Wajongers herkeurd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:05

Geryon schreef:
Uh je kan ook psyschisch afgekeurd worden en om te denken dat als je een paard kan onderhouden met alles erbij, je ook wel kan werken is echt belachelijk kortzichtig. Sommige problemen of klachten door stoornissen zijn complex..

*eens* helaas zijn er maar weinig mensen die dat niet zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:11

hessie31 schreef:
Om nu ineens streng te gaan herkeuren zonder aan de andere kant voldoende arbeidsplaatsen afgedekt te hebben, dan stort je deze jongeren opeens in een situatie van veel onzekerheid en financiële terugslag.

Tussen je hand ophouden en een baan waarmee je volledig zelfvoorzienend bent zitten ook nog wel een paar stappen. Laat mensen dan maar starten met x aantal vrijwilligerswerk binnen de eigen mogelijkheden om hun uitkering te mogen behouden. Krijg je weer routine, je bouwt ervaring op, vult t gat in je CV, je ziet wat er zoal te koop is in de wereld... Kan me niet voorstellen dat dat níet te vinden is, notabene Geer en Goor zijn ervoor nodig om vrijwilligers te werven voor iets als het Ouderenfonds. Als ik de achtergronden van mijn eigen cliënten zie en dat ook zij het (hetzij met vallen en opstaan) voor elkaar krijgen om een aantal uurtjes per week vrijwilligerswerk te doen kan ik me niet voorstellen dat iemand met een paard etc dat allemaal niet zou kunnen. Kan me ontzettend aan die 'jamaar dakanniknie' houding storen, als je écht wilt dan kan er heel veel en is er voor bijne iedereen wel wat te vinden, al is het voor 2 uur per week.

Geryon schreef:
Uh je kan ook psyschisch afgekeurd worden en om te denken dat als je een paard kan onderhouden met alles erbij, je ook wel kan werken is echt belachelijk kortzichtig. Sommige problemen of klachten door stoornissen zijn complex..

Lees mijn post, ik werk in de psychiatrie dus ik weet waar ik het over heb ;)
En mijn cliënten (met notabene dubbele diagnose, ex-verslaafden) zijn op een enkele uitzondering na aan het werk.

Geryon

Re: Wajongers herkeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:22

Ik heb je post gelezen anders zou ik er niet op reageren. Dat verbaast mij alleen maar, om dan nog zo kortzichtig te zijn.

Dat je spreekt alsof twee uur in de week zo weinig is zegt eigenlijk ook al genoeg. Sommige mensen hebben jaren lange behandeling nodig om uberhaupt te durven werken of het huis uit te gaan, of om het te kunnen zonder constante paniekaanvallen. Maar als ze een paard hebben, dan kunnen ze al die jaren al prima iets doen blijkbaar.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:22

Geryon schreef:

Dat weet ik heel goed, maar dat er 500.000 mensen zijn die nooit zouden kunnen werken is wel èrg veel.
En veel ècht psychisch afgekeurden kunnen (zonder begeleiding) niet voor een paard of ander huisdier zorgen... (al vinden ze zelf soms van wel...)

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er ook mensen zijn met psychische problemen die er hard aan werken om beter ermee om te leren gaan, proberen te werken èn een paard verzorgen, en daar is niets op tegen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:24

Geryon schreef:
Sommige mensen hebben jaren lange behandeling nodig om uberhaupt te durven werken of het huis uit te gaan, of om het te kunnen zonder constante paniekaanvallen. Maar als ze een paard hebben, dan kunnen ze al die jaren al prima iets doen blijkbaar.

Nogmaals, het is mijn werk, dus dat weet ik :j
Verder lees je dan toch niet helemaal goed, want je leest nu dingen die ik niet geschreven heb.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:25

Voor de wajong hoef je ook helemaal nog niet nooit meer te kunnen werken. Als verwacht wordt dat je na behandeling in de toekomst weer kunt werken kan je tot die tijd ook een uitkering krijgen.

Edit: verkeerde voorzetsel :+
Laatst bijgewerkt door Geryon op 23-11-13 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:26

Naja ik trek het echt niet elke dag naar de paarden.
Momenteel heb ik door de kou weer meer pijn en ik vind 2 keer meer dan zat.
Rijd meer niet als wel als ik ga, en sowieso kan ik pas weer rijden sinds 2 maanden.
Dus enigsinds ben ik het wel met Mars eens.
Voor mij is die 2 keer per week de paarden ook echt buitenlucht en sociaal leven.
Maar ik heb jaren gehad dat ik net aan kon mesten, wat eigenlijk al teveel was. Erg frustrerend.

Bij mij is het lastigste dat ik nooit weet wanneer ik slecht ben.
Het is zo gruwelijk wisselend, en als het dan minder is is het meteen zo slecht dat ik de hele dag op bed lig.
Maargoed nu gaat het goed, en ik hoop dat ik steeds meer goede als slechte dagen ga krijgen.
Ik ga kijken of ik het hardlopen op kan pakken, om de belastbaarheid iets te verhogen en dat kan wanneer ik energie heb.
Het is te wisselend om er ook maar iets van te kunnen zeggen, wel jammer.
Ben nu met een kuur van minimaal 6 maanden bezig voor de Lyme.
2 maanden zitten er nu op, en ik kan weer dingen die ik jaren niet gekund heb op de goede dagen.
Het kost me wel veel energie merk ik, soms gaat het goed en denk ik YES, en de dag erna kan ik compleet onderuit liggen.
Heel raar, maar de kuur kost mijn lichaam veel energie, het doseren luistert vrij nauw, even teveel is 2 dagen heel moe.
Het is een begin en nog niet veel, maar ik ben er al heel blij mee.
Nog minimaal 4 maanden meer te gaan, en dan kijken wat het resultaat is.
Hopelijk is het dan weg, maar ik weet dat Lyme een giga rotzak is die heel, heel slecht weg te krijgen is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:27

Mars schreef:
Geryon schreef:
Sommige mensen hebben jaren lange behandeling nodig om uberhaupt te durven werken of het huis uit te gaan, of om het te kunnen zonder constante paniekaanvallen. Maar als ze een paard hebben, dan kunnen ze al die jaren al prima iets doen blijkbaar.

Nogmaals, het is mijn werk, dus dat weet ik :j
Verder lees je dan toch niet helemaal goed, want je leest nu dingen die ik niet geschreven heb.

Dan weet je ook dat er zat zijn die het niet kunnen dus dan moet je dat ook niet zo ongenuanceerd op internet pleuren.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:37

Lastig hoor die Lyme moonfish, inderdaad zeer hardnekkige rotziekte. Hopelijk gaat de kuur je helpen de komende tijd, goed dat je gaat proberen hard te lopen, kijk dat is denken in mogelijkheden ipv in onmogelijkheden :j Sport en beweging kan heel veel goed doen voor je lijf, maar ook zéker voor je psychisch welbevinden. Doe het rustig aan en wees niet teleurgesteld als het een dagje niet gaat. Dat je het tenminste probeert is waar het om gaat en elke dag is een nieuwe kans :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:41

Ik heb sinds een week te horen gekregen dat ik nu ook wajong ga krijgen, ben er wel blij mee. Ik heb een wajong op psychische vlak aangevraagd.
Heb zelf moeite met een baan te behouden/ opleiding afmaken. Ben nu 25 en heb nog steeds geen diploma of een vast baan, omdat mij het niet lukt.
Ik ben dan nu wel in behandeling, en ik hoop dat als ik weer beter word, wel weer een leuke baan krijg, of een opleiding ga volgen die ik wel een keer kan afmaken.

Maar tegen die tijd vind ik het wel fijn om de wajong te krijgen zodat ik mn gezinnetje wel kan onderhouden :)
Ik zie wel hoe het gaat over een aantal jaar, waarschijnlijk heb ik het dan ook niet meer nodig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:51

Mars schreef:
Lastig hoor die Lyme moonfish, inderdaad zeer hardnekkige rotziekte. Hopelijk gaat de kuur je helpen de komende tijd, goed dat je gaat proberen hard te lopen, kijk dat is denken in mogelijkheden ipv in onmogelijkheden :j Sport en beweging kan heel veel goed doen voor je lijf, maar ook zéker voor je psychisch welbevinden. Doe het rustig aan en wees niet teleurgesteld als het een dagje niet gaat. Dat je het tenminste probeert is waar het om gaat en elke dag is een nieuwe kans :)

Echt vreselijk frustrerend en soms zó raar!! 8)7
Dan denk ik de hele wereld aan te kunnen en word ik rustig wakker de volgende dag alsof er een vrachtwagen over me heen is gereden. :wow:
En elke keer weer kom ik dat tegen, nu ook voel ik me voor mijn doen best goed en dan kan ik me dus niet voorstellen dat ik morgen ziek kan zijn.
Maar het is al zoooooo vaak gebeurd, en elke keer baal ik weer. :+

Ik heb een speciaal programma gehad bij de sportschool maar dat ging dus helaas niet.
Elke keer zo extreem veel pijn achteraf, echt niet te harden, hardlopen gaat als enige redelijk goed met hulp.
Dus goed vitamine E erbij, goed eiwitten direct na het lopen en dat soort dingen.
En dan hopen dat ik er niet mee over de grens ben gegaan..
Nu met de kuur kwam ik er achter dat ik weer kan lopen, ben in 500 meter los in plaats van dat dat eeuwen duurde.
Ook scheenbeenpijn heb ik nu dus niet meer, was er heeeel gevoelig voor kon geen sprintje trekken. Kan nu wel lijkt.
Ik weet dat als ik over de schreef ga dat ik een dikke rekening krijg, maar het geeft voldoening en wie niet waagt wie niet wint.

Het doel is ook om de energie die ik heb te gebruiken, zodat ik steeds meer belastbaarheid opbouw.
En hardlopen kan altijd, het is nu zo wispelturig nog qua fit zijn dat ik met goed fatsoen niets kan plannen.
Ik kan bijvoorbeeld ook echt nog niet vroeg mijn bed uit, tot 12 uur ben ik gewoon niets, omdat ik vaak als een wrak mijn bed uit kom.
Nu vandaag uitgeschoten in verband met een wekker die niet af ging, word ik om kwart voor 12 pas wakker!
(daarom ben ik dus ook nog wakker, doe geen oog dicht.)
Het is beter geweest, maar de kuur vreet gewoon energie, ik slaap gemiddeld 1.5 a 2 uur meer per nacht en heb dat ook hard nodig.
Als ik daar aan toe geef kom ik de dag dan ook goed door zonder verder slapen, anders moet ik bijslapen s'middags.
Maak nachten van 10 a 11 uur, met minder kom ik er niet.

Ik ben trouwens heel zwaar depressief geweest, met fibroklachten, verward ed, achteraf zwaar allergisch voor meerdere dingen..
Echt aan het eind van mijn latijn zo erg.
Achteraf was ik gewoon heel erg ziek van de lyme.
Het is niet zo dat ik nergens vandaan kom zeg maar, en dan is het 'pas' 2 jaar sindsdien in plaats van de 'al' twee jaar in mijn hoofd.
Zeker als er ook zware voedselallergieen in het spel zijn kost dat vaak heel veel tijd voor dat redelijk hersteld.
Dikke cocktail dus eigenlijk; Fibro, darmaandoening, asperger, en het wispelturige van de Lyme als het gaat om energievreters.

Het lastige is en blijf ik vinden dat er veel misbruik is blijkbaar.
Dan wordt er zo gauw geoordeeld, en dan twijfel ik weer of ik wel genoeg doe om eruit te komen wat dus niet nodig is.
Ik doe alles wat ik kan doen, ik durf wel te zeggen veel meer als gemiddeld.
Het is een heel ingenieus in elkaar geflanst systeem om te functioneren zoals ik nu doe. :+
Mensen die het weten snappen niet hoe ik het volhoud, nou net als dat jij opstaat en naar je werk gaat en daar je ding doet. :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 02:22

Waarom zou een echt ziek iemand geen paard kunnen hebben? Voor dat soort mensen is iets heel handigs bedacht..... All in pensionstallen ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 08:45

Vergeet niet dat het hebben van een paard en zeker het stallen ervan in volpension een luxe is.
Het is geen eerste levensbehoefte, zoals het betalen van de boodschappen, huur en energierekening.

Als iemand van zijn Wajong uitkering een paard in volpension kan zetten is die uitkering te hoog.
Ik gun iedereen het plezier van het hebben van een paard, maar niet ten koste van belastingbetalend Nederland, waar bejaarden steeds minder gewassen worden door geldgebrek en er steeds meer uit de zorg verdwijnt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:03

Als het iemand lukt om het er mee te doen mogen ze van mij. Ik kan het me slecht voorstellen dat het echt kan. Hier kost stalling al 260 euro met mesten. Lijkt me heeeeel lastig met een wajong met de verdere kosten erbij.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:25

Dat kan ook niet, dus dat betekent dat diegene ergens anders nog geld vandaan haalt.
Misschien zwart werkt of ouders heeft die dat betalen.

Ik vind dat er zeker bij Wajongers ook een taak voor de ouders ligt om prioriteiten te stellen.
Je wil toch dat je kind volledig zelfstandig kan worden, zelf de centjes kan verdienen?

Hier een Wajonger in de flat die bij vlagen wat werk doet, komt haar vader midden in de nacht een bakje koffie doen.
Dan spoor je als vader niet, laat die meid slapen, nu kon ze de volgende dag niet werken en was ze de rest van de week uit haar toch al moeilijk vast te houden ritme.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:32

Naja een paard is een geldslurpend gat en dat blijft zo. Ik vlieg zelf maar dat zou niet kunnen als ik op mezelf zou wonen. Nu moet ik wel zeggen dat dat behalve vakanties na relatief weinig kost. Alleen materiaal is prijzig, maar ik heb tot nu toe elke keer een gebruikte kunnen kopen voor een mooi bedrag. De meeste andere spullen blijven heel lang goed.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:40

Je kan wel een paard houden van een wajong. Het gaat om prioriteiten stellen. Het geeft niet aan dat de wajong dan teveel is.. Maar dat diegene voor de rest enkel maar geld heeft voor eten en heel af en toe kleding en dan nog zo weinig dat diegene moet leven van de goedkoopste aanbiedingen. Heel veel mensen kunnen of willen dat niet, en die hebben dan blijkbaar geen te hoog wajong :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:48

Ik vind dat een uitkering de eerste levensbehoeften van een mens moet dekken.
Huur, energie, eten en zorgkosten.
Als de 1 er makkelijk van rond kan komen en de ander niet, ligt dat aan die ander en niet aan de uitkering.

Meisje hier in de flat heeft een iPhone, een iPad en een laptop.
Zo'n mediabox van UPC, allemaal van de Wajong.

Gewoon 1 laptop, kabeltv en een wat simpelere telefoon zijn toch voldoende?

Op dat soort grappen is Nederland de afgelopen jaren leeggelopen en nu moet er bezuinigd worden.
En er zullen dan toch goeden onder de kwaden gaan lijden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:52

Ik werk in de psychiatrie en no way dat iedereen daar naar het werk gaat. Ik geloof 1 van de 45 mensen. 35 mensen volgen dagbesteding en de rest niks. Ik zou het heel erg vinden als daar ook mensen hun uitkering kwijt raken :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:53

Och ja jij vindt dus dat iedereen met een wajong net genoeg moet krijgen om heel moeilijk van te kunnen leven. Nooit iets leuks te kunnen doen. Dan gaat het echt beter hoor met Nederland! Depressies (en stoornissen) die daarvan kunnen komen zijn natuurlijk gratis. :j

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:55

Geryon schreef:
Och ja jij vindt dus dat iedereen met een wajong net genoeg moet krijgen om heel moeilijk van te kunnen leven. Nooit iets leuks te kunnen doen. Dan gaat het echt beter hoor met Nederland! Depressies (en stoornissen) die daarvan kunnen komen zijn natuurlijk gratis. :j

Een laptop kan toch ook ipv een iMac oid. Waarom het duurste van het duurste.. Dat bedoeld ze denk ik

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:56

Nou als ik straks mijn wajong krijg, en ik heb weer tijd en geld voor een paard, dan ga ik er zeker ook weer 1 kopen.
Ik heb ook nog een man die inkomen heeft, dus waarom zou ik geen paard mogen hebben?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:59

quera schreef:
Geryon schreef:

Een laptop kan toch ook ipv een iMac oid. Waarom het duurste van het duurste.. Dat bedoeld ze denk ik

Waarom niet? Het is toch je eigen keus om een laptop te kopen en voor de rest goed de maand door te komen, of een iMac en de eerstvolgende maanden jezelf heel erg in te korten. Als diegene van de iMac nou meer uit gaf, oke dan snap ik het. Maar anders zie ik het probleem er echt niet van in... Iedereen bepaalt toch zelf waar die zijn geld aan uitgeeft? Zo ook iemand met een wajong, vind ik.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:01

Jij mag van mij best een paard hebben, maar niet van mijn belastingcenten.
Dan zie ik liever dat degenen die na de oorlog Nederland hebben opgebouwd een keer extra worden gewassen.

Een Wajonger mag van mij best een laptop en internet, al is het maar omdat dat ook een stukje contact met de buitenwereld geeft en je met veel dingen eigenlijk niet meer zonder kan.
Maar wat quera al aangeeft, een simpel Dell kan ook ipv een dure laptop en nog een iPad.

Scheelt weer een paar 100 euro en weer wat wasbeurten voor oma.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 13:02

Het ging om een iPhone iPad laptop UPC box
Versus

Laptop
Normale telefoon
Kabel

Dus het geheel