Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:47

Er is in NL geen voedseltekort, überhaupt niet. Dus dat lijkt me niet nodig, en waarom zou het meest biologische vlees ooit moeten worden weggegeven? Een symbolisch bedrag is niet voldoende als je structureel het probleem wilt aanpakken, en dat lijkt me hard nodig.

Overigens, vlees wordt niet weggegooid, als een dood dier volgens de wet niet geschikt is voor verwerking tot voedsel, valt het onder categorie 1, en wordt er überhaupt niet geslacht, maar in zijn geheel vernietigd.

randalinpony schreef:
Citaat:
De natuur kan zich reguleren, de mensheid heeft dat nog nooit gekund en zal daar ook nooit toe in staat zijn.

Tja de mensheid is al miljoenen jaren dé regulator van de natuur. Wij zijn de top notch grote jager in de natuur, de Big Five is er niets bij...

En met geweldige resultaten, is het niet?
Grote delen van de planeet zijn voor geen enkel dier meer leefbaar, het beetje wankel evenwicht wat er op bepaalde plaatsen nog wel is, wordt manmoedig onderuit gehaald, de rijkdommen van de natuur worden schaamteloos geroofd en de omgeving daarbij vernietigd, waarbij onvoorstelbaar leed wordt aangericht....... briljant, ja. Écht geweldig, vooral mee doorgaan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:48

Ik vind deze dieren uithongeren echt niet kunnen.
In Nederland bestaat geen natuur meer waar de mens weg kan blijven.
Daar is het gewoon te klein voor. En er zijn ook geen roofdieren meer.
Is er in de echte natuur voedselschaarste heeft een dier nog niet de gruwelijk hongerdood maar is al veel eerder het maaltje van een roofdier.
Dat bespaard leed.
Maar hier in Nederland laten we de dieren de gruwelijkste dood ondergaan die er is en noemen dat natuur.
Walgelijk!

Schieten zou ik prima vinden.
Verkopen van het vlees aan een wild restaurant of biologische slager zou ik prima vinden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:54

Yamcha, zal allemaal best, maar dat doet niets af aan het feit dat mensen en dieren samen geevolueerd zijn, waarbij mensen al duizenden jaren of langer paardachtigen op het menu hadden staan.

Anoniem

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:02

Mensen doen al duizenden jaren heel veel dingen die op zijn minst discutabel zijn. Ik vind dat persoonlijk niet een heel sterk argument.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:10

Argument voor wat? Het is een simpele constatering.

Maar goed, zolang die beesten daar lopen is niets doen gewoon accepteren dat ieder jaar opnieuw een aanzienlijk deel van de populatie verhongert... Terwijl je van mensen kan vinden wat je wilt, maar er zijn zat natuurgebieden waar paarden en ander vee halfwild rondlopen, maar waar het door eender welke vorm van beheer (wegvangen, bijvoeren, selectie in mannelijke dieren enz.) lang niet zon ellendig beeld geeft als in de OVP.

En hoewel mensen in jouw ogen niet zoveel goed lijken te kunnen doen, gaat dat toch al eeuwenlang best prima. :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:14

Staat het naar de film gaan financieel los van het management van het reservaat?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:14

Overplaatsen waarheen dan? En kun je semi-wild zo makkelijk verplaatsen dan?
(wat ik ervan gezien heb, ging dat niet zo heel briljant := )

Dat gebied is een soort wildpark, en daar is toch ook regulatie op? Dat kan dan toch? (waarom die dieren daar in de eerste plaats al moeten lopen, is mij een raadsel overigens)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:26

Ik snap echt het eindeloze drama hier niet, het zou zo simpel kunnen zijn.
Staatsbos wil behoud van diversiteit en zeldzame soorten dus moet erkennen dat een natuurlijk evenwicht niet mogelijk is. Oplossing is elk jaar een fors aantal afschieten en dit hoeft geen 'verspilling' te zijn; het mooiste biologische vlees van nederland loopt daar. Dus hup naar de slager, van de opbrengst kan extra zorg voor het park en de zeldzame soorten bekostigd worden.
Win-win-win situatie.

Jaren geleden is mijn moeder middels een prive excursie in het park geweest met een van de geinterviewden uit het filmpje die zij persoonlijk kende. Bij een groep koniks aangekomen bleek daar een jong veulen te lopen, meneer wist te vertellen dat de merrie was overleden en dat het veulen al enige dagen moederloos rondliep. Het tafereel was hartverscheurend; het arme ding kon amper op de beentjes blijven staan van honger, was kreupel en zocht steun bij de andere paarden waar hij keer op keer afgepoeierd werd en rake klappen moest incasseren.
Kon dat veulen niet geholpen worden of uit zijn lijden worden verlost??
Het enige commentaar van meneer was; nee dat is de natuur, zo gaat dat nu eenmaal, we gaan ons daar niet mee bemoeien terwijl hij zelfvoldaan stond toe te kijken.
Ik weet wel dat hij sindsdien aardig uit de gratie is bij het gezelschap.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:36

F_Orumster schreef:
Staat het naar de film gaan financieel los van het management van het reservaat?

Geen idee, die film is wel met bakken subsidiegeld geproduceerd, ook door SBB en provincie dacht ik...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:55

randalinpony schreef:
F_Orumster schreef:

Geen idee, die film is wel met bakken subsidiegeld geproduceerd, ook door SBB en provincie dacht ik...

http://broadcastmagazine.nl/vara-en-bos ... atuurfilm/
De filmer kon (uiteraard) niet alles uit eigen zak betalen, maar om nou zo bot te stellen "dat hij subsidie kreeg" geeft wel een vertekend beeld.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:19

Ik vraag me af hoeveel zin het heeft niet naar de film te gaan, of andersom in hoeverre immoreel om er wel heen te gaan. Dat hangt er vanaf of het los van elkaar staat. Toch?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:31

;) Tjonge - of het wel of niet moreel verantword is om naar een film te gaan...

(Dat speelde 30 jaar terug bij blootfilms, nu zou je je dat kunnen afvragen mbt. films die gebruik maken van mensenhandelaren oid. - maar kijken naar "Nederland, zoals je het nog nooit gezien hebt" - ?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:34

@ Forumster: Nou, het maakt mij niet zoveel uit.
Er zijn volgens mij maar weinig dingen die echt gewicht in de schaal leggen als maar één of twee personen ze doen, maar als iedereen zichzelf voorhoudt dat het toch geen nut heeft, gebeurt er sowieso niets. Ik zou zeggen: doe wat je kunt doen, ook al voelt het nutteloos.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:45

anneliesdj schreef:
Jaren geleden is mijn moeder middels een prive excursie in het park geweest met een van de geinterviewden uit het filmpje die zij persoonlijk kende. Bij een groep koniks aangekomen bleek daar een jong veulen te lopen, meneer wist te vertellen dat de merrie was overleden en dat het veulen al enige dagen moederloos rondliep. Het tafereel was hartverscheurend; het arme ding kon amper op de beentjes blijven staan van honger, was kreupel en zocht steun bij de andere paarden waar hij keer op keer afgepoeierd werd en rake klappen moest incasseren.
Kon dat veulen niet geholpen worden of uit zijn lijden worden verlost??
Het enige commentaar van meneer was; nee dat is de natuur, zo gaat dat nu eenmaal, we gaan ons daar niet mee bemoeien terwijl hij zelfvoldaan stond toe te kijken.
Ik weet wel dat hij sindsdien aardig uit de gratie is bij het gezelschap.

Dat van dat zelfvoldane, daar zou ik ook niet vrolijk van worden.

Maar verder heeft hij gelijk.
Een moederloos veulen - die dingen gebeuren. Niet dat ik daar vrolijk van word, laten we wel wezen.
En dan zijn er idd 2 opties: het diertje red het - of niet.
(Persoonlijk ben ik wel voor afschieten etc. in dit soort gevallen: beestje krijgt 3 dagen de tijd - ziet het er dan "nog steeds niet uit", dan de kogel ( ;( ) onder het motto ''dat dit veulentje als eerste door een roofdier wordt 'gespot''.)

(En gelukkig mag niet iedereen in NL wapens dragen, maar soms is dat een nadeel.)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:47

Zo veel vlees zal er niet af komen als je de zwakste dieren in de winter afschiet. Dus wat er met het vlees gaat gebeuren vind ik niet zo van belang. Misschien goed voor dierentuinleeuwen op dieet. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:56

Janneke2 schreef:

Een moederloos veulen - die dingen gebeuren. Niet dat ik daar vrolijk van word, laten we wel wezen.
(Persoonlijk ben ik wel voor afschieten etc. in dit soort gevallen: beestje krijgt 3 dagen de tijd - ziet het er dan "nog steeds niet uit", dan de kogel ( ;( ) onder het motto ''dat dit veulentje als eerste door een roofdier wordt 'gespot''.)

(En gelukkig mag niet iedereen in NL wapens dragen, maar soms is dat een nadeel.)

Daar gaat het mij juist om, dat dat veulen geen enkele kans heeft, iedereen dat weet en allemaal met de handen in de zakken staan toe te kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:42

Er zijn moederloze veulens die het redden (handig bij tante drinken, etc.).

Maar van mij mag er af en toe een mens iets doen dat het midden houdt tussen roofdier spelen en het genadeschot. (Dat botst niet eens met de opzet van een natuurgebied. )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:44

Yamcha schreef:
Overigens, vlees wordt niet weggegooid, als een dood dier volgens de wet niet geschikt is voor verwerking tot voedsel, valt het onder categorie 1, en wordt er überhaupt niet geslacht, maar in zijn geheel vernietigd.

Helaas, want daarmee verwijder je een hoop noodzakelijke mineralen uit het gebied. En dat verarmt de grond op een manier die je zo gewenste biodiversiteit niet ten goede komt. Liever dan een grote maalmachine neerzetten en alles als bloed en beendermeel weer uitrijden. Juist de mineralen die tekort komen in een gebied zitten nl in de dieren die er op leven, wat ze nodig hebben (schaarste) slaan ze op en enkel waar overschot van is scheiden ze weer uit. Ook niet bepaald natuurlijk dus.

anneliesdj schreef:
Janneke2 schreef:

Daar gaat het mij juist om, dat dat veulen geen enkele kans heeft, iedereen dat weet en allemaal met de handen in de zakken staan toe te kijken.

En er nog trots op is ook :n . Zo iemand zou naar een psych moeten ipv zorgen voor levende wezens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:51

Janneke2 schreef:
;) Tjonge - of het wel of niet moreel verantword is om naar een film te gaan...

(Dat speelde 30 jaar terug bij blootfilms, nu zou je je dat kunnen afvragen mbt. films die gebruik maken van mensenhandelaren oid. - maar kijken naar "Nederland, zoals je het nog nooit gezien hebt" - ?)

Nuja zeg, zo zwaar bedoelde ik het niet :)
Ik ben wel nieuwsgierig naar de film, ik ken Ruben Smit als fotograaf zijnde en heb een van zijn boeken. Ben daarom wel nieuwsgierig naar zijn werk. Maar ik zou het niet fijn vinden een bijdrage te leveren aan het mismanagement. Begin van dit topic werd aangehaald dat het belachelijk is om naar de film te gaan, dus vandaar dat ik het me gewoon afvroeg?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 20:56

Ik ben trouwens zondag wel naar de film geweest. Filmwerk is ontzettend mooi.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:16

Janneke2 schreef:
Er zijn moederloze veulens die het redden (handig bij tante drinken, etc.).

Daar was hier geen sprake van, was echt een jong veulen van een week of 2 en de rest van de groep stond er heel vijandig tegenover. Bovendien maakte hij in zijn uitleg meteen wel duidelijk dat ze bij het overlijden van de moeder het veulen ook al veroordeeld hadden.
Het veulen van een ander aannemen is bij paarden nogal een uitzondering op de regel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:18

LindyH schreef:
Zo veel vlees zal er niet af komen als je de zwakste dieren in de winter afschiet. Dus wat er met het vlees gaat gebeuren vind ik niet zo van belang. Misschien goed voor dierentuinleeuwen op dieet. :+

Daarom moet je ze ook niet in de winter afschieten als ze langzaam verhongeren.
Tegen het einde van de zomer, als het gras stopt met groeien, gaat er gewoon een groep het gebied door wat de mooiste dieren uitkiest en bij de slager aflevert.
En dan niet zoveel dieren afschieten dat het overschot net kan overleven maar heel royaal afschieten, zodat de overige flora en fauna ook een kans krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:40

tamary schreef:
Yamcha schreef:

Helaas, want daarmee verwijder je een hoop noodzakelijke mineralen uit het gebied. En dat verarmt de grond op een manier die je zo gewenste biodiversiteit niet ten goede komt. Liever dan een grote maalmachine neerzetten en alles als bloed en beendermeel weer uitrijden. Juist de mineralen die tekort komen in een gebied zitten nl in de dieren die er op leven, wat ze nodig hebben (schaarste) slaan ze op en enkel waar overschot van is scheiden ze weer uit. Ook niet bepaald natuurlijk dus.

Volkomen mee eens. Het is ook niet per se mijn voorkeur, ik zei het meer om duidelijk te maken dat dat de wet is. Of dat wijs is of niet kun je natuurlijk over discussieren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:46

senna21 schreef:
De nieuwe wildernis = 'natuur spelen'.
Een soort computerspelletje waarin mensen bepaalde wetten zelf stellen. Dat kunnen ze beter met treintjes doen.

Nederland bestaat volledig uit cultuurlandschap, met bijbehorende cultuur-dieren.
Zo lang er hekken, wegen, kanalen en andere afscheidingen zijn, zal de mens zich als 'goed rentmeester' moeten bekommeren om de dieren die het betreft.
Staatsbosbeheer kan het goede voorbeeld van het beheer van het Dulmensche Wildpferd volgen.
(een eeuwenoude kudde wilde/verwilderde paarden, vlak over de grens)

kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Daarbij, laat jij in je weide van 2 hectare 6 ponies verhongeren dan bellen je buren 144 en krijg je (hopelijk) zeer terecht een boete oid. en valt heel bokt cq NL over je

Ben je daarintegen Staatsbosbeheer die dit op grote schaal doet dan is het "de natuur" en dan is georganiseerde dierenmishandeling ineens gerechtvaardigd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 22:19

Inderdaad Mist, helemaal met je eens!