben ik bereid om ook meer te betalen.
Het kwaad zit het 'm dat alles zo massaal is.

^Dit. Ik ben ook voor het eten van vlees en zuivel, maar wel biologisch. Ik ben heel erg tegen de bio industrie. Maar als je al het vee wat nu massaal op elkaar zit de ruimte en verzorging moet geven die het verdient dan wordt vlees een ontzettende luxe. Want dan stijgt de prijs echt enorm. Waarom is kippenvlees zo goedkoop? Omdat je kippen met ontzettend veel in 1 ruimte kunt houden en relatief snel vet kunt mesten om te slachten. Ga je dit veranderen dan zal de prijs daarmee ook flink veranderen. Daarom zal dit waarschijnlijk ook nooit realistisch zijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:06

Nikass schreef:
*Minikatje: ik kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat ik iets fijn vind?

*Yamcha: _/-\o_

*Pearlx: ik geloof direct dat men niet altijd goed geinformeerd is en ja mensen blaten elkaar dan snel na. Niet altijd negatief, soms weet je ook niet dat dingen inmmiddels verandert zijn. Je kunt niet alles weten, maar meestal zeg je het dan ook niet zo stellig.

Maar ja, ik ben toch vaak genoeg in Nederlandse dierentuinen geweest, als kind en later met nichtjes en neefjes en met personeelsuitjes ed. Hoewel ik de dieren prachtig vind om te zien, wordt ik er niet vrolijk van. Vooral niet de wat oudere dierentuinen als Artis en Blijdorp. Arnhem en Emmen hebben voor sommige dieren wat meer ruimte.
Het is misschien vervelend om onder vuur te liggen, maar het is wel heel goed dat er kritisch naar beheer gekeken wordt. En daarvoor zijn meestal activisten nodig die het voortouw nemen. Sommige activisten belanden in een een tunnelvisie, dat is jammer. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor imo goede dierenvrienden, zoals bijvoorbeeld de mensen van Greenpeace, heb ik erg veel respect.

er staat ook fijner, als in beter.
ik wilde gewoon even je standpunt checken zodat we geen verwarring hebben.

ik ben geen fan van de extremere uitingen, dat werkt meestal averechts en kost meer dan dat het goed doet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:18

little_king schreef:
nee dan werkt het nog maar erg weinig.
De vraag naar bont in andere landen daalt daarmee nog steeds niet (stijgt zelfs), dus daar gaan dan nog steeds nertsen voor gehouden worden, slechter als dat ze hier zouden zitten.

Ik ken een fokker, die gaat nu naar Denemarken. Gelukkig daar naar toe. Daar is het ook netjes geregeld.
Maar die gaat niet 1 nerts minder houden, hij verhuisd gewoon.
En in Denemarken wordt hij met open armen ontvangen.
Een bedrijf met personeel dat belasting betaald. Denemarken wil die wel. Nederland niet. Dom.
Voor het welzijn van de dieren dom, voor de economie dom.

Het werkt wel degelijk zo'n totaalverbod(dus ook invoerverbod), alle nederlandse vraag naar bont is dan namelijk weg, die mag niet meer. Dat is aardig wat bont en dan zelfs vooral bont van plaatsen waar het een stuk minder is als hier, want hoeveel nerts wordt hier gedragen tegenover wasbeerhondenbont en ander martelbont uit oa china?

En ja er zullen fokkers zijn die verhuizen, gaan ze dan naar landen waar ze minder leuk met de dieren om mogen gaan en dat ook doen dan laten ze gelijk hun ware kleuren zien. Degene die wel goed bont willen produceren gaan niet ineens over op martelbont.

Al met al schieten de dieren wel wat op met een landelijk verbod op het fokken van pelsdieren en het invoeren van buitenlands bont, de totaalvraag wordt er namelijk minder van aangezien je een stuk van de afnamemarkt wegneemt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:26

little_king schreef:
De vraag voor bont stijgt. Juist buiten Nederland
Dan heb je een invoer verbod in Nederland en red daarmee 1000 nertsen.
Wereldwijd is de vraag 3000 nertsen.
Deze nertsen worden voor een groot deel slecht behandeld terwijl ze ook hier gehouden hadden kunnen worden.
Erg noodzakelijk Maura, erg diervriendelijk.
Blij dat ik daar zelf geen voorstander van ben, dan zou ik me persoonlijk kapot schamen.

(edit getallen zijn uiteraard fictief)

Ik ben bang dat je mijn punt niet begrijpt (of wilt begijpen?) Little king.
Feit is dat je met de Nederlandse (Europese) wetgeving weinig tot niets kunt veranderen aan wat er buiten Nederland (Europa) acceptabel wordt gevonden.
Klaarblijkelijk is het onderwerp voor de Nederlandse politiek belangrijk genoeg om toch iets te willen doen. Dus in elk geval in eigen land de ethische normen hanteren waar het merendeel van de bevolking achter staat.
Als je dat wilt, kun je alleen binnen je eigen grenzen bont uitbannen. Dat kan alleen door een verbod op bont en dat is pas juridisch haalbaar nadat je de eigen productie hebt verboden.

Als je stelt dat het hier misschien niet leuk/noodzakelijk/diervriendelijk is om nertsen te fokken maar dat het beter hier kan gebeuren dan in ongecontroleerde buitenlanden, begeef je je op een hellend vlak. Want waarom zou die redenering alleen van toepassing zijn op bont? Waarom niet op pakweg kinderarbeid? Liever hier sweatshops openen, als die kinderen dan maar niet langer dan 8 uur hoeven te werken en ook nog 4 uur onderwijs krijgen bijvoorbeeld? Het antwoord is simpel: omdat kinderarbeid hier verboden is (net zoals nertsenfokkerij nu). Het Nederlands verbod op kinderarbeid verbetert ook het lot niet van de textielarbeidertjes in de rest van de wereld. Vermoedelijk verslechtert dat verbod het lot van die textielarbeidertjes alleen maar, omdat als die kindertjes die hier niet in een sweatshop hoeven zitten wel leuke kleren nodig hebben om naar school aan te trekken.
De normen die hier in wetgeving verankerd zijn en worden, staan los van de normen in de rest van de wereld. Wij leggen in wetgeving vast wat wij belangrijk vinden, ongeacht wat andere landen doen (zolang het ons tenminste niet teveel geld kost, zo zijn we dan ook wel weer). Dat kun je krom of oneerlijk of dieronvriendelijk vinden maar dat is nou eenmaal hoe onze democratie en ons rechtssysteem werken. Als je een beter systeem weet, bijvoorbeeld eentje dat het mogelijk maakt om misstanden meteen wereldwijd aan te pakken, dan moet je dat vooral gaan uitwerken. Schijn je in Oslo nog een leuke prijs mee te kunnen winnen ook :D .

Anoniem

Re: Column: Hoe diervriendelijk zijn dierenvrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:28

Ik ben het volledig eens met Maura.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:30

Pearlx schreef:
jesito schreef:
Daarvoor ben ik bereid om ook meer te betalen.
Het kwaad zit het 'm dat alles zo massaal is.

^Dit. Ik ben ook voor het eten van vlees en zuivel, maar wel biologisch. Ik ben heel erg tegen de bio industrie. Maar als je al het vee wat nu massaal op elkaar zit de ruimte en verzorging moet geven die het verdient dan wordt vlees een ontzettende luxe. Want dan stijgt de prijs echt enorm. Waarom is kippenvlees zo goedkoop? Omdat je kippen met ontzettend veel in 1 ruimte kunt houden en relatief snel vet kunt mesten om te slachten. Ga je dit veranderen dan zal de prijs daarmee ook flink veranderen. Daarom zal dit waarschijnlijk ook nooit realistisch zijn.

Tja, dan maar wat minder vlees eten.
Er word op vandaag de dag ook veel verspild, dan worden we daar ook ineens wat bewuster van.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:38

jesito schreef:
Er word op vandaag de dag ook veel verspild, dan worden we daar ook ineens wat bewuster van.

Daar staan wij dan allebei achter, maar hoe reëel is het om te verwachten dat de rest van de bevolking dat ook accepteert? De kans is vrij klein denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:41

Je bent niet verantwoordelijk voor wat een ander doet of laat, wel voor wat je zelf doet. Al is het voor je gevoel een druppel op de gloeiende plaat......

Als ik hoor hoe vaak dat 'argument' voorbij komt, denk ik dat al die druppels heel veel verschil kunnen maken.....

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 17:43

Yamcha schreef:
Je bent niet verantwoordelijk voor wat een ander doet of laat, wel voor wat je zelf doet. Al is het voor je gevoel een druppel op de gloeiende plaat......

Als ik hoor hoe vaak dat 'argument' voorbij komt, denk ik dat al die druppels heel veel verschil kunnen maken.....

En ik denk dat dus juist niet. Omdat die druppels niks zijn bij in vergelijking met de 'zee' genaamd standaard consument die er allemaal vrij weinig om geven, als het maar betaalbaar blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:00

Dat is wel iets waar ik soms boos om ben, in mijn depri dagen, dat ik denk dat er zoveel mensen zijn die zo onbewust kopen en handelen, zonder zich af te vragen: waarom, wat, hoe......

Maar ik heb in de loop der tijd geleerd dat ik maar hoogst zelden de enige mens ben met bepaalde gevoelens en gedachten, en dat troost me in zekere zin. Ik ben niet de enige die geen hamburger ziet, maar een koe. Ik ben niet de enige die denkt dat het anders zou moeten kunnen, en beter. Als al die mensen nu eens niet meer roepen: als ik het niet koop, wordt het toch wel gekocht.

Ja, in het begin zal er vlees, en bont, en leer weggegooid worden. En dat is zonde. Maar: als er structureel producten blijven liggen, en men ze aan de straatstenen niet kwijt kan, zal de supermarkt minder inkopen, de kledingwinkels zullen geen bont meer inkopen, en zullen er aan het begin van de keten minder dieren geslacht worden, en wordt er minder gefokt. Als de vraag minder wordt, en het aanbod gaat daarin mee, zal de prijs eerst zelfs omlaag gaan...... je hebt als consument veel meer in de hand dan je zelf denkt. Laat je niet verblinden door de massa, dat zijn ook mensen namelijk, waarvan er heel veel zich afvragen: ben ik de enige? Ehhh...... nee.

En dan nog iets: Hoe erg is het eigenlijk als vlees een luxeproduct wordt?
Het schijnt dat hart- en vaatziekten (lees: hartinfarcten, herseninfarcten, te hoog cholesterol, enz. ) met name veroorzaakt worden door het consumeren van dierlijke vetten (het hele verhaal ligt wel iets genuanceerder uiteraard) Er ligt een link ook tussen diabetes type 2 en dierlijke vetten. Momenteel zijn hart- en vaatziekten volksziekte nummer 1, diabetes type 2 is een steeds groter probleem aan het worden. Wie weet wordt onze bevolking wel veel gezonder zonder al dat vlees..... (tuurlijk is het meer dan alleen vlees, zuivel, eieren, de zooi die er door het eten wat je in de supermarkt koopt, wordt geflikkerd....)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:51

Pearlx schreef:
jesito schreef:

Daar staan wij dan allebei achter, maar hoe reëel is het om te verwachten dat de rest van de bevolking dat ook accepteert? De kans is vrij klein denk ik.

Ik ben het met zoveel niet eens, maar ook ik heb me aan dat soort dingen aan te passen en accepteren.
Ik begrijp je punt, maar zijn we met z'n alleen niet super gemakzuchtig aan het worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 18:54

Yamcha, er zijn 100000000000 mensen die het allemaal niet boeit, als het maar hip is en lekker.
Helaas zijn deze mensen nog steeds in de meerderheid.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:13

jesito schreef:
Yamcha, er zijn 100.000.000.000 mensen die het allemaal niet boeit, als het maar hip is en lekker.
Helaas zijn deze mensen nog steeds in de meerderheid.

Niet zo somber Jesito, er zijn 'maar' 9.000.000.000 mensen op de aarde dus minstens 10 keer minder die het niet boeit dan jij zegt :+
Als wij gewoon zorgen dat die anderen ons hip gaan vinden, doen ze gezellig mee met bontloos flexi- en vegetariën (en zich niet voortplanten) en dan is de wereld gered *\o/* .
Ik vind mezelf alvast enorm hip en jou en Yamcha ook. Als wij elk jaar per persoon twee mensen inspireren om ook bewuster te gaan leven en zij vervolgens ook weer, dan zitten we over 21 jaar op 10.460.353.203 bewuste consumenten. Moet te doen zijn toch :D ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 20:05

Daar is onze lekker positieve Maura _/-\o_
Ik had maar even een gek getal neergezet, haha. Niet gedacht dat iemand het na zou gaan kijken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:45

Jee, ik ben hip :D veggies zijn cool 8-)

Maar zonder dollen: Ik heb ook mijn misantropische buien. Wie niet? Maar ik denk dat het goed is om positief te blijven. Als je nooit een poging doet om je omgeving te verbeteren, weet je zeker dat het niet lukt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:10

Hè wat een verademing, word helemaal vrolijk van die optimistische mensen hier *\o/*

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 22:13

Pearlx schreef:
Ik ben zelf niet thuis in de bontindustrie, heb er in mijn opleiding dierverzorging wel een keer mee te maken gehad, maar is het niet zo dat:

-De Nederlandse bont industrie vooral gaat/ging om nersten?

-De vraag naar bont in NL nu vooral gaat om kragen aan jassen en verwerkt in kleding, en dat is bijna allemaal wasbeerhond, konijn, vos, angora. Nerts zit toch niet aan de jassen?

Verder ben ik het er wel echt mee eens dat een verbod geen zin heeft als men dan in China alsnog lekker goedkoop bont kan halen, wat dus ook nog een slechter behandelt is.

Is er nog iemand die mij hier antwoord op kan geven? Ik zie zelf nooit nerts in jassen, truien, schoenen etc alleen maar wasbeerhond, konijn en vos. Waar wordt/werd nerts in verwerkt qua vraag in NL?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:15

Maura ik weet wel wat jij bedoeld, maar heb gewoon een andere mening. :)

Ik draag zelf geen bont, geen schoenen, geen kragen, geen bontje onder het zadel.
Dus van mij hebben ze geen geld.
Maar het bont wat in Nederland wordt gebruikt is een druppel. En het regent in andere landen.
Dus nee het heeft te weinig nut.
In mijn ogen kun je dan beter de farmen hier laten en laten zien aan andere landen dat het ook zo kan en je dan ook winst kan maken. Dat je daarvoor niet hoeft te martelen.
Dat lijkt mij een beter voorbeeld dan de kop in het zand en stoppen van als het hier niet is is er geen leed meer.
En daarbij niemand die ziet hoe het ook kan.
Want een verbod zullen die martellanden nooit overnemen.

En de meeste Nederlanders die vertrekken zullen niet gaan martelen, dat zit niet in ze.
Maar die compleet stoppen, die vraag blijft en wat als Polen of China die vraag overneemt. Brr daar wil ik niet aan denken en zelfs aan mee werken door een verbod hier goed te vinden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:16

Al je naar dure lederzaken gaat heb je nerstjassen.
De goedkope jassen, kragen in nederland moet je inderdaad niet willen, dat is allemaal martelwerk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:20

Little-king het heeft altijd nut. Als je één leven redt verbeter je al de wereld.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:22

Je red er niet een, dat is het hem nu net.
De vraag in andere landen stijgt.
Dus maken wij het hier niet doet een ander het wel.
Je zou zelfs beter kunnen zeggen, we zorgen dat er hier meer fokkers komen, ook wasberen fokkers noem maar op, om juist de martelaren de kans niet te geven, of in ieder geval minder kans. nu geef je ze alle kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:50

Zolang er vraag is, zal er aanbod zijn. Dus aan de vraag moet wat gedaan worden. Helaas hebben ze in Azie de maling aan dieren, vilt men ze levend, stropen ze als gekken en noem het maar op, voor kleding en bijgeloof. Het zal ze daar een worst wezen, stel idioten.

Maar goed, als ik moet kiezen tussen nertsen houden hier of daar, dan kies ik toch wel voor hier. Vanwege de reglementen. Dat wil echter niet zeggen dat ik pro bont bent. Ik vind het walgelijk en mensen die het dragen nog erger.

Ik ben idd een dierenvriend, eet alleen biologisch volgroeide runderen en dito kip of geschoten wild. Ik
ben van mening dat wanneer dieren worden geslacht, je dus ook alles maar van zo'n dier moet gebruiken en heb daarom geen moeite met een rundlederen zadel of schoenen. Dieren die gekweekt worden alleen om hun vacht vind ik belachelijk, omdat een of andere rijke stinkerd dat nu eenmaal graag wil.
Ik heb moeite met het feit dat zoveel dieren maar moeten lijden, omdat wij mensen vinden daar recht op te hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:48

Het gaat hier nou over bont maar die mooie leren schoen, jassen, tassen, beurzen enz komen ook van dierenhuid.
Wie weet hoe dat gewonnen is, altijd raar dat mensen zich daar toch minder zorgen om maken.