lichten uit op snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:52

Nachtblinde mensen moeten ook wel eens in de avond de weg op. Dat is niet altijd te voorkomen. Voor werk, om naar het paard te gaan, noem maar op. Om dat zomaar onverantwoord te noemen? Ik rij al meer dan 30 jaar en vaak zat in het donker. In de winter kan je niet met daglicht vertrekken of thuiskomen als je werkt.

Ik ken mijn eigen beperking maar het is heel erg vervelend rijden. Er zijn van die speciale brillen voor mensen met nachtblindheid en die werken nu net niet voor mensen met een lui oog. Helaas ben ik tevens gezegend met een lui oog. Voor anderen kan dat een goede optie zijn.

Hier in België heb ik wel gemerkt dat bij heel slecht weer de lampen blijven branden en dat is wel prettig want én donker én regen, dat is niet te doen.

Afgelopen zaterdag liep de wedstrijd vreselijk uit, 120 km. van huis en dan kan ik me al druk maken dat ik met de auto en trailer voor een groot deel in het donker terug moet. Wat was ik blij dat de verlichting vroeg in de avond wel aan is.

Mijn groot licht kan ik hier in het buitengebied ook absoluut niet missen. De landweggetjes zijn kronkelig en onverlicht. Wij kunnen wel de sterren goed zien :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:48

Percy schreef:
Nachtblinde mensen moeten ook wel eens in de avond de weg op. Dat is niet altijd te voorkomen. Voor werk, om naar het paard te gaan, noem maar op. Om dat zomaar onverantwoord te noemen? Ik rij al meer dan 30 jaar en vaak zat in het donker. In de winter kan je niet met daglicht vertrekken of thuiskomen als je werkt.

Wat een kul zeg, het is niet voor niets dat je voor je uberhaubt aan je rijexamen begint ze kijken of je wel kan zien en dat ook een van de weinige dingen is die ze testen bij oudere mensen voor verlenging van het rijbewijs. Autorijden is geen eerste levensbehoefte, het is geen recht maar een voorrecht en als je niet kan zien hoor je niet achter het stuur 8)7

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:57

Interessant te horen van iemand die nog nooit voor zijn werk gewoon er doorheen moest. Ik heb nog niet de leeftijd dat ze mij testen en op de test van mijn rij examen 32 geleden kwam ik er gewoon door omdat ik goed kan zien. Die test is namelijk niet in het donker.
Ik rij al 32 jaar schadevrij, ook in het donker dus ik weet niet waarom ik de weg niet zou op mogen :?
Ik zeg het niet vaak maar dit soort opmerkingen kunnen alleen van een jongere komen zonder enige levenservaring.
Als je in het buitengebied woont kan je niet zonder auto

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:08

Nee, er is wel een test voor het donker maar die word alleen afgenomen als iemand ook aangeeft dat hij last heeft van nachtblindheid, dan kijken ze in welke mate het is en of je daarmee nog veilig kan rijden. Als je het dan verzwijgt word je niet getest nee, dat je dan het geluk hebt om schade vrij te blijven, tja. Misschien ben je ook wel niet zo heel erg nachtblind en zou je gewoon mogen rijden maar als algemene statement vind ik het echt gewoon enorm egocentrisch. Als je daadwerkelijk nachtblind bent breng je jezelf en anderen gewoon bewust in gevaar door te gaan rijden met slecht zicht, daar kan je zoveel smoezen over levenservaring en buitengebieden tegenaan gooien dat hoort gewoon niet. Er zijn een heleboel mensen die om allerlei redenen geen auto mogen of kunnen rijden die overleven allemaal gewoon hoor, ook in het buitengebied. Dan mag je als nachtblinde nog niet klagen je mag (gemiddeld) gewoon 12u per dag auto rijden :)*

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 23:12

Met grote knooppunten vind ik t wel fijn of midden in een stad of bij wegwerkzaamheden maar verder vind ik t wel fijn dat t donker is
Ben lichtnachtblind maar met een bril is t opgelost
T schijnt ook te helpen als je een bril opzet met gele glazen.. heb hier volgens mij nog wel zo een te liggen dus ga dat ook een proberen :-)

Anoniem

Re: lichten uit op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:01

Wat ik vervelend vind zijn echt die grootlichtvoerders op de snelweg. Dit weekend weer, via mn spiegels gewoon ontzettend verblind..

Wisten jullie dat daar een leuke boete op staat? Onnodig groot en mistlicht?

Echt hoe fijn ik het ook vind dat de straatlampen uit zijn, liever die nog aan dan al dat groot licht van iedereen die niet in het donker kan rijden, kan zien of durft te rijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 17:54

Bij nachtblinde mensen komt dat nog eens extra binnen. Als ik een tegenligger met groot licht zie dan zie ik daarna helemaal geen steek meer. Ben wel altijd blij als het enigszins druk is, kan ik de rode achterlampen volgen.