NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:42

Happinez schreef:
Celiien, ik denk dat ze vooral dan eens moeten gaan kijken naar andere dingen die veel geld kunnen besparen. In het hele zorg wezen...

Een maand extra kan zoveel doen als een patiënt die nog kan (en wil uiteraard) meemaken, zowel voor patiënt als mensen die dichtbij de persoon staan.
Die keuze ligt niet bij de oncoloog of samenleving.


Maar moet de samenleving dat dan wel betalen?

Hele lastige vraag uiteraard. Als het je eigen moeder is die een maand langer kan leven zeg je uiteraard ja. En natuurlijk gun je het iedereen. Maar als daardoor je eigen zorgpremie met €100 per maand omhoog gaat, of als er andere dingen uit het pakket gegooid worden, omdat al die medicatie vergoed moet worden waardoor je zelf misschien wel gigantisch in de knoop komt, ga je het misschien wel anders zien.

Ik vind absoluut dat een verzekering het moet vergoeden als het levensreddend is. Ook pijnmedicatie moet iedereen ter beschikking staan. Maar levensverlengend? Dat weet ik nog niet zo zeker.

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:45

Vesta jij kan het een stuk beter verwoorden.. Maar daarom ben je oom wikischrijver :=

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:46

Vjestagirl schreef:
Ik vind absoluut dat een verzekering het moet vergoeden als het levensreddend is. Ook pijnmedicatie moet iedereen ter beschikking staan. Maar levensverlengend? Dat weet ik nog niet zo zeker.


In feite bijna elke medische handeling levensverlengend want dood gaat uiteindelijk iedereen :Y) :+

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:48

Sorry hoor 'de samenleving betalen'. Je betaald járen veel geld aan de verzekering, pas op het eind van je leven maak je hier pas echt veel gebruik van.

Wat denken jullie bij levensverlengend? Een paar weekjes op een zeer duur medicijn? Mensen die levensverlengend als diagnose hebben kunnen nog járen vooruit dankzij deze medicijnen. En kan gewoon nog een kwalitatief goed leven hebben. Wie ben jíj als buitenstaander om voor god te spelen?? En dit zijn ook nog eens een heleboel verschillende medicijnen, dus de een heeft weer een ander prijsje dan de ander.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:49

fransje23 schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind absoluut dat een verzekering het moet vergoeden als het levensreddend is. Ook pijnmedicatie moet iedereen ter beschikking staan. Maar levensverlengend? Dat weet ik nog niet zo zeker.


In feite bijna elke medische handeling levensverlengend want dood gaat uiteindelijk iedereen :Y) :+


Ja, maar niet perse aan de ziekte die op dat moment behandeld wordt. Beetje bijdehand, ik neem aan dat je best begrijpt wat er bedoeld wordt in deze discussie. Nogal een dooddoener.

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:49

voor een deel wel ja , net als de samenleving dat bij andere ziekten deels kan opvangen.

Iemand mag best zijn eigen bijdrage doen, en geloof me dat gebeurt ook wel hoor.
zelfs als iemand uitgebreid verzekerd is.


o.a efficiënter werken, naar goedkopere manieren om terminale patienten het leven dragelijker te maken pakken die er wel liggen maar eigenlijk niet gebruikt mogen worden.
daar kan absoluut op bezuinigd worden.
Laatst bijgewerkt door Happinez op 30-11-13 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:49

De discussie gaat volgens mij meer over de vraag of we belastinggeld moeten/willen uitgeven aan mensen in nood in het buitenland, zolang er hier in NL nog geld tekort voor goede verpleegkundige verzorging.

En niet of kanker 'erger' is dan een hart- en vaatziekte ...

Medische zorg in het algemeen en in de breedste zin is heel belangrijk. Pas als je zelf weet wat het is om geen goede gezondheid te hebben en/of afhankelijk te zijn van medicatie en/of andere mensen, besef je hoe hard die hulp en het geld daarvoor nodig is en hoe belangrijk!
En dat geldt voor ziekte, maar ook voor beperkte mensen of oudjes.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:50

simodi schreef:
Medische zorg in het algemeen en in de breedste zin is heel belangrijk. Pas als je zelf weet wat het is om geen goede gezondheid te hebben en/of afhankelijk te zijn van medicatie en/of andere mensen, besef je hoe hard die hulp en het geld daarvoor nodig is en hoe belangrijk!
En dat geldt voor ziekte, maar ook voor beperkte mensen of oudjes.


amen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:51

simodi schreef:
Het gaat hier niet om de vergelijking tussen kanker en de Filipijnen, maar om de besteding van het geld.
Overigens vind ik het vooral een probleem of discussie hoe gemeenschaps-/belastinggeld besteed wordt, dat is toch wat anders dan geld dat mensen zelf doneren. En dat is natuurlijk waar het bij collectes of acties om gaat, dat bepaalt ieder voor zich.

Bij gemeenschapsgeld snap ik deze discussie heel goed.
Je kunt geld maar 1 keer uitgeven en als er veel overheidsgeld naar ontwikkelings- of noodhulp gaat, kan dat dus niet besteed worden aan kankeronderzoek en kankerbestrijding.

De opmerkingen die sommigen maken dat genezing van kanker financieren prima is, maar levens rekken minder belangrijk, vind ik buitengewoon kortzichtig!
Verplaats je eens in die situatie: dat je man of vriend of een van je ouders kanker heeft, en met medicatie nog een half jaar langer bij je kan blijven ..... Pas als je je daar een reele voorstelling van kunt maken, dus die ervaring hebt, kun en mag je daarover oordelen vind ik!

En persoonlijk vind ik dat geld besteden aan kankerbehandeling en kankeronderzoek boven aan de prioriteitenlijst mag staan bij het kiezen van doelen waar 'ons' geld aan besteed moet worden. :j


Waarom heeft kanker dan prioriteit? Er zijn meer ziektes/aandoeningen waar onderzoek voor nodig is, ALS bijvoorbeeld..
Moet daar dan ook een keuze uit gemaakt worden waar wel en waar geen geld heen gaat? En aan welke 'onderdelen' dan? Er zijn verschillende soorten kanker, verschillende onderzoeken en medicijnen nodig, welk onderdeel gaat dan voor? En hoe verdeel je dat? Ik zou die beslissing niet willen nemen in ieder geval.

Ik snap aan de ene kant de discussie van hoever moet je gaan om het leven van iemand te rekken, ik zou dat alleen niet bij familie willen leggen maar bij de patiënt zelf, familie en vrienden kunnen het wel heel fijn vinden om iemand nog een paar maanden langer om zich heen te hebben maar de beslissing van wel of geen medicijnen meer nemen ligt wat mij betreft bij de persoon die kanker heeft zelf, wat voor kwaliteit van leven heeft iemand met medicijnen die laatste paar maanden? En is het voor diegene wel prettig om langer te leven.. Ik vind het lastig, natuurlijk is het al moeilijk genoeg dat iemand die ziekte heeft en komt te overlijden, aan de andere kant is het rekken ook 'maar' een kwestie van tijd, de persoon wordt niet beter en takelt wel af in die laatste maanden, is het het waard om die laatste maanden langer te leven?
Ik weet het niet, dus wil er ook niet over oordelen en vind dat die beslissing bij de persoon zelf in overleg met artsen genomen moet worden.
Ik vind niet dat geld een rol in die beslissing moet spelen, maar dat vind ik ook niet bij de Filipijnen, een mens is een mens waar die dan ook leeft, hoeveel familie en vrienden, geld of connecties diegene dan ook heeft, en door wat voor omstandigheden het leven van diegene in gevaar komt, daar onderscheid in maken vind ik dan ook niet kunnen.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:52


Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:54

Maartje1990 schreef:
Sorry hoor 'de samenleving betalen'. Je betaald járen veel geld aan de verzekering, pas op het eind van je leven maak je hier pas echt veel gebruik van.

Wat denken jullie bij levensverlengend? Een paar weekjes op een zeer duur medicijn? Mensen die levensverlengend als diagnose hebben kunnen nog járen vooruit dankzij deze medicijnen. En kan gewoon nog een kwalitatief goed leven hebben. Wie ben jíj als buitenstaander om voor god te spelen?? En dit zijn ook nog eens een heleboel verschillende medicijnen, dus de een heeft weer een ander prijsje dan de ander.


Je speelt juist niet voor god. Ik denk dat je in de gevallen van dit soort medicijnen niet in je leven zoveel betaald als dat je 'kost'. Ik lees hier van een chemokuur van €90.000,-. Uitgaande van een zorgpremie van €100,- per maand moet je 75 jaar die premie betalen om aan dat bedrag te komen. En dat is dan alleen de chemo. Daar komt je ziekenhuis opname bij, onderzoeken, pijnmedicatie etc. etc. etc.

En dat is allemaal prima. Maar als jij vervolgens nog eens €50.000,- kost om je leven een maand (of een jaar) te verlengen dan staat dat economisch gezien niet in verhouding. Je kunt zeggen dat je geen prijs kunt plakken op een mensenleven en dat je dit dus gewoon moet doen. Aan de andere kant moet die €50.000,- wel ergens vandaan komen. Dus gaan de premies omhoog, worden er andere dingen niet meer of korter vergoed (dingen als IVF, fysiotherapie etc.). Prima, als dat is waar we als maatschappij voor kiezen dan moeten we dat allemaal dragen. Maar dan niet klagen dat het allemaal zo duur wordt; de kool en de geit sparen is onmogelijk.

En begrijp me niet verkeerd: ik gun het iedereen. Ik gun iedereen een langer leven (als ze dat willen), ik gun het iedereen om langer hun opa, oma, vader, moeder, broer of zus of wie dan ook bij zich te kunnen houden. Het is geen 'gun' factor. Echt niet. Alleen wel met het besef dat dit ook een economische overweging is.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 30-11-13 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:54

Vjestagirl schreef:
fransje23 schreef:

In feite bijna elke medische handeling levensverlengend want dood gaat uiteindelijk iedereen :Y) :+


Ja, maar niet perse aan de ziekte die op dat moment behandeld wordt. Beetje bijdehand, ik neem aan dat je best begrijpt wat er bedoeld wordt in deze discussie. Nogal een dooddoener.


Waarom denk je dat ik die smilies plaats? :)

Maar ik denk dat je over levensreddend of -verlengend kan discuseren tot je een ons weegt maar het blijft uiteindelijk een keuze van de arts en patient met als derde partij de verzekeraars die bepaald wat er gedaan en vergoed kan worden. Arts en patient lijken mij ook de enige aangewezen personen omdat te beslissen.

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:54

Maartje1990 schreef:
simodi schreef:
Medische zorg in het algemeen en in de breedste zin is heel belangrijk. Pas als je zelf weet wat het is om geen goede gezondheid te hebben en/of afhankelijk te zijn van medicatie en/of andere mensen, besef je hoe hard die hulp en het geld daarvoor nodig is en hoe belangrijk!
En dat geldt voor ziekte, maar ook voor beperkte mensen of oudjes.


amen...

Mooi verwoord.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42100
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:59

Ik denk dat het al heel veel zou schelen wanneer mensen niet bang zouden zijn voor de dood. De mensen die ik heb gesproken die willen rekken, rekken puur omdat ze 'bang' zijn om dood te gaan, niet dood willen gaan (toegegeven, het zijn er niet veel, daarom ook 'ik denk'), niet om nog een extra maandje bij hun familie te zijn, dat is een fijne bijkomstigheid, er werd al begonnen met afscheid nemen wanneer de diagnose terminaal gesteld werd.

En dat afscheid komt. Bij de één vroeg, bij de ander wat later. Mijn zusjes schoonmoeder is door een hel gegaan omdat zij niet geëuthanaseerd mocht worden (door de morfine werd zij krankzinnig), ondanks haar euthanasieverklaring. Zij wilde niet rekken, zij wilde gewoon waardig sterven, maar werd daarin tegengewerkt door de wet. Dat is dan weer een andere, erg nare kant. Niet omdat het veel geld heeft gekost haar in leven te houden terwijl ze dat niet wilde, maar omdat haar wens niet kon worden gehonoreerd, enkel en alleen omdat ze door de morfine gek werd en niet haarzelf was. Ze zei zelf, in een helder moment 'Jullie weten dat ik dit niet wil'. En zo zijn er meer mensen die niet willen leven, maar waar wel onnodig (want dat hebben ze zelf aangegeven) geld in gepompt wordt.

Hoewel het ethisch misschien niet verantwoord is, wat zeg ik, het is ethisch helemaal niet verantwoord, vind ik toch dat er een grens moet worden gesteld aan wat uitgegeven kan worden aan levensrekkende zorg. Er moet ook gedacht worden aan de mensen die premie betalen, die dus de kosten moeten opbrengen die worden gebruikt om o.a. een terminale patiënt misschien een maandje meer te geven, want de garantie dat je ook die maand hebt, is er niet. Wat als het geld opraakt? Mensen moeten leren accepteren dat het leven een cirkel is, die begint bij de geboorte en eindigt bij de dood. De dood is slechts een onvermijdelijk nieuw avontuur imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42100
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:01

simodi schreef:
De discussie gaat volgens mij meer over de vraag of we belastinggeld moeten/willen uitgeven aan mensen in nood in het buitenland, zolang er hier in NL nog geld tekort voor goede verpleegkundige verzorging.

En niet of kanker 'erger' is dan een hart- en vaatziekte ...

Medische zorg in het algemeen en in de breedste zin is heel belangrijk. Pas als je zelf weet wat het is om geen goede gezondheid te hebben en/of afhankelijk te zijn van medicatie en/of andere mensen, besef je hoe hard die hulp en het geld daarvoor nodig is en hoe belangrijk!
En dat geldt voor ziekte, maar ook voor beperkte mensen of oudjes.


En dus ook voor de gedupeerden op de Filipijnen.

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:02

simodi schreef:
De discussie gaat volgens mij meer over de vraag of we belastinggeld moeten/willen uitgeven aan mensen in nood in het buitenland, zolang er hier in NL nog geld tekort voor goede verpleegkundige verzorging.

En niet of kanker 'erger' is dan een hart- en vaatziekte ...

Medische zorg in het algemeen en in de breedste zin is heel belangrijk. Pas als je zelf weet wat het is om geen goede gezondheid te hebben en/of afhankelijk te zijn van medicatie en/of andere mensen, besef je hoe hard die hulp en het geld daarvoor nodig is en hoe belangrijk!
En dat geldt voor ziekte, maar ook voor beperkte mensen of oudjes.


Ik heb weleens het idee dat er in Nederland wel geld is voor goede zorg maar dat der verdeling van dat geld nogal raar is. Zorgverzekeraars maken ook gewoon 1,4 miljard winst en slaan nu zichzelf op de borst dat ze de premie niet extreem verhogen.

Vind ook niet dat zieke mensen in Nederland belangrijker zijn dan mensen in nood ergens anders uiteindelijk gaat het allemaal om mensen en is iedereen iemands kind/familielid etc.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:05

Maar waarom kosten besparen op medicijnen van mensen die willen blijven léven? Waarom het dan niet makkelijker maken voor diegene die willen sterven?

Daarnaast weet ik dat ze over levensverlengend spreken, maar vermoed dat dat ook breder gaat in de zin van levenskwaliteit. Die medicatie, en dan niet alleen maar morfine, is ook duur.

bijv. Een kalkspuit (voor bijv. uitzaaiingen in de botten) kost voor 1 keer al €1600,-. Wordt het leven niet langer van, maar de botten breken niet. En door dergelijke dingen kan zo'n persoon ook nog langer een bijdrage leveren aan de maatschappij.

Celiien

Berichten: 13269
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:06

fransje23 schreef:
simodi schreef:
De discussie gaat volgens mij meer over de vraag of we belastinggeld moeten/willen uitgeven aan mensen in nood in het buitenland, zolang er hier in NL nog geld tekort voor goede verpleegkundige verzorging.

En niet of kanker 'erger' is dan een hart- en vaatziekte ...

Medische zorg in het algemeen en in de breedste zin is heel belangrijk. Pas als je zelf weet wat het is om geen goede gezondheid te hebben en/of afhankelijk te zijn van medicatie en/of andere mensen, besef je hoe hard die hulp en het geld daarvoor nodig is en hoe belangrijk!
En dat geldt voor ziekte, maar ook voor beperkte mensen of oudjes.


Ik heb weleens het idee dat er in Nederland wel geld is voor goede zorg maar dat der verdeling van dat geld nogal raar is. Zorgverzekeraars maken ook gewoon 1,4 miljard winst en slaan nu zichzelf op de borst dat ze de premie niet extreem verhogen.

Vind ook niet dat zieke mensen in Nederland belangrijker zijn dan mensen in nood ergens anders uiteindelijk gaat het allemaal om mensen en is iedereen iemands kind/familielid etc.

Zorgverzekeraars zijn non profit, de 'winst' die ze maken wordt weer geïnvesteerd in zorg, gehouden als financiële buffer of daardoor worden de premies weer aangepast :)

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:10

_San87_ schreef:
En dus ook voor de gedupeerden op de Filipijnen.

Daar heb je gelijk in , maar waar is de regering en de rest van de samenleving in zo'n ( in vergelijking ) groot land op zo'n moment ?

trouwens even voor de duidelijkheid , ik heb niets tegen hulp schenken hoor.
Maar waarom moet NL alles bij alles zetten om zoveel mogelijk er heen te pompen ?

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:10

Vjestagirl schreef:
Maartje1990 schreef:
Sorry hoor 'de samenleving betalen'. Je betaald járen veel geld aan de verzekering, pas op het eind van je leven maak je hier pas echt veel gebruik van.

Wat denken jullie bij levensverlengend? Een paar weekjes op een zeer duur medicijn? Mensen die levensverlengend als diagnose hebben kunnen nog járen vooruit dankzij deze medicijnen. En kan gewoon nog een kwalitatief goed leven hebben. Wie ben jíj als buitenstaander om voor god te spelen?? En dit zijn ook nog eens een heleboel verschillende medicijnen, dus de een heeft weer een ander prijsje dan de ander.


Je speelt juist niet voor god. Ik denk dat je in de gevallen van dit soort medicijnen niet in je leven zoveel betaald als dat je 'kost'. Ik lees hier van een chemokuur van €90.000,-. Uitgaande van een zorgpremie van €100,- per maand moet je 75 jaar die premie betalen om aan dat bedrag te komen. En dat is dan alleen de chemo. Daar komt je ziekenhuis opname bij, onderzoeken, pijnmedicatie etc. etc. etc.

En dat is allemaal prima. Maar als jij vervolgens nog eens €50.000,- kost om je leven een maand (of een jaar) te verlengen dan staat dat economisch gezien niet in verhouding. Je kunt zeggen dat je geen prijs kunt plakken op een mensenleven en dat je dit dus gewoon moet doen. Aan de andere kant moet die €50.000,- wel ergens vandaan komen. Dus gaan de premies omhoog, worden er andere dingen niet meer of korter vergoed (dingen als IVF, fysiotherapie etc.). Prima, als dat is waar we als maatschappij voor kiezen dan moeten we dat allemaal dragen. Maar dan niet klagen dat het allemaal zo duur wordt; de kool en de geit sparen is onmogelijk.

En begrijp me niet verkeerd: ik gun het iedereen. Ik gun iedereen een langer leven (als ze dat willen), ik gun het iedereen om langer hun opa, oma, vader, moeder, broer of zus of wie dan ook bij zich te kunnen houden. Het is geen 'gun' factor. Echt niet. Alleen wel met het besef dat dit ook een economische overweging is.

En die kuur van € 90.000 is dus nog niet eens vergoed door het ziekenfonds!
En ja deze kuur was onderdeel van levensreddend, geen verlenging.


En nogmaals het er gaat er voor vele niet om dat ze de Filipijnen geen geld gunnen, maar dat de Nederlandse regering verkeerd omgaat met geld. Geven bergen geld uit dat ze eigenlijk niet hebben. En korten vervolgens weer andere potjes......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42100
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:12

Maartje1990 schreef:
Maar waarom kosten besparen op medicijnen van mensen die willen blijven léven? Waarom het dan niet makkelijker maken voor diegene die willen sterven?

Daarnaast weet ik dat ze over levensverlengend spreken, maar vermoed dat dat ook breder gaat in de zin van levenskwaliteit. Die medicatie, en dan niet alleen maar morfine, is ook duur.

bijv. Een kalkspuit (voor bijv. uitzaaiingen in de botten) kost voor 1 keer al €1600,-. Wordt het leven niet langer van, maar de botten breken niet. En door dergelijke dingen kan zo'n persoon ook nog langer een bijdrage leveren aan de maatschappij.


Wat moet de gemiddelde terminale patiënt nog bijdragen aan de maatschappij? Die is doodziek en verdient rust.

Dat als eerste. Morfine is, van wat ik begrepen heb, niet duur. En nee, de schoonmoeder van mijn zusje kreeg dus ook medicatie om haar leven te rekken, maar daar werd haar levenskwaliteit echt niet beter door. Misschien is zij daar de enige in, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

En ik ben het er zeker mee eens dat het makkelijker moet worden gemaakt voor mensen die willen sterven.

Happinez schreef:
_San87_ schreef:
En dus ook voor de gedupeerden op de Filipijnen.

Daar heb je gelijk in , maar waar is de regering en de rest van de samenleving in zo'n ( in vergelijking ) groot land op zo'n moment ?

trouwens even voor de duidelijkheid , ik heb niets tegen hulp schenken hoor.
Maar waarom moet NL alles bij alles zetten om zoveel mogelijk er heen te pompen ?


Ik weet het oprecht niet. Ik doneer zelf niks naar de Filipijnen, puur omdat ik mijn prioriteiten anders leg. Maar ik ga mensen die dat wel doen niet tegenhouden dat te doen. Of veroordelen daarom. Iedereen maakt zijn of haar eigen keuzes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42100
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: NL geeft aan filipijnen maar geen geld kankerpatiënten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:14

Veel mensen vergeten denk ik dat Nederland verplicht is een bepaald bedrag aan noodhulp uit te keren per jaar... (Hoeveel dat exact is weet ik niet) en dus geen keuze heeft. Hoewel ik daar ernstig mijn bedenkingen bij heb, is er ook weinig tegen te doen, we wilden toch allemaal een eensgezind Europa, de VN, noem ze maar.

fransje23

Berichten: 15470
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:14

Celiien schreef:
Vind ook niet dat zieke mensen in Nederland belangrijker zijn dan mensen in nood ergens anders uiteindelijk gaat het allemaal om mensen en is iedereen iemands kind/familielid etc.

Zorgverzekeraars zijn non profit, de 'winst' die ze maken wordt weer geïnvesteerd in zorg, gehouden als financiële buffer of daardoor worden de premies weer aangepast :)[/quote]

Nou laat ze dan maar beginnen met verlagen want die buffer die ze nu hebben kan best wat kleiner zonder schadelijk te zijn voor de verzekeraar :D Zie ook : de actie van de consumentenbond.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:16

fransje23 schreef:
Nou laat ze dan maar beginnen met verlagen want die buffer die ze nu hebben kan best wat kleiner zonder schadelijk te zijn voor de verzekeraar :D Zie ook : de actie van de consumentenbond.


Dat is ook een eenmalige actie. Nu allemaal korting, en volgend jaar gewoon weer de volle mep betalen want dan is er van de buffer af wat eraf kon en moet er weer gewoon aangevuld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42100
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:19

fransje23 schreef:
Nou laat ze dan maar beginnen met verlagen want die buffer die ze nu hebben kan best wat kleiner zonder schadelijk te zijn voor de verzekeraar :D Zie ook : de actie van de consumentenbond.


Ja en volgend jaar betaal je gewoon weer de volle mep. Buffers zijn er niet voor niets :D.