Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nauwelijks plek voor docenten onder de 30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:26

Maar waarmee zou je leerlingen moeten helpen dan? Je bent er als docent toch om les te geven en de stof uit te leggen? Voor andere dingen zijn er de mentoren, en daar kan je ook buiten lestijd om naartoe.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:33

Maar als er 32 leerlingen zijn en de helft daarvan snapt er iets niet, wanneer moet dat dan uitgelegd worden :)? De stof moet er doorheen, er moeten opdrachten gemaakt worden, huiswerk besproken worden, toetsen maken, ook leerlingen die alles wel snappen hebben een beetje aandacht nodig, want anders is het ook maar zo onpersoonlijk... Knap als je al je 32 leerlingen aandacht kunt geven in die twee keer per week die je ze ziet :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:23

ja, voortgezet onderwijs is absurd weinig tijd als je een vak van 2 uur per week geeft. economie of zo. 2x 45 minuten les (1e 5 minuten is opstarten). Beide uren eerst huiswerk nabespreken extra uitleg bij problemen/veel dezelfde fouten, 15 tot 20 minuten? Nieuwe stof bespreken of huiswerk uitleggen, 15 tot 25 minuten met korte zelfstandige minuten, tijd om zelfstandig aan de nieuwe stof en het huiswerk te werken: 15 tot 20 minuten. Die laatste 15 tot 20 minuten kun je leerlingen echt individueel nog wat extra ondersteunen. Stel dat er 10 van de 30 een lesonderdeel/onderwerp/opracht moeilijk of onduidelijk vinden en vragen stellen, dan heb je 1,5 tot 2 minuten per leerling om dat te veranderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:46

Wij kregen nooit zelfstandige tijd (voor huiswerk) van docenten, echt raar. Altijd maar gepraat, gepraat en gepraat. Overigens had ik 3 uur economie.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 06:36

Raar :')? Daar is gewoon geen tijd voor, dat krijg je met die idiote onderwijstijden en nog idiotere exameneisen die de overheid stelt.
Op de school waar ik volgende week begin heb ik mijn leerlingen twee keer per week een uur voor mijn neus en met de stof die er doorheen geramd moet worden, zou ik eigenlijk die volle twee uur per week aan het woord moeten zijn. Maar dan eindig ik net als de gebroeders De Witt, dus dat doe ik maar niet :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:16

Dat ken ik ja, daarom maakte ik in de zomervakantie voor het hele jaar eigen onderwijsmateriaal, anders kon ik idd 40 minuten van de les staan doceren om alles erdoor te rammen. Maar ja, kost je wel gelijk je hele zomervakantie want dat is niet op 123 klaar.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:02

Grote klassen is toch een probleem wat al jaren speelt? Ik had op de basisschool klassen met meer dan 35 leerlingen en dat is toch al wat jaartjes terug (ben nu 28)...

Hier zo'n onverstandige die toch aan de pabo gaat beginnen... Ik heb al bachelor en master op zak in een hele andere richting, namelijk vastgoed, maar het blijft kriebelen dat ik iets met de pabo wil gaan doen. Nu kan ik in 2 jaar mijn pabo diploma halen dus ik ga er gewoon voor. Ik zie dan tegen die tijd wel weer hoe het zit met de banenmarkt. Ik heb nog 2 andere diploma's dus wat dat betreft heb ik dan in ieder geval genoeg mogelijkheden. Ik heb hoop dat over een jaar of 5 de banenmarkt wel aantrekt in het basisonderwijs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:04

Is ook deels organisatorisch trouwens: onze school had daar bij de aanschaf van lesmiddelen al goed rekening mee gehouden. Bovendien is dat iets dat je eigenlijk gewoon met de hele sectie samen behoorlijk op zou moeten zetten, voor meerdere jaren. Dan is het niet zo onmogelijk, kwestie van steeds een beetje bijhouden. En hoeft het echt niet de hele vakantie te kosten. Maar als elke docent het wiel opnieuw moet uitvinden dan schiet dat niet op. En het schoolbestuur houdt daar bij aanschaf van lesmateriaal nog wel eens veel te weinig rekening mee, en de secties organiseren het niet altijd even goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:01

Shadow, dan moet je wel een uitgebreide vaksectie hebben natuurlijk. Ik stond zelf destijds alleen in voor de klassen van het VMBO en de eerste klassen op HAVO-VWO, dus dat was ook mijn pakkie an. En ik moet eerlijk zeggen: er zijn nog heel wat docenten H/V die het allemaal niet zo uitmaakt dat ze 50 minuten zelf aan het woord zijn, alleen zag ik dat zelf voor het VMBO niet zitten, dus het is dan ook mijn eigen wens om meer te doen met die lessen natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:32

Urielle schreef:
Shadow, dan moet je wel een uitgebreide vaksectie hebben natuurlijk.

Dat niet eens zozeer... een beetje een georganiseerde, dat wel. Als je kunt voortborduren op het werk van je voorganger is er ook al veel gewonnen. Maar dat is gewoon de sfeer niet op de meeste scholen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:48

Nee, dat klopt. Ik heb toen ik vertrok mijn map met onderwijsmateriaal en lesideeen etc. voor de toekomst doorgegeven aan mijn collega's en die waren stomverbaasd, ik was blijkbaar de eerste (terwijl ik het niet meer dan logisch vond om dat door te geven...? )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:01

Grote klassen is niet goed voor de zwakkere leerlingen. vroeger zaten die vooraan of nog vroeger achteraan en die kregen evt. aangepast werk. toen kwam het speciaal onderwijs waar wel kleinere groepen waren (6 tot 15 leerlingen afhankelijk van leeftijd en probleem/niveau) en veel bijzondere begeleiding. Toen wilden ze kleinere groepen en meer individuele aandacht in het gewone onderwijs om uitval na sbo te verkleinen. kwam er interne begeleiding, remedial teacherss en klassenassistenten en nu zijn ze alles wat ze opgebouwd hadden de laatste jaren weer weg aan het bezuinigen... passend ondereijs geven aan kinderen die meer aandscht en begelriding nodig hebben in groterr klassen met mindrr extra begeleidingdmogelijkheden omdst rt ers en klassenassistenten al weer wegbezuinigd zijn. Maar wel hoge resultaten op de cito verwachten...