Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:12

Is alcohol straks ook strafbaar onder je 18e? Ben zelf al over de 18, maar gewoon benieuwd ..
Het is nu volgens mij ook strafbaar onder je 16e, maar ze zijn er niet bepaald streng op :n

Ik ben echt heel benieuwd of dit nou werkelijk gaat helpen, ik ga nog wel eens uit, kijken hoeveel dronken 14/15 jarige ik volgend jaar tegen kom :+ Ik denk niet veel minder.

Unoo

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:27

Het wordt dan inderdaad ook strafbaar als je jonger dan 18 bent lijkt mij. Je mag het niet kopen, dus dan mag je het ook niet in bezit hebben.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 20:30

Ach, het kan erger. In de VS mag je pas vanaf je 21ste alcohol hebben.

Maar dan nog: Kan een feestje volgens jou niet leuk zijn zonder alcohol?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:24

mayniac_val schreef:
en dan heb ik het niet over dat ik geen alcohol mag maar over dat ik niet meer opstap kan

Oh mijn god, je bent 17 en denkt dat je geen jeugd meer hebt omdat je een jaartje niet in de kroeg kunt staan :+ Meiske toch, er is nog zoveel leuks in het leven waar je veel meer van kunt genieten met een gezond lichaam.[/quote]

Nee was meer sarcastisch maar tuurlijk is het vervelend.
Bijna al mijn vriendinnen zijn 18 gaan ieder weekend opstap, vriendje is 24 gaat vaak opstap.
Wat kan ik dan? juist ja alleen thuis op de bank voor de tv hangen toewel de rest plezier maakt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:25

heidy_wilco schreef:
Ach, het kan erger. In de VS mag je pas vanaf je 21ste alcohol hebben.

Maar dan nog: Kan een feestje volgens jou niet leuk zijn zonder alcohol?

nogmaals, dat kan wel probleem is dat we nergens binnen komen dus ook geen feest meer kunnen vieren

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:27

Zijn er geen huisfeesten in jullie vriendenkring dan? En er zit nog wel wat hoor tussen de kroeg in gaan en op de bank tv kijken... :=

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:28

Als je dit jaar nog 16 wordt of al bent, mag je alcohol blijven drinken. De generatie '98 als eerste niet meer.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:28

maar als je met je vriend mee bent, kom je dan niet gewoon binnen?
als ik met die van mij ben (23) dan vraagt er niemand naar mn ID. terwijl ik altijd hoor dat ik er jong uitzie, en anders zouden ze echt altijd mn ID vragen.

Muffin01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:35

Ook al is het voor mij totaal niet van belang. (ik ben 16 en drink eigenlijk nooit) Mij is altijd verteld: ''als je voor 1-1-2014, 16 bent geworden geld de wet niet voor jou. (als je geboren bent in 1997 of daarvoor). Ik durf dit alleen niet met zekerheid te zeggen!!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:41

Geryon schreef:
Zijn er geen huisfeesten in jullie vriendenkring dan? En er zit nog wel wat hoor tussen de kroeg in gaan en op de bank tv kijken... :=

Huisfeesten? nee nog nooit van gehoord.
Woon dan ook niet in een stad ofzo iets.
Maar dan nog, de genen die opstap mogen gaan opstap en al mn vrienden zijn minimaal 18.

Ik kom met mijn vriend ook nergens binnen hier. Hij mag binnen maar ik niet.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:42

ZeSteigert schreef:
Als je dit jaar nog 16 wordt of al bent, mag je alcohol blijven drinken. De generatie '98 als eerste niet meer.

Jaa zie je, dit dacht ik dus ook. Ik weet het niet meer

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:45

Ben nu 17 en behoorlijk veranderd drink nu echt alleen met mate omdat ik het lekker vind. Daarentegen toen ik 13 was dronk ik regelmatig veel te veel. Kon er ook zonder enige moeite aan komen. Ik zelf zie dan ook echt niet in wat deze grens er mee te maken heeft aangezien jongeren die dat echt willen er toch wel aan kunnen komen en alsnog lazarus kunnen drinken.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:47

ietjelover schreef:

dat is dan echt heel anders dan hier! zodra je met een ouder iemand bent, kom je gewoon binnen...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:50

ietjelover schreef:
Geryon schreef:

Huisfeesten? nee nog nooit van gehoord.
Woon dan ook niet in een stad ofzo iets.
Maar dan nog, de genen die opstap mogen gaan opstap en al mn vrienden zijn minimaal 18.

Ah ik hoor dat hier regelmatig plaatsvinden. Misschien ook maar beter dat je ze daar niet hebt := Hoor hier toch regelmatig dat er dan super veel gezopen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:53

Nee, vanaf 1 januari 2014 is alcohol gewoon verboden voor <18 jarigen. Voor zover ik weet is daar geen uitzondering op voor degenen die nu nog geen 18 zijn. Of ik heb niet ver genoeg gekeken :D Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen hoor :)
Je mag het niet kopen en je mag het niet hebben. De enige manier waarop je als 16- of 17-jarige nog een fles alcohol aan mag raken is dat je hem verkoopt als barmedewerker ;) Er wordt ook meer op gecontroleerd en het wordt allemaal wat 'strikter'. Oftewel; 't is hopelijk gedaan met het comazuipen van 12-jarigen :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 22:54

ZeSteigert schreef:

Nee, op de site van de rijksoverheid staat duidelijk dat het verboden wordt voor iedereen onder de 18, ook als je nu al 16 bent.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:06

Bizzybijtje schreef:
Nee, vanaf 1 januari 2014 is alcohol gewoon verboden voor <18 jarigen. Voor zover ik weet is daar geen uitzondering op voor degenen die nu nog geen 18 zijn. Of ik heb niet ver genoeg gekeken :D Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen hoor :)
Je mag het niet kopen en je mag het niet hebben. De enige manier waarop je als 16- of 17-jarige nog een fles alcohol aan mag raken is dat je hem verkoopt als barmedewerker ;) Er wordt ook meer op gecontroleerd en het wordt allemaal wat 'strikter'. Oftewel; 't is hopelijk gedaan met het comazuipen van 12-jarigen :)

Je mag voor je 18e officieel ook geen alcohol verkopen als barmedewerker. Als cassière in de supermarkt dan weer wel :')

Ik hoorde inderdaad ook dat het voor iedereen die jonger is dan 18 gewoon pech hebben is en een jaartje of twee niet drinken. Ik snap best dat dit vervelend is want hoe hard sommigen ook zeggen: Je kan best zonder alcohol uit. Wat ik ook zeker niet ontken, sommige mensen worden gewoon veel gezelliger als ze een glaasje op hebben. Echter ben ik van mening dat de leeftijdsgrens verhogen het comazuipen niet tegen gaat. Vaak hoor je dat de mensen die zich comazuipen, zich bij de zogenaamde huisfeesten klem drinken. Uitgaan is vaak te duur om echt veel te drinken (en het wordt alleen maar duurder).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:07

Bizzybijtje schreef:

Vanaf 1 januari 2014 mag je als 16-jarige ook geen alcohol achter de bar meer schenken/verkopen en ook niet meer achter de kassa alcohol verkopen.
Cassieres onder de 18 achter de kassa bij de supermarkt mogen dus alleen nog achter de service/sigarettenbalie en achter de zelfscanbalie staan.
Laatst bijgewerkt door Lous op 28-10-13 23:13, in het totaal 3 keer bewerkt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 23:09

jasz schreef:
ietjelover schreef:

dat is dan echt heel anders dan hier! zodra je met een ouder iemand bent, kom je gewoon binnen...

Al was het maar waar hier!
Maar tis ook niet leuk om dan mee te gaan, iedereen drinkt en is aangeschoten/zat en ik helemaal nuchter, nou nee bedankt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:14

Bizzybijtje schreef:

Ohja, want alcohol mag nu wel legaal verkocht worden aan 12-jarigen :j

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:47

ik denk eerlijk gezegd dat deze regel echt niet veel zal verbeteren. De kinderen die door deze regel twee jaar langer zullen wachten, zijn denk ik niet de kinderen die anders zouden gaan coma-zuipen. waar een wil is, is een weg zeg maar. als je wil zuipen lukt dat toch wel ;)
en idd Nies, 12-jarigen mochten al geen alcohol, of die nou 4 jaar of 6 jaar moeten wachten, ik denk niet dat ze daardoor minder gaan drinken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:52

Misschien een te nuchtere instelling van mij, maar eh, wát is er in godsnaam zo rampzalig aan om nog twee jaartjes te wachten met het nuttigen van alcohol?

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:53

Regel van 18+ vind ik goed hoor! Hoe vaak ik meisjes/jongens dronken zie van 15 jaar.

Alleen wat ik jammer vind uitgaans tenten worden ook 18+ zou betekenen dat ik niet binnen kom....
Maar verder ben ik het er mee eens dat ze de leeftijd grens gaan verhogen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:55

volgens mij gaat het de meesten er om dat ze dan niet meer uit kunnen, ivm dat je nergens meer inkomt, alles gaat naat 18 of 21+. en dat ze niet als enige dan niet kunnen drinken.
tja, echt een probleem is het niet. maar ik snap het wel, 16 was altijd zo'n magische leeftijd waarop je ineens heel veel mag, (voor mij toen ook := ernstig eigenlijk) en nu is dat ineens niet meer zo, dus dat is dan balen. snap ik best.

edit: ineens zat er een hele andere emoticon bij haha
Laatst bijgewerkt door jasz op 28-10-13 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:56

Wie zegt dat alle uitgaanstenten ook 18+ worden?
Ik ken genoeg discotheken waar je ook binnen komt als je 14 bent maar waar ze heel streng controleren bij de bar.