"Geen opties voor ouderen om waardig uit leven te stappen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:24

Als er geen verklaring is om euthanasie uit te voeren, dan vind ik het niet meer dan normaal dat artsen voorzichtig zijn of zelfs weigeren
Laatst nog was er nog bij het vijfde uur een reportage over hoe geloof ik een achterneef een tante overhaalde om te trouwen met de reden om voor haar te zorgen.
http://www.eo.nl/tv/devijfdedag/reportage-detail/twintiger-trouwt-met-demente-oudtante-voor-erfenis/

Hoe kun je dan bepalen of het niet de nabestaanden zijn die graag euthanasie willen vanwege misschien wel een erfenis?.
Wie zegt dat de nabestaande niet naar het euthanasie verlangen bij een dementerende ouder toe hebben gewerkt?
Mensen kunnen zo goed zijn in manipuleren dat zelfs ik soms in dingen kan geloven als iemand het maar goed brengt.
Als een arts weigert dan is de arts de boeman bij de familie en wanneer die wel mee wil werken kan die vervolgt worden als blijkt dat er opzet in het spel is.

Ik vind het maar een lastig onderwerp.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:53

secricible schreef:
Zoolgangster, kun jij aangeven wat voor opties er zijn als er geen sprake is van ondraaglijk lijden? Ik ben oprecht benieuwd :) ik heb de situatie nu diverse keren voorbij zien komen en alle keren mocht er geen euthanasie gepleegd worden omdat een tweede arts geen goedkeuring zou geven omdat er geen sprake zou zijn van ondraaglijk lijden.

Bedoel je ondragelijk lijden? Ik ken geen arts ter wereld die niet tenminste probeert de pijn/benauwdheid van iemand die ondragelijk lijdt te verminderen.
Terminale sedatie is een mogelijkheid.
Is geen euthanasie, maar wel een manier om zonder benauwdheid en pijn door het sterfproces (dat dan al wel begonnen moet zijn!) heen te komen.

Het enige wat ik weet is dat het een aantal bekenden van me gelukt is... maar dan moest de arts wel heel duidelijk weten dat er geen familieleden aan het pushen waren. Van 1 overlijden weet ik dat de patiënt zelf een drankje innam.

Euthanasie is een ontzettend moeilijk onderwerp, niet zomaar even een laatste spuitje wat je aan een cavia geeft... een mensenleven beëindigen is van een heel ander kaliber dan dat van een dier, en ik hoop er nooit meer een mee te hoeven maken bij een bekende.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:57

Mijn vader was zo ongeneeselijk ziek dat hij op een geven moment niet meer kon drinken of eten!
Namelijk door de verschrikkelijke ziekte Kanker,
gister om 8 uur is hij 10 jaar geleden overleden:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:03

Wat is nu eigenlijk ondragelijk lijden? ik denk dat dat ook voor iedereen verschillend te interpreteren is.
Wanneer is het ondragelijk? als de pijn niet meer te bestrijden is met pijnmedicatie? of vind men het al ondragelijk omdat pijn medicatie nodig is?
Er zijn mensen die het al ondragelijk vinden als alleen de mobiliteit minder is geworden.
Het is gewoon niet zwart of wit er zitten zoveel grijsgebieden.

Weet iemand wat er in de wet precies verstaan wordt onder ondragelijk lijden?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:17

OsMo schreef:
Als er geen verklaring is om euthanasie uit te voeren, dan vind ik het niet meer dan normaal dat artsen voorzichtig zijn of zelfs weigeren
Laatst nog was er nog bij het vijfde uur een reportage over hoe geloof ik een achterneef een tante overhaalde om te trouwen met de reden om voor haar te zorgen.
http://www.eo.nl/tv/devijfdedag/reportage-detail/twintiger-trouwt-met-demente-oudtante-voor-erfenis/

Hoe kun je dan bepalen of het niet de nabestaanden zijn die graag euthanasie willen vanwege misschien wel een erfenis?.
Wie zegt dat de nabestaande niet naar het euthanasie verlangen bij een dementerende ouder toe hebben gewerkt?
Mensen kunnen zo goed zijn in manipuleren dat zelfs ik soms in dingen kan geloven als iemand het maar goed brengt.
Als een arts weigert dan is de arts de boeman bij de familie en wanneer die wel mee wil werken kan die vervolgt worden als blijkt dat er opzet in het spel is.

Ik vind het maar een lastig onderwerp.

Als je wil weten hoe doortrapt mensen kunnen manipuleren, dan moet je maar eens googlen op "Wibo van der Linden, Zij moest eerst" .
Wibo van der Linden heeft ooit eens een echtpaar gevolgd om een documentaire te maken over een zelfgekozen levenseinde. De welbespraakte echtgenoot van een vrouw praatte haar aan om eerst een einde te maken aan haar leven en daarna zou hij ook een einde aan zijn leven maken.

De datum waarop het zou gebeuren naderde, en de vrouw vond dat toch wel te snel gaan, ze wilde eerst nog afscheid nemen en wilde meer tijd... en toen veranderde haar man helemaal... hij werd chagrijnig en pushte haar om toch 'op tijd' dood te gaan.

Daarna was hij aan de beurt... not. Want plotseling was er een lieve dame in Zwitserland waarbij hij nog een en ander moest regelen...
Wat uitliep op een huwelijk met een lieve Zwitserse dame en meneer zou nu nog lang en gelukkig met die lieve dame hebben geleefd, als hij niet enige tijd na het huwelijk ongeneeslijke kanker kreeg...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 14:39

leonie87 schreef:
Ik zou even moeten kijken hoe de kliniek en de bijbehorende film op youtube ook al weer heet. Het is een kliniek in Zweden meen ik waar je onder zeer strikte voorwaarde, euthanasie kan plegen. Mensen komen over de hele wereld hierheen om dit legaal te kunnen doen. Ook gewoon gezonde mensen die niet meer verder willen om wat voor reden dan ook.

Ook is er een boek, je levenseinde in eigen hand, dit omschrijft zeer nauwkeurig vele opties en bovenal wat werkt en wat niet.

Buiten dit,
Ik vind dat ieders leven zijn eigen eigendom is en dat je zelf mag kiezen of je wil leven of niet. Ik ben geen voor of tegenstander, ik vind dat je de optie moet hebben. Echter, voor een trein springen of zo, vind ik dan weer wel not done. Hierbij maak je slachtoffers en daarbij, 1 op de 9 overleeft het!
Maar too the point, ja het moet kunnen!

Het eerste lijkt me niet erg realistisch in deze problematiek. Het is bijna onmogelijk om met iemand van ruim in de 90 die veel somatische klachten heeft nog naar scandinavie te reizen. Voor deze mensen is dat echt een te grote opgave.

In dat boek worden volgens de website drie methodes besproken: heliummethode, medicatie en stoppen met eten en drinken.
Als jede methode eten en drinken leest zie je al hoe moeilijk dit is. Imo is dit absoluut geen waardig einde, alleen een snel einde. Ik denk dat veel mensen dit niet volhouden zonder hulp.
De heliummethode is thuis redelijk op te pakken, maar in een verpleeghuis zal dit je absoluut niet lukken. Ik denk dat het wel een redelijk prettige methode is als ik het zo lees.
Medicatiemethode is leuk, maar praktisch erg lastig. Als 90-jarige lukt het niet goed om nog de juiste combinaties bij elkaar te zoeken. Familie oid mag niet helpen hierbij.

newt schreef:
Dat zou je denken.
Tegenwoordig leven we helaas steeds meer in de "amerikaanse" manier denken en van zorg. (lees veel eerder klachten en aanklagingen)
Je hebt als arts heel snel een klacht aan je broek, en dat hoeft maar 1x in hogerberaad te komen en je kan je cariëre als arts wel vergeten.
Ik kan je zelfs een recent voorbeeld (lees maand geleden) waarbij er een vrouw was met inklemming van de long tumor. Deze dame MOEST gesedeerd worden en vervolg traject is pasieve euthenasie, actieve kan in die korte tijd niet gerealiseerd worden. Echter de dochter wilden kosten wat koste niet dat Mw aan de morfine kwam, en al helemaal niet gesedeerd werd, zelfs niet na herhaaldelijk melden dat de patiënt stikt wanneer dit niet per direct gebeurt!. Je staat dan tussen de patiënt en de dochter in. Je moet praten als brugman om het beste voor een patiënt te hebben. De patiënt voelt en weet dat het niet goed gaat komen, ze zegt met dat beetje lucht wat ze heeft herhaaldelijk dat het goed is, dat ze zo niet kan leven en niet wil stikken, en dat het nodig is en dat ze zo niet verder wil leven., maar wanneer je toch de morfine aan wil sluiten en de dochter de spuit letterlijk uit je handen trekt. Wat dan?.

Daar in tegen zijn er ook artsen die roepen, luister naar de patiënt zuster, altijd goed luisteren naar de patient, en wanneer de patiënt aan de arts aangeeft geen behandeling meer de willen heeft de arts stront in de oren. Ja dat is de B versie er van. Geen arts is gelijk.
Ik ben daarom wel van mening dat er wel een versoepeling van euthenasie moet komen, echter is het wel een moielijk onderwerp. En zal er toch een screening moeten plaats vinden alvorens een arts zijn goedkeuring geeft.

Volgens mij klopt er erg weinig van dit verhaal.
Te eerste is er hier geen sprake van pasieve euthanasie, passieve euthanasie is het niet starten van levensverlengende acties. Bijvoorbeeld geen sondevoeding bij een patient die niet meer kan eten.
Palliatieve sedatie valt niet onder euthanasie.
In deze situatie is mw. Gewoon wilsbekwaam. Dus een tweede arts er naast zetten als getuige die kan bevestigen dat mw dit wil. En dan kun je gewoon starten met sederen, als haar dochter tegen wil werken mag ze vriendelijk of minder vriendelijk uit de kamer gezet worden door beveiliging.
Neemt niet weg dat het een hele verdrietige situatie is, maar er is zeker geen risico voor de arts in deze.

Zoolgangster schreef:
secricible schreef:
Zoolgangster, kun jij aangeven wat voor opties er zijn als er geen sprake is van ondraaglijk lijden? Ik ben oprecht benieuwd :) ik heb de situatie nu diverse keren voorbij zien komen en alle keren mocht er geen euthanasie gepleegd worden omdat een tweede arts geen goedkeuring zou geven omdat er geen sprake zou zijn van ondraaglijk lijden.

Bedoel je ondragelijk lijden? Ik ken geen arts ter wereld die niet tenminste probeert de pijn/benauwdheid van iemand die ondragelijk lijdt te verminderen.
Terminale sedatie is een mogelijkheid.
Is geen euthanasie, maar wel een manier om zonder benauwdheid en pijn door het sterfproces (dat dan al wel begonnen moet zijn!) heen te komen.

Het enige wat ik weet is dat het een aantal bekenden van me gelukt is... maar dan moest de arts wel heel duidelijk weten dat er geen familieleden aan het pushen waren. Van 1 overlijden weet ik dat de patiënt zelf een drankje innam.

Euthanasie is een ontzettend moeilijk onderwerp, niet zomaar even een laatste spuitje wat je aan een cavia geeft... een mensenleven beëindigen is van een heel ander kaliber dan dat van een dier, en ik hoop er nooit meer een mee te hoeven maken bij een bekende.

Nee, jij geeft op de andere pagina aan dat er diverse mogelijkheden zijn om het leven te beeindigen voor de groep ouderen die niet onder de euthanasiewet vallen (dus die niet ondraaglijk lijden). Ik weet niet beter als die zijn er niet, zie ook mijn tekst hierboven. De methodes die bekend zijn (helium, pillen en niet eten en drinken) zijn bijna geen optie. Pillen zou het beste zijn, maar is alleen mogelijk met hulp van arts en/of familie. Dit is op dit moment strafbaar. Wat blijft er dan nog over?

OsMo schreef:
Wat is nu eigenlijk ondragelijk lijden? ik denk dat dat ook voor iedereen verschillend te interpreteren is.
Wanneer is het ondragelijk? als de pijn niet meer te bestrijden is met pijnmedicatie? of vind men het al ondragelijk omdat pijn medicatie nodig is?
Er zijn mensen die het al ondragelijk vinden als alleen de mobiliteit minder is geworden.
Het is gewoon niet zwart of wit er zitten zoveel grijsgebieden.

Weet iemand wat er in de wet precies verstaan wordt onder ondragelijk lijden?

De euthanasiecommissie zegt hierover

Citaat:
Ondraaglijkheid
De ondraaglijkheid van het lijden is moeilijker vast te stellen, omdat dit persoonsgebonden is. Wat de ene patiënt nog als draaglijk ervaart kan voor een andere patiënt ondraaglijk zijn. De ondraaglijkheid van het lijden wordt bepaald door de actuele situatie, het toekomstperspectief, de fysieke en psychische draagkracht en de persoonlijkheid van de patiënt.
De ondraaglijkheid van het lijden van de patiënt moet voor de arts invoelbaar zijn. De arts moet zich niet alleen in de situatie van de patient, maar ook in zijn perspectief verplaatsen. De toetsingscommissies gaan bij de beoordeling na of de arts aannemelijk heeft kunnen maken dat de ondraaglijkheid van het lijden van deze specifieke patiënt voor de arts invoelbaar is geweest.

In dit licht zou euthanasie bij een dame van 95 met ernstige somatische klachten dus rechtvaardig zijn als zij geen nut meer ziet in het leven. Er is sprake van ondraaglijk psychisch lijden. Dat uitzichtloos is.
In de praktijk vindem artsen dit grijs gebied en in grijs gebied nemen artsen op dit gebied geen actie, omdat het toch een dun lijntje blijft.

Zoolgangster

Re: "Geen opties voor ouderen om waardig uit leven te stappen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:02

Ik geef inderdaad weinig opties... dat heeft er mee te maken dat ik er mijn handen niet aan wil branden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:44

Zoolgangster, maar als jij ze niet geeft en andere mensen ze niet goed kunnen vinden, dan ligt de conclusie voor de hand dat die mogelijkheden toch niet zo bereikbaar zijn.

Overigens: de zoon die zijn moeder heeft geholpen krijgt geen straf, maar is wel schuldig bevonden.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/22/man ... een-straf/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 20:52

Zoolgangster schreef:
Ik geef inderdaad weinig opties... dat heeft er mee te maken dat ik er mijn handen niet aan wil branden.

Dat is wel bijzonder. Eerst roepen dat er voldoende opties zijn maar er vervolgens niet "je handen aan willen branden"
Dat is hetzelfde als zeggen dat elfjes bestaan, maar om ze te beschermen geen fotos vrij willen geven.

Op z'n zachtst gezegd niet erg betrouwbaar...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:48

Maar hoe zit het dan met wat jongere mensen (dus die nog niet helemaal "op" zijn) die dood willen? Dat mag zeker al helemaal niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:50

Theoretisch gezien wel, als er sprake is van ondraaglijk en uitzichtloos lijden. Maar ik denk in de praktijk idd dat het dan nog moeilijker zal worden..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 01:46

Shadow0 schreef:
Wat doet de zorg om dat te keren? Zijn er initiatieven die dat tegengaan? Onderneemt de zorg iets om het te veranderen?

(Wat betreft klachten: er gaat ook heel veel mis in de zorg. Ik denk dat een oplossing gericht zou moeten zijn op manier waarop de patienten en hun nabestaanden hun zorgen makkelijker uit kunnen spreken, en dat ze daarin serieus genomen worden, zonder dat het meteen een gigantisch conflict moet worden. Die mogelijkheid ontbreekt nu in de zorg - en dat is iets waar je als zorg zelf mee zult moeten komen.)

De zorg word tegenwoordig steeds meer gelijd door de zorgverzekeraars. Er blijft stukje bij beetje niks meer over van een ziekenhuis. De zorg wil wel verranderen, maar kan die langzaam aan steeds minder niet meer doen. Hierdoor zie je ook dat er steeds meer ziekenhuizen de deuren moeten sluiten en blijven alleen de grotere ziekenhuizen in de toekomst over.
Wat je benoemd m.b.t klachten, ja er gaat genoeg mis in de zorg, en er word doordat er steeds meer regels en wetgeving zijn steeds meer aandacht aan klachten gegeven. Je moet je maandelijks accrediteren en er word actief gehandeld in klachten. Daarom worden artsen ook steeds voorzichtiger ook m.b.t euthenasie.

secricible schreef:
Volgens mij klopt er erg weinig van dit verhaal.
Te eerste is er hier geen sprake van pasieve euthanasie, passieve euthanasie is het niet starten van levensverlengende acties. Bijvoorbeeld geen sondevoeding bij een patient die niet meer kan eten.
Palliatieve sedatie valt niet onder euthanasie.
In deze situatie is mw. Gewoon wilsbekwaam. Dus een tweede arts er naast zetten als getuige die kan bevestigen dat mw dit wil. En dan kun je gewoon starten met sederen, als haar dochter tegen wil werken mag ze vriendelijk of minder vriendelijk uit de kamer gezet worden door beveiliging.
Neemt niet weg dat het een hele verdrietige situatie is, maar er is zeker geen risico voor de arts in deze.

Pasieve euthenasie is tevens ook paliatieve sedatie.
Je euthaniseert iemand niet direct maar indirect door sedatie toe te passen waarna het lichaam zich in verloop van uren of dagen aan over geeft ( Toevallig kortgeleden in MCL hier een lezing over gevolgd)
Het valt onder de zelfde noemer. De interpertatie is wisselend
Jij noemt het geen risico voor de arts. Echter wanneer de dochter kwaad wil en het op moord plaatst heb je als arts zijnde een fijne klacht aan de broek. Ook al heeft de arts kortdaarvoor benoemd met de patiënt dat de patiënt komt te sikken en ondragelijklijden als gevolg heeft. De patiënt is hierin wilsbekwaam.
Je hebt gelijk hoor, de dochter is in dit geval ook vermaand de kamer te verlaten, echter bedoel ik alleen te zeggen dat hoewel ik zeker voor euthenasie ben, het wel zijn keerzijdes heeft in betrokkenen en nabestaanden.

De regel en wetgeving is nog niet concreet en correct genoeg ingericht om artsen en scan artsen het grijze gebied te kunnen overslaan en zwart/ wit te kunnen zien.
Euthenasie is in nederland bij de wet goed gekeurd indien de criteria's die genoteerd zijn nageleefd worden. Echter blijft voor een grote groep mensen euthenasie nauw aan moord staan.

Ik hoop oprecht dat er in de nabije toekomst een mogelijkheid bestaat voor mensen om zonder al te veel regeltjes waardig uit het leven te kunnen stappen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:18

newt schreef:
De zorg word tegenwoordig steeds meer gelijd door de zorgverzekeraars. Er blijft stukje bij beetje niks meer over van een ziekenhuis.

Met alle respect, maar de zorg zou nodig uit de slachtofferrol moeten kruipen. Ja, er is genoeg aan te merken op de zorgverzekeraars, maar juist met het punt waar de discussie hierover gaat, heeft het NIETS te maken. Dit gaat oa om een situatie waar de artsen nadrukkelijk zelf een andere interpretatie geven dan de wetgever destijds voor ogen had. Dat staat volkomen los van de zorgverzekeraars en het is nogal zwak om je daarachter te verschuilen.

Citaat:
Wat je benoemd m.b.t klachten, ja er gaat genoeg mis in de zorg, en er word doordat er steeds meer regels en wetgeving zijn steeds meer aandacht aan klachten gegeven.

Dat alleen al geeft eigenlijk aan waar het pijnpunt zit. De zorg lijkt te denken dat ze door de regelgeving gedwongen wordt om iets met de klachten te doen, en dat ze bovendien vooral de regels moeten vermijden.

Maar dan mis je toch essentiele zaken: klachten ontstaan als er iets niet goed gaat. En hoewel er onterechte klachten zijn, zijn er ook heel veel terechte klachten, van mensen die ernstige pijn hebben of nabestaanden die een familielid zijn verloren. En die dienen een klacht in, niet om de zorg te pesten, maar over het algemeen met 3 motivaties:
1. ze willen weten wat er precies gebeurd is
2. ze willen oprechte excuses als er fouten zijn gemaakt (excuses. Gewoon een persoonlijk maar oprecht 'sorry' van de betrokken personen. Financiele motieven zijn niet de hoofdzaak)
3. ze willen voorkomen dat hetzelfde nog eens kan gebeuren en dat andere mensen hetzelfde overkomt

Dat er regels nodig zijn om (eindelijk) een afhandeling van de klachten te bevorderen is treurig, de zorg had die verantwoordelijkheid zelf moeten nemen.

En dat dit de reden is dat artsen voorzichtiger zijn met euthanasie betwijfel ik. Als het zo is vind ik het een beetje zwak trouwens - ben je als arts dan niet moedig genoeg om voor het belang van je patient op te komen? Dat stelt me niet gerust. Maar ik betwijfel ook of het echt zo is dat het samenhangt met voorzichtig zijn met euthanasie. In veel gevallen gaat het immers om een wens die door patient en omgeving gedragen wordt. De kans dat er bij een zorgvuldige uitvoering klachten worden ingediend is niet zo groot, en als die worden ingediend is er bij een zorgvuldige uitvoering ook niet veel aan de hand.

Citaat:
De regel en wetgeving is nog niet concreet en correct genoeg ingericht om artsen en scan artsen het grijze gebied te kunnen overslaan en zwart/ wit te kunnen zien.

De regelgeving is absoluut wel voldoende ingericht. De wetgeving biedt zeker wel voldoende om in geval van een doodswens (bv bij psychisch lijden, of bij iemand die dement is maar daarvoor duidelijk heeft gecommuniceerd welke wens ze heeft, maar volgens mij ook bij oude mensen die klaar zijn met hun leven) te handelen.

Het zijn de artsen die de geboden ruimte niet willen nemen. En het verzoek om meer regels, om van grijs een zwartwit-situatie te maken, is eigenlijk vooral het ontlopen van de eigen verantwoordelijkheid. Maar hallo, artsen zijn bekwame professionals! Of horen dat te zijn. Waarom kunnen die niet zelf beslissen, en laten ze dat aan 'de regeltjes' over? Om vervolgens te kunnen zeggen, 'sorry mevrouw, ik zou wel willen, maar we zijn met handen en voeten gebonden'?

De regels moeten niet zwartwit, juist omdat er de mogelijkheid moet zijn om dit per situatie te beoordelen. Maar de artsen moeten die verantwoordelijkheid nemen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 23-10-13 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 09:21

Palliatieve sedatie is GEEN passieve euthanasie, echt niet. Palliatieve sedatie verkort namelijk niet het einde, het maakt het alleen dragelijk door het lijden te verlichten. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen niet sneller overlijden door de palliatieve sedatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Palliatieve_sedatie
http://www.palliatiefverplegen.nl/index/sedatie.html
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3328 --> kopje richtlijnen

Voor palliatieve sedatie kan daarom een arts dus ook niet aangeklaagd worden voor moord want iemand overlijd niet aan palliatieve sedatie. Als je dan ook nog een wilsbekwame vrouw hebt die zelf toestemming geeft en je zorgt voor een getuige dan ben je zodanig ingebouwd met alle zekerheid dat de dochter echt heel verdrieitg zal zijn en goede begeleiding nodig heeft maar er is totaal geen grond voor een klacht. Als arts heb je dus niks te vrezen.

Wat betreft je andere stukje heeft shadow al een mooi antwoord gemaakt, sluit ik me absoluut bij aan _/-\o_

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:27

Cayenne schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht. De vrouw waar ik het in m'n eerdere post over gehad was voor haar leeftijd nog goed gezond (was geloof ik ergens in de 70), en goed bij de pinken mentaal gezien, maar had gewoon een mooi leven gehad en vond het goed zo. Ze mankeerde lichamelijk en geestelijk ook verder niets (haar eigen woorden) maar ze had er gewoon geen zin meer in. Dat moet toch ook kunnen? Het is haar leven.

Helemaal mee eens. Je bent namelijk al niet vrij geweest in de keuze om ter wereld te komen. Mag je dan wel zelf beslissen als je er mee wilt stoppen?! Ja.
En dan als het even kan zonder anderen erbij te betrekken/ermee lastig te vallen. (een pilletje voor een vredige dood zou hierin geweldig zijn)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:28

Ik kan niet anders dan het er ongelofelijk mee eens zijn met idee dat de mogelijkheid er voor ouderen altijd moet zijn om zelf te kiezen waardig uit het leven te stappen. In een tijd waarin we steeds meer kunnen genezen of voorkomen, en met uitzicht op een nog veel uitgebreider arsenaal aan geneeskundige mogelijkheden, vind ik het een steeds dringender kwestie worden dat we dit goed regelen.

Overigens niet alleen maar voor ouderen; de laatste tijd komen telkens de kwesties in het nieuws van mensen met 'Locked-in syndrome' of anderszins min of meer totaal gehandicapt door het leven gaan. Ze moeten rechtzaken aangaan om toestemming te krijgen euthanasie te plegen, het is toch voor een maatschappij als de onze ronduit beschamend dat deze mensen door die hel moeten?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:41

othelloster schreef:
Mijn vader was zo ongeneeselijk ziek dat hij op een geven moment niet meer kon drinken of eten!
Namelijk door de verschrikkelijke ziekte Kanker,
gister om 8 uur is hij 10 jaar geleden overleden:(

Sterkte !!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:44

Ik zeg:

Euthanasie vrijgeven in zijn totaliteit als iemand 90 is geworden. Tegen die tijd moet iemand echt oud en wijs genoeg zijn om een goede beslissing te kunnen maken.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:47

Waarom dan niet met 70 of 80, dat is toch ook ontzettend oud?

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:47

Ceriadwen schreef:
Ik zeg:

Euthanasie vrijgeven in zijn totaliteit als iemand 90 is geworden. Tegen die tijd moet iemand echt oud en wijs genoeg zijn om een goede beslissing te kunnen maken.

Waarom pas bij 90 jaar dan?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:48

En een 50-jarige dan? Wat als die 50 jaar wel weer genoeg vind en liever uit het leven stapt. Mag die dat dan niet?
Om heel eerlijk te zijn zou het mij een worst wezen of iemand 90, 50 of 30 is en uit het leven wilt stappen. Alle drie zijn volwassen mensen en zouden zelf die keus mogen hebben imo.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:57

goldenarrow schreef:
En een 50-jarige dan? Wat als die 50 jaar wel weer genoeg vind en liever uit het leven stapt. Mag die dat dan niet?
Om heel eerlijk te zijn zou het mij een worst wezen of iemand 90, 50 of 30 is en uit het leven wilt stappen. Alle drie zijn volwassen mensen en zouden zelf die keus mogen hebben imo.

Ja dat vind ik ook, mijn vader is eind augustus dit jaar overleden na een verschrikkelijke lijdensweg, dit heeft wekenlang geduurd.
Hij heeft daarvoor met de huisarts over euthanasie gehad omdat hij geen zware lijdensweg wilde...
Kort na het gesprek ging het heel snel slechter en kon mijn vader haast niet meer praten, eten en nauwelijks drinken en begon te halucineren.
Mijn vader kon dus niet meer aangeven dat hij niet langer meer wilde lijden.
Hij is 80 geworden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:04

Mag wat mij betreft ook eerder hoor. Ik denk alleen dat als je 90 bent dan heb je al je vrienden wel overleefd, takel je lichamelijk in heel snel tempo af en laten we eerlijk zijn, dan ben je dag in dag uit aan het wachten tot je eindelijk dood mag gaan.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:07

Euthanasie is alleen mogelijk tijdens kantooruren , althans dat is mijn ervaring.
Maandag zou het gebeuren , maar in het weekend werd hij opeens slechter en is alsnog gestikt aan zijn longtumor. Geen arts te vinden die in het weekend de opdracht van maandag wou uitvoeren...
Op maandag werd de medicatie gewoon afgeleverd....

Je kunt het allemaal nog zo goed voorbereiden , en zo goed regelen.
We stonden erbij en keken ernaar...Je staat machteloos , en mag niks doen.
48 jaar , met nog jonge kinderen

Voor een van mijn collega's was dit de druppel die de emmer deed overlopen , en ze heeft zelfmoord gepleegd.
Dat heeft ook nog gevolgen gehad voor andere collega's

De arts die niet mee wou werken , wilde ons niet spreken.[weekendarts uit ander ziekenhuis]

Lang leve de regels!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:38

Iemand het NOS nieuws van vanmorgen gezien?. Dat bedoel ik nu met de omstanders. In dit geval een co ass als ik t goed heb. Zal zien of er een link naar het artikel gevonden kan worden. Vind het een interessant stuk wat deel kan maken in de stelling cq discussie. :).

En ja zal ontopic blijven. ;).