Zin en onzin van vegetarisch eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Zin en onzin van vegetarisch eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:21

Dat zou inderdaad super zijn, als er meer melkveeboeren zo zouden werken! Ik zou best een iets hogere prijs voor de melk willen betalen als de kalfjes er dan bij mogen blijven :)
Bij de trekpaardenmelkerij doen ze dat ook zo.. 's nachts mogen de veulens erbij, en overdag worden ze met de fles gevoerd en wordt de merrie een aantal keer gemolken. Maar bij paarden kun je niet anders.. merries houden schijnbaar melk vast voor hun veulen, je kan alleen melken wat er te veel aan melk in de uier zit!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:33

Vooruitgang is altijd goed, als het dieren ten goede komt. Hier werd laatst het idee voor een koeienhotel geopperd. Je koopt een koe en de melk is voor eigen gebruik. Stalling moet je wel betalen, maar je kunt zelf kiezen voor het beleid (dus de melk delen met het kalfje) Is ook niet verkeerd, denk ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:45

Klinkt ook gaaf :j
Ik wil later ook eigen kipjes, je kunt legkipjes adopteren die zijn opgekocht waar ze eigenlijk naar de slacht zouden gaan. Iedereen wordt er blij van, las op hun site dat de boeren het ook prettig vinden dat de legkippen na hun 'dienstjaren' nog een fijne oude dag krijgen :j (en ze leggen nog prima eitjes naar het schijnt, altijd leuk!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:54

Dat ben ik ook van plan idd, wat legkippen redden :j

Vroeger had ik een tamme kip, hadden we zelf uitgebroed, en dat was toch zo'n leuk beest <3 Die praatte terug als je iets zei.. kwam ook heel hard aanrennen als je dr riep :D ..kwam op schoot zitten, het liefst nog binnen op de bank :+ Ik ben echt gek op kippen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:57

Wat lief! Maar eh, zelf uitgebroed? Zelf erop gaan zitten ofzo? :')

(Nee ik snap natuurlijk wel van niet, maar ben benieuwd hoe dat zo gekomen is :D )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:29

:') Zo veel geduld had ik helaas niet. Ik had een broedkastje gemaakt, samen met mijn vader :D Gewoon van wat afvalhout, een plankje met gaas erin, bakje water eronder, gloeilamp erboven voor de warmte, en een temperatuurregelaar.. En daar kwam Elmo uit :D We hadden er drie eitjes in gelegd die we van de kinderboerdeij mee hadden gekregen. Eentje bleek uiteindelijk twee dooiers te hebben, en dat witte kuikentje kon dus niet uitgroeien in het ei en heeft het niet gered, een ander ei daar zat een zwart kuikentje in, maar was niet sterk genoeg om zelf de schil kapot te maken en was al dood toen we het eitje zelf open hebben gemaakt.. en het laatste eitje was het bruine kuikentje.. die had ook wat moeite met uitkomen, maar met een beetje hulp toch gelukt :D Elmo zag mij echt als haar mama.. volgde me overal <3

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:30

RianneH schreef:
Ik ben van mening dat juist verantwoord vlees eten ervoor zorgt dat de vleesindustrie verbeterd wordt. Het totaal niet eten van vlees veranderd niets voor die dieren. Het bewust kiezen voor vlees, eieren, zuivel waarbij de omstandigheden beter zijn zorgt voor de omslag. En natuurlijk niet iedere dag vlees moeten eten. Maar goed, dat is mijn menig in dit geval.

Mee eens! Niet alleen beter voor jezelf, maar ook voor het milieu. En hoe meer de cijfers stijgen in de 'betere variant' hoe meer boeren om zullen slaan denk ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:31

Sorry, hoe is vlees eten beter voor het milieu? Beter misschien dan bio-industrie-vlees, maar niet beter dan géén vlees.

Ik denk dat dingen als Johma en Olvarit die geen plofkip meer gebruiken meer effect hebben trouwens. (Dat is dus onlangs gebeurt, erg fijn :D )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:41

Per kilo vlees is 25 kilo voer nodig voor die dieren. Dat is belachelijk veel! Daar kunnen heel wat mensen van eten. Dus nee, voor het milieu is het zeker beter om minder of geen vlees te eten.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:33

Magrathea schreef:
Sorry, hoe is vlees eten beter voor het milieu? Beter misschien dan bio-industrie-vlees, maar niet beter dan géén vlees.

Ik denk dat dingen als Johma en Olvarit die geen plofkip meer gebruiken meer effect hebben trouwens. (Dat is dus onlangs gebeurt, erg fijn :D )

Vlees waarbij de omstandigheden wél goed zijn, dat is beter voor het milieu dan bio-industrievlees.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:53

TS, in de openingspost gaf je aan dat je het wel kon waarderen als dieren werden geslacht voor eigen gebruik, mede omdat dan alles ervan werd gebruikt. Ik wil graag even aangeven dat er van de dieren die in de industrie geslacht worden er ook zeer weinig wordt weggegooid. Er is een boek geschreven over wat er allemaal gebeurd met een varken nadat het geslacht is en wat er allemaal van gemaakt wordt: PIG 05049. Een aanrader om eens te lezen.

Hier een filmpje van de schrijfster:
http://www.youtube.com/watch?v=BRETz2F-heQ

Bioindustrievlees is trouwens in veel opzichten beter voor het milieu dan bijvoorbeeld biologisch vlees (dan kijk ik dus even niet naar dierwelzijn). Stallen in de bioindustrie mogen namelijk weinig gassen uitstoten en bijvoorbeeld varkensstallen moeten allemaal uitgerust zijn met een luchtwasser om de uitstoot te verminderen. Bij dieren die buiten lopen gaat dat uiteraard niet lukken en komen de gassen wel degelijk vrij, wat niet goed is voor het milieu.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 08:35

Emm ik schreef dat en dacht... oeps... dat heb ik niet echt goed opgeschreven. Ik weet dat in de industrie niets wordt weggegooid. Hoef ik geen filmpje voor te krijgen. Ben zeer nauw betrokken geweest bij slachttransport, slacht en verwerking,
Ik bedoel eigenlijk dat mensen onzorgvuldiger met vlees omspringen als het uit de winkel komt dan wanneer ze zelf hun dier hebben moeten grootbrengen en slachten.
Misschien is het zo duidelijk.
Maar ook in supermarkten en restaurants is de verspilling van vlees groot en die tussenstation-verspillingen voorkom je dus ook met het groot brengen en slachten van eigen dieren voor vlees.

Moet je natuurlijk kunnen.Ik ben daarvoor een te groot watje.

Over de uitstoot van bio versus biologisch zijn idd veel discussies en ik denk dat de belangrijkste pre van biologisch het dierenwelzijn is. Desalnietemin verandert het idd niets aan het feit dat de intensieve veehouderij moordend is voor het milieu.

Komen we toch weer terug op de stelling dat het gewoon beter voor welzijn en milieu (en eigen gezondheid) is de vleesconsumptie belangrijk terug te dringen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:07

Als de wetgeving niet zo moeilijk was zou ik wel een eigen varken willen grootbrengen. Een vriendin zou plek hebben voor wat vleeskoeien maar ja ook daar zit de wetgeving dwars.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:00

Jaren vegetariër geweest (geen vlees en geen vis)en dat deed ik voor het gevoel wat ik bij mezelf heb. Op aanraden van een dokter weer vlees gaan eten. Wel minder dan bijvoorbeeld mijn man. Omdat we niet allemaal hetzelfde zijn, de 1 wél de ander geen vlees/vis eet , hoop ik dat de balans goed is. Megastallen verontrusten me evenals de kalveren die in een box opgroeien. Vroegen heette dat gewoon kistkalveren. Indien ik vind dat ik er teveel over lees, ga ik weer over op het zijn van vegetariër. Ooit heb ik in een fabriek gewerkt, waar vlees van de supermarkten teruggehaald werd, omdat de datum verlopen was en dat vlees moest vernietigd worden. Het was in mijn vegetarische periode en ik kon wel huilen om de verspilling. Nee, ik heb er geen moeite mee als iemand vlees of vis heeft. Ja, ik heb er wel moeite mee hoe er soms gevist word, hoe er met vee wordt omgegaan en hoeveel er verspilt wordt. Dat mag van mij allemaal veranderen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:51

Ik ben een flextarier, eet dus niet elke dag vlees en haal mijn vlees van zelf uitgekozen bronnen waarbij dierenwelzijn en de voeding van de dieren naar mijn mening goed zit. Wat mijn plantaardig voedsel betreft kies ik zoveel mogelijk voor streekproducten(zo min mogelijk vervoer, geen roofbouw voor mijn voedsel) en een op z'n minst verstandig omgaan met bestrijdingsmiddelen.

Ik vind dierenwelzijn belangrijk, ik vind milieu ook belangrijk en dit is 1 van de manieren waarop ik mijn steentje bijdraag. Hou daarnaast ook nog eens van lekker eten, kwaliteit vind ik dus ook belangrijk, gelukkig voor mij gaan die 2 dingen erg goed samen.
Wat ik eet heeft niet altijd het predicaat biologisch, maar ik ben op de boerderijen(voor het vlees) geweest en werd er blij van.
Vind dus niet alleen het dierenwelzijn belangrijk, maar ook wat die dieren eten, want in het voedsel dat veel consumptiedieren eten zit erg veel leed, voor land, wild en mensen. Daarnaast geld je bent wat je eet ook voor dieren, goed voedsel komt terug in de smaak van het vlees.

Ooit hoop ik zelf mijn eigen vlees te produceren, ik heb dan weer geen enkele moeite met zelf (laten) slachten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:10

Kistkalveren bestaan niet meer. Tot 8 weken mogen kalveren apart gehouden worden. Daarna moeten ze in groepshuisvesting. In de loop van de maanden van 1.5m2 per kalf naar 1.8m2. Hoe het op dit moment zit met het houden op roosters weet ik niet precies.

Overigens is er geen 25kg voer nodig voor 1kg vlees. Of je moet natuurgras rekenen bij vleeskoeien. Gangbare vleeskuikens zitten op 2 kg voer per kg lichaamsgewicht of vlees, dat weet ik niet zeker. Varkens op 2.5 Tot 3. Koeien dacht ik op 9kg, maar daarvan is een deel kuilgras.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:34

badeendje schreef:
Magrathea schreef:

Vlees waarbij de omstandigheden wél goed zijn, dat is beter voor het milieu dan bio-industrievlees.

of dat het beter is voor het milieu is nog de vraag, over de hele linie minder vlees eten is beter, ongeacht het biologisch/scharrel of bio industrie vlees is.
probleem met vlees wat onder betere omstandigheden word geproduceerd is dat het meer ruimte nodig heeft waardoor er minder ruimte is voor natuur etc.
naast de extra ruimte die je nodig hebt voor de dieren , ben je ook nog steeds dezelfde ruimte kwijt voor het produceren van de voeding voor de dieren.

1 kg vlees produceren kost een 10 tot 15 kg voeding, sommige bronnen spreken zelfs van 25 kg voeding voor 1 kg vlees
en een 15000 liter water...
vleesconsumptie beperken blijft milieu technisch gezien gewoon altijd de betere oplossing.
daarnaast kiezen veel mensen niet voor vegetarisch eten uit een milieu oogpunt, maar vanuit een dierenwelzijn oogpunt.

hier trouwens niet vegetarisch, maar ik beperk het gebruik van vlees wel(dus meerdere keren vegetarisch p/w + beschaafde porties ipv half beest op je bord en daarnaast diervriendelijke producten waar het kan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:37

liljebo schreef:
De meeste veganisten verdiepen zich daar terdege in, maar om meteen antwoord te geven op je vragen: ja, ik bak mijn eigen brood en koekjes, drink geen vruchtensap maar wel smoothies van vers fruitm rook niet, drink niet (weet het, saai) maak eigen sojamelk en havermelk etc etc... zelfs mijn eigen groentebouillon. Heb nl niets met kant en klaar producten om meerdere redenen. ;)

Oh en ps... verzorgingsproducten en poetsmiddelen maak ik ook zelf :D
En geloof mij maar... ik eet heel erg goed :)

ps... ik eet ook geen vis.

Ik hoop dat ik goed gequoted heb...

Je maakt me wel heel erg nieuwsgierig! :o

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:41

Shenavallie schreef:
liljebo schreef:
De meeste veganisten verdiepen zich daar terdege in, maar om meteen antwoord te geven op je vragen: ja, ik bak mijn eigen brood en koekjes, drink geen vruchtensap maar wel smoothies van vers fruitm rook niet, drink niet (weet het, saai) maak eigen sojamelk en havermelk etc etc... zelfs mijn eigen groentebouillon. Heb nl niets met kant en klaar producten om meerdere redenen. ;)

Oh en ps... verzorgingsproducten en poetsmiddelen maak ik ook zelf :D
En geloof mij maar... ik eet heel erg goed :)

ps... ik eet ook geen vis.

Maar als je veganist bent he, puur nieuwsgierigheid hoor, let je dan ook op voorwerpen die gemaakt zijn van dierlijk materiaal? Zo zit er bijvoorbeeld gelatine in porselein. Raar maar waar. Gelatine zit in nog veel meer andere voorwerpen.

Een leraar (HAS) van mij zei overlaatst dat het eigenlijk zo goed als onmogelijk is om 100% veganist te zijn.

Zo zit er ook gelatine in fotopapier en capsules van medicijnen. En bij het maken van wijn en appelsap wordt het gebruikt, volgens een filmpje van het klokhuis :P
Laatst bijgewerkt door xMathilde op 05-12-13 20:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:42

_Emm_ schreef:
TS, in de openingspost gaf je aan dat je het wel kon waarderen als dieren werden geslacht voor eigen gebruik, mede omdat dan alles ervan werd gebruikt. Ik wil graag even aangeven dat er van de dieren die in de industrie geslacht worden er ook zeer weinig wordt weggegooid. Er is een boek geschreven over wat er allemaal gebeurd met een varken nadat het geslacht is en wat er allemaal van gemaakt wordt: PIG 05049. Een aanrader om eens te lezen.

Hier een filmpje van de schrijfster:
http://www.youtube.com/watch?v=BRETz2F-heQ

Bioindustrievlees is trouwens in veel opzichten beter voor het milieu dan bijvoorbeeld biologisch vlees (dan kijk ik dus even niet naar dierwelzijn). Stallen in de bioindustrie mogen namelijk weinig gassen uitstoten en bijvoorbeeld varkensstallen moeten allemaal uitgerust zijn met een luchtwasser om de uitstoot te verminderen. Bij dieren die buiten lopen gaat dat uiteraard niet lukken en komen de gassen wel degelijk vrij, wat niet goed is voor het milieu.

Dit filmpje bedoelde ik inderdaad! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:47

@ xMathilde: Deze vraag is voor liljebo, neem ik aan? Ikzelf ben namelijk geen veganist en ook niet vegetarisch. Ik ben alleen nieuwsgierig naar de mogelijkheden wat je kunt eten. Ik was in de veronderstelling dat er bar weinig over zou zijn aan mogelijkheden, maar liljebo geeft aan toch best nog veel mogelijkheden te hebben.

@ liljebo: ik rook en drink ook niet en vind dat allesbehalve saai! ;)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:48

Ja klopt Shenavallie is bedoeld voor liljebo

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 20:49

xMathilde schreef:
Ja klopt Shenavallie is bedoeld voor liljebo

;)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 21:01

Heb net het filmpje gekeken over het varken en dat is denk ik ook waar mijn leraar het toen over had.

Wat ik me dan af vraag, is er verf of lijm wat gemaakt is van iets wat niet afkomstig is van varkens. Of verven veganisten hun huis oid niet. Zijn er dan ook kwasten van mensenhaar, of gebruikt men alleen rolletjes? Waar vast ook wel iets dierlijks in zit.

Het lijkt me echt moeilijk om veganist te zijn en overal rekening mee te moeten houden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:18

xMathilde schreef:

Maar als je veganist bent he, puur nieuwsgierigheid hoor, let je dan ook op voorwerpen die gemaakt zijn van dierlijk materiaal? Zo zit er bijvoorbeeld gelatine in porselein. Raar maar waar. Gelatine zit in nog veel meer andere voorwerpen.

Een leraar (HAS) van mij zei overlaatst dat het eigenlijk zo goed als onmogelijk is om 100% veganist te zijn.

Zo zit er ook gelatine in fotopapier en capsules van medicijnen. En bij het maken van wijn en appelsap wordt het gebruikt, volgens een filmpje van het klokhuis :P[/quote]

Waar mogelijk let ik er wel op, maar ik ga nergens flauw over doen. Voor mij is het puur dat de hele dierindustrie mij tegen staat en daarom doe ik daar niet aan mee, voor zover mogelijk.
Ik vind het een prettig idee dat voor mij geen beest dood hoeft, in een hok te hoeven worden gehouden, voortijdig al koe/kalf wordt gescheiden etc etc.
Bovendien is de intensieve veehouderij, zoals gezegd, zeer slecht voor het milieu en ik zou graag zien dat er straks nog iets van de aardbol over is als mijn kinderen ook weer kinderen krijgen. Momenteel ziet het er niet erg rooskleurig uit.
Daarom doe ik er liever niet aan mee, voor zover dat in mijn macht ligt.

En idd... 100% alles voorkomen kan niet en dat is ook niet mijn streven.
Ik doe gewoon wat ik kan.