Waar gaat het heen ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Re: Waar gaat het heen ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:47

Dat denk ik minder Nies, daarom zeg ik ook, vooral de 12-14. leeftijdsverschil met de 16 jarigen vanaf nu is gewoon groot. Dus gaan ze ook minder met elkaar om. Denk dat het dan makkelijker is de grens te accepteren.
Tuurlijk zullen er zijn die gewoon lekker mee zuipen

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:53

Tja, het verbaast me werkelijk waar helemaal niks. Als ik zie hoeveel er in mijn omgeving (studenten) gebruikt wordt, dan vind ik het nog weinig. De meeste mensen nemen hier wel één keer in de maand een pilletje.
Ik ben er niet tegen, maar gebruik zelf niet. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Wel vind ik dat er meer zicht op moet komen (waardoor het misschien wel geaccepteerder wordt), zodat er verstandiger gebruikt gaat worden. Het gebeurt toch wel, ik denk eerlijk gezegd dat je daar weinig aan doet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:59

Precies. Daarom zeg ik, legaliseren die handel. Leuk belastinggeld en betere controle. En dan natuurlijk niet van die overdreven kentron voorlichtingen dat je te horen krijgt dat als je voor je 16e 1 glas bier drinkt je een grote kans hebt om alcoholist te worden, dat gelooft niemand en dan zal al het andere wat ze vertellen ook wel onzin zijn. Ze snappen maar niet dat voorlichting niet werkt, nee goh, waarom zou dat toch zijn? :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:05

Tsja ik moet altijd denken aan mijn tijd in Amerika als ik lees dat er minder mag en meer verboden wordt. Hier was alcohol en wiet toen nog zo legaal als wat en op mijn middelbare werd echt weinig gebruikt.

In de VS daarentegen mocht je pas drinken op je 21e en was wiet al helemáál not done, laat staan sex :'). Ik heb echter nog nooit zo veel drank- en druggebruik en zwangere tieners gezien als daar. Nu is het daar nog veel erger trouwens sinds Meth bestaat en je medicatie op internet kunt bestellen.

Volgens mij werkt verbieden écht averechts.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:10

Inderdaad, in Uruguay snappen ze dat, maar die domme Nederlanders niet. Ook met het oog op criminaliteit door/voor drugs.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:13

Verbieden kán averechts werken. 18 en 21 is een heel verschil lijkt me. De tijd zal het leren, maar iets verbieden hoeft niet verkeerd te zijn :)
En Nederland gedoogd nog steeds heel veel. (mijn eerdere voorbeeld, mensen die duidelijk gebruikt hebben gewoon lekker hun ding laten doen. Tot twee pillen gedogen etc. etc.) Een klein beetje verbieden kan geen kwaad imo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:22

Het onderzoek van het trimbos-onderzoek (pdf)
Het onderzoek maakt zelf ook een duidelijk voorbehoud: "De uitgaanders in dit onderzoek zijn niet representatief voor alle Nederlandse jongeren en jongvolwassenen, het gaat in dit onderzoek immers om uitgaande jongeren en jongvolwassenen. Het is daarbij onbekend in hoeverre de steekproef representatief is voor alle uitgaande jongeren en jongvolwassen."

Van de andere kant: de cijfers zijn wel degelijk hoog, in middelengebruik, de hoeveelheid, en risicogedrag. Verbieden lijkt me niet de weg, maar helemaal onschuldig is het ook niet.

Wat sallandval beschrijft was ook mijn ervaring. Men was volkomen paranoide over drank, roken, seks en drugs, maar mèn, wat werd dat veel gebruikt en gedaan. Die kant moeten we echt niet op.

Inney, het zat volgens mij niet in de leeftijd maar meer in de hele sfeer. Alles is zo verboden en zo zwartwit in de VS dat iedereen alles stiekem doet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:23

Nies_ schreef:
Van mijn 15-17 dronk ik echt veel. Zeker 3 keer per week stappen en dan ging er thuis vaak al een fles (sterke) drank doorheen met zn 2 of 3'en. In de stad dronken we dan alleen bier, soms wijn en rookten we als ketters. Dat was ook wel een glas of 10, vaak meer. Als ik nu zo veel zou drinken sta ik te kotsen, weet ik zeker, kan er echt zo goed niet meer tegen.
Ik heb geen hersenbeschadiging, heb wel geteld 2x staan kotsen en heb nooit dingen gedaan waar ik spijt van had/heb. Overigens altijd in 18-21+ tenten met zogenaamd strenge controle.

Tja, gezond is het niet, verstandig vast ook niet, maar denk niet dat ik er veel van geleden heb. Drug heb ik nooit gebruikt, wel eens geblowd, maar niet echt noemenswaardig.

Ik vind de heisa allemaal ernstig overdreven. Ik ken meerdere mensen die standaard doorzuipen tot ze kotsen of op bed gelegd worden, maar met hersenbeschadigingen kan ik er geen een noemen. Ken er maar 1 die naar het ziekenhuis moest, maar die mocht thuis niet drinken en toen bleef ie ergens anders slapen en kon het wel..
Inney schreef:
Die nieuwe grens vind ik dubbel. Denk dat het voor de leeftijdsgroep 16-18 geen zin heeft. Want die gaan toch steigeren: Wij mogen geen alcohol!! En dat doen we lekker toch.
Maar ik denk voor de kinderen die nu 12-14/15 zijn het wel een goede regel is. Want zij groeien zeg maar op in de wetenschap dat alcohol gewoon 18+ is. Denk dat zij het beter kunnen accepteren

Maarja de 16-jarige mogen eigenlijk ook niet, dus doen wij het ook lekker toch ook.

Hoe weet jij dat je geen hersenbeschadiging hebt? Ik ben benieuwd hoe jouw hersenen eruit zien onder de scan ;) probleem met hersenschade is dat je het pas veel later merkt. Meestal pas rond je 50e/60e. Nu zijn je hersenen nog redelijk flexibel, later niet meer en dan zit je met de gebakken peren. Het is niet voor niets dat de gesloten afdelingen van verpleeghuizen steeds verjongen en dat die tendens steeds doorzet. Er worden niet voor niets maatregelen getroffen om deze mensen ook in de toekomst te kunnen opvangen.
Alcohol richt gewoon veel schade aan, als je drinkt voordat je hersenen zijn uit ontwikkeld loop je hoe dan ook hersenschade op, ook al zuip je je niet in coma.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:30

Shadow0 schreef:
Het onderzoek van het trimbos-onderzoek (pdf)
Het onderzoek maakt zelf ook een duidelijk voorbehoud: "De uitgaanders in dit onderzoek zijn niet representatief voor alle Nederlandse jongeren en jongvolwassenen, het gaat in dit onderzoek immers om uitgaande jongeren en jongvolwassenen. Het is daarbij onbekend in hoeverre de steekproef representatief is voor alle uitgaande jongeren en jongvolwassen."

Van de andere kant: de cijfers zijn wel degelijk hoog, in middelengebruik, de hoeveelheid, en risicogedrag. Verbieden lijkt me niet de weg, maar helemaal onschuldig is het ook niet.

Wat sallandval beschrijft was ook mijn ervaring. Men was volkomen paranoide over drank, roken, seks en drugs, maar mèn, wat werd dat veel gebruikt en gedaan. Die kant moeten we echt niet op.

Inney, het zat volgens mij niet in de leeftijd maar meer in de hele sfeer. Alles is zo verboden en zo zwartwit in de VS dat iedereen alles stiekem doet.

Snap ik, dat haalde ik in mijn vorige post er ook bij. Ik vind beide kanten erg interessant. Sfeer en leeftijd.
en VS en Nederland vind ik nog steeds niet te vergelijken. 16 is gewoon ook wel heel jong imo

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:36

bij mij al ga ik uit ofzo (en ik ben 15) dan drink ik wel ligt er aan met welke vrienden zit zegmaar in 2 verschillende vrienden groepjes 1tje die nooit drinken en 1tje waarbij we wel drinken en ook soms best veel zegmaar en totnutoe tijdens het uitgaan hebben we geen drugs gebruikt (wel buiten het uitgaan := ) maar ik zit nu ook vooral nu in een leeftijd dat ik dingen uitprobeer enzo maar bij mij is het niet zo erg dat ik elke keer dronken ofzo thuis kom. maar mijn vriend bij hem duurt het heel erg lang voordat hij ook echt dronken enzo is hij zat vroeger ook aan de drugs enzo en hij weet wel wanneer we verder met de cola moeten zegmaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:37

VS en Nederland zijn helaas wel steeds meer te vergelijken en het is ontzettend dom als we gewoon dezelfde fouten maken terwijl we beter kunnen weten. Ik denk dat we beter moeten nadenken over het werkelijke effect, voordat we kiezen voor alles maar verbieden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:40

renskesanne schreef:
bij mij al ga ik uit ofzo (en ik ben 15) dan drink ik wel ligt er aan met welke vrienden zit zegmaar in 2 verschillende vrienden groepjes 1tje die nooit drinken en 1tje waarbij we wel drinken en ook soms best veel zegmaar en totnutoe tijdens het uitgaan hebben we geen drugs gebruikt (wel buiten het uitgaan := ) maar ik zit nu ook vooral nu in een leeftijd dat ik dingen uitprobeer enzo maar bij mij is het niet zo erg dat ik elke keer dronken ofzo thuis kom. maar mijn vriend bij hem duurt het heel erg lang voordat hij ook echt dronken enzo is hij zat vroeger ook aan de drugs enzo en hij weet wel wanneer we verder met de cola moeten zegmaar.

Hij weet wanneer jullie weer aan de cola moeten.. Je mág niet eens alcohol _O-

Ik snap nooit zo goed waarom mensen dingen willen doen omdat ze verboden zijn (en daarom kan ik ook maar moeilijk geloven dat het beter wordt als we alles legaliseren), ook niet waarom ze alles uit willen proberen, maar goed.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:42

Geryon schreef:
renskesanne schreef:

Ik snap nooit zo goed waarom mensen dingen willen doen omdat ze verboden zijn (en daarom kan ik ook maar moeilijk geloven dat het beter wordt als we alles legaliseren), ook niet waarom ze alles uit willen proberen, maar goed.

tja dat is welzo het mag eigenlijk niet maar wij zeggen heel vaak dat regels er zijn om gebroken te worden... :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:43

Shadow0 schreef:
VS en Nederland zijn helaas wel steeds meer te vergelijken en het is ontzettend dom als we gewoon dezelfde fouten maken terwijl we beter kunnen weten. Ik denk dat we beter moeten nadenken over het werkelijke effect, voordat we kiezen voor alles maar verbieden.

Precies, zo lang geleden is het toch niet dat het nieuws vol stond met comazuipers van 13 a 14 jaar? Als het toen al niet te handhaven was, waarom dan nu zorgen dat de groep illegale drinkers nóg groter wordt.

De wat bravere kids van 14 werden misschien nog tegengehouden door het idee "over twee jaar mag het" nu ben ik bang dat men nog massaler gaat denken "het is toch illegaal dus who cares" precies zoals het in de VS ging/gaat dus.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:44

Geryon schreef:

Ach tuurlijk wel; wat niet mag trekt júist. Vooral voor pubers, lekker dwars. Dat is al zo oud als de mensheid.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 20:44

Denk dat je een punt heb Shadow0, verbieden werkt vaak juist averechts. Bedankt voor het linkje, die ga ik even bekijken als ik straks tijd over heb :)

Nies, Hoe weet je dat je geen hersenbeschadeging hebt? Je weet niet hoe je hersenen er uit zouden zien wanneer je niet had gedronken namenlijk.

renskesanne, maar als je het uit wil proberen, waarom alles steeds opnieuw uitproberen? Na 1 keer weet je toch wat er met je gebeurd wanneer je bijv. alchohol/wiet op hebt? Wat is de reden dat je het daarna blijft gebruiken? Puur interesse!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:45

renskesanne schreef:
Geryon schreef:

tja dat is welzo het mag eigenlijk niet maar wij zeggen heel vaak dat regels er zijn om gebroken te worden... :=

Vind je het stoer dat jullie dat vinden?

sallandval schreef:
Geryon schreef:

Ach tuurlijk wel; wat niet mag trekt júist. Vooral voor pubers, lekker dwars. Dat is al zo oud als de mensheid.

Maar waarom trekt dat?

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:47

minajtje schreef:
Denk dat je een punt heb Shadow0, verbieden werkt vaak juist averechts. Bedankt voor het linkje, die ga ik even bekijken als ik straks tijd over heb :)

Nies, Hoe weet je dat je geen hersenbeschadeging hebt? Je weet niet hoe je hersenen er uit zouden zien wanneer je niet had gedronken namenlijk.

renskesanne, maar als je het uit wil proberen, waarom alles steeds opnieuw uitproberen? Na 1 keer weet je toch wat er met je gebeurd wanneer je bijv. alchohol/wiet op hebt? Wat is de reden dat je het daarna blijft gebruiken? Puur interesse!

de drank en wiet is meer voor de gezelligheid en ik heb ook een tijdje gerookt en dat was meer verslaving daar ben ik gelukkig nu wel van af maar het gebeurd ook niet heel vaak.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:49

Geryon schreef:
renskesanne schreef:

Vind je het stoer dat jullie dat vinden?

hoezodat eigenlijk? ik zou niet weten wat hun daarvan vinden maar hun zeggen dat altijd en ik doe eigenlijk altijd gewoon mee voor de gezelligheid

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:54

Je bent niet meteen verslaafd aan roken als je een of twee keer hebt gerookt. Dus dat is de reden niet dat je ermee door ging. Waarom je ermee door ging na het proberen ben ik ook wel benieuwd naar? :D

Waarom ik dat vraag is omdat dat zo lijkt uit je berichten en ik gewoon benieuwd ben waarom regels verbreken zo leuk is. Maar jij doet het dus omdat anderen het doen.

Toen ik klein was (8 ofzo), heb ik ook een paar keer stiekem 'gerookt' (wisten niet eens hoe het moest, dus niet over de longen) met mijn wat oudere neefjes, want zij waren stoer omdat ze dat deden en ik liep met ze mee (thank god ben ik nu het tegenovergestelde). En ondanks dat snap ik nog steeds niet waarom mensen iets doen omdat het verboden is :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:54

Geryon schreef:
Maar waarom trekt dat?

Ik denk dat het iets te maken heeft met de natuurlijke neiging van pubers om zich af te zetten tegen autoriteiten in het algemeen en hun ouders in het bijzonder.

Zo had ik nogal een gemakkelijke moeder die heel veel goed vond, ik had dus niets om me tegen af te zetten en was eigenlijk hartstikke braaf; zelfs voor die tijd.

De mensen die ik het ergst los heb zien gaan waren mensen die juist heel strenge ouders hadden, zodra die de teugels niet meer voelden waren ze van God los om het maar met bokt termen te zeggen.

Maarja, het is ook niet altíjd zo; genoeg mensen met strenge ouders die ook braaf zijn en andersom. Wie zal het zeggen?

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:58

Geryon schreef:
Je bent niet meteen verslaafd aan roken als je een of twee keer hebt gerookt. Dus dat is de reden niet dat je ermee door ging. Waarom je ermee door ging na het proberen ben ik ook wel benieuwd naar? :D

Waarom ik dat vraag is omdat dat zo lijkt uit je berichten en ik gewoon benieuwd ben waarom regels verbreken zo leuk is. Maar jij doet het dus omdat anderen het doen.

Toen ik klein was (8 ofzo), heb ik ook een paar keer stiekem 'gerookt' (wisten niet eens hoe het moest, dus niet over de longen) met mijn wat oudere neefjes, want zij waren stoer omdat ze dat deden en ik liep met ze mee (thank god ben ik nu het tegenovergestelde). En ondanks dat snap ik nog steeds niet waarom mensen iets doen omdat het verboden is :')

ik rookte ongeveer een half jaar en nu wel eens als me vriend rookt moet ik me wel heel erg bedwingen om niet te roken want ik wil niet weer gaan roken. en dat gevoel als je stoned ben (weetniet of je het een xtje mee heb gemaakt) dat is wat ik dan ervaar een heel prettig gevoel en iedereen wil toch wel een prettig gevoel (lijkt mij dan hoor := ) en ik heb wiet ook nog maar 2 keer totnutoe gebruikt de andere keren had ik het afgeslagen omdat ik zelf ook dondersgoed weet dat het niet goed is...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:00

renskesanne schreef:
Geryon schreef:

ik rookte ongeveer een half jaar en nu wel eens als me vriend rookt moet ik me wel heel erg bedwingen om niet te roken want ik wil niet weer gaan roken. en dat gevoel als je stoned ben (weetniet of je het een xtje mee heb gemaakt) dat is wat ik dan ervaar een heel prettig gevoel en iedereen wil toch wel een prettig gevoel (lijkt mij dan hoor := ) en ik heb wiet ook nog maar 2 keer totnutoe gebruikt de andere keren had ik het afgeslagen omdat ik zelf ook dondersgoed weet dat het niet goed is...

Nee nee geen drugs of alcohol voor mij. :D Natuurlijk wilt iedereen een prettig gevoel, maar daar moet je wiet niet voor nodig hebben. Als je dat wel hebt, misschien is het handig om dan eens met een psycholoog te praten? Of begrijp ik je nu verkeerd? :)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:03

Geryon schreef:
renskesanne schreef:

Nee nee geen drugs of alcohol voor mij. :D Natuurlijk wilt iedereen een prettig gevoel, maar daar moet je wiet niet voor nodig hebben. Als je dat wel hebt, misschien is het handig om dan eens met een psycholoog te praten? Of begrijp ik je nu verkeerd? :)

ik heb dus al 2 psychelogen := (vanwege thuissituatie en depresie enz) en met alcohol en drugs haalt je altijd dan even weg uit de realiteit en dat vind ik wel prettig op sommige momenten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:08

renskesanne schreef:
Geryon schreef:

ik heb dus al 2 psychelogen := (vanwege thuissituatie en depresie enz) en met alcohol en drugs haalt je altijd dan even weg uit de realiteit en dat vind ik wel prettig op sommige momenten...

Dat zeggen de vrienden/kennissen van mij dus ook. Mijn vriend is hierdoor ook een aantal jaren verslaafd geweest. Maar doet het nu nog maar een paar keer per jaar.