Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:25

Ik doneer niks .
Als wij een ramp krijgen verwacht ik ook niks van arme mensen zoals zij. Daarnaast besteed ik liever mijn *weinige* geld aan dingen die ik belangrijk vind. En dat kan ook een volle boodschappentas zijn voor een buur die geen geld meer heeft.
Ieder moet zelf weten waar die zijn geld aan uit geeft vind ik. Al vind ik het ook van de zotte. Maar goed :) ieder zijn ding

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:26

Ik vind de vergelijking met onze Nederlandse crisis ook wat onzinnig? Er liggen hier immers geen lijken op straat 8)7

Ik vind het trouwens wel wat raar dat heel veel hulporganisaties de andere acties stilleggen, er zijn genoeg gebieden waar mensen/kinderen ook zonder eten, onderdak, zorg, onderwijs etc. zitten zonder dat daar een orkaan voor nodig was maar hulp aan deze mensen komt nu dus ook op een lager pitje vanwege de ramp? Zo is een actie van unicef om kindersterfte (volgens hen 18 000 kinderen per dag) te bestrijden nu stilgelegd?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-11-13 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:29

Als je het kan missen, waarom zou je dat dan niet doneren aan de Filipijnen?
Ik denk niet dat je de crisis in Nederland moet vergelijken met de crisis in de Filipijnen. Ik vind het best erg hoe sommige Bokkers hier reageren.
Ben blij dat ik niet op de Filipijnen leef. Wat verschrikkelijk moet dat zijn. En wat zou ik dan graag willen dat ik geholpen zou worden.
En niet iedereen kan doneren. Dat snap ik heus wel. Maar als je het wel kan, waarom niet?

Urielle

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:31

Ik zou graag doneren in de vorm van houdbare voeding/kleding/medisch materiaal ed omdat de kans dan groter is dat er echt ook iets op zijn plaats aankomt. Maar daar is dus geen boodschap aan heb ik al begrepen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:32

melody7 schreef:
Ik vind het zo'n egoïstische gedachte van 'wij hebben hier crisis dus we moeten geen andere meer helpen' komop zeg, vrijwel álle Nederlandse burgers hebben een dak boven hun hoofd, en het overgrote gedeelte van de dakloze heeft mogelijkheid op opvang (en zoveel dakloze zijn hier niet), en já er is crisis, maar echt te klagen hebben we hier niet.. en die mensen daar hebben helemaal niks meer, alles is kapot, al hun bezittingen weg, geen eten, niks! Moeten ze die dan maar dood laten gaan, want ja, wij hebben crisis? (want dan zouden álle landen hun handen eraf moeten houden, want ja, je kunt het toch allemaal beter voor jezelf gebruiken?) Ik vind dat ikke-ikke-ikke gedachtes. Ik vind het heel erg goed dat er zo massaal voor ingezet word, want wat er daar met die mensen gebeurt is gun je niemand!

Zo dat moest er even uit, nu ga ik weer onder mijn steen zitten :o

_/-\o_ Helemaal mee eens..

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:33

Poiuytrewq schreef:
Ik doneer niks .
Als wij een ramp krijgen verwacht ik ook niks van arme mensen zoals zij.
Daarnaast besteed ik liever mijn *weinige* geld aan dingen die ik belangrijk vind. En dat kan ook een volle boodschappentas zijn voor een buur die geen geld meer heeft.
Ieder moet zelf weten waar die zijn geld aan uit geeft vind ik. Al vind ik het ook van de zotte. Maar goed :) ieder zijn ding

Wauw, kijk dat je niet doneert, laat me werkelijk koud. Moet je zelf weten. Maar die opmerking erachter is echt stuitend. Ben blij dat er gelukkig genoeg mensen zijn die zo niet denken, zodat die "arme mensen" die nu in nog triestere omstandigheden moeten overleven hopelijk hun armoede ooit te boven komen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:33

AnnemiekvM schreef:
Als je het kan missen, waarom zou je dat dan niet doneren aan de Filipijnen?
Ik denk niet dat je de crisis in Nederland moet vergelijken met de crisis in de Filipijnen. Ik vind het best erg hoe sommige Bokkers hier reageren.
Ben blij dat ik niet op de Filipijnen leef. Wat verschrikkelijk moet dat zijn. En wat zou ik dan graag willen dat ik geholpen zou worden.
En niet iedereen kan doneren. Dat snap ik heus wel. Maar als je het wel kan, waarom niet?

Tja. Waarom vlees eten uit de bio-industrie als je ook biologisch kunt eten? Waarom kleding kopen dat gemaakt is door arme kinderen als je ook kleding kunt kopen niet gemaakt door kinderen? Etc. etc.

De vraag is eerder waarom wel.. Als ik de instelling van de gemiddelde Nederlander zie.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:36

Sammy_xxs schreef:
Ja, dat mensen willen doneren moeten ze helemaal zelf weten, ieder mag weten waar hij zn centjes aan uitgeeft toch?

Maar het verbaasd me dat mensen beweren dat de crisis in Nederland zo erg niet is, Nederland valt niet te vergelijken met 3de wereldlanden.
Tuurlijk hebben de meeste hier een dak boven hun hoofd en een boterham te eten en schoon drinkwater...maar dat is normaal hier in Nederland. Kan je moeilijk vergelijken met een 3e wereldland :roll:

Maar nu hebben we in Nederland ook hele erge crisis, maarja veel mensen zien dat niet, je zal je verbazen hoeveel mensen er naar de voedselbank moeten gaan. Ik ga zelf niet, maar was een keer met een buurvrouw meegegaan, nou ik zag de halve flat daar rondlopen, mensen waar ik het totaal niet van had verwacht. Mensen zitten in de schuldhulpverlening, kunnen geen cadeautjes kopen, geen kleren/schoenen voor de kinderen, gaan nergens heen en eten nooit lekker uitgebreid.
Mensen raken hun banen kwijt, moeten hun hele levensstijl omgooien kunnen geen werk vinden.
Uitkeringen worden gekort, sommige mensen leven maar van € 700 per maand, en daar moeten ze alles van betalen, en eten op de tafel zien te krijgen voor hun kinderen...Nou Geen crisis?
Ik zie het wel anders....

Dat is het hele punt, dat de crisis hier in Nederland niet te vergelijken is met de 'crisis' in de Filipijnen!

Even vanuit het standpunt dat ik geld over heb. Ik besteed het dan liever aan een land zoals de Filipijnen zodat zij enigszins geholpen kunnen worden dan dat ik het besteed aan iemand in Nederland. Niet omdat het in Nederland niet slecht gesteld is maar omdat het in de Filipijnen nog véél erger is.

Als er in Nederland mensen woonde zonder water, familie, onderdak, alles, en mensen die wel iets hadden maar heeeel weinig. Dan gaf ik het ook aan de eerste groep.
Waarom zou dat anders zijn omdat het nu mensen betreft in een ander land?

Die eigen land eerst mentaliteit vind ik (persoonlijk dus!) echt walgelijk. Alsof wij beter zijn..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:37

Laulitz schreef:
Een snelle google levert mij op dat Nederland ongeveer 16 miljoen inwoners heeft. Als iedereen al maar 1 euro doneert zit je al aan 16 miljoen euro. Dus zo raar vind ik het bedrag niet? Natuurlijk heeft niet iedereen gedoneerd maar sommige mensen zullen dan weer 10 euro doneren...

^ Dit.

En je moet je eens inbeelden in hun plaats, die mensen hebben NIETS meer. Huizen compleet verwoest, vrienden/familie/huisdieren door, geen eten, geen eigen bezittingen meer.. Wat een bende egoïsten hier.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:38

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:39

Urielle schreef:
Ik zou graag doneren in de vorm van houdbare voeding/kleding/medisch materiaal ed omdat de kans dan groter is dat er echt ook iets op zijn plaats aankomt. Maar daar is dus geen boodschap aan heb ik al begrepen.

Bij ons op school wordt er door een organisatie kleding ingezameld. Dus het is er wel.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:40

gohya schreef:
Caaroo schreef:
Pfffff... Ik hou 't echt nog maar net binnen van al dat gezwans hier! Ik wil de problemen die we in Nederland hebben echt niet ontkennen, die verdienen absoluut aandacht. Maar hoe dúrf je ons land met de Filipijnen te vergelijken in deze situatie? We hebben het hier over primaire levensbehoeften! Elk land heeft problemen die serieus genomen moeten worden maar ons landje is toch echt wel behoorlijk verwend hoor. Ik vind het echt vreselijk dat mensen überhaupt zo kúnnen denken.

En hoewel je vrij snel op 13 miljoen euro zit, is het toch een mooi bedrag dat in NL al gedoneerd is. De kwestie over het aandeel dat er werkelijk terecht komt is een hele serieuze, maar van niks doen (en zéker van zeiken) wordt niemand beter.

Waar staat dat we nederland vergelijken met de Filipijnen? dat staat nergens.
Het gaat er om dat er voor de armen onder ons nooit geen actie word gehouden.
Daarbij als je op straat word gezet of komt,heb je echt niet gelijk onderdak.Je weet niet eens alles wat er gebeurd met mensen in ons land.

Goed gezien, het staat nergens. Maar als je zegt dat er hier nooit actie wordt ondernomen voor de armen en voor de Filipijnen wel, ben je al aan het vergelijken. En die vergelijking is er één die ik in veel reacties hier terugvind, al is het tussen de regels door. Daarbij geloof ik dat er in NL wel degelijk aan de armen wordt gedacht. In hoeverre dit niet toereikend is wil ik in het midden laten - ik ben niet in staat om daarover te oordelen - maar als we het toch over vergelijken hebben blijft Nederland het als verzorgingsstaat zéker relatief goed doen. Nogmaals, ik wil niet ontkennen dat we hier in NL ernstige problemen hebben, en ook ik vind dat daar vooral aandacht aan besteed moet worden. Maar met de problemen van vele Filipijnse slachtoffers op dit moment kampen wij geloof ik totaal niet. Daarbij komt voor een klein deel ook misschien dat de huidige situatie op de Filipijnen er één is waaraan wij makkelijker doneren. De problemen die hier verder worden opgebracht staan dichterbij ons en die ervaren velen waarschijnlijk ook als complexer. En tot daar de vergelijking, want ik vind dat de tekorten aan die primaire levensmiddelen dáár totaal los staan van de problemen hier.

edit; om nog maar niet te spreken over de enorme emotionele/traumatische schade daar...
Laatst bijgewerkt door Caaroo op 18-11-13 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:42

AnnemiekvM schreef:
Urielle schreef:

Bij ons op school wordt er door een organisatie kleding ingezameld. Dus het is er wel.

Dan wil ik graag de naam van de organisatie van je, want ik vind het schrijnend maar na het debacle de vorige keer wil ik niet meer doneren in de vorm van geld. Materialen wel.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:43

RedPassion schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik vind het van de zotte!
Natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurd is maar laten wij eerst maar eens zorgen dat we uit de crisis zijn voordat we zoveel geld aan mensen/dingen gaan doneren.

Crisis?? Het feit dat wij het in dit verwende land crisis noemen zegt al genoeg over hoe veel (of weinig) we gewend zijn. Walgelijk, zo'n instelling! Geen huis meer hebben, geen eten hebben en in het ergste geval geen familie meer hebben, DAT is pas crisis!

Dankjewel. Walgelijk, sommige reacties hier, ik word er helemaal naar van. 13 miljoen euro verdeeld over 16 miljoen inwoners maakt zo'n 80 cent per inwoner. 80 cent! Als sommige hier dat al te veel vinden voor onze medemens in nood vraag ik met af hoe individualistisch zij dan ingesteld zijn. ( En nee, ik wil niet iedereen over een kam scheren want ik weet dat er ook een heleboel zijn die er niet zo over denken)

Maar je halve familie kwijt zijn, geen huis hebben, geen toegang tot water en eten, lijkt me toch net wel een stapje erger dan de euro's die wij per maand minder te besteden hebben door de crisis. Iets meer empathie is wel op zijn plaats voor een paar hier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:48

Tessa_ugo schreef:
lijkt me toch net wel een stapje erger dan de euro's die wij per maand minder te besteden hebben door de crisis. Iets meer empathie is wel op zijn plaats voor een paar hier.

Omgekeerd vind ik dat eigenlijk ook wel :o
Genoeg mensen in Nederland die van riant bovenmodaal ineens teruggevallen zijn naar bijstandsniveau met alle problemen vandien. Je zult daar staan met een duur koophuis waarvoor de hypotheek opgehoest moet worden maar wat niet verkocht komt zonder een enorme restschuld, dure paarden, auto's en ander luxespul wat je ooit kon betalen die niet verkocht raken. Er zijn ook mensen die momenteel het vooruitzicht hebben de rest van hun leven in de schuldsanering te zitten en daar mag ook best wat empathie voor bestaan. Het wordt in dit topic wel erg gekleineerd!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:50

Je kunt reacties hier walgelijk vinden, kennis heeft er familie wonen en ze is heel stellig, ze doneert niet.
Er is daar geld genoeg bij de regering, de Filipijnen hebben inderdaad nog armoede en sloppenwijken enzenz, echter, het gaat daar de laatste jaren zo bergopwaarts dat de kenners verwachten dat dit land binnen een paar jaar een echt grote economie is. Ze staan nu ong op plek 40, boven landen als Marokko, Turkije, Nieuw Zeeland. Wij staan een heel stuk hoger puur omdat hier 16 miljoen mensen wonen en daar 98 miljoen, dat drukt het bnp. Verder is het misschien goed om onderstaand artikel te lezen en verder wil ik nog wel zeggen dat iedereen die wil doneren dat ook zeker moet doen maar veroordeel niet de mensen die dat niet willen. Ook ik doneer zeker niet.
http://g3w.be/news/de-filipijnen-getrof ... een-andere.

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:55

Urielle schreef:
Tessa_ugo schreef:
lijkt me toch net wel een stapje erger dan de euro's die wij per maand minder te besteden hebben door de crisis. Iets meer empathie is wel op zijn plaats voor een paar hier.

Omgekeerd vind ik dat eigenlijk ook wel :o
Genoeg mensen in Nederland die van riant bovenmodaal ineens teruggevallen zijn naar bijstandsniveau met alle problemen vandien. Je zult daar staan met een duur koophuis waarvoor de hypotheek opgehoest moet worden maar wat niet verkocht komt zonder een enorme restschuld, dure paarden, auto's en ander luxespul wat je ooit kon betalen die niet verkocht raken. Er zijn ook mensen die momenteel het vooruitzicht hebben de rest van hun leven in de schuldsanering te zitten en daar mag ook best wat empathie voor bestaan. Het wordt in dit topic wel erg gekleineerd!

Ja, daar heb jij natuurlijk ook een punt. Er zijn zat mensen in Nederland die het zeker zwaar zullen hebben door de crisis en die ieder dubbeltje om moeten draaien. Maar ik denk dat het voor de mensen in de Filipijnen veel kan schelen als zij die het kunnen missen ( en dan doel ik dus niet op de mensen die het economisch gezien moeilijk hebben) een (kleine) bijdrage leveren. En nee, ik kan niet garanderen dat het ook daadwerkelijk aankomt waar het aan moet komen, maar dat vertrouwen heb ik dan maar even.
Maar het was niet mijn bedoeling om mensen (zwaar of minder zwaar) getroffen door de economische crisis in Nederland te benadelen. Daar moet ik wel mijn excuses voor aanbieden. Ik schrok alleen erg van de reacties waarin men bijna suggereerde dat er niet gegeven mocht worden omdat de situatie in eigen land ook niet optimaal is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:57

De Nederlandse regering heeft al een bedrag gedoneerd, net als vele andere landen.
Iedereen betaalt belasting waardoor dit mogelijk is.
Dus ik doneer niet bij acties.
Het is iets typisch Nederlands die acties, ik vind het een groot circus.
Bekende Nederlanders die zichzelf weer even op de voorgrond kunnen zetten. *-:)
Ze promoten meteen zichzelf onder het mom van de actie.

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:59

Weet je,. Gister zat ik een heerlijk toetje met slagroom te eten" toen het beeld van de filepijnen kwam op tv,,. Waarop ik dacht.. Ik zit hier te eten omdat ik honger had in iets lekkers... Maar daar zijn er kinderen die omkomen van de honger en niks meer hebben.. Dat zet mij echt even aan t denken hoor,,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:00

Ik doneer ook niet. Er staan nog steeds honderduizenden Euro's op rekeningen van goede doelen: bedragen die na de tsunami op tweede kerstdag in 2004 in Indonesie zijn opgehaald en die nog steeds geen bestemming hebben ontvangen en waar zogenaamd ook niemand bij kan. Eerst even opmaken wat ze hebben, dan praten we verder.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:03

Er staan misschien nog honderdduizenden euro's op rekeningen, maar er zijn al miljoenen besteed.

Ik heb absoluut empathie voor de mensen hier in Nederland die door economische omstandigheden in de problemen zijn gekomen, lijkt me vreselijk. Maar alles kwijt zijn, je naasten verloren, geen toekomst meer en nog erger: geen hoop.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:05

Cassidy schreef:
Ik doneer ook niet. Er staan nog steeds honderduizenden Euro's op rekeningen van goede doelen: bedragen die na de tsunami op tweede kerstdag in 2004 in Indonesie zijn opgehaald en die nog steeds geen bestemming hebben ontvangen en waar zogenaamd ook niemand bij kan. Eerst even opmaken wat ze hebben, dan praten we verder.

yep hier ook

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:06

het is verschrikkelijk wat er gebeurt is in de filepijnen.! hier zitten mensen te zeuren dat er zo veel geld daar heen gaat want hier is het crisis en daar gaan mensen dood van de honger.families die uit elkaar vallen,kinderen die dood gaan of zonder ouders moeten leven. en dan zeuren mensen over de crisis hier,! schandalig voor woorden, schaam me gewoon om nederlander te zijn

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:08

Ik heb liever dat het aan de filipijnen wordt uitgegeven dan aan iets als het koningshuis... Als je die 13 miljoen al veel vindt, moet je ff kijken wat er aan dat soort bullshitdingen waar wel echt op bezuinigd kan worden, wordt uitgegeven.

Vind sommigen Nederlanders echt egoïstisch :n zo'n grote ramp, en dan denken aan jezelf.
De ramp is nog (lang) niet over, er zullen nog veel doden en gewonden vallen aan bijvoorbeeld honger en ziektes. Dat geld en andere dingen hebben zij hard nodig lijkt me!

Al snap ik wel dat mensen voorzichtig zijn met geld aan goede doelen geven, er wordt zo vaak 'misbruik' van gemaakt.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 21:09

Eileen_ schreef:
Ik heb liever dat het aan de filipijnen wordt uitgegeven dan aan iets als het koningshuis... Als je die 13 miljoen al veel vindt, moet je ff kijken wat er aan dat soort bullshitdingen waar wel echt op bezuinigd kan worden, wordt uitgegeven.

Vind sommigen Nederlanders echt egoïstisch :n zo'n grote ramp, en dan denken aan jezelf.
De ramp is nog (lang) niet over, er zullen nog veel doden en gewonden vallen aan bijvoorbeeld honger en ziektes. Dat geld en andere dingen hebben zij hard nodig lijkt me!

Al snap ik wel dat mensen voorzichtig zijn met geld aan goede doelen geven, er wordt zo vaak 'misbruik' van gemaakt.

mee eens