Een Babyboom! Hellup!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:58

anneliesdj schreef:
xSlvna schreef:
Daarbij is diplomaloos thuis zitten en met goed diploma zitten toch wel een verschil, de kans dat degene met diploma wat verdiend is groter dan die zonder diploma.

Nou nee hoor, want degene zonder diploma neemt alles aan wat hij kan krijgen, dat is vaak productiewerk of schoonmaak en dat is het enige waar eigenlijk altijd personeel voor gevraagd wordt.
Diegene met zijn goede diploma gaat geen productiewerk doen maar wacht op die 2 vacature's per half jaar die aansluiten op zijn diploma's en ervaring. Met hem een paar honderd anderen, dus de kans dat hij het krijgt is nihil.

Nou nee hoor. Dacht het dus niet. Veel hoger opgeleiden willen ook werk doen beneden hun niveau (ja, ook schoonmaak!), maar de meeste werkgevers durven dat niet aan. Als hoger opgeleide solliciteren ze zich net zo suf.
Gebruik mijzelf als voorbeeld, ik solliciteer ook gerust op mbo niveau (en doe nu zelfs ongeschoold werk) maar met mijn universitaire diploma krijg ik te horen; overgekwalificeerd. En velen met mij. Werkgever is namelijk bang dat je gelijk weg bent als er iets beters langs komt of dat je je gaat vervelen omdat het onder je niveau is. Je krijgt de kans niet eens om zo'n baantje te krijgen :+

Heerlijk als mensen het zo zwart/wit zien.

Werkloos thuis is werkloos thuis, dat ik een mooie titel heb wil niet zeggen dat ik opeens bakken met geld binnen kan slepen. Er moet wel werk zijn... En de bijstand maakt geen onderscheid tussen hoog opgeleid of ongeschoold.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:31

xSlvna schreef:
Nee, maar het komt wel vaak voor dat de jongeren die aan kinderen beginnen geen diploma hebben, geen vaste relatie... De ouderen denken vaak na voor ze een kind nemen.

Vanaf welke leeftijd ben je volgens jou geen jongere meer eigenlijk? Wat versta jij onder jongere?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:36

xSlvna schreef:
een eigen huis...

I wish.... :')

Zou mooi zin dat je vanzelf een huis krijgt als je ouder bent. Helaas zijn dit soort zaken gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Gelukkig worden kinderen in een huurwoning ook gewoon groot hoor :j

wemkelover

Re: Een Babyboom! Hellup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:40

hahahaha ja gelukkig wel.
Ik vraag me af wie nu tegenwoordig nog een lening kan krijgen voor een hypotheek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:42

Sizzle schreef:
xSlvna schreef:
een eigen huis...

I wish.... :')

Zou mooi zin dat je vanzelf een huis krijgt als je ouder bent. Helaas zijn dit soort zaken gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Gelukkig worden kinderen in een huurwoning ook gewoon groot hoor :j

En kinderen die niet elke maand nieuwe kleren krijgen en niet bij drie sport/hobbyclubjes zitten worden ook groot :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:44

Een hypotheek is ook echt niet altijd zo vanzelfsprekend. We hebben beide namelijk in 15 jaar nog nooit een vast contract gehad (dat krijg je als je TE hoog opgeleidt bent :') ).
Komt nog bij dat als we willen blijven waar we nu wonen we 20% van de kopsom moeten kunnen overhandigen. Grapjassen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:55

wemkelover schreef:
Ik vraag me af wie nu tegenwoordig nog een lening kan krijgen voor een hypotheek.

Ik (wij) op 1 salaris.
(Vraag alleen niet hoeveel wij contant moeten aanbetalen om die hypotheek te kunnen krijgen en hoeveel wij nog moeten verbouwen omdat een 'af' huis een stuk duurder was :') )

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:11

Wat een vooroordelen allemaal....

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:30

vuurneon schreef:
wemkelover schreef:

Ik (wij) op 1 salaris.
(Vraag alleen niet hoeveel wij contant moeten aanbetalen om die hypotheek te kunnen krijgen en hoeveel wij nog moeten verbouwen omdat een 'af' huis een stuk duurder was :') )

Gefeliciteerd met jullie koopwoning ( ik neem aan, je reactie gezien, dat jullie net gekocht hebben?)
Maar denk niet dat er heel veel meer zijn die dat kunnen.

Wij in ieder geval niet, denk ook niet dat het er ooit van gaat komen. Maar wij huren nu wel, maar het is zo fantastich huis dat ik het wel prima vind. Leuke kinder buurt, groot, mooie tuin. Koophuis is mooier natuurlijk maar zie niet in waarom het perse zou moeten.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 21:26

Blue_Eyes schreef:
Toch vind ik het wat kort door de bocht om te stellen dat dat met mensen in de leeftijd van TS zo is. Ze is 24. Ze noemt zichzelf een net-geen-tiener-meer, maar ze is verdorie halverwege de twintig. Ik vind het eerder een gevalletje zelfonderschatting... Met 24 mag ik toch hopen dat mensen enig gezond verstand hebben ontwikkeld. Ik had op die leeftijd al twee HBO-opleidingen op zak en een vaste baan.

Ten eerste: Heb ik getypt dat ik mijzelf net geen tiener meer vind? Nee, ik had het over mensen begin 20, of jonger.

Dus jij wilt concluderen dat ik geen gezond verstand heb en geen HBO opleiding etc heb. Beide heb ik toevallig wel. :') Ik ben al 5 jaar happy met mn vriend( welke VWO + HBO heeft gedaan en een goede baan), woon samen, heb vast werk en we hebben het zeker niet krap. Toevallig werk ik zelf elke dag met kinderen( ook baby's) dus ik weet er alles van :). Zou de perfecte situatie hebben om aan kiddies te beginnen. Maar nee...... wellicht over 3 a 4 jaar. :)

Ik ben van mening dat je als je 24 bent( of jonger, veel jonger!!!) en nog niet veel van de wereld hebt gezien, geen vast werk hebt en geen stabiele relatie, je onbezonnen bezig bent om zwanger te raken. Ik ben ontzettend blij dat mijn ouders mij, toen ik klein was, van alles konden vertellen over de wereld over hoe alles er uit ziet en tenminste wat levenservaring hadden.
Wat als jou kind straks vraagt of je wilt helpen met huiswerk maken? Of hoe de wereld er uit ziet? terwijl je zelf amper kan rekenen, of slecht bent in taal. Want zulke mensen heb je er tussen. :) Ik vind dat onbegrijpelijk.

Het gaat gewoon allemaal zo makkelijk.
Meisje komt jongen tegen, jongen vind meisje leuk en andersom. Jongen en meisje beginnen een relatie. Jongen en meisje gaan met elkaar naar bed. Jongen en meisje gaan het over kinderen hebben. Jongen en meisje denken: Ach waarom nu niet we gaan toch AL 2 maanden met elkaar..... jongen en meisje zijn nu uit elkaar en hebben een kind van nog geen 2 jaar. Meisje heeft een nieuwe vriend en is in verwachting van een tweede. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:30

Waarom hecht je zoveel waarde aan hoe de wereld eruit ziet? Ik ben nooit buiten europa geweest, het trekt ons allebei niet om langer dan 4 uur in t vliegtuig te zitten naar een of andere tropisch oort om te zien hoe het daar eruit ziet. Dus het gaat hoogstwaarschijnlijk nooit gebeuren.
Heb niet het idee dat wij daardoor potentiele slechte ouders zijn. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:57

xSlvna schreef:
Als ik kijk naar de diplomaloze met kind in mijn omgeving, die zoeken niet eens naar een baan. Krijgen een wajong uitkering door wat te verzinnen en kunnen zo weer lekker op de bank zitten.

Zulke mensen zou je moeten verbieden, maar goed dat gaat lastig. :+

Misschien ligt dat aan de mentaliteit in jouw omgeving.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:01

vuurneon schreef:
Nou nee hoor. Dacht het dus niet. Veel hoger opgeleiden willen ook werk doen beneden hun niveau (ja, ook schoonmaak!), maar de meeste werkgevers durven dat niet aan. Als hoger opgeleide solliciteren ze zich net zo suf.
Gebruik mijzelf als voorbeeld, ik solliciteer ook gerust op mbo niveau (en doe nu zelfs ongeschoold werk) maar met mijn universitaire diploma krijg ik te horen; overgekwalificeerd. En velen met mij. Werkgever is namelijk bang dat je gelijk weg bent als er iets beters langs komt of dat je je gaat vervelen omdat het onder je niveau is. Je krijgt de kans niet eens om zo'n baantje te krijgen :+

Werkloos thuis is werkloos thuis, dat ik een mooie titel heb wil niet zeggen dat ik opeens bakken met geld binnen kan slepen. Er moet wel werk zijn... En de bijstand maakt geen onderscheid tussen hoog opgeleid of ongeschoold.

Hoe dan ook, zit jij wel (hoog)geschoold thuis, dus werkloos.
Er is dus meer werk voor lager opgeleidden.
En niet banketstaaf bedoeld, maar degenen uit mijn omgeving die werkloos zijn zijn allemaal degelijk opgeleid maar hebben ook allemaal een instelling van 'voor die paar euro ga ik mijn bed niet uit'. Op den duur moeten ze wel, maar de gedachte dat ze weg zijn zodra zich iets beters aandient, is natuurlijk niet gek dan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 23:07

ik ben bijna 30 maar heb nog geen echte kinderwens pas vaak op mijn nichtje van 1.5 jaar en geniet er echt van maar om er de hele dagen mee te zitten haha heb een druk bestaan met mijn werk ( dierenopvang) denk niet dat een baby daar nu bij past.. maar mn moeder zegt dat ik wel mag opschieten zo irritant

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:01

Elspelsz88 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Toch vind ik het wat kort door de bocht om te stellen dat dat met mensen in de leeftijd van TS zo is. Ze is 24. Ze noemt zichzelf een net-geen-tiener-meer, maar ze is verdorie halverwege de twintig. Ik vind het eerder een gevalletje zelfonderschatting... Met 24 mag ik toch hopen dat mensen enig gezond verstand hebben ontwikkeld. Ik had op die leeftijd al twee HBO-opleidingen op zak en een vaste baan.

Ten eerste: Heb ik getypt dat ik mijzelf net geen tiener meer vind? Nee, ik had het over mensen begin 20, of jonger.

Nou ja, jij hebt het over 'vriendinnen' en zet er je eigen leeftijd bij - logisch om dan te denken dat je vriendinnen ook ongeveer die leeftijd hebben, toch? - en vervolgens staat er dit:
Citaat:
Is er in jullie omgeving ook zo'n babyboom aan de gang onder de ''netgeentieners'' meer?

Vind ik het persoonlijk geen vreemde conclusie om dan te denken dat je jezelf onder de 'netgeentienersmeer' schaart.

Citaat:
Dus jij wilt concluderen dat ik geen gezond verstand heb en geen HBO opleiding etc heb. Beide heb ik toevallig wel. :') Ik ben al 5 jaar happy met mn vriend( welke VWO + HBO heeft gedaan en een goede baan), woon samen, heb vast werk en we hebben het zeker niet krap. Toevallig werk ik zelf elke dag met kinderen( ook baby's) dus ik weet er alles van :). Zou de perfecte situatie hebben om aan kiddies te beginnen. Maar nee...... wellicht over 3 a 4 jaar. :)

Staat er ook al niet :') Eigenlijk staat er juist dat je op die leeftijd wel enig gezond verstand dient te hebben en dat ik het daarom vreemd vind dat je ervan uitgaat dat mensen van die leeftijd dat blijkbaar niet hebben. Even goed lezen voor je bijt op wat je denkt dat er staat.

Citaat:
Ik ben van mening dat je als je 24 bent( of jonger, veel jonger!!!) en nog niet veel van de wereld hebt gezien, geen vast werk hebt en geen stabiele relatie, je onbezonnen bezig bent om zwanger te raken. Ik ben ontzettend blij dat mijn ouders mij, toen ik klein was, van alles konden vertellen over de wereld over hoe alles er uit ziet en tenminste wat levenservaring hadden.
Wat als jou kind straks vraagt of je wilt helpen met huiswerk maken? Of hoe de wereld er uit ziet? terwijl je zelf amper kan rekenen, of slecht bent in taal. Want zulke mensen heb je er tussen. :) Ik vind dat onbegrijpelijk.

Dat dat voor jouw vrienden geldt is een ding. Dat maakt het nog niet maatgevend voor alle 24-jarigen (of daaromtrent). Ik ken er heel veel die al lang een relatie hebben, een vaste baan, een huis -al dan niet gekocht- en gewoon een goed leven. Ik ken er ook die dat niet hebben, ook best. En dat amper kunnen rekenen of slecht zijn in taal, dat is al helemaal niet leeftijdsgebonden. Je zult ze de kost moeten geven die boven de 50 zijn en bij mij op alfabetisering komen. Of die opmerkingen maken waarvan je denkt 'In welk land heb jij Nederlands leren spreken?' en dat zijn dan de blanke blonde Nederlanders.

Citaat:
Het gaat gewoon allemaal zo makkelijk.
Meisje komt jongen tegen, jongen vind meisje leuk en andersom. Jongen en meisje beginnen een relatie. Jongen en meisje gaan met elkaar naar bed. Jongen en meisje gaan het over kinderen hebben. Jongen en meisje denken: Ach waarom nu niet we gaan toch AL 2 maanden met elkaar..... jongen en meisje zijn nu uit elkaar en hebben een kind van nog geen 2 jaar. Meisje heeft een nieuwe vriend en is in verwachting van een tweede. :+

Ja, dat zijn banketstaaf situaties en voor niemand goed. Maar ligt dat dan aan halverwege de twintig zijn of ligt dat aan het feit dat sommige mensen nooit volwassen worden? Want ik ken er ook wel een aantal die dik in de dertig zijn en nog steeds dit soort dingen doen...

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:06

Vroeger waren heel veel vrouwen op dezelfde leeftijd als nu zwanger. Zo tussen de 18 en de 24, nog wel jonger zelfs.
Maar nu heb je social media waarin iedereen met elkaar vrienden is, en je dus van iedereen het veel meer te weten komt.

Het staat dus veel meer onder de spotlights, het lijkt of er steeds meer jongere vrouwen zwanger worden, maar het is feitelijk niets verandert in aantallen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:08

Ik ben 21 en m'n vriend 26 en willen beide graag kinderen. Wel wil ik wachten op een koophuis wat er volgend jaar zal komen.
En ja ik heb behoorlijk wat van de wereld gezien. Heb momenteel een fulltime contract dat verlengt gaat worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:28

anneliesdj schreef:
vuurneon schreef:

Hoe dan ook, zit jij wel (hoog)geschoold thuis, dus werkloos.
Er is dus meer werk voor lager opgeleidden.
En niet banketstaaf bedoeld, maar degenen uit mijn omgeving die werkloos zijn zijn allemaal degelijk opgeleid maar hebben ook allemaal een instelling van 'voor die paar euro ga ik mijn bed niet uit'. Op den duur moeten ze wel, maar de gedachte dat ze weg zijn zodra zich iets beters aandient, is natuurlijk niet gek dan.

Nee ik ben niet werkloos, ik doe ongeschoold werk :)
(En inderdaad het klopt wel, komt er iets beters voorbij ben ik direct weg. Dat risico heb je als werkgever minder met iemand die ook daadwerkelijk geen vervolgopleiding heeft gedaan).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:10

:)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:24

Ik was met 23 mama en ik heb (veelal in mijn kindertijd) meer van de wereld gezien dan menigeen in zijn leven ooit zal zien. Ik vind de vooroordelen van sommige hier ronduit schandalig. De leeftijd waarop je kiest voor kinderen zegt NIETS over wat je een kind te bieden hebt. Geld is niet gebonden aan een leeftijd, zelfs volwassenheid niet. Er zijn mensen die halverwege de 30 nog leven als een losgeslagen puber en er zijn mensen zoals ik die op 19 jaar al samenwonen en nu, 10 jaar later nog altijd samen zijn.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:30

in mijn omgeving is ook een babyboom bezig, ik vind het geweldig, want mijn zoontje is bijna 1.
Dus hebben we straks lekker veel kids over de vloer.

Ik was 23 toen ik mijn zoontje kreeg, vinden sommige mensen ook best jong. Maar als je leven stabiel is, is het toch prima?
Wens voor een 2e is heel sterk, maar daar willen we nog even mee wachten.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:37

Lottie84 schreef:
Ik was met 23 mama en ik heb (veelal in mijn kindertijd) meer van de wereld gezien dan menigeen in zijn leven ooit zal zien. Ik vind de vooroordelen van sommige hier ronduit schandalig. De leeftijd waarop je kiest voor kinderen zegt NIETS over wat je een kind te bieden hebt. Geld is niet gebonden aan een leeftijd, zelfs volwassenheid niet. Er zijn mensen die halverwege de 30 nog leven als een losgeslagen puber en er zijn mensen zoals ik die op 19 jaar al samenwonen en nu, 10 jaar later nog altijd samen zijn.

Ik zeg ook zeker niks over het feit dat dat mensen geen kinderen mogen nemen op hun 23e levensjaar. ( Lees ajb het hele topic ff) Zoals ik in mijn begin post aangeef, ik veroordeel niemand, want ik ken je persoonlijke situatie niet.
In mijn omgeving zie ik veelal jonge mensen kinderen krijgen terwijl hun leven nog totaal onstabiel is. Geen werk, geen (lange,vaste) relatie, geen geld, geen eigen huis etc. Maar toch maar zwanger raken. Dat vind ik nou schandalig. :o

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:50

Ik weet het niet, ik vind 20-25 jaar echt vroeg. Ik ken zelf mensen die 20-25 jaar oud zijn, ik zou ze echt niet voor kunnen stellen met een kind. Dat ze zelf nog echt jong zijn zou ik niet zeggen, maar op die leeftijd ga je toch lekker op stap, of je leeft je in in je hobby, sommige studeren nog... Rond 28-30 jaar lijkt mij (ik wil zelf geen kinderen maar oké) een goede leeftijd om er aan te beginnen, maar dat zal wel van persoon tot persoon afhangen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:01

Dat vind ik ook schandalig, maar het feit dat jij die slechte omstandigheden aan de leeftijd gaat koppelen, dat vind ik onterecht.

Elspelsz88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:10

Waar lees jij dat?:)