Lusitana schreef:Ik ken ook zo´n chronische telaat komer, maar bij hem is het gewoon geen inzicht hebben in hoelang hij er over doet om er te komen en makkelijke verdwalen ook als hij er tien keer eerder is geweest.
Daarbij kan hij slecht beslissingen nemen. Ik geef de schuld deels aan medicijnen deels aan het feit dat hij van de generatie is waar ze niet meer hoeven te denken voor zichzelf. Hij weet niet eens uit zijn hoofd hoeveel 25 -12 is en hij heeft universiteit gedaan en is ingenieur. Hij gebruikt altijd een tom tom, laat andere mensen of de computer voor hem werken. Hij kan niet eens fatsoenlijk schrijven, nogmaals, iemand die uni heeft gedaan...(Ik heb het niet over dislectie, maar door voortdurend gebruik van sms taal niet meer weet hoe je eigenlijk het oorspronkelijke woord schrijft).
Er zijn studies gedaan naar de effecten van de computer voor je laten denken en ik geloof dat hij een schitterend voorbeeld is van herseninkrimping. Ziekte? Ja, maar wel zelf verantwoordelijk voor.
Ik vind het trouwens vervelend dat zo´n bericht naar buitenkomt. Hadden we eerst de grote "maar het is ADHD" als iemand een beetje druk is en slecht kan concentreren, daarna "maar het is dislectie" als men te beroerd is om de nederlandse taal goed te leren, en daarna "maar ik ben autist" als er slechte socialer vaardigheden zijn, komt er nu "maar het is een ziekte" als men te beroerd is om een beetje georganiseerd te zijn en vooruit te denken.
Ja, er is een klein percentage mensen dat werkelijk met een stoornis te maken heeft, maar er zijn er in mijn ogen heel veel die het aangepraat krijgen of het zlef als smoes gebruiken omdat het zo geaccepteerd is.
En nu weer wat er bij. Zucht.
Ach dat laatste is helemaal een berucht discussiepunt.
Ben het er ook gewoon niet mee eens. Ik heb welliswaar Asperger maar wel de wil om dingen te willen verbeteren en alles er uit te halen wat er in zit.
Maar ik ken er wel die inderdaad bij de pakken neer gaan zitten en wel klagen over hun situatie terwijl er imo best opties zijn om dingen te verbeteren.
Maar een Asperger ben ik en blijf ik, daar kan je niet omheen.