Mindim schreef:Ik denk dat er ook verontwaardiging is door de verschil in prijzen tussen dierenartsen onderling.
Zo haal ik bijvoorbeeld altijd pijnstiller voor mijn hond. Hetzelfde flesje kost bij de ene dierenarts 27,75 en bij de andere kost hetzelfde flesje 36,00. Zo zie je bij veeartsen ook behoorlijk verschillende tarieven, neem de voorrijdkosten. Ik denk doordat de verschillen soms zo groot zijn, dat er ook een beeldvorming komt van graaierij.
Hier waar ik woon hebben dierenartsen een aantal jaren geleden onderlinge prijsafspraken gemaakt. Dit is verboden, maar ondertussen gebeurde het dus wel. Een dierenwinkel kwam erachter doordat ze mensen die een konijn bij hun kochten, tegen zwaar gereduceerde prijs konden laten nakijken en inenten door een dierenarts. Zijn vakbroeders waren het er níet mee eens en de deal werd gestopt!
40 Jaar geleden was er een dierenarts in L. die onder de vastgestelde tarieven ging werken, omdat er veel armere mensen waren die het anders niet konden betalen.
Zijn collegae konden dat niet waarderen en deze dierenarts lag dan ook uit de maatschap, en kon niet rekenen op vervangers in het weekend en tijdens vakanties. Maar hij had wèl veel klanten.
Oh ja, wat ook meespeelt in de hoge rekeningen: vroeger was het heel normaal om met z'n allen met hijgende honden, zenuwachtige katten, piepende cavia's en stille konijnen in 1 volle wachtkamer te wachten tot je aan de beurt was... nu is dat not done, en iedereen moet een individuele afspraak maken, zodat je in een nagenoeg lege wachtkamer snel aan de beurt bent. Fijn voor de honden en katten die niet elkaar aan hoeven te gapen in een overvolle wachtkamer, maar je betaalt als eigenaar wèl een hogere prijs.