Werken voor je Bijstand uitkering.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:27

Veel mensen rekenen op rechten voor zichzelf en plichten voor de ander...

Zoals altijd: recht is krom.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:48

Wendy schreef:

Citaat:
Om even op je laatste vraag te reageren: een kans om zo volwaardig mogelijk te participeren? Verhoging van je eigenwaarde? Helaas leidt het voor een heel aantal nooit tot regulier werk, maar dat is geen reden om het dan maar niet te doen, je mag best wat terugdoen.

Bromfiets, het is Wendy's werk om 'dit soort mensen' aan een soort eeuwige onbetaalde stages te helpen, zoals ik begrijp.
Ze mogen dat van Wendy niet weigeren, ze mogen zich niet beroepen op het feit dat we in Nederland ooit gevochten hebben voor solidariteit en rechtszekerheid en dat we dat met zijn allen betalen voor degenen die dat nodig hebben, juist omdat we mensen in hun waarde willen laten en ze niet willen laten kreperen.

Nee, ze moeten van Wendy 'wat terug doen'. Dat is al hoogst denigrerend, want het is geen liefdadigheid dat we zieken en zwakken niet laten doodgaan in de goot, dat is een recht dat VOOR IEDEREEN IS INGEBOUWD.
Als mensen zelf besluiten dat ze hun steentje willen bijdragen zover ze kunnen, vind ik dat trouwens ontzettend goed. +:)+ En daarnaast ook dat de overheid verwacht van mensen dat ze zover ze kunnen, proberen een bijdrage aan het reguliere arbeidsproces te leveren. (Maar dan mag die overheid nog wel eens wat sleutelen aan de wetgeving rond arbeidsongeschikten en bedrijven die ze in dienst willen nemen.)
Als mensen graag in bedrijven werken omdat ze zich daar beter door voelen, ook. Maar mensen in reguliere bedrijven onbetaald laten rondhobbelen 'omdat ze best wat terug mogen doen', vind ik denigrerend tot en met.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de percentages wajongers of jouw cliënten die uiteindelijk dan wel doorstromen naar écht werk, Wendy. :)

bromfiets

Re: Werken voor je Bijstand uitkering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:58

Dat laatste is bijzonder weinig, misschien dat de cijfers wat anders zeggen? Ik bevind me (jammer genoeg) al jaren in dat circuit, vooral de psychiatrische richting en wat ik zie is dat mensen óf eeuwig in die projecten blijven hangen óf afhaken omdat je naar rato zo goed als niks terug krijgt. En ook in die projecten vind je goed geschoolde werknemers. Ikzelf weiger altijd om aan dit soort projecten mee te werken aangezien ik het geestdodend vind om vrijwillig wasknijpers te maken en in ruil daarvoor net zo goed uitgekafferd te worden als je het niet goed doet :+ Dat vind ik persoonlijk namelijk géén kans om je eigenwaarde terug te vinden of om terug te kunnen keren op de échte arbeidsmarkt....

En als ik dan werk kan doen waar ik zelf voldoening uit kan halen, kan de werkgever mij ook voldoening bieden door een normaal loon uit te keren. Dat geldt in mijn geval voor een ziektewetuitkering, maar er lopen in die projecten ook genoeg mensen rond met een bijstandsuitkering. Wat af en toe wordt vergeten is dat het ook mensen zijn, met behoeften en normen en waarden, het zijn niet allemaal profiteurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:09

Het is een heel mooi recht dat er een vorm van bijstand is.
Maar toen ik en mijn man ons aanmelden deden we dat met enorme tegen zin.
We zitten er nu een jaar in en met de dag melden zich meer mensen heb ik mij laten vertellen door onze consulent.
Veel mensen raken hun baan kwijt door bezuinigingen en het is echt nog niet voorbij met de bezuinigingen.
Je hoeft de krant maar open te slaan en er is weer een bedrijf fajiet(schrijf ik dat goed).
Het UWV raakt overspoeld, er is geen geld meer om mensen om te scholen dus wanneer ze geen baan vinden binnen het tijdsbestek dat ze WW krijgen gaan ze over naar de bijstand.

Onze consulent zelf vind het eigenlijk ook een rare gang van zaken maar hij verschuild zich achter de uitspraak "Ik doe ook maar wat mij op gedragen wordt" en "Tja Den Haag bepaald het en zij zien alle bijstandstrekkers gelijk"
Daar zit overigens volgens onze consulent ook precies het probleem.
Niet iedere situatie is gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:43

Douce schreef:
Dat vind jij veel? Of welk gedeelte snap je niet?

Ik denk dat het bij Ts ook wringt dat haar man eigenlijk zijn baan heeft laten varen voor wat zo'n grote kans leek. Die kans is dus het "baantje" van €3.09 per uur. Zou ik ook niet fijn vinden..

Nee ik ook niet...ik vraag mij dus af of ze geen kort geding tegen de gemeente kan aanvangen, ik denk nl dus wel! Zeker ook omdat er nu gemeenschaps geld is wat wordt gebruikt en voorheen haar man zelfstandig was.

Overigens is werken tijdens uitkering, beter om in het arbeidsproces te blijven. Bijstand betekent al minimal 2.5 jaar werkloos en na 2 jaar zijn je kansen erg minimaal, geen baas wil dat, de visvijver zit vol. Werkend geeft meer aktueel arbeids gericht zijn aan. Dan zijn ook de baantjes bij een sociale werkplaats dun bezaaid. De stress en werkdruk ligt relatief laag tov comm. Bedrijven en je werkt part time en krijgt toch full time betaald want je salaris wordt aangevuld tov iemand die daar werkt.

Dat het niet is wat je wilt is iets anders, maar ik zal lekker met de mensen lol hebben, gezellig maken, een doel om op te staan en tijd zat om verder te solliciteren, plannen maken om zelf wat te doen

Vol goede moed en energie genieten van het dak boven het hoofd en de boterham, zoveel mensen met een veel slechter leven...

Toch ook nog iets gedaan die dag en nuttig geweest, graag gezien die dag door collega's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:26

russel schreef:
Overigens is werken tijdens uitkering, beter om in het arbeidsproces te blijven. Bijstand betekent al minimal 2.5 jaar werkloos en na 2 jaar zijn je kansen erg minimaal, geen baas wil dat, de visvijver zit vol. Werkend geeft meer aktueel arbeids gericht zijn aan. Dan zijn ook de baantjes bij een sociale werkplaats dun bezaaid. De stress en werkdruk ligt relatief laag tov comm. Bedrijven en je werkt part time en krijgt toch full time betaald want je salaris wordt aangevuld tov iemand die daar werkt.

Heb je wel gelezen wat ik eerder heb beschreven? :)

De Gemeente heeft het re-integratie traject uitbesteed aan deSociale werk voorziening en deze detacheren bijstandsgerechtigden uit bij Commerciële bedrijven.

Mijn man werkt dus niet bij een Sociale werkplaats.
Hij werkt 32 uur bij een commercieel bedrijf (32 uur wordt door de gemeente gezien als Fulltime), werkt op normaal productie niveau als ieder ander reguliere arbeidskracht.
Hij krijgt alleen niet het minimum loon uitbetaald maar werkt met behoud van uitkering.
De zin die ik heb onderstreept en vet heb gemaakt snap ik niet :? Mijn krijgt echt niet fulltime betaald.
Dat zou betekenen dat hij voor 32 uur 900,- ongeveer zou kunnen krijgen, nou was het maar waar.
We krijgen niet meer dan de bijstandsnorm voor gehuwden en voor deze maand is dat een aanvulling van ongeveer 450,- euro omdat ik zelf extra heb gewerkt en 750,- euro heb verdiend.

450,- euro is echt geen fulltime loon :\

En dan is er nog iets wat niet klopt.
Als ik geen lichamelijke klachten had gehad en dus geen medische keuring hoefde hadden ze met mij dat traject ook ingegaan. (die kans is er dan nog steeds als door de keuringsarts wordt bepaald dat ik prima extra uren kan werken)
Waarom?
Ik heb toch een baan waar ik arbeidsritme op doe en waar ik arbeidservaring op doe? wat is dan de meerwaarde voor mij om aanvullend in de groen voorziening te gaan werken of binnen een productie bedrijf?

Het is niet dat ik perse niet extra wil werken, ik wil best wel.
Maar ik heb lichamelijke klachten waar door ik er tegen op zie om idd extra uren te werken.

Er is inmiddels wel een bijzondere wending in onze situatie gekomen.
Misschien krijgt mijn man een reguliere baan.
Hij heeft zo enorm zijn best gedaan en zich van zijn goede kant laten zien dat een traject leider voor hem is gaan pleiten bij een werkgever.
Het is allemaal nog niet zeker dus dat wachten we af.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:44

Je man werkt eerder fulltime voor een parttime loontje. ;)

Maar ik snap iets niet Osmo, jij werkt toch in loondienst dus de aanvulling is gebaseerd op wat jij onder de minimumgrens verdient?
Je man werkt 32 uur om die aanvulling te 'verdienen'. Hoe kan het dan dat jij nog aanvullend aan de uren van je man zou moeten werken? Je zou eens naar de gerechtelijke uitspraak in het geval van Orionis moeten kijken, daar is bepaald dat er grenzen aan werken voor de uitkering zitten.
En ik neem aan dat de reguliere arbeid die jij verricht heilig is en dat de bijstand er alles aan zou moeten doen om te zorgen dat je dat werk kan behouden...

Ik zou eens contact opnemen met de SP, de afdeling in je regio of gelijk landelijk, of met de FNV of een advocaat die in dit soort zaken thuis is, want het klinkt voor mij echt ongelooflijk dit.

Hier wat over de uitspraak tegen Orionis, kan voor jullie ook behulpzaam zijn: http://www.socialeclientenraadwalcheren ... st-brabant

Intussen duim ik wel voor jullie dat je man een vast contract krijgt, want dit is toch geen situatie zo...
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 30-08-13 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:47

Vriendin van mij, hoog opgeleid, goed cv, goed voorkomen, vlotte babbel heeft zich 2 jaar te pletter gesolliciteerd. Al die tijd heeft het UWV niks gedaan, niks kon, niks mocht, ze deden helemaal niks. Aan het einde va die twee jaar werd er gevraagd of ze de bijstand in ging, want ze hadden klus. Mocht ze voor 450 euro in de maand 32 uur per week stickertjes gaan afkrabben tussen de taakstraffers. Ze heeft bedankt en is voor zichzelf begonnen. Maar zo triest is het dus wel gesteld en ik ben van mening dat dat gewoon geen correcte gang van zaken is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:58

Wat een deal voor die gemeentes zeg: 2 arbeidskrachten 32 per week laten werken voor 1200 euro, zeker als je bedenkt dat ze aan werkgeversdeel van het 'loon' ook amper wat kwijt zijn. ;)

Ik kom op een 'loon' van rond de 4,70.

Dikke kans trouwens dat Appie Heijn en Hema meer moeten betalen voor de arbeid... Een malafide Turks arbeidsbureau zou er jaloers van worden, haha.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:34

Ik hoop mee dat de regulier baan doorgaat! Dat zou een hoop zorgen schelen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:21

Ik hoorde laatst dat de Gemeente Arnhem mensen te werk stelt voor de uitkering als een soort stage om de mensen aan het werk te houden en voor beginners werk ervaring op te doen.

Eigenlijk vind ik dat wel goed, jammer dat het inkomen dan laag is, maar ik denk wel beter met solliciteren en naar de werkende man ook eerlijker en voor her eigenwaarde van de mens ook weer. Scheve ogen komen er dan niet meer.

Maar wat mij wel zorgen baart is het veranderde belastingstelsel...dat gaat voor velen zonder extra subsidie niet meer te doen worden...misdag om dan te zien dat de inkomens dus salarissen nog zwaarder worden gepakt, maar de hoogste inkomens deze keer Wederom gespaard worden...echt vies dit!

Ik denk dat de laagste en midden inkomens dan echt op en net boven bijstands bestedings nivo uitkomen....een nekslag voor Nederland

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:12

Mijn moeder is 100% afgekeurd, iets waar ze (terecht) zwaar van baalt. Toch gaat ze niet zitten mokken en doet ze een paar uurtjes in de week onbetaald vrijwilligerswerk (ik geloof 3x in de week 2 uurtjes). Op die manier blijft ze toch onder de mensen en heeft ze het gevoel iets nuttigs te doen dan alleen maar thuis zitten en hand ophouden, zoals ze zelf zegt. Ze heeft speciaal een autootje aangeschaft, zodat ze zonder problemen naar haar afspraken kan (fietsen kan ze helaas niet meer en lopen ook niet best). Ze helpt oudere mensen door er gewoon voor ze te zijn (iets wat de kinderen vaak niet kunnen of zelfs niet willen): ze helpt met het invullen van formulieren, het voorlezen van een boek, puzzelen of gewoon gezellig kletsen. Dit doet ze ook bij echtparen, waarvan de partner ernstig ziek is en de zorgende wederhelft dan even een uurtje of 2 wat voor zichzelf kan doen. Ze doet geen lichamelijk werk, zoals sjouwen of schoonmaken, omdat door een ongeluk - veroorzaakt door derden - haar ene hand/arm niet voldoende kracht meer heeft (dystrofie). Ook gaat ze mee naar afspraken in het ziekenhuis, omdat ze als "ervarings deskundige" de wegen weet te bewandelen. Die mensjes zijn daar zo ontzettend dankbaar voor! En ik ben op mijn plaats weer ontzettend trots op mijn moeder. ;)

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:17

santie schreef:
Wendy schreef:
Tsja, wat is hier oneerlijk aan? Het is toch niet meer dan normaal dat je iets moet doen voor die uitkering? Mooie motivatie om als de donder te zoeken naar iets wat wel een fatsoenlijk inkomen oplevert.

Kom op zeg.... 49/66 uur voor € 600,-???

Dit is wel verdeeld over 2 mensen he ! Niet pp
Zo lijkt het heel onrealisctisch moet ik zeggen, als je die uren bij elkaar op gaat tellen.

Ik lees verder dus..ze willen twee mensen fulltime laten werken voor een minimum inkomen ?
Dan kun je beter gaan solliciteren bij een supermarkt ofzo dan heb je meer inkomen in de maand denk ik.

Maar persoonlijk vind ik het wel goed dat ze het doen.
Want mensen worden ook niet gestimuleerd om een baan te gaan zoeken, want ze hebben veel meer voordelen zonder baan.
Denk aan vrijstellingen en subsidies.
Laatst bijgewerkt door Lonan op 04-09-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:32

randalinpony schreef:
Wendy schreef:

Citaat:
Om even op je laatste vraag te reageren: een kans om zo volwaardig mogelijk te participeren? Verhoging van je eigenwaarde? Helaas leidt het voor een heel aantal nooit tot regulier werk, maar dat is geen reden om het dan maar niet te doen, je mag best wat terugdoen.

Bromfiets, het is Wendy's werk om 'dit soort mensen' aan een soort eeuwige onbetaalde stages te helpen, zoals ik begrijp.
Ze mogen dat van Wendy niet weigeren, ze mogen zich niet beroepen op het feit dat we in Nederland ooit gevochten hebben voor solidariteit en rechtszekerheid en dat we dat met zijn allen betalen voor degenen die dat nodig hebben, juist omdat we mensen in hun waarde willen laten en ze niet willen laten kreperen.

Nee, ze moeten van Wendy 'wat terug doen'. Dat is al hoogst denigrerend, want het is geen liefdadigheid dat we zieken en zwakken niet laten doodgaan in de goot, dat is een recht dat VOOR IEDEREEN IS INGEBOUWD.
Als mensen zelf besluiten dat ze hun steentje willen bijdragen zover ze kunnen, vind ik dat trouwens ontzettend goed. +:)+ En daarnaast ook dat de overheid verwacht van mensen dat ze zover ze kunnen, proberen een bijdrage aan het reguliere arbeidsproces te leveren. (Maar dan mag die overheid nog wel eens wat sleutelen aan de wetgeving rond arbeidsongeschikten en bedrijven die ze in dienst willen nemen.)
Als mensen graag in bedrijven werken omdat ze zich daar beter door voelen, ook. Maar mensen in reguliere bedrijven onbetaald laten rondhobbelen 'omdat ze best wat terug mogen doen', vind ik denigrerend tot en met.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de percentages wajongers of jouw cliënten die uiteindelijk dan wel doorstromen naar écht werk, Wendy. :)

Dat begrijp je niet goed :n En ik ga al helemaal niet inhoudelijk reageren op een post die vol zit met vooroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:34

Lonan Er zijn meer echtparen die samen in de bijstand zijn beland en allebei 36 uur voor de bijstand uitkering werken.

Die misschien baan is uitgelopen op een excuus gesprek bij de oude werkgever van mijn man.
Tot stand gekomen door de traject begeleider die een referentie nodig had en zo doende contact had opgenomen met de laatste baas van mijn man.
Die gaf aan dat hij mijn man wel een kans wilde geven en dat hij zo wel een contract van 20 uur had voor hem.
Echter gesprek verliep vrij stroef want die baas had zijn oordeel eigenlijk al klaar maar wilde uitleg en excuus.
Hij moest er over nadenken over een nieuwe kans.
Echter mijn man wil niet werken bij een baas die zo slecht over hem denkt (er zijn bepaalde uitspraken gedaan door de vorige baas die ik niet openbaar kan beschrijven).

Ik zelf ben nu dus nog steeds in afwachting van een uitnodiging voor de medische keuring.
Aankomende vrijdag ochtend heb ik een gesprek met mijn huisarts.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:11

Even voor het idee.

Met aanvullende uitkering bedoel ik dat de 550,- euro die ik zelf verdien aangevuld word door SoZa tot ik dacht 1200,-.
Dat is ongeveer 650, - waar mijn man dus nu 32 uur voor werkt.
Is het zo wat duidelijker?

Dit schreef je, ik ben niet zo thuis in de bijstand en wat dan ook.
Heb ook geen idee wat de bijstands uitkering is zonder aanvulling.

Maar jij werkt 17 uur verdiend daarmee 550 euro aan aanvulling en krijgt totaal van SoZa 1200.
Je man werkt 32 uur verdiend daarmee 650 euro aan aanvulling.

Krijgen jullie dan samen in totaal 1200 euro? Want dan werken jullie 49 uur voor 1200 euro (netto?).
Dat is geen raar bedrag voor 49 uur werken toch?

Vind namelijk de redenatie dat je voor die 550 euro dan zoveel uur zou moeten werken niet correct.
Aangezien ik vind dat je ook het basis bedrag wat je zonder aanvulling zou krijgen er eigenlijk bij op zou moeten tellen.
Ook al moet je voor je idee alleen voor die aanvulling die extra uren draaien.
In mijn ogen draai je die uren voor het totaal bedrag.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:13

Momenteel krijgen ze in totaal met twee personen 1200 voor 47 uur werken, maar als TS niet door de medische keuring komt krijgen ze 1200 voor 64 uur werken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:49

Ja, dus?

Het is niet veel, maar eerlijk is eerlijk, de tijden zijn niet goed en voor mij is het heel makkelijk praten, maar je kan je altijd laten omscholen of iets gaan doen waar wel werk in te vinden is. TS haar man is toch ook voor taxichauffeur gegaan, was hij eerst ook niet. En het is niet zo makkelijk als ik het nu zeg, maar kijk waar er mogelijkheden zijn.

Want anders moet je zo'n vergelijking die super scheef is gaan maken over mensen in ontwikkelingslanden die nog geen 5 euro per dag verdienen ;) (Hij is te scheef, de kosten zijn daar ook lager, ik weet het...)

Maarja het blijft natuurlijk vervelend dat TS haar man moet werken en dat om een aanvulling te houden, vooral omdat het gewoon rotwerk is en hij liever iets anders deed. Maarja, dat ze mensen "verplichten" iets te doen, is in mijn ogen alleen goed. Te veel profiteurs... Alleen jammer dat het voor TS minder fijn uitpakt... En dat ze gewoon genaaid zijn door het mooie praatje van de gemeente..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:17

Naar mijn weten mag je geen slechte referentie geven, is laster.

Als die baas echt zo slecht denkt, dan neemt hij je man niet aan...tactiekspelletjes zijn bazen heel erg goed in. Wacht even af

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:05

Toch val ik wel over de uitspraak dat hij daar niet wil werken.
Zit je al zo lang zonder baan is e niet veel meer te willen maar moet je blij zijn als er wat komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:48

Schrikdraad waar lees jij dat mijn man daar niet wil werken?
Dat heb ik volgens mij nergens geschreven :o .
Mijn man maakt het echt geen drol uit waar hij werkt en hij wil wel heel graag werken.
Hij doet ook braaf wat er van hem gevraagd wordt :j .
Wij vinden het alleen niet helemaal kloppen maar ondanks dat werken we wel mee.

Lianne potjes om zomaar even om te scholen zijn er niet.
Waar denk je die omscholing van te moeten betalen als die potjes allemaal leeg zijn?
Mijn man heeft enorm veel mazzel gehad dat hij die taxipas kon halen, nu moet je dat zelf betalen.

Sjolvir Ik werk 15 uren en verdien daarmee ongeveer 630,- euro bruto.
Dit loon is niet toereikend om van rond te komen dus hebben we bijstand aangevraagd.
Het loon dat ik verdien wordt dan afgetrokken van de bijstandsnorm voor gehuwden = € 1323,53 bruto.

Dus we ontvangen 693,53 euro bruto van SoZo, samen met mijn loon komen we dus weer op 1323,53 bruto.
De gemeente wil nu dat mensen die een uitkering hebben een tegenprestatie leveren (niks mis mee).
Mijn man werkt dan nu voor de gemeente 32 uur voor een gedeeltelijke uitkering.
Als ik ook extra uren moet gaan werken boven de uren die ik al werk komen we samen op 64 uren.

Als je van een minimum loon uitgaat (volgens mij is dat 8,53 voor mensen ouder dan 24 jaar)
En dat x 47 uren (week) = 400,91 x 4 (maand) = 1603, 64 bruto
En dat x 64 uren (week) = 545,92 x 4 (maand) = 2183, 68 bruto
Euhm dat ligt nog al wat hoger dan de bijstandsnorm :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:05

Gemeenten laten mensen werken met behoud van uitkering in het kader van 'work first". Het is simpelweg makkelijker om weer aan een baan te komen vanuit een werksituatie dan vanaf de bank thuis. Je blijft in het werkritme. Het doel van de arbeidsbemiddeling van de Gemeente is om jou en je partner zo snel mogelijk weer terug te brengen naar de reguliere arbeidsmarkt.

Je werkt dus niet voor een uurloon en de vergelijking van WWB-uitkering naar euro's per uur gaat daarom volslagen mank. Je werkt via work first voor het behoud van je kansen op de arbeidsmarkt en dat net zolang totdat je een reguliere baan hebt gevonden (of totdat je onbemiddelbaar blijkt - geloof me, er zitten een boel mensen in de bijstand die echt geen kans op de arbeidsmarkt hebben).

Het is in jullie beider belang dat je vent zo snel mogelijk weer gewoon regulier aan het werk komt. Ook al is dat voor het minimumloon. Dat is overigens ook in het belang van de rest van Nederland, alle belastingbetalende Nederlanders betalen immers mee aan jullie bijstandsuitkering.
Dat jij omwille van gezondheidsredenen niet fulltime kunt gaan werken is reden voor een afwijkende begeleiding. Je zou wellicht in aanmerking kunnen komen voor een SW-baan of een WIA-uitkering. Mochten je klachten niet medisch kunnen worden onderbouwd, dan ben je pas gevrijwaard van verdere arbeidsinspanning zodra jullie huishouden/inkomen niet meer door de bijstand hoeft te worden aangevuld. Zolang jullie bijstand blijven ontvangen, zal er aan jullie getrokken worden. En dat kan inderdaad betekenen dat je bij het lokale SW-bedrijf aan de lopende band mag gaan zitten. Weigeren is geen optie.

Deze maatregelen heeft de overheid in het leven gesteld om idd te voorkomen dat inactieve mensen thuis op de bank gaan zitten en hun hand gaan ophouden voor geld. Persoonlijk vind ik het een goed plan, al is de uitvoering hier en daar niet zo correct en maken sommige werkgevers idd misbruik van de goedkopere arbeidsmogelijkheden (in dienst nemen is duurder van inlenen via een sw-organisatie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:24

Dees dat begrijp ik voor mijn man maar niet voor mij want ik neem al deel aan het arbeidsproces.
Ik heb een arbeidsritme waardoor ik ook werk ervaring verkrijg.
Ik neem deel aan de reguliere arbeidsmarkt.

Maar het is wel zoals jij aangeeft.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:36

OsMo schreef:
Schrikdraad waar lees jij dat mijn man daar niet wil werken?
Dat heb ik volgens mij nergens geschreven :o .
Mijn man maakt het echt geen drol uit waar hij werkt en hij wil wel heel graag werken.
Hij doet ook braaf wat er van hem gevraagd wordt :j .
Wij vinden het alleen niet helemaal kloppen maar ondanks dat werken we wel mee.

Ik verwacht dat schrikdraad deze zin bedoeld:
"Echter mijn man wil niet werken bij een baas die zo slecht over hem denkt (er zijn bepaalde uitspraken gedaan door de vorige baas die ik niet openbaar kan beschrijven).
"

Die zin viel mij ook op.

Ik denk dat je gewoon blij moet zijn geholpen te worden en dan niet moet rekenen in bedragen.
Zoals hierboven al genoemd kun je je eigen uren pas bepalen als je niets meer met de bijstand te maken hebt.
Hoe vervelend ook.
Ik ben ook chronisch ziek en kan ook maar parttime werken,maar UWV heeft daar ook al eens anders over gedacht.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:37

Zolang binnen jullie gezamenlijke huishouding een beroep wordt gedaan op bijstand, zijn jullie beide verantwoordelijk te houden voor het vinden van een manier om te voorzien in de inkomstenbehoefte van jullie gezamenlijke huishouding.

Iemand van jullie zal de kost moeten verdienen. Als jullie beide een parttime baan hebben, dan moet je er toch snel uit kunnen zijn. Wat is bijstand voor twee volwassenen tegenwoordig? 1155 netto per maand toch? Nou, zorg dat jullie samen dat per maand netto verdienen ergens (jij al 450 euro, dus hij dan nog 605 euro ergens) en dan ben je van de bijstand af.
Of jullie nou 50/50 aan dat inkomen komen, of hij alleen, of jij alleen, of 80/20... dat maakt voor de gemeente allemaal niet uit. Zolang het huishouden maar 1155 netto aan inkomsten heeft uit reguliere dienstbetrekking (of uit van arbeidsinspanning vrijgestelde uitkering).

Zolang er bijstand aan jullie huishouden wordt verstrekt, zal de gemeente aan beide van jullie trekken voor 100% totdat er een manier is gevonden dat jullie huishouden niet meer is aangewezen op (aanvullende) bijstand. Als jij 100% gaat werken, zijn jullie ook uit die bijstand en daarom trekt de gemeente ook aan jou.