doodstraf invoeren in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf invoeren in Nederland?

ja
93 (43%)
nee
113 (53%)
weet ik niet
6 (2%)

Totaal aantal stemmen: 212

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:37

Barendshoeve schreef:
Ja dat heb ik inderdaad. Dus ik weet heel goed wat vrijheid is.

Ja, heeft iedereen familie om zich heen? Hoe weet jij dat? En ja heeft iedereen vrijheid?

Nee de vergelijking is echt niet raar, zeker niet als je hem eens vanuit een andere situatie bekijkt ipv vanuit jezelf.

Niet iedereen heeft nog familie nee, MAAR de mensen buiten de gevangenis hebben vrijheid en dát is het belangrijkst. Helaas komen de meeste mensen daar pas achter als ze zelf weten hoe het voelt geen vrijheid te hebben.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:38

Ik ben tegen de doodstraf; dan komen zieke geesten er alleen maar snel vanaf.

Zelfs zoiets laags en verdorven als een marc dutroux; geen doodstraf maar levenslang.

Waar ik dan wel weer voor ben is dat de positie van dat soort lieden wordt veranderd. Dus verkrachters en kindermoordenaars; niks niet lekker apart en bescherming; gooi dat tuig tussen de rest van de populatie en laat hun medegevangenen maar doen met dat soort idioten wat ze willen. Hebben ze zelf tenslotte ook gedaan.

Privileges als tv, playstation/radio wat dan ook; niet voor zwaar gestraften zoals moordenaars/ verkrachters/ kindermoordenaars etc. Vervroegde vrijlating? Dacht het niet; er zijn dingen waarvoor je geen tweede kans verdient, simpel

En idd wat iemand hier noemde; gebruik dat soort uitschot maar voor medicijnproeven; heeft de maatschappij nog wat aan ze en hoeven een heleboel onschuldige dieren niet onnodig te lijden.

En programma's als je mooi op kosten van eerlijke burgers je lekker laten omscholen/ kunstgebitje nemen ook gelijk afschaffen; dat had je maar op een eerlijke manier moeten verkrijgen.

En zo zijn er nog veel meer dingen die ik graag veranderd zie; geen mogelijkheid tot een werkstraf bij kindermisbruikdelicten(iets wat veel te vaak gebeurt in Ned), maar hoe dan ook een gevangenisstraf van 25 jaar tot levenslang (slachtoffers hebben tenslotte ook levenslang)

Dingen zoals kindermisbruik binnen de kerk; niks niet binnenshuis onderzoekje mogen doen, maar gewoon voor het normale gerecht; net als iedere andere crimineel. En bij herhaaldelijk in de fout( zoals bij de katholieke kerk) een verbod op desbetreffende kerkelijke instantie. Mensen hebben sowieso geen religie nodig om in een god te geloven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:38

little_king schreef:
@sans en ja 20 vind ik te weinig als je ziet hoe gemakkelijk mensen vermoord lijken te worden.

20 jaar is geen levenslang. Er zijn best veel mensen tot levenslang veroordeeld. Daarnaast ook best veel mensen die TBS opgelegd krijgen, omdat vaak bij moorden een verminderde toerekeningsvatbaarheid aannemelijk kan worden gemaakt, tbs kan tot levenslang doorgetrokken worden, het kan gezien worden als verkapte tot levenslang veroordeling. Iedere twee jaar wordt een veroordeelde weer geëvalueerd door de rechter :).

Leuk trivia'tje: Het Expertisecentrum Forensische Psychiatrie onderzocht ontsnappingen van tbs'ers en recidive tijdens het verlof in de periode 2000-2005. Van de 50.000 verlofbewegingen die per jaar plaatsvinden vonden er gemiddeld 6,9 onttrekkingen per maand plaats. Bij gemiddeld vier personen per jaar vond daadwerkelijk recidive plaats.

4 personen op de 50.000...

Barendshoeve

Re: doodstraf invoeren in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:40

Hmm nee das niet waar niet iedereen buiten de gevangenis heeft vrijheid. En ik had zo willen ruilen hoor met een gevangene hier in NL.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:41

_San87_ schreef:
little_king schreef:
@sans en ja 20 vind ik te weinig als je ziet hoe gemakkelijk mensen vermoord lijken te worden.

20 jaar is geen levenslang. Er zijn best veel mensen tot levenslang veroordeeld. Daarnaast ook best veel mensen die TBS opgelegd krijgen, omdat vaak bij moorden een verminderde toerekeningsvatbaarheid aannemelijk kan worden gemaakt, tbs kan tot levenslang doorgetrokken worden, het kan gezien worden als verkapte tot levenslang veroordeling. Iedere twee jaar wordt een veroordeelde weer geëvalueerd door de rechter :).

Leuk trivia'tje: Het Expertisecentrum Forensische Psychiatrie onderzocht ontsnappingen van tbs'ers en recidive tijdens het verlof in de periode 2000-2005. Van de 50.000 verlofbewegingen die per jaar plaatsvinden vonden er gemiddeld 6,9 onttrekkingen per maand plaats. Bij gemiddeld vier personen per jaar vond daadwerkelijk recidive plaats.

4 personen op de 50.000...

jahaa sans weet ik dat 20 jaar geen levenslang is
levenslang is levenslang.
Jij hebt het over 20 personen, ik vind dat te weinig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:41

little_king schreef:

Dit is makkelijk gezegd als je niet weet hoe het gegaan is. Als je enkel een artikel leest in de krant dan denk je idd al snel opknopen of levenslang opsluiten. Maar als je dan het verhaal van de dader hoort blijkt er vaak meer aan de hand geweest te zijn.

Zo kregen wij een tbs'er op bezoek op school die zijn ex vermoord had. Vooraf had iedereen zijn mening klaar. Toen we het verhaal van de dader gehoord hadden bleek er een heel lange periode aan vooraf gegaan te zijn waarin hij getergt werd door zijn ex. Tuurlijk is het niet goed te praten dat hij haar vermoord had. Maar ik kon toen wel enigszins begrip opbrengen dat hij in een vlaag van verstandsverbijstering zijn ex aangevlogen is waardoor zij kwam te overlijden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:43

capopjekop schreef:
little_king schreef:

Dit is makkelijk gezegd als je niet weet hoe het gegaan is. Als je enkel een artikel leest in de krant dan denk je idd al snel opknopen of levenslang opsluiten. Maar als je dan het verhaal van de dader hoort blijkt er vaak meer aan de hand geweest te zijn.

Zo kregen wij een tbs'er op bezoek op school die zijn ex vermoord had. Vooraf had iedereen zijn mening klaar. Toen we het verhaal van de dader gehoord hadden bleek er een heel lange periode aan vooraf gegaan te zijn waarin hij getergt werd door zijn ex. Tuurlijk is het niet goed te praten dat hij haar vermoord had. Maar ik kon toen wel enigszins begrip opbrengen dat hij in een vlaag van verstandsverbijstering zijn ex aangevlogen is waardoor zij kwam te overlijden.

Kom ik saai alweer met het voorbeeld Folkert.
En zo zijn er vast boel meer.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:44

Barendshoeve schreef:
Hmm nee das niet waar niet iedereen buiten de gevangenis heeft vrijheid. En ik had zo willen ruilen hoor met een gevangene hier in NL.

Dan raad ik je aan dat te doen want ik vind dit echt een belachelijke uitspraak.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:45

little_king schreef:
capopjekop schreef:

Kom ik saai alweer met het voorbeeld Folkert.
En zo zijn er vast boel meer.

En wat wil je daar mee zeggen dan?

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:46

Ik ben blij dat je het belachelijk vind, want daaruit blijkt dat je nog niet genoeg hebt meegemaakt en dat is een positief teken. Ik kan jouw aanraden wat meer levenservaring op te doen voor je je mond open trekt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:48

little_king schreef:

Waarom is dat te weinig? Moet iedereen die een moord gepleegd heeft dan levenslang opgelegd krijgen?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:48

Raad ik jou ook aan aangezien je mij niet kent en dus totaal niet weet wat ik heb meegemaakt, en dat is meer dan jij je kan bedenken. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:49

Barendshoeve schreef:
Ik ben blij dat je het belachelijk vind, want daaruit blijkt dat je nog niet genoeg hebt meegemaakt en dat is een positief teken. Ik kan jouw aanraden wat meer levenservaring op te doen voor je je mond open trekt.

Welkom bij de gebrek aan-club naomi_g1998 _O-

@ Barendshoeve. Je zegt dat je had willen ruilen. In welke tijd was dit? Ik weet wel dat het minstens zo'n 10-12 jaar geleden wel wat luxer was de gevangenissen die ik toen bezocht. :j Toen was het bezoekuur ook veel fijner dan nu.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:50

Nu geef je aan dat ik niet kan oordelen over jouw, waarom oordeel jij dan wel over mij?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:51

Ik kan op dit moment alleen nog maar met mijn wenkbrauwen fronsen :'). Wtf is dat hier, zeg?

fourseasons

Ik oordeel niet over jou maar over je uitspraak.

xSlvna

_San87_ schreef:
little_king schreef:

Waarom is dat te weinig? Moet iedereen die een moord gepleegd heeft dan levenslang opgelegd krijgen?

Ik vind van niet, als mensen echt in een hoek gedreven worden en hier door moorden, prima, mag van mij. Mensen die jaren lang mishandeld, misbruikt etc. worden en erna de dader vermoorden mogen van mij best na 2 jaartjes en psychische hulp (trauma 'weghelpen') weer proberen huisje boompje beestje te krijgen.

little_king

capopjekop schreef:

Is dat zo moeilijk wat ik daar mee wil zeggen gezien je op mijn eerdere bericht reageert?

@ sans, nee niet iedereen die een moord heeft gepleed.
Maar wel veel meer mensen.
Natuurlijk zijn er mensen die het doen als enigste uitweg na jaren ellende.
Die verdienen niet zoveel straf nee. Dat is uiteindelijk uit pure onmacht.

Maar ja neem die Folkert maar weer, zijn beweegreden was politiek. Daar mag je toch nooit iemand om vermoorden?
Daar zit geen jaren ellende achter.

Al moet ik zeggen alles wat nu in Den Haag zit weg ruimen...mwah niet zo'n gek idee.

geintje natuurlijk :+

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:52

En ik baseer mijn uitspraak op wie ik ben en waar ik vandaan kom...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:53

Jongens, moet dit op huidig niveau doorgaan...?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:54

little_king schreef:
capopjekop schreef:

Is dat zo moeilijk wat ik daar mee wil zeggen gezien je op mijn eerdere bericht reageert?

Blijkbaar, anders vraag ik het niet?
Je haalt hem erbij als voorbeeld maar gaat er nergens echt op in waarom je dat doet. Ik kan er best wat bij verzinnen, maar dat wil niet zeggen dat dat ook overeenkomt met wat jij ermee wil zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:06

little_king schreef:
@ san, nee niet iedereen die een moord heeft gepleed.
Maar wel veel meer mensen.
Natuurlijk zijn er mensen die het doen als enigste uitweg na jaren ellende.
Die verdienen niet zoveel straf nee. Dat is uiteindelijk uit pure onmacht.

Maar ja neem die Folkert maar weer, zijn beweegreden was politiek. Daar mag je toch nooit iemand om vermoorden?
Daar zit geen jaren ellende achter.

Al moet ik zeggen alles wat nu in Den Haag zit weg ruimen...mwah niet zo'n gek idee.

geintje natuurlijk :+

Je komt nu steeds met Folkert, helemaal prima, maar dat is maar één persoon. Je kunt natuurlijk je hele argumentatie niet om één persoon hangen.

En waarom zou er geen jaren ellende achter politieke beweegredenen kunnen zitten? Dat vind ik wel een kortzichtige uitspraak, eigenlijk :). Er zijn meer dan genoeg politieke beslissingen die mensen enorm kunnen beïnvloeden in het dagelijks leven waardoor ze de wanhoop nabij zijn.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-10-13 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:06

Is iemand van jullie daadwerkelijk wel eens een in bedrijf zijnde gevangenis binnen geweest? Dan zou je het niet hebben over luxe hoor ;). Begrijp me niet verkeerd, Wie zijn vingers brandt moet op de blaren zitten maar om nou te spreken over luxe...

En wat betreft de straffen, wat Capopjekop zegt is idd waar. Er is een onderzoek geweest naar welke straffen 'wij' uit zouden delen voor bepaalde misdrijven en over het algemeen straften wij milder dan de daadwerkelijk opgelegde straf ;).

Wat betreft de doodstraf, dat vind ik écht een moeilijke vraag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:09

Alleen jammer dat ik het niet terug kan vinden van dat onderzoek. Kwam wel iets anders tegen, maar daar bleek uit dat mensen wel strenger straften dan de rechters. Maar mensen die meer informatie hadden wel milder waren dan de mensen die alleen het krantenbericht te lezen kregen. Op de stoel van de rechter heet dit onderzoek.

edit: Ik denk dat ik het dit artikel is wat ik gelezen heb. http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2011/1 ... -rechters/
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 29-10-13 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:12

Barendshoeve schreef:
En ik baseer mijn uitspraak op wie ik ben en waar ik vandaan kom...

Dan nog vind ik niet dat je het in de gevangenis beter heb en heb ik ook nog nooit iemand horen zeggen. En ja ik ben een keer in een gevangenis geweest en ja ik ken ook iemand die een paar jaar heeft gezeten dus dat is niet op niks gebaseerd.