nieuwe bonuskaart.. activeer jij hem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Activeer jij de nieuwe bonuskaart?

nee, ik blijf anoniem hem gebruiken
89 (31%)
ja
136 (48%)
misschien
36 (12%)
ik gebruik hem helemaal niet.
17 (6%)
anders
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 281

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:31

Vjestagirl schreef:
Nog niet. Nu is het een opzich staand systeem. Wat als ze het straks gaan koppelen aan andere dingen? Dat jij straks meer verzekeringspremie moet gaan betalen omdat je veel koekjes koopt en vette toetjes?

Dat als jij altijd op dinsdag om 17.30 je boodschappen doet een inbreker met hulp van een hacker dus ook weer dat jij dan niet thuis bent? Dat systeem is alles behalve waterdicht.
Dat je baas je aanspreekt omdat je eerder altijd condooms kocht, en nu zwangerschapstesten, en dat hij toch wel even zeker wil weten dat je niet probeert om zwanger te worden, want dat komt nu echt niet uit?

Wauw. Je kunt ook wel erg doorslaan in áls-dingen. :))

Zo kun je beter idd gewoon niks doen, huis niet uit, thuisblijven, alles op slot. Iemand je boodschappen laten bezorgen. Ohnee, wat als dat misschien een inbreker is die je wat aandoet.

Overdrijven is ook een kunst. Dat wbt premie is echt onzin. Maar dat zei ik hierboven al.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:32

naomi_g1998 schreef:
Het maakt me niet uit dat mensen weten wat ik koop, maar idd wat hierboven staat. Je adres word geregistreerd en tegenwoordig worden veel systemen gehackt.

Dan hebben ze je adres en dan? Kun je ook via internet of social media opzoeken, stuk sneller dan hacken.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:33

vjestagirl schreef:
De oude bonuskaart deed dat ook. Met de nieuwe bonuskaart behouden ze zich alleen wel het recht voor om 27 maanden lang alles te registreren, niet alleen wat je koopt maar ook waar je het koopt, hoe laat je je boodschappen doet etc.

Ik snap niet dat mensen er zo gemakkelijk over denken. Wat nu nog ondenkbaar is kan over een paar jaar prima werkelijkheid worden: dat zorgverzekeraars en/of de overheid toegang krijgen tot die gegevens, en daar dingen op aan gaan passen. Straks krijgen we een systeem waarin je maximaal 2x per maand een chocoladereep mag kopen en anders gaat de premie van je verzekering omhoog oid.

Waarom zou je voor een beetje korting alles willen laten registreren? Zijn we als Nederlanders dan echt zo hebberig dat we voor een 1+1 gratis actie op de pakken pasta ons hele hebben en houwen op straat gooien?

En waarom dan alleen van AH als dat zo was moet alle supermarkten dat hebben als het naar de overheid moeten gaan

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:34

Eén keer je creditcard gehackt en je weet dat het niet zo paranoïde is als je dacht... Wat moet de AH met die gegevens? En waarom moet dat zo lang opgeslagen worden? Wat voor waarborgen zitten er in die opslag? Allemaal niet duidelijk... Dan maar niet registreren.

Het maakt inderdaad niks uit als je toch alles open en bloot op Facebook zet, maar ook daar kan je voorzichtig mee omgaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:35

anneliesdj schreef:
Vjestagirl schreef:
Nog niet. Nu is het een opzich staand systeem. Wat als ze het straks gaan koppelen aan andere dingen? Dat jij straks meer verzekeringspremie moet gaan betalen omdat je veel koekjes koopt en vette toetjes?

Dat als jij altijd op dinsdag om 17.30 je boodschappen doet een inbreker met hulp van een hacker dus ook weer dat jij dan niet thuis bent? Dat systeem is alles behalve waterdicht.
Dat je baas je aanspreekt omdat je eerder altijd condooms kocht, en nu zwangerschapstesten, en dat hij toch wel even zeker wil weten dat je niet probeert om zwanger te worden, want dat komt nu echt niet uit?

Wat ontzettend paranoia, bescherming van persoonsgegevens heet dat.
Wat mensen doorgaans op social media zetten is heel wat persoonlijker van aard dus kan je baas beter daar kijken of je niet zwanger wordt.

Nu lijkt het idd nog paranoia. Een hypothetisch voorbeeld? Stel, je bent een groot vleesliefhebber: niets om anno 2013 geheimzinnig over te doen. Maar het is niet ondenkbaar dat over dertig jaar vlees eten net zo taboe is geworden als, zeg, pedoseksualiteit nu. Zo’n cultuuromslag zie je al enkele decennia met roken: in de jaren vijftig was het iets dat je trots etaleerde, nu is het iets waar je al veel minder mee te koop loopt - en wellicht is het over dertig jaar wel not done. Maar Facebook is jouw foto’s, al rokend in de kroeg, in 2043 nog niet vergeten. Dat je nu niks te verbergen hebt, wil dus niet zeggen dat je nooit iets te verbergen hebt.

https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2

Dat het NU niet uitmaakt dat iedereen kan zien wat je koopt wil niet zeggen dat het nooit iets uitmaakt wat je koopt.

Ik raad je aan om het stuk wat ik link eens te lezen, erg boeiend.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:35

Couldn't care less dat de AH weet dat ik iedere week cola light, afbakbroodjes en kwark koop. Laten ze er vooral hun voordeel mee doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:41

Prrrr schreef:
Eén keer je creditcard gehackt en je weet dat het niet zo paranoïde is als je dacht... Wat moet de AH met die gegevens? En waarom moet dat zo lang opgeslagen worden? Wat voor waarborgen zitten er in die opslag? Allemaal niet duidelijk... Dan maar niet registreren.

Ze kunnen zowieso niet zonder toestemming je gegevens aan derden geven.
En waarom? Voor je eigen voordeel, als AH weet wat je koopt, wanneer en waar, kunnen ze dus zorgen dat voorradden altijd volledig zijn, dat er meer personeel is tijdens spitsuren, dat bepaalde vestigingen groter worden enz enz.

Vjesta; nu is het zo dat iedereen van middelbare leeftijd 40 jaar terug rookte, schamen die zich daarvoor?
Over 40 jaar is het zo dat iedereen die dan middelbaar is nu vlees at, boeiend?
Moet je je zo schamen voor wat je in het verleden deed dan?

En wat zet jij op social media dan? Als je daar nu opzet dat je geniet van je biefstuk, kunnen ze dat over 40 jaar ook nog terugvinden. Ik denk dat je met social media een stuk voorzichtiger moet omgaan als met iets als dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:44

anneliesdj schreef:
Prrrr schreef:

Ze kunnen zowieso niet zonder toestemming je gegevens aan derden geven.
En waarom? Voor je eigen voordeel, als AH weet wat je koopt, wanneer en waar, kunnen ze dus zorgen dat voorradden altijd volledig zijn, dat er meer personeel is tijdens spitsuren, dat bepaalde vestigingen groter worden enz enz.

Vjesta; nu is het zo dat iedereen van middelbare leeftijd 40 jaar terug rookte, schamen die zich daarvoor?
Over 40 jaar is het zo dat iedereen die dan middelbaar is nu vlees at, boeiend?
Moet je je zo schamen voor wat je in het verleden deed dan?

En wat zet jij op social media dan? Als je daar nu opzet dat je geniet van je biefstuk, kunnen ze dat over 40 jaar ook nog terugvinden. Ik denk dat je met social media een stuk voorzichtiger moet omgaan als met iets als dit.

Onzin. Zonder dat per persoon te weten kunnen ze ook wel erachter komen wat de spitsuren zijn etc., die voorraden worden echt wel elektronisch bijgehouden.
Daarnaast mogen ze officieel inderdaad geen gegevens doorverkopen, maar een niet nader te noemen telecombedrijf heeft zichzelf verraden bij me :D Abonnement op desbetreffend gsm-nummer stond destijds op mijn moeder's naam, en ik werd gebeld door de BankGiro Loterij op dat nummer (wat dus mijn nummer was) maar er werd gevraagd naar mijn moeder. Puur om reclame te maken overigens, aangezien wij nooit meedoen aan zulke dingen. De enige koppeling die er was tussen dat nummer en mijn moeder was dus het telecombedrijf.

Vjestagirl

Re: nieuwe bonuskaart.. activeer jij hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:46

Ze mogen het niet verkopen. Verhuren of 'ruilen' gebeurd dus meer en meer. Er zijn altijd creatieve loopholes te bedenken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:46

Ja dat kunnen ze ook zonder bonuskaart, maar mét is het specifieker natuurlijk.
En ik heb geen verstand van het supermarktgebeuren, wie weet watvoor voordelen het nog meer heeft.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:47

Nee zonder toestemming mogen ze die gegevens niet doorspelen naar derden. Maar het gebeurd wel. Mijn gegevens zijn een keer doorgespeeld door een tijdschrift waar ik lid van was. Ik was daar niet blij mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:48

anneliesdj schreef:
Ja dat kunnen ze ook zonder bonuskaart, maar mét is het specifieker natuurlijk.
En ik heb geen verstand van het supermarktgebeuren, wie weet watvoor voordelen het nog meer heeft.

Nee, met is het persoonlijker.

Spitsuren bijhouden, voorraden bijhouden etc. is allemaal véél specifieker met het kassasysteem, wat ook alles bijhoudt van mensen die geen bonuskaart hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:49

Idd, ik werk in een tuincentrum en daar weten ze ook precies wat er op voorraad is. Ook is het makkelijk te bekijken wat het meest verkocht is etc. En dat zonder registraties ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:50

En waarom is het dan niet erg dat telecombedrijven, je tijdschriftabbo, je ruitersportzaak, webshops enz, je gegevens hebben? Daarbij is er niemand die er moeilijk om doet en bij een supermarkt wel.
Wat de boer niet kent.

Over 25 jaar komen we niet eens meer in de supermarkt, dan komt die aan huis :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:50

anneliesdj schreef:
En waarom is het dan niet erg dat telecombedrijven, je tijdschriftabbo, je ruitersportzaak, webshops enz, je gegevens hebben? Daarbij is er niemand die er moeilijk om doet en bij een supermarkt wel.
Wat de boer niet kent.

Over 25 jaar komen we niet eens meer in de supermarkt, dan komt die aan huis :*

Omdat dat niet anders kan :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:53

anneliesdj schreef:
Wat de boer niet kent.

Over 25 jaar komen we niet eens meer in de supermarkt, dan komt die aan huis :)*

Ook daar geef ik zo min mogelijk gegevens. De ruitersportzaak krijgt geen gegevens van mij, webshops alleen het minimale, net als het tijdschriften abbo. Een telecombedrijf: daar heb je niet zoveel keuze...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:54

Bizzybijtje schreef:
anneliesdj schreef:
Wat de boer niet kent.

Over 25 jaar komen we niet eens meer in de supermarkt, dan komt die aan huis :*

Omdat dat niet anders kan :)

Dus dan is er niets aan de hand.
Zij kunnen ook je gegevens doorspelen, hacken of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:55

Tja, ze gebruiken ook al jarenlang camera systemen. Die zien wel meer dan wat je koopt.
Die zien ook hoe je er uit ziet, wat je aan hebt, hoeveel inkijk je shirtje heeft (tja, ze hangen hoog he... :P ), of je je kinderen wel of niet meeneemt naar de winkel en hoe je met je kinderen om gaat als ze staan te schreeuwen in de rij. Ze zien al je boodschappen voorbij komen.

Die camera's registreren meer dan dat bonuskaartje...

En als je met de pin afrekent, weten ze ook welk rekening nummer wat heeft aangeschaft.

Als je anoniem wil blijven en je privacy volledig wil behouden, moet je met een vuilnis zak over je gezicht en lijf de winkel binnen en uitsluitend contant betalen. :P
Anoniem zijn en privacy zijn in werkelijkheid helaas al dingen van het verleden.

Niet alleen in winkels. Ook gewoon op de weg.
Als ik Hoofddorp uit rij met de auto, wordt dat keurig geregistreerd door de camera's die dat langs de weg in de gaten houden. Ze hebben je zó gevonden als ze je ergens voor nodig hebben tegenwoordig. :P
Ook in 't openbaar vervoer barst 't van de camera's...

Alleen op de fiets of te voet kun je nog redelijk anoniem rondwandelen buiten de bebouwde kom (want in het centrum van dorpen en steden hangt 't ook al vol met camera's tegenwoordig).
Maar ja, op de fiets en te voet kom je niet erg ver, tenminste, niet heel snel.

Oh ja, bonuskaart.
Ik heb 'm geactiveerd hoor. Ze mogen best van me weten waar ik mijn boodschapjes zo af en toe doe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:56

Femke schreef:
Als je anoniem wil blijven en je privacy volledig wil behouden, moet je met een vuilnis zak over je gezicht en lijf de winkel binnen en uitsluitend contant betalen. :P

Ik denk dat je dan niet meer hoeft te betalen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:57

Ik activeer hem denk ik ook wel. Ze mogen best weten dat ik cola verslaafd ben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 12:59

anneliesdj schreef:
Femke schreef:

Ik denk dat je dan niet meer hoeft te betalen.

Ik denk dat ze je de winkel niet eens inlaten :P :') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:02

Femke schreef:
Tja, ze gebruiken ook al jarenlang camera systemen. Die zien wel meer dan wat je koopt.
Die zien ook hoe je er uit ziet, wat je aan hebt, hoeveel inkijk je shirtje heeft (tja, ze hangen hoog he... :P ), of je je kinderen wel of niet meeneemt naar de winkel en hoe je met je kinderen om gaat als ze staan te schreeuwen in de rij. Ze zien al je boodschappen voorbij komen.

Die camera's registreren meer dan dat bonuskaartje...

En als je met de pin afrekent, weten ze ook welk rekening nummer wat heeft aangeschaft.

Anoniem zijn en privacy zijn in werkelijkheid helaas al dingen van het verleden.

Niet alleen in winkels. Ook gewoon op de weg.
Als ik Hoofddorp uit rij met de auto, wordt dat keurig geregistreerd door de camera's die dat langs de weg in de gaten houden. Ze hebben je zó gevonden als ze je ergens voor nodig hebben tegenwoordig. :P
Ook in 't openbaar vervoer barst 't van de camera's...

Alleen op de fiets of te voet kun je nog redelijk anoniem rondwandelen buiten de bebouwde kom (want in het centrum van dorpen en steden hangt 't ook al vol met camera's tegenwoordig).
Maar ja, op de fiets en te voet kom je niet erg ver, tenminste, niet heel snel.

Oh ja, bonuskaart.
Ik heb 'm geactiveerd hoor. Ze mogen best van me weten waar ik mijn boodschapjes zo af en toe doe.

Voortaan een coltrui verplicht stellen :))

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:08

Uiteraard gebruiken zij het alleen maar om een betere match te creëren tussen aanbiedingen en doelgroep, maar ach. Ik vind het stiekem ook wel fijn om wel aanbiedingen te krijgen voor mijn lievelingscornflakes en -shampoo en niet voor aftershave. Daarnaast is er toch al niet veel van mijn privacy over dankzij Google en Facebook.

Ook geloof ik dat de AH deels verantwoordelijk is, mochten persoonsgegevens uitlekken door hackers, dus ze zullen echt wel hun best doen om die te beschermen. Welke hacker gaat trouwens zoveel moeite doen om een goed beveiligd mega groot systeem te hacken, waarmee hij vervolgens een paar tv's kan jatten..

Wat ik erger vind zijn domme mensen die op hun openbare Facebookprofiel uitnodigingen gaan versturen om aub te komen inbreken. Zo heeft een vriend van mij net een huis gekocht, een album aangemaakt met foto's van dat huis en uiteraard het adres erbij. Vervolgens plaatst hij een foto van elke dure nieuwe aanwinst voor in dat huis en elke vakantie. Dan vraag je er een beetje om.. Maar in het laten registreren van je bonuskaart zie ik niet zoveel kwaad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:25

[quote="Vjestagirl
Citaat:
Ik snap niet dat mensen er zo gemakkelijk over denken. Wat nu nog ondenkbaar is kan over een paar jaar prima werkelijkheid worden: dat zorgverzekeraars en/of de overheid toegang krijgen tot die gegevens, en daar dingen op aan gaan passen. Straks krijgen we een systeem waarin je maximaal 2x per maand een chocoladereep mag kopen en anders gaat de premie van je verzekering omhoog oid.

Waarom zou je voor een beetje korting alles willen laten registreren? Zijn we als Nederlanders dan echt zo hebberig dat we voor een 1+1 gratis actie op de pakken pasta ons hele hebben en houwen op straat gooien?
[/quote]

Ik ben het wel met je eens en heb een beetje spijt dat ik hem geactiveerd heb. Ik heb me laten verleiden door het idee van leuke aanbiedingen. Beetje dom van mij want die welkomstdeals vind ik totaal oninteressant en doe ik dus toch niks mee. Overigens zetten wij hier ook ons halve leven op bokt en andere social media. Daarom zit ik niet op facebook, twitter ed. Maar helemaal er aan ontkomen lukt toch ook weer niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:36

Ik vind het vooral een groot voordeel dat je die handscanners kunt gebruiken, dat scheelt een hoop gedoe tijdens spitsuren, gek genoeg zijn er nog niet veel mensen die zo'n ding durven of willen gebruiken.