Feestdagen weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Re: Feestdagen weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:18

Sowieso, de onzin die mensen op facebook geloven :roll: Net als van die onzin over nep-brieven van incasso bureau's en banken: als mensen gewoon eens rustig lezen in plaats van meteen moord en brand te gaan gillen, zien ze de spelfouten in zo'n brief en weten ze meteen dat het nep is.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:20

verootjoo schreef:
Gevalletje klok en de klepel?

En toch al gelijk hele 'wij' en 'zij' betogen in dit topic. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:34

Ik heb anders via FB van een klasgenote wel een vacature gehad voor verpleegkundige. Vereiste talenkennis: Nederlands en Arabisch. Voor de thuiszorg in de regio was dat denk ik. Met alle respect, ik ben goed 3-talig en ik wil gerust moeite doen voor mijn patiënten, iedereen heeft recht op zorg maar dat je nu al Arabisch als vereiste ziet staan in een vacature van Randstad? No thx.
Dat geeft aan dat er te vaak confrontatie is met zorgbehoevenden die geen enkele andere taal machtig zijn. Voor die 2 man/jaar gaan ze dat anders niet vragen hoor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:42

Ja, zoals bv de oudere Marokkaanse generatie uit de tijd dat de man nog naar de mijn ging werken en de vrouw thuisbleef en van niemand helemaal geen Nederlands moest leren..die spreken inderdaad heel slecht of zelfs geen Nederlands, en dan kan een verpleegster voor die doelgroep die de taal wel beheerst een hoop frustratie en verkeerde communicatie schelen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:43

Kahawa schreef:
verootjoo schreef:
Gevalletje klok en de klepel?

En toch al gelijk hele 'wij' en 'zij' betogen in dit topic. :')

Volgens mij alleen in de OP. :D TS denkt dat heel ons land overgenomen wordt :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:44

Probleem met zeker oudere mensen ('bejaarden') is dat ze als ze eenmaal gaan dementeren, vaak terugvallen op hun moedertaal.
Was laatst een bericht op het journaal dat er in Australië volop werk is voor Nederlandssprekende verpleegkundigen, om de dementerende Nederlandse migranten te kunnen verzorgen. Die mensen verstaan door hun dementie geen Engels meer en brabbelen zelf ook alleen maar Nederlands.
De Australische locals verstaan dat Nederlands niet en dus is er heel veel confrontatie tussen de Nederlandse bejaarden en de verpleging.

Zo gek vind ik dat dus niet, dat men in Nederland verpleegkundigen zoekt die Arabisch verstaan en spreken.
Ook in de groep (arbeids)migranten uit het Arabische gebied zitten genoeg mensen die hartstikke goed zijn ingeburgerd, maar die nu bejaard zijn en gaan dementeren en dan wil dat knopje dus graag terug om naar de moederstaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:48

In die generaties is het nog erg gebruikelijk dat familie de zorg doet hoor :) Ik vraag me zelfs af of je wel wettelijk beschermt bent als verpleegkundige mocht er wat fout gaan omdat de communicatie in een andere taal gebeurt. En er zijn zo ontzettend veel dialecten, die ouderen spreken vaak ook alleen maar dat (jammer genoeg ervaring mee) en niet het "standaard". Wanneer hier iemand bij een arts met komen die de taal niet machtig is wordt vaak al aangegeven dat ze ofwel een beëdigd tolk moeten voorzien, ofwel familie om te tolken, maar dat bij miscommunicatie de arts niets te laste gelegd kan worden.
Vind het wel jammer dat er weinig mensen van die origine verpleegkunde doen heb ik de indruk. Medestudente gehad op stage die aangaf dat dat erg vreemd wordt bekeken, omdat ze dan als meid ook voor vreemde mannen moet zorgen. Zij stoorde zich daar niet aan, maar ik kan begrijpen dat het toch nog erg gevoelig ligt. Wat de zaak niet makkelijker maakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:51

Als de familie de zorg niet kan doen omdat het bv te zwaar is wonen er ook allochtonen in een verpleeghuis hoor.
Bij ons wonen er iig veel, en nee, ik spreek geen arabisch maar zou soms willen dat ik het kon :+ gelukkig is het personeel net zo divers als de bewoners en zijn er altijd mensen die wel met zulke mensen kunnen praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:02

Heb ook collega's die de taal spreken maar echt, is al vaak voorgevallen dat het dan net een dialect is waar niemand wijs uit kan worden, omdat er zoveel variatie op zit. En om nou een heel ziekenhuis plat te bellen om te zien of er per toeval 1 is die even kan helpen, daar hebben we de tijd niet voor (en de directie ontslaat ons gelijk vrees ik).
Nee, ik vraag me eerder af hoe dat zit wanneer er bijvoorbeeld wat misgaat door een taalfout. Kan ik ook voorhebben in het Frans uiteraard, maar ik vind het riskant op dat punt. Het kan een mensenleven kosten zelfs, of jouw job.

En aan de andere kant heb je dan ook helaas genoeg van die types die denken "ze kunnen het voor die, dan hoef ik ook geen moeite meer te doen", snap je? Zit onze streek vol van jammer genoeg :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:09

Weet niet hoe dat zit, maar je kunt toch gewoon een tolk regelen? Bij ons komt er heel vaak een tolk in huis :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:20

Die moet de patiënt zelf meebrengen. Zou anders wel mooi zijn haha :P We proberen het onderling op te vangen en meestal slaan we er ons wel door maar moet zeggen, de mensen die we niet kunnen helpen zijn vaak alles behalve vriendelijk, terwijl ik met 3 collega's alleen al even 8 talen beheers...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:26

Varekaj schreef:
Die moet de patiënt zelf meebrengen. Zou anders wel mooi zijn haha :P We proberen het onderling op te vangen en meestal slaan we er ons wel door maar moet zeggen, de mensen die we niet kunnen helpen zijn vaak alles behalve vriendelijk, terwijl ik met 3 collega's alleen al even 8 talen beheers...

Oh, in NL wordt dat volgens mij vergoed in de verpleeghuiszorg dan. Of de instelling moet het betalen, ik weet het niet precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:45

Goh in de thuiszorg heb ik er geen idee van. In de gewone zorg zoals bij opname hangt het denk ik af van je ziekenfonds en je aanvullende verzekering, maar ik denk dat het allemaal op eigen kosten te doen is.