Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jesito schreef:Daarvoor ben ik bereid om ook meer te betalen.
Het kwaad zit het 'm dat alles zo massaal is.
Nikass schreef:*Minikatje: ik kan me niet herinneren dat ik gezegd heb dat ik iets fijn vind?
*Yamcha:![]()
*Pearlx: ik geloof direct dat men niet altijd goed geinformeerd is en ja mensen blaten elkaar dan snel na. Niet altijd negatief, soms weet je ook niet dat dingen inmmiddels verandert zijn. Je kunt niet alles weten, maar meestal zeg je het dan ook niet zo stellig.
Maar ja, ik ben toch vaak genoeg in Nederlandse dierentuinen geweest, als kind en later met nichtjes en neefjes en met personeelsuitjes ed. Hoewel ik de dieren prachtig vind om te zien, wordt ik er niet vrolijk van. Vooral niet de wat oudere dierentuinen als Artis en Blijdorp. Arnhem en Emmen hebben voor sommige dieren wat meer ruimte.
Het is misschien vervelend om onder vuur te liggen, maar het is wel heel goed dat er kritisch naar beheer gekeken wordt. En daarvoor zijn meestal activisten nodig die het voortouw nemen. Sommige activisten belanden in een een tunnelvisie, dat is jammer. Maar dat geldt niet voor iedereen. Voor imo goede dierenvrienden, zoals bijvoorbeeld de mensen van Greenpeace, heb ik erg veel respect.
little_king schreef:nee dan werkt het nog maar erg weinig.
De vraag naar bont in andere landen daalt daarmee nog steeds niet (stijgt zelfs), dus daar gaan dan nog steeds nertsen voor gehouden worden, slechter als dat ze hier zouden zitten.
Ik ken een fokker, die gaat nu naar Denemarken. Gelukkig daar naar toe. Daar is het ook netjes geregeld.
Maar die gaat niet 1 nerts minder houden, hij verhuisd gewoon.
En in Denemarken wordt hij met open armen ontvangen.
Een bedrijf met personeel dat belasting betaald. Denemarken wil die wel. Nederland niet. Dom.
Voor het welzijn van de dieren dom, voor de economie dom.
little_king schreef:De vraag voor bont stijgt. Juist buiten Nederland
Dan heb je een invoer verbod in Nederland en red daarmee 1000 nertsen.
Wereldwijd is de vraag 3000 nertsen.
Deze nertsen worden voor een groot deel slecht behandeld terwijl ze ook hier gehouden hadden kunnen worden.
Erg noodzakelijk Maura, erg diervriendelijk.
Blij dat ik daar zelf geen voorstander van ben, dan zou ik me persoonlijk kapot schamen.
(edit getallen zijn uiteraard fictief)
Pearlx schreef:jesito schreef:Daarvoor ben ik bereid om ook meer te betalen.
Het kwaad zit het 'm dat alles zo massaal is.
^Dit. Ik ben ook voor het eten van vlees en zuivel, maar wel biologisch. Ik ben heel erg tegen de bio industrie. Maar als je al het vee wat nu massaal op elkaar zit de ruimte en verzorging moet geven die het verdient dan wordt vlees een ontzettende luxe. Want dan stijgt de prijs echt enorm. Waarom is kippenvlees zo goedkoop? Omdat je kippen met ontzettend veel in 1 ruimte kunt houden en relatief snel vet kunt mesten om te slachten. Ga je dit veranderen dan zal de prijs daarmee ook flink veranderen. Daarom zal dit waarschijnlijk ook nooit realistisch zijn.
Yamcha schreef:Je bent niet verantwoordelijk voor wat een ander doet of laat, wel voor wat je zelf doet. Al is het voor je gevoel een druppel op de gloeiende plaat......
Als ik hoor hoe vaak dat 'argument' voorbij komt, denk ik dat al die druppels heel veel verschil kunnen maken.....
Pearlx schreef:jesito schreef:Tja, dan maar wat minder vlees eten.
Er word op vandaag de dag ook veel verspild, dan worden we daar ook ineens wat bewuster van.
Daar staan wij dan allebei achter, maar hoe reëel is het om te verwachten dat de rest van de bevolking dat ook accepteert? De kans is vrij klein denk ik.
jesito schreef:Yamcha, er zijn 100.000.000.000 mensen die het allemaal niet boeit, als het maar hip is en lekker.
Helaas zijn deze mensen nog steeds in de meerderheid.
Pearlx schreef:Ik ben zelf niet thuis in de bontindustrie, heb er in mijn opleiding dierverzorging wel een keer mee te maken gehad, maar is het niet zo dat:
-De Nederlandse bont industrie vooral gaat/ging om nersten?
-De vraag naar bont in NL nu vooral gaat om kragen aan jassen en verwerkt in kleding, en dat is bijna allemaal wasbeerhond, konijn, vos, angora. Nerts zit toch niet aan de jassen?
Verder ben ik het er wel echt mee eens dat een verbod geen zin heeft als men dan in China alsnog lekker goedkoop bont kan halen, wat dus ook nog een slechter behandelt is.