Dit mag ook wel even gezegd worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:09

Mindim schreef:
Ik denk dat er ook verontwaardiging is door de verschil in prijzen tussen dierenartsen onderling.
Zo haal ik bijvoorbeeld altijd pijnstiller voor mijn hond. Hetzelfde flesje kost bij de ene dierenarts 27,75 en bij de andere kost hetzelfde flesje 36,00. Zo zie je bij veeartsen ook behoorlijk verschillende tarieven, neem de voorrijdkosten. Ik denk doordat de verschillen soms zo groot zijn, dat er ook een beeldvorming komt van graaierij.

Hier waar ik woon hebben dierenartsen een aantal jaren geleden onderlinge prijsafspraken gemaakt. Dit is verboden, maar ondertussen gebeurde het dus wel. Een dierenwinkel kwam erachter doordat ze mensen die een konijn bij hun kochten, tegen zwaar gereduceerde prijs konden laten nakijken en inenten door een dierenarts. Zijn vakbroeders waren het er níet mee eens en de deal werd gestopt!

40 Jaar geleden was er een dierenarts in L. die onder de vastgestelde tarieven ging werken, omdat er veel armere mensen waren die het anders niet konden betalen.
Zijn collegae konden dat niet waarderen en deze dierenarts lag dan ook uit de maatschap, en kon niet rekenen op vervangers in het weekend en tijdens vakanties. Maar hij had wèl veel klanten.

Oh ja, wat ook meespeelt in de hoge rekeningen: vroeger was het heel normaal om met z'n allen met hijgende honden, zenuwachtige katten, piepende cavia's en stille konijnen in 1 volle wachtkamer te wachten tot je aan de beurt was... nu is dat not done, en iedereen moet een individuele afspraak maken, zodat je in een nagenoeg lege wachtkamer snel aan de beurt bent. Fijn voor de honden en katten die niet elkaar aan hoeven te gapen in een overvolle wachtkamer, maar je betaalt als eigenaar wèl een hogere prijs.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:12

Ik vind het echt niet erg om geld te betalen om mijn dieren te laten helpen.
Maar blijkbaar heeft nog steeds niemand de verklaring voor de rare tarieven...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:19

Het is inderdaad te verschillend per dierenarts.
Mijn hondje had 1 per jaar een ontstoken oogje. Ik vroeg aan de da van die ooggel en het was in 2 dagen over.
We gingen verhuizen en een andere da was meer op de route.
Maar nee die gaven het niet mee ik moest komen met het hondje.
Dat gedaan.
Het hondje is niet 1 minuut binnen geweest, ja hij had een ontstoken oogje en ik kreeg ooggel mee.
Ik mocht afrekenen 50!!! euro voor het consult.
Sinds dien rij ik weer naar mijn oude vertrouwde dierenarts.

Paar jaar later had hij weer een ontstoken oogje maar het ging niet over.
Dus dan uiteraard meteen naar de dierenarts.
De arts heeft gekeken, maar zag niets, druppels er in en weer gekeken, maar geen beschadiging. Dus wilde hij achter het oogje kijken.
Roesje gekregen, maar gelukkig ook niets te zien. Ander soort oogzalf mee gekregen, wat wel hielp.
Maar goed kijken, incl roesje koste me 28 euro.
Zo kan het dus ook.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:21

Laptopmuis schreef:
Ik vind het echt niet erg om geld te betalen om mijn dieren te laten helpen.
Maar blijkbaar heeft nog steeds niemand de verklaring voor de rare tarieven...

Tja, een dierenarts doet grote investeringen zoals een universitaire opleiding, investeringen in de praktijkruimte en apparatuur en andere spullen (medicijnen) en dat is niet misselijk... verder werkt de assistente ook niet voor niets en het moet wel allemaal uit kunnen. Daarbij wil iedereen zo goedkoop mogelijk anders gaan ze naar de concurrent (wat bij prijsafspraken per stad dus niet kan, dan moet je naar een ander dorp) dus de prijzen staan al behoorlijk onder druk.

En vroeger kon je het nog maken je hele wachtkamer vól te hebben zodat je lekker door kon werken, en tussendoor je visites doen in je eentje maar tegenwoordig werk je vaak met meer artsen samen, maar dan is er ook meer ondersteuning nodig van nog meer assistentes die allemaal ook een loon moeten krijgen.

In principe staat het een dierenarts vrij te vragen wat hij wil voor een behandeling, maar als iedereen zijn kat voor een duppie geholpen wil hebben zal die dierenarts snel dierenarts-af zijn.
Oh ja, vergeet de 19% BTW per behandeling (die waarschijnlijk alweer hoger is) niet.

little_king

Re: Dit mag ook wel even gezegd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:25

Betreffende studie doet elke da het zelfde. daar kan het verschil in prijs niet in zitten.

Het vergelijk bij mij was beide artsen werkzaam in een mooie praktijk met meerdere artsen.

Voor een duppie hoeft een dierenarts niet te werken.
50 euro voor een diagnose die ik zelf al had gemaakt en 1 minuut binnen zijn is ook diefstal.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:16

Dus Ohjajoh, dus omdat een spuit voor het dier duur is, moet de DA dan maar een gratis/te goedkoop consult afleveren? En hoe worden dan alle vaste lasten vd praktijk betaald?

DA zijn is natuurlijk een hobby, geen manier om brood op de plank te krijgen :D
Had ik dát toch even verkeerd begrepen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:14

@mona91; Over de zaken uit zijn verband rukken gesproken zeg. Dat maak jij er van hoor, ik niet. Misschien eerst lezen, voor je reageert? Voor niks gaat de zon al niet eens meer op tegenwoordig, dus die illusie heb ik nooit gehad, noch gemeld hier. Ik vind dat de prijs/kwaliteit verhoudingen vaak helemaal uit balans zijn en dan druk ik mij heel voorzichtig uit...

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:20

Ik vind dat sommige mensen wel heel makkelijk roepen dat je dan maar het dier weg moet doen wanneer het financieel gezien het (even) tegenzit. Ik weet niet hoe die mensen denken over hun eigen huisdier, maar je doet ze niet zomaar weg omdat je het even niet kunt betalen. Ze zijn vaak een gezinslid voir de mensen en geen wegwerpartikel. Je schraapt alles bijeen om er toch iets van te maken. Je word misschien wat selectiever in het kiezen van voer, verwensnackjes en de momenten waarop je de da inschakeld. Niemand vind dat leuk om te doen en iedereen wil de allerduurste operatie en behandelingen kunnen betalen, maar als het niet kan dan kan het gewoonweg niet. Wie weet is de financiele strop voor iemand maar tijdelijk. En dan? Dan maar weer een nieuwe huisdier aanschaffen? Ik wil ermee zeggen dat niemand, maar dan ook werkelijk niemand in de toekomst kan kijken. Niemand weet van tevoren dat ie financieel in moeilijkheden komt over een jaar en niemand weet van tevoren of ie volgend jaar ook nog zo rijk zal zijn. Je kunt niet altijd maar overal rekening houden. Anders kun Je inderdaad, zoals iemand al zei, maar beter direct tussen 6 plankjes gaan liggen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:21

Ik was voor het inslapen van mijn kat ( aan huis!! ) 75 euro kwijt. Maar de dierenarts is naar mijn huis gereden, heeft parkeergeld betaald en heeft bijna 40 minuten bij ons binnen gezeten om het beestje in alle rust in te laten slapen en daarna ook mee te nemen zodat ze opgehaald kan worden door het crematorium.

En ik vind 75 euro voor de rust waarin mijn kat is gegaan echt geen geld!! Ze nam de tijd, beestje heeft er niks van meegekregen en het is goed zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:26

Amen vanessa24. Helemaal mee eens en veel beter verwoord dan door mijzelf.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:43

Er kan inderdaad voor dezelfde behandeling een behoorlijk verschil in prijs zijn. Dat kan omdat de ene praktijk anders georganiseerd is dan de andere. Zelf betaalde ik ooit 48 euro om een hamster in te laten slapen bij een "high tech" dierenarts... maar de handeling was dezelfde als bij een normale dierenarts, alleen duurder... tja, in ieder geval kun je met verschillende tarieven tenminste nog shoppen bij verschillende praktijken, als alles 1 tarief wordt kan dat ook niet meer.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 21:37

little_king schreef:
Ik mocht afrekenen 50!!! euro voor het consult.
Sinds dien rij ik weer naar mijn oude vertrouwde dierenarts.

Wie weet is die dierenarts weer veel duurder bij een andere behandeling.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:26

Nee ondertussen ben ik daar ook vaker geweest en het is me nog altijd mee gevallen.
Over hem geen klachten.
Ondertussen wonen we hier nu langer en ik ken ook alleen maar mensen die bij de dure praktijk weg zijn gegaan omdat ze telkens schrokken van de rekening.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:04

M'n orthodontist kost ook 50 euro als ie NIETS doet, dus iedere keer minimaal 50 euro. Voor de huisarts ben je voor een consult ook wel een stuk meer kwijt dan 50 euro, terwijl die geen dure apparaten heeft staan die een dierenarts wel heeft.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:36

Dat kan wel wezen, maar als de ene 50 vraagt voor 1 minuut binnen en de ander doet dat niet dan weet ik toch wel waar ik heen ga. Zo simpel is het gewoon.

Waar ik al heen ging en terug ben gegaan dat is een fijne praktijk. Vriendelijke mensen. Eerlijk over wat het dier heeft en of het zinvol is te behandelen.
Hier loopt ongeveer een bejaardenhuis aan dieren rond ondertussen. :+
Met de nu ook bijkomende kwalen.
Het is duur genoeg, dus kijk ik waar het goed is, maar waar ik voor mijn gevoel ook geen poot uitgedraaid wordt.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:13

Ik vind de DA rekeningen over het algemeen eigenlijk best meevallen. De prijsverschillen zijn soms wel enorm, en soms betaal je voor kleine dingen meer dan voor grote. Ik snap best hoe dat kan, maar het schept wel verwarring en bij sommige mensen schijnbaar een graai gevoel. Dat is misschien iets waar de sector nog handiger mee om gaan.

Verder vind ik het weer de andere kant op slaan om te zeggen dat je als DA weinig verdient. Ik ben ook academisch geschoold, studie van 5 jaar (en daarvoor nog HBO, dus in totaal 6,5 jaar), maar verdien toch echt minder dan de gemiddelde DA en woon dus minder en rijd dus een mindere auto. Da's niet erg, ik kies er zelf voor in het onderwijs te werken, maar zeur niet dat je de eindjes aan elkaar moet knopen. Let wel, dat hoeft ook niet, je hebt er hard genoeg voor gestudeerd, werkt over het algemeen veel op niet reguliere tijden, dus hé je mag ook wat verdienen. Niks mis mee. Geniet er van zou ik zeggen :-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 17:49

Prinnie schreef:
Geniet er van zou ik zeggen :-)

Je zou het boekje "Pet Hates" van Josh Artmeier eens moeten lezen...
Oh ja, wie kan raden waar dat pseudoniem een anagram van is (niet spieken/googlen! ;) )

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:24

Vertel mij meer ;-)

Kon het boekje op google niet vinden.

Maar geniet je niet van je baan dan? Want dat zou na al die studie wel zonde zijn. Daarom ben ik in lager betaald, maar wel leuker onderwijs terecht gekomen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:40

Oh, ik ben persoonlijk geen dierenarts.
Dit boekje belicht de schaduwkanten van het beroep van dierenarts, een beroep waar onder de gemiddelde bevolking een nogal roze, overgeromantiseerd beeld van bestaat.
Dat beeld is bepaald niet in overeenstemming met de realiteit.

Eén van die schaduwkanten is dat mensen menen dat je het uit puur idealisme doet, en dat je dus uiteraard korting geeft of zelfs gratis diensten levert als iemand een ziek/gewond dier binnen komt brengen, en geen cent te makken heeft. Je bent toch dierenarts geworden uit dierenliefde? Of het betreffende dier is niet van de persoon zelf, dus zijn de kosten uiteraard voor de dierenarts (yep, zo´n topic is óók eens op bokt voorbijgekomen).

De britse schrijver wijst erop dat het aantal zelfmoorden onder dierenartsen daar te lande (veel) hoger is dan onder andere vergelijkbaar opgeleide beroepsgroepen, dus inderdaad, velen genieten niet zo van hun beroep als je zou denken....

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:51

Oh, maar dat schrijf ik toch nergens. Ik vind ook dat DA's mogen verdienen, want het is zwaar werk (onderwijs overigens ook, maar daarvoor krijg ik dan wat meer vrije dagen en minder geld ;) )

Desondanks hoop ik dat de meeste DA's er wel lol in hebben, anders moet je een andere baan zoeken.
Het is natuurlijk ook een beetje een roeping, anders houd je het niet vol. En zo zijn er meer beroepen.
Als je dat dus niet meer ziet moet je echt iets anders gaan doen wat mij betreft.

Dus nee ik heb geen rooskleurig beeld er van, maar hoop wel dat mensen het met plezier doen (ondanks de soms niet zo fijne dagen). Dat hoop ik trouwens van iedereen die werkt, de reden dus waarom ik veranderd ben. En naast het leren van de DA praktijk zou het misschien ook fijn zijn voor DA's om voorbereid te zijn om de mensen waarmee ze om moeten gaan, want die maken het vak zowaar nog lastiger.
Daarom zeg ik, DA's mogen best wat verdienen, het is niet zo maar wat die baan. Maar zeur dan niet dat je te weinig verdient, want dat is niet waar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:56

Ach er zijn natuurlijk zat banen die zwaar, verantwoordelijk en vies zijn en waar men niet alleen reguliere tijden kan werken.... en velen daarvan verdienen ongetwijfeld slechter dan veearts.

Het zal zijn schaduwkanten hebben hoor, maar schoonmaakster in een bordeel of oproepkracht in de rioleringsbranche is altijd nog minder leuk denk ik zomaar en je houdt er minder aan over.

Verder vind ik persoonlijk het niet gek dat een VA een fatsoenlijk tarief rekent, maar ik ben de laatste jaren wel wat kritischer geworden.
Als ik al bij binnenkomst in een kliniek moet gaan tekenen voor 500 euro bij een veulen met koliek, en uiteindelijk ruim 800 euro moet afrekenen terwijl de uitgevoerde ingreep een heel simpele bleek te zijn en de geleverde zorg ruim onder de maat was, dan houdt het voor mij op.

Mijn plaatselijke VA doet voortaan zon ingreep maar, en de nazorg kunnen wij kennelijk maar beter zelf leveren.

Verder denk ik dat VA's zakelijker moeten worden, omdat anderen dat ook zijn. Een goedkopere tetanusinenting bij een concurrent kan betekenen dat mensen goedkoper gaan shoppen, maar je wel blijven bellen voor een nachtelijk spoedgevalletje.
Ik vind het niet gek dat die spoed dan flink wordt doorberekend hoor. :Y)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:08

Een schoonmaker heeft geen jarenlange universitaire opleiding te volgen voor die aan het werk kan. Een dierenarts heeft een behoorlijk hoge investering gedaan in zijn opleiding.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:20

Zoolgangster schreef:
Een schoonmaker heeft geen jarenlange universitaire opleiding te volgen voor die aan het werk kan. Een dierenarts heeft een behoorlijk hoge investering gedaan in zijn opleiding.

Anders dan elke andere universitaire student? :+
Nee, opleiding dierenarts kost 'gewoon' het +- 1800 euro per jaar college geld. En ze krijgen 'gewoon' studiefinanciering en OV-kaart.
Oke, dan duurt de opleiding wel 6-8 jaar, maar menig ander student volgend minimaal 2 (al dan niet afgeronde) studies.

Uit eigen ervaring pratende.. Ik studeer al 9 jaar, met 2 afgeronde en 1 huidige opleiding, en 'gewoon' collegegeld van 1800 euro per jaar. Maar ik heb toch echt 0,0 studieschuld.
Sommige klasgenoten daarentegen smijten met geld en zien lenen bij de DUO als 'gratis geld', dus ja die hebben inderdaad een studieschuld van duizenden euro's. Maar dat is vooral te danken aan hun eigen instelling met betrekking tot geld :+

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:33

Tja de dierenarts is duur, maar als ik dan een potje laurierzalf moet hebben voor een mogelijke droes, die ze achteraf ook nog eens helemaal niet had, en ik betaal daar 50 euro voor bij de dierenarts.
En later zoek ik op internet, blijkt dat die zelfde pot overal 25 euro kost, ja dan voel ik me wel even genaaid.
Tel daar de kosten voor de foute diagnose bij op, en dan blijkt dat de rekening ook heel makkelijk "slechts" 90 euro had kunnen zijn, i.p.v. de 160 die ik betaald had.
Laatst pony kreupel, filmpje opgestuurd naar de hoefsmid, die wist bijna zeker dat het een hoefzweer moest zijn.
Hij had helaas geen tijd om snel te komen, dus dierenarts laten komen.
Volgens dierenarts beslist geen hoefzweer, (ik had hem nog verteld dat ze gevoelig was met knijpen voor in de hoef) tang erop nee hoor geen hoefzweer.
Afijn metacam, voor een ernstige verstuiking en een rekening van 120 euro dacht ik.
Hij zei vervolgens nog 4 keer dat als het donderdag niet over was ik gelijk weer moest bellen, dan kwamen ze weer kijken of het toch een hoefzweer was, ja tuurlijk.
In ieder geval, pony vrijdagavond weer stokkreupel, had nog wat metacam, dus nog 2 dagen halve dosis gegeven (nee even geen dierenarts gebeld).
Op halve dosis liep ze aardig, en dinsdags kwam sowieso de hoefsmid.
Dus die kijken dinsdag, en inderdaad een hoefzweer...
Ja dan kook ik.
Kreeg een paar week later ook nog eens een rekening van 280 euro, voor een koliek behandeling, die niet eens bij 1 van mijn paarden was gebeurd, dus daar kon ik ook nog eens achteraan bellen.
Stond keurig op mijn naam..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:38

Dat gezeik over die moeilijke lange opleiding voor d.a en dat "lage loontje" in verhouding....dan had je voor gewone geneeskunde moeten gaan. Zelfde vergelijking als "had je geen dier moeten aanschaffen".

Ik vind sommige prijzen ook ver van de normaler wereld staan. Andere zijn gelukkig wel "normaal, maar het is jammer dat je er voor moet shoppen om niet het dubbele of zelfs 3 dubbele kwijt te zijn voor dezelfde behandeling of medicijn.

Ik wil best wat betalen voor goede zorg en hoef dus niet de goedkoopste te hebben, maar sommige verschillen zijn echt te gek. Krijg het idee dat sommige met een vork schrijven ipv een pen.