De maatschappij van tegenwoordig...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:06

Elise_0o schreef:
Dit topic doet mij erg denken aan een quote, namelijk

“Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Deze quote laat zien dat deze discussie al heel wat eeuwen gevoerd word, hij is namelijk van Socrates geboren in het jaar 469 BC.


_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:10

xSlvna schreef:
Serieus, ik werd in de eerste gepest omdat ik andere schoenen droeg, dat was het enige 'andere' aan mijn uiterlijk. Wat een humor als ik die meiden nu zien, durven niet zonder make-up de deur uit te komen. Net 4 jaar verder, rollen geswitcht.

TS heeft ook gewoon gelijk hoor. :j

Wees even realistisch, wat voor straf krijg je als je verkracht of vermoord? Hoeveel geld krijg je als je (eerlijk!) werkt, hoeveel als je oneerlijk werkt en hoeveel als je eerlijk thuis zit (chronische ziekte)? Evenveel als iemand die oneerlijk thuis zit (niks aan de hand, gewoon de WAO gekregen) hè? ;)
Tegenwoordig levert eerlijk zijn nauwelijks iets op in de maatschappij, geen geld, geen respect...

Eigenlijk gekkenwerk vind ikzelf.


De hoogte van straffen wordt al in een ander topic besproken. Maar heel eerlijk, als je je in het strafsysteem verdiept dan zijn de straffen gewoon prima. Ik snap dat het lastig te begrijpen is voor mensen die niet in die sector werken en dus minder van het strafsysteem afweten, maar het loont erover te lezen en om de ideeën achter ons systeem te weten te komen.
Dit is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon een uitleg voor iets dat vaak niet begrepen wordt.

En weet je, als mensen oneerlijk thuis willen zitten, tja dan hoop ik dat er iets aan hun zelf klaagt. Want geen sociale opvang is onmogelijk, en profiteurs heb je altijd.
En niet alleen in NL maar werkelijk waar overal.
Dus waar je ook naartoe verhuist, hoeveel geld, macht of whatever je hebt, er is altijd misbruik en er zijn altijd profiteurs.

eilleen333

Berichten: 12857
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:11

xSlvna schreef:
Serieus, ik werd in de eerste gepest omdat ik andere schoenen droeg, dat was het enige 'andere' aan mijn uiterlijk. Wat een humor als ik die meiden nu zien, durven niet zonder make-up de deur uit te komen. Net 4 jaar verder, rollen geswitcht.

TS heeft ook gewoon gelijk hoor. :j

Wees even realistisch, wat voor straf krijg je als je verkracht of vermoord? Hoeveel geld krijg je als je (eerlijk!) werkt, hoeveel als je oneerlijk werkt en hoeveel als je eerlijk thuis zit (chronische ziekte)? Evenveel als iemand die oneerlijk thuis zit (niks aan de hand, gewoon de WAO gekregen) hè? ;)
Tegenwoordig levert eerlijk zijn nauwelijks iets op in de maatschappij, geen geld, geen respect...

Eigenlijk gekkenwerk vind ikzelf.


Daar heb je een punt. Maar is dat voor jou een reden om niet eerlijk te zijn? Want wie verloochen je dan? De maatschappij of jezelf? Ik ben liever arm dan rijk als het betekend dat ik tegen mezelf moet liegen om rijk te worden. Ik heb weinig geld, ik rij een doodenge auto van 23 :P , werk me te pletter, maar hou weinig over... Maar ik ben wel mezelf, en dat voelt goed. De maatschappij kan manipuleren wat ze willen, maar ik ga niet ophouden met mezelf te zijn om in het plaatje van de maatschappij te passen. Dan maar een buitenbeentje...

Het leven is gewoon niet eerlijk, maar je wordt niet gelukkiger wanneer je je daar over gaat opwinden. Ik doe gewoon wat ik kan en wil om te komen waar ik wil zijn. En dat gaat met vallen en opstaan, maar het geeft wel veel voldoening als je het doel dan haalt. Omdat je er zelf voor knokt. Als ik dat doel op een oneerlijke manier bereik geeft me dat veel minder voldoening.

Practisch voorbeeld: Als ik win bij monopoly door vals te spelen voelt dat niet als overwinning. Als ik verlies, maar het spel eerlijk heb gespeeld in tegenstelling tot sommige andere spelers die valsspeelden... Dan voel ik me geen verliezer.... MAar dat is maar net hoe je het zelf bekijkt.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:11

Ik ben zelf compleet ongelukkig in mijn werksituatie. Heeel commercieel, zakelijk en indiviualistisch en het geeft mij geen energie en voldoening meer. Vroeger wel maar na mate ik ouder ben geworden krijg meer besef wat echt belangrijk is en hoe ik in het leven wil staan. Ik heb dan ook besloten een deeltijd hbo opleiding te volgen tot docent geschiedenis. Ik heb al jaren het idee mijn roeping te hebben misgelopen in het docentschap.

Verbeter je eigen wereld en begin bij jezelf.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:13

maura schreef:
Ironisch genoeg vertoont de discussie in dit topic precies alle egogedreven geschreeuw waardoor naar mijn idee de TS het idee heeft dat de héle maatschappij hard en onverschillig en op zichzelf gericht is (geworden).
Je zou bijna denken dat TS gewoon gelijk heeft.


Je haalt me de woorden uit de mond...

TS is zielig omdat ze een andere visie heeft? Waarom kan dit niet gelaten worden bij "TS heeft een andere visie" PUNT. Zelfs hier worden andermans vliegen afgevangen en details er uitgepikt en uitgekauwd (Je leest niet goed, je leest niet goed, JE LEEST NIET GOED!) Jammer genoeg worden aan die eigen interpretaties ook eigen oordelen verbonden en er uit "gefloept". Je weet niks van de ander, in plaats van oordelen kan er ook gevraagd worden wat er precies bedoeld wordt.

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:16

Weet je, iedere generatie zegt dat de tijd ervoor beter was, net zoals hierboven is gezegd. Gebeurde dus zelfs al in de tijd van de Grieken en Romeinen.

Ik ben ook iemand die buiten de boot valt (Asperger). Met concerta en wat begeleiding kom ik er wel, het is hard werken maar ik zal ermee moeten leren leven in de gehaaste maatschappij van nu, so be it.

En ik ben blij dat ik naar school kan, mag presteren en geen huismama moet zijn. Dat kon in de jaren 50 niet zo snel.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:16

Rowdine schreef:
De hoogte van straffen wordt al in een ander topic besproken. Maar heel eerlijk, als je je in het strafsysteem verdiept dan zijn de straffen gewoon prima. Ik snap dat het lastig te begrijpen is voor mensen die niet in die sector werken en dus minder van het strafsysteem afweten, maar het loont erover te lezen en om de ideeën achter ons systeem te weten te komen.
Dit is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon een uitleg voor iets dat vaak niet begrepen wordt.

Hierin zal mijn denkwijze met héél veel anderen heel anders zijn, maar mensen die zo ziek zijn en denken aan seks zonder toestemming (met een dier, kind, jonge vrouw, oude man, whatever) en het dan ook daadwerkelijk doen, nah :r

Ik zal mijn zin maar niet af maken, iedereen heeft zijn eigen meningen en ik weet dat ik de enige hier ben met deze.

Het is inderdaad geen reden om oneerlijk te zijn, maar ik zal ook best eens liegen maar nooit om de overheid te melken. Ben ook liever een buitenbeentje dan een oplichter/leugenaar, maar genoeg anderen zijn dat niet.

Ik zie het ook zoals jij beschrijft met het monopoly spel, heb nu ook een paard en ik kan kiezen of hier niet mee presteren of een nieuwe kopen en wel 'presteren', nah ik sjok wel nog op de huidige rond...

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:16

bromfiets schreef:
maura schreef:
Ironisch genoeg vertoont de discussie in dit topic precies alle egogedreven geschreeuw waardoor naar mijn idee de TS het idee heeft dat de héle maatschappij hard en onverschillig en op zichzelf gericht is (geworden).
Je zou bijna denken dat TS gewoon gelijk heeft.


Je haalt me de woorden uit de mond...

TS is zielig omdat ze een andere visie heeft? Waarom kan dit niet gelaten worden bij "TS heeft een andere visie" PUNT. Zelfs hier worden andermans vliegen afgevangen en details er uitgepikt en uitgekauwd (Je leest niet goed, je leest niet goed, JE LEEST NIET GOED!) Jammer genoeg worden aan die eigen interpretaties ook eigen oordelen verbonden en er uit "gefloept". Je weet niks van de ander, in plaats van oordelen kan er ook gevraagd worden wat er precies bedoeld wordt.


Ken je de wet van Godwin?

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:18

Even ervan uitgaan dat TS gelijk heeft. Of voor de meer prestatieminnenden onder ons, een te begrijpen punt heeft.
Zou TS dan blijer worden van een topic waarin mensen het kunnen opbrengen om een beetje vriendelijk naar elkaar te doen of zou ze meer hebben aan een topic waarin mensen menen elkaar op de vingers te moeten tikken over allerlei onzinnige trivialiteiten in de (ijdele?) hoop om zelf over te komen als reuze wereldwijs en heel goed in staat om zich staande te houden in de maatschappij waar TS blijkbaar moeite mee heeft?

Bromfiets, wil je met me trouwen <3 ? Ik word zo blij van de onvermoeibare redelijkheid waarmee je in dit topic de mentaliteit van mensen aan de kaak stelt zonder onnodig persoonlijk te worden. :j

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:19

Ik zie wel waar TS moeite mee heeft en ze heeft zeker deels gelijk :j. Wat ik uit haar OP opmaak is dat de hele maatschappij van nu slecht is, en daar ben ik het niet mee eens.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:20

TS heeft gewoon een visie die waar is...ze verzint toch niets?
De wereld is toch gewoon niet leuk?

Degene die wil presteren prima...maar degene die gewoon niet willen presteren is toch ook goed?
Zo vaak hoor ik de opmerking...wel je best doen op school anders eindig je achter de kassa bij de LIDL.
So what???Wat is daar mis mee?Zolang je daar met plezier je werk doet is dat toch goed?
Er is niets mis met iemand die geen goed Nederland kan schrijven of Engels.
Dat is ook een groot probleem in de samenleving...al die gene die zich beter voelen dan anderen...

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:21

@ Elise: Ik heb Hitler nog niet voorbij zien komen.

En ik weet wat je er mee wilt zeggen, deze situatie staat buiten mijzelf en ik geef aan dat er op een andere manier gedacht kan worden. Of ik hier zelf al dan niet een waardeoordeel aan hang weet je helemaal niet :)

Trouwen? Gelukkig ben ik al voorzien van gas, water en licht :') Ook iemand die niet in de maatschappij past trouwens, net als ikzelf _O-
Laatst bijgewerkt door bromfiets op 14-11-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:22

geerke schreef:
TS heeft gewoon een visie die waar is...ze verzint toch niets?
De wereld is toch gewoon niet leuk?

Degene die wil presteren prima...maar degene die gewoon niet willen presteren is toch ook goed?
Zo vaak hoor ik de opmerking...wel je best doen op school anders eindig je achter de kassa bij de LIDL.
So what???Wat is daar mis mee?Zolang je daar met plezier je werk doet is dat toch goed?
Er is niets mis met iemand die geen goed Nederland kan schrijven of Engels.
Dat is ook een groot probleem in de samenleving...al die gene die zich beter voelen dan anderen...


_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:22

xSlvna schreef:
Rowdine schreef:
De hoogte van straffen wordt al in een ander topic besproken. Maar heel eerlijk, als je je in het strafsysteem verdiept dan zijn de straffen gewoon prima. Ik snap dat het lastig te begrijpen is voor mensen die niet in die sector werken en dus minder van het strafsysteem afweten, maar het loont erover te lezen en om de ideeën achter ons systeem te weten te komen.
Dit is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon een uitleg voor iets dat vaak niet begrepen wordt.

Hierin zal mijn denkwijze met héél veel anderen heel anders zijn, maar mensen die zo ziek zijn en denken aan seks zonder toestemming (met een dier, kind, jonge vrouw, oude man, whatever) en het dan ook daadwerkelijk doen, nah :r

Ik zal mijn zin maar niet af maken, iedereen heeft zijn eigen meningen en ik weet dat ik de enige hier ben met deze.

Het is inderdaad geen reden om oneerlijk te zijn, maar ik zal ook best eens liegen maar nooit om de overheid te melken. Ben ook liever een buitenbeentje dan een oplichter/leugenaar, maar genoeg anderen zijn dat niet.

Ik zie het ook zoals jij beschrijft met het monopoly spel, heb nu ook een paard en ik kan kiezen of hier niet mee presteren of een nieuwe kopen en wel 'presteren', nah ik sjok wel nog op de huidige rond...

Maar niemand rekent je er toch op af dat jij rustig rond wil sukkelen? Net als dat niemand je er (hoop ik!) op afrekent dat je niet prestatiegericht bent op school/werk whatever?
Ik heb dat idee iig niet.

En ik weet dat velen dat idee over de straffen hebben, maar naar mijn mening heeft de meerderheid zich ook niet ingelezen, en ik denk dat als dat wel wordt gedaan er veel mensen wel van mening veranderen.
Dit is wat mij betreft vergelijkbaar met de politiek: mensen horen Wilders wat schreeuwen over buitenlanders en stemmen massaal. Wat ie verder allemaal te vertellen heeft weet de helft niet eens!

Staat iedereen overigens vrij om zich een mening te vormen, maar soms je tot de conclusie komen deze bij te moeten stellen omdat het wat anders zit dan je aanvankelijk dacht!

eilleen333

Berichten: 12857
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:23

geerke schreef:
TS heeft gewoon een visie die waar is...ze verzint toch niets?
De wereld is toch gewoon niet leuk?

Degene die wil presteren prima...maar degene die gewoon niet willen presteren is toch ook goed?
Zo vaak hoor ik de opmerking...wel je best doen op school anders eindig je achter de kassa bij de LIDL.
So what???Wat is daar mis mee?Zolang je daar met plezier je werk doet is dat toch goed?
Er is niets mis met iemand die geen goed Nederland kan schrijven of Engels.
Dat is ook een groot probleem in de samenleving...al die gene die zich beter voelen dan anderen...



Spijker op de kop!!


Heeft iedereen hier het racisme experiment van BNN gezien? Dat is denk ik voor veel mensen een eye opener. Niet zozeer omdat het over racisme gaat, maar vooral over hoe makkelijk mensen te manipuleren en beinvloeden zijn...

Urbanus

Berichten: 44987
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:24

geerke schreef:
TS heeft gewoon een visie die waar is...ze verzint toch niets?
De wereld is toch gewoon niet leuk?

Degene die wil presteren prima...maar degene die gewoon niet willen presteren is toch ook goed?
Zo vaak hoor ik de opmerking...wel je best doen op school anders eindig je achter de kassa bij de LIDL.
So what???Wat is daar mis mee?Zolang je daar met plezier je werk doet is dat toch goed?
Er is niets mis met iemand die geen goed Nederland kan schrijven of Engels.
Dat is ook een groot probleem in de samenleving...al die gene die zich beter voelen dan anderen...


Nee, voor mij is haar visie niet waar. En ik heb oprecht veel medelijden die deze visie wel delen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:24

bromfiets schreef:
@ Elise: Ik heb Hitler nog niet voorbij zien komen.

En ik weet wat je er mee wilt zeggen, deze situatie staat buiten mijzelf en ik geef aan dat er op een andere manier gedacht kan worden. Of ik hier zelf al dan niet een waardeoordeel aan hang weet je helemaal niet :)

Trouwen? Gelukkig ben ik al voorzien van gas, water en licht :') Ook iemand die niet in de maatschappij past trouwens, net als ikzelf _O-



wilders komt net voorbij....uiteraard niet hetzelfde ...maar de toon is er :')

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: De maatschappij van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:26

Geerke: Dat is inderdaad vergelijkbaar... Gelukkig nog niet helemaal hetzelfde :=

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:26

Rowdine schreef:
Maar niemand rekent je er toch op af dat jij rustig rond wil sukkelen? Net als dat niemand je er (hoop ik!) op afrekent dat je niet prestatiegericht bent op school/werk whatever?
Ik heb dat idee iig niet.

Hoor je omgeving maar eens als je veel capaciteit hebt en er 'niks' mee doet, hoe triest het wel niet is, en hoe zwak, en en... Sorry mag ik gewoon doen met mijn toekomst wat ik ermee wil doen? Dankje. Echt afrekenen nah, is net wat je daaronder verstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:27

geerke schreef:
TS heeft gewoon een visie die waar is...ze verzint toch niets?
De wereld is toch gewoon niet leuk?

Degene die wil presteren prima...maar degene die gewoon niet willen presteren is toch ook goed?
Zo vaak hoor ik de opmerking...wel je best doen op school anders eindig je achter de kassa bij de LIDL.
So what???Wat is daar mis mee?Zolang je daar met plezier je werk doet is dat toch goed?
Er is niets mis met iemand die geen goed Nederland kan schrijven of Engels.
Dat is ook een groot probleem in de samenleving...al die gene die zich beter voelen dan anderen...


Maar dat zegt toch ook niemand, dat niet prestatiegericht niet oke is?
Ik vind het hartstikke oke. Ben enorm blij dat er zoveel verschillende mensen en beroepen zijn. Anders zou niks en niemand functioneren. Kun je je voorstellen dat iedereen dokter wil woorden. Goh wie moet dan in de supermarkt de schappen vullen, of whatever?!

Over het schrijven ben ik het pertinent met je oneens. Ik ben van mening dat iedereen z'n eigen moedertaal toch wel moet beheersen. Als ik sommige mensen zie schrijven, daar krijg ik kromme tenen van.
Maargoed mijn mening.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:28

bromfiets schreef:
@ Elise: Ik heb Hitler nog niet voorbij zien komen.

En ik weet wat je er mee wilt zeggen, deze situatie staat buiten mijzelf en ik geef aan dat er op een andere manier gedacht kan worden. Of ik hier zelf al dan niet een waardeoordeel aan hang weet je helemaal niet :)

Trouwen? Gelukkig ben ik al voorzien van gas, water en licht :') Ook iemand die niet in de maatschappij past trouwens, net als ikzelf _O-


Ik dacht al dat je dat ging zeggen en ik bedoel het om jouw stukje te versterken, niet om te weerleggen.

"De memetische functie van de wet is niet een eind te maken aan discussies, maar om deelnemers aan een discussie bewuster te maken van de vraag of een vergelijking met de nazi's of Hitler gepast is, of simpelweg een kwestie van te ver doorgevoerde retoriek."

Oftewel, wat jij zei ;)

Misschien dat mensen eens moeten kijken of ze het Anarchocommunisme wat vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:28

bromfiets schreef:
Geerke: Dat is inderdaad vergelijkbaar... Gelukkig nog niet helemaal hetzelfde :=


Vergelijkbaar?! Pfoe.

Urbanus

Berichten: 44987
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:29

Zullen we anders gewoon Hitler hier even buiten houden?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:32

lieveli schreef:
Zullen we anders gewoon Hitler hier even buiten houden?



graag...niet te vergelijken...

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:32

@ Lieveli: Misschien zitten die mensen waar je medelijden mee hebt helemaal geen behoefte aan jouw medelijden? Het nadeel van zoiets opschrijven is dat er alsnog een waardeoordeel aan vast zit, misschien of waarschijnlijk bedoel je die niet zo maar door de wijze van opschrijven zet je iemand automatisch buitenspel.

@Rowdine: Jij doet het niet, maar de tendens is toch echt dat er wel prestatiedruk is. Kijk naar de cito voor kleuters die inmiddels weer afgeschaft is, wat is er mis met kind zijn en op je eigen tempo leren? (Ik ben ook altijd neergezet door school als lui, dromerig, concentratieproblemen en zelfs als dom. Had een mager vbo-advies, nu mag ik bij de Mensa :+ Ik ben alleen maar anders, niet meer of minder, maar ik ben wel heel mijn leven neergezet als te dom om iets te bereiken. De impact die zoiets heeft wordt zwaar onderschat.)