Ojajoh schreef:antje_vip schreef:Vroeger had ik uitdagend houten speelgoed. Alsof een elektrisch kastje dan beter is. Waarom vind jij een plat elektronisch scherm waar straling en weet ik wat vanaf komt, beter voor de ontwikkeling dan echte dingen, die aangeraakt, gevoeld, verplaatst e.d. kunnen worden?
waarom zou het ene het andere uitsluiten??Mijn dochter speelt met speelgoed, ze heeft een verzorgpony ('s) en we spelen zo vaak mogelijk buiten. Maar zij mag van mij dagelijks een half uur op de ipad speciale spellen spelen.
O ja en moeders landleven

ik zie het probleem er niet van

Tegenwoordig zijn er allerlei basisscholen die ipad's hebben om les te geven in de klas en middelbare scholen die een ipad in het boekenpakket hebben.
Kinderen worden wijs met techniek, oftewel deze tijd
edit: wil ik aan toevoegen dat mensen altijd meteen denken dat als je kind op de ipad mag spelen ,dat het dan niet meer met old fashion speelgoed in aanraking komt. Waar komt die gedachte toch vandaan????

o ja en het kind is natuurlijk meteen dooooood ongelukkig

Het mag in de krant, maar we zijn het eens
Helemaal mee eens. Afgezien van het feit dat ik geen landleven speel
Floor_x schreef:Het gaat mij om het feit dat ze zegt een hoogbegaafd kind te hebben. En hem daarom 'uit te dagen' met Apps.
Hij hoeft pas over anderhalf jaar naar de kleuterklas, waar hij deze dingetjes ook gaat leren. En waarom nu (sorry voor de waarschijnlijk beroerde woordkeuze) zijn hoogbegaafdheid uitmelken, zodat hij nóg slimmer is? Het is niet leuk om hoogbegaafd te zijn, en ook niet om klassen over te slaan en altijd maar de jongste van de klas te zijn.
Ik heb ook een hoogbegaafd kind (en dat is niet alleen door mij vastgesteld maar door daarvoor toegeruste mensen) en geloof me, het heeft niets te maken met uitmelken. Het heeft ermee te maken dat mijn kind zich met 2,5 jaar thuis STIERLIJK verveelde, ondanks haar duplo, lego, playmobil, ander uitdagend speelgoed en het feit dat ze toen nog de enige thuis was en dus alle aandacht kreeg en ook nog 2 dagen naar de gastouder ging.
Nee, het is niet leuk om hoogbegaafd te zijn, believe me, I know. Ze heeft het namelijk niet van een vreemde. Maar je kunt zo'n kind niet afremmen en het is ook niet leuk om het zich steeds maar te laten vervelen. Er zijn nog andere opties hoor, dan klassen overslaan.
'Laat hem even lekker kind zijn' is dan ook niet van toepassing. Deze kinderen willen per se leren, zijn niet tevreden zonder dat. Daar is echt weinig lekkers aan! En beschermen tegen zichzelf... Sorry maar
Een kind frustreren tot op het bot, noemen we dat.
Dan nu. Wat betreft het eigenlijke onderwerp van dit draadje
Ik denk dat er een grooot verschil is tussen betuttelen en Afrika. Het is alsof je zegt 'de buurman laat zijn pony verhongeren, ik denk dat ik hem ook nog maar eens in de twee dagen eten geef'. Verwende kinderen heb je hier best, maar ook een heleboel normale.
Iedereen kan roepen hoor, 'wij speelden vroeger alleen maar buiten'. Ja, dat was vroeger. En nu is nu. Begrijp me niet verkeerd, mijn kinderen spelen 9 van de 10 droge middagen ook buiten hoor. Mijn dochter is teleurgesteld als we thuiskomen van school en het buurmeisje is er nog niet
Maar er zijn nu wel meer mogelijkheden en andere ouders maken andere keuzes. Bv. ik mocht vroeger alleen op woensdagmiddag tv kijken. Mijn meiden mogen eigenlijk iedere dag wel een uurtje, als ik aan het koken ben, ze zijn uitgespeeld buiten en de oudste heeft niet teveel huiswerk. Maar heel vaak maken ze er geen gebruik van omdat ze het te druk hebben met andere zaken. Een ander kind zal dat misschien wel doen en dat is ook prima.
Oh en als die van mij vallen en gillen, dan zeg ik: "Kom maar hier, dan raap ik je op.'
Moeten ze lachen en dan is het meestal ook wel over. Je hoort het heus wel als er echt iets aan de hand is.