Zijn Uggs zielig??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Zijn Uggs zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:10

Ik kan die van mij zo snel niet vinden, maar ze lijken hierop: http://www.smartkid.se/skor/stovlar/ora ... ior_178371

'Voet' is van gummy,schacht van nylon. Bij veel van dit soort laarzen is de binnenvoering syntetisch en de binnenschoen (soort sok) wol (van geschoren schaap dus) of fleece. Confortabel tot -40
(ook bij extreme koude is de beste manier van kleden eerst syntetisch en daaroverheen fleece of , bij bv wanten of sokken, wol

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:32

Oke, als de naam binnenschiet zeg je het dan even?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:38

zal ik doen als ik in de garage ben... (heb ze nog niet aan, dus daar staan ze) Zijn overigens misschien wel typische zweedse laarzen, maar zoiets zal in nl ook verkrijgbaar zijn.l
Kom er nog op terug.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:49

Dacht eerst ook dat het gewoon alleen schapenwol was, dat de schapen gewoon geschoren werden om de zoveel tijd en weer de wei op. Beetje naief eigenlijk. Zag ook ineens allemaal foto's langsgaan over Facebook.. Als dieren hebben moeten lijden voor mijn stomme schoenen, hoef ik ze niet hoor. Koop er in ieder geval geen nieuwe bij.. Moet wel zeggen dat, ik niet tegen het eten van vlees ben. In mijn ogen hebben veel koeien toch een mooi leven op het land, de hele dag door eten, en is het geen hele lijdensweg voor ze aan hun end komen. Heb me er verder trouwens nooit in verdiept moet ik eerlijk zeggen, hoe dat gaat. Maar dat is wat mij verteld is. Ik koop wel alleen eieren van scharrelkippen, omdat ik weet dat die niet in hokjes zijn gepropt etc. Natuurlijk kan ik niet precies weten hoe iedere kip, koe of wat dan ook heeft geleefd.. Misschien ook een beetje om mijn geweten te sussen, dat ik koeien in de wei zie staan, en scharreleieren koop, maar heb er wel altijd een beter gevoel bij dan dat ik anders heb gezien of eieren koop van zo'n 'legbatterij' kip.. Hetzelfde als met de uggs, sta er nu heel anders tegenover.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:52

Het is ook echt niet te vergelijken met het eten van vlees, want dat kan ook biologisch. Toch halen mensen dat soort kulargumenten er altijd bij helaas.

Sluit me helemaal aan bij liljebo!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:53

felineepino schreef:
Moet wel zeggen dat, ik niet tegen het eten van vlees ben. In mijn ogen hebben veel koeien toch een mooi leven op het land, de hele dag door eten, en is het geen hele lijdensweg voor ze aan hun end komen. .

Dat zou een mooie wereld zijn! Helaas is dit niet altijd het geval, hetzelfde geldt voor de zogenoemde "scharrelkippen". Hier geen Uggs, geen leer, geen wol, geen dierlijke producten! Ik kan mijzelf ook warm houden met andere producten die niet het leven van een dier als prijs hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:55

Denk dat iedereen uit onwetendheid wel eens een minder gelukkige keuze maakt en dat lijkt mij ook gewoon menselijk. Maar dat jij bv een keuze maakt doordat je meer erover leert, siert je.
Je werkt er dan niet aan mee.

Ik at vroeger ook wel kipnuggets van de mac totdat ik leerde dat het van plofkippen kwam. Nu eet ik die dingen dus niet meer. En zo maak ik steeds vaker bepaalde keuzes omdat ik ontdek dat ergens veel dierenleed mee gepaard gaat.

Ik kan de wereld niet veranderen, maar wel mijn eigen gedrag. En als iedereen dat doet, bestaat er op den duur geen markt meer voor produkten waar dieren voor hebben geleden.

Daarom begrijp ik ook nooit dat mensen willens en wetens keuzes andere keuzes maken en daar met allerlei excuses voor komen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:57

liljebo schreef:
Ik kan de wereld niet veranderen, maar wel mijn eigen gedrag.

Dit dus :j Ik roep ook altijd tegen de mensen die mij een hippie noemen, verbeter de wereld begin bij jezelf :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:57

Selka schreef:
felineepino schreef:
Moet wel zeggen dat, ik niet tegen het eten van vlees ben. In mijn ogen hebben veel koeien toch een mooi leven op het land, de hele dag door eten, en is het geen hele lijdensweg voor ze aan hun end komen. .

Dat zou een mooie wereld zijn! Helaas is dit niet altijd het geval, hetzelfde geldt voor de zogenoemde "scharrelkippen". Hier geen Uggs, geen leer, geen wol, geen dierlijke producten! Ik kan mijzelf ook warm houden met andere producten die niet het leven van een dier als prijs hebben.

Ik groei ook steeds meer in die richting. Je wordt vaak zo voor de gek gehouden. Enige uitzondering zijn eigen dieren e.d. Ik gebruik wel de eieren van eigen kippen, bv. Verder eet ik nog maar nauwelijks vlees en gebruik ik steeds minder dierlijke produkten. De keuzes die ik maak, maak ik zo bewust mogelijk.
Ik ben er nog niet, maar ik probeer in ieder geval de goede richting in te koersen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:59

Selka schreef:
liljebo schreef:
Ik kan de wereld niet veranderen, maar wel mijn eigen gedrag.

Dit dus :j Ik roep ook altijd tegen de mensen die mij een hippie noemen, verbeter de wereld begin bij jezelf :)

Klinkt cliché maar het is wel een feit.
Grote bedrijven, overheid... ja alles is afhankelijk van het volk/de consument. Als zij bepaalde produkten niet meer afnemen, houdt het op.
Wij als consumenten zijn verantwoordelijk voor de markt. De aanbieders spelen alleen maar in op de vraag.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 08:36

Idd, dat heb ik ook met vlees eten, dan zeggen ze die dieren worden toch wel geslacht.. Maar als niet meer vlees eet dan wordt er minder voor gevraagd en zo slachten ze dus ook minder dieren! Maar ik weet, de wereld zal nooit helemaal zonder vlees kunnen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:06

felineepino schreef:
Dacht eerst ook dat het gewoon alleen schapenwol was, dat de schapen gewoon geschoren werden om de zoveel tijd en weer de wei op. Beetje naief eigenlijk. Zag ook ineens allemaal foto's langsgaan over Facebook.. Als dieren hebben moeten lijden voor mijn stomme schoenen, hoef ik ze niet hoor. Koop er in ieder geval geen nieuwe bij.. Moet wel zeggen dat, ik niet tegen het eten van vlees ben. In mijn ogen hebben veel koeien toch een mooi leven op het land, de hele dag door eten, en is het geen hele lijdensweg voor ze aan hun end komen. Heb me er verder trouwens nooit in verdiept moet ik eerlijk zeggen, hoe dat gaat. Maar dat is wat mij verteld is. Ik koop wel alleen eieren van scharrelkippen, omdat ik weet dat die niet in hokjes zijn gepropt etc. Natuurlijk kan ik niet precies weten hoe iedere kip, koe of wat dan ook heeft geleefd.. Misschien ook een beetje om mijn geweten te sussen, dat ik koeien in de wei zie staan, en scharreleieren koop, maar heb er wel altijd een beter gevoel bij dan dat ik anders heb gezien of eieren koop van zo'n 'legbatterij' kip.. Hetzelfde als met de uggs, sta er nu heel anders tegenover.

Koeien ja, maar heb je je ooit al eens afgevraagd waar alle 4 miljoen varkens van Nederland verscholen zitten? (Ik geloof dat dit vorig jaar het aantal was, ik kan het me nu even niet helemaal herinneren).
Maar ik ben het verder wel met je eens.

Dieren hoeven niet te sterven voor onnodige dingen zoals veel te dure schoenen enz. als er genoeg alternatieven zijn waar deze dieren niet voor nodig zouden zijn. Maar dat is mijn mening. Wat ik echter niet kan hebben is dat onnozele geklets van laffe mensen die zeggen 'ik weet het toch niet' of 'ik eet vlees want het verandert toch nooit' want van zo'n instelling komt inderdaad nooit iets.
Mensen vragen mij zo vaak waarom ik geen vlees eet 'want het gaat toch niet veranderen'. Wat maakt dat uit? Ik doe er niet aan mee. Ik voel me beter door geen vlees te eten/kopen. Als ik iedere keer als iemand zei dat er toch niets te veranderen viel me er maar bij neer legde dan kwam ik nergens...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:32

Verandering begint bij jezelf, maar ik denk dat veel mensen liever de kop in het zand steken.
En dan verandert inderdaad nooit iets. Alleen als steeds mensen bewust consumeren, verandert er uiteindelijk iets.
Zoals ik al eerder zijn... de consument bepaald de vraag. Niemand anders. En de consument... dat zijn wij.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:36

Mensen gaan heftig reageren op Uggs.
Maar niet heftig op reageren op leren laarzen ?
I don't get the point.
Dier wordt geslacht voor jouw voetmode, dus waarom ga je je drukker maken over 1 bekend merk. Terwijl honderdend andere merken precies het zelfde doen ?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:53

Leren schoenen worden gemaakt van het rest materiaal van de dieren die worden gebruikt voor vlees. Dat vind ik nog een iets ander verhaal dan dat dieren worden afgemaakt alleen maar voor een modebeeld.
Tenminste, ik geloof dat dat zo is bij Uggs? Dat ze worden afgemaakt voor alleen de schoenen? Net als bont?

Edit; Ik eet geen vlees, maar gebruik wel leren schoenen. Zonder leren schoenen kan ik niet ivm paardrijden en kou, maar dat terzijde.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:18

Ik heb mij nooit verdiept in Uggs, aangezien ik ze te duur vind en iedereen er in loopt.
Nu dus als verrassing van mijn vriend echte Uggs gehad voor mijn verjaardag, omdat ik het altijd koud heb in de winter.

Hij heeft er echt lang over nagedacht, veel geld voor neergeteld, en ik was erg blij.
Tot ik dit topic tegenkwam...

Hoe worden Uggs nu gemaakt? En wat is nu de waarheid en wat niet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 06:57

0152141488 schreef:
Mensen gaan heftig reageren op Uggs.
Maar niet heftig op reageren op leren laarzen ?
I don't get the point.
Dier wordt geslacht voor jouw voetmode, dus waarom ga je je drukker maken over 1 bekend merk. Terwijl honderdend andere merken precies het zelfde doen ?

Ik denk dat je wel het punt had begrepen, als je dit topic helemaal had gelezen.

Officieel komen de uggs van australische schapen en er is heel wat ophef over de manier van houden daarvan (zie de links in dit topic)
Een nog kwalijker punt bij de uggs is het feit dat door de enorme vraag erna (het is dus gewoon een mode-hype en er is dus veel geld in te verdienen) ook oa in china uggs worden gemaakt. Onderzoek toonde aan dat in china veelal wasberenhuid en zelfs hondenhuid wordt verwerkt (net als in die 'snoezige' beestjes van bont, die je ergens neer kunt zetten... je kent ze vast wel, hoewel de populariteit enorm is verminderd nu duidelijk is waar die vacht vandaan komt) De betreffende dieren worden daartoe over het algemeen levend gevild.
Op de label staat australisch bont (er wordt heel wat afgesjoemeld als er geld te verdienen valt, op ieder vlak.)

Het is maar wat je aan je voeten wilt hebben.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:57

Kirsha schreef:
Karuna slaat de spijker helemaal op zijn kop. Sowieso is het meten met twee maten, verreweg het grootste deel van de bevolking eet inderdaad vlees en gebruikt leer voor de 'mode' (en nog veel meer toepassingen), maar mensen met Uggs worden erop aangekeken dat ze dieronvriendelijke laarzen dragen :roll: Enne DezeNaam, die link stond er op de eerste pagina ook al.

Ja want je biefstukje word al uit de koe gesneden terwijl die nog leeft.... :D :D
Yeah right, slechte vergelijking dus. Die schapen maken het bewust mee, daar zit het probleem imo.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:29

Iselda schreef:
Leren schoenen worden gemaakt van het rest materiaal van de dieren die worden gebruikt voor vlees. Dat vind ik nog een iets ander verhaal dan dat dieren worden afgemaakt alleen maar voor een modebeeld.
Tenminste, ik geloof dat dat zo is bij Uggs? Dat ze worden afgemaakt voor alleen de schoenen? Net als bont?

Edit; Ik eet geen vlees, maar gebruik wel leren schoenen. Zonder leren schoenen kan ik niet ivm paardrijden en kou, maar dat terzijde.

Dit is niet waar. Er worden ook leerkoeien gehouden. Die staan binnen,met zo weinig mogelijk risico om hun huid te beschadigen.

Dus ook voor onze leerproducten sterft een dier. Dus lang niet altijd een restproduct!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:18

Leerkoeien? Daar heb ik nu nog nooit van gehoord?
Heb je daar meer info over? (dus echt betrouwbare info/artikelen)
Vanuit oprechte interesse.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:21

Ik ga googelen voor je als ik vrij ben vanavond! Het zijn iig bepaalde types koeien die speciaal voor het leer worden gehouden. Nu zal ik niet zeggen dat het leer van vleeskoeien niet gebruikt wordt,juist wel,maar om te stellen dat leer een afvalproduct is klopt niet altijd.

Mijn nicht heeft een boerderij en daar is dit onderwerp toen over tafel gekomen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:28

Is goed.Ik wacht af. Dierenwelzijn is voor mij heel erg belangrijk en alleen al om die reden wens ik absoluut niet mijn kop in het zand te steken. Zelfs als ik niet echt iets met leer heb, hou ik graag ogen en oren open.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:32

Zielig voor je portemonnee, want ze zijn belachelijk duur.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:34

Dat is bewonderenswaardig liljebo! Kunnen een hoop wat van leren. Ik pb je dan wel even oke?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:41

Alvast bedankt