Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:24

Diaz schreef:
Floor_x schreef:
Het gaat mij om het feit dat ze zegt een hoogbegaafd kind te hebben. En hem daarom 'uit te dagen' met Apps.
Hij hoeft pas over anderhalf jaar naar de kleuterklas, waar hij deze dingetjes ook gaat leren. En waarom nu (sorry voor de waarschijnlijk beroerde woordkeuze) zijn hoogbegaafdheid uitmelken, zodat hij nóg slimmer is? Het is niet leuk om hoogbegaafd te zijn, en ook niet om klassen over te slaan en altijd maar de jongste van de klas te zijn.

Ik probeer hem ook niet 'uit te melken' maar ik merk dat hij die uitdagingen zoekt. Ik heb hem geen woordje geleerd, geen zinnen, geen cijfers, niets. hij pakt het allemaal zelf op of vraagt er naar. Ik zit niet te oefenen, juist omdat ik niet wil dat hij klassen overslaat e.d.
Maar die uitdaging zoekt hij. Hij pakt boekjes en zoekt de letters die hij kent, zat met 2 jaar de cijfers die hij kende uit de reclamefolders te zoeken en op te noemen, en als hij een cijfer niet kende vroeg hij wat het was..

Ik probeer niet raar/uit de hoogte te doen, of vanalles goed te praten o.i.d. maar ik denk dat we hem veel kunnen helpen met 'zelf-studie' door een iPad..
Mijn comp. is te gevoelig om hem daar achter te zetten (is mijn werk) zo ook die van mijn man. Vandaar dat we op het iPad idee zijn gekomen.

Zou hem dan toch beschermen tegen zichzelf, en niet reageren op de uitdaging die hij zoekt? Hij weet niet wat voor gevolgen dat kan hebben, jij wel...

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:25

Ik snap dat een iPad veel leuke Apps te vinden zijn. Maar er komt ook straling van af en het is nou eenmaal niet echt kinderspeelgoed. Ik heb vroeger mijn eigen 'laptop' (op batterijen gehad). Speelde ik veel mee, spelletjes, lezen, rekenen, Engels. Noem maar op. Lijkt mij meer kinderlijker dan een 'iPad' :j

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:25

Ik kap met verdedigen hier.. jullie vinden de ipad een betutteling. prima, ik vind iemand die zijn kind met een zak chips achter de tv zet betutteling.

Daarnaast is het hoogbegaafde zoals ik al zei niet vastgesteld of uberhaupt zeker. Het heet op deze leeftijd nog ontwikkelingsvoorsprong.
En dit heb ik niet zelf vastgesteld.

Nog even hierop in haken:
[i]je loopt in ontwikkeling toch achter. Misschien niet qua leren, maar wel qua gedrag.[/]
Nee dus.. met alles.
Hij speelt liever met 6 en 7 jarigen dan kinderen van zijn leeftijd.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:26

Ojajoh schreef:
SuzanH schreef:
Wat moet een kind van drie met een iPad? :')

misschien eerst even in verdiepen dan?

Ik vraag het toch? ;)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:28

Diaz schreef:
Ik kap met verdedigen hier.. jullie vinden de ipad een betutteling. prima, ik vind iemand die zijn kind met een zak chips achter de tv zet betutteling.

Daarnaast is het hoogbegaafde zoals ik al zei niet vastgesteld of uberhaupt zeker. Het heet op deze leeftijd nog ontwikkelingsvoorsprong.

[i]je loopt in ontwikkeling toch achter. Misschien niet qua leren, maar wel qua gedrag.[/]
Nee dus.. met alles.

En daarmee slaat hij toch belangrijke fases over van het kind zijn. Daarom is het zo belangrijk om met leeftijdsgenootjes in de klas te zitten.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:28

Floor_x schreef:
Zou hem dan toch beschermen tegen zichzelf, en niet reageren op de uitdaging die hij zoekt? Hij weet niet wat voor gevolgen dat kan hebben, jij wel...

Dat vind ik dus weer nijgen naar 'neglect'... je geeft je kind ook een boteram als het honger heeft.. kleren als het het koud heeft, een knuffel als het een knuffel wil krijgen en speelgoed als het wil spelen? waarom dan ineens het ander negeren?

Zoals iemand eerder zei in dit topic:

HET EEN SLUIT HET ANDER NIET UIT.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:29

Citaat:

Dat doet mijn neefje ook, en die is alles behalve hoogbegaafd. Hij vind het gewoon keileuk om met ''grote'' kinderen te spelen. Daar kijkt ie tegenop.
Je kunt pas zeggen wanneer je kind hoogbegaafd is als het vast gesteld is.
Maar ik zou er helemaal niet zo blij mee zijn als het zo is.
Zijn meestal toch wel eenzame types die zich moeilijk kunnen mengen, omdat ze niet begrepen worden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:29

Een kind gaat er niet dood van hoor als het wil leren :+ Ik vind dat altijd zo'n onzin, alsof je brein gaat ontploffen als je teveel leert _O-

Ik was ook zo'n kind en ik ben nog steeds zo. Het remmen ervan frustreert alleen maar enorm.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:30

Diaz schreef:

Nee dus.. met alles.

Mijn moeder werkt met hoofdbegaafde kinderen of juist het tegen overgestelde. Ook ADHD noem maar op geeft ze begeleiding aan zowel de ouders en kinderen.Misschien handig om een instelling erbij te halen die u kan helpen om je kind zo goed mogelijk te begeleiden ? Of is dat al het geval? :)
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 15-08-13 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:30

Diaz schreef:
Floor_x schreef:

Dat vind ik dus weer nijgen naar 'neglect'... je geeft je kind ook een boteram als het honger heeft.. kleren als het het koud heeft, een knuffel als het een knuffel wil krijgen en speelgoed als het wil spelen? waarom dan ineens het ander negeren?

Zoals iemand eerder zei in dit topic:

HET EEN SLUIT HET ANDER NIET UIT.

Nou, zoals ik al zei in de 7 woorden voor de zin die jij hebt dikgedrukt... Om hem te beschermen tegen zichzelf?...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:31

Floor_x schreef:
En daarmee slaat hij toch belangrijke fases over van het kind zijn. Daarom is het zo belangrijk om met leeftijdsgenootjes in de klas te zitten.

Hij kiest hier (helaas) zelf voor.. Hij speelt heel graag, maar dan wel met oudere kindjes. Bij de gastouder is er een jochie van zijn leeftijd, daar rent hij wel mee achter elkaar aan, maar verder heeft hij geen (communicatie) aansluiting bij hem. Hun dochtertje van bijna 4 daarintegen kan hij zijn ei bij kwijt.
Zo ook met de buurkindjes. De dochter van 3 word door hem 'overgeslagen', hij speelt liever met het jochie van 5.

Ik kan hem wel gaan verbieden met oudere kindjes te spelen, maar wat heeft dat voor zin?
Hij is kind, en of hij nou zich een jaar ouder gedraagd of niet, hij speelt en dolt genoeg :j

Chasey

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:33

Je hoeft hem toch ook niet te verbieden met oudere kinderen te spelen? Als hij daar een voorkeur voor heeft, is dat toch prima.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:34

Het gaat een beetje lijken op andere topics die op dit moment over kids rond gaan op bokt. Krijg heel erg de indruk dat het kampen worden van niet ouders tegen ouders, met over het algemeen wat minder inlevingsvermogen van de mensen die (nog) geen kinderen hebben over het opvoeden van nu.

Kinderen in Nederland vergelijken met Afrika, is geen vergelijk. Daar kan de nederlandse samenleving niet veel aan doen, het is bar in Afrika, logisch dat die kinderen daar niets hebben. Maar wat zouden die ouders voor hun kinderen doen wanneer ze zouden kunnen 'verwesteren'?

Kinderen hebben nu meer dan vroeger, wij hebben ook meer dan vroeger, de samenleving verandert continu. Waar wij vroeger nooit computerles hebben gehad, begint dat nu al in groep 1. Kids moeten mee kunnen komen, dus ja, hier gebruiken ze de computer en ipad. Moet eerlijk zeggen, als ze daar eens een uurtje op zitten in de week. Hier spelen ze ook met het speelgoed wat ik vroeger leuk vond, ze fietsen veel buiten, spelen verstoppertje, hoelahoepen, springtouwen. Dan wel op de trampoline, maar goed, wij woonden vroeger in een ieniminie woning en nu wonen we buitenaf. Waarom? Omdat het kan en de kids er een enorm plezier aan beleven. Vind dat niet verwend. Ze hoeven ook niet op een houtje te bijten.

Betuttelen, denk ook niet meer dan vroeger, alleen is er nu meer, kan er over het algemeen meer. Weet niet precies wat je bedoelt met betuttelen. Mijn kids zijn idd wat meer verwend dan ik vroeger, maar daar ben ik trots op. Daar heb ik hard voor gewerkt, geen oude spijkerbroek aan de kont, maar een merkkleertje. Speelgoed krijgen ze eigenlijk alleen op 5 dec of met hun verjaardag. Ik vind het allemaal wel meevallen. Je kind naief houden over alles wat er tegenwoordig bestaat vind ik geen vorm van niet verwennen, maar eigenlijk een achterstand voor je kind.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:37

Meeste kinderen spelen met oudere kinderen.

Mijn zoontje van 7 doet dat ook.. speelt graag met oudere jongens. Vind ik geen probleem hoor.
(gelukkig speet hij ook zat met zijn leeftijdsgenootjes)

Een kind van 3 moet je lekker kind laten, ipv uitdagen met leerspelletjes op een eventuele ipad!
maar goed dat is mijn mening.

Maar goed volgens mij is dit een andere discussie

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:38

SuzanH schreef:
Mijn moeder werkt met hoofdbegaafde kinderen of juist het tegen overgestelde. Ook ADHD noem maar op geeft ze begeleiding aan zowel de ouders en kinderen.Misschien handig om een instelling erbij te halen die u kan helpen om je kind zo goed mogelijk te begeleiden ? Of is dat al het geval? :)

Mijn laatste post hier.. omdat dit een serieuze reactie is (eindelijk.. dank je!)

We gaan na de zomervakantie inderdaad hulp zoeken, ook betreft de voorbereidingen tot onderwijs..
Naast zijn ontwikkelingsvoorsprong (JA vastgesteld mensen.. ) Heeft hij mama's ADHD kenmerken.. en dat zijn 2 dingen die erg hand in hand kunnen gaan, maar ook problemen kunnen geven.
Zoals phormicola zegt.. ga je zijn uitdagingen of wil hierin remmen, hem ervoor 'beschermen' of wat dan ook, en of dat nou wel of geen ipad is, doet er even niet toe, krijg je frustraties.. in zijn geval zoals zijn buitenspeel cluppie het noemt: 'heeft hij een hele suikerspin op ofzo'...

Iniedergeval.. ik wil het dus in goede banen blijven leiden.. zowel het 'erg levendige'.. als de ontwikkelingsvoorsprong zijn een feit, en zo vastgesteld. Dus het lijkt mij inderdaad een goeie om hierin begeleiding te krijgen.

Mocht je een tip hebben hierin krijg ik graag een pbtje! :j

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:39

Succes met je zoontje en dat je snel duidelijkheid krijgt en hoe je er mee om kunt gaan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:50

Ojajoh schreef:
antje_vip schreef:
Vroeger had ik uitdagend houten speelgoed. Alsof een elektrisch kastje dan beter is. Waarom vind jij een plat elektronisch scherm waar straling en weet ik wat vanaf komt, beter voor de ontwikkeling dan echte dingen, die aangeraakt, gevoeld, verplaatst e.d. kunnen worden?

waarom zou het ene het andere uitsluiten??

Mijn dochter speelt met speelgoed, ze heeft een verzorgpony ('s) en we spelen zo vaak mogelijk buiten. Maar zij mag van mij dagelijks een half uur op de ipad speciale spellen spelen.
O ja en moeders landleven :')

ik zie het probleem er niet van :?
Tegenwoordig zijn er allerlei basisscholen die ipad's hebben om les te geven in de klas en middelbare scholen die een ipad in het boekenpakket hebben.
Kinderen worden wijs met techniek, oftewel deze tijd

edit: wil ik aan toevoegen dat mensen altijd meteen denken dat als je kind op de ipad mag spelen ,dat het dan niet meer met old fashion speelgoed in aanraking komt. Waar komt die gedachte toch vandaan???? :?
o ja en het kind is natuurlijk meteen dooooood ongelukkig :')

Het mag in de krant, maar we zijn het eens :j Helemaal mee eens. Afgezien van het feit dat ik geen landleven speel :')

Floor_x schreef:
Het gaat mij om het feit dat ze zegt een hoogbegaafd kind te hebben. En hem daarom 'uit te dagen' met Apps.
Hij hoeft pas over anderhalf jaar naar de kleuterklas, waar hij deze dingetjes ook gaat leren. En waarom nu (sorry voor de waarschijnlijk beroerde woordkeuze) zijn hoogbegaafdheid uitmelken, zodat hij nóg slimmer is? Het is niet leuk om hoogbegaafd te zijn, en ook niet om klassen over te slaan en altijd maar de jongste van de klas te zijn.

Ik heb ook een hoogbegaafd kind (en dat is niet alleen door mij vastgesteld maar door daarvoor toegeruste mensen) en geloof me, het heeft niets te maken met uitmelken. Het heeft ermee te maken dat mijn kind zich met 2,5 jaar thuis STIERLIJK verveelde, ondanks haar duplo, lego, playmobil, ander uitdagend speelgoed en het feit dat ze toen nog de enige thuis was en dus alle aandacht kreeg en ook nog 2 dagen naar de gastouder ging.
Nee, het is niet leuk om hoogbegaafd te zijn, believe me, I know. Ze heeft het namelijk niet van een vreemde. Maar je kunt zo'n kind niet afremmen en het is ook niet leuk om het zich steeds maar te laten vervelen. Er zijn nog andere opties hoor, dan klassen overslaan.
'Laat hem even lekker kind zijn' is dan ook niet van toepassing. Deze kinderen willen per se leren, zijn niet tevreden zonder dat. Daar is echt weinig lekkers aan! En beschermen tegen zichzelf... Sorry maar _O- :') :n Een kind frustreren tot op het bot, noemen we dat.

Dan nu. Wat betreft het eigenlijke onderwerp van dit draadje :')
Ik denk dat er een grooot verschil is tussen betuttelen en Afrika. Het is alsof je zegt 'de buurman laat zijn pony verhongeren, ik denk dat ik hem ook nog maar eens in de twee dagen eten geef'. Verwende kinderen heb je hier best, maar ook een heleboel normale.
Iedereen kan roepen hoor, 'wij speelden vroeger alleen maar buiten'. Ja, dat was vroeger. En nu is nu. Begrijp me niet verkeerd, mijn kinderen spelen 9 van de 10 droge middagen ook buiten hoor. Mijn dochter is teleurgesteld als we thuiskomen van school en het buurmeisje is er nog niet := Maar er zijn nu wel meer mogelijkheden en andere ouders maken andere keuzes. Bv. ik mocht vroeger alleen op woensdagmiddag tv kijken. Mijn meiden mogen eigenlijk iedere dag wel een uurtje, als ik aan het koken ben, ze zijn uitgespeeld buiten en de oudste heeft niet teveel huiswerk. Maar heel vaak maken ze er geen gebruik van omdat ze het te druk hebben met andere zaken. Een ander kind zal dat misschien wel doen en dat is ook prima.
Oh en als die van mij vallen en gillen, dan zeg ik: "Kom maar hier, dan raap ik je op.' :D Moeten ze lachen en dan is het meestal ook wel over. Je hoort het heus wel als er echt iets aan de hand is.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:03

Esther28 schreef:
Hier was pas nog een hele discussie over op t.v.
De kinderen en jeugd van tegenwoordig menen overal recht op te hebben ipv ergens voor te moeten werken/jezelf bewijzen en daarmee een recht op iets verdienen.
Die cultuur wordt er tegenwoordig al met de paplepel ingegoten.

Dit gaat niet over de kleine kinderen van nu, maar over jeugd die gaat studeren/begint met werken. Zij komen er dan ineens achter dat er ook dingen zijn die ze niet kunnen of dat er toch echt andere mensen zijn die bepalen hoe iets moet. Die generatie is alweer groter, er zit alweer een generatie achteraan.

Het valt me ook op dat vooral de binnen zitten en altijd achter de computer opmerkingen komen van mensen zonder kinderen. Onze kinderen spelen meestal buiten. Fietsen, traptraktors, zandbak, stoepkrijt etc. Als ze binnen zijn maken ze puzzels, knutselen, spelen met hun houten treinen, of auto's net waar ze die dag zin in hebben. Hiernaast sporten ze ook nog en zijn ze gek op boeken. En ja ze hebben vrij veel speelgoed, maar dat had ik 30 jaar geleden ook... ze zijn netjes, beleefd, sociaal. Net zoals de meeste kinderen in onze vriendengroep. Die ook allemaal voornamelijk buitenspelen, sporten etc.

Ook kijken ze wel eens tv. Alleen zenders die ik goed vind en programma'sdie bij hun keeftijd passen. Op mijn tablet of telefoon spelen ze wel een memorie of maken een puzzel. Meestal als we in een wachtruimte in het ziekenhuis zitten of zo en er is geen speelgoed. Het een sluit het andere niet uit.

Van veel dingen vind ik wel dat je er wel een rem op moet houden. Zo krijgen ze geen tv of computer op hun slaapkamer en mogen ze niet zelf beslissen dat de tv aangaat (ze kunnen het natuurlijk wel altijd vragen, maar wij beslissen)

Ik denk ook dat de meerderheid van de kinderen gewoon netjes opgevoed wordt, maar ja wat onthoud je... de kindjes die rustig met de papa of mama boodschappen aan het doen zijn of dat ene kindje wat staat te gillen bij het rek met snoep...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:08

KozieZ, Welke zenders laat jij kinderen bijvoorbeeld kijken? Ik vind maar weinig geschikt voor m'n zoontje van 3. Of bijna niks eigenlijk. Hij kijkt dan ook nauwelijks tv. (Wij zelf zijn ook geen tv-kijkers, want ik vind de programma's van tegenwoordig waardeloos).

Er zijn inderdaad zat kinderen die wel fatsoenlijk opgevoed worden, maar die krijgen geen aandacht. Omdat ze lief en stil zijn. Die schreeuwers krijgen hun aandacht wel, want dat valt op. En dat blijft je idd bij!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:10

In mijn ogen komt het vooral doordat we niet meer durven straffen. Alles moet lief en met beloningen, straf is slecht. Een leraar die straf uitdeelt wordt vaak door ouders ter verantwoording geroepen zelfs. Doodmoe word je er van..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:10

Inderdaad KozieZ, die van ons hebben een DS - met name voor als we lange stukken in de auto gaan (oma woont aan de andere kant van het land).
Mijn oudste dochter heeft overigens wel een laptop op haar slaapkamer - ze zit nu in groep 8 en ook daar is veel huiswerk al computergericht.

Citaat:
Ik denk ook dat de meerderheid van de kinderen gewoon netjes opgevoed wordt, maar ja wat onthoud je... de kindjes die rustig met de papa of mama boodschappen aan het doen zijn of dat ene kindje wat staat te gillen bij het rek met snoep...

Precies! :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:13

mayniac_val schreef:
Dat is geen beutteling/overbescherming, dat zijn ouders zonder ballen :+

Precies, heel goed gezegd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:18

Blue_Eyes schreef:
Mijn oudste dochter heeft overigens wel een laptop op haar slaapkamer -

Oeh, en dat zou ik dus nooit willen gezien de 12 jarigen die hier tot midden in de nacht stiekem aan het Bokken zijn in bed.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:22

Misschien zit er geen internet op die laptop? :)

Als ik mijn kind een eigen computer zou geven. (Heb er tig op zolder liggen namelijk) Komt daar dus geen internet op :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:23

Floor_x schreef:

wat een onzin.
Kind vind dat leuk en waarom moet je hem daarin tegen houden?
Juist als je wilt dat een kind een kind moet zijn, moet hem niet zo beschermen. Kijk naar het kind als individu.
Uitdaging is heel gezond en als het kind geen uitdaging vind in speelgoed van zijn eigen leeftijd en niet komt met een beter alternatief, dan belemmer je hem.