Citaat:Ik wil absoluut niemand tegen de schenen schoppen maar ik vraag het mij de laatste tijd steeds vaker af: worden we als individu nu steeds kwetsbaarder?
Onze maatschappij is nu zo ingesteld dat er voor ons vanalles wordt geregeld. Er zijn voorzieningen, regelingen, uitkeringen, zorginstanties e.d waar je vroeger gewoon je zaakjes bijelkaar moest rapen en doorgaan met het leven. Anders was er geen brood op de plank en leed je familie honger (overigens wil ik absoluut geen 'vroeger was alles beter' topic openen). Het leven en alles wat er bijhoort wordt steeds sneller, kwantitatiever en effectiever.
Ik haal toch deze even uit de openingspost.
Als je nu je afvraagt, zijn mensen tegenwoordig kwetsbaarder, dan denk ik dat het antwoord volmondig, NEE moet zijn. Juist door die vangnetten blijven mensen boven een bepaalde armoedegrens waar wereldwijd heel wat mensen nauwelijks meer uit weten te komen. Zie zelfs de VS met zijn working poor....
Zeker in vergelijking met vroeger.
Want zeggen dat je vroeger je zaakjes maar bij elkaar te rapen had en door moest gaan is leuk, maar er waren toen hele groepen mensen (have-nots) die ook van dag tot dag leefden, als er geen werk was, was er inderdaad geen eten.
Mensen waren toen aangewezen op liefdadigheid en burenhulp. En gek genoeg, kwam die burenhulp er soms wel, van mensen die het net zo slecht hadden.... Maar als er een 'crisis' uitbrak, waren deze groepen juist erg kwetsbaar. Lees eens een boek als Grapes of Wrath, wat er met hele bevolkingsgroepen in de VS gebeurde in de jaren 30 vorige eeuw.
Na die crisis zijn er wetten gekomen, maar die zijn inmiddels weer afgebroken. En wat zien we? Crisis op crisis de laatste decennia. Geloof mij, sommige mensen worden hier rijk van. Dus zolang de wetgeving niet weer aangescherpt wordt, zullen we deze crisissen blijven beleven. Oh, joy, en bij iedere crisis wordt ons sociale vangnet verder weggesnoeid.
Verder wil ik nog even benadrukken dat 'de maatschappij' geen abstract gegeven is, maar de uitkomst van afspraken die wij allemaal gemaakt hebben en maken, en dat al die regelingen door onszelf opgehoest worden. WIJ betaalden, en betalen die.
Werkende mensen doen dat.
En nog even terugkomend op de slapende Ceriadwen: er is wel degelijk reden om ons zorgen te maken.
Op dit moment zijn er allerlei redenen om je zorgen te maken.
Een heel groot deel van ons sociale stelsel wordt namelijk afgebroken, we betalen er alleen niet minder voor.
Zeggen dat 'we de broekriem moeten aanhalen', is alleen niet de oplossing voor falend overheidsbeleid, dat het kleine en middelgrote bedrijfsleven zowat smoort, banken die van ONS steun krijgen, en vervolgens allerlei regels omarmen rondom het bedrijfsleven en hypotheekbezitters, die zwaar in hun voordeel zijn en sterk in ons nadeel.
Multnationals hoeven in ons land amper belasting te betalen, Nederland is nummert 1 in belastingontduikende constructies. Dat zal vast bepaalde partijen wel veeeeeeeeel geld opleveren, maar niet jij en ik.
Nederland is daarnaast de afgelopen jaren betrokken geweest bij diverse geldverslindende oorlogen. Probeer er maar achter te komen hoe duur, moeilijk, daar hoor je niets over!
Nederland draagt ieder jaar miljarden af aan Europa, om daar een paar centjes voor terug te krijgen.
Polen ontving de afgelopen jaren bijvoorbeeld per jaar tientallen miljarden (vorig jaar dacht ik 108 MILJARD!) en Nederland moest onder de streep 4 miljard afstaan, dacht ik.
Nou, toen ik de cijfers zo eens op een rijtje zocht, begreep ik ook de 'Poolse Groei'. Haha, die Polen rollen nog over de grond. Hun land is compleet opgebouwd van gekregen geld.
En dan komen ze hier werken voor hele lage lonen, betalen ook liever geen belasting hier. Maar krijgen hier dan weer wel een uitkering, een woningbouwwoning.... 100.000 Polen in de bijstand hier!
WAAR zijn wij mee bezig?
Kortom, ons land loopt in de hele wereld voor Sinterklaas te spelen: Geld naar de banken, geld naar de Grieken (banken), geld naar Europa, geld naar de VS om hun dure en vuile oorlogjes te betalen. Zullen bepaalde multinationals ook hier in Nederland wel van profiteren, maar aangezien die hier dan weer geen belasting afdragen....
Even helemaal afgezien van of mensen kwetsbaar zijn, ze zullen het weer worden.
Willen we echt terug naar de tijd dat mensen van dag tot dag leven, geen vaste contracten krijgen (steeds meer de realiteit) of bijstand krijgen en dan werk moeten doen voor hun uitkering. Werk, dat dus niet meer betaald te vinden is, omdat een uitkeringtrekker het goedkoper kan doen?a
Het allerergste vind ik, dat sociale regelingen en vangnetten nu allemaal weggesaneerd worden onder het mom van 'de crisis'?
Welke crisis? Die crisis van politici die het geld dat ons volk met hard werken verdiend heeft, nu rondstrooien.
Waarna ze ook nog durven roepen dat mensen niet genoeg gespaard hebben voor het pensioen (1000 miljard in de kas).
Oh, dankzij de lage rekenrente lijkt het nu of er niet genoeg geld kan worden uitgekeerd. En waarom is de rente laag? Ja, voor de banken.
Gus....
Inmiddels zijn we onze AAA status op de wereldmarkt kwijt. Niet vanwege 'de crisis', onze exportcijfers en andere kengetallen van de economie liegen er niet om. Nee, wegens politiek wanbeleid.
Het is zo makkelijk om te roepen dat een vangnet mensen 'lui' maakt. Vaak populair gemaakte kreten van heel rechtse politici, die er echt wel belang bij hebben, of grotere maatschappelijke belangen dienen van mensen die er belang bij hebben, dat mensen rechtenloze arbeiders zijn.
Die je zonder contract voor 7 euro bruto kan laten werken, wanneer je zin hebt. En die je naar huis stuurt zodra je iemand vindt die het voor 6 euro komt doen.
Willen we echt geloven dat alle mensen die ooit bijstand of subsidie ontvangen hebben, daar lui, ongemotiveerde donders van zijn geworden?
Of snappen we niet, dat die vangnetten er net zo goed voor onszelf zijn?
En misschien geeft het wel een fijn gevoel, dat je je zaakjes voor elkaar hebt, en dan kan vinden dat anderen het gewoon zelf verpesten.
Maar wat ik wil benadrukken, is dat er altijd een groepje mensen zal zijn dat onder iedere omstandigheden, het niet gaat redden in de maatschappij. En juist die groep wordt volop in het zonnetje gezet om maar aan te tonen dat we geen vangnetten moeten behouden want zie, misbruik, luie donders, blabla...
En dan vergeten we gemakshalve even, dat heel wat mensen ergens in hun leven, éven een sociaal vangnetje kunnen gebruiken. WW, soms bijstand, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen enz. Daar betalen we ook allemaal voor hoor.
En door zon vangnetje, wordt voorkomen dat mensen keihard de afgrond invallen.... Want ons leven is niet zo ingericht dat je gewoon ff een paar maanden zonder inkomen kan.
In ons land betalen we allemaal best hoge belastingen, regionale belastingen, verzekeringen, enz en die zijn verplicht. Dus zodra je onder een grens komt, dat je je lasten niet langer kan betalen, wordt je in dit land feitelijk buitenspel gezet.
Kortom, de sociale vangnetten zijn de grondslag onder ons hoge welvaartspeil, en niet alleen maar het gevolg!
En verkeerde politieke keuzes maken die vangnetten onbetaalbaar. Want geld dat gebruikt wordt voor het vermoorden van Afghanen kan je niet meer voor uitkeringen gebruiken.
Toch jammer midden in een crisis.
De vraag is niet, waarom we moeten inleveren, maar voor WIE we dat doen...