Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:57

Ik vind ook dat er veel te veel aandacht aan gegeven wordt.
Je kunt er haast niet meer omheen en het wordt min of meer verwacht dat je er een mening over hebt.
De meeste mensen, waaronder ik, hebben nooit enig gevoel van discriminatie of racisme bij 'Zwarte Piet' gehad en vinden dit dus onzin.
Doordat dat handje vol ZP-anti's zoveel aandacht krijgt, heeft zowat heel autochtoon Nederland het idee dat alle allochtonen tegen zijn.
Doordat hier misschien ook wel een keer aan toe gegeven gaat worden hebben die autochtone Nederlanders het gevoel dat de allochtonen hun cultuur af aan het pakken zijn, wat deze mensen dus heel kwaad maakt en in mijn ogen racisme enorm in de hand werkt.

Ik vind dus dat deze tegenstanders van 'Zwarte Piet' enorm dom bezig zijn en de mensen in ons land hiermee dus steeds een stukje minder tolerant maken. Ook zullen veel mensen denk ik zo het idee krijgen dat Geert Wilders eigenlijk toch gelijk heeft, waarmee die idioot steeds meer zieltjes wint. En dat allemaal door het slechte aanpassingsvermogen van een paar anti's.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:58

Wat maakt het uit of de discussie gaat over kinderen of de angst voor volwassenen? Het feest wordt niet gevierd door kinderen, maar door ouders en jongeren die ieder jaar ook weer meespelen, een leuke avond organiseren en ernaar uitkijken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:59

noorhermans1 schreef:
Maar de zwarte piet was toch zwart door de roet van de schoorsteen? :D Sorry maar daar vind ik niks discriminerends aan.. :P

Dat argument vind ik altijd een beetje jammer. Je kunt duidelijk zien dat Zwarte Piet echt een negroïde man is, met zijn kroeshaar, dikke lippen en oorbellen. Toen ik klein was praatten ze ook nog met een raar accent.

Het heeft gewoon alles te maken met of je ermee opgegroeid bent en er zelf als kind fijne herinneringen aan hebt. De Surinamers, die van oorsprong ook Sinterklaas vierden in Suriname, hebben er over het algemeen geen moeite mee.

Mijn (blanke) nichtje, die in Amerika is opgegroeid, heeft er wel ontzettend veel moeite mee. Zij vierden thuis wel Sinterklaas met cadeautjes, maar zagen nooit Zwarte Pieten natuurlijk. Ook geen Sinterklaas trouwens.

In Amerika ligt het sowieso heel anders. Daar hebben de slaven deel uitgemaakt van het dagelijks leven en was racisme aan de orde van de dag. In Nederland niet. Hier waren nauwelijks slaven. We hebben er wel veel geld mee verdiend, maar dat was in het buitenland. De gewone mensen hadden tot de jaren '70-'80 van de vorige eeuw (toen de Surinamers kwamen) nog nooit een zwarte gezien en dus ook totaal geen associatie met slavernij.

Ik heb een tijdje stage gelopen op een Internationale middelbare school. De kinderen daar waren meest blank. Elk jaar kwamen Sinterklaas en Zwarte Piet daar op school. Hoewel het verder keurige kindertjes waren hadden ze daar de pepernoten ("those little cookies") afgeschaft, omdat Sint en Piet daar hard mee bekogeld werden. Ze hadden nu spekjes. Ik heb zelf gezien hoe Sint en Piet daar nu mee bekogeld werden. Er werd ook niet geluisterd naar wat Sint te vertellen had. Ik schrok daar wel van. Dat zou op een Nederlandse (witte) school nooit gebeuren dacht ik. Maar waarom niet? Ik denk omdat wij allemaal zijn opgegroeid met een groot respect voor Sint en Piet. En zelfs als je niet meer gelooft, dan hou je dat. Heb je nooit geloofd, dan kun je dat ook niet meer krijgen denk ik.

Als je nooit als kind ervaren hebt hoe fijn het Sinterklaasfeest is en geen positieve associaties bij Zwarte Piet hebt, dan kan ik me voorstellen dat het op latere leeftijd niet lukt om dat nog te krijgen, en door te geven aan je kinderen. Dan heb je inderdaad geen zin om mee te doen aan dat hele toneelstuk, dat nota bene weken duurt!

Dat verplicht meedoen is volgens mij het echte probleem. Overigens ook voor bijvoorbeeld Jehova's Getuigen.
Bij ons in het dorp woonde vroeger één zwarte familie en ik wist als kind al dat Sinterklaas 'daar niet kwam'. Ik dacht dat dat was omdat ze buitenlands waren, dat Sint ze oversloeg. Ik vond dat heel zielig voor die mensen. Later begreep ik dat ze het gewoon niet vierden.

Ik denk dat de oplossing van dit hele gedoe ligt in het vinden van een vorm waarin mensen die het niet willen vieren zich daar ook niet meer verplicht toe voelen, maar wel hun kinderen mee kunnen laten doen op school etc. Hoe dat moet weet ik zo gauw niet, maar wij als vierders zouden meer ruimte moeten geven aan de niet-vierders. Er zou in de traditie moeten worden opgenomen dat Sinterklaas in sommige families gewoon niet komt, en dat dat niet is omdat ze stout zijn. Dan hebben de niet-vierders een beetje lucht en krijg je niet van die acties zoals van Prem bij DWDD laatst. Als mensen niet verplicht worden het mee te vieren hebben mensen ook minder de neiging om zich er tegen af te zetten.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:00

schoentje schreef:
Ik vind dus dat deze tegenstanders van 'Zwarte Piet' enorm dom bezig zijn en de mensen in ons land hiermee dus steeds een stukje minder tolerant maken. Ook zullen veel mensen denk ik zo het idee krijgen dat Geert Wilders eigenlijk toch gelijk heeft, waarmee die idioot steeds meer zieltjes wint. En dat allemaal door het slechte aanpassingsvermogen van een paar anti's.

Hoezo? De tegenstandsters zijn gewoon bezwaar gaan maken, dat is hun recht in een democratie. waarom is dat dom? Het is dom dat er zoveel mensen zo verschrikkelijk veel aandacht aangeven, dát is dom. Niet dat groepje mensen die van hun rechten gebruik maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:01

Geryon schreef:
Niet alle kinderen kijken sinterklaasjournaal.

Dat doet er niet echt toe. Het wordt 'algemeen' en kan dus best. Tenzij ouders opzettelijk gaan lopen saboteren natuurlijk.

Citaat:
Ongeacht daarvan is het ook aan de ouders om het kind te vertellen dat de zwarte pieten ineens geen zwarte pieten meer zijn. De kleinere kinderen zeggen natuurlijk alleen oke maar de wat oudere gaan er wel over nadenken.

De kinderen die eraar toe zijn om na te denken gaan inderdaad vragen stellen. Waarom heeft Sinterklaas soms wel en soms niet een kruis op z'n mijter? Waarom komt hij op school met een koets of auto ipv te paard? Hoe kan sint eigenlijk op alle plekken tegelijk zijn? En hoe kan zwarte piet door de vloerverwarming / waarom komen inbrekers niet door de schoorsteen als het zo makkelijk is?

Zodra kinderen klaar zijn voor het kritische denkwerk houdt de sinterklaas-mythe uberhaupt geen stand. :) Da's helemaal niet erg, geen enkel probleem.

Edit: 'mijter op z'n hoofd' moet zijn 'kruis op z'n mijter'. Het sintkostuum wijkt nog wel eens af.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 19-10-13 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:02

Mooi verwoord LindyH :)

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:06

BobbieLover schreef:
Achterlijk en aandacht vragen!
Bij pownet.. hebben ze mensen uit bijlmer geintreviewd wat zijn vonden van sinterklaas en zijn 'zwarte' pieten.
meerdendeels viert gewoon sinterklaas met zwarte piet.
Het is gewoon elk jaar gezeik..

en wat hebben wij wel niet ( blanken vla, jodenkoeken, zigeuner snitzel, negerzoenen)
die hoor je ook allemaal niet klagen..
stukje aandacht zoeken.
Bovendien.. zijn de pieten zwart als roet vanwege de vieze schoorstenen!
enne.. ken niemand die zo zwart als roet is.. met de naam Piet :')

'negerzoenen' zijn bij wet verboden, ze heten nou zoenen. Bij jodekoeken en blanke vla is de discussie ook al aan de gang...

ik vindt her grote onzin! Het is al jaren zo, en wie zegt dat een zoen van een neger zo erg is? Mischien wil je daarna niet meer Anders! Her is hetzelfde met zwarte pieten vrolijke mensen die een ouwe man helpen met kinderen blij maken :D
Zowiezo is het held verhaal van sinterklaas best smerig als je er over na gaat denken :')

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:06

Er zijn Afrikaanse stammen die zich wit verven, moet ik me dan ook maar gediscrimineerd voelen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:07

Nessah schreef:
schoentje schreef:

Hoezo? De tegenstandsters zijn gewoon bezwaar gaan maken, dat is hun recht in een democratie. waarom is dat dom? Het is dom dat er zoveel mensen zo verschrikkelijk veel aandacht aangeven, dát is dom. Niet dat groepje mensen die van hun rechten gebruik maken.

Klopt, maar zei zijn de aanleiding. Ze vragen, in een zeer tolerant land, om iets af te schaffen wat in hun ogen racisme is. Ze willen daarvoor aandacht, dat krijgen ze, waardoor juist racisme ontstaat in mijn ogen.

Schoentje

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:09

En het schijnt dat de verandering van negerzoenen naar zoenen en de hele rel daar omheen, juist een publiciteitsstunt was van de fabrikant... ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:11

Telpeva schreef:
gohya schreef:
Ik snap de ophef niet,Zwarte Piet is toch niet echt zwart,hij is zwart ingekleurd.
Het zijn dus geen echte zwarte mensen,en de kleur zwart is gekozen omdat hij door de schoorsteen zou kruipen. Zwarte Piet heeft totaal niets met donkere mensen te maken.Ook is hij geen slaaf,want hij WERKT voor Sinterklaas.Mensen die voor een baas werken zijn toch ook geen slaaf?

Wat ik begrijp (en ik ben totaal niet up to date, ik vier het zelf ook niet) is dat zwarte piet van originele wel een getint persoon was, en dat dat zwart van het roet al gekomen is door soortgelijke klachten jaren terug.
Wat ik wel interessant vind is wat je daarna post, dat hij werkt voor sinterklaas en dus geen slaaf is, kan je dit onderbouwen of uitleggen? Ben oprecht nieuwsgierig, zelf dacht ik altijd dat zwarte pieten hulpjes waren, als soort van slaven die werkten als zijn bediendes. Jouw versie vind ik leuker, tell me more!

De Pieten die voor Sinterklaas werken worden niet gedwongen om voor hem te werken.Ook worden de Pieten niet geslagen of vernederd door Sinterklaas,zoals dat bij de slaven wél werd gedaan.
Pieten worden ook niet gekocht door Sinterklaas,slaven werden wel gekocht.
Als Piet het niet leuk vind om te werken voor de Sint,dan kapt die er gewoon mee.Hij is niets verplicht.
Laatst bijgewerkt door gohya op 19-10-13 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:11

schoentje schreef:
Ze vragen, in een zeer tolerant land, om iets af te schaffen wat in hun ogen racisme is.

Volgens mij is Nederland helemaal niet zo tolerant (meer.) Zie alleen al de reacties op dit onderwerp. Heel vaak zeggen dat we tolerant zijn maakt het nog niet waar - en al helemaal niet als er continu weer iets wordt verzonnen om buitenlanders cq moslims dwars te zitten.

Dat racisme is trouwens niet ontstaan omdat we er aandacht aan schenken hoor. Dat is oa ontstaan omdat we Wilders aandacht schenken. Maar je kunt natuurlijk niet zeggen dat Wilders wel aandacht mag, maar Nederlanders met een donkere huidskleur of het verkeerde geloof niet. Althans, niet als je echt een tolerant land zonder discriminatie wilt zijn.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:12

Mousmous schreef:
Er zijn Afrikaanse stammen die zich wit verven, moet ik me dan ook maar gediscrimineerd voelen?

Nee. Het gaat niet om het zwart verven, het gaat om de verhouding tussen donker en blank en het slavernijverleden van Nederland.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:13

Mousmous schreef:

Ben je serieus? Je snapt hopelijk zelf ook wel dat deze vergelijking wat te oppervlakkig is :')

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:14

Ik heb als kind nooit zo gezien dat de pieten als ´slaven´ onder de Sint werkten. Meer juist dat ze onmisbare hulpjes waren, die de Sint goed hielpen en
waar de Sint juist zo trots op was en niet zonder kon. Ook vond ik de pieten juist nog wel leuker dan de goedheiligman zelf, die vond ik nogal...intimiderend als kind.
Dat volwassenen er moeite mee hebben kan ik ergens wel begrijpen, maar kinderen zijn zich imo echt niet bewust van enige vorm van ´onderdrukking´ wat hiermee gepaard
zou gaan. Dat het slavernijverleden overal bijgehaald moet worden, vind eerlijk gezegd best vermoeiend. Het gaat tegenwoordig om een generatie die er helemaal niet
direct bij betrokken kan zijn geweest. Herdenken van het verleden is goed, maar om het hierbij te halen vind ik nogal..onzinnig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:15

Poeh poeh, het verleden. Zwarte pieten hebben tegenwoordig helemaal niets weg van slaven. Kinderen zien zwarte pieten als zwarte pieten die héél graag zwarte piet willen zijn. Hoe veel kinderen willen zelf ook niet zwarte piet zijn? Oh ik weet nog wel dat wij dolgraag de zwarte pieten diploma wilden hoor :D

Vind het hartstikke sneu dat die mensen het weg willen hebben.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:16

Het woord 'discriminatie' betekent niet meer of minder dan 'onderscheid maken'. Racisme is haat tegen (een) ander(e) mensenras(sen) dan dat waar je zelf toe behoort.

Ik zie geen haat tegen zwarte piet. Kinderen zijn vaar gekker op de pieten dan op Sinterklaas zelf. En voor beide even 'bang' ;)

Misschien dat de pieten oorspronkelijk knechten waren, maar als je dingen NU wilt verbieden of aanpakken, moet je kijken naar hoe het feest NU gevierd wordt. Zwarte Piet is een acrobaat, soms een clown, maar vooral de assistent van Sinterklaas, die hem helpt uit respect, maar die net zo makkelijek grappen uithaalt, waar hij vervolgens NIET lijfelijk voor wordt gestraf door zijn baas. Kijk naar het NU, niet naar de oorsprong. Tenminste, wat dit feest en de manier waarop het gevierd wordt betreft.

En nog iets wat hier misschien los van staat..

Wat vaak vergeten wordt en/of veel mensen niet weten.. In de tijd dat slavernij nog openlijk bestond, waren er OOK zwarte plantgehouders. En ook blanke slaven. Als ik me niet vergis, voornalemijk Ieren. Het kwam minder voor, dat is waar, maar het bestond wel. Alleen.. daar hoor je niemand over. (Om ng maar te zwijgen van de Romijnen, die helemaal geen onderscheid maakten in welke kleur hus slaven waren. Zwart, wit, geel..)
Laatst bijgewerkt door MoriMann op 19-10-13 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:20

Shadow0 schreef:
schoentje schreef:
Ze vragen, in een zeer tolerant land, om iets af te schaffen wat in hun ogen racisme is.

Volgens mij is Nederland helemaal niet zo tolerant (meer.) Zie alleen al de reacties op dit onderwerp. Heel vaak zeggen dat we tolerant zijn maakt het nog niet waar - en al helemaal niet als er continu weer iets wordt verzonnen om buitenlanders cq moslims dwars te zitten.

Dat racisme is trouwens niet ontstaan omdat we er aandacht aan schenken hoor. Dat is oa ontstaan omdat we Wilders aandacht schenken. Maar je kunt natuurlijk niet zeggen dat Wilders wel aandacht mag, maar Nederlanders met een donkere huidskleur of het verkeerde geloof niet. Althans, niet als je echt een tolerant land zonder discriminatie wilt zijn.

Dat minder tolerant worden en het steeds machtiger worden van Wilders is denk ik ook juist onstaan door onze tolerantie.
Wanneer mensen zien dat hun land en de (geringe) cultuur ervan veranderd en ze verwijten dat aan het te tolerant zijn tegenover de andere culturen in ons land, dat zakt de tolerantie vanzelf.
Waarom zouden we een echt tolerant land willen zijn als dat ten kosten gaat van onze eigen mensen en cultuur. Ik denk dat juist deze discussie daar een goed voorbeeld van is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:21

schoentje schreef:
Shadow0 schreef:

Dat minder tolerant worden en het steeds machtiger worden van Wilders is denk ik ook juist onstaan door onze tolerantie.
Wanneer mensen zien dat hun land en de (geringe) cultuur ervan veranderd en ze verwijten dat aan het te tolerant zijn tegenover de andere culturen in ons land, dat zakt de tolerantie vanzelf.
Waarom zouden we een echt tolerant land willen zijn als dat ten kosten gaat van onze eigen mensen en cultuur. Ik denk dat juist deze discussie daar een goed voorbeeld van is.

Dit is helemaal waar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:23

Ja daar gaan we weer. Het blijft gewoon belachelijk. Misschien moeten mensen die zich er aan storen eens wat doen aan die lange tenen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:24

Ik geloof dat iedereen even vergeten is dat Sinterklaas en Zwarte Piet voor kinderen is. Die hebben nog niet zo'n verrot beeld,maar dat gaat nu spoedig veranderen, daar zorgen de "volwassenen" wel voor met dit soort onzinnige discussies. Wat een ongelooflijk gezeur, daar begint Nederland erg goed in te worden.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:26

Precies, het is een feest voor kinderen. Maar wanneer het argument voorbij komt dat Zwarte Pieten ook prima paars of oranje of rood kunnen zijn, is het opeens een kwestie van traditie en wordt het weer een discussie voor volwassenen.

Daarmee wil ik niet beweren dat jij dit beweert, als je begrijpt wat ik bedoel. Zie het meer als een algemene constatering. :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:27

Komt omdat ik het hele gedoe ook oppervlakkig en ook nergens op vind slaan. In mijn ogen, en dat is mijn mening die ik dus ook mag hebben, hebben die lui niets anders te doen en zijn ze op zoek naar aandacht, die ze op deze manier ook krijgen. En allemaal dat gezeur over zwarte piet als slaaf, kom op zeg. Net wat Sunrise zegt, onzinnig.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:29

Oh trouwens.. Sinterklaas maakt wel degelijk onderscheid: In veel gevallen krijgen kinderen van rijke ouders duurdere cadeaus dan kidneren uit minder bedeelde gezinnen.

Maar daar hoor je dan weer niemand over. Lekkere kindervriend, die ouwe!! ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 11:32

Toch wel opvallend... als er wordt voorgesteld om de traditie te veranderen zou dat niet kunnen of moeten, want traditie en cultuur en zo is het al tijden etc.

Als dan aangehaald wordt dat die traditie wel degelijk in oorsprong te maken had met de ongelijkheid tussen blank en zwart en slavernij, dan doet dat echter ineens niet ter zake want 'poeh poeh, het verleden.'

Dat klinkt toch een beetje... uitleggen naar je eigen voordeel.

(Overigens zou DWDD Prem wat mij betreft helemaal niet zo vaak aan het woord moeten laten, want ik vind dat gewoon een ontzettend vervelend persoon.)

MoriMann: "De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen"." (Van wikipedia.)
En iedereen weet waar het om gaat. Teruggrijpen op dat soort definities is dan ook vooral een trucje om een open discussie te verstoren, niet om misverstanden uit de weg te ruimen.