Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IZEP schreef:Citaat:Als alle klagers nu even in gedachten houden dat deze regering er zit omdat hier gewoon mensen op gestemd hebben.
Jeetje, wat hebben hier een hoop mensen medelijden met zichzelf zeg.
Zo komen we in ieder geval niet uit de crisis.
Ik heb niet op Rutte gestemd hoor en ik heb ook geen medelijden met mezelf, ik zeg wel hoe het is, hoe zwaar het is. En tja dat uit de crisis komen.... dat lukt idd niet met zo'n "ingetogen" feestje van Willen en Maxima à 7 miljoen euro.
Janine1990 schreef:IZEP schreef:Armoede is niet kunnen voorzien in eerste levensbehoefte en aangezien gewoon gezond eten een eerste levensbehoefte is... Medische hulp versta ik daar ook onder. Als chronisch zieke met een sociaal minimum zal ik er idd anders tegenaan kijken dat mensen die het een stuk gemakkelijker hebben qua gezondheid en financieel. Als ik enkel voor mezelf spreek: ik kan niet op een normale manier mijn boodschappen doen en ik kan de behandelingen die ik zo hard nodig heb niet meer krijgen omdat alles maar uit het pakket is geschrapt en ik overal zelf voor moet betalen. Niet kunnen voorzien in eerste levensbehoefte is dus de officiële betekenis voor armoede, voor iedereen, zowel voor meneer Rutte als voor mij.
(Ik zie dat mijn eerste tekst hebt gequote, had Roemer idd gewijzigd in andere politici om het zo wat neutraler te houden maar dat maakt ook niet uit verder. We begrijpen elkaar.)
Ik begrijp je definitie. Maar zie je hoe relatief dit is?
Eerste levensbehoeften zijn voor de een wat je in leven houdt (voor mij als gezond persoon bijvoorbeeld eten, drinken, lucht en liefde) en voor de ander (zoals jou) hoort speciale medische zorg in dat rijtje!
Ik denk dat er in Den Haag meer cijfers hangen aan die definitie. En om nog even wat specifieker te denken, ga ik er vanuit dat er rechts meer cijfers aan de definitie hangen en links er naast cijfers ook emoties aan de definitie hangen. En dat daarop gebaseerd uitspraken worden gedaan en dat door de politieke achtergrond andere uitspraken worden gedaan.
Janine1990 schreef:En gebruik die potjes om te investeren, want dat heeft iedereen geleerd, als het slecht gaat, wordt er geinvesteerd door het rijk.
IngeK schreef:In Nederland zijn levensmiddelen in de supermarkt relatief heel goedkoop, als je bekijkt wat de gemiddelde Nederlander aan boodschappen uitgeeft t.o.v. zijn inkomen en dat vergelijkt met hetzelfde percentage in andere Europese landen. (Heb het statistiekje niet bij de hand, dus pin me er niet op vast, maar dit meen ik me te herinneren en is mijn eigen ervaring ook)
IZEP schreef:Ja klopt Janine ik begrijp wat je bedoelt, maar laat ik dan die medische kosten even achterwege laten. Iedereen zou toch normaal gezond moeten kunnen eten? Ook een bijstandsmoeder met 4 kinderen? Zonder al die stress en verdriet elke maand weer opnieuw omdat er gewoon geen geld om naar de supermarkt te kunnen?
Wendy schreef:Janine1990 schreef:En gebruik die potjes om te investeren, want dat heeft iedereen geleerd, als het slecht gaat, wordt er geinvesteerd door het rijk.
Dat komt omdat iedereen bij economie eerst Keynes leert ja
De VVD hangt echter een andere theorie aan, die juist leert dat je in tijden van recessie moet bezuinigen om op die manier uit het dal te komen (ik ben de naam alleen even kwijt, is lang geleden dat ik daar iets actiefs mee heb gedaan).
IZEP schreef:Janine1990 schreef:Ik begrijp je definitie. Maar zie je hoe relatief dit is?
Eerste levensbehoeften zijn voor de een wat je in leven houdt (voor mij als gezond persoon bijvoorbeeld eten, drinken, lucht en liefde) en voor de ander (zoals jou) hoort speciale medische zorg in dat rijtje!
Ik denk dat er in Den Haag meer cijfers hangen aan die definitie. En om nog even wat specifieker te denken, ga ik er vanuit dat er rechts meer cijfers aan de definitie hangen en links er naast cijfers ook emoties aan de definitie hangen. En dat daarop gebaseerd uitspraken worden gedaan en dat door de politieke achtergrond andere uitspraken worden gedaan.
Ja klopt Janine ik begrijp wat je bedoelt, maar laat ik dan die medische kosten even achterwege laten. Iedereen zou toch normaal gezond moeten kunnen eten? Ook een bijstandsmoeder met 4 kinderen? Zonder al die stress en verdriet elke maand weer opnieuw omdat er gewoon geen geld om naar de supermarkt te kunnen?
Wendy schreef:IngeK schreef:In Nederland zijn levensmiddelen in de supermarkt relatief heel goedkoop, als je bekijkt wat de gemiddelde Nederlander aan boodschappen uitgeeft t.o.v. zijn inkomen en dat vergelijkt met hetzelfde percentage in andere Europese landen. (Heb het statistiekje niet bij de hand, dus pin me er niet op vast, maar dit meen ik me te herinneren en is mijn eigen ervaring ook)
Is dat zo? Daar sta ik echt van te kijken, namelijk.
In mijn ervaring is in ieder geval het voedsel in Duitsland een stuk goedkoper dan hier.
Wendy schreef:Om weer even terug te komen op hoe relatief dat is: moet die bijstandsmoeder dan per sé een eigen (rijtjes)huis? Of kunnen ze ook gewoon met z'n 5-en een appartement delen met 2 slaapkamers?
In Dublin bijvoorbeeld, is het heel normaal dat ook werkende mensen een kamer huren, een eigen huis is voor heel veel mensen daar simpelweg onbetaalbaar. En Ierland is nu ook niet bepaald een bananenrepubliek.
Fiebie schreef:xSlvna schreef:Maar dat is luxe, ik vind dat fruit en groente gewoon goedkoop moet zijn joh... maakt t mij uit hoe duur chocolade of cola is...
Eens!
Ik haalde laatst 3 kiwi's, was €1,00 kwijt, vond het echt belachelijk.
Dus een boer of markt lijkt ineens niet zo gek meer....
Janine1990 schreef:Hmmm, moet ik toch eens naar op zoek vanavond!! Wil het namelijk wel graag begrijpen.
Janine1990 schreef:Fiebie schreef:Eens!
Ik haalde laatst 3 kiwi's, was €1,00 kwijt, vond het echt belachelijk.
Dus een boer of markt lijkt ineens niet zo gek meer....
Vind ik ook! Het is ook zo druk met de gezondheid en het obesitasprobleem... Nou, verhoog de accijnzen op snoepgoed dan toch gewoon? Het is voor ouders aantrekkelijker om een koekje met chocola voor de pauze te kopen dan een banaan en een appel bij wijze van.
Janine1990 schreef:Vind ik ook! Het is ook zo druk met de gezondheid en het obesitasprobleem... Nou, verhoog de accijnzen op snoepgoed dan toch gewoon? Het is voor ouders aantrekkelijker om een koekje met chocola voor de pauze te kopen dan een banaan en een appel bij wijze van.
xSlvna schreef:Janine1990 schreef:Vind ik ook! Het is ook zo druk met de gezondheid en het obesitasprobleem... Nou, verhoog de accijnzen op snoepgoed dan toch gewoon? Het is voor ouders aantrekkelijker om een koekje met chocola voor de pauze te kopen dan een banaan en een appel bij wijze van.
Neen, dat is ook fout. 'We' hebben nu al het geld niet om regelmatig fruit te kopen, we kopen voor dat geld liever een pak pudding, want dat vult tenminste en daar hebben we langer/vaker van, dan een stuk fruit in de week. Fruit goedkoper, meer voor hetzelfde geld, dan word ook gezonder gegeten. Zo veel mensen vinden een bak aardbijen lekker maar hoelang heb je er van? Hap slik weg, en dat voor €3,- 't bakje...
Fiebie, we halen het alleen als het in de actie is.
Wendy schreef:Janine1990 schreef:Hmmm, moet ik toch eens naar op zoek vanavond!! Wil het namelijk wel graag begrijpen.
Heel simpel gezegd komt het er op neer dat als je de overheidsuitgaven verlaagt, de lasten ook omlaag kunnen. Zowel voor burgers als voor ondernemers. Arbeid wordt goedkoper, bedrijven hoeven minder af te dragen, het inkomen wat de burger overhoudt netto stijgt. Dit zou dan weer mogelijkheden bieden voor ondernemers, wat uiteindelijk weer werkgelegenheid creeert. En omdat de burger geld heeft om uit te geven, wegens lastenverlichting, zorgt ervoor dat ze dit ook gaan doen.
Dus geen stimulatie van de werkgelegenheid door middel van investeringen vanuit de overheid, maar juist door terugtrekken van de overheid, waardoor het bedrijfsleven kansen krijgt.
Zoiets was het.
Alleen werkt dat nu in ieder geval nog vooralsnog voor geen meter.
Wendy schreef:Janine1990 schreef:Hmmm, moet ik toch eens naar op zoek vanavond!! Wil het namelijk wel graag begrijpen.
Heel simpel gezegd komt het er op neer dat als je de overheidsuitgaven verlaagt, de lasten ook omlaag kunnen. Zowel voor burgers als voor ondernemers. Arbeid wordt goedkoper, bedrijven hoeven minder af te dragen, het inkomen wat de burger overhoudt netto stijgt. Dit zou dan weer mogelijkheden bieden voor ondernemers, wat uiteindelijk weer werkgelegenheid creeert. En omdat de burger geld heeft om uit te geven, wegens lastenverlichting, zorgt ervoor dat ze dit ook gaan doen.
Dus geen stimulatie van de werkgelegenheid door middel van investeringen vanuit de overheid, maar juist door terugtrekken van de overheid, waardoor het bedrijfsleven kansen krijgt.
Zoiets was het.
Alleen werkt dat nu in ieder geval nog vooralsnog voor geen meter.
xSlvna schreef:Neen, dat is ook fout. 'We' hebben nu al het geld niet om regelmatig fruit te kopen, we kopen voor dat geld liever een pak pudding, want dat vult tenminste en daar hebben we langer/vaker van, dan een stuk fruit in de week. Fruit goedkoper, meer voor hetzelfde geld, dan word ook gezonder gegeten. Zo veel mensen vinden een bak aardbijen lekker maar hoelang heb je er van? Hap slik weg, en dat voor €3,- 't bakje...
Fiebie, we halen het alleen als het in de actie is.