Ook altijd moeite met op tijd komen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:07

Urielle schreef:
Ik ook Joey, ik heb ook een ingebouwde wekker. En als het erg spannend of belangrijk is, gaat die zelfs een uurtje eerder af (en nee dan blijf ik niet liggen, dan ga ik eruit om alvast te beginnen)

Gelukkig Urielle,
Ik ben niet de enige met dit euvel _/-\o_ .

Mizora

Re: Ook altijd moeite met op tijd komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:49

Ik heb dit op tijd wakker worden ook, maar op tijd weggaan kan ik alsnog niet.

En als ik klaar ben om weg te gaan, dan wil ik ook direct gaan ook. Ik reis regelmatig van eigen huis naar ouders huis en omgekeerd, en dan wacht ik liever daar een kwartier op de bus dan dat ik 10 minuten later vertrek. Dan stuiter ik de hele ruimte door. (en dan heb ik geen afspraken dus een bus missen geeft dan niet).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:25

Oi herkenbaar :o
Ik ben ook vaker te laat dan op tijd helaas, ondanks dat ik echt mijn best doe. Soms denk ik dat het bad karma is :')
Ben ik bijv vandaag 10 minuten te laat, ga ik morgen 15 minuten eerder weg, is er een ongeluk gebeurd op de snelweg of staat er om een andere reden file. Of kotst de kat net haar eten uit als ik de deur uit wil wat ik op moet ruimen :\
Dus dan ben ik alsnog te laat.
Ik probeer tegenwoordig zó ruim te plannen met dingen dat zelfs als ik uitloop ik toch op tijd ben. Maar het kost heel veel moeite en het lukt niet altijd omdat als ik dan 'tijd over' heb ik bedenk dat ik snel nog iets anders even kan doen. En dan blijkt dat 'even' langer te duren dan ik dacht.. En ik vind het zelf ook echt stom, maar het is niet zomaar even een knop om zetten helaas :n

Wat sommigen hier schrijven herken ik dus heel erg! En het is echt geen kwaadwillendheid of laksheid, maar gewoon niet tijd kunnen inschatten of stomme pech hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:47

Nou mijn ingebouwde wekker die gaat pas af om 4 uur smiddags als ik mijn gewone wekker niet zet :') Ja écht! :+
Ik heb al preventief de gordijnen open als ik slaap in de hoop dat ik wakker word van het licht maar dat werkt ook niet :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:46

joey2010 schreef:
Urielle schreef:
Ik ook Joey, ik heb ook een ingebouwde wekker. En als het erg spannend of belangrijk is, gaat die zelfs een uurtje eerder af (en nee dan blijf ik niet liggen, dan ga ik eruit om alvast te beginnen)

Gelukkig Urielle,
Ik ben niet de enige met dit euvel _/-\o_ .

Ik heb dat ook, wordt altijd voor de wekker wakker, hoe vroeg die ook gaat. En ben ook altijd op tijd, heb een goed tijdsgevoel.

Vriendlief heeft volgens mij geen enkel tijdsgevoel. Die spreekt ook zo vaak af op de raarste tijden dat ik al weet dat we dat niet gaan halen. Bv als het eten net klaar is en iemand belt zegt ie: ja, we zijn over twintig minuten bij je! En dan zeg ik dat we dat nooit gaan halen, vraagt ie zich ook nog af waarom niet :') euhm... Omdat we het eten nog op moeten scheppen, eten, afruimen, omkleden en het een kwartier rijden is?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:48

Mijn telefoon loopt standaard 2 of 3 minuten voor, omdat ik anders heel vaak te laat kom :o
Ik weet het zelf ook, maar als je haast hebt denk je daar niet bij na en ben je alsnog op tijd :))

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:04

Tsja... Een niet werkende innerlijke klok IS een bekend onderdeel van ADHD. Ik wist mijn hele leven niet beter of iedereen had dat net zoals ik. Ik heb echt geen besef van tijd. Meeste mensen schijnen dat wel te hebben. Ik dus niet. Nu doe ik er wel van alles aan om niet zoals deze schot chronisch te laat te zijn, maar...

Als ik ga douchen en ik kom eruit kan ik je (zonder op de klok te kijken) niet vertellen of dat (voor mijn gevoel) 5 minuten was, 20 of een heel uur. Ik heb dus een waterdichte zandloper in de douche. En dan nog kan ik afgeleid zijn dat ik ineens zie dat deze leeg is en dan durf ik niet te zeggen hoe lang dat dan zal zijn.

Als ik ga paardrijden of longeren of borstelen... Ik kan echt niet zeggen hoelang ik bezig ben geweest.

Mijn hele leven ben ik al zo. Het is soms ook best lekker want ik ervaar geen tijdsdruk. Maar ik moet wel op tijd thuis zijn voor de kids. Ik leef dus erg "op de klok".

Toen zoon de diagnose kreeg van ADHD (oa) ben ik me gaan inlezen en kwam ik achter dit fenomeen als onderdeel van ADHD. (Ik heb meerdere dingetjes die erop wijzen en heb dus wrs ook ADHD.) En zo kwam ik er dus achter dat niet iedereen tijd zo ervaart als ik. Gesprekjes met mijn ouders en man maakten dat wel duidelijk.

Sinds ik dit weet train ik mezelf wel om tijdspannes te herkennen, maar dat lukt eigenlijk niet. Dus dan maar veel op de klok kijken...

Ik weet dus dat dit bestaat, dat het echt zo is dat je een afwijking kan hebben dat je geen besef hebt van tijdsduur. En het doet best pijn als mensen het afdoen met een "het moet niet gekker worden". Mensen die dit hebben doen het niet expres. We kunnen wel proberen er iets aan te doen, maar zodra we afgeleid worden, zijn wij de draad mbt tijd alweer kwijt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:13

Toevallig vandaag nog dat probleem gehad.. Hadden mn moeder een programma met dolfijnen kado gedaan en dat was voor haar echt heel erg speciaal, was dus vandaag.
Ik had berekend dat als we om 8 uur/8.15 weg zouden gaan we keurig op tijd bij het dolfinarium zouden zijn, geen stress of gehaast, lekker op gemakkie een leuke dag van maken.

Ik was om 7.30 mn bed uit en stond om 8.05 helemaal klaar om te gaan, net als mn beste vriendin. Mn vader liep nog in zn trainingsbroek en mn moeder besloot rond dat tijdstip om tóch maar makeup op te doen -O- Sta je dan met je goeie gedrag. Om 8.20 de deur uit en toen moest er nog getankt worden, vervolgens ook nog file. Dolfinarium gebeld en gelukkig hebben die even op ons gewacht, maar pfft, leuk is anders.

In de auto uiteraard heel gesprek over gehad waarom nou toch zo laat weg, want het is een vrij chronisch probleem van mn ouders. Ik zorg eigenlijk altijd dat ik op tijd vertrek en bouw een veiligheidsmarge in. Ik kom dan ook zelden of nooit ergens te laat en heb er een gruwelijke hekel aan als ik me onverhoopt verslaap ofzo.

Mn ouders....komen altijd overal te laat. Excuus van mn vader vanmorgen was dat ie de honden nog moest uitlaten. Alsof ie dat niet iedere ochtend doet :+

Ik weet het niet hoor. Denk dat het in de meeste gevallen toch echt gewoon slecht plannen is en niet incalculeren van bepaalde dingen. Ik weet hoe lang ik nodig heb om van bed tot in de auto te komen en reken daarnaast ook mee als verkeer tegen kan zitten of ik moet tanken ofzo.
Ik wil overigens zeker niet beweren dat het mogelijk is dat het echt een ''aandoening'' is, maar in het geval van mijn ouders ga ik toch echt uit van beroerd plannen :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:25

Ik weet (door ervaring en veel klok kijken) ook hoe lang ik erover doe (normaal gesproken) om bijv te douchen en aan te kleden. Maar ik voel de tijd dus niet. Als ik sta te douchen en ik blijf geconcentreerd kan ik die 5 minuten die mijn zandloper heeft prima halen/bijhouden. Raak ik afgeleid (wat helaas dus vaak gebeurd) dan vergeet ik het en kan ik mezelf ineens weer in de douche terugvinden. En dan gerust 15 minuten later, wat zo dus niet voelt. Afleidingen zijn bijv 1 vd kids die me iets vraagt of mijn eigen gedachten.

Ik kijk bijv op de zandloper, zie dat ik halverwege ben, doe mijn ogen dicht ivm uitspoelen en denk dan bijv aan "wat zullen we vanavond eten" en ik heb dan dus geen notie van hoelang ik daarover doe.

En dit is een voorbeeld. Ik heb t met hond uitlaten, boodschappen doen, strijken, tv kijken, koken etc etc etc. Ik weet hoelang iets duurt (bijv tv programma) maar ik voel die tijd dus niet. Lastig uitleggen haha.

Ook nu kijk ik tv en ik bok op mijn tablet. Ik weet dat ik castle gekeken heb, dus 2 uur lang, ik weet dat ik nu csi op heb staan. Toch durf ik niet te zeggen hoe laat t voor mijn gevoel is, want dat verder gaan van tijd voel ik dus niet. Het kan nu voor mijn gevoel 21:30 zijn of 2:00 uur... Ik weet t niet, want ik voel dat dus niet. Pas als ik na ga wat ik gedaan heb sinds om 21:00 uur zoon naar bed ging zou ik kunnen becijferen hoelang ik nu ongeveer op de bank zit...
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 29-08-13 23:29, in het totaal 2 keer bewerkt

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:27

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt hoor, ik heb dat altijd op stal namelijk :+

Kan me voorstellen dat dat inderdaad erg lastig is!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:28

Ik ben ook een echte te laat komer! Als ik om half negen op school moest zijn, stond ik om kwart voor zeven op, terwijl het vijf minuten fietsen was. Bijna twee uur deed ik er dus over om aan te kleden hapje te eten en vijf minuten naar school te fietsen. En nog was ik altijd aan het haasten.

Vrienden weten ook van mij dat ze vijf minuten later mogen komen (a).

Toch zorg ik wel dat ik voor belangrijke dingen wel optijd ben. Dan zeg ik gewoon tegen mezelf dat ik bijv een half uur eerder aanwezig wil zijn. Niet dat ik er dan stipt op de met mijzelf afgesproken tijd ben,maar in ieder geval wel ruim op tijf voordat ik er echt moet zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:33

Ja op stal is het echt erg. Maar toegegeven... Ook lekker! Zoals vandaag. Kids van 10 tot 17 bij mijn ouders, ik vanaf 11:00 op stal. Dan weet ik dus dat ik 6 uur heb, nou... Dan ga ik dus lekker met paard aan de slag om 13:00 uur wetende dat ik ruim op tijd klar zal zijn. Want dat is wel fijn: na 45 - 60 minuten is paard er wel klaar mee. Hij is wat dat betreft mijn "wekker". 1 keer had ik pech. Toen had paard er zo'n zin in dat toen ik afstapte we anderhalf uur bezig waren geweest. Gelukkig nog tijd zat over.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:49

Grappig artikel, al is het voor die meneer natuurlijk wel een serieus probleem.

Ik kom of net op tijd of net te laat of heel erg te laat. Ik heb echt ontelbaar veel bussen en treinen gemist in mijn leven. Het voelt allemaal als domme pech/toeval maar eigenlijk is het natuurlijk slecht plannen. Ik denk altijd dat ik dingen sneller kan dan dat ik ze kan, gelukkig gaat het momenteel best goed al was het weer rennen en vliegen vanavond.
Wat ook mee speelt is dat ik het HAAT om te wachten. Ik wil dus niet 10min te vroeg zijn voor de trein of voor de film of wat dan ook. Zonde van mijn tijd. En ik vind het moeilijk om die stap te zetten de deur uit, letterlijk. Mijn veilige thuis achterlaten zeg maar. Maar ik doe echt mijn best om overal op tijd te komen. Zet ook altijd een extra wekker voor het moment dat ik mijn schoenen aan moet trekken en de deur uit moet gaan naar mijn werk, dat helpt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:57

Over dit bericht kreeg ik in de groepswatsapp nog een vermeldig: Spruitje en D. jullie hebben nu eindelijk een excuus voor het altijd te laat komen, het is een kronkel in jullie hersenen!

Haha, maar met feestjes vertrek ik altijd op het moment dat je aan mag komen (dus 20.00 aanwezig is voor mij 20.00 vertrekken ) Maar bij mijn werk/treinen/plechtigheden ben ik wel eigenlijk altijd optijd :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:13

Mijn vriend is ook heeel erg, en iedereen weet het ook al bij hem.
maar hij doet het niet expres, eat ik al paar pagina's terug las, hij spreekt te veel met verschillende mensen af. Hij wilt iedereen helpen maar daar komt hij juist te laat door omdat hij het gewoon niet red. Hij moet gewoon leren nee zeggen en de afspraak op een andere dag plannen , maar dan lijkt het voor hem juist alsof hij mensen teleurstelt.
als ik dus met hem ben kom ik ook altijd te laat wat erg vervelend is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:17

ik denk ook dat ik ADD heb maar mijn moeder gelooft me niet :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 01:39

Maakt toch ook niet uit of je moeder het gelooft? Meer dan je best kan je niet doen, maar die best zal je wel moeten doen, of je nou wel of geen ADD hebt.

Moet wel lachen om het voorbeeld van Zilfstar van denken aan over wat te eten terwijl je onder de douche staat; denk je serieus alleen daaraan? Als ik begin met nadenken over wat te eten kan mijn gedachtenstroom zomaar viavia eindigen met een compleet ander onderwerp. Uiteindelijk plof ik een keer terug op aarde met de verschrikte gedachte hoe laat het eigenlijk zal zijn. Ik zet altijd een wekker voor alles, en dan een x aantal minuten van te voren en op de tijd dat .... Dan weet ik nog ongeveer wanneer ik iets moet gaan doen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 01:44

Ik kom ook aaaaltijd te laat. Super irritant, ik kan alleen op tijd komen als het voor iets heel belangrijks is, maar dan ga ik ook echt bewust mikken op een eerdere trein, met het idee dat als ik die dan mis, ik nog 2 andere kan pakken bijvoorbeeld.
Of als ik ver moet fietsen, want dan kan ik harder fietsten om het toch nog te halen. Maar als ik er niet extreem mn best voor doe, ben ik te laat, per definitie.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:23

Caily schreef:
Maakt toch ook niet uit of je moeder het gelooft? Meer dan je best kan je niet doen, maar die best zal je wel moeten doen, of je nou wel of geen ADD hebt.

Moet wel lachen om het voorbeeld van Zilfstar van denken aan over wat te eten terwijl je onder de douche staat; denk je serieus alleen daaraan? Als ik begin met nadenken over wat te eten kan mijn gedachtenstroom zomaar viavia eindigen met een compleet ander onderwerp. Uiteindelijk plof ik een keer terug op aarde met de verschrikte gedachte hoe laat het eigenlijk zal zijn. Ik zet altijd een wekker voor alles, en dan een x aantal minuten van te voren en op de tijd dat .... Dan weet ik nog ongeveer wanneer ik iets moet gaan doen.

Haha, nee het BEGINT bij "wat zullen we eten vanavond..." en dan komt er idd een gedachtenstroom (die ik altijd heb overigens) en dan plof ik idd ook ineens terug omdat ik denk O oliebol ja... ik sta te douchen!!! Je wilt niet weten (maar wellicht weet je dat zelf dus wel) waar ik helemaal uit kan komen met mijn gedachten. Echt van alles komt er voorbij.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:34

Haha wat je zegt over geen tijdsbesef herken ik ook heel fel Zilfstar. Ben dan wel geen ADHD'er of soortverwant :+ . Maar ik kan ook geen flauw benul hebben hoe de tijd loopt. De ene keer douche ik in drie minuten en de andere keer in tien, terwijl ik naar mijn gevoel er even lang onder stond.

Ik had vroeger trouwens hetzelfde probleem met deadlines voor school :D . Het maakte niet uit of ik drie maanden voor een simpele opdracht kreeg, standaard stond ik zo ergens rond middernacht voor het afgegeven moest worden 's morgens alles uit te printen. Soms zelfs gewoon nog 's morgens vlak voordat ik moest rennen om een bus te halen. Ik begon altijd met verse moed, soms was ik ook al een heel stuk gevorderd in de opdracht, maar dan komen er altijd weer afleidertjes en is het "oh maar, ik heb nog zoveel tijd voor die opdracht, die doe ik dan wel". Ik ben wel altijd nog binnen mijn deadline gebleven, dat kon ik nog volhouden.
Examen leren net hetzelfde. Iedere keer "oh, dat krijg ik vanavond nog wel gestudeerd", maar hoe vaak ik het laatste hoofdstuk 's morgens in de bus nog aan het studeren was :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:00

Hahahaha, ik heb ook moeite met op tijd komen maar ik geloof niet dat het een ziekte is hoor, meer een deel in je karakter.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:11

Lusitana schreef:
Ik ken ook zo´n chronische telaat komer, maar bij hem is het gewoon geen inzicht hebben in hoelang hij er over doet om er te komen en makkelijke verdwalen ook als hij er tien keer eerder is geweest.
Daarbij kan hij slecht beslissingen nemen. Ik geef de schuld deels aan medicijnen deels aan het feit dat hij van de generatie is waar ze niet meer hoeven te denken voor zichzelf. Hij weet niet eens uit zijn hoofd hoeveel 25 -12 is en hij heeft universiteit gedaan en is ingenieur. Hij gebruikt altijd een tom tom, laat andere mensen of de computer voor hem werken. Hij kan niet eens fatsoenlijk schrijven, nogmaals, iemand die uni heeft gedaan...(Ik heb het niet over dislectie, maar door voortdurend gebruik van sms taal niet meer weet hoe je eigenlijk het oorspronkelijke woord schrijft).
Er zijn studies gedaan naar de effecten van de computer voor je laten denken en ik geloof dat hij een schitterend voorbeeld is van herseninkrimping. Ziekte? Ja, maar wel zelf verantwoordelijk voor.

Ik vind het trouwens vervelend dat zo´n bericht naar buitenkomt. Hadden we eerst de grote "maar het is ADHD" als iemand een beetje druk is en slecht kan concentreren, daarna "maar het is dislectie" als men te beroerd is om de nederlandse taal goed te leren, en daarna "maar ik ben autist" als er slechte socialer vaardigheden zijn, komt er nu "maar het is een ziekte" als men te beroerd is om een beetje georganiseerd te zijn en vooruit te denken.

Ja, er is een klein percentage mensen dat werkelijk met een stoornis te maken heeft, maar er zijn er in mijn ogen heel veel die het aangepraat krijgen of het zlef als smoes gebruiken omdat het zo geaccepteerd is.

En nu weer wat er bij. Zucht.

Ach dat laatste is helemaal een berucht discussiepunt.
Ben het er ook gewoon niet mee eens. Ik heb welliswaar Asperger maar wel de wil om dingen te willen verbeteren en alles er uit te halen wat er in zit.
Maar ik ken er wel die inderdaad bij de pakken neer gaan zitten en wel klagen over hun situatie terwijl er imo best opties zijn om dingen te verbeteren. :)
Maar een Asperger ben ik en blijf ik, daar kan je niet omheen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:38

Ben altijd op tijd, sterker nog: altijd veel te vroeg. Heb zo'n hekel aan te laat komen en bovendien raak ik er ook helemaal van in de war. Dan ga ik dingen vergeten en komt daar nog eens stress bovenop...
Mijn man is compleet het tegenovergestelde. Het enige waar hij op tijd voor is, dat is op zijn werk (hij pakt bewust een trein eerder dan nodig - hij heeft een leidinggevende functie en moet een goed voorbeeld stellen), maar verder is hij altijd en eeuwig te laat. Zelfs als ik een half uur van tevoren zeg dat we weg moeten (psychologisch de tijd verzetten). We maken hier wel eens de grap dat hij nog eens te laat komt op zijn eigen begrafenis! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:08

Maar komen jullie dan ook te vroeg op visite? Als ik iemand om 3 uur uitnodig wil ik ook echt niet dat ze een half uur te vroeg aan komen zetten, ik zit dan nog steeds met omgekamde haren en make-up :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:56

ja, dat vind ik altijd wel een heikelpunt hoor _O- Wat anderen hebben met zichzelf overschatten heb ik met mezelf onderschatten. En ik wil echt niet te vroeg zijn inderdaad, dus dan ga ik altijd nog maar een half uur rondjes fietsen, of nog even naar de benzinepomp om even iets te halen oid. :')

Maar dat is wel de hoogstirritante kant van ' altijd te vroeg zijn ' . Punt is alleen wel dat je daar jezelf mee hebt, en niet anderen.

Op de middelbare school was ik trouwens wel chronisch laatkomer. DRA-MA!
Mja, ik blijf erbij dat pubers niet gemaakt zijn op 7 uur opstaan 's ochtends :') ....