anneliesdj schreef:xSlvna schreef:Daarbij is diplomaloos thuis zitten en met goed diploma zitten toch wel een verschil, de kans dat degene met diploma wat verdiend is groter dan die zonder diploma.
Nou nee hoor, want degene zonder diploma neemt alles aan wat hij kan krijgen, dat is vaak productiewerk of schoonmaak en dat is het enige waar eigenlijk altijd personeel voor gevraagd wordt.
Diegene met zijn goede diploma gaat geen productiewerk doen maar wacht op die 2 vacature's per half jaar die aansluiten op zijn diploma's en ervaring. Met hem een paar honderd anderen, dus de kans dat hij het krijgt is nihil.
Nou nee hoor. Dacht het dus niet. Veel hoger opgeleiden willen ook werk doen beneden hun niveau (ja, ook schoonmaak!), maar de meeste werkgevers durven dat niet aan. Als hoger opgeleide solliciteren ze zich net zo suf.
Gebruik mijzelf als voorbeeld, ik solliciteer ook gerust op mbo niveau (en doe nu zelfs ongeschoold werk) maar met mijn universitaire diploma krijg ik te horen; overgekwalificeerd. En velen met mij. Werkgever is namelijk bang dat je gelijk weg bent als er iets beters langs komt of dat je je gaat vervelen omdat het onder je niveau is. Je krijgt de kans niet eens om zo'n baantje te krijgen

Heerlijk als mensen het zo zwart/wit zien.
Werkloos thuis is werkloos thuis, dat ik een mooie titel heb wil niet zeggen dat ik opeens bakken met geld binnen kan slepen. Er moet wel werk zijn... En de bijstand maakt geen onderscheid tussen hoog opgeleid of ongeschoold.