hoe logisch is biologisch nou eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:16

Google eens naar familiekudde! :) Ik heb daar mijn afstudeeronderzoek over gedaan (de jong volwassen familiekudde) met veel, heel veel gedragswaarnemingen. Er komen al concretere plannen hiermee en ze zijn nog steeds druk aan het onderzoeken. Dus ook hierbij gaan de ontwikkelingen hard...

Tijdens het onderzoek ook bij gangbare veehouders op bezoek geweest die experimenteren met de kalf bij de koe tussen de melkveekoppel. Er zijn nog een aantal hobbels en bobbels te overwinnen, maar het was erg leuk om ze daarmee te zien experimenteren.

caroline_max

Re: hoe logisch is biologisch nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:19

Thanx, zal eens zoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:44

Eigenlijk heel simpel, koe A. kalft en kalf blijft. Koe B. kalft en kalf gaat naar koe A, die er dan twee heeft. Koe B gaat de productie gewoon in. Koe C kalft, kalf blijft bij mams, koe D kalf, kalf gaat naar C.
etc. etc. etc.

Maar goed, bij ons kan het nu nog niet omdat er nog te veel jongvee is en niet voldoende vaarsjes.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:07

Dus de helft heeft dan 2 kalfjes, en de rest geen?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:53

Best een grappig systeem, maar qua ziektes denk ik dat er een hoop boeren zullen afketsen :o Hier krijgen de kalfjes echt alleen biest/melk van hun eigen moeder vanwege die reden...

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:13

Hoe lang blijven die kalfjes dan uiteindelijk bij de koe? Want als de helft pleegmoeder word heb je nog maar weinig te melken op den duur. :P
Maar niet verkeerd denk ik. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:41

Rianneke schreef:
Wij hebben zelf een reguliere melkveehouderij en zijn erg gebrand op ab verbruik. Wij werken ook veel met biologisch/homeopatisch en als het niet anders kan pakken we pas de AB.
Wij hebben overigens ook niet zoveel mastitesgevallen als hiervoor werd gezegt. Toevallig dat we er nu weer 1 hebben, maar diegene die ervoor mastites had was ruim 6 weken geleden. Als ze behandelt worden met AB dan gaat de melk de put in totdat deze weer goed is. Wij hebben zelf een test-apparaatje (dezelfde als ze gebruiken bij de melkfabriek) en als de melk goed is gaat deze pas weer de tank in! Als ze AB in de melk vinden kost dat klauwen vol met geld en een boer kijkt dus echt wel goed uit... En dat geld voor zowel regulier als bio!

Joepie...!!!

En idd: hoe meer het "gat" tussen reguir en biologisch wordt gedicht, hoe liever het mij is.
Schitterend, om veel te werken met biologische en homeopathische zaken, om ziekten te voorkomen/ in de kiem te smoren.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:51

Loose schreef:
Hoe lang blijven die kalfjes dan uiteindelijk bij de koe? Want als de helft pleegmoeder word heb je nog maar weinig te melken op den duur. :P

Gelukkig drinken kalfjes geen 40/50 liter melk per dag, dus er blijft meeeer dan genoeg melk over :D En met lage melkprijzen is het vaak rendabel om de kalf bij de koe te laten als je arbeidskosten ook meerekent...

Maar de overdraagbaarheid van ziektes moet je inderdaad mee oppassen -O- Dus nog strenger selecteren, controleren en aanpakken en het aankopen van vee tot het minimum beperken om op die manier de insleep van ziektes op je eigen bedrijf zoveel mogelijk te voorkomen.

Maar ook met dit houderijsysteem zitten nog een boel nadelen. Maar soms moet je wat proberen en experimenteren om het uiteindelijk te verbeteren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:08

Grappig, voor mij heeft homeopathie dus helemaal niets met biologisch te maken :+
Ben groot voorstander van bewust en 'groen'en eco en bio, maar heb niks met homeopathie en geloof er ook zeker niet in :D

Biest krijgen ze sowieso van hun eigen moeder.
Maar wist niet dat er melkveehouders zijn die zó zorgvuldig met de melk omspringen?
Ken eigenlijk geen 1 boerenbedrijf (regulier of bio) die de melk per kalf apart houdt (op de biest en eerste melk na dan).
Bij ons krijgen ze ook gewoon een mix. Net als op de reguliere bedrijven die ik ken.
Is, lijkt mij, toch ook bijna niet te doen als je zo'n 10 ( of meer) kalveren hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:15

Misschien kan deze link (van de SKAL) ook nog wat misstanden uit de wereld helpen, of juist het e.e.a. bevestigen, of vragen beantwoorden ;-)

o.a. over de gezondsheidszorg bij rundvee.
http://www.skal.nl/bio-veehouderij/rund ... heidszorg/
(zo kan het maar 1x per jaar AB gebruiken al meteen ontkracht worden gelukkig)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 08:49

Tja, wij doen ook echt alleen eigen melk per kalf idd. Vooral omdat wij een gesloten bedrijf zijn, en zozo veel mogelijk risico willen uitsluiten. Is misschien meer werk, maar als je er na een paar jaar achter komt dat er wel iets overdragen is, kun je simpel de lijn volgen (en die dieren afvoeren).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:28

Elevien schreef:
Loose schreef:

Gelukkig drinken kalfjes geen 40/50 liter melk per dag, dus er blijft meeeer dan genoeg melk over :D En met lage melkprijzen is het vaak rendabel om de kalf bij de koe te laten als je arbeidskosten ook meerekent...

Maar de overdraagbaarheid van ziektes moet je inderdaad mee oppassen -O- Dus nog strenger selecteren, controleren en aanpakken en het aankopen van vee tot het minimum beperken om op die manier de insleep van ziektes op je eigen bedrijf zoveel mogelijk te voorkomen.

Maar ook met dit houderijsysteem zitten nog een boel nadelen. Maar soms moet je wat proberen en experimenteren om het uiteindelijk te verbeteren :)

Is 40 tot 50 liter gemiddeld per dag niet een beetje heel veel? Ik denk eerder dat het gemiddelde rond de 25/30l per dag zal liggen. Laten we zeggen dat de kalfjes 5l per dag gaan drinken dan zou je dus 5 kalfjes per koe hebben. Valt opzich nog wel mee dan. :)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:02

40/50 liter melk is voor een verse (= net gekalfde) hoogproductieve koe niet overdreven veel :)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:17

Maar dan moet die koe dus wel elke dag2 keer bij de kalfjes weg om gemolken te worden dus? Dat is toch ook heel erg stressvol dan voor de kalfjes?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:03

Niet als je het familiekudde concept toepast zoals bijvoorbeeld kalveren ook op de roosters laten, een pleegmoeder standaard tussen de kalveren laten lopen of de kalveren naast de melkkoeien stallen met een "melkbar" (kalft roept moeder om melk, moeder/pleegmoeder komt eraan en parkeert zichzelf langs het hek zodat het kalf kan drinken. Met eigen ogen gezien en het was zo aandoenlijk om te zien :D). Maar ook op het familiekudde concept zijn weer 101 verschillende variaties te bedenken.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:07

Elevien schreef:
40/50 liter melk is voor een verse (= net gekalfde) hoogproductieve koe niet overdreven veel :)

Hoogproductief inderdaad. :D
De gemiddelde koe komt hier niet aan dus vandaar mijn sommetje. :)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:21

Overigens vraag ik mij persoonlijk nou af wie er heeft bedacht dat je de term "biologisch" kan gebruiken voor een op een bepaalde manier geproduceerd biologisch product. Feitelijk is alle fruit, vlees enz biologisch. Althans, we kunnen die nog steeds niet chemisch maken.