Nieuws volgen... Ja of nee...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Volg jij het nieuws?

Ja
103 (55%)
Nee
82 (44%)

Totaal aantal stemmen: 185

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:25

RedPassion schreef:
Ik ben schijnbaar simpel en leef onder een steen... Vreemd genoeg heb ik juist heel veel interesse in de wereld om me heen en hoe alles werkt en is dat juist de reden dat ik het nieuws niet volg. (Ook 'onbewust' krijg ik weinig mee, op de radio zap ik bv. meestal weg als het nieuws begint.)

Waarom? Ik kan er niet tegen om informatie te hebben waar ik niks mee kan. Ik vind het vreselijk om beelden te zien van kinderen/mensen in een oorlogsgebied terwijl ik niks kan doen om hun leed te verzachten. Ik vind het afschuwelijk om te horen dat er weer een schuur vol kippen in brand staat terwijl ik ze niet kan bevrijden. Het meeste nieuws is negatief, ik word daar zelf ook negatief van terwijl ik er niks mee kan. Dan doe ik met die tijd en energie liever iets constructiefs, voor mezelf maar zeker ook voor anderen.

Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis, ik filter alleen heel sterk als zelfbescherming. Tijdens verkiezingen lees ik trouwens gewoon partijprogramma's online en kijk ik wat van zulke uitzendingen. Ook dan filter ik wat ik belangrijk vind uit de partijprogramma's en kan ik toch nog een weloverwogen keuze maken, ondanks mijn gebrek aan kennis van het nieuws. :P

Precies dit, jij verwoord precies wat ik bedoel.

Grapjasjes12

Re: Nieuws volgen... Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:35

Ik krijg ook niets meer mee van het nieuws, ongeveer 2-3 jaar geleden was ik het plotseling compleet beu. Bijna alles wat er gaande is, is een spelletje van mensen die een wereldmacht willen zijn en dat heeft dus helemaal niets van doen met het echte menselijke bestaan. Die leven in een fantasiewereld en ik wil daar niets van weten.
Ik heb geen kabeltv, ik heb geen krant, ik heb geen newsfeeds, ik heb helemaal niets, ik heb het allemaal de deur uit gedaan. Als er iets wereldschokkends is dat voor mij directe consequenties heeft dan merk ik dat vanzelf wel of ik hoor het van anderen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:27

Ik ben taaldocent en geef ook inburgeringscursussen, ik moet dus wel enigszins weten wat er in de wereld gebeurt. Ik krijg mensen onder mijn hoede van allerlei pluimage, ook uit oorlogsgebieden, waarvoor het toch een beetje banketstaaf is als ik geen idee heb. Ze kunnen het mij vaak ook niet zo makkelijk uitleggen door het taalverschil. Bovendien komen ze met hun vragen over Nederland bij mij - dus als ik kan uitleggen wat hier gebeurt is dat toch wel erg praktisch :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:40

Toen ik afgelopen zomer een maand rondtrok door Australie heb ik ook niets mee gekregen van wat er in de wereld gebeurde en ik vond het heerlijk! Nergens bij stil staan, je niet druk maken om oorlog en ellende.
Toch ben ik, om de een of andere reden, nu thuis weer erg geneigd om het journaal te kijken en de kranten te lezen. Ik vind het ook heel lastig om geen nieuws mee te krijgen met het internet en de tv, nieuws is er immers altijd en overal.

Ook ik wil minder tot helemaal geen nieuws meer kijken/ lezen omdat het het leven een stuk gelukkiger maakt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:57

Apple schreef:
Er zit voor mijn gevoel een wereld van verschil tussen 'onder een steen leven en niet weten wat er gebeurd' en 'het nieuws niet actief volgen' (maw alleen selectief, danwel alleen wat je hoort. Dan kun je kiezen of je je ergens in gaat verdiepen of niet).

Ik heb het gevoel dat er op dit moment in dit topic een beetje zwart/wit gekeken wordt.

Ik denk ook dat we hier allemaal een wat andere definitie hebben van wat 'nieuws' is of wat we verstaan onder actief nieuws volgen. Jezelf verdiepen in een actueel onderwerp dat je interesseert, zie ik namelijk juist wél als actief nieuws volgen. Je selecteert áltijd, het is ondoenlijk om al het nieuws te volgen. Ik kom zeer zelden op nu.nl en kijk bijna nooit het NOS journaal. Ik selecteer ook een hoop. Bij het koppen snellen, sla ik de lokale brandjes ook over, als ze niet heel erg in de buurt zijn, beursnieuws skip ik altijd, etc. Toch schaar ik mijzelf onder de nieuwsvolgers. Ik haal ook informatie van sites van de niet-gevestigde orde en die info kan wel degelijk nieuwswaardig zijn. Zo zag ik het eerste nieuws van de gifaanval in Syrië op Reddit.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:02

tjah t nieuws volg ik eerlijk gezegd ook niet... de meeste troep gaat over oorlogen die voor mij een ver van me bed story zijn en mij eigenlijk niet tot nauwelijks kunnen intresseren...
dat men elkaar afmaakt in pakistan kan me echt niet intresseren moeten die mensen daar in dat land lekker zelf weten..
heb altijd zoiets van als er echt boeiend nieuws is wat mij echt kan intresseren dan kom ik dat toch vanzelf wel aan de weet verder kan nieuws mij niet zo boeien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:14

NathalietjeB schreef:
tjah t nieuws volg ik eerlijk gezegd ook niet... de meeste troep gaat over oorlogen die voor mij een ver van me bed story zijn en mij eigenlijk niet tot nauwelijks kunnen intresseren...
dat men elkaar afmaakt in pakistan kan me echt niet intresseren moeten die mensen daar in dat land lekker zelf weten..
heb altijd zoiets van als er echt boeiend nieuws is wat mij echt kan intresseren dan kom ik dat toch vanzelf wel aan de weet verder kan nieuws mij niet zo boeien

Wauw... echt? -O-

Ik vraag me wel af wat jij dan wel boeiend nieuws vindt als het je niet eens interesseert of raakt dat duizenden mensen in zulke diepe ellende leven...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:19

NathalietjeB schreef:

Meen je dit nou serieus? De geallieerde hadden wat jou betreft Hitler ook net zo goed zijn gang kunnen laten gaan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:20

Ik snap dat ook niet en dat is ook meteen een beetje wat ik erop tegen heb als mensen helemaal geen nieuws volgen - je raakt het zicht kwijt op hoe mensen lijden in deze wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:23

Blue_Eyes schreef:
Ik snap dat ook niet en dat is ook meteen een beetje wat ik erop tegen heb als mensen helemaal geen nieuws volgen - je raakt het zicht kwijt op hoe mensen lijden in deze wereld.

Tja, ik volg het helemaal niet omdat ik zo ook wel weet en zie hoe mensen en dieren lijden... Dus dat gaat niet altijd op denk ik. :) Misschien 'boeit' het mij wel teveel terwijl er dus ook mensen zijn als NathalietjeB die het toch niet raakt, of ze het nou ziet en weet of niet...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:25

Ik ben ook zo'n type die het teveel raakt. En wat ik nog erger vind is dat het zo zinloos is, dat het allemaal onderdeel is van een groot spel en dat het makkelijk anders zou kunnen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:27

En juist daarom is het zo belangrijk dat een groot publiek er wel weet van heeft. Als niemand het interesseert, het dan wel zinloos vindt, dan heeft de machthebber vrij spel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:29

Maar Knoffer, wat kan je er dan effectief aan doen? :) Die machteloosheid (die ik voel tenminste, misschien zijn er opties die ik nog niet ken) maakt dat ik maar beter niet kan kijken, dingen waar ik wel een steentje aan kan bijdragen vind ik al een stukje minder naar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:29

Dat hebben ze toch wel ;) De massa is zo bang gemaakt dat er nauwelijks meer protesten zijn en als er al geprotesteerd wordt dan moet dat allemaal zo vreedzaam mogelijk want oh wee.
Dat is trouwens nog een reden dat ik geen nieuws wil zien/horen: scare mongering.

En wees eens eerlijk, staan jij en ik op de barricade om de wereld te veranderen? Om een revolutie te bewerkstelligen? Ik ben net zo slecht als de rest van de maatschappij.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:30

Ik heb een hele tijd geen tv gehad. Keek alleen series en films via de Manier Die Niet Genoemd Mag Worden.

Toen ik eens een keertje WEL nieuws zag, toen waren die NL sporters in Spanje in mootjes gehakt en die ene dude in Engeland met machetes in stukjes gehakt.

Jaaaaa hallo... toen was het wel weer genoeg. Ik kijk niet meer bewust naar TV nieuws.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 13:32

Knoffer schreef:
En juist daarom is het zo belangrijk dat een groot publiek er wel weet van heeft. Als niemand het interesseert, het dan wel zinloos vindt, dan heeft de machthebber vrij spel.

Heeft de machthebber sowieso geen vrij spel? Amerika (VS) haalt van alles uit in de wereld, niemand die ze terechtwijst. Kan het niet zo zijn dat men door alle negativiteit van mening raakt dat het toch niet uit maakt wat je doet, het helpt geen fluit? Zou het niet een stuk meer motiveren wanneer nieuwsverspreiders ook het goede dat al is gedaan verspreiden? Dus niet alleen moord en doodslag, maar ook opbouwwerkzaamheden, bijvoorbeeld?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:39

Eerlijk, tot over een halfjaar volgde ik het nieuws goed tot zeer goed. Krant werd dagelijks helemaal gelezen en ook het nieuws zag ik met grote regelmaat. Zes maanden geleden heb ik het veel drukker gekregen waardoor ik niet meer de tijd heb om op het gemak de hele krant uit te pluizen en het nieuws op televisie zie ik nooit meer.
Het eerste wat mij is opgevallen is dat de zondagen veel leuker zijn. Klinkt zo banaal en zo stom, maar ik merk nu dat "het nieuws" soms een zeer grote domper op ons gezinsleven kon zetten. Want zondagmiddag aan tafel ontstond er telkens wel een discussie over een of ander actueel feit. En heel vaak ontaardden die discussies toch in woordenwisselingen en gehakketak waardoor de hele zondagnamiddag eraan was. En bij een erg hoogoplopende discussie (meestal over politiek, mijn broer is nogal erg politiek geëngageerd) voelde je die negatieve sfeer nog wel een dag nazinderen.
Toen bedacht ik me eigenlijk: kan je je dat voorstellen? Dat al die tekst gewoon bepaalde hoe je zondag ging verlopen? Hadden we geen discussie of verliep de discussie netjes dan was het geweldig, dan konden we een namiddagje weggaan of lekker samen bankhangen of weetikveelwat, maar als er weer zo eens een felle discussie was, dan was het de hele zondag beeld zonder klank en kwam de dooi pas tegen de avond opzetten.

Ik ben niet bewust gestopt met het nieuws volgen. Het was meer een samenloop van omstandigheden, maar ik merk nu pas de voordelen. Op dezelfde tijd is ook mijn broer gestopt met politiek gedoe en het nieuws op de voet te volgen. Iedere zondag is nu terug normaal. Ik blader heel af en toe wel eens door de krant nog en echt grote nieuwsfeiten ben ik wel van op de hoogte, maar echt alles volgen en weten, nee, dat niet meer. En weet je, ik leef nog gewoon, ik ben nog altijd dezelfde persoon, mijn IQ is niet gezakt, de gesprekken met mij zijn niet dommer geworden. De overdaad aan negatieve informatie moet ik niet meer.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:48

Sporadisch volg ik het nieuws. Kijk zelden het nieuws op tv, maar als de krant op de ontbijttafel ligt sla ik ze wel een keer open en lees vooral de koppen, en de meest interessante artikels.
Ik hoef niet alles te weten wat er gebeurt op de wereld, maar de grote lijnen weten van wereldgebeurtenissen is toch wel handig, nee? Komen zulke onderwerpen dan nooit voor in gesprekken met vrienden?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:53

Ik dacht dat ik sceptisch was :P Als individu kan je idd weinig effectief betekenen en daarom voelt het heel zinloos, maar als massa heb je wel degelijk invloed. Kijk naar de geschiedenis. De apartheid, Jodenvervolging, vrouwen onderdrukking, kolonisatie, etc. Allemaal dingen die ten goede veranderd zijn en dit omdat er mensen zijn geweest die dapper genoeg waren om op te staan tegen iets dat onbegonnen werk leek en volgelingen kregen. Zonder die volgelingen, staat zo'n pionier machteloos en het is een langzaam proces. Dat de wereld nu niet perfect is, dat er nog steeds erg veel corruptie is (macht corrumpeert, hoe onwetender het volk, hoe meer macht), betekent niet dat het allemaal compleet zinloos is. Vooruitgang gaat traag en perfectie zal je nooit bereiken, maar voor mij is dat geen reden om het dan allemaal maar te laten, omdat het geen directe vooruitgang van mijn eigen leven is. Anders hadden we nu nog steeds slavernij en meer van die ellende.

Nu hebben wij het hier allemaal erg goed en idd, ook ik sta niet regelmatig op de barricade, maar dat komt ook, omdat wij in een vrij geweldloze samenleving leven.
@phormicola, over wie heb je het dan precies met 'ze'? Volgens mij heerst er niet zoveel angst in Nederland. Al is angst aanpraten, natuurlijk altijd een graag gebruikt machtsmiddel.
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 09-09-13 14:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:59

_San87_ schreef:
Knoffer schreef:

Heeft de machthebber sowieso geen vrij spel? Amerika (VS) haalt van alles uit in de wereld, niemand die ze terechtwijst. Kan het niet zo zijn dat men door alle negativiteit van mening raakt dat het toch niet uit maakt wat je doet, het helpt geen fluit? Zou het niet een stuk meer motiveren wanneer nieuwsverspreiders ook het goede dat al is gedaan verspreiden? Dus niet alleen moord en doodslag, maar ook opbouwwerkzaamheden, bijvoorbeeld?

Oh, dat ben ik met je eens hoor. Er valt een hoop kritiek op de huidige Nederlandse journalistiek te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:59

Ik volg het nieuws ook niet intensief.
Als ik me verveel of ik moet even ergens op wachten dan check ik even nu.nl en ad.. Maar verder.. Ik sta er niet mee op en ik ga er zeer zeker niet mee slapen. Inderdaad, het echt belangrijke nieuws bereikt je toch wel en verder vind ik het wel mooi. Is al genoeg ellende in het dagelijks leven nog zonder dat je het nieuws erbij betrekt.
Heb ook geen TV zenders op de TV dus zal er ook niet voor gaan zitten om even het nieuwsuurtje te kijken ofzo. En eerlijk gezegd mis ik er ook niks aan en ik vind het wel mooi zo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:00

Knoffer ik zie nogsteeds geen antwoord? Wat helpt het ons nu?
Wat heeft de massa eraan als ik nieuws kijk?

Van wie moeten wij volgens jou nu volgelingen kunnen zijn?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:04

_San87_ schreef:
Teelee schreef:
Ik volg het nieuws totaal niet. Er is in je dichtbije omgeving ellende genoeg, wat ik interessanter vind dan wat er in de rest van de wereld gebeurd. Mocht er echt iets heel boeiends zijn waar ik van op de hoogte 'moet' zijn dan bereikt dat nieuws mij vanzelf wel via via.

Of het moreel onverantwoord is: Geen idee, maar het is mijn leven en niemand gaat voor mij bepalen hoe ik dat moet invullen ;)

Dikgedrukte is ook één van mijn argumenten om geen nieuws meer te volgen, naast de argumenten die ik in de OP aanhaalde.

En zo denk ik er ook over. Ik heb nooit echt naar het nieuws geluisterd/gekeken of gelezen. Afentoe krijg ik wat mee via mijn vader of via bekenden, maar verder ben ik niet bewust mee bezig. Soms heb ik dan ook het idee dat ik wat mis, maar ik ben een gevoelig persoon en trek mij andermans emoties en/of gevoelens aan, Ik zit er dan ook niet op te wachten om met elk zielig ditje en datje van het nieuws in te zitten. :+

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:05

Knoffer schreef:
NathalietjeB schreef:

Meen je dit nou serieus? De geallieerde hadden wat jou betreft Hitler ook net zo goed zijn gang kunnen laten gaan?

eerlijk gezegd vind ik hitler totaal niet bijpassend aan t feit dat men elkaar dood maakt in t buitenland ...
maar eerlijk gezegd vind ik t gewoon niet meer boeiend om op tv te zien dat men elkaar neer schiet omwillen van 1 of andere machts pino.
en ik ook gewoon niet kan snappen dat mensen omwillen van 1 persoon elkaar maar gewoon dood leuk uitmoorden..
en omdat je al zoveel ellende alleen al hier in nl ziet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:08

Op vakantie volg ik het nieuws echt totaal niet en mis het ook niet. Thuis probeer ik toch wel een keer een journaal te zien. Regionaal probeer ik ook te volgen. Maar bij teveel ellende haak ik af bij verder dan nieuws volgen.