Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:19

Mixje90 schreef:
Ja maar ondertussen zorgen diezelfde mensen ervoor dat honderden/duizenden mensen doodgaan. Of is er niets gebeurd in het o zo gevaarlijke Irak met massa vernietigingswapens?
Dat er wel of niet makkelijk over na wordt gedacht is ook niet de discussie toch? In mijn ogen zegt dat niet veel.

Welke mensen zorgen ervoor dat er honderden/duizenden mensen doodgaan?
De EU door het niet ingrijpen bedoel je? En dan? Wereldoorlog 3 beginnen met Irak/iran/syrie etc, rusland en azie aan de ene kant en 'het westen' aan de andere kant? nog meer dood en verderf?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:20

simo0ne schreef:
Gelukkig denken meerdere mensen dat hij hartstikke schuldig is. Maar je gaat mij niet vertellen dat jij niet weet wat er in die minuten is gebeurt dat het niet op film staat.
Maargoed, de regels zijn er niet voor niets en die beste mensen doen ook alleen maar hun werk maar in mijn ogen kunnen zoveel dingen anders maar zo heb je zoveel mensen die het graag anders zien.

Je bedoeld die peruaanse?

Onschuldig tot het tegendeel bewezen is..

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:20

Celiien schreef:
De EU door het niet ingrijpen bedoel je? En dan? Wereldoorlog 3 beginnen met Irak/iran/syrie etc, rusland en azie aan de ene kant en 'het westen' aan de andere kant? nog meer dood en verderf?

Heeft Amerika geen hulp gehad van Europese landen in Irak?

Dit is wel een hele andere discussie die niet met het topic te maken heeft... Maar ik vertrouw de wereld niet echt :P
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 28-10-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:21

Celiien schreef:
Mixje90 schreef:
Ja maar ondertussen zorgen diezelfde mensen ervoor dat honderden/duizenden mensen doodgaan. Of is er niets gebeurd in het o zo gevaarlijke Irak met massa vernietigingswapens?
Dat er wel of niet makkelijk over na wordt gedacht is ook niet de discussie toch? In mijn ogen zegt dat niet veel.

Pak dan maar alvast al je spullen en zoek een hele diepe schuilkelder want Nederland komt daar niet ongedeerd uit! :Y)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:22

Je bedoeld de irakoorlog in 2003?
Saddam vermoordde en onderdrukte zijn eigen volk....daarnaast heeft hij talloze keren de opmerkingen van de VN genegeerd. Klap op de vuurpijl was 9/11..

En idd we gaan een beetje offtopic :=

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:24

Celiien schreef:
Je bedoeld de irakoorlog in 2003?
Saddam vermoordde en onderdrukte zijn eigen volk....daarnaast heeft hij talloze keren de opmerkingen van de VN genegeerd. Klap op de vuurpijl was 9/11..

Waarvan er ook bewijzen zijn dat het een 'inside job' was...

Zo iemand moet gewoon levenslang de gevangenis in. We leven niet meer in de middeleeuwen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:27

Ik zat al te lezen waar ik de plot-twist gemist heb :+.

De doodstraf op zichzelf is natuurlijk een reuze interessant gegeven... Veel mensen die voor de doodstraf zijn, zijn in mijn ervaring de wat minder geschoolden (no offence, slechts mijn ervaring), die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, die met het argument komen dat het ergste wat je kan doen een leven nemen is en dat je daarvoor dood moet (sommige mensen vinden dat een persoon al dood moet voor het knippen van de voorpluk van een pony, maar hé :')). Maar hoe zit het dan met de mensen die de doodstraf uitvoeren? Zij vermoorden op hun beurt ook een persoon, en het meest schrijnende is nog, dat het regelmatig is voorgekomen dat er iemand veroordeeld is die onschuldig blijkt...

The Green Mile gezien, toevallig?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:28

Ik vind niet dat de doodstraf moet worden afgeschaft.. Mensen hebben ook een ander hun leven afgepakt..
Ik vind alleen echt dat er goed naar een persoon moet worden gekeken, dingen beter afwegen dan dat ze nu in sommige landen doen en onlangs las ik een blog van een bokker die met een gevangene schrijft die de doodstraf heeft gekregen en de omstandigheden daar waren echt te slecht voor woorden :n
Het is een moeilijk onderwerp..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:29

Dat oog om oog, tand om tand principe snap ik dus echt niet... Jij hebt iemand vermoord (om wat voor reden dan ook) dus jij moet ook maar dood :'). Kom op, we zijn toch wel wat verder in de evolutie dan dat?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:30

Nee, in sommige gevallen vind ik echt dat een persoon niet meer het recht heeft om te leven. :n
Klinkt heel hard, maar dan heb ik het wel meer over de extreme gevallen. (massamoordenaars,, martelaars etc.)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:32

_San87_ schreef:
Dat oog om oog, tand om tand principe snap ik dus echt niet... Jij hebt iemand vermoord (om wat voor reden dan ook) dus jij moet ook maar dood :'). Kom op, we zijn toch wel wat verder in de evolutie dan dat?

Ik vind het ook een redelijk primitieve gedachte ja :j

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:34

_lies_ schreef:
Ik vind niet dat de doodstraf moet worden afgeschaft.. Mensen hebben ook een ander hun leven afgepakt..
Ik vind alleen echt dat er goed naar een persoon moet worden gekeken, dingen beter afwegen dan dat ze nu in sommige landen doen en onlangs las ik een blog van een bokker die met een gevangene schrijft die de doodstraf heeft gekregen en de omstandigheden daar waren echt te slecht voor woorden :n
Het is een moeilijk onderwerp..

Stel: Piet de Graaf heeft ruzie met zijn vrouw Emma. Hij is overspannen, zij is vreemdgegaan en hij kan het niet meer aan. In de hoek van de kamer staat de honkbalknuppel van hun veertienjarige zoon Peter, die een fanatieke honkballer is en hoopt met zijn team naar de Nederlandse kampioenschappen te gaan.
Zonder na te denken pakt Piet de knuppel en slaat net zolang op Emma in tot ze niet meer beweegt. Dan schrikt hij zo van wat hij heeft gedaan dat hij huilend de telefoon pakt en de politie belt. Peter wordt wakker als hij wordt afgevoerd.

Maanden, of misschien wel jaren, later controleert Maria van Schouw of er genoeg vloeistof in de injectienaald zit. Ze is die dag opgestaan en heeft niet twee, maar één boterham met pindakaas gegeten, omdat ze toch wel een beetje misselijk is bij de gedachte aan hetgeen wat ze gaat doen.
Als Piet op tafel ligt en zij op het punt staat om de naald in zijn arm te steken, wordt haar aandacht afgeleid door een geluid. Een snik.
Hij is van Peter, die op de tribune zit, tussen de ouders van zijn moeder Emma in.

----

Even een slechtgeschreven voorbeeldje van mij: Maria doet exact hetzelfde als Peter heeft gedaan, sterker nog, zij is die ochtend opgestaan met het idee dat zij iemand ging vermoorden, iemand die een zoon achterlaat. Zij verdient het in jullie theorie dan toch ook de doodstraf?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:38

_lies_ schreef:
Nee, in sommige gevallen vind ik echt dat een persoon niet meer het recht heeft om te leven. :n
Klinkt heel hard, maar dan heb ik het wel meer over de extreme gevallen. (massamoordenaars,, martelaars etc.)

Maar wie ben jij om te beslissen dat iemand geen recht meer heeft om te leven? Vind je dat niet heel extreem? En ben jij dan niet, theoretisch, net zo erg als die moordenaar die besluit dat iemand het recht niet meer heeft om te leven?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:40

Ik vind het trouwens behoorlijk schokkend dat 55% van de stemmers niet wil dat de doodstraf stopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:48

Schokkend, ja. Maar het verbaast me totaal niet :').

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 21:58

_lies_ schreef:

Martelaars, dat is een interessant voorbeeld. De meeste martelaars (in beide betekenissen, dus mensen die anderen martelen in bv Abu Graib als de 'martelaars' die zich met een bomexplosie opofferen) doen dat omdat ze denken dat het wel toegestaan is om iemand te doden, als het doel maar goed is.

Het is heel lastig om uit te leggen dat je mensen niet mag doden uit respect voor het leven, als je zelf wel mensen doodt als er een goede reden is. Want veel mensen vinden dat zij die goede reden hebben... alleen denken andere mensen (de slachtoffers en hun nabestaanden) daar vaak anders over.

Oog om oog leidt meestal tot eindeloze 'jamaar zij begonnen' cirkels. Dat kost heel veel leed en heel veel levens en een oplossing komt er niet.

Wat dat betreft zouden we veel meer van Noorwegen kunnen leren: zij vinden hun rechtstaat belangrijker. Zij willen niet zomaar vergelding en bezig blijven met over en weer haatgevoelens creeren, maar de cirkel stoppen. Dat lijkt mij veel beter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:03

Het doel heiligt de middelen *rilt.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:05

Een heel enge gedachte.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:06

Bah :r

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:07

Celiien schreef:
Moeilijke situatie. Maaar nee ik ben persoonlijk tegen de doodstraf:
- Doodstraf = onomkeerbaar.. hoe vaak gebeurd het wel niet dat iemand onterecht verooordeeld wordt?

- Een moordenaar heeft in principe 'besloten' over het leven van een ander.. Hoe ethisch verantwoord is het dat wij dan over zijn leven kunnen beslissen :n en wie gaat die doodstraf uitvoeren? is hij/zij dan ook automatisch een moordenaar? definitie van moordenaar is namelijk iemand die opzettelijk een ander doodt.....

- Het werkt niet zó afschrikkend als dat men denkt.. daar zijn meerdere onderzoeken naar geweest.

:j :j

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:12

Happy_Liz schreef:
Ik ben persoonlijk van mening dat mensen die een doodstraf krijgen, er te snel vanaf zijn.. klinkt misschien raar, maar van mii mogen ze moordenaars best een beetje martelen. Die mensen die ze vermoord hebben, hebben misschien wel onwijs veel pijn gehad en hebben gesmeekt voor hun leven. Doodstraf vind ik dan te makkelijk.

Maar even on topic. Nee ze hoeven het van mij niet af te schaffen.

dat vind ik een beetje vreemd...
bovendien het is niet zo dat je een ander precies terug moet doen wat zij ook hebben gedaan.
als iemand je een klap geeft moet je die niet terug geven, word het alleen erger van.
eigenlijk moeten de mensen gewoon niet zo ontzettend onbegrijpelijk zijn dat ze het leven van een ander afpakken, maar ja
dat komt de wereld jammer genoeg nooit uit.

ik heb eiggenlijk geen idee wat mijn menig is.. of wel.
in eerste instantie zou ik gewoon niet willen dat het gebeurd (doodstraf).. maar er zijn zoveel tegenstrijdige gedachtes..
als het heel afschrikwekkend was, oké
maar dat blijkt het dus ook al niet zo te zijn!

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:13

_mexx_lady_ schreef:
Voor wat hoort wat. Heb jij iemand vermoord? Dan heb je ook geen recht meer op eigen leven :) En ze kosten zoveel geld voor ze levenslang in de bak te zetten, nee leg ze maar meteen het hoekje om.
Dan heb ik het wel over gerichte moorden, iemand die gestorven is omdat er een zware botsing ofzo is geweest niet. Maar iemand die er echt op kickt, of uit wraak. Nee hoor doe maar!

Onschuldige mensen de doodstraf geven is sneu maar als je 100% zeker kan bewijzen dat hij echt de dader is. Go ahead!

Klinkt grof ja, maar de maatschappij zet je aan om hierover na te denken vind ik

maar waarom? :n
Ik geloof heilig in God en die bepaald in mijn ogen over de dood, daar heeft de mens niks over te zeggen.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:15

Mensen die zeggen dat de maatschappij een reden is om de doodstraf uit te voeren...
denken jullie nou echt dat de maatschappij van zulke gedachten verbetert? :=

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:16

Oke, ik had eigenlijk besloten me niet in deze discussie te mengen, maar ik kon me niet beheersen :')

Er zijn zoveel redenen waarom de doodstraf afgeschaft zou moeten worden...
De mensen die het sterkst vóór de doodstraf zijn, zijn vaak (let wel: ik zeg vaak, niet altijd) de mensen die het minste inzicht hebben in de grond van rechtssystemen die zonder doodstraf te werk gaan.

Ten eerste, in de praktijk gaat de doodstraf vaak gepaard met oneerlijke 'trials'. Dit geldt niet alleen voor Azië, maar ook voor Amerika. Denk bijvoorbeeld aan de actuele discussie over de manier waarop de Amerikaanse overheid haar injecties verkrijgt.

Natuurlijk is de praktijk geen reden waarom de doodstraf in theorie afgeschaft zou moeten worden, maar ook in theorie zijn er genoeg argumenten te verzinnen.
1. Zoals al eerder aangehaald werd; Niemand heeft het recht om een ander zijn leven te ontnemen. Dit betekent dat ook degene die de doodstraf uit zou moeten voeren dit recht niet heeft. Zou dit wel zo zijn, kweek je een ongelijke samenleving waarin de regering en de uitvoerders van de wet zelf bóven de wet zouden staan, en dat gaat gepaard met ontelbare andere problemen.
2. De doodstraf kan ervoor zorgen dat er alleen maar meer dodelijke slachtoffers zouden vallen. Stel je het volgende voor: Iemand vermoord een ander persoon, en komt erachter dat een derde persoon dit weet. Wat houdt hem nu tegen om die derde persoon niet te vermoorden? Als de derde het namelijk meldt, krijgt de moordenaar de doodstraf. Wanneer hij de derde persoon ook vermoordt, is de kans kleiner dat hij gepakt wordt en dus de doodstraf krijgt.
3. Er dient ook rekening gehouden te worden met de familie van de moordenaar. Dit zijn onschuldige mensen; moeten die ook gestraft worden voor wat een familielid misdaan heeft?
4. Natuurlijk zou nooit iemand een ander persoon mogen vermoorden. Maar wat nou als de moordenaar psychisch zoveel problemen heeft dat hij simpelweg niet in staat is om de grenzen van 'wat mag en wat niet mag' te kunnen begrijpen?

En dit is maar een kleine greep uit de argumenten tegen de doodstraf...

Toch maar weer even een link naar een filmpje dat ons rechtssysteem uitlegt: http://www.youtube.com/watch?v=T7xt5LtgsxQ

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:17

Littera schreef:
Mensen die zeggen dat de maatschappij een reden is om de doodstraf uit te voeren...
denken jullie nou echt dat de maatschappij van zulke gedachten verbetert? :=

haha :')