Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:24

ik geef alleen nog voor de epilepsiebestrijding aangezien ik zelf ook een epilepsiepatiënt ben. voor de rest niet. ja de oude kleren gaan via dorcas naar roemenie en verder ook niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:27

antje_vip schreef:
Ik was wel benieuwd naar wie er nog geld geeft aan goede doelen. Ik doe het namelijk niet, en waarom:
-Het salaris van de mensen die bij de betreffende stichting werken, is veel te hoog;
-Het gebouw waar deze mensen in werken is net iets te mooi;
-Er wordt na al die jaren nog steeds tropisch hout gekapt;
-Het zijn nog steeds dezelfde diersoorten die met uitsterven wordt bedreigd;
-De innovaties voor borstkanker, waar zijn die? Nog nooit iets gehoord over een verbetering in de behandeling van borstkanker, en als dat al is, hoor ik nooit dat dit mede dankzij pink ribbon is mogelijkgemaakt. (dit is even een voorbeeld, uit andere fondsen heb ik ook nooit een positieve verandering gezien)
-de 'zielige mensen' in de filmpjes voor mensenrechten, steun Afrika e.d. worden gewoon betaald om voor de camera verdrietig te kijken
-als je zegt: ik wil wel helpen, zet mij maar op het vliegtuig naar Afrika dan help ik mee aan het bouwen van een school, wordt altijd gezegd dat dat niet de bedoeling is, je kan alleen geld geven.

Als er een collectant aan de deur komt, denk ik: goh, de directeur wil graag een nieuwe auto :+ En daarom geef ik geen geld aan goede doelen.

Brr wat klink jij bitter. Ik doneer aan KWF, de Hartstichting en WNF. Ook nog een tijdje Amnesty gedaan.

Dankzij de onderzoeken die KWF sponsort kon mijn vader een experimentele behandeling krijgen voor zijn slokdarmkanker, waardoor hij er nog is. Verder zijn de meeste doelen heel transparant en open over hun inkomsten en uitgaven. Leuk dat je dit topic hebt geopend om te laten zien hoe rebels jij bent, maar check your facts voordat je gekke dingen zegt.

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:30

Maartje1990 schreef:
loveshadow schreef:
Ikzelf heb als arme student helaas niet de financiële middelen om alle zielige mensen en dieren op de wereld te kunnen helpen. Ik geef geld aan de meeste collectes, maar maak niet maandelijks geld over naar een goed doel. Zodra ik een vaste baan heb zal ik dat wel gaan doen, tot die tijd doneer ik bloed om toch iets te kunnen doen voor de medemens. }:0

Toch vind ik sommige reacties in dit topic wel erg kortzichtig en egoïstisch. Natuurlijk zijn die topsalarissen van bestuurders in strijd met de doelstelling van organisaties, maar je kunt niet verwachten dat zo'n grote organisatie volledig kan draaien op vrijwilligers. Hoe moeten zij er zoveel tijd in kunnen steken en tegelijkertijd brood op de plank krijgen? Bovendien pak je in mijn ogen de verkeerde mensen aan als je dan maar helemaal geen geld meer geeft. Al gaat er een deel naar de salarissen en mooie gebouwen, als het goed is komt er nog altijd een deel van je bijdrage op de plek terecht waar het hoort. :) Iets is nog altijd beter dan niets.

En bloeddonor geen optie dan?

Daarnaast is mijn vader ook nog bloeddonor. Ik zelf nog niet, heb nogal angst voor prikken, maar ik sluit het toch niet uit voor de toekomst. Zou me graag over die angst heen willen zetten, om bloeddonor te kunnen worden. Voorlopig zie ik het alleen nog niet zo snel veranderen bij mezelf :o

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:32

Wij geven aan WSPA , KWF, ik ben bij de postcodeloterij (ook eigen belang, miss win ik een prijsje :))en verder
geef ik altijd als ze aan de deur komen, dat is hier bijna nooit omdat ik geen naaste buren heb en de meeste het te veel moeite vinden om alleen voor ons hier aan de deur te komen, dus als ze komen, krijgen ze iets voor de moeite.

Ik vind het heel erg dat er van een euro zoveel aan de strijkstok blijft hangen, maar het is wel waar dat iedere 10 cent die wel goed terecht komt, beter is als niets.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:33

ik geef alleen aan de deur, anders lopen die mensen ook voor niets, beetje sneu.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:37

Frederieke_ schreef:
mee eens, behalve het uitsterven van dieren, dat vind ik wel belangrijk!

+1
Dieren zijn veel belangrijker voor de aarde dan de mensen.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:41

Heb er ook wel moeite mee. Ik geef wel standaard iets in de collectebus van alles wat aan de deur komt.
Daarnaast is er een oud/leerling van mij die in de zomer bij een kindertehuis in Hongarije gaat helpen om de kinderen een leuke zomer te bezorgen. Ik koop dan bijv. kleine kadootjes voor die weeskinderen en/of een bijdrage voor de reiskosten. Ik weet zeker dat dit goed terecht komt. Ze kunnen van alles gebruiken, zoals bijv (zwem)kleding, beddegoed, spellen enz. Ook helpt mijn man het plaatselijke dierentehuis met materialen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:43

inochiyo schreef:
Frederieke_ schreef:
mee eens, behalve het uitsterven van dieren, dat vind ik wel belangrijk!

+1

Wat is er zo erg aan dieren die uitsterven? Begrijp me niet verkeerd, niet dat het góed is dat er dieren (al dan niet door het toedoen van mensen) uitsterven, maar dinosauriers zijn ook uitgestoveren, is er dat persé erg??

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 11:54

Eigenlijk geef ik niet veel aan goede doelen. Ik ben van mening dat het niet op de juiste plek terecht komt en je meer sponsor bent van de directeur en het ander volk wat er werkt. Als ze langs de deur komen geef ik meestal wel een euro. Maar er zijn al veel goede doelen die willen dat je overmaakt en niet eens de moeite nemen om langs te komen. Ja daar begin er niet aan. Toen met de Tsunami end heb ik geen geld gegeven. Als ik het nu de mensen die het nodig hadden in handen kon geven en ik wist dat het bedrag gewoon goed terecht zou komen zou ik het doen maar niet via zo'n omweg. Die paar centen die dan nog op de juiste plek komen.
En persoonlijk als ik een goed doel zou kiezen is dat wel iets wat met dieren te maken heeft. Er zijn zoveel goede doelen dat ik daar geen keus in zou maken.

Kleding en spullen die ik niet nodig heb geef ik rechtstreeks aan de mensen die het mee naar het buitenland nemen en wat hun er mee doen mogen ze zelf weten maar dan weet ik dat het in ieder geval goed terecht komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:37

Vergeten te melden dat ik ook nog doneer aan KWF, het enige doel waar ik tot nu een goed gevoel bij heb voor wat betreft geldelijke steun.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:05

Maartje1990 schreef:
inochiyo schreef:
+1

Wat is er zo erg aan dieren die uitsterven? Begrijp me niet verkeerd, niet dat het góed is dat er dieren (al dan niet door het toedoen van mensen) uitsterven, maar dinosauriers zijn ook uitgestoveren, is er dat persé erg??

Dinosauriers zijn uitgestorven door een komeet die op de aarde is gebotst.

Alle diersoorten die nu uitsterven zijn door het toedoen van mensen.
Het ecosysteem is heel delicaat, als er door niet natuurlijke veranderingen (boskap en overbevissing bv) zeer snel een soort uitsterft dan raakt de natuurlijke balans uit evenwicht.
Als door het leegvissen van onze oceanen (wat nu bezig is) er amper nog vissen zijn, dan raken andere soorten uiteindelijk ook uit balans. als je het hele rijtje afloopt dan komt het er op neer dat de oceanen nog amper/geen zuurstof meer zullen produceren en ongeveer 3/4 van alle zuurstof op aarde komt van de oceanen en wie is er daar de pineut van als er geen zuurstof meer is? juist ja, wij

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:08

als er mensen langs komen, ja maar niet veel, elk iets is mee genomen vind ik. Mensen op straat die bv met daklozenkrant bij supermarkt staan dan weer niet. Verder gister nog gedoneerd naar aanleiding van topic van jongetje van 8 die zelf ziek was en voor zijn zieke vriendje geld inzamelde. De jongen van 8 zelf is helaas overleden....vond dit zo erg!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:11

Ik doneer aan het WSPA en aan BROOKE HOSPITAL, deze staan beide niet op de lijst met directeuren met achterlijk hoge salarissen.. De rest krijgt niks..

Kleren die ik niet meer gebruik gaan of richting 3e wereld landen of naar het leger des heils

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:26

Er zijn wat stalgenoten van mij naar Paard in Nood in Spanje geweest waarbij duidelijk werd dat het geld echt op de goede plaats komt. Daar geef ik nu dus maandelijks een vast bedrag aan. 'Grote' organisaties kunnen vast meer betekenen maar ik heb er geen prettig gevoel meer bij door alle negatieve verhalen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:36

Doneren doe ik wel. Ook kleding, blikvoedsel enz. Ik kocht altijd fair trade maar na nader onderzoek ben ik er achter gekomen dat mijn geld daar dus echt verspild is. Ook bij school inzamelingen heb ik altijd vrijwillig meegeholpen. Nu doe ik dat niet meer, zou er gewoonweg geen tijd voor hebben maar ik vind die par euro per maand niet zo'n grote ramp.
Maar TS, als je bang bent dat je geld verloren gaat, koop dat zakken voer en breng die naar het asiel, dan doe je ook iets goeds en is je geld niet verspild. (;

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:39

Ik geef alleen nog maar aan ziektes in nederland en aan het rode kruis.
Buitenlandse doelen doe ik niet meer aan mee.
Ik geef ook niet als er een (sport)vereniging aan de deur komt, mijn paarden hobby betaal ik immers ook zelf.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:51

Maartje1990 schreef:
Ach kom nou, dat is toch geen vergelijking?? Afrika heeft het véél slechter dan wij hier in Nederland, alsjeblieft zeg. Wij beginnen al te piepen als we eten bij de voedselbank moeten halen, zij hébben hélemaal geen eten.

Eh, dat klopt niet hoor. Je realiseert je dat Afrika het gehele continent is, hè? En het is echt niet zo dat het gehele continent diep in de problemen zit. Zuid-Afrika is juist een voorbeeld van één van de Afrikaanse landen die het heel behoorlijk doen, en zeker niet het enige land waar dat voor geldt. Wist je bijvoorbeeld dat mobiel je boodschappen afrekenen in Kenia al heel gebruikelijk is? Er zijn inderdaad landen in Afrika waar het verschrikkelijk slecht gaat, maar zeker ook landen die behoorlijk succesvol zijn (rekening houdend met hun lange koloniale geschiedenis, waardoor ze nog relatief weinig tijd hebben gehad zelfstandig een eigen bestaan op te bouwen).

Overigens geef ik niet aan goede doelen. Sowieso omdat ik op het moment niet voldoende bijdrage kan leveren om echt verschil te maken. Vijftig euro kan ik iets leuks van doen terwijl een stichting die miljoenen ophaalt die 50 euro van mij gerust niet mist. En het dogma 'als iedereen zo denkt' doet me weinig - ik ben niet iedereen en 'iedereen' maakt hun keuze onafhankelijk van de mijne. Op momenten dat ik iemand gericht kan helpen of waarbij mijn bijdrage een wezenlijk verschil maakt zou ik dat overigens wel doen. Misschien egoïstisch, maar ik zie graag resultaat van mijn goeddoenerij. :)

Ten tweede omdat ik vragen stel bij de effectiviteit van hulporganisaties. Er zijn mij iets teveel voorbeelden van weggegooid geld. Projecten waar de dorpsbewoners niet op zaten te wachten omdat lokale zaken erdoor failliet gingen, ze ontmoetingsplekken kwijtraakten, of omdat er praktische bezwaren aan kleefden (zoals lang niet voldoende beschikbaar water om het project op lange termijn uitvoerbaar te houden). En als men al 50 jaar actief is in een land, en één droogte toch reden is voor noodhulp, vraag ik me ook af wat er dan in die 50 jaar is gebeurd. Of wat er niet is gebeurd waardoor één ramp nog steeds zoveel extra geld vereist. Ik kan daar best redenen voor verzinnen, maar ik zou eigenlijk graag zien dat organisaties daar zélf meer duidelijkheid over geven.

De salarissen vind ik een goed discussiepunt. Je wil capabele werknemers en die kosten nu eenmaal geld - het coördineren van een groot bedrijf wat internationaal opereert en soms ook nog in conflictgebieden lijkt me vreselijk moeilijk. Daarentegen zit er wel erg veel verschil in directeurssalarissen, en ik betwijfel of de grootverdieners hun werk nu zoveel beter doen dan degenen met een iets bescheidener salaris. Je mag best goed verdienen, maar je mag óók best in gedachten houden waar je werkt en je salaris daar een beetje op aan (laten) passen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:18

Na de aardbeving die de kerncentrale in fukushima vernietigde er is maarliefst 30miljoen dollar uit het fonds voor de slachtoffers verdwenen. dit is terecht gekomen bij de vloot die jaagt op de walvissen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:20

Ik krijg 2 keer per jaar een duits kind in huis via een organisatie, ik vind dat ook een goed doel dus verder geef ik niks omdat ik niet weet waar het blijft. En nu zie ik met eigen ogen waar het geld naar toe gaat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:26

Ik ben zelf wijkhoofd en collectant voor de dierenbescherming en dat bevalt me prima, ik weet dat de opbrengsten direct naar de DB in mijn regio gaan en er geen cent richting het hoofdkantoor gaat.
Door mijn tijd als vrijwilliger daar weet ik dat het geld goed gebruikt wordt en dit kan ik dan ook melden aan mensen die twijfelen om iets te geven.

Verder moet ik zeggen dat ik vrijwel nooit kleingeld in huis heb dus in de meeste gevallen best iets wil doneren maar niet kan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:31

Dani schreef:
Maartje1990 schreef:
Ach kom nou, dat is toch geen vergelijking?? Afrika heeft het véél slechter dan wij hier in Nederland, alsjeblieft zeg. Wij beginnen al te piepen als we eten bij de voedselbank moeten halen, zij hébben hélemaal geen eten.

Eh, dat klopt niet hoor. Je realiseert je dat Afrika het gehele continent is, hè? En het is echt niet zo dat het gehele continent diep in de problemen zit. Zuid-Afrika is juist een voorbeeld van één van de Afrikaanse landen die het heel behoorlijk doen, en zeker niet het enige land waar dat voor geldt. Wist je bijvoorbeeld dat mobiel je boodschappen afrekenen in Kenia al heel gebruikelijk is? Er zijn inderdaad landen in Afrika waar het verschrikkelijk slecht gaat, maar zeker ook landen die behoorlijk succesvol zijn (rekening houdend met hun lange koloniale geschiedenis, waardoor ze nog relatief weinig tijd hebben gehad zelfstandig een eigen bestaan op te bouwen).

Natuurlijk, vang me niet op een woord zeg. Ik ga niet elk appart landje in Afrika benoemen, want over het geheel gezien hebben de meeste bewoners van Afrika, het in vergelijking met die in Europa het behoorlijk slecht.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:33

Ik ga eigenlijk nooit wat bewust behalve aan collectanten zoals de hartstichting en kanker als ze langskwamen.
Tot ik Los Caballos Luna ontdekte en vond dat ze voor paarden in spanje goed werk deden.
Kleine stichting dus kon het geld goed gebruiken en heb geloof ik 2x 25 over gemaakt.
Eigenlijk heb ik daar een beetje spijt van want de stichting barst zoals hun zeggen uit hun voegen en ze blijven geld vragen en vragen en vinden het gek dat dan de overheid langskomt en ze weg moeten.
Het is veel te veel en je kan toch niet alles redden en veel te veel permanent houden?
Of mensen even wouden zorgen voor 20.000 euro voor de verhuizing.
Ja das toch te zot voor woorden of niet dan.
Zat toevallig een uur geleden toen ik dat bericht las te overdenken wat ik dan wel zou willen steunen.
Ik doe graag iets voor dieren maar ik denk dat ik beter kan doneren aan de plaatselijke voedselbank.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:46

Omdat ik meer en meer merk dat het vaak niet aan komt bij de mensen/onderzoeken/dieren die het betreft doe ik het niet meer. Er blijft veel geld ergens verkeerd liggen of komt bij de corrupte terecht. Zelfde met spullen of kleding. Het komt gewoon niet bij de juiste mensen terecht of maar een klein deel met wat er gegeven is, te weinig in mijn ogen. En de top van die organisaties verdienen genoeg terwijl vrijwilligers zich rot werken voor dat doel.

Wat ik nog wel doe is als ik weet dat mijn buren als ze geen eten zouden hebben, kom dan maar een aantal keren hier eten. Of geef ze een tas boodschappen of kleding die ik niet gebruik. Geld geef ik dan weer niet want dat gaat dan vaak weer op aan verkeerde dingen.

Of zoals er een stal afbranden en geen spullen had geef ik extra dingen aan de stal zelf.
Maar tegenwoordig wel alles lokaal zodat ik ook echt kan zien dat iemand of een dier of iets er echt plezier van heeft direct. En niet naar het buitenland waar ik niets kan volgen en maar hoop. Er is genoeg ellende om de hoek. Neem het plaatselijk asiel alleen al of armenhuis enz.

Maar geld zomaar ergens heen storten of zelfs maar in een collectebus doen doe ik niet meer. En zie na al die jaren geld in zamelen zelfs vanaf toen ik nog niet geboren was voor landen die nog steeds hetzelfde zijn. Dus het geld komt niet bij de echte armen of zielige dieren terecht. Want met al dat geld wat daar al heen gegaan is had het al een rijk land moeten zijn.

Een harde leerschool was voor mij een kinder tehuis wat geholpen is geweest door ons gezien dat het mooi was geworden en alles er was. En een jaar later is alles weg en verkocht en vies en kapot omdat andere mensen volwassen jaloers waren. Dus hadden ze weer niets. Dag geld dag blije kinderen en geholpen nee dus. En toezicht blijven houden was niet haalbaar want je wordt gewoon doodgeschoten dan.

Dan denk ik sorry...nee dat doe ik niet meer. Ook bij inzamelen van de radio stations is veel geld blijven staan van de ramp waar ze toen geld voor zamelde omdat het niet bij de juiste mensen voor wederopbouw kon komen. En dat blijft dan jaren staan??? Dan denk ik zamel een geld pot algemeen in voor dat doel als het nodig is voor een ramp of wat ook gebruik het dan en verdeel het in eerlijke porties. Maar ga niet de elk jaar zoiets doen voor een ander doel en het geld komt er niet naar toe en staat op die rekening voor wat? En dan durven banken enz nog zwaar kosten te rekenen aan zoiets ook. Dus blijft er weer weinig over van het goede in ons. Denk ik wees blij dat je iets krijgt al is het 1 cent! Maar je moet dan minimaal zoveel geven anders waren ze niet uit de kosten??? Triest en jammer. Waar is ons goede hart dan?

Bij toeval zondag nog wel 10 euro betaald voor een Enjoy the Ride rit die als goed doel Brooke Hospitaal had, maar daar betaal ik het al graag aan de mensen die organiseren en de vrijwilligers die er staan om het een Enjoy te maken! Of ze dat geld dan daad werkelijk goed geven aan het doel met veel verschil?>? Dat verwacht ik niet. Maar ben ik al blij dat ze de rit wilde uitzetten en regelen enz en dankbaar aan de vrijwilligers want die staan daar op hun vrije dag voor ons:)

Goede doel prima maar wel wat onder mijn neus te zien is. Dus lokaal nog maar om de hoek, waar ik zie dat mensen of dieren er direct plezier aan beleven en er beter van worden. De asiel hond die van mij een extra wandeling krijgt of een koekje of blikje voer en het eet. Of het paarden asiel waar ik geweest ben en hooi en wilgentakken en 2 zakken voer bracht wat de paarden daar direct te eten kregen dus dat ik zag dat ze er van genoten;) Dat vind ik leuker en zie ik zelf dat ik iets goeds gedaan heb en dat het echt gekomen is waar het moest. Niet meer buitenland waar het op transport moet of de helft van mijn geld maar aan komt omdat de kosten er af moeten van het geld overmaken.

Je kan niet heel de wereld helpen, verbeteren en redden. Dan denk ik begin in je eigen woonplaats en schrik maar eens wat daar nog beter kan en ook niet in orde is. Dat kan je lokaal sneller helpen en geven en zien:)
Laatst bijgewerkt door Almighty op 08-10-13 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:47

En dan nog, ze hebben daar zo weinig eten dat ze niet zelfstandig zonder hulp van buitenaf kunnen overleven. Kunnen zij dan niet beter uitsterven? Want van dat eten wat ze van "ons" krijgen, overleven zij en vervolgens gaan al die kinderen huilen omdat ze geen eten hebben.. breng je hun eten .. maken ze ook weer zo veel kinderen en tsjah ook die hebben honger.

Dan kun je ze beter condooms sturen. Er zijn al mensen te veel op de aarde.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:54

Ik geef helemaal niets meer, zolang het geld niet op de goede plaats terchtkomt en zolang de directeuren belachelijk hoge salarissen krijgen. Ik zou wel rechtstreeks geld geven aan een goed doel maar nooit meer via organisaties die aan zelfverrijking doen. Als je eens kijkt naar hoeveel geld er gegeven is na de tsunami en hoeveel er daar aan de strijkstok is blijven hangen ben ik genezen.