Ik stop ermee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Ik stop ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:16

Individueel werken is best mogelijk. Maria Montessori heeft het honderd jaar geleden al bedacht en het is sinds die tijd vaak genoeg gevolgd. Maar teveel leerlingen en teveel administratie kunnen dat wel heel erg belemmeren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:23

In een klas van +15 leerlingen is het quasi onmogelijk om dat te doen zonder enige hulp. Het is ook wel doorgedreven, tot ingespeeld op de individuele interesses van het kind, bv. vraagstukjes over voetbal voor de één, over paarden voor de ander, nog over paarden maar op een hoger niveau voor dat kind... Reken met al die voorbereidingstijd nog eens de vergaderingen (tot 2 per week), overlegmomenten, praktische regelingen, extra bewakingen en activiteiten. Niet haalbaar als je het goed wilt doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:25

Tieneke schreef:
In een klas van +15 leerlingen is het quasi onmogelijk om dat te doen zonder enige hulp.

Wat, leerlingen individueel laten werken, of leerlingen individueel laten werken en 5 kilo dossiervorming per leerling?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:28

Ik las tussen de regels ook nog wat over algemeen of algemeen bijzonder onderwijs. De wildgroei in schooltypes is misschien deels toepasbaar op het kind, maar ook daar hijgt de inspectie in de nek. En of al deze nieuwe types beter zijn? Ik krijg bijvoorbeeld de rillingen van TOM-onderwijs.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:37

Shadow0 schreef:
Tieneke schreef:
In een klas van +15 leerlingen is het quasi onmogelijk om dat te doen zonder enige hulp.

Wat, leerlingen individueel laten werken, of leerlingen individueel laten werken en 5 kilo dossiervorming per leerling?

Helaas heb je niet de keuze om dat te scheiden of de dossiervorming te minderen, dat wordt opgelegd en anders vertrek je maar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:40

Ja, dat is een deel van het probleem inderdaad :)

Maar het blijft lastig, want ik heb heel wat ongemotiveerde leerkrachten horen beweren hoe onmogelijk het is om een beetje gedifferentieerd te werken, terwijl er genoeg voorbeelden zijn waarin dat gewoon succesvol gedaan wordt.

Dus die kant moet het ook weer niet opgaan.
Maar de regeldruk moet wel drastisch verminderen. Zorg dat je gewoon niet te grote en niet te kleine teams hebt, met een behoorlijk gemotiveerde en kundige schoolleiding, zorg dat die leiding zich bezig kan houden met de school ipv allerlei abstract geneuzel, en dan kunnen de leerkrachten dat ook doen.

Is niet heel moeilijk, maar de (politieke) wil om dat mogelijk te maken ontbreekt totaal :\

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:42

Differentiëren is op zich niet moeilijk, maar dus wel als je elke stap die je doet bij elk kind op voorhand moet verantwoorden en achteraf moet evalueren + een nieuw plan opstellen om elk wissewasje. Er is helaas ook geen geld om kleinere klassen te maken (meer schoolgebouwen dus) en om meer personeel aan te werven. Maar jij als leerkracht moet het ondertussen toch allemaal blijven waarmaken.

Het onderwijs is ook sterk onderhevig aan trends. Wat het ene jaar het van het is, is het jaar daarop weer ouwe koek. Wéér een ander systeem uitzoeken dan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:44

Wat ik me dan wel afvraag, is waarom leerkrachten hier niet tegen op staan? De politiek weigert te luisteren, maar als iedere leerkracht de kont tegen de krib gooit moeten ze wel luisteren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:45

Hier in België geven de leerkrachten heel veel tegenwind, wij hebben gewoon te maken met een bijzonder incompetente minister van onderwijs.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 21:56

BaileyMix schreef:
Wat ik me dan wel afvraag, is waarom leerkrachten hier niet tegen op staan? De politiek weigert te luisteren, maar als iedere leerkracht de kont tegen de krib gooit moeten ze wel luisteren.

Er wordt toch echt genoeg gestaakt in het onderwijs, heb alleen niet het idee dat het erg veel zoden aan de dijk zet -O-

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:00

EskeGirl schreef:
Doe mij oudere tekenfilms zoals Boes maar voor de kleintjes, niet chinees, engels en tellen leren, doe dat maar als ze een jaar of 6/7 zijn.

Sorry, maar wát een onzin :') Chinees leren? Waar heb je dat ooit gezien dan? (Behalve op een Chinese school). En tellen leren als ze een jaar of 6/7 zijn? Juist...

Ik merk wel dat mensen echt geen idee hebben wat er allemaal aan de gang is in een kleuterklas. Iedereen lijkt nu te denken dat kleuters in groep 1 al leren schrijven etc, maar de meeste scholen bieden gewoon af en toe een letter/cijfer aan, en hun naam leren schrijven leren ze inderdaad vaak al. Maar wat is daar dan mis mee? Ten eerste is het gewoon heel handig als ze dat zelf kunnen en ze gaan er echt niet dood aan, de rest van de tijd kunnen ze gewoon spelen. (Uitzonderingen daargelaten)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:17

Chinees: ni hau Kai Lan, zoek maar op :+.
Met tellen bedoel ik op de tv enz, of helemaal niet. Gewoon lekker op school.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:25

@ Eskegirl,
Ja dat programma ken ik haha. Maar kinderen leren echt geen Chinees door dat te kijken, hooguit hoi, doei en hoe gaat het. En zo'n ramp is dat toch niet? Voor kinderen is dat net zo goed ontspanning als dat ze Spongebob zitten te kijken.
Maar dat is ook niet de discussie verder, gaat meer over wat ze op school opgelegd krijgen :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:33

Shadow0 schreef:
Individueel werken is best mogelijk. Maria Montessori heeft het honderd jaar geleden al bedacht en het is sinds die tijd vaak genoeg gevolgd. Maar teveel leerlingen en teveel administratie kunnen dat wel heel erg belemmeren.

Nou ik heb op een Montessori school gezeten en er is daar wel individueel werken maar geen passende begeleiding. Dat was voordat er teveel leerlingen waren.
Zolang leraren niet capabel zijn met een dergelijk onderwijs systeem dan is het echt een waardeloos systeem.
Mijn leraar heeft me 3 jaar uit het raam laten turen.....erg jammer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 22:34

EskeGirl schreef:
Chinees: ni hau Kai Lan, zoek maar op :+.
Met tellen bedoel ik op de tv enz, of helemaal niet. Gewoon lekker op school.

Inderdaad, ik noem haar de Chinese Dora.

Vreselijk, ben ik blij dat we daar nu vanaf zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:53

Liekess schreef:
@ Eskegirl,
Ja dat programma ken ik haha. Maar kinderen leren echt geen Chinees door dat te kijken, hooguit hoi, doei en hoe gaat het. En zo'n ramp is dat toch niet? Voor kinderen is dat net zo goed ontspanning als dat ze Spongebob zitten te kijken.
Maar dat is ook niet de discussie verder, gaat meer over wat ze op school opgelegd krijgen :)

Ik vind het eigenlijk wel een ramp dat ik geen keuze heb behalve educatief-educatief-educatief-educatief-educatief op 5 verschillende kinderzenders. :o Mijn kinderen hun hoofd wordt 5 dagen per week van half 9 tot half 4 volgestouwd met alles wat ze moeten leren, na school is er huiswerk tot bedtijd. Dat kleine stukje ontspanningstijd wat er is, hoeven ze echt geen Chinees, Engels, rekenen of biologie te krijgen van mij.
Daarnaast vind ik het heel typerend voor de maatschappij dat televisie voor kinderen per se educatief moet zijn. Er is namelijk helemaal niks mis met tv kijken gewoon voor de fun. Als volwassene wil je ook wel eens gewoon iets sufs als Grey's Anatomy of CSI kijken in plaats van leren hoe je een exquise zalmschotel maakt, een indringende documentaire over straatkinderen in India of een politieke discussie over de wereldeconomie bekijken.

Tv gaat nog verder daarin dan school. Mijn jongste van 3 zit in het eerste kleuterklasje (heeft ook al een half jaar instapklas gehad) en kan tot tien tellen, nog iets verder ook trouwens, en ook een stuk alfabet opzeggen maar dat heeft ze niet van school ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:34

Urielle schreef:
BaileyMix schreef:

Er wordt toch echt genoeg gestaakt in het onderwijs, heb alleen niet het idee dat het erg veel zoden aan de dijk zet -O-

Juist niet want dat gaat dan ten koste van de leertijd en we hebben al zo weinig tijd. E de ouders en de kinderen en en..zou echt wel veel massaler gestaakt mogen worden. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:34

NatasjavE schreef:
Nou ik heb op een Montessori school gezeten en er is daar wel individueel werken maar geen passende begeleiding.

1 voorbeeld is niet representatief voor het hele systeem :)
Maar je bent bij systemen als Montessori wel afhankelijker van het kunnen van de leerkracht. Hoe dichtgetimmerder de methode is, hoe minder kwaad een slechte leerkracht kan. Maar de goede leerkrachten lijden daaronder.

Overigens heb ik op het klassikale onderwijs ook een paar jaar uit het raam gestaard. Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar hoe grondig bepaalde scholen alle plezier in leren kunnen wegnemen, want ik leer voor mijn plezier maar school was verschrikkelijk.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:40

Hier nog een "juf", sinds dit jaar van groep 1/2 (voorheen groep 3).
Ik verbaas me echt over de hoeveelheid "verantwoorde" werkjes en begeleide activiteiten die we de kinderen voorschotelen. Bijna niets gaat meer "vrij", terwijl kinderen juist ook in vrije situaties tot taal en rekenen komen (bouwhoek, huishoek etc).
Ik heb sterk het vermoeden dat we werken voor de inspectie, ipv voor de kinderen. Alles moet "inspectieverantwoord" zijn en dat kost de nodige uren aan administratieve rompslomp. Nog steeds is niet aangetoond dat deze wijze van werken ook daadwerkelijk "betere" kinderen oplevert.
Hoe het ook zij, ik kan me geheel vinden in de brief van de op....en begrijp volledig dat deze manier van werken voor menigeen afbreuk doet aan het vak "leerkracht".

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 10:05

Tamara erg mooi verwoord.

Mijn zoon zit op een school die door de bank genomen niet zo hoog scoort op de cito, en ik merk ook dat er dús meer gewerkt wordt vanuit angst voor de inspectie, dan met oog op echt onderwijs.... Het is krampachtig.

Op onze school is men ontzettend bezig om alles maar te registreren, vast te leggen, controleren, de onderwijstijd wordt zoveel mogelijk opgeslorpt door taal en rekenen want ja, de einddoelen...
Zelfs voor sociale omgang zijn er protocolletjes enz. Wat moet je met een school die zelfs nog meer dan gemiddeld tijd verdoet aan alles maar vastleggen. En dan het vastleggen ook nog verwart met de uitvoering in de klas? Want daar komen juffen amper aan toe, ze hebben het al zo druk om de kinderen bij te spijkeren...
(Bij een prachtig beleid op papier, kan je onderwijs evengoed waardeloos zijn. Want dat zit echt ook in de kleine dingetjes, zien waarom een leerling niet verder komt, relatie met juf, sfeer in de klas enz...allemaal onmeetbaar.)

In theorie heeft school een pracht van een beleid voor de kinderen die bovenin scoren, in de praktijk komt men daar gewoon niet aan toe. Dat is op zich allemaal begrijpelijk, maar zoveel wordt er eigenlijk niet van kinderen gevraagd, de intelligentere en vluggere zitten zich al gauw te vervelen.

Ik vraag me af of scholen die flink boven de ondergrenzen scoren, zeg 540 op de eindcito halen, hier niet veel minder last van hebben?

Kleuters die konden lezen waren er trouwens altijd al, zo leerde mijn broertje het jaren terug van zijn zussen. Als een kind ergens klaar voor is, kan hij het leren.
Mijn zoon liep ook jaren voor begin basisschool. Hij wilde zelf. En hoewel ik echt voor lang kleuteren ben en spelen ook leren vindt, zeker voor de kleintjes, en alles op zijn tijd, is het dan ook logisch dat als je trager dan gemiddelde kinderen hebt, je ook snellere hebt en die moeten ook de ruimte krijgen. ;)
Een kind afremmen dat wil leren, is net zo stom als eentje pushen die er nog niet aan toe is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 11:11

Klopt, ik ben van '79 en ik kon lezen toen ik drie was. Ik heb mezelf ooit leren lezen van de etiketten van de potjes broodbeleg op tafel, want ik wou weten wat er stond. En o wat verveelde ik me rot toen ik in groep 3 zat en moest leren lezen. Ik had de afdeling A-boekjes(tot 6 jaar) van de bieb al uit en was ook een eind gekomen bij de afdeling B (6-12 jaar) dus wat moest ik nog met boom-roos-vis? Daarentegen was ik niet bepaald een rekenwonder, eeuwig zonde dat ze me tijdens de leeslessen niet gewoon apart aan het werk gezet hebben met een rekenboekje. Of oefenen met netjes schrijven, ik ben links dus het heeft best even geduurd voor ik met vulpen netjes kon schrijven (veeg veeg veeg :P )

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:40

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar het verbaast me dat iedereen het met de brief eens is. Als ik de brief kort samenvat, klaagt de betreffende juf over drie punten:

1- het feit dat leermethodes steeds veranderen;
2- dat ze het niet eens is met de huidige leermethode;
3- dat de werkdruk te hoog is.

1- Uiteraard veranderen de leermethodes over de jaren heen, door wetenschappelijk onderzoek komen we tot vernieuwde inzichten. Het zou wat zijn als scholen tegenwoordig nog steeds kleuters straffen zoals ze dat vroeger deden bijvoorbeeld. Als je niet tegen verandering kunt moet je een andere baan nemen.

2- De juf heeft duidelijk een andere mening dan die van bijvoorbeeld orthopedagogen. Dat mag, maar je hebt dan eerlijk gezegd geen poot om op te staan omdat mensen die er officieel meer verstand van hebben toch serieuzer genomen moeten worden. We weten tegenwoordig beter dan vroeger hoe de gevoelige leerperiodes van kinderen optimaal benut kunnen worden. Bovendien, wie zegt dat eer tegenwoordig niet meer spelenderwijs geleerd wordt? Ik zie dit nog steeds in de onderbouw namelijk, dit zou dus ook gewoon aan de school kunnen liggen. En sorry, dat ze zegt dat ze meewerkt aan een maatschappij met meer zelfmoordpogingen vind ik wel heel ver gezocht.

3- Hier zou ze helemaal gelijk in kunnen hebben, geen idee.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:48

1. Die leermethodes veranderen om de haverklap. Je moet je er steeds volledig in inwerken, dit volledig doorvoeren in een scholengroep op alle niveaus, terwijl het een jaar later, wanneer men de werking onder de knie heeft, alweer achterhaald blijkt te zijn. Nogmaals: overdaad aan planlast.

2. Pedagogen die een bepaalde werking ontwikkelen hebben vaak geen idee over hoe het er werkelijk aan toe gaat in een klas. Zelden hebben ze effectief zelf ook maar enige ervaring in de praktijk. Het is heel makkelijk om vanaf de zijlijn te zeggen wat anderen moeten doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:55

Dos_Caballos schreef:
1- Uiteraard veranderen de leermethodes over de jaren heen, door wetenschappelijk onderzoek komen we tot vernieuwde inzichten.

De lesmethodes veranderen een ietseltjes sneller dan de wetenschappelijke inzichten (elke 2 jaar komt er wel weer een nieuw plannetje. Zonder visie op het geheel.)

Citaat:
2- De juf heeft duidelijk een andere mening dan die van bijvoorbeeld orthopedagogen.

In welk opzicht verschilt de mening van de orthopedagogen? Kun je dat wat beter onderbouwen?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:05

Ze klaagt over een observatiemodel ''voortgekomen uit de orthopedagogiek'', en daarnaast klaagt ze over het volgende: ''Alle accenten liggen op het cognitieve vlak, waarbij de mathematische en linguïstische onderdelen verreweg het zwaarst vertegenwoordigd zijn.'' Inmiddels weten we dat de hersenen van kleuters een enorme plasticiteit hebben en je het potentieel van de hersenen beter kunt laten ontwikkelen wanneer je deze onderdelen zwaarder vertegenwoordig dan vroeger werd gedaan. En dit sluit spelenderwijs leren absoluut niet uit.

Oftewel, een andere mening dan wetenschappers. Prima, maar hou het dan bij je eigen kinderen.