Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thioro schreef:Dat hier trouwens gesteld wordt dat een veearts ook niks van afkalven weet vind ik nogal apart.
Bowen schreef:Wakker dier wil juist een uitzondering op het verbod dat er nu al is. Strafbaarheid op misbruik is wat anders dan strafbaarheid op goed gebruik.
Het is dus onzin om te stellen dat wakker dier/de burger wil dat koeien en kalveren dood gaan. Dit geroep vanuit emotie heeft weinig te maken met wat er echt gezegd wordt.
Blijft het verbod staan dan is het nogal onzinnig om er niets mee te doen. Nu ben ook ik het niet eens met dat volledige verbod, dus ik hoop dat dat verbod eraf gaat en er goed nagedacht wordt over hoe het misbruik en verkeerd gebruik in te perken.
Nogmaals, dat gebeurd meer dan je lief is, dat ontkennen is echt heel jammer. Juist als je zelf wel zo staat op een goed gebruik van de krik zou het je aan het hart moeten gaan dat er zoveel mis mee gaat.
wendyenbram schreef:Bowen schreef:Wakker dier wil juist een uitzondering op het verbod dat er nu al is. Strafbaarheid op misbruik is wat anders dan strafbaarheid op goed gebruik.
Het is dus onzin om te stellen dat wakker dier/de burger wil dat koeien en kalveren dood gaan. Dit geroep vanuit emotie heeft weinig te maken met wat er echt gezegd wordt.
Blijft het verbod staan dan is het nogal onzinnig om er niets mee te doen. Nu ben ook ik het niet eens met dat volledige verbod, dus ik hoop dat dat verbod eraf gaat en er goed nagedacht wordt over hoe het misbruik en verkeerd gebruik in te perken.
Nogmaals, dat gebeurd meer dan je lief is, dat ontkennen is echt heel jammer. Juist als je zelf wel zo staat op een goed gebruik van de krik zou het je aan het hart moeten gaan dat er zoveel mis mee gaat.
Dat is waar wakker dier zich NU op stort. en wanneer dat echt het enige is wat wakker dier wil is dat een prima idee!
Echter het verleden van wakker dier leert ons dat ze ergens mee beginnen, om mensen op hun hand te krijgen. (zoals nu bijv. de geboortekrik) en wanneer er genoeg over gepraat wordt, gooien ze het over een nadere boeg. en omdat er dan al zoveel over gepraat wordt merkt bijna niemand dat de boeg omgegooid is, alleen diegene die het aangaat. (de boer) wakker dier maakt dan dankbaar gebruik van de vele misleidende praatjes die al te ronde gaat.
Zoals het nu is dat de krik verboden IS (maar de boeren gebruiken hem toch) kijk nu mensen het is een verboden ding omdat..... maar de boer die toch al alles verkeerd doet gebruikt hem toch. dan hebben we liever dat er geschoold gaat worden, of straffen bij gebruik. Echter weet wakker dier toch al dat als ze maar praatjes genoeg rondstrooien dat er zoveel mis KAN gaan bij gebruik van de krik, er straks stemmen opgaan om de krik niet meer te gedogen, maar volstrekt te verbieden. En daar is het wakker dier om te doen. en dat op deze slinkse manier.
Maar dat is puur op hoe ze in het verleden dingen aan de man (consument) brachten.
Bowen schreef:Ja, boeren mogen best wat meer waardering krijgen, maar aan de andere kant mogen boeren ook wel erkennen dat er in hun gelederen een hoop misgaat. Dat het sprookje we moeten wel goed voor onze dieren zijn anders verdienen we niet niet meer is dan een sprookje. Dat het daar niet om gaat, dat het gaat om de wil om goed te zijn voor de dieren. Dat het gaat om begaan zijn met de dieren waar je mee werkt.
slimmerik schreef:Iedere boer erkent dat er bij enkelen veel misgaat. Maar iedere goede boer is goed voor zijn dieren want als je dat niet bent, zijn ze dat ook niet voor jou.... en dan gaat het idd om kosten-baten plaatje. En ja rotte appels zijn er..... maar onder welke beroepsgroep die met dieren, kinderen, ouderen etc. te maken hebben niet?
Daar kun je niet de hele groep verantwoordelijk voor stellen. En zonder krik ben je volgens mij soms dieronvriendelijk bezig....... waar vroeger je buurboer en kinderen kwamen helpen woont nu een stadse die vaak niet bereid zijn (of kunnen) mankracht te leveren. En de krik met beleid gebruiken is een verlichting voor koe, kalf en boer......
Bowen schreef:.
Maak gebruik van die discussie en hou op met opmerkingen maken dat wakker dier debiel is, dat mensen die kritiek hebben stadse mensen zijn, dat alle boeren zo geweldig zijn. Dat helpt niet in de beeldvorming.
slimmerik schreef:Nee, wakker dier en jij helpen aan beeldvorming.En waarom heb jij dat misbruik van de krik niet ter discussie gesteld bij betreffende boeren? Kan me gewoon niet voorstellen dat het op zo'n grote schaal gebeurt als jij en wakker dier beweren. Dat is pertinent niet zo.
Wakker dier is wel degelijk debiel. Weet je nog hoe ze inbraken bij diverse bedrijven en daar zogenaamde misstanden filmden? En dat daarna heel vertekend naar buiten brachten? Bah.... echt debielenwerk....
Kinke schreef:Sinds het bericht in de media is gekomen, lees ik mee op de FB pagina van WD…dat was geen goed idee
Bizar hoe men daar redeneert en als er bijvoorbeeld gevraagd wordt hoeveel ervaring de tegenstanders hebben, blijft het stil. Griezelig hoe men daar achter hun groepje aanrent zonder ook zelf maar een seconde na te denken.
Bowen schreef:Des te belangrijker het is om heel openlijk voor goed gebruik van de krik te staan, te laten zien hoe het werkt als je het goed gebruikt, te onderstrepen hoe belangrijk kan zijn om het leven van koe en kalf te redden. Om slecht gebruik af te keuren, maar ook om te erkennen dat er wel degelijk slecht gebruik is.
En waarom zou ik dat moeten erkennen? Ik kan alleen voor ons bedrijf spreken. Ja daar word de krik gebruikt. Soms zelfs als boer het ook met touwtjes zelf af zou kunnen. Maar aan de andere kant, er van uitgaande dat hij heeft gecheckt dat het kalf goed ligt en er ruimte is, wat is het verschil? En dan er ook van uit gaande dat hij met de weeen mee krikt en niet zoals hier wel gezegd word alleen maar hatsaflopsa dat diertje eraf krikt... gewoon tik voor tik, in alle rust. Krikken word zo negatief gebracht telkens...
Wil je mensen de wind uit de zeilen halen dan werkt het veel beter om dingen op een positieve manier te laten zien, om mee te denken aan oplossingen zodat slecht gebruik geminimaliseerd wordt.
Bedenk je goed dat de krik al volledig verboden is, dat dat verbod niet uit de lucht is komen vallen. Er kan veel mis gaan met de krik en er gaat ook veel mis met de krik.
Waar baseer je dit op dan? Is hier iets over onderzocht? Zijn hier cijfers van?
Ja, boeren mogen best wat meer waardering krijgen, maar aan de andere kant mogen boeren ook wel erkennen dat er in hun gelederen een hoop misgaat. Dat het sprookje we moeten wel goed voor onze dieren zijn anders verdienen we niet niet meer is dan een sprookje. Dat het daar niet om gaat, dat het gaat om de wil om goed te zijn voor de dieren. Dat het gaat om begaan zijn met de dieren waar je mee werkt.