Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

Re: Wakker Dier wil verbod op geboortekrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:25

met krik meer levende kalven
zonder krik meer doode kalven
als de krik echt verboden is/word. verzinnen de boeren wel wat anders om het kalf te halen.

dan gaan wij vacuinpomp,eendebek. enzo ook verbieden

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:26

Je zult maar niet geholpen worden bij je bevalling, dat is pas erg, ik kan het weten want
ik heb er zes op de wereld gezet, niet allemaal zachtzinnig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 12:36

Thioro schreef:
Dat hier trouwens gesteld wordt dat een veearts ook niks van afkalven weet vind ik nogal apart.

Weet niet of je mij hiermee bedoeld? Ik heb gezegd dat boeren vaak veel meer ervaring hebben met afkalven dan veeartsen, simpelweg omdat de veearts over het algemeen niet hoeft te helpen. WD onderschat blijkbaar de ervaring en opleiding van boeren.
Dat de krik verboden is, is sowieso idioterie. Maar dat WD nu gaat proberen om strengere/andere regels of een compleet verbod op het gebruik van dat ding door te drukken is een leuk aandacht trekkertje van ze, maar in de praktijk natuurlijk totaal niet te controleren. Laat ze zich drukker maken om de wetgeving omtrent echte dierenmishandeling.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:47

wakker dier wil dat iedereen veganist wordt denk ik.

er zijn nog zoveel meer zogenaamde 'misstanden' waar ze zich druk over kunnen maken.. want in feite is toch alle dierenhouderij 'mishandeling'
- vogels in een kooitje, vissen in een kom, knaagdieren in te kleine behuizing, paard in een stal van 3x3 (hebben koeien nog altijd meer ruimte!). honden die de hele dag opgesloten zitten omdat de baasjes werken, circusdieren, dierentuindieren, dieren die voor de sport of hobby of fokkerij gebruikt worden.. en dan natuurlijk ook alle zielige boerderijdieren. om over de (plezier)jacht en visserij nog maar even niet te spreken. Lekker allemaal los laten lopen, bijvoorbeeld aan de Oostvaardersplassen! laat de natuur zijn gang maar gaan!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:58

Bowen schreef:
Wakker dier wil juist een uitzondering op het verbod dat er nu al is. Strafbaarheid op misbruik is wat anders dan strafbaarheid op goed gebruik.
Het is dus onzin om te stellen dat wakker dier/de burger wil dat koeien en kalveren dood gaan. Dit geroep vanuit emotie heeft weinig te maken met wat er echt gezegd wordt.

Blijft het verbod staan dan is het nogal onzinnig om er niets mee te doen. Nu ben ook ik het niet eens met dat volledige verbod, dus ik hoop dat dat verbod eraf gaat en er goed nagedacht wordt over hoe het misbruik en verkeerd gebruik in te perken.
Nogmaals, dat gebeurd meer dan je lief is, dat ontkennen is echt heel jammer. Juist als je zelf wel zo staat op een goed gebruik van de krik zou het je aan het hart moeten gaan dat er zoveel mis mee gaat.

Dat is waar wakker dier zich NU op stort. en wanneer dat echt het enige is wat wakker dier wil is dat een prima idee!
Echter het verleden van wakker dier leert ons dat ze ergens mee beginnen, om mensen op hun hand te krijgen. (zoals nu bijv. de geboortekrik) en wanneer er genoeg over gepraat wordt, gooien ze het over een nadere boeg. en omdat er dan al zoveel over gepraat wordt merkt bijna niemand dat de boeg omgegooid is, alleen diegene die het aangaat. (de boer) wakker dier maakt dan dankbaar gebruik van de vele misleidende praatjes die al te ronde gaat.

Zoals het nu is dat de krik verboden IS (maar de boeren gebruiken hem toch) kijk nu mensen het is een verboden ding omdat..... maar de boer die toch al alles verkeerd doet gebruikt hem toch. dan hebben we liever dat er geschoold gaat worden, of straffen bij gebruik. Echter weet wakker dier toch al dat als ze maar praatjes genoeg rondstrooien dat er zoveel mis KAN gaan bij gebruik van de krik, er straks stemmen opgaan om de krik niet meer te gedogen, maar volstrekt te verbieden. En daar is het wakker dier om te doen. en dat op deze slinkse manier.

Maar dat is puur op hoe ze in het verleden dingen aan de man (consument) brachten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 13:11

nog een mooi stukje van een boer die reageerde op de WD pagina:
Sharon en al haar voorgangers van de afgelopen 100 jaar hebben verzuimt duidelijke wetgeving op te stellen. Er is ook nooit enige controle op uitgevoerd en ik verwacht deze ook niet. Een AID-er zou dan alleen kunnen optreden bij een 'heterdaad'. Nemen we het aantal geboortes met verlosapparaat/dag en nemen we het aantal AID-ers met tijd over en combineren we dit met het feit dat koeien 24x7 afkalven terwijl AID-ers hiervan netto 20% actief zijn en in die 20% moeten zij dan tijd willen maken om een 'heterdaadje' te vangen, kortom na deze lange en ontzettend kromme zin bedoel ik te zeggen dat het onbegonnen werk is om er op te controleren waardoor tevens heel het verhaal op de achtergrond is geraakt en 99.99% van de mensheid totaal niet met genoemde apparaat bezig is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:50

Als je op een goede,doordachte manier overweg kunt met een krik, vind ik dat je hem wel kan gebruiken.

Als je te kort mankracht hebt en het afkalveren al te lang duurt, lijkt het mij logisch dat je naar hulpmiddelen grijpt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:25

Ik heb een deel van het topic door gelezen, maar ik vind het ook apart dat ze em verbieden! Ik zie het als een soortgelijk hulpmiddel net zoals een vacuumpomp bij mensen :j

Wakker dier doet het meer voorkomen als 1 of ander martelwerktuig en dat zodra een boer maar pootjes kan grijpen, de krik er op zet en het kalf er met grof geweld uitkrikt! Maar als je er zulke methodes op na houd gaat dat denk ik toch ten koste van kalveren en koeien! En juist daar moet de boer zijn geld mee verdienen...

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:08

Wat ik mij nog liep te bedenken vandaag en wat ik hier dan toch nog even wil benadrukken is het volgende:

Het idee word gewekt dat boeren de krik inzetten om lomp de kalveren op de wereld te zetten zonder zich druk te maken over eventuele dood van koe of kalf.
Maar let wel: wij worden zo ongeveer OVERAL op gecontroleerd EN op afgerekend.
Wij leveren de melk aan Friesland Campina en elk dood dier dat het erf verlaat word . Als dit bij de koeien boven de 2% komt kom je boven de norm.
Als wij dus al onze dieren zouden laten creperen dan raakt ons dat zeker WEL in de portomonee dus.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:25

tja en buiten dat weet de boer vooraf helemaal niet of het een vaarskalfje wordt wat hij zo nodig heeft om zijn gezonde veestapel gezond uit te breiden. en of het toch een stierkalfje is waar hij geld voor krijgt (en hoe beter het kalf is hoe meer geld) als hij het verkoopt aan de handelaar.
+ een koe wat slecht afkalft en het zwaar gehad heeft (lees kapot getrokken door de krik) zal niet willen eten en drinken en laat dat nou net belangrijk zijn om de melk op gang te brengen? en wat krijgt de boer voor de melk? juist geld! en van dat geld kan de boer zijn veestapel weer et eten geven en zichzelf met gezin.

En ja net als dat er in elke beroepsgroepen rotte eikels zitten zal er ook hier en daar wel een boer zijn die het minder nauw neemt. Neemt niet weg dat ik het hier nu zwaar overtrokken vind.
En wordt de boer nu neergezet als een persoon die willens en wetens een kalf kapot trekt omdat het maar een dier is!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:35

Wakker dier moet maar weer terug gaan slapen := Die krik is niet voor niets uitgevonden. Daarbij is het van levensbelang voor moeder en kalf om zo'n ding in bepaalde situaties te gebruiken. Niet meer dan logisch dat het gedoogd wordt.

Elke levende koe + kalf is inkomsten. Daar zullen boeren echt goed voor zorgen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 20:52

Wakker Dier, tijd voor een spuitje. :n

Zij hebben nog nooit daadwerkelijk een goed kijkje genomen op het agrarische land. Achter een bureautje regeltjes opstellen en verboden uitdelen zonder werkelijk het verhaal onder ogen te komen. Boeren, en ik ken er een hele hoop, hebben een hart voor dieren.

Hier wordt geroepen: Dan bel je toch de DA? Niet iedere DA kan met turbosnelheid aanwezig zijn, laat staan op tijd. Zelfs als de DA er is moet er mensenkracht van pas komen om een koe te laten kalveren die in stuit ligt. Lekker met 4 man aan een kalf gaan trekken. Dat is beter!

Jammer en zeer frappant dat er mensen daadwerkelijk achter die partij staan.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:43

Thuis wordt er altijd de dierenarts bijgeroepen. We zitten wel wet het Belgisch Wit-blauw ras (dikbillen), die kalven nooit alleen, en geboortekrik moet je ook al niet mee beginnen. Die kalvingen gebeuren altijd met een keizersnede.
Kennissen van ons hebben melkvee en daar wordt de geboortekrik wel gebruikt.
De boer wordt vaak in een slecht daglicht gesteld, jammer, de meeste mensen weten echt niet wat de boerenstiel allemaal met zich meebrengt, al die regeltjes, de zorgen, zowel om zijn vee, de weersomstandigheden, financieel.... Al de nachten dat hij moet opletten op zijn koeien als ze moeten kalven. Een boer heeft nooit gedaan. Maar boer zijn, dat doe je met hart en ziel. Dat vergeten de buitenstaanders.
Of je nu kippenboer, veeboer, varkensboer of akkerboer bent, ze vinden altijd wel iets uit om kritiek te geven.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:55

Het enge van het verspreiden van dit soort indianenverhalen van wakker dier en PvdD is dat het gros van de Nederlanders niet op het platteland wonen en alles voor zoete koek slikken zodat dit soort onzin voor waarheid wordt geslikt..... Iemand die ik eens ontmoette op een feestje was overtuigd PvdD stemmer want koeien stonden vast in stallen tot hun nek in de stront, varkens met 30 in een hokje van 3 bij 3 en kippen in een kooitje waar ze min of meer opgevouwen zaten............ 8)7

Goeie man uitgenodigd, telefoonnummer gegeven, 20 euro voor benzine in vooruitzicht gesteld en een maaltijd...... nóóit gezien :?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:09

wendyenbram schreef:
Bowen schreef:
Wakker dier wil juist een uitzondering op het verbod dat er nu al is. Strafbaarheid op misbruik is wat anders dan strafbaarheid op goed gebruik.
Het is dus onzin om te stellen dat wakker dier/de burger wil dat koeien en kalveren dood gaan. Dit geroep vanuit emotie heeft weinig te maken met wat er echt gezegd wordt.

Blijft het verbod staan dan is het nogal onzinnig om er niets mee te doen. Nu ben ook ik het niet eens met dat volledige verbod, dus ik hoop dat dat verbod eraf gaat en er goed nagedacht wordt over hoe het misbruik en verkeerd gebruik in te perken.
Nogmaals, dat gebeurd meer dan je lief is, dat ontkennen is echt heel jammer. Juist als je zelf wel zo staat op een goed gebruik van de krik zou het je aan het hart moeten gaan dat er zoveel mis mee gaat.

Dat is waar wakker dier zich NU op stort. en wanneer dat echt het enige is wat wakker dier wil is dat een prima idee!
Echter het verleden van wakker dier leert ons dat ze ergens mee beginnen, om mensen op hun hand te krijgen. (zoals nu bijv. de geboortekrik) en wanneer er genoeg over gepraat wordt, gooien ze het over een nadere boeg. en omdat er dan al zoveel over gepraat wordt merkt bijna niemand dat de boeg omgegooid is, alleen diegene die het aangaat. (de boer) wakker dier maakt dan dankbaar gebruik van de vele misleidende praatjes die al te ronde gaat.

Zoals het nu is dat de krik verboden IS (maar de boeren gebruiken hem toch) kijk nu mensen het is een verboden ding omdat..... maar de boer die toch al alles verkeerd doet gebruikt hem toch. dan hebben we liever dat er geschoold gaat worden, of straffen bij gebruik. Echter weet wakker dier toch al dat als ze maar praatjes genoeg rondstrooien dat er zoveel mis KAN gaan bij gebruik van de krik, er straks stemmen opgaan om de krik niet meer te gedogen, maar volstrekt te verbieden. En daar is het wakker dier om te doen. en dat op deze slinkse manier.

Maar dat is puur op hoe ze in het verleden dingen aan de man (consument) brachten.

Des te belangrijker het is om heel openlijk voor goed gebruik van de krik te staan, te laten zien hoe het werkt als je het goed gebruikt, te onderstrepen hoe belangrijk kan zijn om het leven van koe en kalf te redden. Om slecht gebruik af te keuren, maar ook om te erkennen dat er wel degelijk slecht gebruik is.

Wil je mensen de wind uit de zeilen halen dan werkt het veel beter om dingen op een positieve manier te laten zien, om mee te denken aan oplossingen zodat slecht gebruik geminimaliseerd wordt.
Bedenk je goed dat de krik al volledig verboden is, dat dat verbod niet uit de lucht is komen vallen. Er kan veel mis gaan met de krik en er gaat ook veel mis met de krik.

Ja, boeren mogen best wat meer waardering krijgen, maar aan de andere kant mogen boeren ook wel erkennen dat er in hun gelederen een hoop misgaat. Dat het sprookje we moeten wel goed voor onze dieren zijn anders verdienen we niet niet meer is dan een sprookje. Dat het daar niet om gaat, dat het gaat om de wil om goed te zijn voor de dieren. Dat het gaat om begaan zijn met de dieren waar je mee werkt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:20

Bowen schreef:
Ja, boeren mogen best wat meer waardering krijgen, maar aan de andere kant mogen boeren ook wel erkennen dat er in hun gelederen een hoop misgaat. Dat het sprookje we moeten wel goed voor onze dieren zijn anders verdienen we niet niet meer is dan een sprookje. Dat het daar niet om gaat, dat het gaat om de wil om goed te zijn voor de dieren. Dat het gaat om begaan zijn met de dieren waar je mee werkt.

Iedere boer erkent dat er bij enkelen veel misgaat. Maar iedere goede boer is goed voor zijn dieren want als je dat niet bent, zijn ze dat ook niet voor jou.... en dan gaat het idd om kosten-baten plaatje. En ja rotte appels zijn er..... maar onder welke beroepsgroep die met dieren, kinderen, ouderen etc. te maken hebben niet?
Daar kun je niet de hele groep verantwoordelijk voor stellen. En zonder krik ben je volgens mij soms dieronvriendelijk bezig....... waar vroeger je buurboer en kinderen kwamen helpen woont nu een stadse die vaak niet bereid zijn (of kunnen) mankracht te leveren. En de krik met beleid gebruiken is een verlichting voor koe, kalf en boer......

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:41

slimmerik schreef:
Iedere boer erkent dat er bij enkelen veel misgaat. Maar iedere goede boer is goed voor zijn dieren want als je dat niet bent, zijn ze dat ook niet voor jou.... en dan gaat het idd om kosten-baten plaatje. En ja rotte appels zijn er..... maar onder welke beroepsgroep die met dieren, kinderen, ouderen etc. te maken hebben niet?
Daar kun je niet de hele groep verantwoordelijk voor stellen. En zonder krik ben je volgens mij soms dieronvriendelijk bezig....... waar vroeger je buurboer en kinderen kwamen helpen woont nu een stadse die vaak niet bereid zijn (of kunnen) mankracht te leveren. En de krik met beleid gebruiken is een verlichting voor koe, kalf en boer......

Het is echt niet waar dat je goed voor je dieren moet zijn zodat ze goed voor jou zijn. Er zit heel vaak niet veel tussen winst maken op een dier en verlies maken, als er dan wat fout gaat waardoor het dier iig geen winst meer oplevert kiest een groep(soms vanuit een ik geef er niet om, soms van ellende omdat de financieen niet zo goed gaan) ervoor om zelf te knutselen ipv een veearts erbij te halen, of niet te behandelen. Het is echt een sprookje dat dieren geen geld opleveren als je er niet goed voor bent. Het kosten baten plaatje werkt ook een kant op die veel mensen niet willen zien. Heb daar echt meer dan zat voorbeelden van gezien.

Ik ben ook helemaal niet voor het verbod op de krik, ik ben er wel voor dat de krik goed behandeld wordt op school, dat mensen die die krik gebruiken goed weten hoe. Dat het verplicht wordt dat er een max. trekkracht op een krik zit+ trekkrachtmeter, dat die krik tussendoor kan lossen zodat er goed met de weeen meegewerkt kan worden.
En dat als er misstanden zijn die bestraft kunnen worden(ook al besef ik me dat dat moeilijk te controleren is).

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:26

Ach Bowen.
Wat je daar zegt slaat nergens op. Een koe moet genoeg voer, genoeg licht hebben, en zich lekker voelen anders geeft het geen tot weinig melk! Als een kalf kapot getrokken wordt door verkeerd of lomp gebruik zal de koe zich niet lekker voelen op z`n minst of dood gaan. dat is flinke strop voor een boer. aangezien hij dan en de koe kwijt is en het kalf. dat kalf had als het een vaarsje was geweest ook weer inkomsten geweest. wanneer het een stiertje was dan had hij er ook een bedrag voor gehad.!

Een koe wat je in een donker hol zet waar hij zich niet (vrij) kan bewegen, en weinig goed voer krijgt, zal echt maar zeer minimaal melk geven. Dus een boer (en nee niet die ENE rotte appel.) Zal vanzelf het goede doen, en het dier zo huisvesten dat goed voor het dier is. en het dier dus ook zodanig behandelen!!!

Dat die manier nou net niet strookt met wat stadse mensen willen zien, of die lui van wakker dier betekent nog niet dat het slecht is!

Die krik was al verboden om te gebruiken. het enigste waarom wakker dier hierover begint, is om duidelijk te maken dat de boer ze dus wel gebruikt. (dus wijzend met de vinger naar de boer.) En door te melden dat deze wel gebruikt zou mogen gaan worden na een opleiding/cursus is alleen maar om iedereen te sussen van zie je wel hoe goed wij zijn! deze discussie gaat een staartje krijgen vanuit wakker dier let maar op.

en ja IK ben het er mee eens dat er mensen zijn die hun vee niet eerlijk behandelen, maar dat zijn GEEN boeren, en mogen de naam boer niet eens dragen.

En dat er wel eens regels overtreden worden om er zelf beter van te worden, zal nooit gaan door middel van dieren te mishandelen. tenminste bij de echte boer! en dat gebeurt in ELKE bedrijfstak. er mag best wat extra verdient worden.

En als ik alleen ben, en de arts of vee verloskundige kan niet komen. Dan pak ik die krik. als het dat is of verlies van koe en/of kalf.
En ja de boeren die ik ken (en dat zijn er heel wat) gebruiken zo`n krik alleen als laatste middel. het is echt niet zo dat dat ding te pas en te onpas gepakt wordt! Terwijl jij en zeker wakker dier dat wel doet voorkomen!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:48

Ik ben geen stadse, het is al eventjes geleden, maar ik heb erg veel op boerderijen rondgelopen. Heb bedrijven gezien waar bij elk kalf de krik werd gebruikt, dat gaat dan niet gelijk over kapot trekken, maar wel over gewoon hopsa flopsa eruit, wat niet echt fijn is voor de koe zo zonder dat er rekening wordt gehouden met de weeen. Het wordt wel degelijk door sommigen te pas en te onpas gebruikt, ook wordt er soms gepoogd een kalf te halen wat er niet uit kan via die weg, ook wordt er soms veelste veel trekkracht gebruikt en nog vele andere misstanden. Er zijn misstanden, die zijn er altijd al geweest. Het is niet wakker dier geweest waardoor de krik verboden is, dat is gedaan doordat er teveel misstanden waren.

Heb het ook nergens over donkere hokjes gehad, had het over het feit dat er bar weinig tussen winst en verlies zit op het gemiddelde consumptiedier en dat zelf knutselen of niet behandelen soms winstgevender kan zijn dan een goede behandeling. Heb het hier over dingen die ik zelf heb zien gebeuren, niet over horen zeggen.

Ik weet ook wel dat er vele boeren zijn die het wel goed doen, dat zeg ik ook keer op keer.
Maar vergeet niet dat het nu wakker dier is die deze discussie weer opent, een discussie die eigenlijk al gesloten was aangezien de krik officieel verboden is.
Maak gebruik van die discussie en hou op met opmerkingen maken dat wakker dier debiel is, dat mensen die kritiek hebben stadse mensen zijn, dat alle boeren zo geweldig zijn. Dat helpt niet in de beeldvorming.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:58

Bowen schreef:
.
Maak gebruik van die discussie en hou op met opmerkingen maken dat wakker dier debiel is, dat mensen die kritiek hebben stadse mensen zijn, dat alle boeren zo geweldig zijn. Dat helpt niet in de beeldvorming.

Nee, wakker dier en jij helpen aan beeldvorming. :roll: En waarom heb jij dat misbruik van de krik niet ter discussie gesteld bij betreffende boeren? Kan me gewoon niet voorstellen dat het op zo'n grote schaal gebeurt als jij en wakker dier beweren. Dat is pertinent niet zo.

Wakker dier is wel degelijk debiel. Weet je nog hoe ze inbraken bij diverse bedrijven en daar zogenaamde misstanden filmden? En dat daarna heel vertekend naar buiten brachten? Bah.... echt debielenwerk....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:10

slimmerik schreef:
Nee, wakker dier en jij helpen aan beeldvorming. :roll: En waarom heb jij dat misbruik van de krik niet ter discussie gesteld bij betreffende boeren? Kan me gewoon niet voorstellen dat het op zo'n grote schaal gebeurt als jij en wakker dier beweren. Dat is pertinent niet zo.

Wakker dier is wel degelijk debiel. Weet je nog hoe ze inbraken bij diverse bedrijven en daar zogenaamde misstanden filmden? En dat daarna heel vertekend naar buiten brachten? Bah.... echt debielenwerk....

Ik ben wakker dier niet en heb niet geheel en al dezelfde mening als wakker dier, maar dat had je al kunnen lezen.
Hoe kom je erbij dat ik niets heb gezegd van dat verkeerde gebruik, dat is nogal een aanname... Dat heb ik dus wel, waar bij de gewoonte van dat ding gebruiken(gewoon hopsa flopsa) werd gezegd dat het juist goed was om dat zo te doen, dat het een dier was en ik het niet moest vermenselijken. En bij het gebruiken met schade als gevolg zijn we niet zo heel goed uiteen gegaan.

Ik zeg ook al de hele tijd dat de goede boeren(waarvan ik dan ook zeg dat die in de meerderheid zijn) dat ding wel goed toepassen. Maar ook dat die boeren er baat bij hebben als een goede krik een verplichting is en als mensen weten hoe ze ermee om moeten gaan. Dat ik dus de tegenstand niet zo snap, die gedachte zou juist ondersteund moeten worden.

Nogmaals, de krik is niet zomaar verboden, dat is niet gedaan omdat het een hele grote uitzondering was dat het fout ging. In die tijd is er het een en ander veranderd, dat maakt dat het goed is dat de discussie weer open is. Omarm dat en laat het goede beeld zien ipv mensen tegen de haren in de strijken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:10

Ik beaam toch ook steeds dat wakker dier niet gezorgd heeft voor het verbieden van de krik? Ze gebruikt wel deze stelling om de boeren weer in een kwaad daglicht te zetten. kortom een dubbele agenda.

Ja er zullen best wel eens verkeerde keuzes gemaakt worden. geen krik gebruiken terwijl het wel wenselijk was, wel een krik gebruiken terwijl anders wenselijk was. (goh het lijkt net de afdeling verloskunde bij de vrouw)

Jij hebt het woord donkere hokje niet in je mond genomen, maar wel ben je aan het beweren dat je een dier niet goed hoeft te verzorgen, om er winst uit te krijgen. Ik laat hieruit merken dat je wel degelijk een dier goed moet verzorgen om je boterham er uit te krijgen. En ik loop al jaren lang bij veel verschillende boerenbedrijven. ook bij de verschillende takken van het boerenleven. meer dan genoeg om te weten dat echte boeren niet zomaar de krik gebruiken. en ja vaak weet een goede boer ook genoeg over zijn vee dat er niet altijd een veearts bij hoeft te komen (en soms is dat een verkeerde keus) En soms roept de boer de veearts terwijl het niet nodig was. En let wel, vaak komt de veearts preventief al langs. (hangt af van wel vee soort hoe vaak per weel/maand)

Er zijn niet vele boeren die het goed doen. er zijn maar enkele boeren die het willens en wetens verkeerd doen. maar die mogen de naam boer niet dragen.
Je legt mij woorden in de mond over dat wakker dier debiel is. Dat heb ik niet gezegd. Ik vind wel dat als ze echt er voor de dieren willen zijn, ze niet met valse praktijken moeten komen om hun wil door te drijven. Door steevast verkeerde foto`s te laten zien, en steevast te melden hoe slecht de gemiddelde boer wel niet is voor hun vee.
En ja de meeste mensen die kritiek hebben zijn stadse mensen of mensen die geen idee hebben hoe het op een boerenbedrijf er aan toe gaat. die praten enkel de propagenda na van wakker dier!

En nee ik ben niet blind, ik kom zelf niet van het boerenbedrijf af, kom zelfs van een flatje in een dorp wat zo groot is als een stad. en tja op een flatje zie je pas wat dierenleed is. al die honden en katten de hele dag binnen omdat baasjes aan het werk zijn. maar die baasjes zijn wel heel gek op hun dier, en roepen heel hard mee met wakker dier dat het dier in een hok het slecht heeft. Omdat de gemiddelde boer zo slecht is voor hun vee.
Ik heb de landbouwschool gedaan,en dieren/veehouderij waar ik wel degelijk geleerd heb wanneer wel en wanneer niet de krik te gebruiken. ook geleerd hoe de koe er van binnen uit ziet en voelt. en wat een krik dus doet met een koe. Naar mijn inzien wordt er dus wel degelijk aandacht geschonken in de opleiding.
Tijdens mijn opleiding en daarna op veel verschillende bedrijven gewerkt. en nu deels werkzaam op het bedrijf van mijn schoonfamilie. Genoeg ervaring van beide kanten dus zou ik zeggen, genoeg om mijn eigen mening te hebben gevormd.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:07

Wat een onzin zeg..
Boeren zijn afhankelijk van hun dieren. Alsof zij ze opzettelijk gevaar zouden laten lopen.. ten koste van de inkomsten.. Wakker Dier is niet bepaald wakker hoor..

Ooit eens eens koe in de wei zien lopen die zichtbaar bezig was,boer gezocht en gevonden. Koe naar stal gehaald en bleek al flink bezig te zijn maar kalf lag verkeerd..
Boer moest de krik gebruiken,bij afwachten tot hulp kwam was kalf waarschijnlijk al overleden en de koe ook...
Ik heb gezien hoe het gebruikt werd,en vond dat de boer het met respect deed. Natuurlijk was het hardhandig,je moet eenmaal kracht zetten. Maar geloof nooit dat een boer dit uit plezier zou doen.
Uiteindelijk zag ik een gezond kalf geboren worden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:26

Kinke schreef:
Sinds het bericht in de media is gekomen, lees ik mee op de FB pagina van WD…dat was geen goed idee ;)
Bizar hoe men daar redeneert en als er bijvoorbeeld gevraagd wordt hoeveel ervaring de tegenstanders hebben, blijft het stil. Griezelig hoe men daar achter hun groepje aanrent zonder ook zelf maar een seconde na te denken.

Inderdaad... ik krijg de indruk dat Wakker Dier hoofdzakelijk uit kantoorpikkies bestaat die af en toe iets opvangen over vee... en niet uit mensen met een degelijke agrarische achtergrond.

De krik is al jáááren verboden (om te gebruiken) toch heb ik hem zelfs op agrarische opleidingen gebruikt zien worden. Dat gebruik was verboden omdat er destijds een stel lomperikken behoorlijk dom mee omging. Maar vandaag de dag zijn de meeste agrariërs wel degelijk goed in staat te onderscheiden wanneer ze daarmee aan de gang moeten. Ik denk eerder dat de krik dierenleed verminderd dan vermeerdert. Dierenartsen kúnnen gewoon niet altijd a la minuut aanwezig zijn, ze hebben meer klanten.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:26

Bowen schreef:
Des te belangrijker het is om heel openlijk voor goed gebruik van de krik te staan, te laten zien hoe het werkt als je het goed gebruikt, te onderstrepen hoe belangrijk kan zijn om het leven van koe en kalf te redden. Om slecht gebruik af te keuren, maar ook om te erkennen dat er wel degelijk slecht gebruik is.

En waarom zou ik dat moeten erkennen? Ik kan alleen voor ons bedrijf spreken. Ja daar word de krik gebruikt. Soms zelfs als boer het ook met touwtjes zelf af zou kunnen. Maar aan de andere kant, er van uitgaande dat hij heeft gecheckt dat het kalf goed ligt en er ruimte is, wat is het verschil? En dan er ook van uit gaande dat hij met de weeen mee krikt en niet zoals hier wel gezegd word alleen maar hatsaflopsa dat diertje eraf krikt... gewoon tik voor tik, in alle rust. Krikken word zo negatief gebracht telkens...

Wil je mensen de wind uit de zeilen halen dan werkt het veel beter om dingen op een positieve manier te laten zien, om mee te denken aan oplossingen zodat slecht gebruik geminimaliseerd wordt.
Bedenk je goed dat de krik al volledig verboden is, dat dat verbod niet uit de lucht is komen vallen. Er kan veel mis gaan met de krik en er gaat ook veel mis met de krik.

Waar baseer je dit op dan? Is hier iets over onderzocht? Zijn hier cijfers van?

Ik vind dit in zijn algemeenheid toch altijd lastige discussies. Ik heb de krik alleen maar in handen van mijn man gezien. En daarvoor steek ik mijn handen in het vuur. Wat anderen met het ding uit spoken...

Maar goed, dat kan je van zoveel zaken zeggen. En dan ook buiten de veehouderij.....

Het gaat ook over respect naar elkaar en respect voor elkaars mening...

Je zegt dat het al weer enige tijd geleden is dat je op de boerderij rond liep. Ik loop er elke dag, 7 dagen in de week, dag en nacht.In het geval van de krik blijf ik zeggen, vanuit ons bedrijf nogmaals, ik snap de discussie niet. Waarom word ons een hulpmiddel met klem aanbevolen door onze dierenarts, waarom ben ik bij diezelfde dierenarts 3 avonden op (theoretische) verloskunde cursus geweest als het echt zo een martel werktuig is? Nogmaals ik weet niet wat anderen er mee uit spoken, daar ben ik niet bij. Maar heb er bij ons afgelopen jaar alleen maar positieve dingen van gezien. En dat terwijl we de afgelopen jaren toch een aantal kalveren zijn verloren die we er niet op tijd af hebben gekregen..

Ik wil het helemaal geen discussie op de persoon maken. Ik zit hier ook niet om "pro boer" te praten.
Maar ik geloof ook niet dat wetgeving nu per definitie deze misstanden die ik niet persoonlijk ken gaan voorkomen.
Rest mij de vraag: wat gaat deze misstanden dan WEL effectief voorkomen?
Is het dier welzijn gebaad bij een verbod op de krik? Nee dus.
De krik moet "goed" gebruikt worden. Daar zijn we het ook over eens geloof ik....
Maar hoe moet dat dan gehandhaafd cq gecontroleerd worden?